abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24032853
Mijn auto heeft zo'n 170 duizen km op de teller, ik weet niet of er ooit een koppeling vervangen is, maar ga er uit van niet.

Hoe weet ik nu of de koppeling aan vervanging toe is? Zijn daar 'trucjes' voor om dat snel te herkennen?
pi_24033034
Als je de koppeling op laat komen, je geeft gas, de motor stijgt in toeren maar je rijd niet...dat is een teken dat je koppeling helemaal versleten is

Met nieuwe platen is soepel schakelen moeilijker dan met platen die al hevig gesleten zijn. Ze hebben niet direct zo veel grip als nieuwe platen. Maar volgens mij hoef je ze niet preventief oid te vervangen.
pi_24033179
Als schakelen erg moeilijk wordt, bijvoorbeeld van z'n twee terug naar de een, dan is dat een teken dat ze op zijn. Maar tegen die tijd moet je eigenlijk al naar de garage aan het rijden zijn, want het duurt dan niet lang of je kan niet meer schakelen (spreek uit ervaring...)
pi_24033417
in de vijf zetten, bij zo'n 70km/u

vol het gas in trappen, vol je koppeling intrappen... koppeling los laten, gas vol houden... dan moet je toerental direct weer normaal worden en je voelt geen vertraging optreden na het loslaten van je koppeling.

Als je dit hebt, is je koppeling goed.
pi_24033491
Als je auto stilstaat zet je hem in zijn 4e versnelling en laat je de koppeling langszaam opkomen zonder gas te geven. Als de koppelingsplaat versleten is zal je een slippend geluid horen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pronk op 17-12-2004 15:37:04 ]
Ja lekker!
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:37:05 #6
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_24033614
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:32 schreef Pronk het volgende:
Als je auto stilstaat zet je hem in zijn 4e versnelling en laat je de koppeling langszaam opkomen zonder gas te geven. Als de koppelingsplaat versleten is zal je een slippend geluid horen en trekt de auto niet op.
en als hij niet versleten is slaat ie af
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:44:41 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_24033819
Auto stilzetten met handrem erop. In ze drie zetten en optrekken alsof je met spinnende banden weg wilt. Als je motor afslaat is je koppeling aan vervanging toe.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:46:10 #8
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_24033854
Hét trukje van de meeste garages:

1- auto starten
2- auto stevig op de handrem
3- auto in zijn 3e of 4e versnelling. (probeer eerste de 3e)
4) koppeling op laten komen

Slaat hij niet haast direct af, dan is je koppeling gaar.
Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, probeer hetzelfde dan nog eens in zijn 4.

  vrijdag 17 december 2004 @ 12:47:03 #9
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_24033875
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:44 schreef sanger het volgende:
Auto stilzetten met handrem erop. In ze drie zetten en optrekken alsof je met spinnende banden weg wilt. Als je motor afslaat is je koppeling aan vervanging toe.
het best te doen op een glad klinker weggetje lijkt me niet zo;n strak plan op droog asfalt
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:48:26 #10
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_24033907
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:46 schreef Tjabbo het volgende:
Hét trukje van de meeste garages:

1- auto starten
2- auto stevig op de handrem
3- auto in zijn 3e of 4e versnelling. (probeer eerste de 3e)
4) koppeling op laten komen

Slaat hij niet haast direct af, dan is je koppeling gaar.
Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, probeer hetzelfde dan nog eens in zijn 4.

en als je nou een auto hebt met rwd?
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:50:53 #11
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_24033970
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:47 schreef MewBie het volgende:

[..]

het best te doen op een glad klinker weggetje lijkt me niet zo;n strak plan op droog asfalt
Juist wél.

Anders heb je kans dat je de koppeling alleen maar harder laat slijten.
Door de verminderde grip heb je kans dat je wielen gaan spinnen, dat is iets dat je met deze actie niét wilt bereiken.
  vrijdag 17 december 2004 @ 12:51:22 #12
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_24033980
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:48 schreef MewBie het volgende:

[..]

en als je nou een auto hebt met rwd?
Slaan die auto's niet af dan als je ze te hoog in de versnelling zet?
pi_24035382
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:44 schreef sanger het volgende:
Auto stilzetten met handrem erop. In ze drie zetten en optrekken alsof je met spinnende banden weg wilt. Als je motor afslaat is je koppeling aan vervanging toe.
Andersom toch? Als je motor afslaat is je koppeling juist nog goed?
pi_24035503
de truc:
loshalen en de frictieplaten ruiken.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_24035522
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:44 schreef sanger het volgende:
Auto stilzetten met handrem erop. In ze drie zetten en optrekken alsof je met spinnende banden weg wilt. Als je motor afslaat is je koppeling aan vervanging toe.
Huh als je motor afslaat lijkt het me toch dat je koppelings platen juist wel grip hebben en dus niet vervangen hoeven te worden
The best way to life is to life your live
pi_24035855
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 12:51 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Slaan die auto's niet af dan als je ze te hoog in de versnelling zet?
Hij bedoeld de voetrem ipv handrem gebruiken in dat geval

Niet dat dat uitmaakt...als je maar stil blijft staan...maar dat bedoelde hij denk ik
  vrijdag 17 december 2004 @ 14:13:17 #17
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_24035939
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 14:10 schreef CiQNiZ het volgende:

[..]

Hij bedoeld de voetrem ipv handrem gebruiken in dat geval

Niet dat dat uitmaakt...als je maar stil blijft staan...maar dat bedoelde hij denk ik
Een auto met rwd heeft ook een handrem
  vrijdag 17 december 2004 @ 15:08:32 #18
41107 deriopramos
If you can't beat them,
pi_24037228
auto en zijn vier, koppeling op laten komen. Slaat hij niet meteen af dan is hij versleten. Dat moeilijk in en uit versnelling geldt niet voor alle auto's, dat is nogal merkgebonden (ervaring)
Noord , Zuid ,............. Oost, West, ASBEST !!!
pi_24048033
Dat moeilijk in en uit de versnelling heeft dan ook weinig met de koppelingsplaten te maken, eerder met de drukgroep.
pi_24048158
In zn 6 rond de 50km/h, volgas, en als de toeren stijgen maar je snelheid niet zijn ze versleten
pi_24053723
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 14:13 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Een auto met rwd heeft ook een handrem
Hij begreep alleen niet dat FWD en RWD er helemaal niks mee te maken hebben

Dat dat meer opgaat voor een burn-out bijvoorbeeld...
  vrijdag 13 januari 2006 @ 11:54:42 #22
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_34008042
**Gigantische kick**

Ik kon vanmorgen ook niet schakelen , hij wilde niet meer in z'n 1 (en ook in geen andere versnelling).
en de koppeling reageerde ook niet meer zo als het hoort... uiteindelijk nog wel een stukje kunnen rijden maar daarna werkte het weer niet en begon het ook nog eens zuur/chemisch te ruiken.
Ben weggesleept door de ANWB , hij zei dat het de drukgroep van de koppelingsplaat was die kapot is.

Het vervelende is dat de auto net 2 weken geleden een grote beurt + apk heeft gehad...

Mijn vraag : Had de garage dit kunnen zien??? had ik dit dan kunnen voorkomen?
en iemand een indicatie wat het gaat kosten?

(ik heb een fiat punto uit 95)

-edit: als ik er een nieuw topic over moet openen hoor ik het wel )


[ Bericht 10% gewijzigd door kruimel_20 op 13-01-2006 12:05:58 ]
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_34008842
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 11:54 schreef kruimel_20 het volgende:
**Gigantische kick**

Ik kon vanmorgen ook niet schakelen , hij wilde niet meer in z'n 1 (en ook in geen andere versnelling).
en de koppeling reageerde ook niet meer zo als het hoort... uiteindelijk nog wel een stukje kunnen rijden maar daarna werkte het weer niet en begon het ook nog eens zuur/chemisch te ruiken.
Ben weggesleept door de ANWB , hij zei dat het de drukgroep van de koppelingsplaat was die kapot is.

Het vervelende is dat de auto net 2 weken geleden een grote beurt + apk heeft gehad...

Mijn vraag : Had de garage dit kunnen zien??? had ik dit dan kunnen voorkomen?
en iemand een indicatie wat het gaat kosten?

(ik heb een fiat punto uit 95)

-edit: als ik er een nieuw topic over moet openen hoor ik het wel )
Bij een grote beurt checken ze de platen heus niet hoor.

Grote beurt is alle sapjes vervangen bougies kabels dat soort ongein. Volgens mij rijden ze er niet eens mee...

Ook bij de APK ontdekken ze geen slippende koppeling...

Verder als je zure shit zat te ruiken toen kan het weleens zijn dat een van je koppelingscylinders lek is geweest? Want je koppeling werkt hydraulisch met remvloeistof... Ik gok maar wat hoor, kan ook wat anders zijn maar ik vermoed zoeits...

Kan ee necht dure geintje worden als je pech hebt...
  vrijdag 13 januari 2006 @ 12:37:58 #24
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_34009423
wij hadden toen eens het lager van de drukgroep aan poeier op het werk.. hadden ze eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt bij het mechanisatie bedrijf

en idd. als je vloeistof koppeling hebt kan het idd een duur geintje worden.. maar vloeistof koppeling in een auto? nooit van gehoord eigenlijk. omdat het al zo licht gaat vergeleken met trekkers etc
pi_34009544
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 12:37 schreef Devilnl het volgende:
wij hadden toen eens het lager van de drukgroep aan poeier op het werk.. hadden ze eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt bij het mechanisatie bedrijf

en idd. als je vloeistof koppeling hebt kan het idd een duur geintje worden.. maar vloeistof koppeling in een auto? nooit van gehoord eigenlijk. omdat het al zo licht gaat vergeleken met trekkers etc
Het is geen vloeistof koppeling. (als je een natte koppeling bedoeld)

Motoren hebben een natte koppeling, platen zitten in olie. NIET alle motoren he, Ducati's hebben gewoon droge koppeling...

Auto's hebben droge koppeling, platen staan droog. Alleen de bediening van de koppeling is hydraulisch, en niet mechanisch met een kabel zoals vroeger wel zo was... En als je koppelingscylinders eruit liggen kan je niet meer koppelen, want volgens mij is er een koppelings cylinder EN een hulp koppelingscylinder...

Oh ja de koppeling werkt met remvloeistof...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')