abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 december 2004 @ 13:44:24 #26
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_24179516
tvp.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_24238202
Een vriend van me heeft op mijn server (Debian) handmatig apache2 met php4 gezet. Nu vraag ik me af hoe ik dit er weer af kan gooien, aangezien ik gewoon wil kunnen apt-en qua updates.

Kan ik gewoon de webserver stoppen en /usr/local/apache2 eraf flikkeren of ontploft m'n server dan?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:20:28 #28
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_24246726
quote:
Op maandag 27 december 2004 17:27 schreef E.r.w.i.n het volgende:
Een vriend van me heeft op mijn server (Debian) handmatig apache2 met php4 gezet. Nu vraag ik me af hoe ik dit er weer af kan gooien, aangezien ik gewoon wil kunnen apt-en qua updates.

Kan ik gewoon de webserver stoppen en /usr/local/apache2 eraf flikkeren of ontploft m'n server dan?
Hmmm handmatig applicaties installeren onder Debian probeer ik zelf altijd zoveel mogelijk te mijden, aangezien de packagemanager echt geweldig is...

Wat je zou kunnen proberen (ik heb hier verder geen ervaring mee, dus geen 'garantie' ):

- In de sourcedirectory van apache2 (als je die nog hebt) 'make uninstall' draaien
- Je vriend vragen of hij weet hoe je kan uninstallen.
- Gewoon Apache2 via apt-get installeren en kijken of dat werkt.

Good luck...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_24250724
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:20 schreef whoops het volgende:

[..]

Hmmm handmatig applicaties installeren onder Debian probeer ik zelf altijd zoveel mogelijk te mijden, aangezien de packagemanager echt geweldig is...

Wat je zou kunnen proberen (ik heb hier verder geen ervaring mee, dus geen 'garantie' ):

- In de sourcedirectory van apache2 (als je die nog hebt) 'make uninstall' draaien
- Je vriend vragen of hij weet hoe je kan uninstallen.
- Gewoon Apache2 via apt-get installeren en kijken of dat werkt.

Good luck...
Ik heb rm -rf /usr/local/apache2 gedaan (na de webserver gestopt te hebben -> invoke-rd.c apache2 stop) en dat werkte zowaar! Toen met apt-get install apache Apache 1.3 geïnstalleerd en het draait allemaal weer als een zonnetje.
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_24275947
Ik heb een RedHat 9 systeempje opgezet om als firewall te dienen.
Nu heb ik een minimale installatie gedaan en dus geen grafische interface.
Ik heb met de commando's "route" en "hostname" instellingen aangepast (met user root), maar deze zijn na een reboot weer verdwenen.
Weet iemand hoe ik deze instellingen toch kan opslaan? Of moet ik deze in een of ander startupscript plaatsen?
pi_24292358
-schop-
pi_24292430
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:12 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb met de commando's "route" en "hostname" instellingen aangepast (met user root), maar deze zijn na een reboot weer verdwenen.
Redhat/Fedora bewaart zijn instellingen in /etc/sysconfig. Netwerk instellingen dus in /etc/sysconfig/network. Daar kun je oa je hostname opslaan. (niet default) Routes zullen wss (niet zeker) in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-* moeten.
  donderdag 30 december 2004 @ 10:02:15 #33
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_24292893
Even een vraagje over licences .. als we het toch over unix hebben. Ik heb een stukje code gevonden op internet onder GNU licence .. Ik wil dit gebruiken in een commerciele website, echter vroeg ik me af, mag dat? Ik pas het verder niet aan, het blijft een onafhankelijk stukje code.
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_24293038
quote:
Op donderdag 30 december 2004 09:09 schreef devzero het volgende:

[..]

Redhat/Fedora bewaart zijn instellingen in /etc/sysconfig. Netwerk instellingen dus in /etc/sysconfig/network. Daar kun je oa je hostname opslaan. (niet default) Routes zullen wss (niet zeker) in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-* moeten.
De netwerk-routering moet in het bestandje: route-eth0 (als het voor eth0 is, anders natuurlijk de goede ethx-kaart). De lokatie was wel goed: /etc/sysconfig/network-scripts.

En de opmaak is simpel:

192.168.1.0/24 via 192.168.0.1

Dus voor het subnet 192.168.1.0 moet alles via de 192.168.0.1 lopen...

Oh ja en ik zou wel Fedora Core 3 gebruiken, RH9 heeft geen updates meer en als je dat als firewall wilt gebruiken...
pi_24296068
quote:
Op donderdag 23 december 2004 18:12 schreef Ruzbeh het volgende:
Ik heb een probleempje.

Ik zit zo in cfdisk partities te maken, op me 80gig HD, heb ik iets van 5 partities (1 primary en 4 logical) en is er iets van 60GB free space over, en dan is dan unusable!!!!

Hoe komt dat nou? Ik snap er geen reet van. Ik kan dus niet meer partities maken en ik heb geen flauw idee waarom.
Je kunt maximaal 4 primaire partities hebben, maar ik dacht dat je wel hopen logische kon maken.
Maar goed, als je de rest van je schijf wil gebruiken, verwijder je best die logische partities zodat je enkel nog die primaire hebt. Maak dan een nieuwe partitie ter grootte van de gehele resterende schijfruimte en kies voor extended. In de extended partitie maak je dan zoveel logische partities als je wilt.

En devzero, wil je ArchLinux ook toevoegen aan de OP? Ik werk er nu een paar maand mee en het is heel fijn! Een i686 optimized package based distro die alles aan de gebruiker overlaat. Een beetje zoals Gentoo, maar dan met precompiled packages. Jammergenoeg is de packagerepository nog niet zo uitgebreid.
pi_24296355
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:14 schreef tcr het volgende:
De netwerk-routering moet in het bestandje: route-eth0 (als het voor eth0 is, anders natuurlijk de goede ethx-kaart). De lokatie was wel goed: /etc/sysconfig/network-scripts.
Dank je voor de correctie.
pi_24299231
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:02 schreef Afwezig het volgende:
Even een vraagje over licences .. als we het toch over unix hebben. Ik heb een stukje code gevonden op internet onder GNU licence .. Ik wil dit gebruiken in een commerciele website, echter vroeg ik me af, mag dat? Ik pas het verder niet aan, het blijft een onafhankelijk stukje code.
om te beginnen I'm not a laywer.

Als het stukje code GPL is mag je het alleen gebruiken in een GPL programma, dus moet je de code van je website openbaar maken. Dat de website commercieel is maakt niet uit, zolang de code maar openbaar is.

Uit de GPL licentie:
quote:
This General Public License does not permit incorporating your program into proprietary programs. If your program is a subroutine library, you may consider it more useful to permit linking proprietary applications with the library. If this is what you want to do, use the GNU Lesser General Public License instead of this License.
"t is wat.
Waar 't maar wat, konden we het inruilen voor garantie, hadden we nog niks..
pi_24301873
Daar lijkt het idd op.
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#GPLCommercially
quote:
If I use a piece of software that has been obtained under the GNU GPL, am I allowed to modify the original code into a new program, then distribute and sell that new program commercially?

You are allowed to sell copies of the modified program commercially, but only under the terms of the GNU GPL. Thus, for instance, you must make the source code available to the users of the program as described in the GPL, and they must be allowed to redistribute and modify it as described in the GPL.
These requirements are the condition for including the GPL-covered code you received in a program of your own.
Ook al wordt er hier gesproken over modify en Afwezig gaf juist aan dat hij de code niet wil aanpassen, lijkt het me dat het hier toch onder valt.
pi_24323077
Kut.

Situatie:

desktop = desktop met XP
voodoo = server met Debian
Xdoos = Xbos (duh)
router = Linksys WRT54G
switch = Sitecom nogiets
game adatper = Linksys WGA54G

Probleem: m'n server snap dns niet meer.

Gevolg is dat ie bijvoorbeeld geen mail meer kan ophalen: fetchmail: couldn't find canonical DNS name of pop.gmail.com (pop.gmail.com).

/etc/network/interfaces
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.1.102
        netmask 255.255.255.0
# NIC 2
#auto eth1
#iface eth1 inet dhcp

/etc/resolv.conf
1
2
3
4
search demon.nl
nameserver 194.159.73.135
nameserver 194.159.73.136
nameserver 194.159.73.137

ifconfig eth0
1
2
3
4
5
6
7
8
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr **:**:**:**:**:**
          inet addr:192.168.1.102  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:94871914 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:103667321 errors:1 dropped:0 overruns:0 carrier:1
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:846754154 (807.5 MiB)  TX bytes:3895647643 (3.6 GiB)
          Interrupt:20 Base address:0xdcc0 Memory:fe202000-fe202038

Waar gaat het de mist in?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  zaterdag 1 januari 2005 @ 17:47:34 #40
65490 whoops
pi_24340159
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:57 schreef E.r.w.i.n het volgende:
Kut.

Situatie:

[afbeelding]

desktop = desktop met XP
voodoo = server met Debian
Xdoos = Xbos (duh)
router = Linksys WRT54G
switch = Sitecom nogiets
game adatper = Linksys WGA54G

Probleem: m'n server snap dns niet meer.

Gevolg is dat ie bijvoorbeeld geen mail meer kan ophalen: fetchmail: couldn't find canonical DNS name of pop.gmail.com (pop.gmail.com).

/etc/network/interfaces
[ code verwijderd ]

/etc/resolv.conf
[ code verwijderd ]

ifconfig eth0
[ code verwijderd ]

Waar gaat het de mist in?
Wat is het resultaat als je
quote:
ping 194.159.73.135

doet ? Werkt dat?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_24343533
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 17:47 schreef whoops het volgende:

[..]

Wat is het resultaat als je
[..]

doet ? Werkt dat?
Inderdaad, probleem was gelukkig niet lokaal. Denk dat de dns server niet helemaal lekker in z'n velletje zat ofzo, zonder aanpassingen en na een nachtje slapen werkt alles weer.

Thanks.
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  zondag 2 januari 2005 @ 13:08:05 #42
65490 whoops
pi_24353608
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 20:58 schreef E.r.w.i.n het volgende:

[..]

Inderdaad, probleem was gelukkig niet lokaal. Denk dat de dns server niet helemaal lekker in z'n velletje zat ofzo, zonder aanpassingen en na een nachtje slapen werkt alles weer.

Thanks.
Oke dan, goed dat het weer werkt....
pi_24396236
Ik heb eindelijk mijn eigen mailserver (QMR, een pakket met qmail, SquirrelMail, vqadmin, etc) geïnstalleerd op mijn FreeBSD 4.10 bak. Alles lijkt te werken, alleen niet helemaal zoals het moet.

Ik kan zonder problemen mailen naar mailaccounts op de mailserver, zolang de mail maar komt van binnen het eigen domein. Zodra ik probeer te mailen vanop een externe mailaccount (bijvoorbeeld vanaf een Hotmail-account), wordt de mail gebounced met een 553 error:

1
2
Remote host said: 553 sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts
(#5.7.1)

Weet er iemand waar ik hiervoor moet kijken? Ik heb zelf al een hoop gezocht, maar ik vind alleen oplossingen mbt dezelfde error bij het versturen van mails, niet bij het ontvangen ervan.

Verder kan ik ClamAV niet compilen: die zegt telkens dat curl.h niet bestaat, terwijl tijdens "./configure" curl-7.13.2 wordt gevonden.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 20:48:35 #44
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_24398690
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 18:28 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb eindelijk mijn eigen mailserver (QMR, een pakket met qmail, SquirrelMail, vqadmin, etc) geïnstalleerd op mijn FreeBSD 4.10 bak. Alles lijkt te werken, alleen niet helemaal zoals het moet.

Ik kan zonder problemen mailen naar mailaccounts op de mailserver, zolang de mail maar komt van binnen het eigen domein. Zodra ik probeer te mailen vanop een externe mailaccount (bijvoorbeeld vanaf een Hotmail-account), wordt de mail gebounced met een 553 error:
[ code verwijderd ]

Weet er iemand waar ik hiervoor moet kijken? Ik heb zelf al een hoop gezocht, maar ik vind alleen oplossingen mbt dezelfde error bij het versturen van mails, niet bij het ontvangen ervan.

Verder kan ik ClamAV niet compilen: die zegt telkens dat curl.h niet bestaat, terwijl tijdens "./configure" curl-7.13.2 wordt gevonden.
Eerste error heb ik ook regelmatig gehad, maar kan ik je helaas geen oplossing voor geven; die heb ik zelf ook nooit gevonden. De 2e lijkt me een include path wat niet goed staat. Even in de compile scripts kijken en het volledige path naar curl.h aangeven zou het denk ik op moeten lossen.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 20:54:56 #45
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_24398812
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 18:28 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[ code verwijderd ]

Kan je eens pasten wat er in /var/qmail/control/rcpthosts staat?
pi_24399455
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 20:54 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Kan je eens pasten wat er in /var/qmail/control/rcpthosts staat?
Daar staat enkel mijn domain in.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 23:26:44 #47
65490 whoops
pi_24400896
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 21:41 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of het helpt, maar misschien heb je hier wat aan...
  dinsdag 4 januari 2005 @ 23:40:40 #48
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_24401184
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 21:41 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

M.i. zou daar je domein in moeten staan wat je gebruikt op die server. Daar staan bij mij tenminste alle domeinen in.
pi_24406508
Is er voor mijn Linux RedHat 9 machine toevallig een tooltje waarmee ik 'makkelijk' een overzicht kan krijgen van de opgevraagde websites en hoeveel maal deze zijn opgevraagd.
Ik weet dat het met een proxyserver kan, maar zijn er ook andere tools?
pi_24406960
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 23:40 schreef Afwezig het volgende:
M.i. zou daar je domein in moeten staan wat je gebruikt op die server. Daar staan bij mij tenminste alle domeinen in.
Maar dan moet je op voorhand weten van wie je allemaal mails gaat krijgen?

Ik ga de link van whoops eens nalezen.

[edit]
Reply op een testmail die ik van mijn "FOK!"-email stuur:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Hi. This is the qmail-send program at rm.zworg.com.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<fubar_is@begaaid.be>:
212.239.227.9 does not like recipient.
Remote host said: 553 sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts
(#5.7.1)
Giving up on 212.239.227.9.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path: <fubar@zworg.com>
Received: (qmail 2595 invoked by uid 500); 5 Jan 2005 09:33:09 -0000
To: fubar_is@begaaid.be
Subject: Test
From: "Fucked Up Beyond All Recognition" <fubar@zworg.com>
Date: Wed,  5 Jan 2005 01:33:09 -0800
Message-id: <27937.1104917589@zworg.com>

Test

En hier de inhoud van mijn rcpthosts-file:

1
2
[10:26:02]root@nythala:/var/qmail/control$ cat rcpthosts
begaaid.be

Ik heb trouwens de newbie-FAQ van whoops doorgenomen, en daarin staat dat ik enkel mijn rcpthosts moet aanpassen. Maar die staat toch goed?

[ Bericht 64% gewijzigd door F.U.B.A.R op 05-01-2005 10:27:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')