abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28496383
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
  maandag 4 juli 2005 @ 23:47:20 #102
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496536
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:43 schreef bixister het volgende:
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
Ja goed he? Ben zo blij, zo blij dat hij weer wat lekkerder in zijn vel zit, zo blij dat zijn juf hem zo goed aanvoelt, zo blij dat Connor blij is Hij is nu vijf jaar.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  maandag 4 juli 2005 @ 23:50:06 #103
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_28496651
Wat een geweldige school zeg
zoiets hoor je niet vaak
gelukkig is het pesten minder en gaat het goed met conner
pi_28496704
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
  maandag 4 juli 2005 @ 23:57:24 #105
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496963
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28499037
Montessorionderwijs.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 6 juli 2005 @ 00:32:05 #107
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28534691
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:57 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:17:32 #108
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28542544
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 00:32 schreef Grijs het volgende:

[..]

Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
Dat is bij ons niet aan de orde, wij hebben hier al rekening mee gehouden toen we een school voor Connor gingen uitzoeken. We hebben toen heel duidelijk aangegeven hoe ver Connor toen al was en gevraagd hoe ze daar bij die school met dat soort kinderen omgegaan wordt. Op de Montessori-manier dus , niks geen IQ-testjes of wat dan ook, ieder kind werkt op zijn eigen tempo, hij loopt dus voor, maar dat zal de andere kinderen (nog) niet zo opvallen. Mocht straks het verschil tussen de andere kinderen van zijn groep te groot worden kan hij altijd nog een groep overslaan. Die overgang zal straks niet zo groot zijn, ook sociaal gezien niet, aangezien het gemengde groepen zijn *** en hij vriendjes heeft in die oudere groepen.

*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28544468
He wat te gek dat het zo goed gaat met Connor Niet elk kind heeft het geluk helaas om zo'n goeie school te treffen. En aan die verdeling te zien zou het absoluut niets uit maken als hij na het komende seizoen een jaar zou overslaan, want dan zit hij uiteindelijk nog steeds bij dezelfde kinderen in de klas alleen misschien ergens anders in het lokaal.
pi_28544548
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Tja ik neem aan dat jij niks beters te zeggen hebt, houd dan ook je mond dicht. En ik zou het nog maar eens allemaal goed lezen en dan kijken hoe lang de lijst is in dreumes tot en met peutertopic
pi_28547719
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.

En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
pi_28561083
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.
Oeh wat klink je argwanend poemojn, tja, iets in mij zei al dat het jou niet zo zou aanspreken, ze hanteren daar niet zulke strikte regels, volgens het boekje zeg maar
Om gelijk maar even een antwoord te geven op jouw eerste vraag, voor zover ik weet worden er geen testen afgenomen, dit is binnen dit systeem ook helemaal niet nodig. Alle kinderen werken op hun eigen niveau, Connor werkt dus voor. Voor wat betreft jouw "te mooi om waar te zijn opmerking" helemaal controleren zal ik het niet kunnen idd, wel heb gezien wat voor werkjes hij al doet en verder vertelde zij bij een voortgangsgesprek dat er een speciaal actieplan voor hem wordt opgesteld zodat zijn interesse gewekt blijft. Zij vertelde hierbij ook dat dit heel weinig voorkomt dat ze zo`n uitzondering maken op school. Ik heb dus iig het gevoel dat ze het serieus nemen!
quote:
En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
Hoe dat dan zou moeten qua groep ed zou ik ook niet weten, dat valt dan te bezien. Wel heeft de directeur mij tijdens het orientatiegesprek er van verzekerd dat er voldoende lesmateriaal aanwezig is om ongeveer 3 jaar voor te lopen en dat was volgens hem nog nooit gebeurd.

gr Loena

edit: Oh enne, wil het nog even gezegd hebben, deze beslissingen die er van school uit gemaakt zijn, zijn niet nav opmerkingen die ik gemaakt heb naar de juf toe. Ik heb het afgelopen jaar eigenlijk vanaf de zijlijn in de gaten gehouden of hij genoeg voldoening had van school. Dat had hij over het algemeen ook wel, dus voor mijn gevoel ging het wel goed. Zijn juf kwam zelf met haar bevindingen en de acties hierop. Zelf denk ik eigenlijk dat het gewoon een slim joch is...

[ Bericht 6% gewijzigd door Five_Horizons op 06-07-2005 19:57:44 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:02:30 #113
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_28561834
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:36:17 #114
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28562959
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:02 schreef TaraS het volgende:
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:43:59 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563301
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:17 schreef Loena-tik- het volgende:


*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Dit is inderdaad de verdeling die Montessori gemaakt heeft. Sommige scholen wijken er een beetje vanaf omodat ze bijvoorbeeld heel veel kinderen van een bepaalde groep hebben. Mijn stageschool heeft dus ook een groep 5, 6, 7
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:45:02 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563345
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:36 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Ik neem aan dat Tara een soort van DLE-testen bedoeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:47:57 #117
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28563459
DLE test? Wat houdt dat precies in?
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28563568
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
pi_28563617
DLE is dacht ik een leerlingvolgsysteem.
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:53:54 #120
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563729
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28563918
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28564245
Heiden6 (hoe kom je bij die nick?), ik vind oa hierom iq-testen niet altijd betrouwbaar: http://www.testresearch.nl/tstdiagn/waaniq.html
Ik heb zelf ook iq-test-uitslagen liggen (echte, Wechsler) met een verschil van 30 punten, en ken ook een meisje dat een keer ca 85 scoorde en een keer ca 145. Testen zijn niet meer dan een hulpmiddel, maar worden vaak gebruikt als absoluut feitenweergevend iets.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:07:45 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564303
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:11:50 #124
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564493
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Oh Poemojn , ik bespeurde (ten onrechte) sarcasme in die opmerking. Heb ik wel vaker, komt denk ook door het landsdeel waar ik vandaan kom (Rotterdam eo)
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:13:25 #125
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564563
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:18:47 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564805
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:43:43 #127
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_28602779
Hier ook iemand die makkelijk door haar schoolperiode rolde. Ik ben nooit getest op hoogbegaafdheid, maar ik herken wel heel erg de dingen die hier in het topic genoemd worden. Ik kon al lezen op mijn vierde (ik las de kleuterjuf boekjes van pinkeltje voor in plaats van dat zij mij voorlas ), wilde alles weten, leerde heel gemakkelijk.
Op mijn basisschool mocht ik een klas overslaan. Maar omdat ik een jonge leerling was en emotioneel helemaal niet "voor" was op mijn leeftijdsgenoten, hebben mijn ouders hier van afgezien. Ik kreeg wel taallessen uit een hogere groep en las alle boeken uit de schoolbibliotheek.

Omdat ik altijd zo goed in alles was, heb ik last van faalangst gekregen. Ik was (en ben) enorm perfectionistisch en kan helemaal niet omgaan met falen (of dingen die ik zie als falen).
Het VWO liep ik nog fluitend door; daarna heb ik besloten een 1 jarige MBO opleiding te gaan doen... Dus het onderpresteren is voor mij ook heel herkenbaar.
Uiteindelijk ben ik een HBO opleiding gaan doen in een richting die voor mij niet heel makkelijk is, juist om van dat onderpresteren af te komen. Wonder boven wonder gaat ook deze opleiding mij heel makkelijk af en heb ik nog steeds niet leren studeren :$.

Ik denk dat het voor hoogbegaafde kinderen, of kinderen die gewoon voorlijk zijn, belangrijk is dat je absoluut geen extreme druk op ze legt. Je wilt ze echt niet zo faalangstig maken als ik geworden ben. Het gaat nu ein-de-lijk iets beter.

Maar zo te lezen gaan jullie wel verstandig om met jullie wijze kindjes .

Ik heb net de Mensa-thuistest gedaan en dit was de uitslag: Geachte kandidaat,

Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_28603339
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 7 juli 2005 @ 22:20:17 #129
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28604293
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat begrijp ik even niet?
pi_28605259
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:20 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik even niet?
Dat dat dom is.

Maar wat ik eigenlijk gewoon bedoelde zal ik ook maar meteen uitlegge: dingen als onderpresteren kunnen overal optreden, al zie het niet opzettelijk gebeuren, dus als je zo gaat redeneren als hierboven werd gedaan kun je elke vorm van testen wel afschaffen.

Zoiets weegt gewoon mee, omdat het invloed heeft. Als ik blind ben, zal ik geen hoge score halen op een leestoets. "Ja, maar je bent blind." Hoe dan ook, ik kan niet lezen.

As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 7 juli 2005 @ 23:08:29 #131
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28606366
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.
Tot nu toe is het dus nog 'te mooi om waar te zijn' .
Daan komt volgend schooljaar in groep 1/2. Hij kan dan evt. gewoon met groep 2 meedoen. Het voordeel is dat de materialen dus gewoon in de klas liggen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28617279
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
pi_28617677
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb ).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.

Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.

Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.

Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.

Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat ), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.

Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.

Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.

Succes!
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstelling
tot mijn broertje, die niet goed kon opschieten met de leraren en uiteindelijk bleek dat dit
onderwijs niet goed voor hem was.
Waarschijnlijk was het teveel zelfstandig werken dat hij niet aankon en nu zit hij op een andere school waar het meteen veel beter gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 08-07-2005 11:59:42 ]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:03:45 #134
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28620482
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28620728
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:25:33 #136
95600 achmet
You don't know...
pi_28621353
tvp
Great minds discuss ideas*; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
pi_28621739
Anders geef je hem een kinderencyclopedie en lees je hem daar dingen uit voor die hij wil weten
pi_28623037
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:25:56 #139
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28635182
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28635258
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.
De meeste hoogbegaafden zijn anders als andere kinderen/mensen.
Ze praten heel anders en vaak snapt niemand ze.
Als ze jong zijn zullen ze al intresse hebben in dingen waarvan jij niet snapt waarom ze dit zo boeiend vinden. Ze zullen ook minder snel vrienden kunnen maken omdat ze gewoon 'anders' zijn.
pi_28635955
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Angst is de grootste vijand van de mens
pi_28635981
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:38:10 #143
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28637350
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:40:39 #144
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637419
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijn
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:48:31 #145
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637636
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar leven tis maar goed dat ik ook een beetje gek ben
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:00:47 #146
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28637959
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loena Een enorm gevoel van herkenning! Hoewel, we botsen daardoor ook vaker. Doordiscussiëren tot we er bij neervallen
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:16:21 #147
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28638376
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Ik zie nu al op tegen de puberteit
Maar ik ben toch best blij dat hij z'n vragen stelt. Ik wilde vroeger ook vanalles weten, maar durfde niet te vragen. Ik was bang dat ik dom was, omdat anderen zulke vragen niet stelden en het dus kennelijk al wisten
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28639661
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28639822
Grijs: wat mij betreft liever van het kind dan van een datum.
Al houden ze in Belgie weer 1 januari aan als grensdatum.
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.

/aanvulling
Of het antwoord van www.50tien.nl hierover:
quote:
In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?

Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.


[ Bericht 23% gewijzigd door poemojn op 08-07-2005 23:16:17 ]
pi_28647863
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')