ik vond dat filmpje met een groepje mensen die zich vasthield aan het bus (dacht ik) indrukwekkend. Eén voor een moesten ze lostlaten in de kolkende watermassa...quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:04 schreef _Supreme het volgende:
[..]
het is een brabander.![]()
ik vond het ook raar dat hij maar over die auto's bleef doorratelen. onee! de auto's drijven weg!
En die beelden zijn nog van gebieden waar het niet op zijn ergst was. Er zijn ook kustgebieden waar het water kilometers landinwaarts is gekomen. Daar was het gewoon meteen einde verhaal als je ook maar in de buurt van het strand wasquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:17 schreef _Supreme het volgende:
ja echt erg. op zo'n filmpjes zie je pas hoe destructief dat water is.
toen ik het hoode dacht ik: je kan toch wel wat hoogs opzoeken en daar wachten ofzo.
maar dit water... zoo krachtig
Somalië: 38 doden? Malediven: 52 doden?quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:09 schreef Bruce117 het volgende:
Pagina 124 van nos-teletekst
True.quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:56 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Er zit blijkbaar een groot verschil tussen de Stille Oceaan en de Golf van Bengalen qua risico's op tsunami's.
Het lijkt me ook dat een helf uur voldoende zou zijn, maar niet overal is er een luchtalarm te horen, weten de mensen wat te doen etc.
Als de kinderen buiten aan het spelen zijn, zullen de ouders echt niet het binnenland invluchten denk ik.
Bovendien vrees ik dat de infrastructuur van een erbarmelijk niveau is zodat men het strandvolk in afgelegen gebieden nooit op tijd had kunnen informeren.
a) het is een ver-van-mijn-bed-show voor velenquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:25 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Somalië: 38 doden? Malediven: 52 doden?
Volgens mij waren het al 200 in Somalië, en nog vele malen meer op de Malediven. Het zou mij niets verbazen als het dodental ver boven die 75000 komt.
Raar eigenlijk. Zodra het aantal doden boven de 10 komt raakt het mensen op één of andere manier minder. Als je een reportage over een autoongeluk ziet waarbij 4 mensen omkomen, maar waarbij alleen de moeder levend achterblijft, kun je er kapot van zijn. Of als een vriendengroepje van 4 jongens zich te pletter rijdt tegen een boom, en de ouders geinterviewd worden krijg je er kippenvel van. Als er in Iran 100 mensen omkomen bij een busongeluk wordt het al minder. Je ziet wat huilende vrouwen in burka's, maar echt kippenvel krijg je er niet van.
En nu al 40.000 doden. Natuurlijk, schokkend. Maar nachtmerries hebben we er over een week of 3 niet meer van. Het zijn er zóveel, dat al die enkele gevallen de anonimiteit ingaan. Maakt het iemand uit of het 40.000 zijn, of 40.100? Het zijn er toch al zoveel, die honderd maakt niet zoveel uit. Maar toch zijn dat weer 100 vreselijke gevallen. Kapotte gezinnen.
Maar ach, JP doneert 2 miljoen euro. En wij verknallen over 3 dagen vrolijk weer ons geld. Want ja, dat hoort er toch bij hè, dat vuurwerk. Tradities, die moet je in stand houden. Dat is dat geld wel waard, toch?
Ik denk dat ze er in Sri Lanka anders over denken.
Wij hebben ook vuurwerk, maar ik heb zojuist ook een donatie gedaan voor de slachtoffers in Azië.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:25 schreef Daalemmer het volgende:
En wij verknallen over 3 dagen vrolijk weer ons geld. Want ja, dat hoort er toch bij hè, dat vuurwerk. Tradities, die moet je in stand houden. Dat is dat geld wel waard, toch?
Ik denk dat ze er in Sri Lanka anders over denken.
Toerisme is verreweg de belangrijkste en vaak ook enige vorm van (serieuze)inkomsten, dus terughoudendheid kan ik me voorstellen icm het verantwoordelijkheidsgevoel dat men heeft voor haar onderdanen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:43 schreef milagro het volgende:
[..]
True.
Maar dan toch blijf ik denken aan dat krantenartikel dat ik quotte
Het was ms sowieso te laat geweest voor teveel, maar die onwil vanwege het toerisme dat er onder zou lijden
Hoezo praten die Helmondsquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:49 schreef _Supreme het volgende:
hebben jullie dit al gezien?
http://www.veluwen.demon.nl/zeebeving.avi
ja, hier zijn nog meer dingetjes aan toegevoegd. meer stukjes film.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:53 schreef Sonja27 het volgende:
Ik krijg daar enkel geluid, maar zo te horen is dat dezelfde als 1 van de filmpjes een stukje terug. Zeer indrukwekkend!
Door de landen zelf? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het zal wel neerkomen aan het gebrek aan waarschuwingssystemen? OK, je zal dan wel bedoelen dat de regering daar mede debet is aan het grote aantal slachtoffers, maar vind je dan dat de slachtoffers zelf daar nu onder moeten lijden?quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:47 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Wat zou je liever hebben dat Nederland nog meer deed dan? Het grote aantal slachtoffers is mede veroorzaakt door het land zelf en daar hebben wij eerlijk weinig mee te schaften als regering.
Inderdaad, als ik de keuze heb tussen 50 euro aan vuurwerk uitgeven, wat ik binnen een halfuur opknal, of 50 euro aan Thailand geven, dan gaat die 50 euro naar Thailand.quote:Ga jij nu sober oudjaar vieren omdat 8 tijdszones verderop een ramp is gebeurd?
Kloptquote:Op dinsdag 28 december 2004 16:36 schreef Frutsel het volgende:
50.000 doden zeiden ze net ????
kan dat nog nergen nalezen...
gaat wel erg hard dan
Het getroffen volk is inderdaad de dupe van hun eigen regering en daarom, alleen daarom sturen wij geld en hulptroepen om het leed proberen te verzachten en in te dammen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 16:24 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Door de landen zelf? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het zal wel neerkomen aan het gebrek aan waarschuwingssystemen? OK, je zal dan wel bedoelen dat de regering daar mede debet is aan het grote aantal slachtoffers, maar vind je dan dat de slachtoffers zelf daar nu onder moeten lijden?
De mensen daar zijn al zo arm, mede dankzij ons, omdat wij ze lang hebben uitgebuit. Nu worden ze geregeerd door corrupte regeringen, of militaire regimes, en omdat die regimes falen is het hun eigen schuld?
Wij behoren hier tot de rijkte procenten van de wereld, en dan kan er een schamele 2 miljoen af. Belachelijk.
[..]
Inderdaad, als ik de keuze heb tussen 50 euro aan vuurwerk uitgeven, wat ik binnen een halfuur opknal, of 50 euro aan Thailand geven, dan gaat die 50 euro naar Thailand.
Ik heb wél geld overgemaakt maar maak mezelf ook druk om de twee punten hierboven. Bij dit soort 'dingen' zie je altijd weer dat er een hoop aan de strijkstok blijft hangen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 16:58 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Van deze sores zullen een hoop mensen rijk worden, let maar op hoor, de corruptie en fraude wordt nu pas echt goed zichtbaar, evenals de incompetentie van de ambtenarij zowel in Nederland als in de regio.
Ik voel er namelijk weing voor om 50 euro over te maken waarvan 1 euro uiteindelijk bij de bevolking terechtkomt.
Home.nl meldt zelfs meer dan 56.000 doden. Verschrikkelijk aantal. Dat is al bijna heel mijn woonplaatsquote:Op dinsdag 28 december 2004 17:17 schreef _Supreme het volgende:
Confirmed death toll in Asian quake and tsunamis exceeds 55,000
Death toll: Sri Lanka - 17,640; India - 8,523; Indonesia - 27,174; Thailand - 1,439; Malaysia - 65; Myanmar - 90; Maldives - 55; Bangladesh - 2; Somalia - 100; Tanzania - 10; Total: 55,098. - AFP
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |