abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23944655
Naar aanleiding van onderstaand artikel wil ik graag een discussie starten over de emancipatie van de vrouw. Emancipatie in de zin dat de vrouw in staat is zelfstandigheid te creeeren.

Ik hoop dat we in deze discussie verder komen, dan de constatering dat moslimvrouwen niet geemancipeerd zijn om vervolgens te roepen dat ze allemaal met een zweep tot werken gedwongen moeten worden.

De emancipatie van de vrouw is noodzakelijk om de kosten van vergrijzing beter op te kunnen vangen. Hoe moeten we dit opvangen? Laten we alles vrij en laat iedereen oma inschakelen. Of zoals in Engeland schaffen we een PS2 aan en laten de kinderen tot 8 uur s avonds alleen thuis?
Een andere mogelijkheid is om meer vanuit de overheid te regelen.
Ik ben van mening dat we richting een Zweeds systeem moeten waarin zwangerschaps verlof en kinderopvang goed geregeld is. Dit heeft natuurlijk een prijskaart, maar verhoogt de onafhankelijkheid van de vrouw. Men is niet meer afhankelijk van kennissen en familie.

Wat vinden julie ervan?
quote:
Emancipatie vrouwen stagneert

ROTTERDAM, 13 DEC. De emancipatie van vrouwen in Nederland stagneert en blijft achter bij de kabinetsdoelen. Dit blijkt uit de Emancipatiemonitor 2004, die het Sociaal en Cultureel Planbureau vandaag heeft gepubliceerd.

De streefcijfers die het kabinet drie jaar geleden heeft vastgesteld voor het jaar 2010 lijken op een enkele uitzondering na niet haalbaar, aldus de onderzoekers. Mogelijk is dit deels te wijten aan de economische malaise, maar als hoofdverklaring schiet deze te kort, juist omdat vrouwen relatief vaak werken in sectoren die minder conjunctuurgevoelig zijn, zoals het onderwijs en de zorg.

Het SCP wijst nadrukkelijk op het weinig krachtige overheidsbeleid als oorzaak voor de stagnatie. Zo zijn er wel heldere streefdoelen gesteld, maar doet de overheid er weinig aan om die ook bekend te maken bij relevante partijen als werkgevers. Dit kabinet is het eerste sinds decennia dat geen aparte bewindspersoon voor emancipatiezaken heeft. Minister De Geus (Sociale Zaken) doet emancipatie 'erbij'. Volgens hem kan dat best, omdat - zo zei hij twee jaar geleden - het emancipatieproces van de autochtone vrouw is voltooid. Het SCP deelt deze opvatting geenszins.

Hoofddoelstelling van het emancipatiebeleid is al bijna twintig jaar 'het scheppen van voorwaarden voor een pluriforme maatschappij waarin ieder, ongeacht sekse, de mogelijkheid heeft een zelfstandig bestaan te verwerven en waarin vrouwen en mannen gelijke rechten, kansen, vrijheden en (sociale) verantwoordelijkheden kunnen realiseren'. Economische zelfstandigheid wordt hierbij gezien als basisvoorwaarde. Iemand geldt als economisch zelfstandig als die ten minste zeventig procent van het minimumloon verdient met werken.

Vorig jaar was 41 procent van de vrouwen tussen 15 en 65 jaar economisch zelfstandig. Het doel was 44 procent. De kans dat het streefdoel voor 2010 - 60 procent - wordt gehaald, achten de onderzoekers gering.

In 2003 had 55 procent van de vrouwen tussen de 15 en 65 jaar werk. De streefwaarde van het kabinet was 56 procent. De streefwaarde voor 2010 - 65 procent - wordt waarschijnlijk niet gehaald, aldus de onderzoekers. Verreweg de meeste vrouwen werken overigens in deeltijd.

Ook de realisatie van de doelen voor het percentage vrouwen in hogere functies blijft in nagenoeg alle sectoren ruim achter bij de door het kabinet geformuleerde doelen. Alleen in het Europees Parlement en in de Tweede Kamer ligt het percentage vrouwen op schema om in 2010 de beoogde percentages te halen. Opvattingen van werkgevers vormen hier een belangrijke belemmering. Werkgevers zijn in hun ideeën over het combineren van werk en zorg, en over leiding geven in deeltijd, veel conservatiever dan de bevolking als geheel.

De levensloopregeling, die aanvankelijk was bedoeld om de combinatie van werk en zorg te verlichten, zal waarschijnlijk vooral worden gebruikt om eerder te stoppen met werken, aldus het SCP. Plannen van het kabinet om de werkweek te verlengen zullen naar de verwachting van de onderzoekers een stap terug betekenen in het emancipatieproces, omdat hierdoor de combinatie van arbeid en zorg eerder moeilijker wordt dan makkelijker.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  † In Memoriam † maandag 13 december 2004 @ 16:54:24 #2
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23944889
Wat brengt jou ertoe om moslima's alvast bij voorbaat uit te sluiten van oorzaken en redenen tot stagnatie? M.a.w.: wil je werkelijk een zuivere discussie? Allereerst zal moeten vastgesteld worden wie en wat er allemaal invloed op heeft.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_23945006
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:54 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Wat brengt jou ertoe om moslima's alvast bij voorbaat uit te sluiten van oorzaken en redenen tot stagnatie? M.a.w.: wil je werkelijk een zuivere discussie? Allereerst zal moeten vastgesteld worden wie en wat er allemaal invloed op heeft.
Have it your way. Als daar een leuke discussie uit voortkomt, graag!

Ik sluit moslima's niet uit. Ik zou graag willen dat het niet alleen over dat onderwerp gaat.....
Donner 1
Donner 2
Streng!
  † In Memoriam † maandag 13 december 2004 @ 17:03:46 #4
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23945117
Frappant dat er bij de vrouwenemancipatie zo op de economische aspecten wordt ingegaan. Een verdoorgevoerde emancipatie betekent echter ook dat vrouwen de lasten moeten aanvaarden en dat zwangerschapsverlof nog wel bespreekbaar is, maar vervroegd pensioen speciaal voor vrouwen een no-go. Ik snap dat in deze maatschappij economische zelfstandigheid belangrijk is, maar ook denk ik dat men nu teveel doorfocust op de economische aspecten. Zouden die niet alleen belicht worden, dan zouden we het ook over de sociale aspecten kunnen hebben en dan komen o.a. moslima's weer snel in beeld.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_23947372
quote:
Hoofddoelstelling van het emancipatiebeleid is al bijna twintig jaar 'het scheppen van voorwaarden voor een pluriforme maatschappij waarin ieder, ongeacht sekse, de mogelijkheid heeft een zelfstandig bestaan te verwerven en waarin vrouwen en mannen gelijke rechten, kansen, vrijheden en (sociale) verantwoordelijkheden kunnen realiseren'. Economische zelfstandigheid wordt hierbij gezien als basisvoorwaarde. Iemand geldt als economisch zelfstandig als die ten minste zeventig procent van het minimumloon verdient met werken.
Ik heb een hekel aan een overheid die aan "het scheppen van voorwaarden" doet.
  maandag 13 december 2004 @ 19:42:51 #6
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_23948800
Ik las het in de volkskrant vandaag. Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels over het vergrijzingsverhaal, dat is dus m.i geen geldig argument om vrouwen aan het werk te krijgen.
Ten tweede vind ik dat de emancipatie van vrouwen in het algemeen al veel te ver achterloopt. Positieve discriminatie, blijf van mijn lijf huizen, moedermavo, het zijn allemaal initiatieven uit de jaren 80.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  dinsdag 14 december 2004 @ 01:05:45 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23958385
Grotere bedrijven moeten kinderopvang regelen als onderdeel van het salarispakket. In eigen huis dus. Hier in Amerika is het bij grotere bedrijven waar veel ouders/moeders werken om kinderopvang binnen het bedrijfspand te hebben. Voornamelijk de grotere bedrijven natuurlijk met 150+ of meer werknemers.

Het kind wordt dan in een kinderdagverblijf opgevangen op het bedrijfsterrein. Er is dus een kinderleidster in dienst van het bedrijf en 1 of meerdere kamers is ingericht als dagverblijf voor kinderen tot een jaar of 3. Dit heeft als groot voordeel dat de ouders samen met het kind kunnen lunchen bijvoorbeeld, of bij problemen waar het kind om de moeder vraagt deze 5 minuten verderop zit.

Ook veel bedrijventerreinen waar allerlei kleine bedrijven gehuisvest zitten (zoals in Nederland ook overal) hebben vaak een gezamelijk kinderdagverblijf waarbij alle bedrijven aan meebetalen. Alle werknemers komen toch naar hetzelfde bedrijventerrein, en het is dus veel voordeliger om de kinderen daar af te zetten en weer op te halen na werktijd. Wederom hetzelfde voordeel dat de ouder altijd relatief dicht in de buurt is.

Lang niet alle bedrijven hebben dit - mijn bedrijf en bedrijvenpark dus niet - maar het is wel een trend in opkomst. Het gebouw dat een jaar of 10 geleden werd opgeblazen in Oklahoma had zo'n kinderdagverblijf, en ook het WTC had er diversen. (Voor zover ik weet waren alle kinderen tijdig geevacueerd omdat de verblijven op de eerste paar verdiepingen lagen).

In Nederland zijn er bedrijven met 500+ medewerkers die totaal geen voorzieningen bieden hierin, en dat mag wel eens veranderen. Tuurlijk, het kost 60.000 Euro per jaar om het operationeel te houden (40 salaris, 20 operationele kosten), maar je krijgt er waarschijnlijk een aantal vrouwelijke werknemers voor terug die veel meer in het laatje kunnen brengen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_23962704
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 01:05 schreef maartena het volgende:
Grotere bedrijven moeten kinderopvang regelen als onderdeel van het salarispakket. In eigen huis dus. Hier in Amerika is het bij grotere bedrijven waar veel ouders/moeders werken om kinderopvang binnen het bedrijfspand te hebben. Voornamelijk de grotere bedrijven natuurlijk met 150+ of meer werknemers.

In Nederland zijn er bedrijven met 500+ medewerkers die totaal geen voorzieningen bieden hierin, en dat mag wel eens veranderen. Tuurlijk, het kost 60.000 Euro per jaar om het operationeel te houden (40 salaris, 20 operationele kosten), maar je krijgt er waarschijnlijk een aantal vrouwelijke werknemers voor terug die veel meer in het laatje kunnen brengen.
Het idee is natuurlijk ideaal.

Maar hoe wil je dit aanpakken? In de huidige situatie kan je als organisatie hier aan onttrekken en werknemers laten aanmodderen. Er zijn immers creches en oma's en opa's? Wil je dit verplicht stellen, zodat uitvreters gedrag niet mogelijk is? Of anders subsidies verstrekken? Er is door de regering juist de laatste jaren bezuinigd op kinderopvang.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_23962768
equal rights are Fantasy it will come back to normal soon
- Necro - 12 King Pimp Commandments.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')