Met speciale hulde voor z'n colomn na Nederland - Finland aangaande Wesley Sneijder.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:38 schreef numero_uno het volgende:
Hugo Borst wil ik ook nomineren:
Eindelijk iemand die niet een blad voor de mond neemt. Heeft het lef om op alles te zeiken wat los en vast zit.
Ik stem voor Harryquote:Op donderdag 23 december 2004 10:43 schreef DIJK het volgende:
Harry van Raaij - Groot voorzitter, visionair, maar nu weer gewoon fan.
quote:Op donderdag 23 december 2004 10:50 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Met speciale hulde voor z'n colomn na Nederland - Finland aangaande Wesley Sneijder.
quote:Deze column is een kritische beschouwing over een sleutelhanger die denkt dat hij al een sleutelfiguur is bij Ajax en Oranje.
De foto van Wesley Sneijder, woensdagavond gemaakt door Bastiaan Heus en op donderdag afgedrukt in Het Parool, riep woede bij mij op.
Wat is er te zien? De voetballer van Ajax heeft zojuist gelijkgemaakt tegen Finland en houdt zijn wijsvinger tegen de lippen. Sssssssssst, zegt hij. We weten wat dat betekent. 'En nu even koppen dicht allemaal. Gezien wie er gelijk heeft? Ik, Wesley Sneijder!'
Meneertje heeft zaterdag tegen Macedonië geen bal geraakt, heeft het geluk dat de bondscoach hem niet wisselt, mag vier dagen later tegen de Finnen toch starten in de basis, lijdt de eerste 20 minuten weer veel balverlies, begint eindelijk te draaien en scoort. Vervolgens krijgen publiek (ze hadden het lef te fluiten) en media (ze hebben geen goed woord over voor zijn prestaties bij Ajax en Oranje) de vinger.
De vinger ja! Een wijsvingertje aan de lippen is nog erger dan de middelvinger die hij begin dit seizoen opstak naar Ronald Koeman. Een middelvinger is primaire emotie, een wijsvinger naar de mond getuigt van een diep gewortelde arrogantie.
Ik plagieer hier eventjes mijn vriend Wilfried, die concludeerde dat Sneijders gelaatsuitdrukking verrot veel op die van Frank de Boer begint te lijken. Waarbij ik opmerkte dat Frank zo geboren is en verwaandheid hem vreemd is. De recordinternational kon ook nonchalant en gemakzuchtig zijn, maar hij heeft zich geen moment tijdens zijn loopbaan een miskend genie gevonden. Dat komt natuurlijk omdat Frank een reëel zelfbeeld heeft, iets dat je van Wesley Sneijder moeilijk kunt zeggen.
De eerste vraag die Hans Kraay junior na afloop aan het jochie stelde had betrekking op het Nederlands elftal. Wesley Sneijer begon meteen over zijn eigen prestatie te praten. Later, tegenover de schrijvende pers, ontviel hem het volgende: hij had vanavond wel wat mondjes gesnoerd.
Nou niet die van mij hoor, Wesley. Ga jij nou eerst maar eens zorgen dat Ajax landskampioen wordt, de UEFA Cup wint en dat het Nederlands elftal zich onder jouw bezielende leiding plaatst voor het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland.
Je bent gek, zei schoenenboer Ferenc toen ik hem vertelde dat deze column een kritische beschouwing zou worden van een sleutelhanger die denkt dat hij al een sleutelfiguur is bij Ajax en Oranje. ,,Hij is de nieuwe Zidane man'', meent Ferenc.
Dat denkt Wesley Sneijder dus ook hč. Dat hij Zinedine Zidane is (schei uit, hij mist diens fysieke kracht en werklust en technisch is de Fransman buitencategorie) en zo komt het dus nooit goed met hem.
