abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24798179
Om het topic weer eens wat onder de aandacht te brengen een vraag:

Mijn neef host websites, maar op het moment ondersteunt hij geen mysql. Ik heb mn sites bij hem staan en wil dus wel MySQL. Hij heeft me nu aangeboden dat ik met Linux een web/ftp en mialserver op mag zetten en dat hij dan bij hem in het rack wordt gehangen etc etc. Zo wordt hun ondersteuning uitgebreidt, en nog wel met de functies die ik wil .

Nou is mijn vraag, ik heb inmiddels een redelijke kennis van Linux, maar nog zeker niet voldoende. Welke distro raden jullie mij aan om te gebruiken en welke packages kan ik het beste gebruiken voor de mail-processing?

Misschien zijn er wel erg handige howto's die deze dingen behandelen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
pi_24798486
Websites hosten zonder MySQL? Onder welke rots heeft hij gezeten?

Als je zo'n server gaat onderhouden kan ik je één ding iig aanraden: Pak een distro met goede support, iig qua security updates, en houd die ook goed bij. (En pak alsjeblieft geen Gentoo, servers hebben wel wat beters te doen dan de hele dag compielen )

Voor mail gewoon Postfix pakken. En als er mensen willen poppen/imappen, de meeste daemons daarvoor doen hun ding wel goed. Veel verschillen ze eigenlijk niet.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_24798603
Thanx, ik heb nu een howto gevonden van Sendmail, is die ook aan te raden?

http://www.linuxdocs.nl/index.php?pagina=SMTP%20mailserver

Ik kom trouwens ook vaak een ander probleem tegen bij het installeren van progs: de mappenstructuut. Op welke plek kun je nou het beste een zoiets als sendmail installeren, in /usr of wat?
pi_24798805
Sendmail installeer je zo:

apt-get install sendmail

En die installeert het dan wel op de goede plek.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 04:37:37 #80
38917 manga
bah weep granah weep nini bong
pi_24810810
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 15:02 schreef LintuxCx het volgende:
Sendmail installeer je zo:

apt-get install sendmail

En die installeert het dan wel op de goede plek.
Ja okee maar dan alleen als hij al gekozen heeft voor Debian of een distro met apt-get er in gebakken natuurlijk.

Over sendmail , ik vind 'm zelf te onhandig in gebruik. Het is wel de meest voorkomende MTA (Mail Transfer Agent) dus qua support op verschillende forums en in veel nieuwsgroepen is het wel een heel goede. Ik wilde echter snel een mailserver hebben (ongeduldig toendertijd ) en wist met Exim binnen 10 minuten een goed werkende mailserver te starten (zonder open relay te draaien zelfs ! ) Verder heb ik goede ervaring met Qmail , zeer stabiel (gebruiken het op werk) en ook snel heb ik begrepen.

En tsja, qua mappenstructuur kan ik zelf weinig zeggen daar ik ook vaak apt-get gebruik voor het installen van dingen. Wel is het aan te raden vind ik om de standaard map aan te houden. Krijg je later ook geen gemekker als een ander progseltje je sendmail niet kan vinden ofzo (apache bv.).
...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
pi_24811325
Okay, ja, die apt-get is idd Debian-specifiek. Het ging me er eigenlijk ook meer om dat Unix geen Windows is en dat je zooi gewoon op de normale plek installeert. IOW waar de package manager het neerzet, en als je de boel zelf compileert is het gebruikelijk om het onder /usr/local te plaatsen. (Of /usr/local/sendmail als je het makkelijk wil kunnen uninstallen)

Maar als het om een colo/productie server gaat gebruik je gewoon een package manager, zo'n machine is te belangrijk om met installaties vanaf source te gaan rommelen.

Postfix is overigens ook best groot tegenwoordig hoor. En de attitude van de auteur van Qmail is voor velen reden genoeg dat programma (Qmail dus) voor eeuwig links te laten liggen. Het probleem met die vent (DJB) is dat hij zichzelf zo goed vindt dat 'ie duizend dollar biedt voor de eerste persoon die veiligheidsproblemen vindt in zijn software.

Nou zijn er al verschillende mensen die lekken (of andere problemen) in Qmail gevonden hebben, maar DJB ontkent in alle gevallen dat het echt bugs zijn. En hij weigert dan ook een nieuwe versie uit te brengen waarin deze zaken gefixed zijn. Het gevolg? Talloze patch sets die mensen zelf ontwikkelen en op FreshMeat publiceren, om Qmail toch in een bruikbare staat te krijgen. Lekker handig. Want het moet in patch-vorm, de licentie van Qmail verbiedt je een gewijzigde versie van Qmail te distribueren.

Dus nee, doe mij maar Postfix. Of desnoods Exim ja, al schijnt die minder goed met hoge loads om te kunnen gaan.
  woensdag 2 februari 2005 @ 20:54:16 #82
38917 manga
bah weep granah weep nini bong
pi_24889495
Ja okee Exim is niet zo fantastisch om op grote schaal in te zetten maar als huis-tuin-keuken mailserver draait ie prima hoor ... verder wist ik dat allemaal niet van Qmail, maar goed, ik beheer die machines dan ook niet
...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
pi_24890459
tvp
pi_24893920
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 09:59 schreef LintuxCx het volgende:
Maar als het om een colo/productie server gaat gebruik je gewoon een package manager, zo'n machine is te belangrijk om met installaties vanaf source te gaan rommelen.
Dat vind ik een onzin, voor een colo zou ik juist vanaf source installeren. Kun je zelf je flags zetten en opties aan of uit zetten zonder dat een package dat voor jouw bepaald. Zeker als performance een issue is.

Je verhaal over postfix kan ik beamen, makkelijk te configureren , goede docs, nederlandse inbreng (Wietse Venema) en zeer stabiel.
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
pi_24894848
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 20:54 schreef manga het volgende:
Ja okee Exim is niet zo fantastisch om op grote schaal in te zetten maar als huis-tuin-keuken mailserver draait ie prima hoor ... verder wist ik dat allemaal niet van Qmail, maar goed, ik beheer die machines dan ook niet
Waarom alleen op kleine schaal ? Er zijn ook ISP's die exim gebruiken bijv. Cistron
pi_24894955
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 00:25 schreef slashyou het volgende:
Dat vind ik een onzin, voor een colo zou ik juist vanaf source installeren. Kun je zelf je flags zetten en opties aan of uit zetten zonder dat een package dat voor jouw bepaald. Zeker als performance een issue is.
Tsja, als je een of twee servers hebt is dat nog wel te doen. Maar als ik meer dan tien servers zou hebben, dan zit ik er echt niet op te wachten om bij elk nieuw security probleem op al die servers de boel te moeten recompilen. Dan heb ik liever een package manager die netjes een nieuw package (nu ja, nieuw, hetzelfde package met slechts de security fix, want meer wil ik ook niet!) installeert. Liefst alles zo automatisch mogelijk.

En die flags en optimizations zijn leuk, maar ik heb nog nooit cijfers gezien dat ze servers echt significant sneller maken. Modules en plugins e.d. zijn naar mijn mening flexibel zat, dat kleine stukje extra flexibiliteit dat je krijgt door van source te compileren vind ik dan niet zo interessant meer eigenlijk...
pi_24895190
ik zou het waarderen als ik hulp kan krijgen om mijn USB bluetooth device en of mijn USB IRDA device werkend te krijgen op Mandrake 10.1

hij ziet ze wel als ik bij hardware USBview kijk maar dan staat er een hoop geblaat enzo maar verder gebeurd er niks. als ik afsluit zie ik ook dat bluetooth service gestopt wordt, maar werken doet het niet

IRDA service heb ik zo snel nog niet gezien. ik zal morgen indien nodig de data die USBview geeft posten copy paste lukt niet en is me nu teveel werk ik wil slapen, en misschien is dat posten niet nodig maar dat hoor ik dan wel weer

en ja ik heb google gebruikt maar kan er geen chocola van maken
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_24897754
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 01:44 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Tsja, als je een of twee servers hebt is dat nog wel te doen. Maar als ik meer dan tien servers zou hebben, dan zit ik er echt niet op te wachten om bij elk nieuw security probleem op al die servers de boel te moeten recompilen. Dan heb ik liever een package manager die netjes een nieuw package (nu ja, nieuw, hetzelfde package met slechts de security fix, want meer wil ik ook niet!) installeert. Liefst alles zo automatisch mogelijk.
Daarvoor kun je zelf ook een package builden. Als je echt veel dezelfde servers hebt zet je een interne repository op en gebruik je die als upgrade source.
Daarnaast is het zo dat de nieuwste versie van een applicatie eerst in source vrijkomt en je dan maar moet afwachten of het voor jou distributie beschikbaar komt. En om nou elk jaar de distributie te vernieuwen lijkt mij weer zo veel werk.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:28:07 #89
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_24900035
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 02:01 schreef GewoneMan het volgende:
ik zou het waarderen als ik hulp kan krijgen om mijn USB bluetooth device en of mijn USB IRDA device werkend te krijgen op Mandrake 10.1

hij ziet ze wel als ik bij hardware USBview kijk maar dan staat er een hoop geblaat enzo maar verder gebeurd er niks. als ik afsluit zie ik ook dat bluetooth service gestopt wordt, maar werken doet het niet

IRDA service heb ik zo snel nog niet gezien. ik zal morgen indien nodig de data die USBview geeft posten copy paste lukt niet en is me nu teveel werk ik wil slapen, en misschien is dat posten niet nodig maar dat hoor ik dan wel weer

en ja ik heb google gebruikt maar kan er geen chocola van maken
Wat krijg je als je in een shell 'hcitool scan' gebruikt? Hij zou dan volgens mij moeten zoeken naar je telefoon o.i.d.... Als dat niet werkt zou je het ook met 'hcitool dev' kunnen proberen...

Misschien dat je wat aan deze pagina hebt...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_24901884
dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door GewoneMan op 03-02-2005 14:10:32 ]
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_24902070
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:28 schreef whoops het volgende:

[..]

Wat krijg je als je in een shell 'hcitool scan' gebruikt? Hij zou dan volgens mij moeten zoeken naar je telefoon o.i.d.... Als dat niet werkt zou je het ook met 'hcitool dev' kunnen proberen...

Misschien dat je wat aan deze pagina hebt...
hcitool scan :
Scanning ...
Inquiry failed: Connection timed out

hcitool dev:
Devices:
hci0 00:02:73:C0:10:B2

dat lijkt me een MAC adres en ik denk van mijn bluetooth want het activity ledje van mijn IRDA adapter brandt niet. nou heb ik gekeken op die link van je. maar lsmod werkt niet (command not found) en dus kan ik niet verder.

heb wel even gekeken in webadmin en zag dat USB niet gestart was, dus die heb ik gestart en meteen op start tijdens boot gezet. het hele process herhaald maar niks

met locate bluez zie ik ze wel dus het is wel geinstalleerd maar hoe start ik het? want ik zie het in webadmin niet staan, daarnaast heb ik 2 bluez apps:
bluez-pin-0.23
bluez-utils-2.10

heb ik er 1 nodig? zo ja welke? of allebei?
pi_24902152
nou zie ik in GNOME system monitor bluez-pin wel, maar waarom werkt lsmod niet dan
pi_24902297
moet werken, heel vreemd, welke kernel heb je?
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_24902697
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:20 schreef slashme het volgende:
moet werken, heel vreemd, welke kernel heb je?
lsmod werkt alleen als superuser had ik inmiddels uitgevonden, sorry ben nog een newbie

anyway heb mn bluetooth nog niet aan het werken, maar ben ermee bezig. huidige status:
USB service gestart
/etc/modules.conf aangepast volgens de website
bluez-pin draait als process op mijn naam
hcid draait als process op root
hdpd draait als process op root

ik heb mijn telefoon laten zoeken die vind niks. en hcitool scan die vind ook niks (terwijl mijn bluetooth aanstaat.

hciconfig geeft het volgende aan:
hci0: Type: USB
BD Address: 00:02:73:C0:10:B2 ACL MTU: 377:10 SCO MTU: 16:0
UP RUNNING
RX bytes:147 acl:0 sco:0 events:21 errors:0
TX bytes:597 acl:0 sco:0 commands:21 errors:0

waarom werkt het nou niet

welke kernel ik heb, zou ik niet weten zo. maar heb alle updates opgehaald en heb Mandrake 10.1
pi_24903101
het device is trouwens rood in USBview (onder de sectie hardware) en als ik op configure klik dan zegt hij hetvolgende:
Location of usbdevfs devices file /proc/bus/usb/devices

het vet gedrukte gedeelte kan ik wijzigen, is dat nodig en zo ja wat moet er komen te staan
pi_24907174
nog een klein ander vraagje, ik heb een FTP server (is me gelukt alleen ) en dat werkt allemaal maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die gebruikers ALLEEN maar op FTP kunnen inloggen en niet via SSH ofzo op mijn systeem kunnen? (ze moeten wel in hun homedir kunnen uiteraard voor FTP)

ik heb nu de gebruiker aangemaakt en alleen lid gemaakt van ftp en <naam> groep maar ja standaard stond het ook al op alleen zijn naam...
  vrijdag 4 februari 2005 @ 19:57:22 #97
65490 whoops
pi_24923975
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]
welke kernel ik heb, zou ik niet weten zo. maar heb alle updates opgehaald en heb Mandrake 10.1
Ik kan je helaas niet helpen met het troubleshooten van de bluetooth, maar je kernel versie kan je achterhalen met het commando 'uname -a'....
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_24924699
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 19:57 schreef whoops het volgende:

[..]

Ik kan je helaas niet helpen met het troubleshooten van de bluetooth, maar je kernel versie kan je achterhalen met het commando 'uname -a'....
2.6.8.1-12mdk #1 Fri Oct 1 12:53:41 CEST 2004 i686 AMD Athlon(tm) XP 2500+ unknown GNU/Linux

kan niemand me helpen met mn bluetooth ???
  zaterdag 5 februari 2005 @ 01:42:39 #99
65490 whoops
pi_24930556
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 20:34 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

2.6.8.1-12mdk #1 Fri Oct 1 12:53:41 CEST 2004 i686 AMD Athlon(tm) XP 2500+ unknown GNU/Linux

kan niemand me helpen met mn bluetooth ???
Hier nog wat potentieel interessant leesvoer...

http://www.holtmann.org/linux/bluetooth/
pi_24931071
Zijn er al mensen met ervaring met de nieuwe FreeBSD 6.0-CURRENT release?

Als ik tijd heb, probeer ik hem dit weekend eens uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')