quote:
Landzaat 'voelde het al in auto'
Door PETER VAN DUYL
AMSTERDAM - Het telefoontje dat werd verwacht, kwam gistermiddag uiteindelijk rond de klok van half twee. Toen Denny Landzaat aan de andere kant van de lijn de stem van bondscoach Marco van Basten hoorde, wist hij genoeg.
Het komende EK in Zwitserland en Oostenrijk gaat aan de neus van de Amsterdamse Feyenoorder voorbij. Het zou overdreven zijn om te stellen dat het bericht van Van Basten hem als een mokerslag raakte, maar Landzaat laat over één ding geen misverstand bestaan. Hij baalde ongelooflijk van de mededeling van de bondscoach. ,,Ik had gewoon ontzettend graag meegewild.''
Een echte verrassing was het wegvallen van Landzaat uit de selectie niet meer. Eerder deze week werd steeds duidelijker dat een van de afvallers in elk geval een middenvelder zou zijn. Zijn naam werd voor het weekeinde steeds vaker genoemd als de voornaamste kandidaat om thuis te blijven.
Na de oefeninterland tegen Oekraïne werd het Landzaat zelf ook duidelijk dat hij wel eens buiten de boot zou kunnen vallen. ,,Die wedstrijd van zaterdag heeft niet in mijn voordeel gewerkt,'' weet hij. ,,De jongens die wel speelden, hebben het gewoon goed ingevuld. Toen ik naar huis reed, voelde ik het al een beetje aankomen. In de kleedkamer was gezegd dat de bondscoach zondag zou kunnen bellen met slecht nieuws. Nou, dat gebeurde dus ook.''
Landzaat meldde zich dinsdag nog wel met zo veel verwachtingen in het trainingskamp in Noordwijk. ,,Ik wist dat er veel concurrentie was, dat ik vol aan de bak zou moeten om mijn plek veilig te stellen,'' zegt hij. ,,Ik vind het ook heel erg zonde. Ik had werkelijk het gevoel dat ik een rol van betekenis zou kunnen spelen. In 2006 zat ik heel dicht tegen de basis aan. Ik voelde nu ook weer dat de vorm eraan zit te komen.''
Mede om het EK veilig te stellen kwam hij in de winterstop van Wigan Athletic terug naar Nederland. ,,Maar eigenlijk,'' beseft hij, ,,zijn we bij Feyenoord te snel afgehaakt in de strijd om de titel. Anders had ik me misschien wat nadrukkelijker in de kijker kunnen spelen.''
De interlandcarrière van Denny Landzaat begon in juni 2001 in Estland (4-2 winst). Zaterdag tegen Oekraïne haalde hij zijn 38ste cap op. Onder Van Basten kende de oud-speler van onder meer Willem II en AZ een heel goede periode toen hij de concurrentiestrijd met Mark van Bommel won. De bondscoach heeft heel lang vertrouwen in de middenvelder gehouden.
Landzaat (32) weigert te accepteren dat zijn periode in Oranje nu definitief tot het verleden behoort. ,,Dit is een heel bittere pil, maar ik ben nog steeds ontzettend ambitieus,'' klinkt het strijdvaardig. ,,Ik ga eerst op vakantie, maar heb nu al weer zin in het nieuwe seizoen. Gewoon om me te revancheren. Of ik de wedstrijden van Nederland ga kijken? Mmm, dat denk ik wel. Het is moeilijk omdat je erbij had willen zijn. Maar je kunt jezelf nu eenmaal niet opsluiten.''
Wat er ook gebeurt, Landzaat kan in elk geval zeggen dat hij aanvoerder van het Nederlands elftal is geweest. Toen hij zaterdag tien minuten voor tijd inviel voor Rafael van der Vaart mocht hij de aanvoerdersband om zijn arm doen. ,,Ach, die aanvoerdersband zegt mij persoonlijk niet zo heel veel,'' baalt Landzaat. ,,Ik was vele malen liever meegegaan naar het EK.''