Ja goed he? Ben zo blij, zo blij dat hij weer wat lekkerder in zijn vel zit, zo blij dat zijn juf hem zo goed aanvoelt, zo blij dat Connor blij isquote:Op maandag 4 juli 2005 23:43 schreef bixister het volgende:
dat klinkt goed loena!geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!quote:Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Waarom?quote:Op maandag 4 juli 2005 23:57 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Dat is bij ons niet aan de orde, wij hebben hier al rekening mee gehouden toen we een school voor Connor gingen uitzoeken. We hebben toen heel duidelijk aangegeven hoe ver Connor toen al was en gevraagd hoe ze daar bij die school met dat soort kinderen omgegaan wordt. Op de Montessori-manier dusquote:Op woensdag 6 juli 2005 00:32 schreef Grijs het volgende:
[..]
Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
Tja ik neem aan dat jij niks beters te zeggen hebt, houd dan ook je mond dicht. En ik zou het nog maar eens allemaal goed lezen en dan kijken hoe lang de lijst is in dreumes tot en met peutertopicquote:Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Oeh wat klink je argwanend poemojn, tja, iets in mij zei al dat het jou niet zo zou aanspreken, ze hanteren daar niet zulke strikte regels, volgens het boekje zeg maarquote:Op woensdag 6 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.![]()
Hoe dat dan zou moeten qua groep ed zou ik ook niet weten, dat valt dan te bezien. Wel heeft de directeur mij tijdens het orientatiegesprek er van verzekerd dat er voldoende lesmateriaal aanwezig is om ongeveer 3 jaar voor te lopen en dat was volgens hem nog nooit gebeurd.quote:En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch overquote:Op woensdag 6 juli 2005 20:02 schreef TaraS het volgende:
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
Dit is inderdaad de verdeling die Montessori gemaakt heeft. Sommige scholen wijken er een beetje vanaf omodat ze bijvoorbeeld heel veel kinderen van een bepaalde groep hebben. Mijn stageschool heeft dus ook een groep 5, 6, 7quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:17 schreef Loena-tik- het volgende:
*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Ik neem aan dat Tara een soort van DLE-testen bedoeld.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:36 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over![]()
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt(eerst verhuizen).
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Oh Poemojnquote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt(eerst verhuizen).
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat dat dom is.quote:
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt(eerst verhuizen).
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstellingquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.
Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.
Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.
Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.
Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.
Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.
Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.
Succes!
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Ehrm, ehhhquote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn
Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is
Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ehrm, ehhhjij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
![]()
Mèn ik begrijp hier echt niets van![]()
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebbenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ehrm, ehhhjij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
![]()
Mèn ik begrijp hier echt niets van![]()
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijnquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
[..]
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben![]()
INV MET GROTE WAANZIN![]()
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar levenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid![]()
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loenaquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Ik zie nu al op tegen de puberteitquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...quote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
quote:In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?
Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |