abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24246162
De zee zien, maar niet de rotsen.

Een afgunstige begeert simpelweg iets, wat hij (of zij) niet bezit. Dat kan een materiele iets zijn, een bepaald talent, een bepaalde status, etc.

Ik ben daarnet weer even met m'n neus op de feiten gedrukt. Ik heb de slechtheid van de mens weer even recht in de ogen gekeken. Ik heb 't dus over die afgunst. Een ander iets misgunnen. En het betreft in dit geval een dierbare, dat doet dus extra pijn. Vandaar ook even dit betoog/klag.

Afgunst is iets smerigs in de mens. Want wat doe je nou precies, als je je afgunstig opstelt naar iemand? Je vertelt daar onder andere mee dat je ernstig gefrustreerd bent. Je bent niet tevreden over hetgeen wat je de ander misgunt. Anders zou een afgunstige er geen probleem van maken. Als je er nog een laffe saus aan toe wilt voegen, stel je je alleen afgunstig op, als degene die het betreft, niet aanwezig is bij het beklag.
Maar aan de andere kant, is afgunst naar verluidt hoogschatting, onder een masker van geringschatting. Dat is het positieve, uit afgunst.

Afgunst is cyaankali voor vriendschappen. Een vorm van hoogverraad. Een dolk in je rug. Ik zal dan ook proberen me er nooit aan te zondigen. Omdat ik weet, hoe het voelt.

Heb 't in dit topic over afgunst. Jouw ervaringen en mening bijvoorbeeld.
The gum you like, is coming back in style.
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:03:07 #2
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_24246227
Een beetje afgunstig zijn daar ben je mens voor he.
"Dein Gluck ist nicht mein Gluck"
Als ik me echt klote voel kan het me geen fuck schelen hoeveel A wel niet van B houdt en hoe lief het vriendje van C wel niet is, ze stikken er dan maar in. is dat afgunst?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_24246295
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:03 schreef Zero2Nine het volgende:
Een beetje afgunstig zijn daar ben je mens voor he.
"Dein Gluck ist nicht mein Gluck"
Als ik me echt klote voel kan het me geen fuck schelen hoeveel A wel niet van B houdt en hoe lief het vriendje van C wel niet is, ze stikken er dan maar in. is dat afgunst?
Nee dat is desinteresse, geen afgunst. Afgunst is veel smeriger.
pi_24246479
Ik ken het wel in de zin van "ik wil ook!" en dat kan varieren van een positief "wow, wat tof, ik wil ook!" tot ernstig balen omdat jij niet ook die geweldige stageplek hebt gekregen o.i.d. Bedoel je dat laatste, TS? Of bedoel je echt MISgunnen? Ik denk dat dat minder voorkomt dan je denkt: ik ben zelf wel altijd zo rationeel dat ik zie dat het onzin zou zijn om te hopen dat de nieuwe relatie van mijn kersverse ex snel weer uitgaat o.i.d., omdat dat aan mijn situatie toch niets verandert. En daarnaast heb ik ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij iets fijns niet gunde. Als dat al ooit het geval is geweest, heb ik het in elk geval niet gemerkt.
Maar jij hebt nu dus blijkbaar wel iets in die trant meegemaakt en da's mooi klote, maar ik denk dat het nu wel even zorgt voor een zwartere kijk op de mensheid dan nodig is.
pi_24246841
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:11 schreef thaleia het volgende:
Ik ken het wel in de zin van "ik wil ook!" en dat kan varieren van een positief "wow, wat tof, ik wil ook!" tot ernstig balen omdat jij niet ook die geweldige stageplek hebt gekregen o.i.d. Bedoel je dat laatste, TS? Of bedoel je echt MISgunnen? Ik denk dat dat minder voorkomt dan je denkt: ik ben zelf wel altijd zo rationeel dat ik zie dat het onzin zou zijn om te hopen dat de nieuwe relatie van mijn kersverse ex snel weer uitgaat o.i.d., omdat dat aan mijn situatie toch niets verandert. En daarnaast heb ik ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij iets fijns niet gunde. Als dat al ooit het geval is geweest, heb ik het in elk geval niet gemerkt.
Maar jij hebt nu dus blijkbaar wel iets in die trant meegemaakt en da's mooi klote, maar ik denk dat het nu wel even zorgt voor een zwartere kijk op de mensheid dan nodig is.
Je aan een ander willen meten, of meten is heel gezond denk ik. Je kijkt automatisch naar bepaalde successen van anderen, dat zal mens-eigen zijn.
Maar de successen van een ander afkeuren, volledig ongegrond, is waar ik 't over heb.
Als je -ex een nieuwe kerel krijgt, dan moet je inderdaad vanuit je ratio blijven denken. Het zijn zaken die toebehoren aan 't verleden en dat in vrede laten rusten. Je verandert er inderdaad toch niets aan. Probeer je dat wel, dan lever je o.a. gigantisch in op je eigen persoonlijkheid.
Maar reken maar, als jij via via verneemt dat een dierbare van je je een succes misgunt. Dan sta je even flink te kijken. Dan ga je je een hoop afvragen. Vooral mbt een vriendschap, dat blijkt dan weer een byzonder kwetsbaar iets.
pi_24246892
Ik denk ineens aan m'n signature. Aardig relevant.
pi_24247068
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:11 schreef thaleia het volgende:
Ik ken het wel in de zin van "ik wil ook!" en dat kan varieren van een positief "wow, wat tof, ik wil ook!" tot ernstig balen omdat jij niet ook die geweldige stageplek hebt gekregen o.i.d. Bedoel je dat laatste, TS?
Dit is toch gewoon jaloezie? (Of) is dat hetzelfde?
Power perceived is power achieved.
pi_24247072
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:24 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Maar reken maar, als jij via via verneemt dat een dierbare van je je een succes misgunt.
Daar moet ik idd niet aan denken...kan me er ook weinig bij voorstellen, want die zijn in zo'n geval juist blij voor je. Behalve als jij hem blijkbaar niet zo dierbaar was als hij jou natuurlijk, en dat is dan wel mooi lullig.

Kijk trouwens uit met dat via via, ik heb laatst bijna grote ruzie gehad met mijn beste vriendin door miscommunicatie via een gezamenlijke vriend. Had niks met afgunst te maken trouwens, maar even als waarschuwing dat je iets wat je via via te horen krijgt beter even kunt verifieren voordat je je er al te kwaad/verdrietig om maakt....ik heb verdorie bijna een week gebaald omdat ik dacht dat de vriendschap over was, en er bleek achteraf helemaal niks aan de hand
pi_24247087
Zeg nu gewoon wat er net is gebeurd, anders pleur ik hier een slotje op .
I was an atheist until I realized I was God
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:34:36 #10
106431 sigvard
Fly me to the moon and...
pi_24247092
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:24 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Je aan een ander willen meten, of meten is heel gezond denk ik. Je kijkt automatisch naar bepaalde successen van anderen, dat zal mens-eigen zijn.
Maar de successen van een ander afkeuren, volledig ongegrond, is waar ik 't over heb.
Als je -ex een nieuwe kerel krijgt, dan moet je inderdaad vanuit je ratio blijven denken. Het zijn zaken die toebehoren aan 't verleden en dat in vrede laten rusten. Je verandert er inderdaad toch niets aan. Probeer je dat wel, dan lever je o.a. gigantisch in op je eigen persoonlijkheid.
Maar reken maar, als jij via via verneemt dat een dierbare van je je een succes misgunt. Dan sta je even flink te kijken. Dan ga je je een hoop afvragen. Vooral mbt een vriendschap, dat blijkt dan weer een byzonder kwetsbaar iets.
Maar zegt dat niet meer iets over die dierbare dan over vriendschap in het algemeen?
of trap ik nu een open deur in?
...let me play among the stars...
pi_24247142
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:34 schreef kastanova het volgende:
Ik heb een bepaalde auto gekocht, wat me nog perfecter maakt.
pi_24247165
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:33 schreef thaleia het volgende:

Kijk trouwens uit met dat via via, ik heb laatst bijna grote ruzie gehad met mijn beste vriendin door miscommunicatie via een gezamenlijke vriend.
Jazeker. Ik zal 't eventjes recht op de man vragen.
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:38:32 #13
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_24247188
Ik denk dat afgunst een heel natuurlijk gedrag is, wat voortkomt uit de drang dat iedereen toch (op bepaalde vlakken) beter wil zijn dan de ander. En dat kan op 2 manieren: of door zelf ook daadwerkelijk beter te zijn, of door een ander als slechter af te schilderen en te hopen dat hij of zij geen succes heeft. Want in beide gevallen ben je relatief beter.

Hoe je met die drang omgaat is weer een heel ander verhaal. De een zal het zo goed mogelijk proberen te verbergen en degene met succes steunen omdat hij of zij weet dat het het eerlijkste en het beste is om te doen, de ander zal niet door zijn wrange emoties heen kunnen prikken en laat zich genadeloos kennen.

Such is life.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_24247199
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:36 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb een bepaalde auto gekocht
Foto's willen we zien!
pi_24247211
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:34 schreef kastanova het volgende:
Power perceived is power achieved.
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:39:16 #16
70004 niksan
net een beetje meer
pi_24247215
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:37 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Jazeker. Ik zal 't eventjes recht op de man vragen.
dan wordt er natuurlijk ontkent
"May the wind always be at your back and
the sun always upon your face, and the
winds of destiny carry you aloft to
dance with the stars."
pi_24247226
quote:

[..]

Één ding is zeker; je lul is er niet groter op geworden, dus of je nu perfecter bent dan zonder die auto?
pi_24247244
quote:

[..]

Als ik een vriend van je was, zou ik je vooruit insmijten met een baksteen, materialistische pleurishomo .
I was an atheist until I realized I was God
pi_24247294
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:40 schreef kastanova het volgende:

[..]

Als ik een vriend van je was, zou ik je vooruit insmijten met een baksteen, materialistische pleurishomo .
Ik moet wel, heb geen OV meer, kortzichtige stinktukker.

Dus; uit louter praktische overwegingen en niet als statussymbool.
pi_24247352
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:39 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

Één ding is zeker; je lul is er niet groter op geworden, dus of je nu perfecter bent dan zonder die auto?
Nee, dat manco blijft idd.
pi_24247659
slotje op verzoek van ts.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')