1. Je beweert dat het een theorie is, heb je het topic over theorievorming ook gelezen ?quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik hoop dat dit het goede forum is... Ik heb "een theorie", die heb ik al langer, maar hij kwam nu ter sprake, en ik wil hem graag eens "in de groep gooien":
IEDEREEN doet ALLES wat-ie doet om er ZELF op een of andere manier beter van te worden.
IMO moet een altruistische daad voldoen aan het volgende:quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:29 schreef jdmorpheus het volgende:
moeilijk debat, weinig discussie mogelijk...
hangt ervanaf of je het beter voelen van jezelf dóór het helpen van iemand anders als altruïsme ziet of niet.
nog een leuke:
stél even dat écht altruïsme bestaat; wát zou dan je beweegreden zijn om dat te doen?
ik ben het overigens 100% eens met Oud_student, een discussie als deze kan eigenlijk nooit objectief bekeken worden. je staat altijd aan 1 kant.
Omdat er sprake moet zijn van intentie om te helpen. De daad op zichzelf moet het enige zijn dat van belang is voor de dader. Er kunnen namelijk ook daden verricht worden die goed voor iemand uitpakken maar de dader niet beïnvloeden (dan kan de daad ook voortgekomen zijn uit onverschilligheid, wat IMO geen altruisme kan zijn).quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:46 schreef Oud_student het volgende:
Waarom moet iemand voor zijn goede daad gestraft worden ?
De daad hoeft geen voordeel op te leveren, de bedoeling moet het wel zijnquote:Op dinsdag 14 december 2004 00:43 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
IMO moet een altruistische daad voldoen aan het volgende:
1. De daad moet een voordeel voor iemand opleveren
2. Dit voordeel mag direct en indirect geen voordeel opleveren voor de dader (ook niet voor het beeld van eigenwaarde van de dader). De dader moet er dus eigelijk op achteruitgaan in minimaal gelijke mate als degene die werd geholpen erop vooruit gaat.
Het gevoel dat je niet iemand hebt vermoord, maar hem in leven hebt gehouden en vergeven.quote:Op dinsdag 14 december 2004 04:36 schreef backstabber het volgende:
stel nou eens voor dat jouw kind op een gruwelijke manier in Amerika aan zijn/haar einde komt.
Vervolgens reis je af naar Amerika en daar wordt je de vraag gesteld of jij vind dat de moordenaar de doodstraf moet krijgen, je antwoord dat je uit principe tegen de doodstraf bent.
Welk voordeel levert jou dit standpunt op?
maar dan is het een mislukte altruistische daad (een altruistisch gebaar). De daad moet er wel degelijk zijn en het moet succesvol zijn omdat er anders geen bewijs is voor het altruisme. Intenties alleen zijn niet valide.quote:Op dinsdag 14 december 2004 04:13 schreef Icelus het volgende:
[..]
De daad hoeft geen voordeel op te leveren, de bedoeling moet het wel zijn
Alleen als het je intentie is geweest om te sterven voor een ander, dan is dat een altruistische daad.quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:26 schreef aloa het volgende:
Stel dat je iemand zijn leven red, maar je komt daarbij zelf om het leven, dan word je er dus niet zelf beter van. Je hebt iets goeds gedaan, maar haalt er geen voordeel uit![]()
begin nu te twijfelen aan wat ik hier neerzet
hoewel ik denk dat de TS wel gelijk heeft in zijn stelling, is dit een waardevolle toevoeging. punt 3 dat je aanhaald, is waarschijnlijk de falcificeerbare variant van deze stelling, en het waarschijnlijk dan ook handiger om daarmee aan de slag te gaanquote:Op dinsdag 14 december 2004 00:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
1. Je beweert dat het een theorie is, heb je het topic over theorievorming ook gelezen ?
Dus hoe is jouw theorie falsifieerbaar, met welke experimenten
2. Als je een hamer hebt, lijkt alles op een spijker.
M.a.w. je hebt alleen maar oog voor jouw verklaring, andere verklaringen zijn per definitei onjuist.
De theorie gaat dan meer op een geloof lijken, is iig niet wetenschappelijk.
3. Je zou ook zo kunnen redeneren, alles wat wij doen wordt veroorzaakt door een of andere impuls, er is geen vrije wil , we kunnen niet anders.
Ook een theorie, waar ovrigens wel experimenten mee gedaan kunnen worden.
Ja en helaas gebeurt dat maar al te vaak. Mensen die anderen belazeren, zodat ze er zelf beter van worden.quote:Op woensdag 15 december 2004 09:54 schreef B-FliP het volgende:
Als iedereen op manier 2 egoistisch is (over lijken gaan) heb je een klotewereld...
Goed punt!quote:Op woensdag 15 december 2004 10:46 schreef KarmaniaK het volgende:
wat nou als je iets per ongeluk doet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |