abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2004 @ 10:26:00 #1
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_24097346
Tot mijn verbazing leverde de search op "A Song of Ice and Fire" van George R.R. Martin geen enkele hit op hier op Fok. Daarom start ik deze topic maar eens om te kijken of nog meer mensen de serie kennen. Voor de overige Fokkers zal ik proberen om hier een beschrijving van de boeken neer te zetten.

"A Song of Ice and Fire" bestaat op dit moment uit 3 boeken, waarbij boek 3 is opgedeeld in twee delen (hoewel er ook versies te koop zijn waarbij het maar 1 boek is). De titels zijn:
"A Game of Thrones"
"A Clash of Kings"
"Storm of Swords 1: Steel and Snow"
"Storm of Swords 2: Blood and Gold"

Op dit moment is Martin bezig met een vierde deel, "A Feast of Crows", maar er is nog geen release datum vastgesteld.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Westeros, oftewel de Seven Kingdoms en verhaalt over de machtstrijd van de grote Huizen na de dood van de koning, Robert Baratheon. De belangrijkste Huizen zijn (dit is de beginsituatie, ik zal niet meer schrijven, omdat ik anders een aantal leuke spoilers zou weggeven):
Stark
Huis Stark komt uit het noorden van Westeros en heeft eer hoog in het vaandel staan. Desondanks heeft Heer Eddard Stark een bastaardzoon die aan zijn hof woont. De zoon heet Jon Snow (en draagt dus niet de naam van huis Stark!) en zal later bij de Night's Watch gaan.
De overige familieleden die een rol in het verhaal spelen zijn:
Catelyn, Eddard's vrouw
Robb, eerste zoon
Sansa, eerste dochter
Arya, tweede dochter
Brandon, tweede zoon
Rickon, derde zoon
Lannister
Huis Lannister heeft z'n oorsprong in het westen van Westeros en beheert verscheidene goudmijnen. Een Lannister betaalt dan ook altijd z'n schulden. Cersei, de dochter van Heer Tywin, is getrouwd met Robert Baratheon.
De overige familieleden zijn:
Jaime, de eerste zoon van Tywin, de Kingslayer (zo genoemd omdat hij de koning voor Robert gedood heeft)
Tyrion, de tweede zoon van Tywin en een misvormde dwerg
Baratheon
Huis Baratheon is gevestigd op het eiland Dragonstone, ten oosten van Westeros. Robert heeft nog twee broers: Stannis en Renly.

Verder spelen andere, kleinere huizen ook nog een rol, zoals Tyrell en Greyjoy. Tenslotte zijn Viserys en Daenerys, de broer en zus van de voormalige koning Aegon Targaryen, bezig om terug te komen uit ballingschap en het koninkrijk van haar broer terug te veroveren. Zij hebben echter helemaal geen mogelijkheden om dit te doen.

Hoewel het verhaal in een fantasysetting is geplaatst, is het geen "high fantasy". De gevechten zijn gewoon met zwaard en schild en de weinige magie die er in voorkomt, is heel low-key. Wat ook heel atypisch voor fantasy is, is dat de karakters niet de extremen van goed en kwaad zijn. Ze zijn heel vatbaar voor de menselijke verleidingen: sex, macht, geld. Als je van Goed en Kwaad wilt spreken: Stark heeft eer heel hoog in het vaandel, maar desondanks heeft Eddard Stark een bastaard. Lannister zou je daar tegenover kunnen zetten als Kwaad, maar Tyrion Lannister heeft op sommige vlakken meer eergevoel dan Stark.

Verder is Martin niet bang om zijn "cast" uit te dunnen door wat hoofdpersonages af te laten maken. Dit voelt nergens als overbodig of sensationeel, maar is altijd in dienst van het verhaal en de overige personages. Daarnaast schuwt hij het ook niet om de seksuele exploitaties van z'n personages te beschrijven.

Tenslotte schrijft hij perfect naar de middeleeuwse tijdgeest: vrouwen zijn er om kinderen te baren en zodra ze ongesteld zijn geweest kunnen ze uitgehuwelijkt worden . Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel, voordat de feministen over de boeken vallen.

Hoe dan ook, de boeken zijn zeker een aanrader voor wie van intrige en drama houdt en daarnaast niet bang is voor een fantasysetting. Enige minpuntje heeft te maken met de indeling van de boeken en de vele personages. Per hoofdstuk wordt er namelijk een personage als hoofdpersoon genomen, maar het kan dus zijn dat je pas na drie, vier hoofdstukken weer terug komt bij dat personage en dat verhaal. Dat kan soms verwarrend werken, omdat je niet meer weet wat er ook alweer speelde voor dat personage. Maar ondanks dat ga ik door de boeken als een warm mes door boter, dus ik vind de serie zeker een aanrader.
  maandag 20 december 2004 @ 22:00:44 #2
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_24108719
Chevalric! Onvolprezen held die je bent! Ik ben zelf natuurlijk weer te lam om een topic over deze reeks te openen, maar ik post graag de eerste reply.

Eerst maar even nitpicken, dan heb ik dat achter de rug...
quote:
Op maandag 20 december 2004 10:26 schreef Chevalric het volgende:
[...]
Baratheon
Huis Baratheon is gevestigd op het eiland Dragonstone, ten oosten van Westeros.
[...]
Bènah goed. Het is waar dat Stannis regeert over Dragonstone en de omringende eilanden, maar de traditionele thuisbasis van Baratheon is Storm's End. Daar worden aan het begin van de serie de honeurs waargenomen door Renly. Dragonstone is van origine de thuishaven van de Targaryens.

Dat was het enige foutje waar ik je op kon betrappen.

Verder ben ik van mening dat je de absolute basics erg kernachtig uiteenzet, iets dat niet eenvoudig is bij een serie zoals deze.
quote:
vrouwen zijn er om kinderen te baren en zodra ze ongesteld zijn geweest kunnen ze uitgehuwelijkt worden . Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel, voordat de feministen over de boeken vallen.
Je doelt wellicht op Brienne of Tarth? *grin*
Ik heb zo'n idee dat de feministen daar ook niet heel blij mee zijn, hehehe.

Maar er zijn inderdaad legio sterke vrouwen, ieder op hun eigen manier. Daenarys, Cersei, Catelyn, Melisandre en in zekere zin wellicht ook Sansa en Arya. Het is mooi om te lezen hoe iedere "speler" (het is immers de Game of Thrones) zijn of haar eigen specifieke strong points heeft, die ingezet worden om de eigen positie te verstevigen. En dat is maar goed ook, want zoals de flaptekst al stelt (en menig hoofdpersoon aan den lijven ondervindt): "In the Game of Thrones you win or you die."
quote:
Enige minpuntje heeft te maken met de indeling van de boeken en de vele personages. Per hoofdstuk wordt er namelijk een personage als hoofdpersoon genomen, maar het kan dus zijn dat je pas na drie, vier hoofdstukken weer terug komt bij dat personage en dat verhaal. Dat kan soms verwarrend werken, omdat je niet meer weet wat er ook alweer speelde voor dat personage.
Ik kan me voorstellen dat dit in het begin een beetje onwennig is, maar de meerwaarde van deze structuur is mijns inziens aanzienlijk. Het is namelijk niet alleen zo dat per hoofdstuk één persoon de hoofdpersoon is en dat je de belevenissen en gedachten van die persoon beleeft; het hoofdstuk is ook geschreven zoals die hoofdpersoon het zou beleven. Dat betekent dus dat een "Bran" hoofdstuk beleefd wordt door een jongetje van 8, die dus geen politiek besef of emotionele littekens heeft en daardoor een heel andere kijk op de zaken heeft dan Tyrion, de sarcastische, cynische dwerg van Huis Lannister.

Ik kan me in ieder geval volmondig aansluiten bij de aanbeveling van Chevalric om aan deze serie te beginnen. Als je nog een last-minute item voor je kerstlijstje nodig hebt, krijg je hier vast geen spijt van!

Voor meer info en o.a. een sample van boek 4:
www.georgerrmartin.com
www.westeros.org
pi_24111293
Werkelijk meesterlijke reeks, vind het het beste wat ik gelezen heb na LOTR.
Helaas niet alles gelezen omdat niet alles uit is volgens mij en heb het nu druk.
Maar ik denk dat ik in de zomervakantie weer van vooraf aan begin.
Money won is twice as sweet as money earned.
  dinsdag 21 december 2004 @ 07:39:57 #4
7957 Chevalric
pi_24113190
quote:
Op maandag 20 december 2004 22:00 schreef Radonir het volgende:
Chevalric! Onvolprezen held die je bent! Ik ben zelf natuurlijk weer te lam om een topic over deze reeks te openen, maar ik post graag de eerste reply.
Eindelijk waardering
quote:
Eerst maar even nitpicken, dan heb ik dat achter de rug...
[..]

Bènah goed. Het is waar dat Stannis regeert over Dragonstone en de omringende eilanden, maar de traditionele thuisbasis van Baratheon is Storm's End. Daar worden aan het begin van de serie de honeurs waargenomen door Renly. Dragonstone is van origine de thuishaven van de Targaryens.

Dat was het enige foutje waar ik je op kon betrappen.
Ohja... Tja, komt door het bordspel, daar is de Baratheon speler op Dragonstone gevestigd. Maar je hebt natuurlijk volledig gelijk
quote:
Verder ben ik van mening dat je de absolute basics erg kernachtig uiteenzet, iets dat niet eenvoudig is bij een serie zoals deze.
[..]
Nee, je krijgt al snel de neiging om spoilers weg te gaan geven en aangezien het verhaal behoorlijk dynamisch is, haalt dat een hoop lol weg als je het boek nog moet lezen.
quote:
Je doelt wellicht op Brienne of Tarth? *grin*
Ik heb zo'n idee dat de feministen daar ook niet heel blij mee zijn, hehehe.
Hoezo? Toch niet omdat ze een lelijke boerentrien is?
quote:
Maar er zijn inderdaad legio sterke vrouwen, ieder op hun eigen manier. Daenarys, Cersei, Catelyn, Melisandre en in zekere zin wellicht ook Sansa en Arya. Het is mooi om te lezen hoe iedere "speler" (het is immers de Game of Thrones) zijn of haar eigen specifieke strong points heeft, die ingezet worden om de eigen positie te verstevigen. En dat is maar goed ook, want zoals de flaptekst al stelt (en menig hoofdpersoon aan den lijven ondervindt): "In the Game of Thrones you win or you die."
Ja, de vrouwen in het boek zijn zeker sterke karakters, maar blijven ondergeschikt aan de mannen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
[..]
Ik kan me voorstellen dat dit in het begin een beetje onwennig is, maar de meerwaarde van deze structuur is mijns inziens aanzienlijk. Het is namelijk niet alleen zo dat per hoofdstuk één persoon de hoofdpersoon is en dat je de belevenissen en gedachten van die persoon beleeft; het hoofdstuk is ook geschreven zoals die hoofdpersoon het zou beleven. Dat betekent dus dat een "Bran" hoofdstuk beleefd wordt door een jongetje van 8, die dus geen politiek besef of emotionele littekens heeft en daardoor een heel andere kijk op de zaken heeft dan Tyrion, de sarcastische, cynische dwerg van Huis Lannister.
Absoluut, hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen dat erg lastig vinden om te lezen. Ik vind het juist een van de sterke punten van de serie, dat Martin het ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt om de gebeurtenissen te bekijken door de ogen van een klein jongetje, of een aan romantiek verslaafd meisje (Sansa).

Tyrion is trouwens mijn favoriete personage. Hij speelt het spel der tronen erg goed, maar krijgt er niks voor terug. Daarnaast heeft hij van de Lannisters de meeste eer, maar laat zich er meestal niet door weerhouden. Tenslotte is z'n sarcastische humor echt geweldig .
quote:
Ik kan me in ieder geval volmondig aansluiten bij de aanbeveling van Chevalric om aan deze serie te beginnen. Als je nog een last-minute item voor je kerstlijstje nodig hebt, krijg je hier vast geen spijt van!

Voor meer info en o.a. een sample van boek 4:
www.georgerrmartin.com
www.westeros.org
Eens, en dat boek 4 maar snel mag uitkomen.
  dinsdag 21 december 2004 @ 07:41:21 #5
7957 Chevalric
pi_24113196
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 00:21 schreef neilpad het volgende:
Werkelijk meesterlijke reeks, vind het het beste wat ik gelezen heb na LOTR.
Helaas niet alles gelezen omdat niet alles uit is volgens mij en heb het nu druk.
Maar ik denk dat ik in de zomervakantie weer van vooraf aan begin.
Tja, het mooie van deze serie vind ik dat het wel fantasy is, maar dat dat niet betekent dat het weer het standaard good vs. evil feestje is. Het zijn gewoon echte mensen die de wereld van A Song of Ice and Fire bevolken.
  dinsdag 21 december 2004 @ 13:58:28 #6
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_24115899
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 07:41 schreef Chevalric het volgende:

[..]

Tja, het mooie van deze serie vind ik dat het wel fantasy is, maar dat dat niet betekent dat het weer het standaard good vs. evil feestje is. Het zijn gewoon echte mensen die de wereld van A Song of Ice and Fire bevolken.
Gregor Clegane? Die lijkt me vrij stereotype evil

En het is zeker weten een geniale serie
Mijn favoriet!
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
  dinsdag 21 december 2004 @ 14:06:15 #7
7957 Chevalric
pi_24116047
Gregor is inderdaad stereotype evil, maar het is ook een personage dat zijdelings ter sprake komt. In ieder geval geen hoofdpersonage. Dat die personages niet zo uitgewerkt zijn, vind ik niet erg.
pi_24116074
heb hem in het nederlands, geweldige boeken.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 21 december 2004 @ 19:21:13 #9
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_24122384
Ser Gregor, dat is inderdaad wel zo'n beetje de enige kandidaat voor de stereotypische bad guy. Joffrey ook, hoewel hij nog nauwelijks meer dan een kind is. Then again, Jaime leek ook een onvervalste smeerlap, totdat je zijn kant van het verhaal te horen kreeg...

Nah, Ser Gregor is gewoon b-b-bad to the bone!

(BTW, het bordspel is inderdaad cool en uit het feit dat je alleen Stark, Lannister en Baratheon reviewde meende ik al af te leiden dat je dat ook speelde )
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:20:48 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24124992
Heb toevallig net het laatste deel weer gelezen in afwachting van * a feast fot crows * zo heet het volgende deel toch ?
Ben ook nogal te spreken over Tyrion, die heeft tenminste gevoel voor humor.
Aan Catelyn heb ik de pest, akelig mens vind ik dat. Ik ben ontzettend benieuwd naar het volgende deel. Dit keer duurt 't wel érg lang
Sam vind ik ook erg goed. Jon is me te braaf.
Maar hoe gaat 't nu verder ???!!!
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 22 december 2004 @ 09:15:29 #11
7957 Chevalric
pi_24132601
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 19:21 schreef Radonir het volgende:
Ser Gregor, dat is inderdaad wel zo'n beetje de enige kandidaat voor de stereotypische bad guy. Joffrey ook, hoewel hij nog nauwelijks meer dan een kind is. Then again, Jaime leek ook een onvervalste smeerlap, totdat je zijn kant van het verhaal te horen kreeg...

Nah, Ser Gregor is gewoon b-b-bad to the bone!

(BTW, het bordspel is inderdaad cool en uit het feit dat je alleen Stark, Lannister en Baratheon reviewde meende ik al af te leiden dat je dat ook speelde )
Tja, dat is gewoon zo geweldig aan de boeken. Zelfs de grootste klootzakken in het verhaal hebben een voor hen geldig excuus om zich zo te gedragen.
Ik heb trouwens alleen Stark, Lannister en Baratheon genoemd omdat die de hoofdrollen spelen in het eerste boek. Als je de andere huizen gaat bespreken, verklap je al snel te veel van het verhaal en da's zonde.
pi_24135358
George R.R. Martin's ASOIAF is met afstand de beste moderne fantasy reeks die ik gelezen heb. De wereld is zo diep en de characters zijn gewoon geloofwaardig. In plaats van een Evil Lord die Evil pur le evil is, heb je nu gewoon gedreven personages. De gaafste bad guy uit de reeks vond ik die leider van de Black Mummers (oid, tijdje terug dat ik ze gelezen heb) die iedereen de handen wil afhakken. Andere favo's zijn Jaime, Mance Rayder, John Snow, The Viper en die sneaky Littlefinger. En wat powerful woman betreft; Cersei doet niets onder aan haar vader/broers (in tegendeel).
Enige nadeel aan de serie is het wachten op Martin. Maarja, kunnen we ondertussen van andere boeken genieten (Erikson, Bakker, Mieville).
  donderdag 23 december 2004 @ 14:36:45 #13
51794 Rahl
pi_24159068
Zou ie al bijna klaar zijn met A Feast Of Crows? (en dan nog wachten op de vertalers )
last.fm
pi_24159888
Vertalers? Bah!
  donderdag 23 december 2004 @ 16:22:15 #15
51794 Rahl
pi_24161054
quote:
Op donderdag 23 december 2004 15:17 schreef MightyV het volgende:
Vertalers? Bah!
Zie de smilie

En ach, wat maakt het uit? Nederlands works just as well for me
last.fm
  donderdag 23 december 2004 @ 17:26:47 #16
78780 deedeetee
pi_24162274
Ik heb ff op google gekeken : release datum van * a feast for crows * is augustus 2005 en daarna zijn er nog 3 delen gepland.......
  donderdag 23 december 2004 @ 20:41:48 #17
7957 Chevalric
pi_24165841
Oh crap, en ik ben al bijna halverwege A Storm of Swords
Maar wel leuk dat er nog 3 delen er na komen Oh wacht... Dat betekent zeker dat die serie over 10 jaar nog niet klaar is, he?
  donderdag 23 december 2004 @ 21:04:04 #18
78780 deedeetee
pi_24166297
Misschien valt het mee, dat ligt eraan hoever hij is met de opzet van de volgende delen denk ik.
  vrijdag 24 december 2004 @ 10:24:37 #19
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_24175528
Op www.georgerrmartin.com houdt George allen op de hoogte over zijn voortgang. Het volgende boek is bijna af in ieder geval, en het lijkt erop dat het daarop volgende deel sneller af zal zijn (A Feast for Crows was oorspronkelijk helemaal niet gepland in de verhaallijn). Ik denk wel dat ik de boeken moet herlezen voordat ik aan dat vierde deel begin.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  woensdag 5 januari 2005 @ 02:42:23 #20
111621 Ursa
wijst de weg
pi_24404511
Hey, wat goed: meer ASOIAF fans hier! Wat een topserie, ben er afgelopen zomer doorheen geschéurd. Alleen erg jammer dat er nu zo lang gewacht mooet worden op deel 4! Die samples op de site van George zijn aardig, maar toch niet het echte werk... Ik lees de boeken trouwens in het Engels, da's toch het origineel en dus beter, denk ik.

@ Chevalric: jij zegt
"Ja, de vrouwen in het boek zijn zeker sterke karakters, maar blijven ondergeschikt aan de mannen. "

Qua samenleving bedoel je toch? Want ik denk dat sommige vrouwen in het boek - ik noem een Catelyn - goed hun mannetje staan!

O ja, mijn favoriete quote is absoluut van Jaime Lannister:

"There are no men like me. There is only me."

Haha! De pure arrogantie, heerlijk! Jullie nog favorieten?
  woensdag 5 januari 2005 @ 06:20:07 #21
7957 Chevalric
pi_24405729
Ik heb geen specifieke favoriete quote, maar mijn favoriete personage is Tyrion Lannister. Hij heeft een hele duidelijk morele code waar hij zich aan houdt (ik zeg niet dat hij eerbaar is ) en zijn humor is zo heerlijk sarcastisch, sluit wel aan bij mijn gevoel voor humor
  woensdag 5 januari 2005 @ 14:14:07 #22
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_24411022
Ja, Tyrion is natuurlijk wel heel erg de man, maar ik ben ook wel fan van Stannis Baratheon. Ik vond het echt een meesterlijke actie van hem hoe hij Davos Seaworth behandeld heeft. Even een situatieschets voor de niet-ingewijden:

Davos Seaworth was kapitein van een smokkelaarsschip, en bepaald niet onsuccesvol. Op een bepaald moment werd Stannis belegerd (land EN zee) in het kasteel Storm's End door weet-ik-welk leger. Ze hebben het daar een hele tijd uitgehouden, maar de voorraden raakten langzaam op. Toen heeft Davos zijn schip volgeladen met uien en is toen 's nachts door de blokkade heen gevaren. Door die vracht van uien hebben de troepen van Stannis het lang genoeg uitgehouden om ontzet te worden door een bevriend leger. Davos heeft dus effectief het leven gered van honderden soldaten en Stannis zelf.

Wat krijgt hij dan dus als beloning?

1. Hij werd tot Ser Davos geslagen, uit dankbaarheid.
2. De bovenste kootjes van de vingers van zijn linkerhand (m.u.v. de duim) werden afgehakt, omdat hij nog steeds een smokkelaar was. Vervolgens bewaarde hij zijn afgehakte kootjes in een zakje om zijn nek als talisman.

Is dat geen prachtige reactie van iemand die tegelijkertijd dankbaarheid en rechtvaardigheid moet tonen? Hij kiest niet voor een compromis, maar voor de vervulling van beiden. Het mooiste voorbeeld van Lawful Neutral gedrag dat ik ooit heb gezien!
  woensdag 5 januari 2005 @ 14:31:57 #23
78780 deedeetee
pi_24411352
Hmpfff ik heb er minder waardering voor.........
  woensdag 5 januari 2005 @ 15:54:14 #24
3604 MightyV
Just Breathe
pi_24412796
Idd... beetje stank voor dank wat Stannis doet. Maar het getuigd wel van standvastigheid aan Stannis kant. Daarom zal hij ook nooit winnen omdat hij gewoonweg niet genoeg mensen aan zich zal weten te binden. Vooralsnog zet ik mijn geld in op de Lannisters. The Lion Roars!
  woensdag 5 januari 2005 @ 23:34:22 #25
111621 Ursa
wijst de weg
pi_24422012
Stannis heeft het charisma van een diepvrieskist, denk dat dat ook wel zijn aantal aanhangers beïnvloedt! Dat deed Renly toch beter... Maar ik moet het Stannis nageven, hij is wel de enige die (dankzij Davis) besloot de Night Watch te helpen.

Ik ben trouwens ook echt fan van Tyrion, zijn sarcasme zorgt voor een hoop vermaak. O ja, Dolorous Ed (minor character) maakt me ook vaak aan het lachen!

Ik denk overigens dat de Lannisters het nu nog wel aardig doen, maar dat dat niet blijvend zal zijjn; Tywin heeft het loodje al gelegd en Cersei, hoewel nu aan de macht, heeft onvoldoende (politiek) inzicht om "the game of thrones" goed te kunnen blijven spelen. Alhoewel Tyrion natuurlijk nog wel een comeback zal gaan maken. Jaime zal ook zeker van zich laten horen, maar is niet degene die alle macht naar zich toe zal trekken.

Voorlopig hoop ik dat de Starks een goede revenge krijgen; zij hebben al zoveel moeten verduren dat het tijd wordt dat ze een keer kunnen terugslaan. Go Starks! Daarbij: winter is coming, dus ze maken wel een kans denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ursa op 06-01-2005 17:41:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')