abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24297603
Bijna 130.000 doden in Azië (video)

Uitgegeven: 30 december 2004 12:45
Laatst gewijzigd: 30 december 2004 13:59

JAKARTA/GENEVE - Vijf dagen na de allesverwoestende overstromingen in het zuiden van Azië en oosten van Afrika nadert het dodental met rasse schreden de 130.000. Vele duizenden worden nog vermist. Intussen komt de internationale hulpverlening op gang. Maar de Verenigde Naties vrezen dat die voor velen te laat kan komen.

Indonesië is het zwaarst getroffen. Hier is het dodental opgelopen tot 79.940. Dat meldde het Britse persbureau Reuters donderdag op gezag van bronnen bij het ministerie van Volksgezondheid in Jakarta.

Op Sri Lanka hebben volgens officiële tellingen bijna 25.000 mensen de dood gevonden en in India wordt het dodental geschat op meer dan 13.000. De Thaise autoriteiten zeggen dat zeker 2394 mensen zijn omgekomen aan de Thaise stranden. Het werkelijke dodental ligt vrijwel zeker een stuk hoger.

Er staat nog veel meer lezenswaard in het oorspronkelijke artikel
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_24297670
http://www.gelderlander.n(...)na__2509488_,00.html

Een geëmotioneerde Hans Markhorst uit Lent laat een pamflet zien met informatie over zijn negen maanden oude dochtertje Ame ('2 kleine tandjes onder, blond haar'). Ame wordt vermist sinds de tsunami het Thaise toeristenoord Phuket trof. Hij zoekt al dagen vergeefs naar de baby.

Markhorst speelde met zijn kinderen Ame en Julia in het water toen hij zag hoe het zeewater zich plotseling terugtrok. Toen hij zich realiseerde wat er aan de hand was, rende hij met zijn kinderen onder de arm het water uit, maar hij werd ingehaald door de watermassa.

Tijdens de doodsstrijd die volgde, verloor hij Ame. Julia wist hij te redden. Zijn vijf maanden zwangere vrouw Marlies Besselink was in het hotel en raakte gewond toen de vloedgolf daar toesloeg. Ze is gisteren geopereerd in Bangkok. Hans heeft ook flinke verwondingen opgelopen.

Marlies en Hans waren, vertelt opa Theo Besselink die thuis wacht op bericht uit Bangkok, op huwelijksreis in Phuket. "Vandaag vertrekt mijn dochter An naar Thailand om ze te helpen. Als ze voldoende hersteld zijn, komen ze naar huis. Mijn dochter Marlies heeft me gisteren gebeld en gezegd dat ze Ame definitief hebben verloren."
pi_24297723
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:12 schreef Robje73 het volgende:

[..]

Reactie is wel wat kortzichtig hoor...
Eerlijkheid duurt het langst. Die vrouw nam m.i.z. een goede beslissing. oudere kinderen hebben meer overlevingskans dan kleine kinderen. Had ze beide kinderen vastgehouden dat waren ze er misschien alle drie niet geweest.
Jaja, lees eens wat ik zeg aub. Het was natuurlijk best een verstandige keuze, alleen moet je je eens voorstellen hoe het is als je moeder je kleine broertje koos in plaats van jou. Dan kun je dat kind dat beter niet laten weten, denk ik.
En een kind van 10 denk echt niet na of het misschien een verstandige beslissing was. Voor zo'n kind is het gewoon verschikkelijk.
pi_24297786
ow.... ik kwam weer eens met oud nieuws.... naja..... Het wordt alleen maar dramatischer en tragischer... echt verschrikkelijk...
  donderdag 30 december 2004 @ 14:27:49 #55
96890 Robje73
't Leven is geen lolletje
pi_24297829
Pfff, 't gaat wel erg hard oplopen zo...
<b>Vijf dagen na de allesverwoestende overstromingen in het zuiden van Azië en oosten van Afrika nadert het dodental met rasse schreden de 130.000</b>
bron: nu.nl
pi_24298435
Damn he, 130.000 !! En ik vrees dat dat nog hoger op gaat lopen......
pi_24298499
Do what you love, love what you do!
pi_24298535
Ik zie net de amateurbeelden op RTL5 , mijn God
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  donderdag 30 december 2004 @ 15:48:22 #59
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24299333

"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24299372
Weird, het begint nu pas een beetje door te dringen dat dit niet zomaar een aardbeving + overstroming is. Na het zien van de eerste beelden dacht ik dat het om behoorlijk kleine golven ging. Kon me ook niet voorstellen dat er daardoor al zoveel doden zijn gevallen. Maar na het zien van die amateurbeelden besef ik dat het wel degelijk een enorme vloedgolf was.
  donderdag 30 december 2004 @ 15:52:31 #61
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24299430
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:48 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
moeilijke keuze zo, maar Sudan had toch al aangegeven dat geld niet te willen ofzo, dan kan het beter naar Azie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_24299512
Volgens mij geeft deze site een uitstekend beeld over de toestand in Thailand, Indonsie ed. sinds zondag:

http://www.nytimes.com/pa(...)q_INDIA_GRAPHIC.html

Wat een drama
pi_24299745
quote:
Waarom laat Balkenende niets van zich horen,
Onze buurlanden wel.
Gebrek aan leidersschap!!!!
pi_24300058
MENSEN, AL 120.000 DODEN!!!!!!

Het aantal doden in Azië als gevolg van de zeebeving is in één klap opgelopen tot 120.000. Het Franse persbureau AFP en het Britse persbureau Reuters maakten het nieuwe overzicht op basis van voorlopige cijfers en schattingen. In Indonesië steeg het officiële aantal dodelijke slachtoffers van 50.000 naar 80.000.

Het aantal dode Nederlanders staat nog steeds officieel op vijf, maar dit aantal stijgt naar alle waarschijnlijkheid. Er worden nog 140 Nederlanders vermist. De kans bestaat dat niet iedereen wordt gevonden, omdat in de getroffen gebieden de doden worden verbrand of in massagraven terechtkomen.

De meeste Nederlanders bevonden zich tijdens de ramp op de eilanden Phuket en Ko Phi Phi. Sommigen kunnen op eigen gelegenheid zijn doorgereisd of naar huis zijn teruggekeerd, al neemt die kans daarop snel af.
pi_24300074
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:08 schreef Internationalist het volgende:
dubbel
Ga buiten spelen ofzo en hou je prietpraat voor je....

Balkenende heeft enige dagen geleden al contact gehad met de regeringen van de getroffen gebieden om zijn bezorgdheid kenbaar te maken over de situatie en hij is inderdaad nog niet op tv geweest als premier of voorzitter van de EU om te spreken over de ramp in Azië, maar misschien gebeurt dat nog.
Bovendien gaat het leven door Internationalist, ook na de ramp in Azië.

Wel verwacht ik van hem dat hij iets van zich laat horen, zeker omdat er in Nederland verscheidene initiatieven zijn om hulp (geld) in te zamelen voor de slachtoffers.
Yeah baby Yeah!
pi_24300198
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:52 schreef Re het volgende:

[..]

moeilijke keuze zo, maar Sudan had toch al aangegeven dat geld niet te willen ofzo, dan kan het beter naar Azie
Als Sudan het geld accepteert geeft het aan dat het lansd in nood is en er sprake is van een conflict (met alle consequenties, denk aan ingrijpen, van dien) en ze willen geen pottenkijkers tijdens de genocide.
Jantje Pronk laten ze wel toekijken die zal zich toch niet negatief over hen uitlaten.

Ik vind wel dat er accuut veel geld (honderdmiljoen+) vrijgemaakt dient te worden voor de ramp, maar we moeten het als wereld ook niet overdrijven.

Toen er in China 250.000 mensen omkwamen enkele decennia terug werden dergelijke acties ook niet ondernomen, hebben we hier nu van geleerd, zijn we hypocriet, of richten we ons alleen op zaken die veel mediabelangstelling krijgen?
Yeah baby Yeah!
pi_24300254
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:23 schreef Stevie_ het volgende:

[..]

Je bedoeld dat half thailand op de hoogte was van de Tsunami, maar zich liever stil hield in het belang van dagelijks inkomen van de toeristen? Hmz, geloof ik niet. Heb je een bron van je 'nieuwtje' ??
Sjezus welcome in the real world....

Men heeft in die regio een totaal andere kijk op een mensenleven, dat de economie 2 % daalt vindt men erger dan dat er 100.000 mensen komen te overlijden hoor.
Mensen zijn vervangbaar is het credo in Azie.
Yeah baby Yeah!
  † In Memoriam † donderdag 30 december 2004 @ 16:36:19 #69
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24300329
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:22 schreef renz0r het volgende:
MENSEN, AL 120.000 DODEN!!!!!!
TTAangepast.

Onwerkelijk zulke cijfers zeg
pi_24300358
In Zweden schat men dat het aantal Zweedse doden boven de 1000 kan liggen. Ze hebben ook problemen om alle (gewonde) Zweden terug naar Zweden te krijgen daar er te weinig vliegtuigen beschikbaar zijn.
Men heeft hulp van de VS en UK ingeroepen en Ericsson en Volvo hebben privejets beschikbaar gesteld.
Lundqvist, Magnus Johanson: Hejå, hejå LHC!
O-H-I-O; Buckeyes
  donderdag 30 december 2004 @ 16:44:42 #71
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_24300499
quote:
[afbeelding]
Met andere woorden: Als deze ramp niet gebeurd was, hadden we gewoon Darfur geholpen, terwijl het zinloos was?
  donderdag 30 december 2004 @ 16:51:42 #72
95998 -DailaLama-
pi_24300653
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:36 schreef Loedertje het volgende:

[..]

TTAangepast.

Onwerkelijk zulke cijfers zeg
Moet je nagaan ... ... zo veel mensen wonen bij ons in een provinciehoofdstad.
pi_24300684
Volgens de laatste berichten wordt Balkenende momenteel (op Christelijke wijze) in zijn aars genomen door Bush, op wekelijkse basis, geheel in traditie.
  donderdag 30 december 2004 @ 16:55:46 #74
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24300742
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:56 schreef Stevie_ het volgende:
Volgens mij geeft deze site een uitstekend beeld over de toestand in Thailand, Indonsie ed. sinds zondag:

http://www.nytimes.com/pa(...)q_INDIA_GRAPHIC.html

Wat een drama
Die simulatie van de tsunami is erg duidelijk gemaakt.

wow, ook die 'before - after' luchtfoto's
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_24300759
quote:
[afbeelding]
Dit geloof je toch niet? Niet te filmen. Eerst geld storten in plaats van echt iets te doen daar en het vervolgens terugnemen onder het mom van "er gebeurt toch niets mee". Maw: de nl regering heeft 100 miljoen weggezet op iets wat ze bij voorbaat al als kansloos bestempelden? Nou, nog tien van dat soort gevalletjes en het begrotingstekort is verleden tijd zou je zeggen....
So much voor de transparantie van de geldstromen die aan onze regering toevertrouwd worden...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 30 december 2004 @ 17:06:18 #76
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24300982
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:52 schreef Internationalist het volgende:
Volgens de laatste berichten wordt Balkenende momenteel (op Christelijke wijze) in zijn aars genomen door Bush, op wekelijkse basis, geheel in traditie.
respect man knurft
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_24301047
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:51 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Moet je nagaan ... ... zo veel mensen wonen bij ons in een provinciehoofdstad.
Alles moet je natuurlijk wel relatief zien. Daar wonen in een provinciehoofdstad makkelijk 2,5 miljoen mensen.
pi_24301062
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:55 schreef popolon het volgende:

[..]

Die simulatie van de tsunami is erg duidelijk gemaakt.

wow, ook die 'before - after' luchtfoto's
Inderdaad, nu zie je pas echt dat sommige dorpen of wijken zijn weggevaagd.

Zo, nu ga ik weer naar buiten, nog voor een paar tientjes aan rotjes afsteken. Hebben jullie soms ook dat gevoel dat je van gekheid niet weet wat je met je geld aan moet? De laatste tijd heb ik daar nogal last van. Soms denk ik: eigenlijk zijn we te rijk. Maar ach, nee, hoe kom ik daar nou bij. Er zijn genoeg leuke dingen om met ons geld te doen. Dus dit jaar maar wat extra vuurwerk.
pi_24301068
wow..
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  donderdag 30 december 2004 @ 17:12:18 #80
95998 -DailaLama-
pi_24301114
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:09 schreef Steijn het volgende:

[..]

Alles moet je natuurlijk wel relatief zien. Daar wonen in een provinciehoofdstad makkelijk 2,5 miljoen mensen.
Ja, maar ik bedoel het als voorstelling. Dat alle Haarlemmers in 1x dood zijn.
pi_24301157
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:52 schreef Internationalist het volgende:
Over Balkenende kankeren doe je maar in een ander topic.
pi_24301168
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:12 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik vind dat nog wel meevallen gezien de omvang van het gebied dat heeft bloot gestaan aan de vloedgolven. Neemt niet weg dat het natuurlijk absurd veel slachtoffers zijn.
pi_24301229
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:12 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Of nog erger: Een groot gedeelte van alle Groningers.
  donderdag 30 december 2004 @ 17:21:01 #84
95998 -DailaLama-
pi_24301312
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:17 schreef Daalemmer het volgende:

[..]

Of nog erger: Een groot gedeelte van alle Groningers.
Ja, inderdaad, dat is nog erger.
pi_24302710

Pic met wat info over de landen.
pi_24303039
Ik heb nog nergens beelden gezien waaraan je de schrikbarende omvang van de vloedgolven kan zien. Misschien is het een beetje erg ziekelijke sensatie zucht van mij oid maar de beelden tot nu toe zijn niet erg indrukwekkend. Wat ik (tot nu toe iig) gezien heb zijn allemaal van zeewater wat komt opzetten waarbij ik het idee heb: hoe kan dit zoveel doden veroorzaken? Ik vind het daardoor allemaal nogal onwerkelijk.
pi_24303153
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:08 schreef Vitalogy het volgende:
Ik heb nog nergens beelden gezien waaraan je de schrikbarende omvang van de vloedgolven kan zien. Misschien is het een beetje erg ziekelijke sensatie zucht van mij oid maar de beelden tot nu toe zijn niet erg indrukwekkend. Wat ik (tot nu toe iig) gezien heb zijn allemaal van zeewater wat komt opzetten waarbij ik het idee heb: hoe kan dit zoveel doden veroorzaken? Ik vind het daardoor allemaal nogal onwerkelijk.
Ik denk dat de echt grote golf misschien wel gefilmd is, maar dat de filmer dat niet heeft overleefd
I know it sounds like I'm in denial, but I'm not.
pi_24303163
Een grote muur van water, zoveel doden (tvp)
pi_24303218
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:08 schreef Vitalogy het volgende:
Ik heb nog nergens beelden gezien waaraan je de schrikbarende omvang van de vloedgolven kan zien.
Amateurvideobeelden van de tsunami, bekijk nummer 8 eens. Of die daaronder.
pi_24303483
Bij mij op het werk doneren we ook geld wat de directie gaan verdubbelen en overmaken op giro555. Fantastisch!!!
pi_24303563
Over een paar minuten begint het eerste deel van de inzamelingsactie van de gezamenlijke publieke actualiteitenrubrieken op Ned. 2.
sig verwijderd door FA
  donderdag 30 december 2004 @ 19:35:07 #92
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_24303581
Dodental zal nog wel flink stijgen

Indonesia Needs Help, Death Toll Expected To Exceed 400,000

http://www.drudgereport.com/flash5.htm
pi_24303707
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:35 schreef Darklight het volgende:

In hoeverre is die bron betrouwbaar te noemen?
pi_24304043
DE 130.000 GRENS IS BIJNA BEREIKT!
  donderdag 30 december 2004 @ 20:17:18 #95
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_24304135
wat is die nedelrandse ambassadeur in thailand toch een enorme eikel...
hij klinkt hard, fout en kut.

"zo was er een viertal, waarvan ik moet bijzeggen dat het gelukkig geen nederlanders zijn..."

zijn opmerkingen over de situatie en zijn bureaucratische houding maken mij iig tot kotsen!
put
your
clothes
on!
pi_24304298
quote:

400.000?! Omfg, laten we het niet hopen, zeg....
pi_24304413
http://www.nytimes.com/20(...)rexy.html?oref=login
quote:
As Asia suffers through a 9/11 of its own - a natural calamity instead of a man-made one, but at least 25 times more deadly - President Bush's response in coming weeks may well determine his success in repairing relations strained by three years of relentless American focus on terrorism.

It took 72 hours after the tsunamis washed away countless villages and tens of thousands of lives before Mr. Bush appeared in public to declare that the United States had the rudiments of a plan for addressing "loss and grief to the world that is beyond our comprehension." His aides said it took that long to understand the magnitude of the tragedy and to plan a recovery effort that must stretch from remote villages of Indonesia to the eastern coast of Africa.

But the aid effort that has now begun presents Mr. Bush with an opportunity to battle, with action rather than just words, the perception that took root in his first four years in office that he is all about America first.

"It's a tragedy but it is also an opportunity to demonstrate that terrorism doesn't drive out everything else," said Morton Abramowitz, who served as American ambassador to Thailand a quarter century ago and went on to become one of the founders of the International Crisis Group, which helps prepare governments to respond to unexpected shocks. "It's a chance for him to show what kind of country we are."

Mr. Bush and his aides have long argued that the administration's reputation around the world is undeserved.

Andrew S. Natsios, the administrator of the United States Agency for International Development, said on Wednesday that American funds for disaster relief alone were $2.4 billion last year, 40 percent of the worldwide contributions for this purpose. "We are by far the largest donor," he said. "No one even comes close to us."

That argument underlay the president's testy response when asked, at his ranch, about the comments of Jan Egeland, the United Nations relief coordinator, who charged on Monday that rich Western nations had been "stingy" in doling out foreign aid before the tsunami.

"I felt like the person who made that statement was very misguided and ill informed," Mr. Bush replied, ticking off the magnitude of increases in American aid.

But perceptions set in a first term have a way of becoming the political canvas of the second. And America's response to this tragedy, some administration officials acknowledged, is crucial in places like Indonesia, the world's most populous Muslim nation, where the earthquake and tsunami first hit and where Islamic fundamentalism, never a political force during the cold war, is seeking to make inroads.

Any missteps by the United States in the country's politically volatile environment, noted a senior American official who is frequently in Southeast Asia, "will be exploited by the Islamic extremists to bolster their own case."

In this case, early reports indicate that even in a holiday week, the bureaucracy swung into gear fairly quickly.

To some degree, the war of perceptions has to do with whether the Asian nations believe Mr. Bush focuses on the tsunami tragedy with the same kind of energy he put in to making sure that other nations signed on to his counterterrorism agenda after Sept. 11. Just weeks after those attacks, Mr. Bush traveled to Shanghai for the annual summit of Asian leaders and made clear he would judge allies on the basis of how well they joined the fight. Among the first visitors to the Oval Office after the attack was Megawati Sukarnoputri, then Indonesia's president. She pledged to join the hunt for Al Qaeda operatives on her territory, and largely made good on the promise.

On Wednesday morning Mr. Bush, operating from a trailer just across the road from his ranch that has been converted into a secure communications center, called the leaders of Sri Lanka, Thailand, Indonesia and India to pledge his support.

"I assured those leaders this is only the beginning of our help," he said of the $35 million that the administration has pledged so far.

Mr. Bush's aides are aware that the depth of America's compassion will be compared to what other nations are spending, what Washington spends on lesser disasters at home, and what is now being spent in Iraq.

Spain has publicly committed about $68 million. Australia has pledged $27 million. American officials say those comparisons can be misleading because the United States is providing airlift and other services in an aid coalition with Japan, India and Australia.

Then there are the domestic comparisons. Congress has approved roughly $13 billion for aid related to the hurricanes that hit the country in the late summer. Most of that is going to Florida, where Mr. Bush loaded fresh water and dry goods into the trunks of cars.

Of course, that was home turf, and an election campaign was under way, and even Mr. Bush's critics do not expect spending on that scale for the far greater disaster in South Asia.

And there are already signs that Democrats want to link the response to this disaster to spending in Iraq. "I just about went through the roof when I heard them bragging about $35 million," Senator Patrick J. Leahy, the Vermont Democrat and a persistent critic of how the American rebuilding operation has gone in Iraq. "We spend $35 million before breakfast in Iraq."

Speaking by telephone from his home in Vermont, Mr. Leahy, who is the ranking Democrat on the foreign operations subcommittee of the Senate Appropriations Committee, urged that a portion of the largely unspent $18 billion for Iraq reconstruction be re-directed for Asian relief efforts.
Om die schamele 35 miljoen ff in perspectief te zetten .
pi_24304448
quote:

Niet bepaald een bekende (of in elk geval betrouwbare) site ofzo. Dus dat cijfer lijkt me vooralsnog volledig uit de lucht gegrepen.
pi_24304623
quote:
As Asia suffers through a 9/11 of its own
ja, bijna net zo erg.. alleen dan 100 keer erger....
hier ben ik gestopt met lezen want van zulke amerikaanse artikelen straalt de domheid er wel een beetje te erg vanaf
pi_24304637
quote:
Op donderdag 30 december 2004 20:17 schreef Jerruh het volgende:
wat is die nedelrandse ambassadeur in thailand toch een enorme eikel...
hij klinkt hard, fout en kut.

"zo was er een viertal, waarvan ik moet bijzeggen dat het gelukkig geen nederlanders zijn..."

zijn opmerkingen over de situatie en zijn bureaucratische houding maken mij iig tot kotsen!
Ben ik het grondig mee eens, liep me er ook al aan te ergeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')