Meer System specs: http://www.tweakers.net/gallery/43649/sysquote:Processor AMD Athlon XP 2000+ (S-A, 1,67GHz, 256KB, 266MHz FSB)
Moederbord Epox EP-8KHA+, KT266 (Sound)
Videokaart MSI GeForce 4 Ti4200 64MB
Harde schijven Maxtor 90430D3 = 4,3 GB
CD & DVD branders NEC ND-1300A 4x
Invoerapparatuur Logitech Cordless Desktop Black (PS/2) en Logitech Pilot Wheel Mouse Optical Black (PS/2)
Dan moet je ze als shell /bin/false geven. Daarmee kunnen ze namelijk nix.quote:Op donderdag 3 februari 2005 19:59 schreef GewoneMan het volgende:
nog een klein ander vraagje, ik heb een FTP server (is me gelukt alleen) en dat werkt allemaal maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die gebruikers ALLEEN maar op FTP kunnen inloggen en niet via SSH ofzo op mijn systeem kunnen? (ze moeten wel in hun homedir kunnen uiteraard voor FTP)
ik heb nu de gebruiker aangemaakt en alleen lid gemaakt van ftp en <naam> groep maar ja standaard stond het ook al op alleen zijn naam...
Je bedoelt /etc/X11/XF86Config (voor XFree86) of /etc/X11/xorg.conf (voor X.org). Daarin staat inderdaad welk apparaat als muis gebruikt moet worden. Of dat de problemen oplost weet ik echter niet: de PC freezet op willekeurige momenten.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 14:37 schreef GewoneMan het volgende:
heb ik ook gehad, er is een config file waarin mouse staat ipv mice (of andersom) misschien kunnen anderen je verder helpen
1 2 3 | desktop:/home/erwin# ndiswrapper -l Installed ndis drivers: bcmwl5 driver present, hardware present |
1 2 | desktop:/home/erwin# modprobe ndiswrapper FATAL: Module ndiswrapper not found. |
als ik de pagina http://localhost/lampenzen/ bekijk, dan krijg ik een 403-error.quote:audit(110820335555) pd name=lampenzen avc { read } for pid=17702 exe=/usr/sbin/httpd name=lampenzen dev=hda3 ino=1587248 scontext=root:system_r:httpd_t tcontext=root:object_r:user_home_dir_r rclass=dir
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | DocumentRoot "/var/www/html" <Directory /> Options +indexes FollowSymLinks AllowOverride None </Directory> <Directory "/var/www/html/"> Order allow,deny Allow from all </Directory> |
1 2 3 4 5 6 7 | Alias /music/ "/home/lampenzen" <Directory "/home/lampenzen"> Options Indexes AllowOverride None Order allow,deny Allow from all </Directory> |
1 2 | # chown -R mysql.mysql /var/lib/mysql # mysql_install_db --user=mysql |
1 2 3 4 | #/usr/bin/mysqladmin ping > mysql is alive #/etc/rc.d/init.d/mysqld status >mysqld (pid 16774) is running... |
probeer 10.1 eensquote:Op dinsdag 15 februari 2005 22:56 schreef SHERMAN het volgende:
Niemand?
Wat als je het absolute pad meegeeft aan modprobe? Bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:15 schreef E.r.w.i.n het volgende:
We hebben:
- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper
drivers geladen, ndiswrapper -i driver
[ code verwijderd ]
dan doen we, geheel volgens de instructies. modprobe ndiswrapper met als resultaat:
[ code verwijderd ]
Bagger. Waar gaat het mis?
1 | modprobe -v /lib/modules/2.6.10/ndiswrapper |
Dit kan je voor zover ik weet gewoon doen metquote:Op maandag 21 februari 2005 22:21 schreef Afwezig het volgende:
Hoe kan ik een symlink verwijderen zonder alles wat er in die dir staat ook weg te flikkeren?
Ik heb een symlink van:
web# ln -s /usr/libexec /libexec
en ik wil de dir /libexec dus weg hebben, en alleen /usr/libexec overhouden.
FreeBSD 4.9 i386
Hier same prob. Weet dat het ergens bij de installatie fout gaat, maar hoe en wat ik moet doen weet ik nog steeds niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:15 schreef E.r.w.i.n het volgende:
We hebben:
- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper
[ code verwijderd ]
dan doen we, geheel volgens de instructies. modprobe ndiswrapper met als resultaat:
[ code verwijderd ]
Het was inderdaad mijn desktop file. je moet verreke goed op letten met locale informatiequote:Op woensdag 23 februari 2005 17:05 schreef LintuxCx het volgende:
In de hoop dat ik nu een post kan schrijven zonder dat een database error 'm om zeep helpt: mv, ik kreeg volgens mij best zinvolle info toen ik op Google naar "gnome add application menu. Weet niet of je dat al bekeken hebt. Het lijkt alsof je het al goed doet, misschien klopt je .desktop file niet.
Niet om te ontmoedigen, maar ik had recentelijk ook een linksys nic gekocht (niet de wpc54g maar de pci uitvoering wmp54g). Na een paar uur stoeien heb ik em teruggebracht en ingeruild voor een netgear. Werkt nog niet perfect, maar het werkt in iedergeval (met de ndis wrapper onder freebsd 5.3).quote:Op woensdag 23 februari 2005 23:46 schreef lucaspr het volgende:
[..]
Hier same prob. Weet dat het ergens bij de installatie fout gaat, maar hoe en wat ik moet doen weet ik nog steeds niet.
Ubuntu warty hier en linksys WPC54G (v2)
Bij het booten geeft hij aan welke partities linux ziet. Bijvoorbeeld (voor mijn sata disks, voor ide is de prefix hd) (en waarom de code tag spaties plakt tussen sd [ en abcd en : is me een raadsel).quote:Op vrijdag 25 februari 2005 00:02 schreef mighty_myte het volgende:
maar hoe weet ik nu welk device ik moet mounten?
1 2 3 4 5 | > dmesg | egrep 'sd[abcd]:' ... sda: sda1 sda2 sda3 sda4 < sda5 > ... sdb: sdb1 |
(lees man fstab maar voor de laatste 2 getallenquote:/dev/sda3 /boot ext3 defaults 1 2
Als je de ndis driver hebt gebuild, dan moet je hem nog installeren.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:15 schreef E.r.w.i.n het volgende:
We hebben:
- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Voor mijn netgear moest ik ook 2 bin bestanden van de (windows) installatie cd omzetten met ndiscvt naar kernel objects (ko). Wat ik op diverse fora las, is dat men dat vaak vergeet.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 12:58 schreef Afwezig het volgende:
Belangrijk was in ieder geval dat make install gedraait werd na het builden van de driver, omdat hij anders niet vindbaar was voor de kernel @ boot.
inderdaadquote:Op woensdag 2 maart 2005 09:33 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik neem aan dat je met 'andere HDD' de niet Windows-schijf bedoelt?
het gaat trouwens om deze versie SUSE LINUX – eval versionquote:Dan kun je namelijk Linux op die schijf installeren. Als het goed is zorgt de Linux-distro bij de installatie ervoor dat je tijdens het opstarten kunt kiezen om of Windows of Linux te booten. Meestal gebeurt het instellen van de zogenaamde bootloader automatisch en gaat het goed, volgens mij ook met NTFS.
Volgens mij heeft de installatie van Suse dit behoorlijk onder de knie, maar je kunt het toch gewoon proberen. Er gebeurt in principe niets met de Windows-schijf dus die kun je altijd blijven gebruiken mocht het mis gaan.quote:Op woensdag 2 maart 2005 10:22 schreef Frangk het volgende:
[..]
inderdaad
[..]
het gaat trouwens om deze versie SUSE LINUX – eval version
![]()
X.org (of XFree86) zal waarschijnlijk de standaard driver vesa pakken, deze doet zo'n beetje wel elke kaart. Op nvidia.com kun je een module voor linux download, even de instructies erbij lezen. Daar staat ook in hoe je handmatig de configuratie kan wijzigen.quote:Op woensdag 2 maart 2005 17:36 schreef Frangk het volgende:
OK. Ik heb Linux geinstalleerd. Maar kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt met de schermresoluties?
Ik kan de resolutie namelijk niet normaal instellen. De videokaart, Geforce, pakt ie wel normaal.
Je moet linux op een aparte partitie instaleren. Dit kan zowel op de eerste als 2de harde schijf. Vanuit gaande dat je je schijven als juist gepartitioneerd hebt. De meeste distro installatie herkennen je windows partitie. Je installeert linux op een lege partitie. (Vergeet niet om ook een extra partitie voor je swap te maken) Linux word dan op die partitie geinstalleerd en daarna krijg je een keus voor je bootmanager waar je die weg wilt zetten. Ik zet 'm gewoonlijk op de MBA van de eerste schijf af, maar wil je het op safe spelen maak je een bootdiskette die je in system propt als linux wilt draaien en er uit haalt wanneer je windows wilt. De meeste installatie zetten je windows partitie al in de bootmanager zodat je bij het opstarten de keuze hebt.quote:Op woensdag 2 maart 2005 08:17 schreef Frangk het volgende:
Ik draai nu Windows XP en wil daarnaast linux gaan draaien. Ik heb twee HDD.
Kan ik linux nu op de andere HDD installen, of moet ik die op een aparte partitie installeren? Moet ik hier een proggie voor hebben, en het is een NTFS partitie, kan dat wel?
rm /libexecquote:Op maandag 21 februari 2005 22:21 schreef Afwezig het volgende:
Hoe kan ik een symlink verwijderen zonder alles wat er in die dir staat ook weg te flikkeren?
Ik heb een symlink van:
web# ln -s /usr/libexec /libexec
en ik wil de dir /libexec dus weg hebben, en alleen /usr/libexec overhouden.
FreeBSD 4.9 i386
Je kunt desnood mysql ook gewoon onder een normale gebruiker draaien, hoef je geen aparte server daarvoor op te zetten.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 14:24 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Om het topic weer eens wat onder de aandacht te brengen een vraag:
Mijn neef host websites, maar op het moment ondersteunt hij geen mysql. Ik heb mn sites bij hem staan en wil dus wel MySQL. Hij heeft me nu aangeboden dat ik met Linux een web/ftp en mialserver op mag zetten en dat hij dan bij hem in het rack wordt gehangen etc etc. Zo wordt hun ondersteuning uitgebreidt, en nog wel met de functies die ik wil.
Nou is mijn vraag, ik heb inmiddels een redelijke kennis van Linux, maar nog zeker niet voldoende. Welke distro raden jullie mij aan om te gebruiken en welke packages kan ik het beste gebruiken voor de mail-processing?
Misschien zijn er wel erg handige howto's die deze dingen behandelen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Dankje, maar ik heb inmiddels een debian-server opgezet die nu ook draait. Ik heb wel nog een paar vraagjes:quote:Op woensdag 2 maart 2005 23:47 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Je kunt desnood mysql ook gewoon onder een normale gebruiker draaien, hoef je geen aparte server daarvoor op te zetten.
1 2 3 | Edit the /etc/inetd.conf file and comment out the ident line by placing a '#' in the first column as follows: #ident stream tcp wait bin /usr/lbin/identd identd Force inetd to re-read the inetd.conf file by executing '/usr/sbin/inetd -c' in the command line. |
Je haalt hier twee dingen door elkaar. identd en inetd zijn verschillende daemons. Wat je zou kunnen proberen is de binary van identd op te zoeken ("locate identd"). Als je die dan verplaatst, en je computer opnieuw opstart, dan zou je wat fouten moeten zien bij het opstarten. Meestal geeft ie dan ook aan in welk script de fout zit, en dan weet je welk script je moet editen.quote:Op donderdag 3 maart 2005 15:10 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil de identd stoppen, omdat ik hem niet gebruik.
Weet iemand hoe ik dit moet doen (RH6.2)?
Ik had het volgende al gevonden:
[ code verwijderd ]
Maar deze regel bestaat helemaal niet!
Hetzelfde geldt voor sunrpc. Ik moet in mijn "/etc/rc.conf" een regel 'portmap_enable="NO"' toevoegen, maar rc.conf bestaat helemaal niet!
1-0 voor Windows XP, terwijl je die wel installeert, en Linux alleen vanaf LiveCD wil draaien... Eerlijke vergelijking...quote:Op donderdag 3 maart 2005 16:46 schreef SeLang het volgende:
Okee, ik heb gisteren de live CD van Suse en Ubuntu uitgeprobeerd...
Met beiden krijg ik m'n GetForce 5200 alleen maar op 800x600 draaiend.
Wat moet ik doen om dat op hogere resolutie draaiend te krijgen?
Ik wil NIETS installeren op m'n HD. Kan ik niet zelf een live CD branden met een extra driver erop ofzo ?
( 1-0 voor Windows XP, maar ik geef Linux nog één kans )
In de tijd dat ik met Suse 6 werkte, had de installatie het al. Vrijwel alle installatie geven de mogelijk voor een bootdisk, omdat het een verdomd handig middel is voor als je je kernel overhoop gooit ofzoquote:Op donderdag 3 maart 2005 09:47 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Dankje, maar ik heb inmiddels een debian-server opgezet die nu ook draait. Ik heb wel nog een paar vraagjes:
Om iets meer up to date te zijn heb ik niet de stable maar de testing versie geinstalleerd. Apt-get staat nu dus ingesteld dat alles van testing wordt binnengehaald. Hoe gaat dat straks als de huidige testing stable wordt en de unstable testing? Moet ik dan zorgen dat ik op tijd ben met het verandere van mijn config van testing naar stable, of is er een soort van overgangsregeling oid?
Nog een vraagje over die bootdiskette om de ene keer Windows en met diskette Linux te draaien. Is er een automatische functie in Suse die dit regelt, of moet dat handmatig gebeuren?
Zo leer ik ook nog eens watquote:Op donderdag 3 maart 2005 18:19 schreef whoops het volgende:
[..]
De resolutie kan je, als het goed is, on the fly aanpassen (dus terwijl X geladen is), door op Ctrl-Alt-+ (Plus) en Ctrl-Alt-- (minus) te drukken... Hij doorloopt dan alle resoluties die in de configfile aanwezig zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |