Maar als je om alles heel erg gaat stil staan, dan heb je toch geen leven meer? Ik ben blij dat ik me minder druk maak, klinkt egoistisch die leefwijze maar ik heb genoeg aan mijn kop zonder de ellende van anderen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, ik ben een huilie. Ik jank daarom en eerlijk gezegd ben ik blij dat het me raakt. Ik kan het maar heel moeilijk begrijpen als mensen er hun schouders bij ophalen. Afstomping treedt niet op bij mij. Ik mijd beelden omdat ik er niet tegen kan. Ja, het raakt me heel erg en ik kan me er zeker druk over maken. Vooral als de betreffende tragedie de schuld van mensen is.
Ik heb zelf een heel fijn en gelukkig leven, dus misschien blijft er voor mij voldoende 'ruimte' over om me druk te maken over het leed van anderen. Maar soms moet ik inderdaad zelfbescherming toepassen. Ik ben bijvoorbeeld docent in opleiding en ik kan me heel erg druk maken om leerlingen waarvan ik weet dat ze het thuis ellendig hebben ofzo. Daar moet ik een beetje mee opppassen, omdat ik mijn werk niet meer kan doen als ik er te ver in ga. Maar ik zal dat soort dingen nooit naast me neer (kunnen) leggen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:17 schreef Dromenvanger het volgende:
Maar als je om alles heel erg gaat j staan, dan heb je toch geen leven meer? Ik ben blij dat ik me minder druk maak, klinkt egoistisch die leefwijze maar ik heb genoeg aan mijn kop zonder de ellende van anderen.
Mij raakt dat dus heel erg. Ik zit er echt bij te janken.quote:Die beelden van Tsnumami doen me wel wat, in de trend van, tjeeee dat is heftig zeg. Ben blij dat ik niet aan het water woon. Maar verder gaat het gevoel niet. Het is ook ver van mijn bed show eerlijk gezegd. Net zoals hongerende kinderen op tv. En alle andere shit.
Dierenleed doet het 'm bij mij ook altijd. Heeft er denk ik mee te maken dat dieren per definitie 'onschuldig' zijn en dat je het ze niet kunt uitleggen.quote:Dierenleed doet me eigenlijk nog meer dan mensenleed, op tv. In het echt misschien ook wel stiekem.
Ja, die kinderen en arme burgers hebben daar ook echt veel mee te maken. Eigen schuld, dikke bult? Kom op zeg...quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:23 schreef Anton_aus_Den_Haag het volgende:
2 weken geleden blerden ze daar om het hardst dat het hele Westen verrot is en kapot moet en nu is het geld zeker opeens wel goed genoeg?
Het is wel zo dat gezien de geschiedenis de scheve welvaartsverhoudingen een beetje onze schuld zijn dus als ze daar veel meer geld hadden gehad dan konden ze zoiets kopen als Hawaii waar ze die Tsunami's aan kunnen zien komen. maar ik begrijp je reactie wel ik heb ook wel zoiets dat het hun waarschijnlijk weinig kan schelen als hier een natuurramp plaatsvindtquote:Op vrijdag 31 december 2004 11:23 schreef Anton_aus_Den_Haag het volgende:
Weinig.
Ik voel meestal nog meer symphatie om 6 dode NLers dan 100.000 dode Indos.
Sorry maar ik ken die mensen niet, heb er niets mee dus why should I care?
Hoeveel hulp krijgen wij vanaf die kant? Tijdens de watersnoodramp kregen we ook alleen hulp van onze Westerse vrinden en 2 weken geleden blerden ze daar om het hardst dat het hele Westen verrot is en kapot moet en nu is het geld zeker opeens wel goed genoeg?
Dieren voelen aardbevingen, vulkaanuitbarstingen e.d. altijd eerder aankomen, dat is helemaal niet mysterieus, zij zijn gewoon gevoeliger voor trillingen e.d.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:25 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik dacht net ineens aan iets anders, religie. het zou ook wel leuk zijn als religieze mensen hier eens reageren. ben benieuwd hoe zij zoiets zien... zien die zo'n Tsunami als een straf van god?
Bij zo'n Tsunami krijg ik toch een beetje ondanks dat ik niet gelovig ben een "Act of god" gevoel. opzich weet je wel dat dat het niet is want oceanische plaat blablabla maar die dingetjes als dat de wilde dieren het aan voelde komen en weg zijn gelopen en de mensen niet... dat geeft het iets mysterieus.
Je kunt die ruimte ook gebruiken voor je eigen plezier. Ik maak geen plaats voor andermans leed, maar dat komt omdat ik zelf mijn portie gehad heb, en niet eens plek wil vrij maken, ik heb mijn ruimte nodig voor mezelf. Daarbij is het ook zo dat mensen het toch zelf moeten doen. Je kunt wel met mensen meehuilen en alles maar dat heeft toch geen zin.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb zelf een heel fijn en gelukkig leven, dus misschien blijft er voor mij voldoende 'ruimte' over om me druk te maken over het leed van anderen. Maar soms moet ik inderdaad zelfbescherming toepassen. Ik ben bijvoorbeeld docent in opleiding en ik kan me heel erg druk maken om leerlingen waarvan ik weet dat ze het thuis ellendig hebben ofzo. Daar moet ik een beetje mee opppassen, omdat ik mijn werk niet meer kan doen als ik er te ver in ga. Maar ik zal dat soort dingen nooit naast me neer (kunnen) leggen.
Als de verhoudingen andersom zouden zijn (zij rijk, wij arm) zouden zij ons ook helpen. Ik vind het maar raar dat men er van uitgaat dat zij ons niet zouden helpen als hier zoiets zou gebeuren. Beetje als Théoden in The Lord of the Rings: "Why should we come to the aid of those who did not come to ours?" Ik zou zeggen: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je kunt toch ook gewoon helpen zonder je af te vragen of zij in jouw plaats hetzelfde zouden doen. Help je soms altijd alleen maar mensen van wie je zeker weet dat ze jou ook zouden helpen? Dat zou wel een heel utilitaristische instelling zijn en ook een heel trieste als je het mij vraagt. Je kunt ook gewoon helpen omdat het 'goed' is om te helpen, zonder er iets voor terug te verwachten behalve het prettige gevoel dat je iemand hebt kunnen helpen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:27 schreef Zero2Nine het volgende:
maar ik begrijp je reactie wel ik heb ook wel zoiets dat het hun waarschijnlijk weinig kan schelen als hier een natuurramp plaatsvindt
Het heeft zin als je vanuit je gevoel besluit iets te doen. Als dat binnen de mogelijkheden ligt natuurlijk. En soms is dat gelukkig zo.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:30 schreef Dromenvanger het volgende:
Je kunt wel met mensen meehuilen en alles maar dat heeft toch geen zin.
Je helpt het kind niet met 'medelijden', je helpt het kind wel met een schouderklopje en een beetje bemoediging. En dat doe je vanuit je gevoel.quote:In geval van kindermishandeling kun je alleen maar aangifte doen en hopen dat het los loopt. Blijft erg voor het kind maar je helpt het kind niet met medelijden.
Nee, medelijden op zich helpt niet, maar als een mens niet in staat is tot compassie dan vind ik dat reuzetriest. Vanuit compassie gebeuren veel goeie dingen.quote:Medelijden heb ik sowieso een afkeer aan. Medelijden helpt niets.
Die 6 Nederlanders ken je wel?quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:23 schreef Anton_aus_Den_Haag het volgende:
Weinig.
Ik voel meestal nog meer symphatie om 6 dode NLers dan 100.000 dode Indos.
Sorry maar ik ken die mensen niet, heb er niets mee dus why should I care?
Hoeveel hulp krijgen wij vanaf die kant? Tijdens de watersnoodramp kregen we ook alleen hulp van onze Westerse vrinden en 2 weken geleden blerden ze daar om het hardst dat het hele Westen verrot is en kapot moet en nu is het geld zeker opeens wel goed genoeg?
Ik vind het nogal schelen ja of wij ook hulp kregen. Vooral omdat die landen daar voornamelijk bezig zijn ons de tering in te wensen. Tenzij uiteraard hulp nodig is, dan zijn we wel opeens goed genoeg.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:35 schreef Rahja het volgende:
[..]
Die 6 Nederlanders ken je wel?& wat boeit het van wie "wij" hulp kregen tijdens de Waternoodsramp? Het beeld van een Indonesisch jongetje dat verzuipt wordt toch niet ineens minder erg? Het blijven toch mensen?
Vind je redenering een beetje raar.
Ja LOTR is een prachtige verhaal, maar het is niets voor niets FICTIEquote:Op vrijdag 31 december 2004 11:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als de verhoudingen andersom zouden zijn (zij rijk, wij arm) zouden zij ons ook helpen. Ik vind het maar raar dat men er van uitgaat dat zij ons niet zouden helpen als hier zoiets zou gebeuren. Beetje als Théoden in The Lord of the Rings: "Why should we come to the aid of those who did not come to ours?" Ik zou zeggen: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je kunt toch ook gewoon helpen zonder je af te vragen of zij in jouw plaats hetzelfde zouden doen. Help je soms altijd alleen maar mensen van wie je zeker weet dat ze jou ook zouden helpen? Dat zou wel een heel utilitaristische instelling zijn en ook een heel trieste als je het mij vraagt. Je kunt ook gewoon helpen omdat het 'goed' is om te helpen, zonder er iets voor terug te verwachten behalve het prettige gevoel dat je iemand hebt kunnen helpen.
Zeik niet, ik gebruikte het als een illustratie voor het punt dat ik wilde maken. Sommige mensen helpen anderen zonder dat ze zich van tevoren afvragen of die mensen hen ook zouden helpen. Gelukkig maar.quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:10 schreef Zero2Nine het volgende:
Ja LOTR is een prachtige verhaal, maar het is niets voor niets FICTIE
Nu ja. Toch wel frappant dat 2 jaren achter elkaar de strengst islamitische gebieden getroffen worden door natuurrampen op 2e kerstdag.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, die kinderen en arme burgers hebben daar ook echt veel mee te maken. Eigen schuld, dikke bult? Kom op zeg...
Eh... Er is nogal een behoorlijk groot gebied getroffen en bij mijn weten zijn bijvoorbeeld de Malediven geen 'streng Islamitische' gebieden. Thailand ook niet.quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:14 schreef Anton_aus_Den_Haag het volgende:
Nu ja. Toch wel frappant dat 2 jaren achter elkaar de strengst islamitische gebieden getroffen worden door natuurrampen op 2e kerstdag.
Vorig jaar Bam in Iran, nu dit.
quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
bij mijn weten zijn bijvoorbeeld de Malediven geen 'streng Islamitische' gebieden.
quote:Toeristen mogen officieel niet op de andere, bewoonde eilanden overnachten, omdat de regering bang is dat anders de traditionele islamitische levenswijze van de bevolking verloren zal gaan.
http://www.reisomdewereld.nl/indiasub/malediven.html
Jij vergelijkt met Iran en de Malediven zijn dus wel veel liberaler als je landenweb.com mag geloven.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |