Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.quote:Op zondag 2 januari 2005 13:46 schreef FuifDuif het volgende:
"Waarom geniet het Katholicisme een niet zo groot aandeel in de Nederlandse samenleving?"
Ja ok, maar dat kunnen we simpel oplossen door een inquisitie!quote:Op zondag 2 januari 2005 14:37 schreef wadgem het volgende:
[..]
Omdat mensen tegenwoordig graag voor zichzelf denken.
Wat weer een fundamenteel probleem is met alle (al dan niet religieuze) levensfilosofieëen. Als je een waarheid stelt die als hoogste waarheid moet gelden, kun je er mijns inziens niet mee wegkomen om deze statisch te laten zijn in een samenleving die wél constant verandert.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
Wellicht als het katholicisme de hand in eigen boezem steekt en bekijkt hoe men kan moderniseren, dat weer meer mensen ervoor zouden kiezen.
Eigenlijk ken ik vrijwel alleen maar katholieken die Rome met een hele flinke korrel zout nemen. En ik vind die houding ook typisch iets voor het katholicisme, of in elk geval de manier waarop het katholicisme in NL wordt beleefd. Dat is m.i. toch allemaal wat losser en zit soms zelfs tegen het humanisme aan.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:47 schreef Koobus het volgende:
<knip>
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.quote:Op zondag 2 januari 2005 15:06 schreef wadgem het volgende:
[..]
Wat weer een fundamenteel probleem is met alle (al dan niet religieuze) levensfilosofieëen. Als je een waarheid stelt die als hoogste waarheid moet gelden, kun je er mijns inziens niet mee wegkomen om deze statisch te laten zijn in een samenleving die wél constant verandert.
Wat weer in strijd is met geloof an sich.
Uiteraard. Maar het dynamisch/pragmatisch toepassen van (de geschreven regels) van een geloof staat niet beschreven in het geloof zelf. Onder de (bijvoorbeeld) tien geboden staat geen subtekst met "Pas deze regels naar eigen inzicht en afhankelijk van de situatie toe"quote:Op zondag 2 januari 2005 15:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.
Mijn allerbeste vriendin is dochter van een dominee. Zij gelooft ook echt, evenals haar ouders uiteraard. Haar opvoeding is ook voor een groot deel vanuit dat oogpunt ingevuld.
Toch zijn zij absoluut niet star en statisch. Ik denk dat dat gedeeltelijk aan de mensen zelf ligt, maar ook aan de religie die zij aanhangen. Ik heb het idee dat in de stroming waar zij toebehoren er veel meer pragmatisch met zaken wordt omgegaan. Natuurlijk kun je een hoogste waarheid niet dynamisch maken; dat is God bij hun dan ook niet. Maar de manier waarop je je geloof beleeft kun je wel dynamisch en pragmatisch maken, lijkt me.
Ik denk dat het vanzelfsprekend en onafwendbaar is dat opvattingen uit de maatschappij en die van het geloof steeds meer gaan botsen en de kloof steeds groter wordt. Je kunt nooit de huidige maatschappij reguleren of vastleggen mbv regels die uit tijden stammen dat de maatschappij heel anders in elkaar zit. Dat geldt voor alle andere regels, maar ook voor de geloofsregels, in mijn ogen.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:04 schreef wadgem het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar het dynamisch/pragmatisch toepassen van (de geschreven regels) van een geloof staat niet beschreven in het geloof zelf. Onder de (bijvoorbeeld) tien geboden staat geen subtekst met "Pas deze regels naar eigen inzicht en afhankelijk van de situatie toe". Natuurlijk zijn de tien geboden universele waarheden die ten allen tijde gelden, maar je snapt wat ik bedoel.
In de huidige maatschappij (zoals je in je voorbeeld ook beschrijft) worden in beginsel statische geloofsregels dynamisch en pragmatisch toegepast, waar ik dan ook voor ben.
Maar zullen de regels, en de praktische toepassing van deze regels niet steeds meer uit elkaar gaan liggen, waardoor de kloof tussen de opvattingen die in de maatschappij leven en het geloof zelf steeds groter wordt? Dat zou ook verklaren waardoor steeds minder mensen actief het geloof belijden.
Neuh, ik denk juist dat dat meer tot iets zoals het humanisme gaat leiden. Een set regels over hoe je je ten opzichte van anderen dient te gedragen, zonder spiritueel aspect.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En uiteindelijk zou dat misschien zelfs wel tot een heel integere, basic geloofsbelijdenis kunnen leiden, waarin het draait om datgene waar een religie om zou moeten draaine, in mijn optiek, namelijk een heel sec geloof in een Godheid.
In jouw ogen is het achterhaald, maar het slaat natuurlijk nergens op. Het kan niet zo zijn, dat wij mensen de godsdienstige leer even gaan aanpassen aan onze omgeving, omdat ons dat zo goed uitkomt. Het is niet de godsdienst wat zich aan moet passen aan de samenleving, maar juist andersom! Geredeneerd vanuit de gelovige natuurlijk.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:22 schreef wadgem het volgende:
Wel grappig dat we het erover eens zijn dat een statisch en geschreven normstelsel iets achterhaalds is.
Ik denk dat het geloof als zodanig nooit zal verdwijnen. Het bestaat al zolang als de mens bestaat in enige vorm. Er zullen ook altijd mensen zijn die in een god blijven geloven, net als er mensen zullen biljven die een spirituele invulling wensen in hun leven.quote:Op zondag 2 januari 2005 16:22 schreef wadgem het volgende:
[..]
Neuh, ik denk juist dat dat meer tot iets zoals het humanisme gaat leiden. Een set regels over hoe je je ten opzichte van anderen dient te gedragen, zonder spiritueel aspect.
Wellicht willen ze die niet kennen, omdat dat namelijk wel een hypocriete houding in zou houden. Je houdt je aan de regels zoals het jou uitkomt, maar eigenlijk leef je dan niet zoals je van het Vaticaan zou moeten. Aangezien het Vaticaan cq de paus toch de hoogste vertegenwoordiger van God op aarde is, mag je er toch van uit gaan dat zijn regels opgevolgd dienen te worden.quote:Op zondag 2 januari 2005 17:26 schreef Koobus het volgende:
Gisteren was Antoine Bodar nog op de radio. Hij vertelde dat de katholieke kerk in feite op twee niveaus functioneert. Het lokale niveau en het Vaticaanse niveau. Die twee niveaus werken soms samen, maar soms ook niet. Het verschil tussen dogma en pragma.
Ik wil dit illustreren met een voorbeeld. Het Vaticaan predikt dat je om uiteenlopende redenen geen condooms mag gebruiken, maar lokale missies in gebieden die zwaar door aids zijn getroffen, raden de bevolking aan dit wel te doen.
Het lijkt hypocriet, maar dat is niet het geval. Als je namelijk naar de dogmatische boodschap van het Vaticaan luistert, dan klinkt daaruit dat je monogaam moet zijn en dus ook geen condooms moet gebruiken om zoveel mogelijk kleine katholiekjes te maken. Dat vindt de kerk nu eenmaal fijn. De pragmatische realiteit is dat veel mensen (zeker ook Afrikanen in door aids getroffen gebieden) niet monogaam zijn. Dan kun je dus beter wel condooms gebruiken om te zorgen dat kinderen vooral binnen het huwelijk geboren worden -in traditionele samenleving een essentiele factor voor goede zorg en opvoeding- en om de verspreiding van ziektes te voorkomen. Dus zullen lokale priesters het gebruik van condooms nooit zomaar verbieden, omdat de nadelige gevolgen voor zowel ouders als kinderen enorm zijn. Toch gaan ze hierdoor niet rechtstreeks in tegen Rome, omdat het condoomverbod niet een maatregel an sich is, maar meer een uitvloeisel van een ander standpunt, namelijk monogamie.
Maar goed, we dwalen af. De reden voor de antikatholieke houding van veel Nederlanders is dat zij het verschil tussen de twee lagen in de katholieke kerk niet kennen. (En ook niet willen kennen, denk ik zelf.)
He grappig, ik heb dat programma ook vanmiddag gezienquote:Op zondag 2 januari 2005 17:26 schreef femmeChantal het volgende:
Zojuist heb ik een programma op tv gezien waarin verteld werd dat er binnen en buiten de kerk evenveel spiritualiteit is (is onderzoek naar verricht). Veel mensen geloven dus nog steeds, alleen wordt het geloof individueler ingevuld, buiten de kaders van de kerk om.
Nouja.. Als we op het geschrift afgaan dan zien we dat God in het NT opeens ook erg modern is t.o.v. het OT. Een geloof moet ook imo wel in de tijd passen wil het iets kunnen betekenen.quote:Op zondag 2 januari 2005 19:15 schreef FuifDuif het volgende:
Miss_sly, dat is de omgekeerde wereld! Ik erger me altijd bijzonder aan opmerkingen als "meer met de tijd meegaan", "is niet meer van deze tijd", "moet moderniseren" enzovoort. Het zijn adviezen waar een godsdienst geen boodschap aan heeft en terecht. Polygamie is verboden, punt! Als je je aan die regel houdt zijn condooms in principe niet nodig om de uitbreiding van ziektes te voorkomen.
Ik zou mezelf ook niet kunnen vinden in sterk wisselende relaties en sexuele contacten, op dat punt ben ik het wel met de kerk eens. Ik ben echter ook van mening dat anderen het recht hebben om op dit gebied te leven zoals het hen goed dunkt.quote:Maar nee, de mens is zwak en wil zo nodig als een wild zwijn lekker van bil gaan, nou dan zul je de lasten ook moeten dragen. Zo kijkt de Kerk er tegenaan en om het juist geloofwaardig te laten zijn, zal die visie onveranderd moeten blijven. Het is immers het Woord van God.
Het lijkt me dat de praktijk van alledag in de maatschappij waarin men leeft toch datgene is waarmee mensen in eerste instantie moeten kunnen leven. Veel regels van 2000 jaar oud passen daar niet meer in. Het is hetzelfde als de wetgeving in een maatschappij: bij de introductie van de automobiel waren hele andere regels nodig dan tegenwoordig omdat er meer en snellere auto's op de weg zitten.quote:Op zondag 2 januari 2005 19:15 schreef FuifDuif het volgende:
Miss_sly, dat is de omgekeerde wereld! Ik erger me altijd bijzonder aan opmerkingen als "meer met de tijd meegaan", "is niet meer van deze tijd", "moet moderniseren" enzovoort. Het zijn adviezen waar een godsdienst geen boodschap aan heeft en terecht. Polygamie is verboden, punt! Als je je aan die regel houdt zijn condooms in principe niet nodig om de uitbreiding van ziektes te voorkomen. Maar nee, de mens is zwak en wil zo nodig als een wild zwijn lekker van bil gaan, nou dan zul je de lasten ook moeten dragen. Zo kijkt de Kerk er tegenaan en om het juist geloofwaardig te laten zijn, zal die visie onveranderd moeten blijven. Het is immers het Woord van God.
Nee, de auteurs waren geïnspireerd door de Heer, dûh!quote:Op zondag 2 januari 2005 19:27 schreef mineo39-76 het volgende:
Het is immers het "woord van god"...
Wat een gelul weer! Heeft hij zelf de bijbel geschreven?
Heeft hij er een handtekening onder gezet?
Nee, de tijd moet zich aanpassen aan het geloof; dat is de essentie!quote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef Alicey het volgende:
Nouja.. Als we op het geschrift afgaan dan zien we dat God in het NT opeens ook erg modern is t.o.v. het OT. Een geloof moet ook imo wel in de tijd passen wil het iets kunnen betekenen.
Tuurlijk, ik ben gelukkig ook niet verantwoordelijk voor de keuzes van anderen. Als iemand zo graag seksueel losbandig wil zijn, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Ik waarschuw alleen.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef Alicey het volgende:Ik zou mezelf ook niet kunnen vinden in sterk wisselende relaties en sexuele contacten, op dat punt ben ik het wel met de kerk eens. Ik ben echter ook van mening dat anderen het recht hebben om op dit gebied te leven zoals het hen goed dunkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |