Hoi Sven!
Iets anders, uit het AD:
20-12-2004
Emiels schreeuw om aandacht
Door Gerrit den Ambtman en Antoinnette Scheulderman
Tokkies, Jomanda en nu weer een leeuw. Emile Ratelband haalt alles erbij om zelf in de publiciteit te kunnen blijven.
Eind deze week als spreekstalmeester van het Kerstcircus op het Malieveld in Den Haag. Het AD geeft leeuw Leon twaalf redenen om Ratelband rauw te lusten.
* Opportunist:
Als de vreselijke familie Tokkie uit het niets tot hype verwordt, is Ratelband er als de kippen bij om deze troetel-aso's te adopteren. Ratelband zal ze aan een huis helpen. Nog geen maand later laat hij ze - nog steeds dakloos - vallen; omdat de Tokkies bezig zijn hun imago in cash te verzilveren. En dat geschnabbel vindt Mister Tsjakka ineens verwerpelijk. Typisch staaltje de pot verwijt de ketel?
* Charlatan:
De circusleeuw Leon is Ratelbands meest recente schreeuw om aandacht. Hij zegt het dier uit Praag te hebben gered van een dodelijke injectie om het vervolgens mee naar huis te nemen. Daar mag hij Leon niet houden, dus verkoopt hij hem aan het Russisch Staatscircus. Ratelband verbindt daar één voorwaarde aan: dat de leeuw nooit kunstjes hoeft te vertonen. Vanaf deze week staat Mister Tsjakkaa zelf als spreekstalmeester in het Kerstcircus. Met als hoofdact: leeuw Leon.
* Dierenbeul:
Dezelfde nieuwbakken dierenliefhebber haalt in 1999 nog de krant als zijn twee Dobermann Pinchers zwervend op straat worden aangetroffen. De verklaring van Ratelband? 'Ik had even geen tijd om voor ze te zorgen'.
* Dief:
De kreet die hem bekend maakt, Tsjakkáá, is niet eens uit zijn eigen brein ontsproten. Cabaretier Youp van 't Hek gebruikt die uitroep al vanaf 1986 in zijn voorstellingen. Ratelband neemt 'm over om Van 't Hek een hak te zetten. Daarna bezigt Van 't Hek de kreet nooit meer.
* Amateur:
Wordt bekend en rijk als voorvechter van het positief denken. Maar ook die filosofie is een tweedehandsje: Ratelband laat zich inspireren door de Amerikaan Anthony Robbins, dankzij wie hij halverwege jaren 80 bekend wordtmet Neuro Linguïstisch Programmeren.
NLP is een vorm van psychotherapie, die ervan uit gaat dat iemand die zichzelf flink op de borst ramt, alles kan wat-ie wil. In dat licht toch vreemd dat Ratelband Connie Breukhoven niet van haar hoogtevrees en zichzelf nooit van z'n vliegangst af heeft kunnen helpen.
* Imitator:
Ratelband spreekt oorlogstaal als hij zich in 2002 kandidaat stelt als lijsttrekker voor Leefbaar Nederland. Voor een vergelijking met wijlen Pim Fortuyn deinst hij niet terug: 'In Den Haag zit niemand op mij te wachten, maar in de rest van Nederland wel. Ik wil de politiek teruggeven aan de mensen. Net als Pim.'
Overigens loopt een plan om met een lezingencircuit voldoende geld te verdienen om Fortuyns huis te kopen, op niets uit. Er komt niemand opdagen.
* Lafaard
Voormalig poffertjesbakker Ratelband wordt gepasseerd als lijsttrekker van LN ten gunste van de onbekende Haitske van de Linde. Ratelband richt zijn eigen partij op, Lijst Ratelband.nl, en zegt voor 32 zetels te gaan. Mocht hij geen enkele zetel behalen, dan zweert hij te emigreren.
Bij de verkiezingen van 22 januari 2003 krijgt hij geen zetel. Maar emigreren doet hij ook niet. Dat de Lijst Ratelband niet gescoord heeft, ligt volgens Ratelband aan de televisie, die hem geen podium heeft gegeven, niet aan hemzelf.
* Homohater:
Leidt eind 2002 zelf de publiciteit rond de coming out van zijn zoon Rolls, die homoseksueel is. Ratelband afficheert zichzelf als notoire homohater door zelfs zijn eigen zoon af te vallen: 'Ik, als enorme hetero, heb met mijn gezonde zaad een homo voortgebracht'. Volgens Ratelband is homofilie een 'gendefect'. Doet dit alles later af als een grap. Overigens werd Ratelband door wijlen Theo van Gogh zélf als een 'sluimernicht' bestempeld.
* Ruziezoeker:
Is naar eigen zeggen positiviteitsgoeroe. Spuit zijn criticaster, de hoogleraar psychologie Drenth, met een waterpistool nat in het programma Het Zwarte Schaap. Maar als hijzelf in een Waskracht!-sketch hinderlijk wordt achtervolgd door satiricus Robbie Muntz, komt de ware Ratelband naar voren. Hij loopt niet weg, zoals Drenth, maar trapt Muntz in het kruis en probeert woedend de camera te vernielen.
* Verdacht:
Werd vroeger gepest omdat hij dik was, maar ook omdat het gerucht ging dat zijn vader 'fout' was in de oorlog. Desondanks erkent hij bewondering te hebben voor Adolf Hitler: 'Hitler was idioot, maar ook geniaal.' En over Saddam Hussein: 'Ik heb Saddam 10 minuten gesproken. Het is een vriendelijke man.'
* Seksist:
Schrijft een handleiding voor het vinden én houden van de juiste partner - 'Hoe vind ik mijn lief, hoe krijg en houd ik haar' - maar ook aan deze wijsheden heeft hij zelf niet veel: Ratelbands vrouw Jenny verlaat hem en zegt daarna in de krant: 'ik heb de afgelopen vier maanden meer gelachen dan in die 24 jaar huwelijk met Emile'.
Ratelband huilt op de radio uit bij Martin Simek. Is verder bekend om uitspraken als: 'vrouwen zijn domme wijven', 'vrouwen met kinderen moeten thuis blijven' en zijn troetelnamen voor de dames: Miep, Truus, konijntje en gebakje.
Vrouwen die in het leger gaan, moeten volgens hem niet zeuren als ze daar verkracht worden en begin dit jaar zegt hij over Ayaan Hirsi Ali: 'Zij is alleen kamerlid omdat ze vrouw is, omdat ze zwart is en omdat ze besneden is.'
* Geilneef:
Ratelband is de Lieve Lita van de Hitkrant, waar-ie soms ranzige raad geeft op vragen van hitsige pubers. Voorbeeldje? 'Hoe je kunt zien dat je sperma hebt? Dat komt druppeltjesgewijs als je jezelf aftrekt. Verwar het niet met voorvocht, want dat krijg je alleen als je opgewonden bent. Sperma komt met schokken als je klaarkomt.
Als je wilt weten hoe het eruit ziet, ga dan naar een vishandel en koop een oester. Knijp deze in je handen fijn en dan weet je hoe sperma er uitziet.' De Raad voor de Kinderbescherming noemde de adviezen van Ratelband al 'schandelijk en schadelijk'.
"Ik voel dat ze medelijden met me hebben, ik zou hun willen zeggen dat het niet mijn schuld is dat ik wreed geworden ben, we zijn allemaal wreed geworden."