En weer een man minder
![]()
In de ochtend is het nog altijd mistig. De weg klimt en daalt, soms zitten we weer onder de mist, soms er boven, en soms er middenin. Tijdens een van de afdalingen zijn er opnieuw problemen met de fiets van Volodja. De achterrem is afgebroken. Dit keer zijn de reparatiekunsten van Cyrille en mij verslaen, dit vraagt om een lasapparaat. Rustig rijden we door.
![]()
Halverwege de middag besluiten we in Alusjta te overnachten. Cyrille en ik willen nog de Angarskij-Pereval bedwingen. De rest heeft daar geen zin in. Het partizanenmomnument van Alusjta wordt het ontmoetingspunt. Samen met Cyrille moet ik eerst behoorlijk tijgeren op het eerste stukje. Iets van 15-20%. Met 28x26 heb ik een veel te grote versnelling, maar kleiner heb ik niet. Mijn achillespezen nemen het me niet in dank af. Na een tijdje komen we uit op de grote weg Jalta-Alusjta-Simferopol. De pas is wel typisch. Boven is er geen echt bord, maar een trolleybushalte 'Angarskij-Pereval'.
![]()
Naar beneden gaat het heel goed, een mooie asfaltweg. Ook het partizanenmonument vinden we makkelijk, alleen de tenten staan goed verstopt.
Die avond vieren we het afscheid van Volodja met een mooi kampvuur. In de ochtend een groepsfoto.
![]()
De groep
Eerst maar eens de presentatie van de groep.
Staand van links naar rechts:
Kieg, onze oudste. Deze 70-jarige fietst ieder jaar nog door diverse buitenlanden. Hij was in '99 nog in China en de VS, en reed samen met Zef uit Bretagne (2e van links) na deze tocht terug naar huis. Zef kwam in de zomer van zomer terug naar Kiev, en reed van daar naar Ulan Ude, voorbij het Baikalmeer.
Volodja, onze pechvogel, komt uit Kiev. Dit was zijn eerste echte fietstocht. Herman was al 2 keer eerder mee naar Rusland. Een rustige Groninger, die vrijwel alles kan repareren. Onze enige dame is Yvonne. Zij rijdt momenteel door Noord-en Middenamerika. Op de site van Jan Boonstra doet ze verslag van haar huidige rit. Helemaal rechts tenslotte Valentin, een arts uit Jalta.
Zittend Misja, kunstschilder uit Jalta. Cyrille (rechts van Misja) woont in Parijs en draait er zijn hand niet voor om op de fiets op skivakantie te gaan. Hij is een verwoed verzamelaar van bergpassen. Tweede van rechts uw auteur, en helemaal rechts Vadim, een van de actieve mensen binnen de scouts-bewging van de Krim.
Oorspronkelijk wilden we deze dag door een groot natuurreservaat fietsen, over diverse bergpassen van meer dan 1000m hoog. Niemand kan/durft dit nu aan. De meesten hebben tijdens de vorige dagen ontdekt dat ze niet fit genoeg waren, mijn achillespees doet te moeilijk, en Cyrille is wat grieprig. Dus maar een toeristisch dagje. Vadim is vandaag reisleider Tussen Alusjta en Jalta ligt een enorm jongeren-en kinderkamp; Artek. Hier zijn generaties jongeren uit de voormalige Sovjet-Unie en Oost-Europa op vakantie geweest. Hij leidt ons dwars door het complex, en dwars door het kunstenaarsstadje Gurzuf. Dit keer kamperen we niet, maar worden we in Jalta ondergebracht bij diverse esperantisten. Cyrille en ik overnachten bij Vadim.
![]()
Artek
![]()
Gurzuf
![]()
Yvonne