abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 december 2004 @ 19:15:05 #26
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24164165
quote:
Op woensdag 22 december 2004 11:35 schreef Isabeau het volgende:
Morgen 23 december de kunstenaar Mitsy Groenendijk in Het Klokhuis op Nederland 3.
En ik heb het zowaar gezien!!
Niet dat ik er echt aan gedacht had, maar ik zapte er toevallig langs
Haar werk deed me wel een beetje aan Jeff Koons denken...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 23 december 2004 @ 21:24:23 #27
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24166779
Voor alle cabaret op TV voor de komende weken heeft Bupatih een mooi overzichtje gemaakt: Lachend 2004 uit én 2005 in rollen
  donderdag 23 december 2004 @ 22:19:25 #28
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24168256
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:30 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ga wellicht morgen zo'n er is een kindeke geboren op aard - TV-gids halen...
( Als ze dubbeldik zijn, wil ik er nog wel eens aan toegeven. )
Die spit ik dan -vanzelfsprekend- grondig door,
en mocht ik iets tegenkomen dat het vermelden waard is, dan zal ik dat ook zeker niet laten.
En, TV gids gehaald???
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:23:00 #29
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24176646
Jawel,
maar het ziet er naar uit dat Jezus geen grote liefhebber van kunst en cultuur is, AR.

Maar je kan wel met 'm lachen...
...dass wir fliegen.
  vrijdag 24 december 2004 @ 17:05:41 #30
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24183392
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:23 schreef De-oneven-2 het volgende:
Jawel,
maar het ziet er naar uit dat Jezus geen grote liefhebber van kunst en cultuur is, AR.

Maar je kan wel met 'm lachen...
Ja, die humor heeft ie van z'n vader..
Ik zal binnenkort m'n Veronica gids eens uitpluizen..,

Je hebt trouwens mail van mijn Do2, kan in je junkmail zitten misschien..
  vrijdag 24 december 2004 @ 18:38:17 #31
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24185339
Op Discovery channel is nu een programma over documentaire makers!
  vrijdag 31 december 2004 @ 17:15:54 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24323483
Aanstaande zondag komt Beeldenstorm gelukkig weer. Ik vindt het niet altijd interesant, maar Henk van Os verteld wel altijd leuk.., en ach, het zijn maar 10 minuutjes

Deze keer een herhaling van de uitzending van 19-09-2004:
Wie in Oost-Gelderland het stadje ‘s-Heerenbergh bezoekt, wacht een overweldigende ervaring. Wandelend door een bescheiden stad, ontvouwt zich ineens het uitzicht op een middeleeuws kasteel. Een kasteel dat de middeleeuwen vertegenwoordigt, precies zoals ik me die had gedroomd.

Middeleeuwse droom
De naam van het kasteel is Huis Bergh (Afb1). De industrieel Jan Herman van Heek kocht het kasteel in 1912 om er zijn droom van de middeleeuwen te realiseren. Van Heek bracht er zijn kunstverzameling onder die hij gestaag uitbreidde. Wie goed naar de buitenmuren van het kasteel kijkt, kan er de geschiedenis van het kasteel aan aflezen. Aan de buitenmuren is ook te zien hoe Jan Herman van Heek te werk is gegaan bij het restaureren van het kasteel, dat hij bij aankoop aantrof in bouwvallige toestand.
In 1939 brandde Huis Bergh voor een groot deel af. Merkwaardig genoeg was dat een buitenkans voor Van Heek. Hij kon nu beginnen met het kasteel ouder te laten lijken dan het was. Zo liet hij grote 18de-eeuwse ramen vervangen door 17de-eeuwse ramen met kruiskozijnen. Sommige van de 18de-eeuwse ramen zijn niet vervangen. Aan de Zuid-Oostkant van het kasteel is nog te zien hoe die er uitzagen.
Onder één van de ramen zijn twee kleine verticale parallelle lijnen te zien. Vandaar liep een houten galerij helemaal over het water naar de kapel, zodat de heren van Huis Bergh droog en veilig de kerk konden bereiken.

Rijtje kantelen
Het hart van het middeleeuwse kasteel werd gevormd door een stevige, vierkante toren uit de 15de eeuw (Afb.2). De locatie van de oorspronkelijke poort en de ophaalbrug zijn nog steeds te ontwaren in het baksteen. Kastelen als Huis Bergh verloren al snel na de middeleeuwen hun verdedigende functie. Vanaf dat moment ontstond de behoefte aan een entree met meer allure. Die entree kwam er in de vorm van een prachtige barokke poort, die aanvankelijk alleen naast de toren stond (Afb3). Wanneer Van Heek later zijn droomkasteel aan het realiseren is, laat hij er een middeleeuws huisje omheen bouwen inclusief een muur met een rijtje kantelen - want wat is er middeleeuwser dan kantelen?
Er is veel te zien aan de façade van het hoofdgebouw van het kasteel (Afb 4). Zoals de gietijzeren initialen van één van de beroemdste kasteelheren van Huis Bergh: Herman van den Bergh, die veel voor het kasteel betekend heeft in de Tachtigjarige Oorlog. En helemaal beneden aan de trap, aan de linkerkant, zijn ook de resten van het fundament van de oude ‘Motte’ te zien, het alleroudste Kasteel Bergh uit de 13de eeuwdat slechts bestond uit een gevechtstoren op een aarden verhoging.

Toren in de marge
Wie vanaf de overzijde van de slotgracht richting Huis Bergh kijkt, ziet het oude gebouw heel prachtig en groots liggen (Afb.5). Daar is de tweede poort, die de ingang van het hoofdgebouw vormt. Deze schitterende poort is in 1701 onder Graaf Oswald van den Bergh III gebouwd. Maar de situatie is niet altijd zo geweest. In de 18de eeuw is er een dam door de slotgracht aangelegd, waarover een oprijlaan richting de entree van het kasteel voerde. Het gebouw werd helemaal wit gepleisterd, zodat de toren letterlijk gemarginaliseerd raakte en degradeerde tot een attribuut van ridderlijkheid. Toen kwam echter de brand van 1939 en zag Jan Herman van Heek zijn kans schoon om het geheel een middeleeuwser uiterlijk te geven.
Wat heeft Jan van Heek bewogen om van de middeleeuwen te dromen? Daarover schreef hij zelf het volgende: ‘De middeleeuwen, waarin geloof in God de bezielende kracht is geweest voor het leven, tegenover het heden, waarin het gevaar is dat de mens ten onrechte meent de scheppende en dirigerende kracht in onze wereld te zijn onder voorbij zien van een Hogere Leiding’. En zo zien we dat Jan Herman van Heek, zoals heel veel mensen, beschutting voor het heden zocht in het verleden.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 16:43:04 #33
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24338983
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 17:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
Aanstaande zondag komt Beeldenstorm gelukkig weer. Ik vindt het niet altijd interesant, maar Henk van Os verteld wel altijd leuk.., en ach, het zijn maar 10 minuutjes

Deze keer een herhaling van de uitzending van 19-09-2004:
Iemand die die uitzending gezien heeft die kan vertellen of het de moeite waard is? (Oh, en hoe laat is dat?)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 1 januari 2005 @ 17:03:32 #34
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24339319
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 16:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Iemand die die uitzending gezien heeft die kan vertellen of het de moeite waard is? (Oh, en hoe laat is dat?)
Of het de moeite waard is weet ik niet.., maar ik kan je wel vertellen dat het om 18:20 begint op Ned1 (morgen dus he)
  zondag 2 januari 2005 @ 17:20:33 #35
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24356991
Wou nog even zeggen dat na Beeldenstorm er een herhaling komt van Close-up. Over Donald Duck, de beste eend schijnt 70 jaar geworden te zijn
(18:30-19:30, Ned1)
  zondag 2 januari 2005 @ 18:58:04 #36
9613 Seborik
I, Voyager
pi_24358317
Ik mis een boeiend programma over literatuur. Is dat er ? Het liefst iets waarin niemand over Nicci French begint of ook maar het DV-boek in de mond durft te nemen.
pi_24359851
Laat staan de LT, Sebbo

Maar nee, ik ken momenteel niet een dergelijk programma.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 januari 2005 @ 20:48:00 #38
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24359919
DV, LT????
Soms krijg ik het gevoel dat ik echt iets mis met mijn afkeur voor literatuur....
pi_24360098
LT = Literaire Thriller
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 januari 2005 @ 21:04:08 #40
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24360194
quote:
Op zondag 2 januari 2005 20:57 schreef Isabeau het volgende:
LT = Literaire Thriller
Ah, dat is alvast 1 mysterie opgelost
  maandag 3 januari 2005 @ 01:54:50 #41
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24365675
quote:
Op zondag 2 januari 2005 21:04 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ah, dat is alvast 1 mysterie opgelost
En DV is the DaVinci code.

Waarbij ik overigens moet zeggen dat ik dat een erg leuk boek vond, zoals veel mensen die ik ken die toch redelijk veel 'non-populaire' boeken lezen. Ik vrees dan ook dat het antwoord op die vraag 'nee' gaat zijn, zelfs als je DV buiten beschouwing laat. Niet alleen is het moeilijk te zeggen wat echt literatuur en wat 'pulp' is, maar er zijn sowieso al weinig programma's over boeken (hoeveel progrmamma's ken je waarin 'LT's' als Nicci French WEL genoemd worden?), dus het lijkt me onlogisch dat er veel programma's gaan komen die uitsluitend over literaire hoogstandjes gaan. Niet dat ik dat erg vind overigens, ik lees liever boeken dan dat ik er filmpjes over wil zien...

Maargoed, laat ik nog even gaan lezen (Vikram Chandra - Red earth and Pouring Rain, voor wie het wil weten) en gaan slapen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 3 januari 2005 @ 08:17:48 #42
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24367144
Oke, dan is mijn DV en LT raadsel weer opgelost, bedankt!

Ff iets anders;
Ik was gisteravond aan het zappen (ik lag al in bed), en ik zie opeens weer een nieuw kunstprogramma!!! En niemand die mij daar ff op gewezen heeft..En ik heb er weer overheen gekeken in de TV gids..

Maar volgende week komt het weer. Het is een 14 delige serie met de naam 'Kunstpanorma' en wordt uitgezonden op Ned1 (gisteren om 23:45.., weet niet of dat de vaste tijd wordt). Gisteren ging het over de Cobra groep, en was best leuk.
Nu maar hopen dat ik er volgende week wel aan denk
pi_24367581
Dat is wel laat zeg...waarom zijn kunstprogramma's altijd zo verrekte laat.
Maar ik heb een video er nu alleen nog aandenken (en daar heb ik dit topic voor).
  maandag 3 januari 2005 @ 11:46:10 #44
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24369317
quote:
Op maandag 3 januari 2005 09:37 schreef Isabeau het volgende:
Omdat de ware kunstliefhebber nooit voor twaalven op bed ligt.
.
...dass wir fliegen.
pi_24371825
quote:
Op maandag 3 januari 2005 01:54 schreef De_Hertog het volgende:
Waarbij ik overigens moet zeggen dat ik dat een erg leuk boek vond,
Ik wilde meteen hysterisch gaan posten, maar toen het forum eindelijk ingeladen was, was de hysterie alweer voorbij.
  maandag 3 januari 2005 @ 17:25:02 #46
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24375007
quote:
Op maandag 3 januari 2005 11:46 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Omdat de ware kunstliefhebber nooit voor twaalven op bed ligt.
.
pi_24378129
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:25 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Is toch niet op jou van toepassing. Jij bent een nachtmens volgens mij, of alleen als ik er ben?
  maandag 3 januari 2005 @ 21:11:09 #48
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24378724
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:25 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

.
...dass wir fliegen.
pi_24379524
quote:
Op maandag 3 januari 2005 09:37 schreef Isabeau het volgende:
Maar ik heb een video er nu alleen nog aandenken (en daar heb ik dit topic voor).
Omdat kunst weinig kijkers oplevert, mensen kijken schijnbaar liever naar "Shownieuws" of RTL Boulevard.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 3 januari 2005 @ 22:05:35 #50
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24379671
quote:
Op maandag 3 januari 2005 20:35 schreef Sabrina1981 het volgende:

[..]

Is toch niet op jou van toepassing. Jij bent een nachtmens volgens mij, of alleen als ik er ben?
Lees de geschiedenis van betitel-de-titel maar eens door, dan zul je zien hoevaak ik commentaar van Do2 gekregen heb...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')