abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24278406
ik heb gehoord dat Amerika ruim 2 uur voordat de tsunami de eerste kust zou bereiken, al de aardbeving hadden opgevangen met hun seismografen.
heeft iemand dit ook gehoord? en heeft iemand een bron hiervoor?

want als dit werkelijk zo is. dan is mijn amerika-afkeer nog groter geworden
Extremistisch gematigd.
  woensdag 29 december 2004 @ 16:24:55 #2
103593 Smart80
Master of Science
pi_24278500
Ik heb hier niks over gehoord...maarruh wat is jouw bron dan, neem niet aan dat je 't zelf verzonnen hebt?
  woensdag 29 december 2004 @ 16:25:06 #3
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_24278504
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:20 schreef P8 het volgende:
ik heb gehoord dat Amerika ruim 2 uur voordat de tsunami de eerste kust zou bereiken, al de aardbeving hadden opgevangen met hun seismografen.

Dit snap ik niet helemaal. Een tsunami kun je niet voorspellen, niet zien aankomen en is erg zelfdzaam, en dat wil je "de amerikanen" kwalijk nemen?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_24278580
nou dus boeiend? ook al zouden ze het weten, ze zijn niet verplicht om het door te vertellen hoor.
Moet dat land zelf maar die apparatuur kopen.. eigen domme schuld.. heb geen medelijde met ze
  woensdag 29 december 2004 @ 16:28:40 #5
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_24278597
ik hoorde 26 december 's avonds een Nederlander vertellen dat hij om 8 uur in zijn bootje vlakbij het epicentrum aan het dobberen was, 1,5 uur dus voordat de golven de kust raakten.
Hij merkte bijna niet van de zeebeving, pas bij het strand worden de golven zo hoog.
Ik kan me niet voorstellen dat Amerika meetapparatuur in de zee had hangen daar in de buurt en ik kan me ook niet voorstellen dat ze als ze dat zouden hebben, zedan niet zouden reageren.
Maar vergeet ook niet dat 1,5 uur maar heel weinig is, de bereikbaarheid en communicatiemogelijkheiden zijn niet geweldig daarzo en het waren een hoop mensen die aan de kust lagen/zaten/liepen/zwommen of in de buurt waren van de kustlijn toen het gebeurde.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_24278601
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:28 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
nou dus boeiend? ook al zouden ze het weten, ze zijn niet verplicht om het door te vertellen hoor.
Moet dat land zelf maar die apparatuur kopen.. eigen domme schuld.. heb geen medelijde met ze
lekker kortzichtig
  woensdag 29 december 2004 @ 16:29:11 #7
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_24278609
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:28 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
Het waren toch maar van die achterlijk moslims, of niet soms?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_24278636
En dan nog? Wat hadden ze kunnen/moeten doen? In 2 uur al die landen overtuigen, iedereen evacueren?

Amerika-bashing begint een beetje oud te worden, om dit soort kinderachtige redenaties zeker.. een vaag gerucht en de Amerikanen zijn weer de duivel.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 29 december 2004 @ 16:30:52 #9
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_24278648
Moeilijke vraag/kwestie hoor.
Stel dat het waar is en stel dat de V.S hadden gewaarschuwd, had dat dan wat veranderd ?
Hoe bereik je zoveel mensen op een effectieve wijze binnen twee uurtjes ?
(Met effectief bedoel ik dan, dat er nog tijd is dat mensen aktie kunnen ondernemen.)

En dan nog, wat krijg je dan ?
Hoeveel mensen zouden er in de paniek en chaos zijn gestorven als er honderduizenden mensen zich tegelijkertijd in beweging zetten om een veilig heenkomen te zoeken ?

...moeilijke vraag...
Burnt to the core but not broken
pi_24278661
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:25 schreef robh het volgende:

[..]

Dit snap ik niet helemaal. Een tsunami kun je niet voorspellen, niet zien aankomen en is erg zelfdzaam, en dat wil je "de amerikanen" kwalijk nemen?
een aardbeving van 8.9 (?) op de schaal van Richter in de zee op die afstand van de kust kan wel voor aardig wat problemen zorgen. de kans op een ramp was aanzienelijk groot.

en wat ik de amerikanen dan kwalijk neem is dat zij indonesie, die niet over goede seismografen beschikt, niet hadden gewaarschuwd. In 2 uur hadden veel mensen gered kunnen worden denk ik.

en @ die andere, een goede vriendin van mij vertelde mij dit. iemand die aardig goed op de hoogte is van de meeste actuele onderwerpen
Extremistisch gematigd.
pi_24278680
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:29 schreef robh het volgende:

[..]

Het waren toch maar van die achterlijk moslims, of niet soms?
meeste in die landen is idd hindu/moslim..

Daarbij, hun leveren verder geen bijdrage aan de wereld bevolking, alleen maar kinderen maken, ziektes versprijden... misschien klein gedeelte wat paar computer spullen in elkaar zet, maar is niet daar dacht ik...
pi_24278690
Ik heb gisteren The Motorcycle Diary's gezien.
Che Guevarra is dus door Boliviaanse troepen met veel hulp van de CIA gevangen genomen en geexecuteerd.

Nu is mijn Amerika-afkeer nog groter.
pi_24278705
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:30 schreef PPL het volgende:
Moeilijke vraag/kwestie hoor.
Stel dat het waar is en stel dat de V.S hadden gewaarschuwd, had dat dan wat veranderd ?
Hoe bereik je zoveel mensen op een effectieve wijze binnen twee uurtjes ?
(Met effectief bedoel ik dan, dat er nog tijd is dat mensen aktie kunnen ondernemen.)

En dan nog, wat krijg je dan ?
Hoeveel mensen zouden er in de paniek en chaos zijn gestorven als er honderduizenden mensen zich tegelijkertijd in beweging zetten om een veilig heenkomen te zoeken ?

...moeilijke vraag...
Goed punt. Heb je nou een aantal dagen kan een regering overleggen en een evacuatie plan opzetten. 2 uur voor tijd "RAAAAAAMP" roepen kost net zoveel slachtoffers.

En dit allemaal nog steeds een discussie over een gerucht he?
Get woke, go broke!
  woensdag 29 december 2004 @ 16:34:54 #14
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24278742
Thailand hield zeebeving stil

De Thaise meteorologische dienst heeft zondag na de zware zeebeving voor de kust van Sumatra bewust nagelaten een waarschuwing te geven voor het gevaar van tsunami's.

De dienst nam dit besluit omdat het niet zeker was dat er een vloedgolf zou komen. Loos alarm zou de toeristenindustrie te veel schade berokkenen, oordeelden de meteorologen.

De Thaise krant The Nation schrijft dat functionarissen van de meteorologische dienst direct bijeenkwemen toen duidelijk werd dat zich een zeebeving van 8,1 op de schaal van Richter had voorgedaan. ,,We dachten niet dat er seismische golven zouden komen, omdat een vergelijkbare beving met een kracht van 7,6 op 2 november 2002 voor de kust van Sumatra geen effect had op Thailand'', aldus een medewerker van de dienst.

,,Het was hoogseizoen en de hotels zaten vol. Een waarschuwing zou tot een evacuatie hebben geleid. Dat zou desastreus zijn geweest voor de economie. Een vals alarm zou de ondergang van de Meteorologische Dienst hebben betekend.''

Bron: Algemeen Dagblad
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_24278751
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:32 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:

[..]

Daarbij, hun leveren verder geen bijdrage aan de wereld bevolking, alleen maar kinderen maken, ziektes versprijden... misschien klein gedeelte wat paar computer spullen in elkaar zet, maar is niet daar dacht ik...
Dit is NIET de discussie van dit topic....
Get woke, go broke!
pi_24278752
quote:

[..]

Je bent eng bezig, misschien dat ze bij Stormfront.org meer gecharmeerd zijn van jouw uitspraken.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  woensdag 29 december 2004 @ 16:35:43 #17
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_24278758
quote:

[..]

je wílt gewoon kritiek he
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_24278807
Is nu je afkeer tegen Thailand NOG groter??
Get woke, go broke!
  woensdag 29 december 2004 @ 16:37:57 #19
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24278808
De titel kan aangepast worden dus
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_24278818
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dit is NIET de discussie van dit topic....
sorry..
pi_24278821
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:33 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Goed punt. Heb je nou een aantal dagen kan een regering overleggen en een evacuatie plan opzetten. 2 uur voor tijd "RAAAAAAMP" roepen kost net zoveel slachtoffers.

En dit allemaal nog steeds een discussie over een gerucht he?
In 2 uur kan je iig zorgen dat er niemand meer op straat rondloopt
Extremistisch gematigd.
  woensdag 29 december 2004 @ 16:41:23 #22
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_24278881
quote:

ze waren inderdaad op de hoogte. Ze hebben ook geprobeerd iedereen te waarschuwen echter is dat niet gelukt.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  woensdag 29 december 2004 @ 16:42:16 #23
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_24278896
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:38 schreef P8 het volgende:

[..]

In 2 uur kan je iig zorgen dat er niemand meer op straat rondloopt
Om vervolgens in je lemen hutje als een rat in de val te zitten ?
Dan weet je zeker dat je geen kans meer maakt als je onder het puin ligt.

Ik denk dat het overgrote deel van die hutjes niet bestand zijn tegen een vloedgolf van 10 voet hoog.
Ik las nog een getuigenverslag van een paar Westerse toeruisten die betrekkelijk veilig zaten in een hotel, maar de dorpjes naats het resort waren totaal van de aarde geveegd.
Burnt to the core but not broken
pi_24278914
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:37 schreef HeatWave het volgende:
Is nu je afkeer tegen Thailand NOG groter??
ik had geen afkeer voor thailand. maargoed, hoewel ik het snap van de thaise overheid, vind ik dat je niet zulke risico's mag nemen vanwege het geld

en mijn afkeer tegen amerika is mijn eigen zaak lijkt mij. het klinkt misschien een beetje als een "ik-haat-alle-moslims-uitspraak". maar zoals de meeste kansloze lonsdalers zullen beamen: er zijn ook goede moslims.

hetzelfde geldt voor amerikanen

kunnen we nu het amerika=kut onderwerp laten rusten?
Extremistisch gematigd.
pi_24278936
quote:

De aardbeving zal ook wel in NL geregistreerd zijn met seismograven, en wel op het moment dat de beving plaatsvond. Hadden wij dan ook zo snel moeten waarschuwen?
De aardbeving kun je registreren. Een tsunami kan dan ontstaan, het hoeft niet, hangt val veel factoren af (diepte beving, sterkte beving, diepte zee ter plekke, profiel bodem zee op weg van de tsunami enz.) .
Er is wel een waarschuwingssysteem voor te ontwikkelen, in de stille zuidzee is die er bijv. wel maar voor de indische oceaan niet. Dat heeft meerdere oorzaken: Tsunamis komen vaker voor in de stille zuidzee, de landen rond de stille zuidzee zijn rijker (amerika, japan), het is daar in het verleden al een aantal keer voorgekomen (jaren 50 en 60 sterke bevingen bij alaska, waarvan er minstens een een tsunami bij hawaii heeft veroorzaakt), veel meer kleine (amerikaanse) eilanden in de Stille Zuidzee enz.

Het heeft niet gewaarschuwd omdat ze ook niet wisten wat er ging gebeuren.
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')