De bondscoach vindt hem een brutaaltje. In werkelijkheid is de middenvelder onbescheiden. Vorig seizoen riep meneertje dat geen routinier bij Ajax hem wat kon leren. Dat was beledigend, omdat Jari Litmanen op dat moment nog bij de Amsterdamse club rondliep.
Zijn gebrek aan respect voor de Fin die Ajax mede groot maakte in de jaren 90 liet hij eens op de training blijken. Ze (Wesley en Jari) speelden elkaar vanaf twee meter een balletje toe. Expres schoot de jonge Sneijder de bal hard langs Litmanen, zodat die hem (onder hoongelach van Sneijder) kon halen. (Litmanen liet zich niet onbetuigd en schoot, nadat hij de bal had opgehaald, het ding even hard langs Sneijder én keek er boos bij.)
Ik zie de esthetiek en het rendement van Wesley Sneijder ook wel, hoor. Altijd alles voetballend op willen lossen, tweebenig, een puik afstandschot en scorend vermogen. Maar daar hoort een glimlach bij, geen venijnige rotkop. Zo jong al op rancune drijven is niet goed. Maar een beetje vrolijkheid uitstralen is vast te veel gevraagd.
Hij speelde woensdag niet voor volk en vaderland, maar om het ongelijk te bewijzen van lieden die het gewaagd hebben kritiek op hem te hebben, Ronald Koeman voorop. En dus kuste hij het Nederlandse leeuwtje niet toen hij scoorde, maar bracht de wijsvinger aan de lippen. Die houding hoort niet bij het nieuwe Nederlands elftal. Sneijder past meer bij Seedorf en Kluivert dan bij Kuyt en Landzaat. Je zou hem willen toeschreeuwen: 'Stop met die verongelijktheid en die zelfingenomenheid, jongen. De wereld is niet tegen je. Doe normaal, Wesley.'
Maar hij trekt het zich toch niet aan. Woensdagavond sprak hij over een omslagpunt dat bereikt was. Maar vervolgens zei hij: ,,Ik wil vanaf nu deze lijn doortrekken en me niet laten afleiden door kritiek of een plaats op de reservebank.'' Maar gisteren lag hij al weer in de clinch met een verslaggever van Sportweek, omdat de covertekst van dat blad hem niet was bevallen. Waar bemoeit zo'n blaag zich mee?
En wat als Koeman de Grote Wesley Sneijder morgen in de rust wisselt? Altijd maar die verongelijktheid. Als binnenkort zijn biografie verschijnt, weet ik de titel wel: 'Ik Wesley Sneijder.'
Ik snap het niet. Hij is een aardige voetballer en ondanks een gebrek aan snelheid en verdedigende kwaliteiten kan hij zelfs een goede speler worden, maar dan moet zijn omgeving hem niet zo naar de mond praten, zaakwaarnemer Sören Lerby en Wesleys vader in het bijzonder. Meneertje Sneijder verdient dringend een lesje in nederigheid.
quote:Op donderdag 23 december 2004 11:24 schreef -Vaduz- het volgende:
Floris Geerts kan wel geschrapt worden, hij is een Belg.
Ikke dom - waar doel je op?quote:Op donderdag 23 december 2004 11:42 schreef TerroRobbie het volgende:
Alfred Schreuder - Om alles wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt en nog steeds meemaakt..
quote:
Ik nomineer alle 1 / 10 / 100 duizenden anderen die eenzelfde situatie hebben moeten meemaken.quote:Op donderdag 23 december 2004 11:42 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Alfred Schreuder - Om alles wat hij de afgelopen tijd heeft meegemaakt en nog steeds meemaakt..
Ik ookquote:Op donderdag 23 december 2004 12:14 schreef twi het volgende:
[..]
Ik nomineer alle 1 / 10 / 100 duizenden anderen die eenzelfde situatie hebben moeten meemaken.
Die is best hardquote:Op donderdag 23 december 2004 12:42 schreef SCH het volgende:
Andre Hazes - omdat hij wel sfeer in de Arena kreeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |