abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24009361
Hoe schadelijk is dat eik?

[edit-uitbreiding]

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met dit fenomeen, maar ik ben er wel erg nieuwsgierig naar. Omdat ik er zelf nagenoeg niks van af weet, ben ik erg benieuwd wat jullie me er over kunnen vertellen. Wat voor soorten wormen kán je in je poep hebben, wat zijn de symptomen (dus naast wormen in je poep), hoe schadelijk is het precies, hoe kom je er aan, hoe kom je er vanaf etc etc.

[ Bericht 88% gewijzigd door Insomaniac op 16-12-2004 13:55:40 ]
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  donderdag 16 december 2004 @ 12:16:33 #2
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_24009393
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:14 schreef Insomaniac het volgende:
Hoe schadelijk is dat eik?
Niet.

Val je lekker van af...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_24009408
niet...dacht ik...was laatst ook op sbs6...man had lintworm van tien meter in hem...niets aan de hand
pi_24009418
Vraag het de huisarts................
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 16 december 2004 @ 12:17:55 #5
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_24009424
Ik had het als kind veel.
pi_24009449
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:17 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik had het als kind veel.
Wat voor wormen had jij dan in je poep? Want er zijn veel verschillende wormen die in je poep kunnen zitten toch?
Echte liefde!
pi_24009468
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:17 schreef buzzer het volgende:
Vraag het de huisarts................
Die heeft denk ik wel wat beters te doen dan al mijn vragen te beantwoorden.
Echte liefde!
  donderdag 16 december 2004 @ 12:19:46 #8
108504 Shreever
Tintinnabulation!
pi_24009472
Geen idee, weet alleen dat je er zo vanaf bent...
Excuse me... have you seen my sanity...I think I lost it.
  Official ESF Kreviewer donderdag 16 december 2004 @ 12:21:28 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_24009513
Je kan wormpjes krijgen door slechte hygiene. Dus het niet goed wassen van je handen na het schijten. Dat gaat vanzelf over als je goed gaat wassen.

En als je lintwormpjes hebt, dan zou ik toch de dokter even bellen.
  donderdag 16 december 2004 @ 12:23:35 #10
95998 -DailaLama-
pi_24009565
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:19 schreef Insomaniac het volgende:

[..]

Wat voor wormen had jij dan in je poep? Want er zijn veel verschillende wormen die in je poep kunnen zitten toch?
http://www.apotheek.nl/Templates/zelfzorg/content.asp?mID=4501&rID=13

Ik had "aarsmaden".
  donderdag 16 december 2004 @ 18:26:51 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_24017565
quote:
Aarsmaden

Ziet u wel eens iets krioelen in uw ontlasting of in die van uw kind? Dat zijn kleine wormpjes; zogenaamde aarsmaden. Niets om u over te schamen; ze komen heel vaak voor bij gezinnen met kleine kinderen. De besmetting gaat ook zo gemakkelijk: dat is bijna niet te voorkomen.

Misschien heeft uw kind de wormpjes gekregen op school of op de peuterspeelzaal. En als uw kind eenmaal wormpjes heeft, kan de hele familie ze ook krijgen.

Hoe gaat dat?

Als iemand aarsmaden heeft, zitten die beestjes in de darm. Overdag eten ze wat mee van wat de 'gastheer' heeft gegeten, 's nachts gaan ze eitjes leggen. Daarvoor kruipen de wormpjes even de anus uit en leggen ze eitjes rond de anus en in de bilspleet. Dat kriebelt natuurlijk: die wormpjes rond de anus. Dus wat doe je, in je slaap? Je gaat krabben. Zo komen de eitjes onder de nagels te zitten. De volgende dag kunnen die eitjes overal terechtkomen: aan kleren, meubelen of speelgoed, aan het eten of rechtstreeks in de mond. Iedereen die aan die spullen komt, kan de kleverige eitjes aan zijn eigen handen krijgen, en natuurlijk komen die handen ook wel eens in de mond terecht. Zo raken anderen besmet met de wormpjes.

Eigenlijk heb je weinig last van aarsmaden. De kriebel rond de anus en 'het idee' zijn het meest hinderlijk.

Wat kunt u ertegen doen?

Knip de nagels goed kort en was de handen, nagels en billen regelmatig.

Draag elke dag schoon ondergoed.

Als iemand van het gezin wormpjes heeft:

Laat degenen met wormpjes 's nachts een strakke onderbroek dragen.
Voorkom jeuk door vaseline in de bilnaad te smeren.
Was ondergoed, nachtkleding, handdoeken en beddengoed bij 60 graden of heter.
Sla beddengoed en nachtkleding elke dag buiten uit; zorg dat er geen eitjes uit kunnen vallen voordat u buiten bent.
Houd alles waar de eitjes op kunnen zitten goed schoon: wc-bril, speelgoed, meubels, bestek, enz.

Er bestaat een geneesmiddel dat de wormpjes doodt: mebendazol. U hoeft niet bang te zijn dat het schadelijk is voor uzelf, want het blijft vrijwel alleen in de darm zitten en wordt nauwelijks opgenomen. U kunt de huisarts om een recept vragen of het zelf bij de drogist of apotheker kopen. U hoeft maar 2x 1 tabletje in te nemen, met 2 weken tussenpose. Vraag bij kinderen jonger dan 2 jaar advies aan de dokter!

Spoelwormen

Ziet u een stuk van een ronde worm in uw ontlasting? Dat is waarschijnlijk een spoelworm. U kunt hem krijgen als u in het buitenland - waar soms menselijke uitwerpselen in contact komen met groente of fruit op het land - groente of fruit eet dat niet goed is gewassen.

Spoelwormen kunnen zo'n 30 cm lang worden. Ze eten mee van wat u zelf eet, en kunnen buikpijn of diarree veroorzaken. Normaal gezien is een infectie asymptomatisch.

Op naar de longen

Maar u kunt ook last krijgen van hoesten en longklachten. Want als u via groente of fruit wormeitjes binnen heeft gekregen, komen daar larven uit; dat zijn jonge wormen. Die gaan eerst op reis door uw lichaam, voordat ze weer in de darm komen en weer eitjes gaan leggen. De larven gaan door de darmwand heen en laten zich door het bloed vervoeren. Zo komen ze in de longen.

Als de larven in de longen zitten, krijgt u aandrang om te hoesten. Zo worden de larven opgehoest. Zonder dat u het weet, slikt u ze in, en zo komen ze - nu wat ouder - weer in de darm terecht. De wormen worden volwassen en gaan eitjes leggen.

Hoe weet u dat u wormen heeft?

Als u een spoelworm heeft, ziet u die lang niet altijd in de ontlasting. Het enige wat u zelf merkt, is wat buikpijn en hoestaanvallen. Misschien wat diarree. Als u daar langdurig last van heeft, laat u dan eens bij de dokter onderzoeken, zeker als u in een minder hygiënisch land bent geweest.

Wat kunt u ertegen doen?

Er bestaat een geneesmiddel dat spoelwormen doodt: mebendazol. U hoeft niet bang te zijn dat het schadelijk is voor uzelf, want het blijft vrijwel alleen in de darm zitten en wordt nauwelijks opgenomen. De huisarts kan u hiervoor een recept geven. Waarschijnlijk vindt u dan dode wormen in uw ontlasting. Omdat u nog steeds larven kunt ophoesten, moet u de behandeling na 3 weken herhalen.

Lintwormen

Ziet u vreemde platte stukjes in uw ontlasting? Dat kunnen stukjes van een lintworm zijn. De rest van de lintworm zit dan nog in uw darm en eet daar mee van alles wat u eet...

U kunt lintwormen krijgen van het eten van vlees dat niet goed gaar is of dat niet al te goed gekeurd is, bijvoorbeeld in het buitenland.

Veel mensen hebben weinig last van lintwormen. Lintwormen hebben bijvoorbeeld geen scherpe kaken waarmee hij het darmslijmvlies zou kunnen beschadigen. Vage buikklachten, soms wat diarree en een licht gewichtsverlies zijn vaak de enige symptomen.

Wel kunnen larven (jonge wormen die nog geen echte worm zijn, maar blaasjes) door de darmwand heen in het bloed komen en zich ergens nestelen. Als ze dan doodgaan, kunnen ze een ontsteking veroorzaken.

Het is dus de vraag of u het merkt als u lintwormen heeft... Maar als u ergens last van heeft, en de dokter merkt dat het om lintwormen gaat, dan is er gelukkig iets aan te doen.

Wat kunt u ertegen doen?

Er bestaat een geneesmiddel dat lintwormen doodt: mebendazol. U hoeft niet bang te zijn dat het schadelijk is voor uzelf, want het blijft vrijwel alleen in de darm zitten en wordt nauwelijks opgenomen. De huisarts kan u hiervoor een recept geven. Waarschijnlijk vindt u dan dode wormen in uw ontlasting.
pi_24017643
quote:
Had je daar veel last van? Of keek je gewoon op een dag in de pot en zag je wormpjes door je poep kroelen?
Echte liefde!
pi_24017839
quote:
Uit bovenstaand stukje van SilZiet u vreemde platte stukjes in uw ontlasting? Dat kunnen stukjes van een lintworm zijn. De rest van de lintworm zit dan nog in uw darm en eet daar mee van alles wat u eet...

Veel mensen hebben weinig last van lintwormen. Lintwormen hebben bijvoorbeeld geen scherpe kaken waarmee hij het darmslijmvlies zou kunnen beschadigen. Vage buikklachten, soms wat diarree en een licht gewichtsverlies zijn vaak de enige symptomen.

Wel kunnen larven (jonge wormen die nog geen echte worm zijn, maar blaasjes) door de darmwand heen in het bloed komen en zich ergens nestelen. Als ze dan doodgaan, kunnen ze een ontsteking veroorzaken.

Het is dus de vraag of u het merkt als u lintwormen heeft... Maar als u ergens last van heeft, en de dokter merkt dat het om lintwormen gaat, dan is er gelukkig iets aan te doen.

Dus het zou best zou kunnen zijn dat iemand gewoon jaren met een lintworm rondloopt zonder het te merken? EN dat die lintworm rustig groter en groter groeit en als je doodgaat dattie zo uit je kont komt krruipen omdat hij geen voedsel meer krijgt? Of sterft de lintworm dan ook af? Of kunnen die beesten maar een paar maanden/jaren oud worden?
Echte liefde!
pi_24017931
quote:
Op donderdag 16 december 2004 18:40 schreef Aurelium het volgende:
wahh, ik moet dit soort topics niet lezen om bang van te worden... al die wormen..waah
Kijk!

De mond van een mijnworm. Die komen gewoon dwars door je huid naar binnen. .
Echte liefde!
pi_24018021
Meestal is het met een kuurtje wel te verhelpen meen ik
  donderdag 16 december 2004 @ 18:48:37 #16
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_24018060
tvp
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  donderdag 16 december 2004 @ 18:49:15 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_24018076
Dat plaatje!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 18:50:32 #18
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_24018097
er is een pil die je 1x moet innemen en dan is het na een maand wel weer okey

het doet verder geen pijn
:')
pi_24019180
Heb ook 'aarsmaden' gehad toen ik klein was, niet echt veel last van gehad. Het beeld blijft me echter wel altijd bij dat er opeens witte bewegende dingetjes zich een weg door mijn poep baanden en ik dat moest aanschouwen in de wc-pot. Niks ernstigs, gelijk het hele zin preventief(bij mij niet meer) zo'n kuurtje van elke dag 1 pilletje slikken gevolgd, en ik was ervanaf na een tijdje en de rest had het niet gekregen. Daarna nooit meer gehad. Misschien dat ik wel last heb gehad van jeuk, weet ik niet meer.
pi_24019389
Wat een smerig idee dat ze 's nachts in en uit je anus kruipen..
kkknurft
  donderdag 16 december 2004 @ 20:16:27 #21
95998 -DailaLama-
pi_24020040
quote:
Op donderdag 16 december 2004 18:30 schreef Insomaniac het volgende:

[..]

Had je daar veel last van? Of keek je gewoon op een dag in de pot en zag je wormpjes door je poep kroelen?
Je krijgt een beetje jeuk misschien. En je kan ze inderdaad in je poep zien krioelen. Dan steken ze hun hoofdje even omhoog zeg maar.
  donderdag 16 december 2004 @ 20:38:01 #22
95998 -DailaLama-
pi_24020590
Mijn zus maakte me altijd bang vroeger, met een plaatje van een lintworm.
Dat was een foto in een medische encyclopedie, waarop een klein jongetje stond waarbij de worm er oraal uitgetrokken werd. Het kindje had heel luguber een blinddoek om.

Zelf ken ik geen mensen die lintwormen of andere grote wormen hebben gehad. Vraag van mijn kant: Hoe halen ze zo'n lintworm er uit? Doen ze dat ECHT via de mond, zoals ik als kind ooit op een plaatje heb gezien?

wat had ik als kind toch met wormen?
  donderdag 16 december 2004 @ 20:44:59 #23
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_24020741
Als je een lintworm hebt, moet je toch met je mond boven een glas volle melk hangen?
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
  donderdag 16 december 2004 @ 20:50:45 #24
95998 -DailaLama-
pi_24020900
Google es bij Google Images op tapeworm.

En dan vooral:
Eerste pagina die je krijgt.
Onderste rij.
Eerste/tweede plaatje.

pi_24020921
Ik dacht vroeger altijd dat dat kwam omdat die kinderen aarde hadden gegeten met wormen erin. maar het lijkt me wel een erg vies idee dat er zoiets in je zit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')