weet ook niet waarom ik dat niet "geloofde" maar het probleem is dat ze em netjes geslikt heeft, en we bijjna elke keer ook zelfs met condoom gedaan hebben, en nou nogsteeds niet ongesteld is :S:S:Squote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:25 schreef innovative het volgende:
[..]
Als ze de pil gewoon netjes 3 weken slikt, en vervolgens 1 week stopweek houdt, is ze de hele cyclus, dus ook in de stopweek, beschermd...
Maareh, waarom pak jij niet even de bijsluiter om dit soort dingen na te lezen? Daar staat het allemaal in hoor (heb zelf stediril 30)... En als daar in staat dat het bijna niet fout kan gaan, waarom geloof je dat dan niet?
Ik word het zelf ook altijd pas op de 5e dag na de laatste pil. In de bijsluiter staat 2 à 3 dagen, maar dat geldt niet voor iedereen.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 12:45 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
[..]
weet ook niet waarom ik dat niet "geloofde" maar het probleem is dat ze em netjes geslikt heeft, en we bijjna elke keer ook zelfs met condoom gedaan hebben, en nou nogsteeds niet ongesteld is :S:S:S
Ik inderdaad ook pas later, na 4 dagen...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 13:05 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik word het zelf ook altijd pas op de 5e dag na de laatste pil. In de bijsluiter staat 2 à 3 dagen, maar dat geldt niet voor iedereen.
Mijn vriendin is dus naar de dokter geweest, er waren inderdaad geen problemen ofzo, gewoon het gebruikelijke.quote:Op maandag 10 januari 2005 19:08 schreef Lu_uK het volgende:
mijn vriendin is nu net 15 en wil binnenkort aan de pil beginnen, haar moeder vind het goed en gaat met haar naar de dokter enzo,
maar mijn moeder zegt dat het eigelijk niet goed voor dr is om op zo een jonhe leeftijd er al aan te beginnen,
ik vraag me af of dit waar is of niet.
Misschien vertrouwt ze de pil alleen niet genoeg? Of wil ze eerst aan de routine wennen en is ze bang de pil een keer te vergeten? De pil is in de praktijk op zijn max voor 99,8 % betrouwbaar, wat betekent dat twee op de 1000 gebruiksters per jaar zwanger worden. Het is een keuze die je maakt of je dat veilig genoeg vindt, of dat je liever toch voor de extra veiligheid van een condoom gaat. De combinatie double dutch levert op zijn best (bij goed gebruik van pil én condoom) 4 op de 10000 zwangerschappen per jaar op. Bij goed gebruik dus, zoals gezegd, maar in het begin is het slikken van de pil behoorlijk wennen en is het iets wat echt in de dagelijkse routine moet sluipen. Je vriendin zal de eerste niet zijn die in die periode de pil een keer vergeet, of misschien zelfs meerdere keren. Wat dat betreft is het best verstandig om nog even een condoom te gebruiken.quote:Op woensdag 12 januari 2005 18:45 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
Mijn vriendin is dus naar de dokter geweest, er waren inderdaad geen problemen ofzo, gewoon het gebruikelijke.
Nu heeft ze gezegt dat ze wel ook nogsteeds een condoom wilt gebuiken,
vraag ik me af waarom, we zijn allebij maagd we zijn allebij gezond, onze ouders hebben geen enge ziektes.
zijn er nog andere redenen? SOA's kan je niet krijgen zonder sex te hebben toch?
Dus ik zou wel eens willen weten wat er tegen is voor ik tegen haar in ga.
Bij goed gebruik is de pil inderdaad vrij betrouwbaar, maar ik de praktijk wordt geen 99,8% gehaald. Afhankelijk van welke pil ligt het percentage in de praktijk op 92-98% (verschillende bronnen geven verschillende cijfers). Dit is afhankelijk van welke pil gebruikt wordt en niet in de laatste plaats van de gebruikster.quote:Op donderdag 13 januari 2005 10:06 schreef innovative het volgende:
De pil is in de praktijk op zijn max voor 99,8 % betrouwbaar, wat betekent dat twee op de 1000 gebruiksters per jaar zwanger worden. Het is een keuze die je maakt of je dat veilig genoeg vindt, of dat je liever toch voor de extra veiligheid van een condoom gaat. De combinatie double dutch levert op zijn best (bij goed gebruik van pil én condoom) 4 op de 10000 zwangerschappen per jaar op. Bij goed gebruik dus...
Ik begrijp uit je verhaal niet precies wanneer je een pil hebt gemist. Bij een normale, regelmatige cyclus (zonder pil dus), heb je bij gemeenschap in week 1 weinig (tot geen) kans op zwangerschap.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:03 schreef Jipje het volgende:
Nu is mijn vraag, hoe groot is het risico op zwangerschap (omdat er ook staat: in de week VOOR vergeten..... ik heb dus in de week NA vergeten onbeschermde seks gehad....), weet iemand daar meer over?
...
Mocht ik nou zwanger zijn, is abortus dan de enige manier?
Ik ben in week 1 een pil vergeten, de ochtend erna seks gehad, en daarna ontdekt dat ik em vergeten was. Toen meteen ingenomen, verder geen actie ondernomen (omdat ik dacht dat ik al in week 2 zat...quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:52 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik begrijp uit je verhaal niet precies wanneer je een pil hebt gemist. Bij een normale, regelmatige cyclus (zonder pil dus), heb je bij gemeenschap in week 1 weinig (tot geen) kans op zwangerschap.
De kans op zwangerschap bij een 'normale' vrouw als ze vruchtbaar is, ligt rond de 30%.
Als er binnen 4 dagen na het missen van een pil een eitje is gesprongen, heb je een kleine kans op zwangerschap. Deze is dan nog steeds veel kleiner dan bij iemand die niet aan de pil is, want de pil zorgt er ook voor dat je baarmoederslijmvlies minder geschikt is voor innesteling.
Moct je zwanger zijn...
Er bestaat een overtijdsbehandeling, dat is eigenlijk gewoon een abortus (zuigcurretage) maar dan zonder bedenktijd. De behandeling duurt niet lang, maar het is wel een ingreep waarbij ze met een catheter de baarmoeder schoonzuigen.
De abortuspil is tegenwoordig ook in Nederland verkrijgbaar. Daarvoor moet je ook naar een abortuskliniek, daar krijg je onder toezicht een aantal pillen. Het duurt een aantal dagen voordat dit werkt en je moet op nacontrole om te kijken of alles weg is.
En of abortus de enige manier is? Zwanger blijven is ook een optie.
Ehm, staat ook over de week na het vergeten, hoor. Althans, bij mij (zusje van microgynon 30)quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:03 schreef Jipje het volgende:
Ik slik op dit moment (en al meer dan 3 jaar eigenlijk) microgynon 30, nou ben ik er een tijdje geleden 1 vergeten. Ik dacht toen dat het week 2 was, maar na een berekening een week later, bedacht ik me dat het pas week 1 was...
De ochtend na het vergeten hebben we seks zonder condoom gehad. Nou ben ik niet stom, en ik heb de bijsluiter gelezen. Ik weet precies wat erin staat, maar omdat ik dus dacht dat het week 2 was, maakte ik me geen zorgen, en heb ook de huisarts niet gebeld.
Nu is mijn vraag, hoe groot is het risico op zwangerschap (omdat er ook staat: in de week VOOR vergeten..... ik heb dus in de week NA vergeten onbeschermde seks gehad....), weet iemand daar meer over? Iig moet ik nu zondag ongesteld worden, dus dat wordt afwachten (en ik weet ook, zit nu in de stress, dus kan best maandag worden (wat nog meer stress betekend....)).
Mocht ik nou zwanger zijn, is abortus dan de enige manier?
Over de week erna staat er dus in dat het 7 dagen lang niet veilig is (waarom zou je anders een extra voorbehoedsmiddel moeten gebruiken?).quote:week 1 Neem de vergeten tablet in zodra u er aan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de gebruikelijke tijd in, maar u moet tevens gedurende 7 dagen extra voorbehoedsmiddelen gebruiken. Als u in de week voor het overslaan gemeenschap hebt gehad moet u rekening houden met een kans op zwangerschap.[/b]
Ik heb mijn gegevens van www.anticonceptie-online.nl, en heb dan wel de meest gunstige praktijkgegevens gebruikt. Dus wél 0,2% risico bij de pil (in het gunstigste geval, kan oplopen tot 10%), en 12% risico bij het condoom, wat (simpel kansrekenen) het kleinste gevaar bij double dutch 0.024% maakt (minder nog dan ik net zei, 2.4 zwangerschappen op de 10000 vrouwen).quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:25 schreef loveli het volgende:
[..]
Bij goed gebruik is de pil inderdaad vrij betrouwbaar, maar ik de praktijk wordt geen 99,8% gehaald. Afhankelijk van welke pil ligt het percentage in de praktijk op 92-98% (verschillende bronnen geven verschillende cijfers). Dit is afhankelijk van welke pil gebruikt wordt en niet in de laatste plaats van de gebruikster.
http://www.sexwoordenboek.nl/anticonceptie_veiligheid.html
http://www.apotheekscheemda.nl/vraag/Implanon.htm
De minipil (wordt bijna niet meer voorgeschreven) is het minst betrouwbaar, de 'gewone' combinatiepil het meest. Bij vrouwen met overgewicht (>90 kilo) ist de betrouwbaarheid van de pil ook minder.
Om de pil zo betrouwbaar mogelijk te laten zijn, moet je hem zo regelmatig mogelijk slikken. De veiligheid van pil en condoom samen is in de praktijk 0.4% (zie site sexwoordenboek). Tot de regelmaat van het slikken een gewoonte is geworden, is het zoals Innovative schrijft dus wel verstandig om condooms te gebruiken.
Wat je leert bij biologie gaat over een cyclus die niet beïnvloed wordt door hormonen van buiten af, dus een natuurlijke cyclus. Het eitje springt gemiddeld na 14 dagen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:57 schreef Jipje het volgende:
[..]
Ik ben in week 1 een pil vergeten, de ochtend erna seks gehad, en daarna ontdekt dat ik em vergeten was. Toen meteen ingenomen, verder geen actie ondernomen (omdat ik dacht dat ik al in week 2 zat...)
En zwanger blijven is niet echt een optie eigenlijk... geen geld, vind mezelf veel te jong, woon nog thuis, zit in 1e jaar van studie, en ik wil nog geen kinderen
En waarom ik nogal nerveus ben op dit moment is omdat er dus in de bijsluiter staat dat je contact op moet nemen met de huisarts, wat ik dus ook een beetje gek vind, omdat het eitje pas in week 2 ontspringt (dacht ik geleerd te hebben bij biologie....)
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Bij die beschrijving van jouw pil over vergeten in week 1 hoef ik me iig geen zorgen te maken (of iig niet zo sterk als ik nu doequote:Op donderdag 13 januari 2005 12:03 schreef innovative het volgende:
-goed verhaal-
Sorry, maar ook écht de week erna is een risico. Dat was namelijk ook het geval bij mij, ik had ná het vergeten seks gehad, huisarts gebeld, en die gaf aan dat beide gevallen een vergelijkbaar risico vormen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 13:45 schreef Jipje het volgende:
[..]
Bij die beschrijving van jouw pil over vergeten in week 1 hoef ik me iig geen zorgen te maken (of iig niet zo sterk als ik nu doe) Want de gemeenschap was dus NA het vergeten, en niet ervoor (gelukkig dat ik niet lekker was die week....
) en dan is het risico dus niet zo heel groot op zich... (of ben ik nu naief?) En ik kwam er net achter, dat die pil die ik vergeten was, de eerste van de 2e week was.... grensgeval dus
Afwachten maar, en als het zondag en maandag uitblijft maar even testen (of misschien zowiezo... )
In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties, ik ga afwachten! En de volgende keer beter opletten...
Het is idd niet slecht voor je, de stopweek is 'uitgevonden' omdat het zo zou horen dat vrouwen tóch 1x per maand ongesteld worden....nergens voor nodig ook wat mij betreft.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:03 schreef djenneke het volgende:
Ik kan iedereen aanraden om de pil gewoon door te blijven slikken. Ik heb bijna nooit geen problemen meer met het vergeten van een pil, dan maak ik daar gewoon een ongesteldheidsweek van. Dan moet ik alleen zorgen dat ik er de maand erna niet nog een vergeet, want dan kom ik wel in dezelfde problemen natuurlijk.
Er worden nog altijd sprookjes verteld, dat dit slecht zou zijn, iedere dokter kan je echter vertellen dat dat onzin is. Voor mij is het echt een uitkomst, en ik slik nu de pil zo'n 4 a 5 maanden door. Daarna moet ik wel een stopweek houden ivm doorbraakbloedingen, maar verder ben ik er erg blij mee. Vooral door de klachten die ik tijdens menstrueren heb....
Mits volgens de regels overgestapt en ingenomen zou dat geen probleem moeten geven, moet alleen wel zeggen dat ik ook wel eens iets anders heb gehoord....quote:Op maandag 24 januari 2005 14:47 schreef MikeyMan het volgende:
Vraag je meteen even na of je meteen na de wisseling van de pil weer veilig bent...? Om een eventueel "ik word niet ongesteld" topic te vermijden...
Ik heb ook Trigynon gehad..Ben wel blij dat ik niet weer die Trinordiol heb gehad...quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:06 schreef Ilske het volgende:
[..]
Mits volgens de regels overgestapt en ingenomen zou dat geen probleem moeten geven, moet alleen wel zeggen dat ik ook wel eens iets anders heb gehoord....
* Ilske mompelt iets over nu ongeveer 3 jaar...![]()
edit: ben ik gelukkig niet zelf!
Ik zou dus persoonlijk inderdaad maar het zekere voor het onzekere nemen.
En btw: ik ben benieuwd welke 3-fasenpil je nu krijgt, ik slik iig trigynon, gaat aardig goed geloof ik.
Een maand een condoom gebruiken... Althans, dat zou ik doen als arts en apotheek elkaar tegenspreken.quote:Op woensdag 26 januari 2005 08:42 schreef tum_tum het volgende:
[..]
Ik heb ook Trigynon gehad..Ben wel blij dat ik niet weer die Trinordiol heb gehad...
Ben benieuwd hoe de Trigynon bevalt...
Had alleen nog een vraag, de dokter zei dat ik eerst een stopweek kon houden en daarna met de Trigynon moest beginnen.. Maar gisteren in de apotheek zei die vrouw dat ik gelijk door moest gaan omdat hij anders niet veilig is.
Wat moet ik nu doen?
Een stopweek houden of gelijk doorgaan zonder stopweek.
Inderdaad, volgens de officiële regels heeft de dame bij de apotheek gelijk, maar ik zou hoe dan ook geen risico nemen (en zeker niet met een 3-fasen-pil waarvan de eerste soort lager gedoseerd is dan de rest) en inderdaad maar gewoon een condoom gebruiken.quote:Op woensdag 26 januari 2005 17:06 schreef innovative het volgende:
[..]
Een maand een condoom gebruiken... Althans, dat zou ik doen als arts en apotheek elkaar tegenspreken.
Mijn ongesteldhedenquote:Op donderdag 27 januari 2005 10:15 schreef MikeyMan het volgende:
Een door de pil opgewekte ongesteldheid hoeft niet perse te betekenen dat je niet zwanger bent... Je zou natuurlijk voor de zekerheid altijd een zwangerschapstest kunnen halen...
Hoe lang zat er voordat je aan de pil begon tussen je ongesteldheden () ?
Die pil reguleerde namelijk je cyclus zo dat je in een stopweek ongesteld werd, dit gebeurt nu niet meer, en dus gaat je lichaam weer zijn eigen gang... Maar 7 weken is wel een beetje lang geloof ik...
Daar is wel onderzoek naar gedaan hoor, kijk bv. eens hier voor de betrouwbaarheidscijfers van de verschillende merken: http://www.anticonceptie-online.nl/quote:Op woensdag 2 februari 2005 11:20 schreef MissyMirjaM het volgende:
wat ik mij ineens afvraag:
de pil is veilig.
maar hoe veilig is de pil[.. % ]
stel dat je nou zo een doos bent, die regelmaig sex heeft, altijd zonder condoom, erop vertrouwende dat de pil zijn werk doet.
hoe groot zou dan je kans zijn om zwanger te raken?
dat kan ik eigenlijk nergens terugvinden
Gewoon een strip uit het doosje nemen en deze voor zulke gelegenheden bewaren. Kun je ook nog eens een weekje doorslikken of zo. De apotheek geeft geen losse strips mee.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 18:52 schreef XcUZ_Me het volgende:
En vanochtend drukte ik de pil uit de strip en die rolde vrolijk de afvoer inNu moet ik dus een reservestrip regelen. Kun je die eigenlijk los halen bij de apotheek?
Ja hoor, deed ik ook altijd (Diane-35 en Microgynon-30). Eén of maximaal twee weekjes langer doorslikken. Rest van de strip gewoon bewaren totdat je weer zo'n moment hebt of een pil door de gootsteen hebt laten rollenquote:Op donderdag 10 februari 2005 14:47 schreef Tristessa het volgende:
Ik slik vandaag mijn laatste pil maar aangezien het voor mij slecht uitkomt om volgende week ongesteld te zijn wil ik hem langer doorslikken. Kan ik de pil dan gewoon één week langer nemen in plaats van de hele pilstrip af te maken? Ik krijg namelijk als ik de pil te lang doorslik last van doorbraakbloedingen. Wie oh wie kan mij helpen?.
Bedankt voor je advies. Ik slik zelf de Microgynon 30 dus dat kan wel. Met 2 of 3-fasen pillen kan het inderdaad niet, maar die slik ik dan ook nietquote:Op donderdag 10 februari 2005 15:02 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Ja hoor, deed ik ook altijd (Diane-35 en Microgynon-30). Eén of maximaal twee weekjes langer doorslikken. Rest van de strip gewoon bewaren totdat je weer zo'n moment hebt of een pil door de gootsteen hebt laten rollen![]()
Het kan alleen niet als je zo'n pil hebt met verschillende samenstellingen per week, ben ff de naam kwijt ... Maar dan staat het in de gebruiksaanwijzing als het niet kan.
Wat schrijf je nou precies 2 regels boven je vraag? Juist, het antwoord. Die bijsluiter liegt heus niet hoor, op Fok! krijg je geen ander advies dan dat wat letterlijk in de bijsluiter staat. Het is alleen een kwestie van tellen. Welke dag ben je begonnen? Juist, dag 2... Hoeveel dagen moet je een condoom gebruiken? Juist, 7 dagen... dat is dus maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag... Zit komende zaterdag daar in? Denk dat je dat zelf wel kan bedenken...quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:30 schreef Love_My_Baby het volgende:
Ik ben sinds deze week aan de pil, en nu heb ik toch nog een vraagje (overal gezocht, maar kon nergens een antwoord vinden..).
Ik werd zondagmiddag ongesteld, maar omdat ik graag de pil sochtends in wilde nemen, zodat ik m dan nooit kan vergeten en hem altijd op dezelfde tijd inneem, ben ik maandagochtend begonnen met de pil.
Ik slik microgynon 30. In de gebruiksaanwijzing staat dat je op dag 1 moet beginnen met de pil, dan ben je meteen veilig, en dat je ook op dag 2-5 kan beginnen, maar dan moet je wel de eerste 7 dagen een condoom gebruiken.
Zaterdagnacht blijf ik bij mijn vriend slapen, en ik vraag me nu af: Ben ik nu al veilig of niet, en moet ik dus zaterdag een condoom gebruiken??
Alvast heel erg bedankt!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |