Deel 1:
Nieuw supertalent op de Nederlandse velden :YildirimJe bent jong en je bent al aan deel 2 toe
![]()
![]()
Bewonder hier onze Oegoer - de meester van de vrije trap en de jongen met de pot menie in zijn haar (Adriaanse)
Dit is zijn bio:
Ugur Yildirim
Geboortedatum
8 mei 1982
Geboorteplaats
Apeldoorn
Yildirim begon zijn voetbalcarrière bij 'Brink en Orden' uit zijn geboorteplaats Apeldoorn. Al op dertienjarige leeftijd stapte hij over naar Go Ahead Eagles. Twee jaar later tekende hij een contract voor vier plus twee seizoenen. Aan het begin van het laatste daarvan kon zijn club hem wegens een penibele financiële situatie geen acceptabele aanbieding doen. SC Heerenveen, dat een jaar eerder ook al van zich had laten horen, was er als de kippen bij en nam de rechterspits transfervrij over. Yildirim tekende een contract voor drie jaar, met een optie van nog twee seizoenen.
Yildirim, die naast de Nederlandse ook de Turkse nationaliteit heeft, speelde 119 wedstrijden voor Go Ahead waarin hij liefst 44 keer scoorde. Daarmee staat hij, samen met Erik Tammer, op de zevende plek van de topscorerslijst van de Eagles. Op 23 mei 2003 verwierf hij nationale bekendheid door zes doelpunten te maken - toevalligerwijs tegen Cambuur, dat die avond met 10-0 klop kreeg. Sinds de invoering van het betaald voetbal was hij de vierde met zoveel treffers in één duel. De laatste twee seizoenen werd hij met 18 en 19 competitiegoals clubtopscorer bij de Deventer club; hij scoorde regelmatig vanuit een vrije trap. Daarbij nam hij de nodige assists voor zijn rekening.
In Heerenveen gaat hij de concurrentie aan met Stefan Selakovic, die sinds het vertrek van Mika Nurmela de vaste rechtsvoor is. De Zweed, die bij zijn vorige club Halmstad als centrumspits veelvuldig het net vond, heeft daar echter nog niet kunnen overtuigen. Wellicht dat Yildirim dat wel kan. Yildirim kiest in februariUgur Yildirim zal in februari bepalen bij welk nationaal team zijn toekomst ligt. De rechterspits maakte dat vandaag bekend in het Algemeen Dagblad.
Yildirim wordt al maandenlang geconfronteerd met de vraag voor welk land hij wil spelen. Hij is in Nederland geboren, maar aangezien hij Turkse ouders heeft kan hij er ook voor kiezen voor Turkije te gaan spelen. Door beide landen is hij inmiddels benaderd.
Het lijkt opvallend dat Yildirim nu bekend maakt pas in het voorjaar van 2005 een keuze te maken, aangezien hij in eerste instantie aangaf voor Turkije te zullen kiezen als beide landen tegelijk zouden komen. ,,Daar heb ik meer gevoel bij."
Maar nu lijkt de koning van de assist - de pass op Mika Väyrynen die afgelopen vrijdag de 1-0 inleidde was alweer zijn tiende van dit seizoen in de HC Eredivisie - toch te twijfelen. ,,Ik voel me een Turk, maar het Nederlandse voetbal past denk ik beter bij mij," aldus Yildirim.
Bondscoach Marco van Basten gaf eerder al aan dat Yildirims naam op zijn 'shortlist' met potentiële internationals prijkt. Oranje heeft voor de rechterflank momenteel alleen de beschikking over Feyenoorder Romeo Castelen. Die kampt echter met een terugval en dus lijkt Yildirim een kans te maken bij 'San Marco'.
Wat ook mee kan spelen zijn de tegenvallende prestaties van het Turkse team na het WK 2002 in Zuid-Korea en Japan. Daar werd het land nog derde, maar afgelopen zomer miste het land het EK in Portugal en tijdens de huidige WK-kwalificatie doet Turkije het ook al niet al te best in een poule met onder andere Denemarken, Oekraïne en Europees Kampioen Griekenland.
-------------------------------------------
14 december:
Van 22:40 tot 23:05 (Ned 2)
Marokkaanse profvoetballers in Nederland. Kiezen zij voor een interlandloopbaan in Nederland of Marokko? Studiogast is oud-speler Dries Boussatta. Interviews met Ali Boussabon van NAC Breda, Ugur Yildirim van sc Heerenveen en de bondscoach van Marokko.
[ Bericht 34% gewijzigd door SCH op 14-12-2004 19:35:29 ]