abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24356506
Natuurlijk kwaad als levend monster

Als filosofen spreken over het kwaad, duikt altijd 'Lissabon' op -de aardbeving van 1755 die het denken veranderde.

AMSTERDAM - ,,Nauwelijks hebben ze een voet in de stad gezet, of zij voelen de aarde beven onder hun stappen; de zee verheft zich kolkend in de haven en verbrijzelt de voor anker liggende schepen. Wervelwolken van vuur en as overwelven straten en pleinen; de huizen storten in, de daken worden over de grondvesten geworpen en de grondvesten slaan uit elkaar; dertigduizend inwoners van alle leeftijden en beiderlei geslacht worden onder het puin vermorzeld.''

Dit is geen beschrijving van de zeebeving in Azië, maar een fragment uit 'Candide ou l'optimisme' van de Franse rationalist en Verlichtingsfilosoof Voltaire. Het gaat over de aardbeving in Lissabon van 1755.

Als filosofen spreken over het kwaad, duikt altijd 'Lissabon' op; dat was een scheidslijn in het denken. Hoe kon gebeuren wat niet mocht gebeuren? Voltaire verloor zijn geloof dat de wereld redelijk en goed zou zijn. ,,Mijn verstand laat dit weerzinwekkende monster niet toe.''

Immanuel Kant bekeek de ramp anders. Hij adviseerde rekening te houden met de natuurwetten en niet te bouwen op plaatsen waar de aarde af en toe flink schudt. De ramp was, schreef hij, hoewel verschrikkelijk, vooral leerzaam.

Leerzaam voor bouwkundigen én voor filosofen -hun houding ten opzichte van de natuur veranderde radicaal. De Amerikaans-joodse filosofe Susan Neiman schrijft in haar boek 'Het kwaad denken' dat Lissabon het begin van de moderne tijd is, omdat de aardbeving ons dwingt een onderscheid te maken tussen natuur en moraal. Natuurlijk kwaad werd voortaan pech genoemd, verder is er het morele kwaad dat valt toe te schrijven aan de menselijke wil.

En toch. Ondanks onze moderne kennis van de natuur en ons ongeloof in God of duivel weigeren we een zeebeving met 100000 doden 'pech' te noemen of, iets minder neerbuigend, alleen maar 'een natuurramp'.

Ooggetuigen en krantenkoppen in deze week maken van de ramp een persoon: 'De dood kwam uit zee' (Trouw, dinsdag). En je ziet het monster met klauwen en al de wal opstormen. De Volkskrant (zelfde dag): 'Eerst moest de zee even adem scheppen.' De taal roept het beeld op van een beest of een mens, iets wat adem moet halen. In Het Parool vertelt een ooggetuige dat 'de tsunami gromt'.

Het beest van het kwaad is nu wel heel dichtbij. En de overlevenden hebben 'de dood in de ogen' gekeken.

Zodra de natuur zijn tanden laat zien, dood en verderf zaait, moeten wij het kwaad personifiëren, in taal en in beelden. Altijd is de duivel verschenen in de opgezweepte natuur, als een kat, een raaf, een gier, in omvallende bomen, in orkanen, in lawines, en nu in zeebevingen.

In deze streken noemen journalisten bij de morele beoordeling van de ramp zelden de wrake Gods. Alleen het Reformatorisch Dagblad schrijft nog over 'Gods toorn' en dat 'Zijn oordelen rechtvaardig' zijn. Voor de meeste Nederlanders is zo'n opvatting wreed en ouderwets.

Rationeel gezien varen we in het kielzog van Kant: waar moeten we bouwen? Hoe waarschuwen we de mensen bij een volgende ramp? Maar emotioneel gezien kunnen we daar weinig mee. Voor de confrontatie met het kwaad doen we een beroep op ons collectieve geheugen, de beelden en woorden van alle eeuwen om het kwaad te duiden en zo mogelijk te bezweren. Over deze ramp is alleen te praten als ons verstand dit weerzinwekkende monster toelaat.

bron: http://www.trouw.nl

bovenstaand stukje laat zien dat men in christelijke kringen (dagblad Trouw) tot de conclusie komt dat het kwaad of menselijk (moraal) of natuur en dat het niet persé met gods toorn of de duivel te maken heeft. Waar blijft dan deze evt. duivel waarin met toch lijkt te geloven en waarom gaat ditzelfde niet op voor God die voor het goede staat ?

Tevens wordt er gesproken over een verandering in het denken over het kwaad na een aardbeving in Portugal in 1755. Zijn er voor deze aardbeving geen grote natuurrampen geweest die aanzette tot nadenken of is het gewoon zo dat genoemde filosofen de enige bekenden zijn die zich hier over uitten ? Iemand met meer info misschien ?
  zondag 2 januari 2005 @ 18:26:00 #2
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24357830
Tijd voor een bezoekje aan het Tropenmuseum misschien?

http://www.hetkwaad.nl/index2.html
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24362208
quote:
Op zondag 2 januari 2005 18:26 schreef Hallulama het volgende:
Tijd voor een bezoekje aan het Tropenmuseum misschien?

http://www.hetkwaad.nl/index2.html
misschien ga ik dat wel doen !
  zondag 2 januari 2005 @ 23:54:00 #4
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24362801
ik ga wel mee
  woensdag 5 januari 2005 @ 02:26:11 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24404318
Ik ook, zeker, a.s.a.p. Als 't goed is draait ie tot september 2005.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24410797
WFL meet in het Tropisch museum ?
pi_24411432
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 14:01 schreef het_fokschaap het volgende:
WFL meet in het Tropisch museum ?
Tropenmuseum

Sure, lijkt mij een leuke expositie. Was zelf toch al van plan er eens een kijkje te gaan nemen.
pi_24411613
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 14:35 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Tropenmuseum
net uit bed en er lang niet geweest
quote:
Sure, lijkt mij een leuke expositie. Was zelf toch al van plan er eens een kijkje te gaan nemen.
  woensdag 5 januari 2005 @ 15:39:37 #9
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24412565
Ik kom ook
'Nuff said
pi_24421055
Ok, inschrijvingen in dit topic. Gaan we bij voldoende animo wel even een datum prikken. Zal vast ergens een weekend worden. Het museum staat in Amsterdam.

Hier meer informatie.

voorlopig:

het_fokschaap
Boomstam
Hallulama
Geartsjuh
Doffy

Alicey wil jij de topic titel veranderen ? WFL-Meet Tropenmuseum...zoiets ?
pi_24427126
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 22:56 schreef het_fokschaap het volgende:
Ok, inschrijvingen in dit topic. Gaan we bij voldoende animo wel even een datum prikken. Zal vast ergens een weekend worden. Het museum staat in Amsterdam.

Hier meer informatie.

voorlopig:

het_fokschaap
Boomstam
Hallulama
Geartsjuh
Doffy

Alicey wil jij de topic titel veranderen ? WFL-Meet Tropenmuseum...zoiets ?
Ik heb ook wel interesse.
pi_24427131
TT aangepast,
  donderdag 6 januari 2005 @ 09:21:47 #13
27698 Doffy
pi_24427629
zou het dan toch nog eens gaan gebeuren...?!
'Nuff said
pi_24428543
het_fokschaap
Boomstam
Hallulama
Geartsjuh
Doffy
Alicey
hekje

[ Bericht 6% gewijzigd door Alicey op 06-01-2005 21:46:53 (hekje geadd) ]
  donderdag 6 januari 2005 @ 11:11:04 #15
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24428991
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:38 schreef het_fokschaap het volgende:
het_fokschaap
Boomstam
Hallulama
Geartsjuh
Doffy
Alicey
moet ik nu met al die heidenen naar die Expositie?
  donderdag 6 januari 2005 @ 11:23:36 #16
27698 Doffy
pi_24429187
Och, Bonifatius had met meer heidenen te maken!
'Nuff said
  donderdag 6 januari 2005 @ 11:31:15 #17
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24429323
Bonifatius kapte bomen
pi_24429382
Er is overigens een flink verschil tussen heidenen en atheisten/agnosten.
pi_24429393
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:31 schreef Boomstam het volgende:
Bonifatius kapte bomen
Tot hij zelf gekapt werd. ::
  donderdag 6 januari 2005 @ 11:36:58 #20
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_24429466
Hmm.. Weinig TTK'ers die interesse hebben zo te zien?
  donderdag 6 januari 2005 @ 11:46:30 #22
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_24429613
Daarom, niemand wil met mij mee, dus dan schaar ik me maar bij de WFL'ers
Nee, da's niet waar, ik ga ws. de 15de met een paar Fok!kers daar naartoe voorafgaand aan een meet
pi_24429645
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:46 schreef Aventura het volgende:
Daarom, niemand wil met mij mee, dus dan schaar ik me maar bij de WFL'ers
Zo heel erg eng zijn WFL'ers nou ook weer niet hoor.
quote:
Nee, da's niet waar, ik ga ws. de 15de met een paar Fok!kers daar naartoe voorafgaand aan een meet
Januari, maand van de meet.
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:02:52 #24
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_24429968
[quote]Op donderdag 6 januari 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zo heel erg eng zijn WFL'ers nou ook weer niet hoor.
[..]
pi_24430011
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:02 schreef Aventura het volgende:

Op mij na dan uiteraard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')