Tot mijn verbazing leverde de search op "A Song of Ice and Fire" van George R.R. Martin geen enkele hit op hier op Fok. Daarom start ik deze topic maar eens om te kijken of nog meer mensen de serie kennen. Voor de overige Fokkers zal ik proberen om hier een beschrijving van de boeken neer te zetten.
"A Song of Ice and Fire" bestaat op dit moment uit 3 boeken, waarbij boek 3 is opgedeeld in twee delen (hoewel er ook versies te koop zijn waarbij het maar 1 boek is). De titels zijn:
"A Game of Thrones"
"A Clash of Kings"
"Storm of Swords 1: Steel and Snow"
"Storm of Swords 2: Blood and Gold"
Op dit moment is Martin bezig met een vierde deel, "A Feast of Crows", maar er is nog geen release datum vastgesteld.
Het verhaal speelt zich grotendeels af in Westeros, oftewel de Seven Kingdoms en verhaalt over de machtstrijd van de grote Huizen na de dood van de koning, Robert Baratheon. De belangrijkste Huizen zijn (dit is de beginsituatie, ik zal niet meer schrijven, omdat ik anders een aantal leuke spoilers zou weggeven):
StarkHuis Stark komt uit het noorden van Westeros en heeft eer hoog in het vaandel staan. Desondanks heeft Heer Eddard Stark een bastaardzoon die aan zijn hof woont. De zoon heet Jon Snow (en draagt dus niet de naam van huis Stark!) en zal later bij de Night's Watch gaan.
De overige familieleden die een rol in het verhaal spelen zijn:
Catelyn, Eddard's vrouw
Robb, eerste zoon
Sansa, eerste dochter
Arya, tweede dochter
Brandon, tweede zoon
Rickon, derde zoon
LannisterHuis Lannister heeft z'n oorsprong in het westen van Westeros en beheert verscheidene goudmijnen. Een Lannister betaalt dan ook altijd z'n schulden. Cersei, de dochter van Heer Tywin, is getrouwd met Robert Baratheon.
De overige familieleden zijn:
Jaime, de eerste zoon van Tywin, de Kingslayer (zo genoemd omdat hij de koning voor Robert gedood heeft)
Tyrion, de tweede zoon van Tywin en een misvormde dwerg
BaratheonHuis Baratheon is gevestigd op het eiland Dragonstone, ten oosten van Westeros. Robert heeft nog twee broers: Stannis en Renly.
Verder spelen andere, kleinere huizen ook nog een rol, zoals Tyrell en Greyjoy. Tenslotte zijn Viserys en Daenerys, de broer en zus van de voormalige koning Aegon Targaryen, bezig om terug te komen uit ballingschap en het koninkrijk van haar broer terug te veroveren. Zij hebben echter helemaal geen mogelijkheden om dit te doen.
Hoewel het verhaal in een fantasysetting is geplaatst, is het geen "high fantasy". De gevechten zijn gewoon met zwaard en schild en de weinige magie die er in voorkomt, is heel low-key. Wat ook heel atypisch voor fantasy is, is dat de karakters niet de extremen van goed en kwaad zijn. Ze zijn heel vatbaar voor de menselijke verleidingen: sex, macht, geld. Als je van Goed en Kwaad wilt spreken: Stark heeft eer heel hoog in het vaandel, maar desondanks heeft Eddard Stark een bastaard. Lannister zou je daar tegenover kunnen zetten als Kwaad, maar Tyrion Lannister heeft op sommige vlakken meer eergevoel dan Stark.
Verder is Martin niet bang om zijn "cast" uit te dunnen door wat hoofdpersonages af te laten maken. Dit voelt nergens als overbodig of sensationeel, maar is altijd in dienst van het verhaal en de overige personages. Daarnaast schuwt hij het ook niet om de seksuele exploitaties van z'n personages te beschrijven.
Tenslotte schrijft hij perfect naar de middeleeuwse tijdgeest: vrouwen zijn er om kinderen te baren en zodra ze ongesteld zijn geweest kunnen ze uitgehuwelijkt worden
![]()
. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel, voordat de feministen over de boeken vallen.
Hoe dan ook, de boeken zijn zeker een aanrader voor wie van intrige en drama houdt en daarnaast niet bang is voor een fantasysetting. Enige minpuntje heeft te maken met de indeling van de boeken en de vele personages. Per hoofdstuk wordt er namelijk een personage als hoofdpersoon genomen, maar het kan dus zijn dat je pas na drie, vier hoofdstukken weer terug komt bij dat personage en dat verhaal. Dat kan soms verwarrend werken, omdat je niet meer weet wat er ook alweer speelde voor dat personage. Maar ondanks dat ga ik door de boeken als een warm mes door boter, dus ik vind de serie zeker een aanrader.