quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 15:33 schreef Inky05 het volgende:KS ervaren dames, ff
een vraagje:
Ik heb veel ervaringen gelezen over de ks en erna. Wat me dan opvalt is dat de dames het erg missen dat ze niet kunnen met hun kind (in bad doen, luier verschonen e.d.)
Maar wat ik me dan afvraag is waarom kan dit niet ? Zijn je armen dan zo slapjes erna?
Ik snap dat je niet kan/mag tillen, maar als iemand de uk toch bij je neerlegt, kun je hem dan niet zelf aan en uitkleden b.v. ??
Realiseer je dat het een behoorlijk zware buikoperatie is. Er zijn natuurlijk wel vrouwen die meteen kwiek en fit weer bezig gaan, het merendeel van de vrouwen kan dat niet. Mijns inziens wordt er soms veel te gemakkelijk over gedaan.
Er worden vele lagen in je buik doorgesneden en dat is de reden dat je niet mag tillen. Het is belangrijk je daar aan te houden, ook al voel je je misschien wel een hele piet, want de gevolgen kunnen jaren later pas zichtbaar worden: verzakking van de baarmoeder. (denk aan vrouwen die zo'n 40 jaar geleden een keizersnee kregen, toen er niet eens aan dergelijke dingen gedacht werd. Die moesten destijds de luiers nog uitkoken in zware kookketels op het fornuis. Er zijn heel wat vrouwen van die generatie met verzakkingen).
Je krijgt ook een fysiotherapeut aan je bed die je oefeningen leert en het is echt belangrijk (wegens voorgaande) om je hier aan te houden.
In het beste geval gaat dat tillen prima, maar denk wel aan de gevolgen, op korte en lange termijn. In het slechtste geval gaat het niet. In ons geval deed, na de week ziekenhuis, mijn man thuis de dingen als badje enzo. Dat is hartstikke leuk. Voor hem, voor mij en onze dochter, maar ik miste het wel. Het heeft vrij lang geduurd voor ik mijn dochter zelf in bad kon doen.
Vergeet ook niet dat na de operatie je een aantal uur niet bewegen kan met je benen.
Ik kon zelf moeilijk opstaan/bewegen en kon mijn kind niet uit het wiegje tillen. Dat vond ik afschuwelijk!!!!!!!!!!! Als ze huilde moest ik maar hopen of er een verpleegkundige me kwam helpen. Ik mocht mijn kind ook niet aanleggen als ze huilde of dat wilde, want ik moest 3 uur wachten. En dan baal je als een stekker hoor, dat je niet tillen kan. Vooral 's nachts dan, want dan was mijn man er niet.
Beetje dramaverhaal zo. Ik wil dus eigenlijk vooral zeggen: het is geen boerefluitjesgebeuren.