abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24255716
Pagina 124 van nos-teletekst geeft toch wel een verschikkelijk kille weergave van de ramp. Het lijkt wel een verkiezingsuitslag.

Zojuist melde het nos-journaal dat reddingswerkers een aantal van de Andaman.Nicodam eilandjes hadden bereikt.
Op een bepaald eiland leefde 1500 mensen, waarvan er nu 1000 overleden zijn. dat moet dus zo'n beetje inhouden dat 2 van de 3 mensen die je kent opeens overleden zijn.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 14:12:52 #227
8781 crew  Frutsel
pi_24255779
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:04 schreef _Supreme het volgende:

[..]

het is een brabander.
ik vond het ook raar dat hij maar over die auto's bleef doorratelen. onee! de auto's drijven weg!
ik vond dat filmpje met een groepje mensen die zich vasthield aan het bus (dacht ik) indrukwekkend. Eén voor een moesten ze lostlaten in de kolkende watermassa...
pi_24255881
ja echt erg. op zo'n filmpjes zie je pas hoe destructief dat water is.
toen ik het hoode dacht ik: je kan toch wel wat hoogs opzoeken en daar wachten ofzo.
maar dit water... zoo krachtig
Tri State. Tri State. !
pi_24255994
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:17 schreef _Supreme het volgende:
ja echt erg. op zo'n filmpjes zie je pas hoe destructief dat water is.
toen ik het hoode dacht ik: je kan toch wel wat hoogs opzoeken en daar wachten ofzo.
maar dit water... zoo krachtig
En die beelden zijn nog van gebieden waar het niet op zijn ergst was. Er zijn ook kustgebieden waar het water kilometers landinwaarts is gekomen. Daar was het gewoon meteen einde verhaal als je ook maar in de buurt van het strand was
pi_24256013
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:09 schreef Bruce117 het volgende:
Pagina 124 van nos-teletekst
Somalië: 38 doden? Malediven: 52 doden?
Volgens mij waren het al 200 in Somalië, en nog vele malen meer op de Malediven. Het zou mij niets verbazen als het dodental ver boven die 75000 komt.

Raar eigenlijk. Zodra het aantal doden boven de 10 komt raakt het mensen op één of andere manier minder. Als je een reportage over een autoongeluk ziet waarbij 4 mensen omkomen, maar waarbij alleen de moeder levend achterblijft, kun je er kapot van zijn. Of als een vriendengroepje van 4 jongens zich te pletter rijdt tegen een boom, en de ouders geinterviewd worden krijg je er kippenvel van. Als er in Iran 100 mensen omkomen bij een busongeluk wordt het al minder. Je ziet wat huilende vrouwen in burka's, maar echt kippenvel krijg je er niet van.

En nu al 40.000 doden. Natuurlijk, schokkend. Maar nachtmerries hebben we er over een week of 3 niet meer van. Het zijn er zóveel, dat al die enkele gevallen de anonimiteit ingaan. Maakt het iemand uit of het 40.000 zijn, of 40.100? Het zijn er toch al zoveel, die honderd maakt niet zoveel uit. Maar toch zijn dat weer 100 vreselijke gevallen. Kapotte gezinnen.

Maar ach, JP doneert 2 miljoen euro. En wij verknallen over 3 dagen vrolijk weer ons geld. Want ja, dat hoort er toch bij hè, dat vuurwerk. Tradities, die moet je in stand houden. Dat is dat geld wel waard, toch?

Ik denk dat ze er in Sri Lanka anders over denken.
pi_24256143
Die filmpjes Je ziet gewoon dat de mensen die staan te kijken geen schijn van kans hebben
pi_24256280
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 13:56 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Er zit blijkbaar een groot verschil tussen de Stille Oceaan en de Golf van Bengalen qua risico's op tsunami's.
Het lijkt me ook dat een helf uur voldoende zou zijn, maar niet overal is er een luchtalarm te horen, weten de mensen wat te doen etc.
Als de kinderen buiten aan het spelen zijn, zullen de ouders echt niet het binnenland invluchten denk ik.
Bovendien vrees ik dat de infrastructuur van een erbarmelijk niveau is zodat men het strandvolk in afgelegen gebieden nooit op tijd had kunnen informeren.
True.

Maar dan toch blijf ik denken aan dat krantenartikel dat ik quotte
Het was ms sowieso te laat geweest voor teveel, maar die onwil vanwege het toerisme dat er onder zou lijden
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_24256339
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:25 schreef Daalemmer het volgende:

[..]

Somalië: 38 doden? Malediven: 52 doden?
Volgens mij waren het al 200 in Somalië, en nog vele malen meer op de Malediven. Het zou mij niets verbazen als het dodental ver boven die 75000 komt.

Raar eigenlijk. Zodra het aantal doden boven de 10 komt raakt het mensen op één of andere manier minder. Als je een reportage over een autoongeluk ziet waarbij 4 mensen omkomen, maar waarbij alleen de moeder levend achterblijft, kun je er kapot van zijn. Of als een vriendengroepje van 4 jongens zich te pletter rijdt tegen een boom, en de ouders geinterviewd worden krijg je er kippenvel van. Als er in Iran 100 mensen omkomen bij een busongeluk wordt het al minder. Je ziet wat huilende vrouwen in burka's, maar echt kippenvel krijg je er niet van.

En nu al 40.000 doden. Natuurlijk, schokkend. Maar nachtmerries hebben we er over een week of 3 niet meer van. Het zijn er zóveel, dat al die enkele gevallen de anonimiteit ingaan. Maakt het iemand uit of het 40.000 zijn, of 40.100? Het zijn er toch al zoveel, die honderd maakt niet zoveel uit. Maar toch zijn dat weer 100 vreselijke gevallen. Kapotte gezinnen.

Maar ach, JP doneert 2 miljoen euro. En wij verknallen over 3 dagen vrolijk weer ons geld. Want ja, dat hoort er toch bij hè, dat vuurwerk. Tradities, die moet je in stand houden. Dat is dat geld wel waard, toch?

a) het is een ver-van-mijn-bed-show voor velen
b) grote getallen werken onderhand tegendraads op ons afschuwgevoel, enerzijds omdat men zich er geen voorstelling van kan maken en anderzijds misschien de ontkenningsfase/shock.

Wat zou je liever hebben dat Nederland nog meer deed dan? Het grote aantal slachtoffers is mede veroorzaakt door het land zelf en daar hebben wij eerlijk weinig mee te schaften als regering.

Volgens mij biedt Nederland bij iedere buitenlandse ramp qua draagvlak veel hulp.

Ga jij nu sober oudjaar vieren omdat 8 tijdszones verderop een ramp is gebeurd?
Yeah baby Yeah!
pi_24256363
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:25 schreef Daalemmer het volgende:
En wij verknallen over 3 dagen vrolijk weer ons geld. Want ja, dat hoort er toch bij hè, dat vuurwerk. Tradities, die moet je in stand houden. Dat is dat geld wel waard, toch?

Wij hebben ook vuurwerk, maar ik heb zojuist ook een donatie gedaan voor de slachtoffers in Azië.
pi_24256369
hebben jullie dit al gezien?

http://www.veluwen.demon.nl/zeebeving.avi
Tri State. Tri State. !
pi_24256430
Ik krijg daar enkel geluid, maar zo te horen is dat dezelfde als 1 van de filmpjes een stukje terug. Zeer indrukwekkend!
pi_24256434
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:43 schreef milagro het volgende:

[..]

True.

Maar dan toch blijf ik denken aan dat krantenartikel dat ik quotte
Het was ms sowieso te laat geweest voor teveel, maar die onwil vanwege het toerisme dat er onder zou lijden
Toerisme is verreweg de belangrijkste en vaak ook enige vorm van (serieuze)inkomsten, dus terughoudendheid kan ik me voorstellen icm het verantwoordelijkheidsgevoel dat men heeft voor haar onderdanen.
Als men in Thailand de gehele kust prive-strand voor toeristen wil maken denken ze er hooguit een halve seconde over na. De bewoners hebben simpelweg pech gehad.

Maar voor ons westerlingen zijn dit soort redenen te stupide voor woorden.
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 28 december 2004 @ 14:58:37 #238
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_24256478
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:49 schreef _Supreme het volgende:
hebben jullie dit al gezien?

http://www.veluwen.demon.nl/zeebeving.avi
Hoezo praten die Helmonds
OJAAJOH?
pi_24256498
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:53 schreef Sonja27 het volgende:
Ik krijg daar enkel geluid, maar zo te horen is dat dezelfde als 1 van de filmpjes een stukje terug. Zeer indrukwekkend!
ja, hier zijn nog meer dingetjes aan toegevoegd. meer stukjes film.
ook zie je zo'n strand dat gewoon helemaal vol ligt met toeristen, en even later is alles overgoten met een grote golf
Tri State. Tri State. !
pi_24256621
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:47 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Wat zou je liever hebben dat Nederland nog meer deed dan? Het grote aantal slachtoffers is mede veroorzaakt door het land zelf en daar hebben wij eerlijk weinig mee te schaften als regering.
Door de landen zelf? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het zal wel neerkomen aan het gebrek aan waarschuwingssystemen? OK, je zal dan wel bedoelen dat de regering daar mede debet is aan het grote aantal slachtoffers, maar vind je dan dat de slachtoffers zelf daar nu onder moeten lijden?
De mensen daar zijn al zo arm, mede dankzij ons, omdat wij ze lang hebben uitgebuit. Nu worden ze geregeerd door corrupte regeringen, of militaire regimes, en omdat die regimes falen is het hun eigen schuld?
Wij behoren hier tot de rijkte procenten van de wereld, en dan kan er een schamele 2 miljoen af. Belachelijk.
quote:
Ga jij nu sober oudjaar vieren omdat 8 tijdszones verderop een ramp is gebeurd?
Inderdaad, als ik de keuze heb tussen 50 euro aan vuurwerk uitgeven, wat ik binnen een halfuur opknal, of 50 euro aan Thailand geven, dan gaat die 50 euro naar Thailand.
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 16:36:28 #241
8781 crew  Frutsel
pi_24256830
50.000 doden zeiden ze net ????
kan dat nog nergen nalezen...
gaat wel erg hard dan
pi_24256940
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 16:36 schreef Frutsel het volgende:
50.000 doden zeiden ze net ????
kan dat nog nergen nalezen...
gaat wel erg hard dan
Klopt .
Als de schattingen van het Indonesische centrum voor rampenbestrijding kloppen, is het dodental van de zeebeving die op tweede kerstdag het zuiden van Azië trof, opgelopen tot meer dan 50.000. De meeste doden (27.000) zijn gevallen in Indonesië, gevolgd door Sri Lanka (bijna 19.000).

Bron: Home.nl

Bij het NOS-Journaal hadden ze het ook al over 50.000 doden. Op Teletekst staat dat sommigen 57.000 hanteren en weer anderen zelfs 75.000.
sig verwijderd door FA
pi_24257247
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 16:24 schreef Daalemmer het volgende:

[..]

Door de landen zelf? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het zal wel neerkomen aan het gebrek aan waarschuwingssystemen? OK, je zal dan wel bedoelen dat de regering daar mede debet is aan het grote aantal slachtoffers, maar vind je dan dat de slachtoffers zelf daar nu onder moeten lijden?
De mensen daar zijn al zo arm, mede dankzij ons, omdat wij ze lang hebben uitgebuit. Nu worden ze geregeerd door corrupte regeringen, of militaire regimes, en omdat die regimes falen is het hun eigen schuld?
Wij behoren hier tot de rijkte procenten van de wereld, en dan kan er een schamele 2 miljoen af. Belachelijk.
[..]

Inderdaad, als ik de keuze heb tussen 50 euro aan vuurwerk uitgeven, wat ik binnen een halfuur opknal, of 50 euro aan Thailand geven, dan gaat die 50 euro naar Thailand.
Het getroffen volk is inderdaad de dupe van hun eigen regering en daarom, alleen daarom sturen wij geld en hulptroepen om het leed proberen te verzachten en in te dammen.
Wij hoeven ons daarentegen nergens moreel verplicht toe te voelen, hoewel we dat veel te vaak doen gelet op de grote hoeveelheden immigranten die hier tot een aantal jaar terug werkelijk in het walhalla terecht kwamen.
Nederland mag haar ontwikkelingsgeld inderdaad beter besteden en 2 miljoen is ook een schijntje daar kan ik inkomen, maak er 100 van bijv, maar men is meer gebaat bij hulp dan bij geld op het moment, een euro smaakt namelijk niet lekker, een pakje rijst wel. Met eurobiljetten kun je geen hutten bouwen of kleding maken, met textiel wel.
We zijn aan Indonesië misschien als oud machthebber iets verantwoordelijk, maar je kunt als hulporganisatie niet 1-2-3 op eigen houtje naar Sumatra gaan om daar de bevolking te ondersteunen, dat zullen de autoriteiten nooit toelaten, zij willen immers een deel van het ontwikkelings/ramp geld zelf hebben voor eigen gewin.
Van deze sores zullen een hoop mensen rijk worden, let maar op hoor, de corruptie en fraude wordt nu pas echt goed zichtbaar, evenals de incompetentie van de ambtenarij zowel in Nederland als in de regio.

Wat heb je zelf gestort op giro ... en wat heb je begroot voor de afgelopen dagen en nieuwjaar?

Ik voel er namelijk weing voor om 50 euro over te maken waarvan 1 euro uiteindelijk bij de bevolking terechtkomt.

Enerzijds willen al die landen soeverein zijn, we mogen ons als westen namelijk nergens mee bemoeien, want genocide is namelijk een binnenlandse aangelegenheid, maar bij een ramp zijn de eurootjes van harte welkom hoor!
Ik heb er een dubbel gevoel bij en laat me niet zo snel leiden door emoties, in Nederland lopen de rekeningen immers ook gewoon door.

Ik vind het wel erg nobel van je, absoluut!
Yeah baby Yeah!
pi_24257374
Hoe kun je nou zonder emotie naar al die beelden kijken Plus, wij laten ons toch ook niet vertellen door Thailand hoe we wat moeten doen?
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:08:05 #245
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24257412
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 16:58 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Van deze sores zullen een hoop mensen rijk worden, let maar op hoor, de corruptie en fraude wordt nu pas echt goed zichtbaar, evenals de incompetentie van de ambtenarij zowel in Nederland als in de regio.

Ik voel er namelijk weing voor om 50 euro over te maken waarvan 1 euro uiteindelijk bij de bevolking terechtkomt.
Ik heb wél geld overgemaakt maar maak mezelf ook druk om de twee punten hierboven. Bij dit soort 'dingen' zie je altijd weer dat er een hoop aan de strijkstok blijft hangen.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_24257474
ik krijg net te horen via de telegraaf meer dan 60 000 doden.. tering he..
pi_24257506
Wij hebben ook geld overgemaakt .Niet zoveel immers, 50 euro is op zich nog steeds niks, 500 euro is ook nog steeds een schijntje. Daarom moet iedereen een beetje overmaken, maakt iedere nederlander 1 euro over, hebben ze wel mooi weer 16 miljoen Je moet het dus met zn allen doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2004 17:19:38 ]
pi_24257571
Confirmed death toll in Asian quake and tsunamis exceeds 55,000

Death toll: Sri Lanka - 17,640; India - 8,523; Indonesia - 27,174; Thailand - 1,439; Malaysia - 65; Myanmar - 90; Maldives - 55; Bangladesh - 2; Somalia - 100; Tanzania - 10; Total: 55,098. - AFP
Tri State. Tri State. !
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:18:49 #249
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24257606
Birma geloof ik nog steeds geen hol van
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_24257626
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 17:17 schreef _Supreme het volgende:
Confirmed death toll in Asian quake and tsunamis exceeds 55,000

Death toll: Sri Lanka - 17,640; India - 8,523; Indonesia - 27,174; Thailand - 1,439; Malaysia - 65; Myanmar - 90; Maldives - 55; Bangladesh - 2; Somalia - 100; Tanzania - 10; Total: 55,098. - AFP
Home.nl meldt zelfs meer dan 56.000 doden. Verschrikkelijk aantal. Dat is al bijna heel mijn woonplaats .
sig verwijderd door FA
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')