abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 februari 2005 @ 14:07:51 #101
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_24935902

Ik wil dit weekend MandrakeLinux installeren om wat ervaring op te doen met Linux,
Hiervoor heb ik een oude HDD (4.3GB) erbij genomen en die als enige HDD in de computer gestopt.
Ik heb Mandrake 10.1 gekozen en daarvan de DVD (2.7GB) versie gedownload en gebrand. Deze start gewoon op .

Ik ben door de installatie aan 't klikken en dan na een tijdje kan je de muis niet meer bewegen, en stopt/freezed het beeld. Dit kan tijdens het selecteren van bijv. de harde schijf zijn, maar ook als hij al aan 't installeren is. Ik heb al de diverse opties geprobeerd die hierboven staan, maar die geven allemaal geen oplossing.
quote:
Processor AMD Athlon XP 2000+ (S-A, 1,67GHz, 256KB, 266MHz FSB)
Moederbord Epox EP-8KHA+, KT266 (Sound)
Videokaart MSI GeForce 4 Ti4200 64MB
Harde schijven Maxtor 90430D3 = 4,3 GB
CD & DVD branders NEC ND-1300A 4x
Invoerapparatuur Logitech Cordless Desktop Black (PS/2) en Logitech Pilot Wheel Mouse Optical Black (PS/2)
Meer System specs: http://www.tweakers.net/gallery/43649/sys
Mandrake doc's: http://doc.mandrakelinux.(...)very.html/index.html
Download iso: http://www.mandrakelinux.com/nl/ftp.php3
pi_24936484
heb ik ook gehad, er is een config file waarin mouse staat ipv mice (of andersom) misschien kunnen anderen je verder helpen
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_24985516
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 19:59 schreef GewoneMan het volgende:
nog een klein ander vraagje, ik heb een FTP server (is me gelukt alleen ) en dat werkt allemaal maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die gebruikers ALLEEN maar op FTP kunnen inloggen en niet via SSH ofzo op mijn systeem kunnen? (ze moeten wel in hun homedir kunnen uiteraard voor FTP)

ik heb nu de gebruiker aangemaakt en alleen lid gemaakt van ftp en <naam> groep maar ja standaard stond het ook al op alleen zijn naam...
Dan moet je ze als shell /bin/false geven. Daarmee kunnen ze namelijk nix.
pi_24985582
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 14:37 schreef GewoneMan het volgende:
heb ik ook gehad, er is een config file waarin mouse staat ipv mice (of andersom) misschien kunnen anderen je verder helpen
Je bedoelt /etc/X11/XF86Config (voor XFree86) of /etc/X11/xorg.conf (voor X.org). Daarin staat inderdaad welk apparaat als muis gebruikt moet worden. Of dat de problemen oplost weet ik echter niet: de PC freezet op willekeurige momenten.
pi_24987126
niemand die me kan helpen met mijn bluetooth ???
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_25010808
Ik heb inmiddels Debian stable geinstalleerd, maar loop toch tegen enkele problemen aan.

Ik wil bijvoorbeeld Mambo opens source op mn server kunnen draaien, maar deze vereist php 4.2.x minimaal. Op mijn Debian draait php 4.1.2. Hoe kan ik deze simpel upgraden?

Ik begrijp dat Debian er heel lang over doet voordat een nieuwe versies van software aan de stable release worden toegevoegd, maar op sommige punten loopt het toch wel erg ver achter. Ik heb geprobeerd de laatste php4 te installeren, maar daarbij kreeg ik veel dependecy problemen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Webmin.
pi_25021626
* schop

Larry is een erg ongeduldig mannetje
pi_25025625
Debian stable wordt vaak debian stale genoemd. Ik vind het steeds passender worden. Je kunt twee dingen doen: Overgaan naar testing/unstable (testing lijkt me het beste, al heb je dan niet al te snelle security updates) of Ubuntu installeren, dat is als je 't mij vraagt een Debian met een snellere release cycle. (Al weet ik om eerlijk te zijn niet 100% zeker of ze ook server pkgs hebben...)

Of een compleet andere distro natuurlijk. Als je maar van Gentoy afblijft.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_25049605
Lieve Guru's,

Ik wil graag via Knoppix(3.3) (Debian) een stream bekijken........ http://portal.omroep.nl/mplayer?nav=btdoyBsHEbGcZtHjIqgZ&refered=czwhLsHEbGcZtHnSopBfqB#

Alleen ik weet niet welk progje ik ervoor kan gebruiken...ik kwam wel op avifile maar die kan ik als newbie niet installeren...
╔══════╗
╚══════╝
╔══════╗
╚══════╝
pi_25054589
We hebben:

- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper

drivers geladen, ndiswrapper -i driver
1
2
3
desktop:/home/erwin# ndiswrapper -l
Installed ndis drivers:
bcmwl5  driver present, hardware present

dan doen we, geheel volgens de instructies. modprobe ndiswrapper met als resultaat:
1
2
desktop:/home/erwin# modprobe ndiswrapper
FATAL: Module ndiswrapper not found.

Bagger. Waar gaat het mis?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  zaterdag 12 februari 2005 @ 12:33:42 #111
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_25054838
hi

ik heb een ftp accountje gemaakt voor iemand, zodat die bestanden op m'n linuxbakkie(fedora core3) kan zetten.
dit werkt prima, maar nu wil hij deze bestanden ook delen met anderen en die weten niet hoe een ftp client werkt.

dus ik denk; dan doe ik wel een symbolic link naar die dir in de www-root. dit werkt echter niet.

ik kreeg op de server zelf de volgende error
quote:
audit(110820335555) pd name=lampenzen avc { read } for pid=17702 exe=/usr/sbin/httpd name=lampenzen dev=hda3 ino=1587248 scontext=root:system_r:httpd_t tcontext=root:object_r:user_home_dir_r rclass=dir
als ik de pagina http://localhost/lampenzen/ bekijk, dan krijg ik een 403-error.

Als ik als nobody / apache inlog met su, dan kan ik de homedir van "lampenzen" prima bekijken.
httpd.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DocumentRoot "/var/www/html"
<Directory />
    Options +indexes FollowSymLinks
    AllowOverride None
</Directory>

<Directory "/var/www/html/">
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>

maja, dat werkte dus niet.

dus heb ik hetvolgende toegevoegd
1
2
3
4
5
6
7
Alias /music/ "/home/lampenzen"
<Directory "/home/lampenzen">
   Options Indexes
   AllowOverride None
   Order allow,deny
   Allow from all
</Directory>

Dit geeft precies dezelfde error als een symbolic link.

okáy dan zal het wel een rechtenprobleem zijn, maar wie moet ik dan precies rechten geven op de dir? de owner van de directory is apache en de group is óók apache.
permissies op /home/lampenzen zijn drwxr-xr-x

iemand een idee? .

Okáy! volgende vraag:

ik heb Mysql geinstalleerd en via webmin kan ik databases aanmaken, velden toevoegen etc. máar ik kan niet inloggen met phpmyadmin ( #2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (13) )

op google stond de volgende oplossing hiervoor:
1
2
# chown -R mysql.mysql /var/lib/mysql 
# mysql_install_db --user=mysql 

dit heeft voor mij echter geen enkel effect.

1
2
3
4
#/usr/bin/mysqladmin ping
> mysql is alive
#/etc/rc.d/init.d/mysqld status
>mysqld (pid 16774) is running...

jaja, n00b enzo

pi_25055743
als je iemand op je FTP wil laten up/down-loaden maar ze willen geen FTP progg gebruiken (of kunnen dat niet wat me sterk lijkt) dan kunnen ze gewoon via IE ftp//DOMEIN inloggen en dan annoniem of inloggen. dan kunnen ze de files zo naar een mapje slepen en dan gaat hij downloaden
  zaterdag 12 februari 2005 @ 13:35:42 #113
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_25055784
Dat weet ik, maar dat was m'n vraag niet. het is wel een oplossing voor [dit] geval, maar ik wil weten waarom het nu niet werkt en hoe ik dát oplos.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:59:59 #114
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_25057670
ik heb SElinux uitgezet en nu werkt het wel.
pi_25073126
Ik had dit probleem net weer: Windosw + mandrake 9.2 boot problemen
Want had Mandrake net weer geinstalleerd, maar hoe kan ik Lilo aanpassen zodat ik de keuze krijg tussen XP en Mandrake als ik niet in Mandrake kan komen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_25103511
Niemand?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_25103679
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 22:56 schreef SHERMAN het volgende:
Niemand?
probeer 10.1 eens

gebruik je een SATA schijf ? en zo ja toevallig in combinatie met een normale (P)ATA schijf???
pi_25108680
Ik probeer een file te vinden die een bepaalde string bevat.

Ik weet dat ik het commando find moet gebruiken in combinatie met het -exec commando, maar het wil maar niet lukken

Iemand?
pi_25108966
Heb het al (uit)gevonden...

1find / -type f -exec grep 'appel' {} /dev/null ';'
pi_25163376
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 12:15 schreef E.r.w.i.n het volgende:
We hebben:

- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper

[ code verwijderd ]

dan doen we, geheel volgens de instructies. modprobe ndiswrapper met als resultaat:
[ code verwijderd ]

Wat als je het absolute pad meegeeft aan modprobe? Bijvoorbeeld:

1modprobe -v /lib/modules/2.6.10/ndiswrapper

Belangrijk is wel dat je niet de extensie van de module meegeeft bij modprobe.
pi_25169003
laat maar

[ Bericht 96% gewijzigd door GewoneMan op 19-02-2005 22:47:10 ]
  maandag 21 februari 2005 @ 22:21:15 #122
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_25196332
Hoe kan ik een symlink verwijderen zonder alles wat er in die dir staat ook weg te flikkeren?

Ik heb een symlink van:

web# ln -s /usr/libexec /libexec

en ik wil de dir /libexec dus weg hebben, en alleen /usr/libexec overhouden.

FreeBSD 4.9 i386
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
  maandag 21 februari 2005 @ 22:32:59 #123
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_25196488
quote:
Op maandag 21 februari 2005 22:21 schreef Afwezig het volgende:
Hoe kan ik een symlink verwijderen zonder alles wat er in die dir staat ook weg te flikkeren?

Ik heb een symlink van:

FreeBSD 4.9 i386
Dit kan je voor zover ik weet gewoon doen met

$rm libexec

Ik heb dit net geprobeerd met Debian Sarge en de originele dir bleef onveranderd....
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_25201173
Hoe voeg ik een item toe aan het gnome applicatie menu. Ik heb een *.desktop file nu nog de plek om deze te plaatsen. Mijn distro is Ubuntu (hoary)

-------
Alweer wat later en nog geen stap verder. In /usr/share/applications/ staan dan daadwerkelijk alle *.desktop files, maar als ik er 1 toevoeg gebeurd er helemaal niets.

overigens bestaat vanuit nautilus "applications:///" niet...

[ Bericht 48% gewijzigd door markvleth op 22-02-2005 12:48:30 ]
pi_25210504
Ik heb twee kleine probleempjes met mijn Fedora Core 3.

1.) Mijn Icoon voor de Trashcan is al vanaf de installatie het "Show desktop" icoon. Hoe pas ik deze aan?
2.) Openoffice is niet standaard aan SWX bestanden gekoppeld. Als ik in de Konqueror instellingen deze toevoeg, opent hij ze er nog steeds niet mee.
pi_25216868
In de hoop dat ik nu een post kan schrijven zonder dat een database error 'm om zeep helpt: mv, ik kreeg volgens mij best zinvolle info toen ik op Google naar "gnome add application menu. Weet niet of je dat al bekeken hebt. Het lijkt alsof je het al goed doet, misschien klopt je .desktop file niet.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:46:22 #127
91532 lucaspr
je-moet-nu-tanken-lampje
pi_25223854
quote:
We hebben:

- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Hier same prob. Weet dat het ergens bij de installatie fout gaat, maar hoe en wat ik moet doen weet ik nog steeds niet.
Ubuntu warty hier en linksys WPC54G (v2)
pi_25225057
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 17:05 schreef LintuxCx het volgende:
In de hoop dat ik nu een post kan schrijven zonder dat een database error 'm om zeep helpt: mv, ik kreeg volgens mij best zinvolle info toen ik op Google naar "gnome add application menu. Weet niet of je dat al bekeken hebt. Het lijkt alsof je het al goed doet, misschien klopt je .desktop file niet.
Het was inderdaad mijn desktop file. je moet verreke goed op letten met locale informatie
pi_25227408
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 23:46 schreef lucaspr het volgende:

[..]

Hier same prob. Weet dat het ergens bij de installatie fout gaat, maar hoe en wat ik moet doen weet ik nog steeds niet.
Ubuntu warty hier en linksys WPC54G (v2)
Niet om te ontmoedigen, maar ik had recentelijk ook een linksys nic gekocht (niet de wpc54g maar de pci uitvoering wmp54g). Na een paar uur stoeien heb ik em teruggebracht en ingeruild voor een netgear. Werkt nog niet perfect, maar het werkt in iedergeval (met de ndis wrapper onder freebsd 5.3).
pi_25241951
ik heb een harddisk in mijn debian bak gedaan.
120 gig aan films en mp3, ext2 fs.
maar hoe weet ik nu welk device ik moet mounten?
en hoe doe ik dat?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_25242276
mount /dev/hdb1 dirnaam

en dan een regel in /etc/fstab erbij

ok. bedankt.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_25244250
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 00:02 schreef mighty_myte het volgende:
maar hoe weet ik nu welk device ik moet mounten?
Bij het booten geeft hij aan welke partities linux ziet. Bijvoorbeeld (voor mijn sata disks, voor ide is de prefix hd) (en waarom de code tag spaties plakt tussen sd [ en abcd en : is me een raadsel).
1
2
3
4
5
> dmesg | egrep 'sd[abcd]:' 
...
 sda: sda1 sda2 sda3 sda4 < sda5 >
...
 sdb: sdb1

en in /etc/fstab zou dan kunnen staan:
quote:
/dev/sda3 /boot ext3 defaults 1 2
(lees man fstab maar voor de laatste 2 getallen )
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:58:38 #133
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_25248794
quote:
We hebben:

- Debian testing
- Linksys WMP54G
- ndiswrapper

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Als je de ndis driver hebt gebuild, dan moet je hem nog installeren.

In mijn geval was het dus:

# cd /sys/modules/ndis ; make ; make install
# cd /sys/modules/if_ndis
# ndiscvt -i <inf file> -s <sysfile> -o ndis_driver_data.h
# make ; make install
Maar ik draai FreeBSD 5.3, dat zou een verschil kunnen zijn.

Belangrijk was in ieder geval dat make install gedraait werd na het builden van de driver, omdat hij anders niet vindbaar was voor de kernel @ boot.

--

voor freebsd heb ik deze howto gebruikt:

http://www.gsoft.com.au/~doconnor/I8600/

[ Bericht 8% gewijzigd door Afwezig op 25-02-2005 13:00:09 (foutje!) ]
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_25251031
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:58 schreef Afwezig het volgende:
Belangrijk was in ieder geval dat make install gedraait werd na het builden van de driver, omdat hij anders niet vindbaar was voor de kernel @ boot.
Voor mijn netgear moest ik ook 2 bin bestanden van de (windows) installatie cd omzetten met ndiscvt naar kernel objects (ko). Wat ik op diverse fora las, is dat men dat vaak vergeet.

Voor mijn 5.3 compileer ik de ndis drivers direct in de kernel, wat inhoud dat die bin.ko bestanden door de loader moet worden geladen voor dat de kernel aftrapt.
pi_25326537
Ik draai nu Windows XP en wil daarnaast linux gaan draaien. Ik heb twee HDD.

Kan ik linux nu op de andere HDD installen, of moet ik die op een aparte partitie installeren? Moet ik hier een proggie voor hebben, en het is een NTFS partitie, kan dat wel?
  woensdag 2 maart 2005 @ 09:33:44 #136
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_25327442
Ik neem aan dat je met 'andere HDD' de niet Windows-schijf bedoelt? Dan kun je namelijk Linux op die schijf installeren. Als het goed is zorgt de Linux-distro bij de installatie ervoor dat je tijdens het opstarten kunt kiezen om of Windows of Linux te booten. Meestal gebeurt het instellen van de zogenaamde bootloader automatisch en gaat het goed, volgens mij ook met NTFS.
pi_25328266
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 09:33 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik neem aan dat je met 'andere HDD' de niet Windows-schijf bedoelt?
inderdaad
quote:
Dan kun je namelijk Linux op die schijf installeren. Als het goed is zorgt de Linux-distro bij de installatie ervoor dat je tijdens het opstarten kunt kiezen om of Windows of Linux te booten. Meestal gebeurt het instellen van de zogenaamde bootloader automatisch en gaat het goed, volgens mij ook met NTFS.
het gaat trouwens om deze versie SUSE LINUX – eval version

woensdag 2 maart 2005 @ 10:25:32 #138
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_25328325
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 10:22 schreef Frangk het volgende:

[..]

inderdaad
[..]

het gaat trouwens om deze versie SUSE LINUX – eval version

Volgens mij heeft de installatie van Suse dit behoorlijk onder de knie, maar je kunt het toch gewoon proberen. Er gebeurt in principe niets met de Windows-schijf dus die kun je altijd blijven gebruiken mocht het mis gaan.
pi_25333948
OK. Ik heb Linux geinstalleerd. Maar kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt met de schermresoluties?

Ik kan de resolutie namelijk niet normaal instellen. De videokaart, Geforce, pakt ie wel normaal.
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:36:38 #140
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25339168
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 17:36 schreef Frangk het volgende:
OK. Ik heb Linux geinstalleerd. Maar kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt met de schermresoluties?

Ik kan de resolutie namelijk niet normaal instellen. De videokaart, Geforce, pakt ie wel normaal.
X.org (of XFree86) zal waarschijnlijk de standaard driver vesa pakken, deze doet zo'n beetje wel elke kaart. Op nvidia.com kun je een module voor linux download, even de instructies erbij lezen. Daar staat ook in hoe je handmatig de configuratie kan wijzigen.

Is dit te veel werk? Dan zijn er config progjes zoals xorgcfg xorgconfig xorgsetup voor X.org . Voor XFree86 is dat geloof ik xf86config .
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:40:58 #141
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25339245
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 08:17 schreef Frangk het volgende:
Ik draai nu Windows XP en wil daarnaast linux gaan draaien. Ik heb twee HDD.

Kan ik linux nu op de andere HDD installen, of moet ik die op een aparte partitie installeren? Moet ik hier een proggie voor hebben, en het is een NTFS partitie, kan dat wel?
Je moet linux op een aparte partitie instaleren. Dit kan zowel op de eerste als 2de harde schijf. Vanuit gaande dat je je schijven als juist gepartitioneerd hebt. De meeste distro installatie herkennen je windows partitie. Je installeert linux op een lege partitie. (Vergeet niet om ook een extra partitie voor je swap te maken) Linux word dan op die partitie geinstalleerd en daarna krijg je een keus voor je bootmanager waar je die weg wilt zetten. Ik zet 'm gewoonlijk op de MBA van de eerste schijf af, maar wil je het op safe spelen maak je een bootdiskette die je in system propt als linux wilt draaien en er uit haalt wanneer je windows wilt. De meeste installatie zetten je windows partitie al in de bootmanager zodat je bij het opstarten de keuze hebt.
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:43:08 #142
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25339284
quote:
Op maandag 21 februari 2005 22:21 schreef Afwezig het volgende:

Ik heb een symlink van:

FreeBSD 4.9 i386
rm /libexec

Zonder recursive hoef je ook geen zorgen te maken dat ie in de directory zal gaan. Maar dat zal ie niet doen, omdat er inprincipe geen directe informatie is dat libexec een directory is.
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:47:31 #143
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25339374
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:24 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Om het topic weer eens wat onder de aandacht te brengen een vraag:

Mijn neef host websites, maar op het moment ondersteunt hij geen mysql. Ik heb mn sites bij hem staan en wil dus wel MySQL. Hij heeft me nu aangeboden dat ik met Linux een web/ftp en mialserver op mag zetten en dat hij dan bij hem in het rack wordt gehangen etc etc. Zo wordt hun ondersteuning uitgebreidt, en nog wel met de functies die ik wil .

Nou is mijn vraag, ik heb inmiddels een redelijke kennis van Linux, maar nog zeker niet voldoende. Welke distro raden jullie mij aan om te gebruiken en welke packages kan ik het beste gebruiken voor de mail-processing?

Misschien zijn er wel erg handige howto's die deze dingen behandelen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Je kunt desnood mysql ook gewoon onder een normale gebruiker draaien, hoef je geen aparte server daarvoor op te zetten.
  donderdag 3 maart 2005 @ 09:47:28 #144
35482 LeisureSuitLarry
a.k.a. KenSentMe
pi_25343074
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 23:47 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Je kunt desnood mysql ook gewoon onder een normale gebruiker draaien, hoef je geen aparte server daarvoor op te zetten.
Dankje, maar ik heb inmiddels een debian-server opgezet die nu ook draait. Ik heb wel nog een paar vraagjes:

Om iets meer up to date te zijn heb ik niet de stable maar de testing versie geinstalleerd. Apt-get staat nu dus ingesteld dat alles van testing wordt binnengehaald. Hoe gaat dat straks als de huidige testing stable wordt en de unstable testing? Moet ik dan zorgen dat ik op tijd ben met het verandere van mijn config van testing naar stable, of is er een soort van overgangsregeling oid?

Nog een vraagje over die bootdiskette om de ene keer Windows en met diskette Linux te draaien. Is er een automatische functie in Suse die dit regelt, of moet dat handmatig gebeuren?
pi_25347438
Ik wil de identd stoppen, omdat ik hem niet gebruik.
Weet iemand hoe ik dit moet doen (RH6.2)?

Ik had het volgende al gevonden:
1
2
3
Edit the /etc/inetd.conf file and comment out the ident line by placing a '#' in the first column as follows:
#ident stream tcp wait bin /usr/lbin/identd identd
Force inetd to re-read the inetd.conf file by executing '/usr/sbin/inetd -c' in the command line.

Maar deze regel bestaat helemaal niet!

Hetzelfde geldt voor sunrpc. Ik moet in mijn "/etc/rc.conf" een regel 'portmap_enable="NO"' toevoegen, maar rc.conf bestaat helemaal niet!

[ Bericht 8% gewijzigd door Werewolf op 03-03-2005 15:23:53 ]
  donderdag 3 maart 2005 @ 16:24:31 #146
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_25348370
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 15:10 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil de identd stoppen, omdat ik hem niet gebruik.
Weet iemand hoe ik dit moet doen (RH6.2)?

Ik had het volgende al gevonden:
[ code verwijderd ]

Maar deze regel bestaat helemaal niet!

Hetzelfde geldt voor sunrpc. Ik moet in mijn "/etc/rc.conf" een regel 'portmap_enable="NO"' toevoegen, maar rc.conf bestaat helemaal niet!
Je haalt hier twee dingen door elkaar. identd en inetd zijn verschillende daemons. Wat je zou kunnen proberen is de binary van identd op te zoeken ("locate identd"). Als je die dan verplaatst, en je computer opnieuw opstart, dan zou je wat fouten moeten zien bij het opstarten. Meestal geeft ie dan ook aan in welk script de fout zit, en dan weet je welk script je moet editen.
Hope for the best, prepare for the worst.
  donderdag 3 maart 2005 @ 16:46:03 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25348563
Okee, ik heb gisteren de live CD van Suse en Ubuntu uitgeprobeerd...

Met beiden krijg ik m'n GetForce 5200 alleen maar op 800x600 draaiend.
Wat moet ik doen om dat op hogere resolutie draaiend te krijgen?
Ik wil NIETS installeren op m'n HD. Kan ik niet zelf een live CD branden met een extra driver erop ofzo ?

( 1-0 voor Windows XP, maar ik geef Linux nog één kans )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 3 maart 2005 @ 18:19:18 #148
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_25349306
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 16:46 schreef SeLang het volgende:
Okee, ik heb gisteren de live CD van Suse en Ubuntu uitgeprobeerd...

Met beiden krijg ik m'n GetForce 5200 alleen maar op 800x600 draaiend.
Wat moet ik doen om dat op hogere resolutie draaiend te krijgen?
Ik wil NIETS installeren op m'n HD. Kan ik niet zelf een live CD branden met een extra driver erop ofzo ?

( 1-0 voor Windows XP, maar ik geef Linux nog één kans )
1-0 voor Windows XP, terwijl je die wel installeert, en Linux alleen vanaf LiveCD wil draaien... Eerlijke vergelijking...

De resolutie kan je, als het goed is, on the fly aanpassen (dus terwijl X geladen is), door op Ctrl-Alt-+ (Plus) en Ctrl-Alt-- (minus) te drukken... Hij doorloopt dan alle resoluties die in de configfile aanwezig zijn...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 3 maart 2005 @ 21:30:34 #149
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25352280
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 09:47 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

Dankje, maar ik heb inmiddels een debian-server opgezet die nu ook draait. Ik heb wel nog een paar vraagjes:

Om iets meer up to date te zijn heb ik niet de stable maar de testing versie geinstalleerd. Apt-get staat nu dus ingesteld dat alles van testing wordt binnengehaald. Hoe gaat dat straks als de huidige testing stable wordt en de unstable testing? Moet ik dan zorgen dat ik op tijd ben met het verandere van mijn config van testing naar stable, of is er een soort van overgangsregeling oid?

Nog een vraagje over die bootdiskette om de ene keer Windows en met diskette Linux te draaien. Is er een automatische functie in Suse die dit regelt, of moet dat handmatig gebeuren?
In de tijd dat ik met Suse 6 werkte, had de installatie het al. Vrijwel alle installatie geven de mogelijk voor een bootdisk, omdat het een verdomd handig middel is voor als je je kernel overhoop gooit ofzo

Ik heb helaas geen ervaring met apt-get (of rpm, of wat automatisch dan ook), omdat ik zelf alles zelf weggezet en compile, etc
  donderdag 3 maart 2005 @ 21:32:37 #150
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_25352314
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 18:19 schreef whoops het volgende:

[..]
De resolutie kan je, als het goed is, on the fly aanpassen (dus terwijl X geladen is), door op Ctrl-Alt-+ (Plus) en Ctrl-Alt-- (minus) te drukken... Hij doorloopt dan alle resoluties die in de configfile aanwezig zijn...
Zo leer ik ook nog eens wat Het had me in het verleden behoorlijk wat X restarts kunnen besparen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')