abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 januari 2005 @ 20:03:12 #1
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24377583
Aldus het NRC. Van de andere kant melden ze ook dat de bezoekersaantallen en leden onbekend zijn. (Is dit te wijten aan slechte informatie, of wil fok! niets afgeven?) Nu moet ik ze wel enigzins gelijk geven: er staan af en toe goede columns op fok! (Seborik is soms goed.) maar echt een vaste goede columnist heb ik nog niet kunnen vinden.

Zie hier de link vanaf GS: http://www.geenstijl.nl/m(...)050103-01002001.html

Wat vinden jullie ervan, of wie is volgens jullie wel de betere fok!columnist(e)....

damn; toch nog een typvaud in de topictitel geslopen
[KNE]-Mod
pi_24377855
Het is toch prima dat er geen echte uitschieter is ? Kan je ook geen probleem krijgen met de columns als je "uitschieter"er vandoor gaat
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  maandag 3 januari 2005 @ 20:31:57 #3
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24378078
Tsja, je kunt het natuurlijk ook heel positief opvatten....
[KNE]-Mod
pi_24378542
de columns zijn gewoon niet de moeite waard van het lezen en zo ziet het NRC het kennelijk ook.
  maandag 3 januari 2005 @ 21:05:51 #5
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_24378634
quote:
Op maandag 3 januari 2005 20:59 schreef harlingen het volgende:
de columns zijn gewoon niet de moeite waard van het lezen en zo ziet het NRC het kennelijk ook.
jij hebt ze allemaal gelezen ???
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_24378812
quote:
Op maandag 3 januari 2005 20:59 schreef harlingen het volgende:
Waarop baseer je deze uitspraak?
That's all folks!
  maandag 3 januari 2005 @ 21:26:28 #7
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_24378973
ik kan ook niet zeggen dat het niveau van de columns op Fok! echt hoogstaand is.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_24379547
Vermoedelijk ziet de NRC onder 'columnisten' de nieuwsposters, die voornamelijk korte niewsflashes posten en daarom dus hebben ze het over 'geen eigen stijl' ...
De echte columns hebben ze niet eens gezien, en waarschijnlijk terecht, want qua opinie-vorming spelen die ook nauwelijks een rol, hoezer ik seborik en methodmich ook bewonder, de columns op Fok! hebben niks qua 'opinie-achtigs' ...
het zijn een soort van lifestyle dingetjes die het waarschijnlijk prima zouden doen in de Libelle of Eigen Huis & Tuin ...

Wat wel enorm storend is dat de journalist kennelijk bij Fok! geen enkele commerciele gegevens aantrof en dit afdeed als 'onbekend' ...

dat is een grote misser en de marketing-dame van Fok! zou dat zeer hoog hebben moeten zitten, als de journalist wist dat het gaat om zo'n anderhalf miljoen pageviews, waarschnl. zo'n 200.00 'unique visits' (dus separate sessies die opgebouwd zijn) en 110.00 geregistreerde leden, dan heb je het idd opeens over een medium met een zeer groot landelijk bereik, vergelijkbaar met grote landelijke kranten, radiozenders of de TV..

de marketingsdame van Fok! zou er absoluut werk van moeten maken dat de volgende keer dat een journalist over Fok! schrijft, men ook direkt persoonlijk contact kan opnemen met de mensen achter Fok!
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_24379770
NRC is sowieso slecht geïnformeerd, als ze over 40 columnisten schrijven.

Los daarvan vind ik het NRC een krant zonder echte uitschieters, dus wat dat betreft...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 maandag 3 januari 2005 @ 22:12:58 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_24379781
Methodmich schrijft erg leuke stukjes. Taaltechnisch stukken beter dan Johan Derksen in de VI. Die heeft een mening maar kan niet schrijven. Methodmich zou iets extremer moeten zijn met z'n opinies, meer polemisch misschien. Maar verder zijn ze erg goed.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 3 januari 2005 @ 22:14:14 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_24379806
Hé methodmich nu is het net alsof we dit hebben afgesproken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_24379837
NRC bedoelt uitschieters wat betreft activiteit.
pi_24379865
Ik vind de columns van Tong80 altijd erg leuk, of zijn dat gewoon posts?
  maandag 3 januari 2005 @ 22:18:52 #14
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_24379885
Zonder uitschieters zou ook nog kunnen betekenen dat ze allemaal goed zijn
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_24379898
Ach ja. 1 x per week is actiever dan velen hoor, dat mogen ze best wel eens checken dan.

Maar goed, het gaat om de publiciteit en de lol.

En tong, stom toeval ja, want normaliter ben ik er niet rond deze tijd.
www.thuisuiteten.nl
pi_24380010
Wat reageer je defensief op het NRC methodmich, je bent wel snel op je penisje getrapt zeg
pi_24380093
Nee hoor, ik vind alleen dat ze slecht geïnformeerd zijn wat dat betreft. En dat zou je niet moeten verwachten bij een krant die zichzelf als elitekrant wil profileren, toch?
www.thuisuiteten.nl
pi_24380151
Je reageert wel heel erg defensief - ze besteden aandacht aan Fok en columnisten en weblogs en dat doen ze in een leuk en boeiend artikel en dat jij er dan over gaat mierenneuken dat zegt niet zoveel over hen alswel over jezelf.

Je had graag gewild dat ze jou er speciaal hadden uitgelicht wellicht maar dat doen ze niet. Helaas voor je. Voor de rest is een prima en interessant stuk!
pi_24380320
Ik hoef er helemaal niet uitgelicht te worden en ik vind het best een aardig artikel. Maar ik vind het vreemd dat ze over 40 columnisten schrijven, terwijl die er bij lange na niet zijn. Ze hebben dan waarschijnlijk iedereen geteld die ooit columnist is geweest. Dat geeft mij een beetje het idee dat ze snel even hebben gekeken en niet echt gelezen hebben.
www.thuisuiteten.nl
pi_24380321
Ik vind het stuk eigenlijk wat achterhaald. Ze lopen wat achter de feiten aan, want bepaalde internetactiviteiten zijn al jaren bezig. Het is een aardig stukje, maar ook niet meer dan dat. Wat meer informatie zouden ze wel ingewonnen kunnen hebben en er is dan ook een mailtje betreffende wat correcties aangaande Fok aan het NRC gezonden (of dat wordt binnenkort gedaan, het mailtje is in ieder geval af). Het komt eigenlijk nu wat amateuristisch over wanneer je er middenin zit, maar dat is dan ook het perspectief van iemand over wie geschreven wordt.
pi_24380343
Nou, dat bedoel ik dus, Sebbo.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 3 januari 2005 @ 22:55:41 #22
17061 mvt
blame Canada
pi_24380622
Toch wel leuk dat iemand die standaard iedere 2 weken wat post (+ vakantie tussendoor) en dat nog maar een half jaar doet al een van de actiefste genoemd
We were to understand there would be pie and punch?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 00:30:38 #23
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_24382665
Tha_Blont vind ik wel degelijk een 'uitschieter'. Die heeft in het verleden een paar prachtige columns geschreven waarvan ik tot de dag van vandaag weet waar ze over gingen en wat hij ermee wilde vertellen. Voorbeeldjes:

http://frontpage.fok.nl/column/1140/1
http://frontpage.fok.nl/column/921/1
http://frontpage.fok.nl/column/1192/1
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  Trouwste user 2022 dinsdag 4 januari 2005 @ 00:52:51 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_24383132
Trouwens laten we Seborik ook niet vergeten.

Ik lees niet vaak op de FP. Alleen in down times van het forum

Maar ik vind het niveau best hoog.

Het zijn mensen die taalvaardig zijn en niet zouden misstaan in andere media.

Wat ik al eerder zei is dat ik wel het polemische mis. Al sla je de plank volledig mis, een discussie is altijd welkom.

pi_24386489
Ik vind het NRC-artikel vooral mooie reclame voor Fok - is het niet wat overdreven om daar nou weer een brief over te sturen?

Hoe kan het dat ze niet weten wat het aantal leden en bezoekers van Fok zijn?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 11:00:33 #26
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24388010
quote:
Op maandag 3 januari 2005 22:12 schreef methodmich het volgende:
NRC is sowieso slecht geïnformeerd, als ze over 40 columnisten schrijven.
Ja, zoals ik het begrijp tellen ze ook de nieuwsberichten. Dat is op zich wel raar, maar wel te begrijpen als je het vergelijk wilt maken met een site als geenstijl.
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 januari 2005 @ 11:05:18 #27
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24388089
quote:
Op maandag 3 januari 2005 22:16 schreef Seborik het volgende:
Na herlezen denk ik dat inderdaad ook, dat zou dan mede liggen aan het feit dat ze ook de nieuwposters meetellen. Sowieso heb je ook gelijk dat zoals je even hierboven schrijft dat zeker de columnisten, maar ook de users hier er in zitten en er dus wat anders tegenaankijken. Of je nu positief of negatief over fok wilt zijn, of wat ook, het NRC lijkt toch wat onvolledig hoewel het best een aardig artikel is. Maar jah; wie weet kijkt de buitenwacht heel anders tegen fok! aan.

Op zich geeft het stuk wel weer een beetje een beeld van hoe het op internet er allemaal uitziet; ondanks dat fok! voor ons heel groot lijkt (is) kennen veel mensen het niet, merk ik in de praktijk. Dus wie weet wordt het allemaal wat bekender, of dat nou fok! of iets anders is.
[KNE]-Mod
pi_24388606
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 08:18 schreef SCH het volgende:
Ik vind het NRC-artikel vooral mooie reclame voor Fok - is het niet wat overdreven om daar nou weer een brief over te sturen?

Ach, niet te zwaar aan tillen. Gewoon over veertig columnisten. Je tweede vraag is makkelijk uit te vinden door even te kijken naar het aantal geregistreerde leden zoals ook bij een andere site is vermeld en gewoon even te mailen.
pi_24388633
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 11:05 schreef ThE_ED het volgende:
Maar jah; wie weet kijkt de buitenwacht heel anders tegen fok! aan.
Ja, er zijn nog steeds mensen die niet elke dag op internet hangen. Voor hen is het vooral interessant. Er worden wat startplaatsen gegeven voor mensen die niet weten waar te beginnen.
pi_24389230
Precies, op die manier is het best een leuke reclame.
www.thuisuiteten.nl
pi_24389427
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 11:33 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ach, niet te zwaar aan tillen. Gewoon over veertig columnisten.
Ok
quote:
Je tweede vraag is makkelijk uit te vinden door even te kijken naar het aantal geregistreerde leden zoals ook bij een andere site is vermeld en gewoon even te mailen.
Raar dat ze dat niet beter hebben uitgezocht dan. Want dat is wel interessante informatie.
pi_24390146
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 08:18 schreef SCH het volgende:

Als je Fok! ziet als een soort van 'clubblad' (wat volgens mij de meeste betrokkenen doen, een leuke hobby, waar men wat kan 'aanfrobelen') is het inderdaad een alleraardigst stuk ..
Maar als je het artikel leest, echt leest en dus niet al klaarkomt op enkel het idee dat Fok! genoemd wordt tussen 'grote jongens' als 'geenstijl' en 'Radio538' en '3FM'..
dan lees je dat het artikel gaat over het ontstaan van een nieuwe media, een nieuwe vorm van nieuwsvoorziening en opinievorming die bij jongeren plaatsvind en als je dan een beetje kritisch en zelfbewust kijkt, dan is het helemaal niet zo leuk dat Fok! daar staat tussen sites die slechts een jaartje of twee oud zijn, kennelijk 3.500 dagelijks bezoekers trekken ...
of tussen radiostations die opgezet zijn en gefinancierd door grote uitgeverijen of de overheid zelf ...

Het is helemaal niet slecht als Fok! wat zelfbewuster in de wereld zou kijken en erop staan dat zij ook credits krijgen voor wat hier bereikt is, een site met bijna 115.000 registreerde gebruikers en dagelijks zo'n honderduizend bezoekers die lange tijd er verbrengen, er lezen en exact daar hun opinies opdoen en discussieren over hun ideeen...

Kennelijk heeft de journalist contact opgenomen met toevallig de eerste de beste columnist die hij kon vinden en waarvan hiuj een telefoonnummer kreeg (via de persoonlijk site, die journalsit doet alles via de telefoon en heeft dat artikel onder tijdsdruk gemaakt) ..
de columnist die hem te woord stond heeft een grote fout gemaakt door kennelijk dat enkel als een persoonlijk 'goh-wat-aardig-dat-je-opbelt' of 'wil-je-weten-waarom-ik-columns-op-internet-schrijf' gesprek te zien ...
die had dat ook verder moeten melden en minstens ook eisen dat alle gegevens over Fok! klopten, misschien aanmerkingen op het artikel verwerkt konden worden voor publicatie, ik vermoed dat de man van geenstijl, st*rfucker dat wel heeft gedaan, die gaan ook iets bewuster om met media en de commerciele waarde van hun eigen site door ook een slimme positionering:
als Fok!dat niet doet, blijven ze altijd zo'n beetje het lachertje, een leuke 'hobby-site' waar mensen voor hun plezier zo af-en.toe wat columpjes neerzetten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_24390230
Nou, ik kan je wel vertellen dat we de columns behoorlijk serieus nemen. Zeker als team en dat we constant streven naar verbetering. Het is jammer dat dat niet zo naar buiten komt in dit artikel. Misschien moet ik er een column over schrijven.

Niet dat je feedback niet gelezen wordt overigens. Waar verbetering mogelijk is, hoor ik dat graag en zal dan ook altijd open staan voor opbouwende feedback zoals de hierboven gegevene.

[ Bericht 24% gewijzigd door Seborik op 04-01-2005 13:03:30 ]
pi_24390733
Even de link van dit topic doorgespeeld naar de andere columnisten.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 14:00:08 #35
54636 Eb
Le Big Mac
pi_24391293
In het decembernummer van Vrij Nederland stond een interessant stuk over NRC Handelsblad. De kwaliteitskrant is zoekende, de oplage daalt, de jeugd wordt niet bereikt.
Het is typerend dat NRC enigszins smalend schrijft over hoe de opiniemakers van nu maling hebben aan gevestigde media. En met het laatste begrip doelen ze dan op zichzelf.

Het chapeau had beter kunnen luiden: opiniemakers van nu hebben maling aan in verval geraakte media.

En toch wordt er enigszins staart-tussen-de-benerig gereageerd door FOK!. Toch onder de indruk? NRC Handelsblad is een zieltogende seniele oude man die moppert over de jeugd van tegenwoordig. Dat soort mensen dient in krachtige woorden te worden gecorrigeerd. Het is een provocatie, ik verwacht dat de FOK!-columnisten de Alzheimerbrigade eens van katoen geven!

dinsdag 4 januari 2005 @ 15:04:47 #36
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24392425
Er is maar matige research gedaan voor dat artikel, zeg.

'Geen echte uitschieters' klinkt negatief, maar in de context denk ik idd dat ze de activiteit bedoelen. Nou ja, en dat is simpel natuurlijk. De regel is 1 column per 2 weken voor de vaste columnisten, tenzij je er eens een super-actuele tussendoor wilt doen. FOK! streeft daarmee ook vooral naar diversiteit in de columns, denk ik. Onder het begrip 'column' vallen niet alleen scheld- en/of opiniestukken over de actuatiteit. In feite kan het over alle onderwerpen gaan.

Het blijkt keer op keer dat de traditionele media erg veel moeite hebben met het fenomeen internet en dan vooral de interactiviteit van sites zoals FOK!. De reactie van het publiek op de traditionele media ziet men vooral alleen zelf door eventuele ingezonden brieven, waarvan ze zelf kunnen beslissen of ze die plaatsen. Hier zie je, bijvoorbeeld als columnist, gelijk hoe er op je stukjes gereageerd wordt en ga je hier en daar met de lezers in discussie. Ik vermoed dat een aantal traditionele columnisten daar niet aan zou moeten denken!
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:11:20 #37
52961 notnajja
herfstbloeier
pi_24392558
RM-rf heeft het over mij als de eerste de beste columnist die de journalist benaderd zou hebben, maar ik dacht dat hij meerdere columnisten per mail heeft gevraagd iets te vertellen over columnist-zijn op fok! Ook heeft hij Danny en Jolanda benaderd om correcte cijfers over bezoekersaantallen te krijgen, maar die hebben niet gereageerd.
Per mail heb ik de volgende vragen van de journalist beantwoord:
- waarom vind je het belangrijk om via fok.nl je mening te geven?
- gebruik je ook andere media om je mening te vormen (radio, tv, krant)?
- wat is voor jou het cruciale verschil tussen de traditionele media en een forum als fok.nl?
- heb je als columnist op fok.nl een andere positie dan willekeurige gebruikers?
- beschouw je jezelf als deelnemer aan het publieke debat? Anders gezegd: hoeveel invloed heeft jouw mening?
- tot slot: hoe oud ben je en wat doe je voor werk/opleiding? En kan ik je achternaam gebruiken in het artikel?
Ik heb deze vragen naar eer en geweten beantwoord, alleen de antwoorden op de eerste en laatste vraag zijn geciteerd in het artikel.
Het zou me verbazen als blijkt dat ik de enige ben die Duursma heeft benaderd met die vragen. Is er echt niemand anders geweest?
Misschien ben ik naïef geweest door te reageren of had ik eerst contact met Seborik of een andere eindredacteur moeten zoeken over de antwoorden die ik had moeten geven. Gezien de reacties hier, kijk ik een volgende keer wel beter uit.

Anton
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:32:43 #38
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24392907
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 15:11 schreef notnajja het volgende:
- beschouw je jezelf als deelnemer aan het publieke debat? Anders gezegd: hoeveel invloed heeft jouw mening?
Beetje rare, tweeslachtige vraag toch, dit. Naar mijn mening ben je hier als user die zijn mening geeft ook gewoon al een deelnemer aan het publieke debat. Dat is wel een wezenlijk verschil met de traditionele media. En natuurlijk ben je dat als columnist ook. Jij bepaalt het onderwerp en de insteek, maar anderen mogen het daar vervolgens mee eens of oneens zijn en een ieder ander kan die mening ook lezen.

En hoeveel invloed jouw mening heeft... hoe kun je dat nu ooit echt weten? Soms worden columns die op FOK! verschijnen overgenomen door andere sites of andere media. Door de columnist in kwestie wordt dat dan meestal toch als een bescheiden succesje beschouwd. Eén van mijn eigen columns is destijds overgenomen in de interne memo van de Free Record Shop en ja, daar was ik best trots op idd. Dan is jouw verhaal/mening blijkbaar toch interessant genoeg geweest dat het buiten de oevers van FOK! is getreden. Kijk, columns met zoveel invloed als die over Rob Oudkerk, die verschijnen toch maar zelden, ook in de traditionele media.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_24392916
Hoe vaak schrijft die starfucker van geenstijl eigenlijk?

Meer dan 1 x per week?
www.thuisuiteten.nl
pi_24392940
Oh, qua plaatsen op andere sites doen we het sowieso niet slecht vind ik.
www.thuisuiteten.nl
pi_24393082
Maakt het nou zoveel uit wat een slecht geïnformeerde NRC journalist vindt van Fokcolumnisten? We zijn al de grootste van Nederland en hebben momenteel niet veel meer users nodig. Hey, dan wordt het hier allemaal nóg trager

Ik vind veel columns op de FP van een uitstekende en hoogstaande kwaliteit. Waar ik bijv. amper tot nooit de sportcolumns in de Metro lees (niet door te komen), lees ik die van methodmich vaak wel. Ook soms niet door te komen voor mij, maar dat komt dan niet door hem maar door het aantal clubs wat me helemaal niets zegt

Veel columns op de FP zijn herkenbaar voor de grote meerderheid van Fok: jongeren. Ze gaan regelmatig over jongerenonderwerpen die je nooit tegen komt in de zogenaamde serieuze media. Dát is de kracht van veel columns op Fok t.o.v columns in bijv. het NRC. En dat is niet gesignaleerd.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24393138
notnajja, volgens mij ben ik de enige die zich enigszins negatief uitliet over dat interview, en dat was niet tegen jou gericht, vooral vanuit marketing-idee, ik vind wel dat er bij zoiets, namelijk contact met de pers over jouw houding tegenover de site wel onderling contact moet zijn, domweg om te voorkomen dat opeens iemand 'uit de school klapt' bewust, of onbewust ...
Maar ik ben op Fok! slechts een gebruiker en ik heb niks te zeggen over de visie van de redactie columns op Fok! en al helemaal geloof ik niet dat er iets van 'kwade wil' achter steekt, hoe je gereageerd hebt.

Wat betreft die vragnlijst, de vragen zelf zijn waarschijnlijk veelzeggender over de visie van de journalist, dan de antwoorden iets zeggen over Fok! en columns ...
de journalist zocht waarschijnlijk naar een soort van 'weblogs', persoonlijke belevenissen, opmerkingen die op internet gezet worden op een regelmatige wijze ...

geen van de genoemde sites is dat echter, geenstijl komt het dichts in de buurt, echter heeft feitelijk weinig 'persoonlijks' in zijn onderwerpskeuze, het is een sterk opinierende nieuwssite, hooguit lichtelijk vermomd als weblog.

Juist de vragen maken duidelijk dat de journalist eigenlijk niet zoveel begreep van de structuur van Fok! (de FP, met nieuwsberichten, reviews en columns waarop reacties mogelijk zijn, en daarnaast een forum, die als een soort van gemeenschap functioneert) ...

De 'colmuns op Fok!' hebben niks opinierends, het zijn eerder persoonlijke opmerkingen, iets dat een levensgevoel weergeeft, waarin waarschijnlijk ook veel bezoekers zich kunnen herkennen, die erdoor geraakt kunnen worden:
Literair wel (als je dat L-woord niet al teveel bijzondere waarde toekent), maar volgens mij zijn er als opiniemakers/-aanjagers op Fok! veel meer en betere mensen te vinden, vaak gewone gebruikers ..

Een interssante vraag zou wel zijn of dat ook het streven van columns is, een soort van korte afleiding te zijn, een overdenkertje, of een rustpunt, zonder hierbij verder veel discussie op te roepen...
pi_24393349
Bied je je aan RM-rf? (zo ja, dan zie ik heel graag wat, want submits hebben we nooit genoeg)

maar nee, serieus. Ik denk dat je wel een goed punt aanhaalt met betrekking tot de ideeën over columns. Voor mij hoeft niet elke column een aanzetter te zijn tot opinievorming. Het mag ook een bepaald verhaal zijn waarin veel maatschappelijke kritiek is terug te vinden.

Even een van m'n eigen dingen aanhalen waar ik wel over te spreken was: http://frontpage.fok.nl/column/2399

Gelardeerd met kritiek op fora en internet in het algemeen en verder behoorlijk wat spot. Je moet het er alleen wel in kunnen herkennen. Je hebt gelijk wanneer je zegt, dat het af en toe best wel eens wat pittiger mag. Ben nu aan het denken over een reactie over het stuk, maar weet nog niet of het gaat lukken.
  Redactie Frontpage vrijdag 7 januari 2005 @ 11:35:36 #44
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_24449474
quote:
[b]Op dinsdag 4 januari 2005 15:46 De 'colmuns op Fok!' hebben niks opinierends, het zijn eerder persoonlijke opmerkingen, iets dat een levensgevoel weergeeft, waarin waarschijnlijk ook veel bezoekers zich kunnen herkennen, die erdoor geraakt kunnen worden:
Literair wel (als je dat L-woord niet al teveel bijzondere waarde toekent), maar volgens mij zijn er als opiniemakers/-aanjagers op Fok! veel meer en betere mensen te vinden, vaak gewone gebruikers ..
Een column hoef dan ook absoluut niet opinierend te zijn. Lees bijvoorbeeld maar eens de columns van Campert in de Volkskrant. Of nog beter, vergelijk ze met de columns van Mulder in diezelfde krant. Dan kom je er al snel achter dat een column totaal geen enkele regel kent. Columns zijn er juist voor om over alles en nog wat te schrijven. Van de gore onderbroek van je buurvrouw tot aan het kapsel van Geert Wilders.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_24450169
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 11:35 schreef TheGrandWazoo het volgende:

Een column hoef dan ook absoluut niet opinierend te zijn.
Het was niet bedoeld als waardeoordeel, enkel een vaststelling;
Natuurlijk is het prima om gewoon een literair gevoel over te dragen in de volksrant doet Campert dat redelijk (al ben ik niet direct een grote fan), of bv puur te infomeren op een verhalende manier, Kees Fens of Jan Blokker in zijn columns of geschiedkunde doen dat ook heel goed (persoonlijk vind ik juist Blokker integerder overkomen in die stukken, dan in zijn rants over de politiek en politici, maar dat is slechts mijn voorkkeur, de politieke stukken van hem vallen meer op)
Ook Herman Koch was eigenlijk best een end op weg, maar ik weet niet of hij nog steeds vaste columns schijft (ik lees de VK niet meer regelmatig) ...

Ik erken zeker dat de 'gevoels-columns' zelf een grote waarde kunnen hebben, wat me op Fok! echter soms opvalt is een zeker risico van gezapigheid en juist de mogelijkheid om als columnist persoonlijk naar voren te treden, ook een zekere herkenbaarheid te ontwikkelen.

In een krant ontstaat die herkenbaarheid bv doordat het stuk op vaak vaste dagen op dezelfde plek staat, een eigen herkenbare vormgeving heeft.
Vaak kan ook een portetje van de columnist boven de column helpen, of desnoods een herkenbaar loogootje, of een terugkerende illustratie van een vaste illustrator met een herkenbare stijl ernaast.

De visuele herkenbaarheid van columns is (mijn inziens) op Fok! niet echt groot, het zijn eigenlijk een soort van reviews, maar dan zonder plaatjes
De manier van navigeren, met eerst een pagina met een hele korte inleiding, vaak 3 of 4 regels hooguit, met eronder een groot leeg vlak helpt wel de naam van de columnist duidelijk te maken, maar is ook een beetje 'leegjes' ... dit is ook een beetje afhankelijk wie de column schrijft, sommigen nutten het wel uit, maar anderen niet.
pi_24450746
quote:
In een krant ontstaat die herkenbaarheid bv doordat het stuk op vaak vaste dagen op dezelfde plek staat, een eigen herkenbare vormgeving heeft.
Vaak kan ook een portetje van de columnist boven de column helpen, of desnoods een herkenbaar loogootje, of een terugkerende illustratie van een vaste illustrator met een herkenbare stijl ernaast.

De visuele herkenbaarheid van columns is (mijn inziens) op Fok! niet echt groot, het zijn eigenlijk een soort van reviews, maar dan zonder plaatjes
De manier van navigeren, met eerst een pagina met een hele korte inleiding, vaak 3 of 4 regels hooguit, met eronder een groot leeg vlak helpt wel de naam van de columnist duidelijk te maken, maar is ook een beetje 'leegjes' ... dit is ook een beetje afhankelijk wie de column schrijft, sommigen nutten het wel uit, maar anderen niet.
Dit zijn dingen waar we op het moment mee aan de slag zijn. We hebben een team van 14 columnisten (op het moment eventjes 12), die op vaste dagen posten en je kunt meer posten wanneer er bijvoorbeeld iets actueels is waar je op wil reageren. Immers is er plek zat op zo'n site. De herkenbaarheid qua onderwerp en dag is er bij sommige columnisten wel zeker.

Een plaatje er bij staat ook al in de planning.

We zijn er dus mee bezig, maar tips zijn zeker welkom.
  Trouwste user 2022 vrijdag 9 maart 2007 @ 21:12:38 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_47106418
Dan neem je DriekOplopers aan

vrijdag 9 maart 2007 @ 21:26:58 #48
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_47106943
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:12 schreef tong80 het volgende:
Dan neem je DriekOplopers aan

word je kicker bij american football?
[KNE]-Mod
  Trouwste user 2022 vrijdag 9 maart 2007 @ 21:28:11 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_47106980
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:26 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

word je kicker bij american football?

pi_47110053
quote:
Op maandag 3 januari 2005 22:16 schreef Seborik het volgende:
idd, de columns op Fok worden niet aangevallen oid.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')