3FM | vrijdag 17 december 2004 @ 12:06 |
Mijn auto heeft zo'n 170 duizen km op de teller, ik weet niet of er ooit een koppeling vervangen is, maar ga er uit van niet. Hoe weet ik nu of de koppeling aan vervanging toe is? Zijn daar 'trucjes' voor om dat snel te herkennen? | |
Dualdude | vrijdag 17 december 2004 @ 12:13 |
Als je de koppeling op laat komen, je geeft gas, de motor stijgt in toeren maar je rijd niet...dat is een teken dat je koppeling helemaal versleten is ![]() Met nieuwe platen is soepel schakelen moeilijker dan met platen die al hevig gesleten zijn. Ze hebben niet direct zo veel grip als nieuwe platen. Maar volgens mij hoef je ze niet preventief oid te vervangen. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 december 2004 @ 12:19 |
Als schakelen erg moeilijk wordt, bijvoorbeeld van z'n twee terug naar de een, dan is dat een teken dat ze op zijn. Maar tegen die tijd moet je eigenlijk al naar de garage aan het rijden zijn, want het duurt dan niet lang of je kan niet meer schakelen (spreek uit ervaring...) | |
t0n | vrijdag 17 december 2004 @ 12:29 |
in de vijf zetten, bij zo'n 70km/u vol het gas in trappen, vol je koppeling intrappen... koppeling los laten, gas vol houden... dan moet je toerental direct weer normaal worden en je voelt geen vertraging optreden na het loslaten van je koppeling. Als je dit hebt, is je koppeling goed. | |
Pronk | vrijdag 17 december 2004 @ 12:32 |
Als je auto stilstaat zet je hem in zijn 4e versnelling en laat je de koppeling langszaam opkomen zonder gas te geven. Als de koppelingsplaat versleten is zal je een slippend geluid horen. [ Bericht 6% gewijzigd door Pronk op 17-12-2004 15:37:04 ] | |
MewBie | vrijdag 17 december 2004 @ 12:37 |
quote:en als hij niet versleten is slaat ie af ![]() | |
sanger | vrijdag 17 december 2004 @ 12:44 |
Auto stilzetten met handrem erop. In ze drie zetten en optrekken alsof je met spinnende banden weg wilt. Als je motor afslaat is je koppeling aan vervanging toe. | |
Tjabbo | vrijdag 17 december 2004 @ 12:46 |
Hét trukje van de meeste garages: 1- auto starten 2- auto stevig op de handrem 3- auto in zijn 3e of 4e versnelling. (probeer eerste de 3e) 4) koppeling op laten komen Slaat hij niet haast direct af, dan is je koppeling gaar. Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, probeer hetzelfde dan nog eens in zijn 4. ![]() | |
MewBie | vrijdag 17 december 2004 @ 12:47 |
quote:het best te doen op een glad klinker weggetje ![]() ![]() | |
MewBie | vrijdag 17 december 2004 @ 12:48 |
quote:en als je nou een auto hebt met rwd? | |
Tjabbo | vrijdag 17 december 2004 @ 12:50 |
quote:Juist wél. Anders heb je kans dat je de koppeling alleen maar harder laat slijten. Door de verminderde grip heb je kans dat je wielen gaan spinnen, dat is iets dat je met deze actie niét wilt bereiken. | |
Tjabbo | vrijdag 17 december 2004 @ 12:51 |
quote:Slaan die auto's niet af dan als je ze te hoog in de versnelling zet? ![]() | |
BazzoS | vrijdag 17 december 2004 @ 13:53 |
quote:Andersom toch? Als je motor afslaat is je koppeling juist nog goed? | |
slashme | vrijdag 17 december 2004 @ 13:56 |
de truc: loshalen en de frictieplaten ruiken. | |
menmul | vrijdag 17 december 2004 @ 13:57 |
quote:Huh als je motor afslaat lijkt het me toch dat je koppelings platen juist wel grip hebben ![]() | |
CiQNiZ | vrijdag 17 december 2004 @ 14:10 |
quote:Hij bedoeld de voetrem ipv handrem gebruiken in dat geval ![]() Niet dat dat uitmaakt...als je maar stil blijft staan...maar dat bedoelde hij denk ik | |
Tjabbo | vrijdag 17 december 2004 @ 14:13 |
quote:Een auto met rwd heeft ook een handrem ![]() | |
deriopramos | vrijdag 17 december 2004 @ 15:08 |
auto en zijn vier, koppeling op laten komen. Slaat hij niet meteen af dan is hij versleten. Dat moeilijk in en uit versnelling geldt niet voor alle auto's, dat is nogal merkgebonden (ervaring) | |
vannelle | vrijdag 17 december 2004 @ 23:04 |
Dat moeilijk in en uit de versnelling heeft dan ook weinig met de koppelingsplaten te maken, eerder met de drukgroep. | |
Rietvaerder | vrijdag 17 december 2004 @ 23:10 |
In zn 6 rond de 50km/h, volgas, en als de toeren stijgen maar je snelheid niet zijn ze versleten ![]() | |
CiQNiZ | zaterdag 18 december 2004 @ 09:33 |
quote:Hij begreep alleen niet dat FWD en RWD er helemaal niks mee te maken hebben ![]() Dat dat meer opgaat voor een burn-out bijvoorbeeld... | |
kruimel_20 | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:54 |
**Gigantische kick** Ik kon vanmorgen ook niet schakelen , hij wilde niet meer in z'n 1 (en ook in geen andere versnelling). en de koppeling reageerde ook niet meer zo als het hoort... uiteindelijk nog wel een stukje kunnen rijden maar daarna werkte het weer niet en begon het ook nog eens zuur/chemisch te ruiken. Ben weggesleept door de ANWB , hij zei dat het de drukgroep van de koppelingsplaat was die kapot is. Het vervelende is dat de auto net 2 weken geleden een grote beurt + apk heeft gehad... ![]() Mijn vraag : Had de garage dit kunnen zien??? had ik dit dan kunnen voorkomen? en iemand een indicatie wat het gaat kosten? (ik heb een fiat punto uit 95) -edit: als ik er een nieuw topic over moet openen hoor ik het wel ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door kruimel_20 op 13-01-2006 12:05:58 ] | |
yup | vrijdag 13 januari 2006 @ 12:19 |
quote:Bij een grote beurt checken ze de platen heus niet hoor. Grote beurt is alle sapjes vervangen bougies kabels dat soort ongein. Volgens mij rijden ze er niet eens mee... Ook bij de APK ontdekken ze geen slippende koppeling... Verder als je zure shit zat te ruiken toen kan het weleens zijn dat een van je koppelingscylinders lek is geweest? Want je koppeling werkt hydraulisch met remvloeistof... Ik gok maar wat hoor, kan ook wat anders zijn maar ik vermoed zoeits... Kan ee necht dure geintje worden als je pech hebt... | |
Devilnl | vrijdag 13 januari 2006 @ 12:37 |
wij hadden toen eens het lager van de drukgroep aan poeier op het werk.. hadden ze eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt bij het mechanisatie bedrijf ![]() en idd. als je vloeistof koppeling hebt kan het idd een duur geintje worden.. maar vloeistof koppeling in een auto? nooit van gehoord eigenlijk. omdat het al zo licht gaat vergeleken met trekkers etc | |
yup | vrijdag 13 januari 2006 @ 12:42 |
quote:Het is geen vloeistof koppeling. (als je een natte koppeling bedoeld) Motoren hebben een natte koppeling, platen zitten in olie. NIET alle motoren he, Ducati's hebben gewoon droge koppeling... Auto's hebben droge koppeling, platen staan droog. Alleen de bediening van de koppeling is hydraulisch, en niet mechanisch met een kabel zoals vroeger wel zo was... En als je koppelingscylinders eruit liggen kan je niet meer koppelen, want volgens mij is er een koppelings cylinder EN een hulp koppelingscylinder... Oh ja de koppeling werkt met remvloeistof... | |
Devilnl | vrijdag 13 januari 2006 @ 12:47 |
ik weet er helaas het fijne niet van. het is iig tiptronic wat op de tractoren zit. en het slijt ook veel minder snel als met die oude echte schakel bakken (je kunt ook veel langer op de koppeling rijden ipv dat de boel gaat stinken en dus slijten). het geeft helemaal geen geur eigenlijk ![]() | |
yup | vrijdag 13 januari 2006 @ 12:50 |
Ik heb weleens op een tractor gereden, maar hoe zo een ding schakelde enzo ben ik vergeten :/ Weet ook niet echt het fijne van die tractoren, wat voor koppeling enzo. Ze hebben wel power en ze kunnen bizar stijle hellingen pakken weet ik wel ![]() | |
Devilnl | vrijdag 13 januari 2006 @ 13:00 |
![]() 6versnelling in a b & c groepen (vooruit) en 6versnellingen achteruit (alleen de b groep) C1 en C6 branden daaro.. ie. staat nu in de automaat (die alleen in de c groep beschikbaar is) ![]() en met de haas en de slak/schildpad knopjes schakel je op&neer ![]() onder de "joystick" zit nog een knop om van groepen over teschakelen. maar je kunt ook gewoon de koppeling indrukken (tot de schakelaar ingedrukt word) en dan van b naar c interessante lessen voor jullie ![]() ![]() da's toch tiptronic btw? ![]() ik vind de tractoren van tegenwoordig luxer dan de meeste auto's eigenlijk.. Zonne schermpje/airco/lucht geveerde relaxte stoel. koppeling pedaal die je met 1 vinger in kan drukken.. half automaat.. goed zicht (beter dan in auto's imo. komt ook omdat je in het midden zit uiteraard). ruime cabine.. ingebouwde "koelkast" om een fles drinken in te dumpen ![]() Geveerde cabine. al zit ik daar niet om te springen.. je schud dan een beetje aan 1 stuk door. maar goed ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Devilnl op 13-01-2006 13:14:48 ] | |
yup | vrijdag 13 januari 2006 @ 14:06 |
Dude Ik heb zo een ding gereden: ![]() Geen flashy hyper tractor ofzo, er was niks digitaals aan dat ding, gewoon een paar tellers that's it. | |
kruimel_20 | zaterdag 14 januari 2006 @ 10:33 |
de schatting van de garage is dat het rond de 350 euro gaat kosten... | |
yup | zaterdag 14 januari 2006 @ 10:52 |
Dat vind ik nog serieus meevallen... | |
kruimel_20 | zondag 15 januari 2006 @ 14:39 |
ik ook, de man van de ANWB dacht rond de 600... we zullen zien wat het uiteindelijk word. | |
Five_Aces | zondag 15 januari 2006 @ 14:44 |
Kan ook zijn dat hij onder het rijden gaat doorslippen... Vol gas tot redline, van 3 naar 4 en bij aankoppelen zakt het toerental niet.Als je dan even gas los laat en weer gas geeft komt hij weer. | |
JF_ | zondag 15 januari 2006 @ 14:59 |
quote:Wel snel volledig koppelen, want als je redlined en je koppeling te lang laat slippen weet je zeker dat 'ie daarna versleten is :-) Overigens - koppeling+drukgroep voor mijn A3 kostte zo'n 700 euro bij de dealer, dus 350 lijkt me een beetje te mooi prijsje. | |
man_in_love | maandag 16 januari 2006 @ 15:45 |
De prijs hangt af van wat er losgehaald moet worden om bij de koppeling te komen, de platen zullen ongeveer 100 euro kosten en de drukgroep 40 (ex btw wsch). De rest van de kosten zijn arbeidsloon en losse onderdelen (boutje hier, plugje daar). Meestal rekenen ze 45 euro / uur, dus dat zou bij 350 euro betekenen dat ze het in 2.5 uur gefixt denken te hebben... Lijkt me bij een punto wel redelijke schatting, die motorruimte is vrij leeg... (edit: Het vervangen van de versnellingsbak ooit in mijn mazda 121 kostte me aan arbeidsloon + koppeling 500 euro, de bak zelf had ik al. 350 euro voor de koppeling lijkt me dus redelijk...) | |
Worldbeater | maandag 16 januari 2006 @ 15:50 |
quote:Moderne auto vzv volautomaten hebben vaak een vloeistof koppeling. ![]() | |
Sterke_Yerke | maandag 16 januari 2006 @ 16:00 |
Je kunt ook gewoon gaan rijden in je auto en kijken of het aangrijp punt niet al te hoog ligt. Maar als er een beetje behoorlijk met een auto is omgegeaan kan je zo 2 ton met je koppelingsplaat. Bij mijn auto is het wat anders, want vorige eigenaar heeft er nog al wat in de versnellingen zitten omhakken ![]() | |
kruimel_20 | maandag 16 januari 2006 @ 16:24 |
het word ¤ 325 ik kan de auto vanavond ophalen ... | |
Oosthoek | maandag 16 januari 2006 @ 16:58 |
Toch fijn als de boel weer goed werkt! ![]() | |
yup | maandag 16 januari 2006 @ 18:48 |
quote:Een moderne automaat hebben een koppelomvormer en geen koppeling (qua naam dan). Ik weet wat je bedoelt, maar een automaat heeft nooit een koppeling... Vandaar dat ik ook alleen de schakelbak als voorbeeld gaf... | |
MikeyMan | maandag 16 januari 2006 @ 19:14 |
quote:Mjah, als van twee naar een makkelijk gaat, is je bak naar de hoeren... | |
yup | maandag 16 januari 2006 @ 19:21 |
quote:Grootste bullshit.nl Als je syncromeshes nog goed zijn moet je bak makkelijk van 2 naar 1. Meestal als de auto wat meer km's heeft gemaakt gaat het wat moeilijker v an 2 naar 1... | |
MikeyMan | maandag 16 januari 2006 @ 21:51 |
quote:Nou, ik heb ondertussen denk ik in een stuk of 60 á 70 auto's gereden, van splinternieuw tot een kilometerstand van 250.000, en ik heb echt werkelijkwaar nog nooit een auto meegemaakt die makkelijk tijdens het rijden van 2 naar 1 ging... Dat levert altijd de grootste weerstand op... | |
yup | maandag 16 januari 2006 @ 22:16 |
quote:Het hangt vanaf hoe snel je rijd. Bij langzame snelheden lukt het goed met relatief nieuwe auto's. Vreemde zaak: bij de Opel's die ik heb gereden (Vectra 98 270k/Astra 99 160k/Astra 92 330k kilometers) ging de bak het beste van 2 naar 1. Bij me bimmer ging dat stroef, space wagon stroef en nog een paar knakenbakken en best dure bakken stroef. Kan ook te maken hebben bestuurders he (als je lomp schakelt houden die syncro's het niet altijd uit)... | |
Sterke_Yerke | maandag 16 januari 2006 @ 22:26 |
quote:Bwahahah, wat voor splinternieuwe auto's rijdt jij dan ![]() ![]() | |
MikeyMan | maandag 16 januari 2006 @ 22:40 |
quote:Laatste nieuwe auto was een Avensis 2.2D-Cat met -ik dacht- iets van 2000 km op de teller... En daar ging het dus ook echt voor geen meter... En ik heb het dan over gewoon rollend, en rustig de pook inleggen... Overige versnellingen gaan altijd prima, maar van 2 naar 1 zonder stilstaan... ![]() Overigens is mij ook altijd verteld dat je dat sowieso niet moet doen om je bak te sparen... | |
Sterke_Yerke | maandag 16 januari 2006 @ 22:49 |
quote:Dit vind ik wel heel erg vreemd dan (van die auto) ![]() | |
yup | maandag 16 januari 2006 @ 22:55 |
Hangt dus eigenlijk af hoe goed je syncro's zijn. Met een Alfa 33 of 75 zou ik het niet zomaar durven iig ![]() | |
1299 | dinsdag 17 januari 2006 @ 00:09 |
Tja bij de meeste auto's die ik ken gaat het idd niet zo makkelijk boven de 30km/h weer naar de 1. Als je 10 km/h rijdt ofzo gaat het meestal wel. | |
kruimel_20 | dinsdag 17 januari 2006 @ 09:18 |
hij is weer gemaakt ![]() ik trapte de koppeling in... het was net boter... die oude is nog nooit zo soepel geweest... Denk dat ie al langer versleten was want voorheen ging het kei stroef. Nu rijd ie als een zonnetje ![]() | |
Worldbeater | dinsdag 17 januari 2006 @ 16:38 |
quote:Veel slippen in het begin dus ![]() ![]() ![]() | |
yup | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:14 |
Toen de ex-L400 van me pa een nieuwe koppeling had gekregen klapte ik bijna op de auto die voor het ding was geparkeerd. Ding greep vanaf de bodem keihard aan ![]() |