abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24252885
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:46 schreef 18konijn het volgende:
Eens kijken hoeveel er de komende dagen aan vuurwerk gekocht wordt en hoeveel er op 555 gestort wordt...
Ik ga vuurwerk kopen en geld storten op 555
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_24253038
Ik snap niet dat er niet gewaarschuwd is, zo'n tsunami is toch te voorspellen na een aardbeving van die schaal, in die gebieden?
Vreselijk vreselijk, al die kinderen, geen schijn van kans.
Die video van die Nederlanders is ook zo wrang, ze dachten toen nog met iets sensationeels te maken te hebben, zich nog niet realiserend wat de gevolgen waren.

Jet Li is trouwens ook 1 van de vele vermisten
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 12:01:48 #183
8781 crew  Frutsel
pi_24253044
Inderdaad...gewoon allebei doen..

Op ut nieuws: 28.000 doden, mogelijk 75.000 doden
Trein met 1500 passagiers is geschept door het water (dacht in Sri Lanka) en daarna van de rails gedonderd, onderwater... slechts enkelen hebben het overleefd...
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:06:54 #184
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24253154
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:01 schreef milagro het volgende:
Ik snap niet dat er niet gewaarschuwd is, zo'n tsunami is toch te voorspellen na een aardbeving van die schaal, in die gebieden?
Die video van die Nederlanders is ook zo wrang, ze dachten toen nog met iets sensationeels te maken te hebben, zich nog niet realiserend wat de gevolgen waren.

Die kerel dacht in eerste instantie waarschijnlijk dat er eens iets 'spannends' gebeurde. Zoiets verwacht je toch niet.... (ik niet in ieder geval) Je zag ook best goed hoe onverwacht het allemaal kwam. Ineens al dat water. En nét tevoren nog zo'n idyllisch plaatje.

Dé Jet Li??
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:06:54 #185
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24253155
quote:

in Sri Lanka/India hadden ze maar een window van 2 uur, dat is gewoon erg weinig vooral op een zondag ochtend
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 12:07:41 #186
8781 crew  Frutsel
pi_24253169
quote:

Het is niet te voorspellen... het gebeurd na een zeebeving direct en dan gaat het met 900 km per uur. Indonesiers waren kansloos... India en Sri Lanka die hadden ca 2 uur...maar voordat er duidelijk is wat er gaande is en eventueel berichten rond gesijpeld zijn is dat daar ook te laat.
Het enige wat fatsoenlijk gewaarschuwd kon worden was Afrika...
pi_24253298
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:06 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Die kerel dacht in eerste instantie waarschijnlijk dat er eens iets 'spannends' gebeurde. Zoiets verwacht je toch niet.... (ik niet in ieder geval) Je zag ook best goed hoe onverwacht het allemaal kwam. Ineens al dat water. En nét tevoren nog zo'n idyllisch plaatje.

Dé Jet Li??
Dat zeg ik. Ze dachten toen nog etc. en dat maakt het dus zo wrang.

@ re okay 2 uur is weinig, maar het is wel 2 uur.
iedereen had dan toch van het strand weg kunnen zijn?

is er helemaal niet gewaarschuwd vanuit Indonesia? omdat het "toch te laat zou zijn"?
pi_24253368
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:13 schreef milagro het volgende:
is er helemaal niet gewaarschuwd vanuit Indonesia? omdat het "toch te laat zou zijn"?
De vraag is of er vanuit daar gewaarschuwd kan/zou zijn. De communicatiemiddelen begaven het en op dat moment lijkt me niet dat je als eerste denkt: "Laten we Sri Lanka, India en Afrika bellen om te zeggen dat er een vloedgolf aankomt". Men probeert waarschijnlijk eerst zelf in veiligheid te komen en vervolgens contact proberen te zoeken met dierbaren om te verifiëren hoe het met hun gaat.
Daarnaast is het de vraag of ze in Indonesië konden weten dat er ook een vloedgolf richting India/Sri Lanka ging..
sig verwijderd door FA
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:17:00 #189
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24253383
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:13 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Ze dachten toen nog etc. en dat maakt het dus zo wrang.

@ re okay 2 uur is weinig, maar het is wel 2 uur.
iedereen had dan toch van het strand weg kunnen zijn?

We bedoelden hetzelfde hoor Milagro, ik haakt gewoon op jouw post in

Met betrekking tot die waarschuwingen begrijp ik het net als jij ook écht niet. Als je vlakbij zo'n breuklijn woont moet je toch weten dat je naar hoger gelegen gronden dient te vluchten als er een fikse aardbeving voorkomt. Waarom deden ze dat dan niet??

Wellicht achteraf gelul, maar wat zou het anders gelopen zijn als er beter gewaarschuwd was.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_24253458
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:16 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

De vraag is of er vanuit daar gewaarschuwd kan/zou zijn. De communicatiemiddelen begaven het en op dat moment lijkt me niet dat je als eerste denkt: "Laten we Sri Lanka, India en Afrika bellen om te zeggen dat er een vloedgolf aankomt". Men probeert waarschijnlijk eerst zelf in veiligheid te komen en vervolgens contact proberen te zoeken met dierbaren om te verifiëren hoe het met hun gaat.
Daarnaast is het de vraag of ze in Indonesië konden weten dat er ook een vloedgolf richting India/Sri Lanka ging..
Nou volgens mij kunnen deskundigen dat weten, of tenminste vermoeden.
Een aardbeving, of een zeebeving veroorzaakt toch tsunami's of kunnen die veroorzaken?
Is er niet zo iets als een warning system? in de Pacific is dat er toch wel bijvoorbeeld.
pi_24253469
NOS-Teletekst meldt een officieël dodental op dit moment van: 36.359.
sig verwijderd door FA
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 12:21:14 #192
8781 crew  Frutsel
pi_24253487
Ja maar ut is te duur... zoals reeds beschreven in voordere topics...
Weet eigenlijk niet of de Atlantic zo'n waarschuwingssysteem kent...
pi_24253511
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:19 schreef milagro het volgende:

[..]

Nou volgens mij kunnen deskundigen dat weten, of tenminste vermoeden.
Een aardbeving, of een zeebeving veroorzaakt toch tsunami's of kunnen die veroorzaken?
Is er niet zo iets als een warning system? in de Pacific is dat er toch wel bijvoorbeeld.
In de Indische Oceaan is nog niet zo'n waarschuwingssysteem, men had het er gisteren wel over dat dat er z.s.m. moest komen.
sig verwijderd door FA
pi_24253542
quote:

Mensen hebben natuurlijk de beving zelf ook gevoeld en zijn daardoor naar het strand gevlucht, in de gedachte daar niet te kunnen worden geraakt door eventueel puin enzo...

Man, die filmpjes.

* stil
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:27:03 #195
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_24253615
Ja, het was DE Jet Li. Is overigens al weer levend en wel gevonden
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_24253648
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:22 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

In de Indische Oceaan is nog niet zo'n waarschuwingssysteem, men had het er gisteren wel over dat dat er z.s.m. moest komen.
Nou, idd, zeker omdat aardbevingen daarzo nu niet bepaald zeldzaam zijn
pi_24253685
Zo'n waarschuwingssysteem schijnt ontzettend duur te zijn. Maar het had veel levens kunnen redden.
  † In Memoriam † dinsdag 28 december 2004 @ 12:33:43 #198
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24253751
Andaman en de Nicobaren bestaan uit 572 eilandjes bij eb en 350 bij vloed. 38 Eilanden zijn bewoond. Of de onbewoonde eilandjes aan toeristen worden verhuurd weet ik niet. De eilanden gelden als de mooiste vakantiegebieden op aarde. In elk geval is er nog steeds geen contact met een aantal bewoonde eilanden van Nan Kauri, onderdeel van de Nicobaren. Op deze eilanden wonen 18.000 mensen over wiens lot dus nog niks bekend is. Een aantal eilanden is in elk geval geheel ondergelopen. De autoriteiten zeggen dat de Nicobaren het hevigst zijn getroffen. Ze lagen ook het dichtst bij het episch centrum en hebben aan de vloedgolf vooraf een hevige aardbeving gehad. Aangezien ze alleen per boot te bereiken zijn, is contact en hulpverlening ook erg moeilijk.

bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/4128635.stm

Ook de eilandengroepen van de Maldiven, bestaande uit 200 bijzonder aantrekkelijke eilandjes aan de andere zijde van de Indische Oceaan, zijn hevig getroffen en geisoleerd van de buitenwereld. Hoge golven hebben de eilandjes overspoeld. Ook de hoofdstad (een geheel bebouwd eilandje, zie foto van voor de ramp) is geheel ondergelopen ondanks de muur die eromheen is gebouwd om hem voor de zee te beschermen. De Maldiven hebben nog weinig contact met de buitenwereld.

bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/4126019.stm

ooggetuigenverslagen van de Maldiven: http://news.bbc.co.uk/1/hi/talking_point/4128261.stm
pi_24253814
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:30 schreef Disorder het volgende:
Zo'n waarschuwingssysteem schijnt ontzettend duur te zijn. Maar het had veel levens kunnen redden.
quote:
'Tsunami-waarschuwing niet gegeven wegens schade toerisme'
BANGKOK - De Thaise meteorologische dienst heeft zondag na de zware zeebeving voor de kust van Sumatra overwogen een waarschuwing te doen uitgaan voor het gevaar van tsunami's, maar zag daar toch van af. Mocht het loos alarm zijn geweest, had dat volgens de meteorologen de toeristenindustrie te veel schade berokkend, meldde de Thaise krant The Nation dinsdag.

Het dagblad schrijft dat functionarissen van de meteorologische dienst zondag bijeen waren op een seminarium toen ze het nieuws hoorden van de beving. Ze hadden begrepen dat de aardschok een kracht had van 8,1 en kwamen meteen in spoedvergadering bijeen onder leiding van de directeur-generaal van de dienst, aldus een medewerker van de meteorologische dienst.

"We dachten niet dat er seismische golven zouden komen omdat een vergelijkbare beving van 7,6 op de schaal van Richter op 2 november 2002 voor de kust van Sumatra geen uitwerking had op Thailand", aldus de functionaris. Bovendien verwachtten ze dat het eiland Sumatra, Phuket en omstreken in de luwte zou stellen. Het afgeven van een waarschuwing werd wel overwogen, zeggen bronnen tegen de krant maar ook andere overwegingen speelden een rol.

"Een zeer belangrijke factor voor het nemen van de beslissing was dat het hoogseizoen is en dat hotelkamers voor bijna 100 procent vol zaten. Als we een waarschuwing uitvaardigden die zou hebben geleid tot een evacuatie, en er gebeurt vervolgens niets, wat voor effect zou dat hebben? De economie zou onmiddellijk zijn geschaad. De gevolgen zouden de Meteorolgische Dienst te boven zijn gaan. We zouden ten onder gaan als de tsunami niet zou komen" , zegt een persoon
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:40:59 #201
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24253850
ik zag op Sky news dat een event zoals deze eens in de 700 jaar voorkomt... (combi zware aardbeving met tsunami's van deze orde)
pi_24253990
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:40 schreef Re het volgende:
ik zag op Sky news dat een event zoals deze eens in de 700 jaar voorkomt... (combi zware aardbeving met tsunami's van deze orde)
Eerlijk gezegd vond ik het enorm meevallen qua golf op de diverse amateurbeelden. Het was maar een muur water van hooguit een meter hoog. Ik had eerder iets van 15 meter hoge rollers verwacht. De meeste doden zijn volgens mij gevallen doordat ze de zee in gesleurd zijn toen het water weer terugliep naar de oceaan.
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:50:43 #203
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24254057
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:47 schreef Steijn het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vond ik het enorm meevallen qua golf op de diverse amateurbeelden. Het was maar een muur water van hooguit een meter hoog. Ik had eerder iets van 15 meter hoge rollers verwacht. De meeste doden zijn volgens mij gevallen doordat ze de zee in gesleurd zijn toen het water weer terugliep naar de oceaan.
ik denk meer dat de mensen gewoon zijn vermorzeld onder het geweld
pi_24254126
Als je de diverse amateurbeelden zag dat het water het land op komt lijkt het inderdaad alsof het allemaal wel meevalt, maar let wel dat het allemaal van bovenaf gefilmd is en het denk ik vanaf die afstand en dan zeker via tv moeilijk is voor te stellen hoe hard het gaat en hoe wild het water is. Als je verderop de beelden zag dat het water door de straten loopt en wat het meesleurt en vooral ook wat voor schade er achterblijft...... Ik denk dat het dodental en de vele gewonden en daklozen toch genoeg zou moeten zeggen.

Donatie net overgemaakt! Alle beetjes helpen!
pi_24254201
Over dat waarschuwingssysteem en zo.n ramp die eens in de 700 jaar kan gebeuren...
Op de Duitse tv hoorde ik van een aardbevingskundige in het journaal dat in de Indische Oceaan dit soort rampen zo zeldzaam zijn dat daarom er nog niks was gekomen van een waarschuwingssysteem. Die schijnen nogal kostbaar te zijn. 10 kilometer diep in zee liggende detectoren verbonden met kabels en dat om de zoveel kilometer kust verbonden gekoppeld aan een seinhuisje met een satelietstationnetje. Het vereist ook grote samenwerking van alle erop aangesloten landen. Die moeten dus geen chaos hebben of zelfs met elkaar in oorlog zijn.

Over Oorlog gesproken, bij Atjeh (ofzo, sorry) schijnen inderdaad de landmijnen rond te drijven nadat ze zijn losgewoeld door de vloedgolf. Ben de bron van dat bericht even kwijt, Verdere berichtgeving over het door burgeroorlog met Indonesië van de buitenwereld afgesloten Atjeh op http://www.volkskrant.nl/buitenland/1104130388828.html

Terug naar de Maldiven, ideale huwelijksreisbestemming. Veel superromantische hotelletjes zien er zo uit:

Wat de golven met zulke bouwsels doen hebben we gezien op de amateurbeelden van de ramp.

meer prachtige plaatjes van voor de ramp
pi_24254246
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:50 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk meer dat de mensen gewoon zijn vermorzeld onder het geweld
Op TV hebben we de grootste golven natuurlijk niet gezien (Sumatra), maar die golf sleurt alles waar het langskomt mee het binnenland in dus er spoelt wel meer door de straten dan water en de huizen hebben niet eenzelfde fundament als we in Nederland kennen.
Ik vind het wel uiterst amateuristisch dat Thailand en de Afrikaanse kust slachtoffers hebben, Thailand is een redelijk modern land, (zeker in de toeristische gebieden) en hadden 2 uur de tijd om zich uit de voeten te maken, Somalie zelfs dik 5 uur.

Het is wel een verschrikkelijke zaak en aangezien ziektes daar nogal eens de kop op steken houdt ik mijn hart vast voor de nasleep.
Ik denk ook dat veel flora en fauna op Sumatra uitegroeid is trouwens, zeg maar dag tegen de Sumatraanse tijger.
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 28 december 2004 @ 13:04:50 #207
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24254337
thailand had maar een half uurtje of iets dergelijks
pi_24254390
En zonder een waarschuwingssysteem houdt het ook snel op helaas....
pi_24254426
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:40 schreef Re het volgende:
dat zal best, van deze grootte, maar het artikel dat ik quotte zegt dat ze dus wel degelijk hebben overwogen om te waarschuwen, dus blijkbaar hielden ze er ondanks de zeldzaamheid rekening mee.
alleen zagen ze er vanaf om diverse redenen
pi_24254450
Er is inmiddels meer nieuws uit Atjeh:
quote:
'Dorpen bestaan niet meer'

Van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - Vooral in de gebieden vlakbij het epicentrum van de zeebeving van zondag begint de omvang van de ramp duidelijk te worden. In Atjeh op Noord-Sumatra wordt gevreesd voor 25.000 doden, op de aangrenzende eilanden worden 40.000 mensen vermist.

Indonesische reddingswerkers vechten zich een weg naar de geïsoleerde kustplaatsen in West-Atjeh, waar zondagochtend monsterachtige golven van veertien meter hoog dood en verderf zaaiden.

Het epicentrum van de beving lag slechts honderdveertig kilometer daarvandaan, zo'n negen kilometer onder de zeespiegel. Zo zwaar is de streek verwoest dat ambtenaren uit Jakarta of uit de provinciehoofdstad Banda Aceh er vanochtend nog niet in waren geslaagd erin door te dringen.

Vice-president Yusuf Kalla zei vannacht in Medan tegen het Indonesische persbureau dat hij wel 25.000 doden verwacht. En Purnomo Sidik, directeur van het nationale rampencentrum zei dat die voorspelling in overeenstemming was met zijn eigen schattingen.

''Ik kom zojuist terug van een vlucht over de stad Meulaboh. De stad is zwaar beschadigd. Er is geen huis dat niet is beschadigd,'' zei de vice-president.

Plaatselijke bestuurders slaagden erin uit hoger gelegen gebied een e-mail te sturen. Meulaboh is voor tachtig procent vernield. ''Zeventien dorpen aan de kust bestaan niet meer,'' aldus de elektronische boodschap. ''Alle gebouwen, van hout en van beton, zijn verdwenen, er is niets meer.'' Zevenhonderd mensen zijn gedood, duizenden worden nog vermist. ''Meulaboh doet een SOS-boodschap uitgaan. Als er niet binnen twee à drie dagen hulp komt, zal er een catastrofale hongersnood zijn, met een massaal aantal doden,'' aldus de e-mail.

In de hele kustvlakte van West-Atjeh woonden voor de beving een miljoen mensen.

In de provinciehoofdstad Banda Aceh zijn straten gevuld met rottende lichamen en overladen auto's. De stoffelijke overschotten verspreiden een doordringende stank. Winkels en kantoorgebouwen liggen in puin en duizenden dakloze families hebben toevlucht gezocht in beschadigde scholen en moskeeën. Ten minste drieduizend van de vierhonderdduizend inwoners van de stad zijn dood.

Rond een voetbalveld in de stad liggen duizend doden. Het waren de toeschouwers van een wedstrijd, die door de golven verrast werden. Mazmud Azaf, de scheidsrechter, wist zich te redden door een tak van een boom te grijpen. ''Ik ben door God gered,'' zei hij.

In het binnenland komt het vooral aan op het leger. Grote delen van de Indonesische strijdkrachten zijn hier geconcentreerd tegen de Atjehse opstandelingen, die dertig jaar geleden de strijd weer hebben opgenomen.

De rebellen hebben inmiddels een wapenstilstand afgekondigd. Soldaten en vrijwilligers zijn ingezet bij het begraven van de slachtoffers, in de hoop zo epidemieën te voorkomen.

Maar er zijn ook berichten uit kuststreken waar hele bataljons van honderden militairen letterlijk zijn weggespoeld.

Op de Indiase Andamanen en Nicobaren zijn waarschijnlijk veel meer dan vijfduizend doden gevallen als gevolg van de beving. Dit heeft het Indiase persbureau PTI vandaag gemeld op gezag van de plaatselijke politie.

De eilanden, behorend tot India, liggen net als Atjeh vlakbij het epicentrum van de uitzonderlijk zware beving. Er is sprake van veertigduizend vermisten. Indiase autoriteiten vrezen dat de meesten van hen zijn omgekomen. Met een reeks eilanden is nog geen contact mogelijk.

Ook met een reeks Thaise eilanden is nog steeds geen contact geweest. Ook hier wordt gevreesd dat het dodencijfer fors zal stijgen.

© Het Parool, 28-12-2004
bron: http://www.parool.nl/nieuws/2004/DEC/28/buit2.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')