Mijn vriend heeft de eerste jaren van de basisschool montessori doorlopen, en op zich ging dat in het begin goed. Totdat hij in groep vier de lesstof van groep acht aan het maken was. Hij moest daarna nog vier jaar door, zonder dat er nog lesstof beschikbaar was voor hem, hij begon zich te vervelen en werd aggressief. Na de nodige onderzoeken (de IQtest inderdaad) en een hoop problemen hebben zijn ouders hem van school gehaald en naar "gewoon" onderwijs gestuurd. Daar kwam echter naar aan het licht dat hij zo snel door de stof was gegaan dat er maar weinig was blijven hangen. Hij zat inmiddels in groep vier/vijf, maar kon niet meer lezen en rekenen. Hij was te snel door zijn basis geraced en moest alles opnieuw leren. Dat is helemaal goed gekomen (niet blijven zitten oid), maar uit zijn verhaal merk ik toch dat ook het montessori niet zaligmakend is, en opnieuw niet voldoende biedt voor de uitschieters.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:39 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen ervaring met Montessori-onderwijs, maar als je kind dan toch slimmer/sneller is dan gemiddeld lijkt dat systeem me wel heel veel voordelen hebben t.o.v. "traditioneel" basisonderwijs, ja. Van zes jaar lang met de veel langzamere meute moeten meelopen word je niet erg gelukkig, ook al roep ik dan wel dat kinderen creatief genoeg zijn om zich dan toch op de 1 of andere manier aangenaam bezig te leren houden hoeven we het ze natuurlijk niet moeilijker te maken dan nodig is
Het "systeem". Ondanks dat van hem bekend was dat hij slimmer was, is hij nooit tot op zijn toppen uitgedaagd. Hij is altijd overal een beetje door gesukkeld en heeft zichzelf er niet in getraind hard te werken. Hierdoor loopt hij nu een beetje tegen zichzelf aan, hij heeft geen studeerroutine ed. wat er toe leidde dat hij niet genoeg punten haalde om zijn studie te mogen vervolgen. Daarnaast weet hij soms iets te goed dat hij best slim is, en dat heeft hij ook geuit naar anderen toe. Als je dan je studie niet haalt (in eerste instantie door weinig doen, vervolgens doordat je niet blijkt te kunnen studeren en dus het de nodige routine mist) dan krijg je toch een bepaalde reactie van anderen. Terwijl het niet halen van die studie juist voor een groot deel te wijten was aan het slimmer zijn dan de rest, want hij hóéfde gewoon nooit iets te doen, dus toen het wel moest was het een behoorlijke schok.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:49 schreef Grijs het volgende:
Waarom en tegenover wie moet hij zich bewijzen?
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het kind wordt gestimuleerd door zijn ouders vóórdat hij naar school gaat, om te leren lezen en schrijven. Ik denk dat VEEL ouders dat niet doen, deels uit luiheid, of uit een bewuste keuze om het kind niet vóór te laten lopen op de rest (dat werkt verveeldheid op school in de hand natuurlijk).quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:18 schreef Sandyman het volgende:
Ik kan ook verklappen dat hij inderdaad redelijk voorloopt voor zijn leeftijd. Ze beginnen op de basisschool namelijk normaal gesproken pas met lezen in groep 3. En in groep 3 zijn er nog genoeg kinderen die niet alle letters van het alfabet kunnen. Alleen daarom al zou ik inderdaad hier meer info over proberen te verzamelen.
Nee, maar als ouders naar de andere kant doorschieten is wellicht nog erger.quote:Op dinsdag 28 december 2004 18:00 schreef Ouwesok het volgende:
Waar je in elk geval voor moet waken is de 'doemaargewoon' houding wanneer uit testen blijkt dat je kind een hogere cognitieve intelligentie heeft. Zomogelijk nog desastreuzer is het volslagen negeren van eventuele talenten en de volle focus leggen op datgene waarin een kind net wat minder dan gemiddeld scoort, om het totaalplaatje tenminste weer in het grijze middengebied te krijgen.
Ondergetekende heeft tengevolge van een dergelijke doemaargewoon-opvoedingdat ik op mijn vierde mezelf had leren lezen was leuk, dat ik niet van voetbal hield was onverkwikkelijk tot na zijn dertigste ver onder zijn niveau mogen werken en leren, en ik kan je garanderen dat je daar niet bepaald van opknapt.
Nee, dat is niet ergerquote:Op dinsdag 28 december 2004 18:04 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Nee, maar als ouders naar de andere kant doorschieten is wellicht nog erger.
Ik zei ook:"wellicht". Tuurlijk zijn beide gevallen erg, maar jij hebt in ieder geval nog anderen die je de schuld kan geven van het feit dat je niet hebt gekregen wat je hebt verdient; maar stel je voor dat je 7 jaar oud bent en je het gevoel hebt dat je nooit fouten mag maken; en als je een fout maakt, de hele wereld vergaat. Laat ik je dit vertellen: dit worden mensen die nog veel bozer op de wereld zijn dan jij.quote:Op dinsdag 28 december 2004 18:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nee, dat is niet erger. Dat merk je namelijk voor het eind van het basisonderwijs al
. Als je een kind maar lang genoeg inpepert dat er al geleerden genoeg zijn en het gewoon de kost met de handen moet verdienen komt dat pas na een aantal minder gelukkige jaren aan het licht.
Ah, op die manier. Maar mijn man heeft eigenlijk hetzelfde en die is nooit getest op hoogbegaafdheid. Het wel of niet testen maakt m.i. dus daarvoor niet uit.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:56 schreef innovative het volgende:
[..]
Het "systeem". Ondanks dat van hem bekend was dat hij slimmer was, is hij nooit tot op zijn toppen uitgedaagd. Hij is altijd overal een beetje door gesukkeld en heeft zichzelf er niet in getraind hard te werken. Hierdoor loopt hij nu een beetje tegen zichzelf aan, hij heeft geen studeerroutine ed. wat er toe leidde dat hij niet genoeg punten haalde om zijn studie te mogen vervolgen. Daarnaast weet hij soms iets te goed dat hij best slim is, en dat heeft hij ook geuit naar anderen toe. Als je dan je studie niet haalt (in eerste instantie door weinig doen, vervolgens doordat je niet blijkt te kunnen studeren en dus het de nodige routine mist) dan krijg je toch een bepaalde reactie van anderen. Terwijl het niet halen van die studie juist voor een groot deel te wijten was aan het slimmer zijn dan de rest, want hij hóéfde gewoon nooit iets te doen, dus toen het wel moest was het een behoorlijke schok.
De school waarvoor ik Daan heb opgegeven heeft onze voorkeur, pas als ik merk dat het daar niet goed gaat, wil ik kijken naar wat anders.quote:Op dinsdag 28 december 2004 19:40 schreef Ladybos het volgende:
Grijs heel goed dat je je hier nu al mee bezighoudt, want het kan echt problemen op gaan leveren als er niet goed op ingesprongen wordt op school en hij zich gaat vervelen. Ik sluit me eigenlijk qua mening helemaal aan bij Loena's verhaal. Ik weet niet voldoende van Montessori onderwijs af om te weten of dit zaligmakend is maar het lijkt me allicht beter dan het reguliere onderwijs wat dit soort dingen betreft. En vaak zijn de hoogbegaafde kindjes wat minder goed op het sociale aspect dus als daar extra aandacht aan wordt gegeven lijkt me dat ook erg goed, dus niet alleen focussen op voldoende moeilijke taken maar juist ook aan het sociale gebeuren. Anders loop je inderdaad het risico op een 'nerdje'of een totaal verveeld kind. Ik heb zelf zo'n beetje de hele zesde klas op de gang doorgebracht omdat ik alle lesstof al had doorgewerkt en me dus stierlijk zat te vervelen, en veel te ingewikkelde vragen stelde aan de leraar die daar niet mee om kon gaan. Uiteindelijk heb ik dus maar mijn bibliotheekboeken op de gang gelegd en heb ik me dat jaar nog prima vermaakt maar belachelijk was het wel natuurlijk. Sterkte ermee in ieder geval !
Onzin, een iq-test kan maar in beperkte mate aangeven of iemand hoogbegaafd is of niet, er is namelijk nog steeds geen goede standaard-test. Wel kunnen die tests helpen te herkennen welke talenten iemand heeft.quote:Op dinsdag 28 december 2004 21:15 schreef Exuimtum het volgende:
Een kind met een hoog IQ ontwikkeld zich sneller als een normaal begaafd kind. Interesse in boeken komt ook vaak voor. Liefde voor water (spelen en waterstraaltjes maken) is ook een indicatie dat het kind begaafd is voor Natuurkunde en Stromingsleer (ik had dat vroeger ook).
Ik haalde met examen VWO Natuurkunde een 9
Zoals: Mijn IQ is 137 en ik heb autisme. Ik herken wel zijn genoemde punten van TS in mijn ontwikkeling. Zo las ik al zeer vroeg en heb ik 1 jaar basischool overgeslagen.
Een officiële IQ-test zal bevestiging geven. Kan geloof ik vanaf 4 of 6 jaar.
Dat is eigenlijk wat ik nu ook van plan ben. Ik wil alleen wel even vantevoren weten hoe de school hiermee omgaat (in z'n algemeenheid had ik wel begrepen dat er wel aandacht voor is, maar ik wil graag iets meer weten). Het zal bijvoorbeeld best sneu zijn als het niet goed gaat en ik dat had kunnen weten door wat beter te informeren bij de school. Maar eigenlijk verwacht ik niet echt dat het fout zal gaan.quote:Op dinsdag 28 december 2004 22:06 schreef livelink het volgende:
Grijs, waarom wacht je het eerst niet heel even af hoe het gaat op school? Als hij tegen problemen aanloopt, hoor je en merk je het snel genoeg. En dan is het prettig dat ze op school aandacht hebben voor kinderen die sneller gaan dan de rest. Ik weet dat er inderdaad speciale lesprogramma's zijn.
Als hij de andere kinderen echt ver voor is en zich ongelukkig gaat voelen kun je volgens mij nog altijd naar alternatieven zoeken en kijken. En waarschijnlijk zullen er dan vanuit de school ook wel voorstellen komen.
In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk hebquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:24 schreef heiden6 het volgende:
De redenen die je in de TT noemt zijn denk ik zeker voldoende om goed op te letten hoe het Daan vergaat op school. Als het niet goed gaat, zou ik zeker overwegen uit te kijken naar een andere school. Zelf had ik ook de kenmerken die jij in de TT noemt (nog iets 'erger', eigenlijk) en op de school waar ik indertijd naartoe ging is het helemaal fout gegaan. Een klas overslaan hielp niets, en toen de school suggereerde om me na de kerstvakantie naar groep vijf te sturen (ik was zes), hebben mijn ouders mij op een Montessorischool gedaan. Hier waren (zijn) gemengde klassen, en kunnen de leerlingen veel zelfstandiger werken. Dat is achteraf een heel goede keuze geweest, en dat lijkt me heel logisch. Houd dat dus in gedachten, en ga op zoek naar informatie over basisonderwijs. De verschillen zijn namelijk erg groot.
Niet. Het beestje moet een naampje hebben, maar verder is het gewoon goed om op te hoogte te zijn van de situatie van je kind.quote:Waarom zou je je kind een stempel moeten geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |