abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:20:03 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1670982
www.nu.nl:

Helft Nederlandse moslims heeft begrip voor aanslagen

Uitgegeven: 18-9-2001 17:30
Laatst gewijzigd: 18-9-2001 18:11

UTRECHT - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af. Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen, een kwart staat er neutraal tegenover.

Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.

Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap "een beetje" voorstellen, 29,3 procent niet.

Afkeuring

Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.

Ruim de helft (51 procent) van de moslims is "heel erg" tot "een beetje" bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving "een beetje" tot "erg" pro-westers te vinden.

Van Boxtel

De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquêteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.

Minister Van Boxtel van Integratiebeleid liet in een reactie weten "heel verontrust" te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

-----------------------------------------

Lusten jullie nog peultjes? Ome Pim schijnt toch gelijk te krijgen.....

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_1671097
Ik vind het toch wel schokkend dat bijna 40% de aanslag niet afkeurt. En hoe kun je nou in godsnaam neutraal tegenover zo'n aanslag staan, volgens mij durfde ze gewoon er niet voor uit te komen dat ze voor die uitslag waren.
This is this. This ain't something else, this is this!
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:34:20 #3
15444 De_Inquisiteur
The Power Of Suggestion...
pi_1671101
Misschien hebben die mensen wel veel erger dingen medegemaakt.
... is often underestimated
pi_1671123
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:34 schreef De_Inquisiteur het volgende:
En dan keur je zo'n actie dus goed
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 18 september 2001 @ 19:37:17 #5
15444 De_Inquisiteur
The Power Of Suggestion...
pi_1671133
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:36 schreef milagro het volgende:
En dan keur je zo'n actie dus goed
Dat doet maar 5%.
... is often underestimated
pi_1671201
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:37 schreef De_Inquisiteur het volgende:

[..]

Dat doet maar 5%.

Da's dan 5% teveel.
pi_1671209
quote:
Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland.
Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.

Zeker gezien het feit dat er ruim 800.000 moslims in Nederland zijn.

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
pi_1671273
Je hebt leugens en je hebt statistieken...

Begrip voor iets hebben is heel iets anders dan iets goedkeuren!

Overigs vind ik een onderzoek van 426 mensen op zo'n bevolkingsgroep erg weinig. Dan heb je 21 mensen nodig om aan die 5 procent te komen.

En ik denk dat de meningen gaan verschuiven zodra het echt spannend wordt.

pi_1671285
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:

[..]

Nou, nou... Dat noem ik nog eens een onderzoek waar je van op aan kunt.

Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.

Kwestie van statistiek. Dit is gewoon een standaard representatief onderzoek.

dinsdag 18 september 2001 @ 20:11:41 #10
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1671535
Minister Van Boxtel van Integratiebeleid liet in een reactie weten "heel verontrust" te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

Als het nou eens een keer niet bij zo'n standaard reactie zou blijven. Ja, je kunt altijd hoop hebben..

dinsdag 18 september 2001 @ 23:22:41 #11
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1673649
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:

[..]

Voor een enquete onder de gehele nederlandse bevolking is een aantal van 1000 al meer dan genoeg.

Nee, omdat de moslim een etnische minderheid is en omdat de zaak gevoelig is lijkt mij het percentage ondervraagden nog laag. I.i.g. ligt het ook aan hoé de vragen zijn gesteld, maar ook hoe de resultaten geopenbaard zijn. Ze hebben er begrip voor... dat kan zoveel betekenen. Het betekend in ieder geval niet dat ze het goedkeuren of dat ze er om juichen. Paniek-schoppend onderzoek!
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:23:53 #12
272 R@b
No-nonsens
pi_1673659
quote:
Helft moslims heeft begrip voor aanslagen

UTRECHT (ANP) - Bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland heeft volledig begrip voor de terroristische aanslagen in New York en Washington. Tegelijkertijd keurt een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af.

Stuitende cijfers, zou me schamen als ik moslim zou zijn.
quote:
Ruim 5 procent oordeelt met instemming over de aanslagen,
5% potentiële moslim terroristen. In iedere geval zeer fundamentalistisch ingestelde klootzakken.
quote:
een kwart staat er neutraal tegenover. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing in opdracht van Contrast, weekblad over de multiculturele samenleving. Het bureau ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland. De editie van Contrast waarin de resultaten zijn gepubliceerd, verschijnt donderdag.

Overige uitkomsten

Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen. 28,6 Procent kan zich die blijdschap 'een beetje' voorstellen, 29,3 procent niet. Bijna de helft (48,8 procent) keurt vreugde-uitingen als die van Palestijnen in de bezette gebieden en Marokkaanse jongeren in Ede overigens af.

Ruim de helft (51 procent) van de moslims is 'heel erg' tot 'een beetje' bang voor toenemende discriminatie. Driekwart van de ondervraagden heeft daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Verder vindt meer dan de helft (57 procent) de berichtgeving in de media over de aanslagen vooringenomen. Driekwart zegt de verslaggeving 'een beetje' tot 'erg' pro-westers te vinden.

De ondervraagden zijn afkomstig uit tien verschillende geboortelanden. Marokkanen (37 procent) en Turken (26 procent) vormen de grootste groepen geënquîteerden. Sekse, leeftijd, opleiding en etniciteit blijken van weinig invloed te zijn op de uitkomsten.

Het wachten is op degenen die deze cijfers weer komen bedekken met de spreekwoordelijk mantel der liefde.
quote:
Van Boxtel

Minister Van Boxtel van Integratiebeleid zegt ,,heel verontrust'' te zijn over het begrip dat onder Nederlandse allochtonen zou bestaan voor de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten.

Van Boxtel wil, naar aanleiding van de uitkomsten, met sleutelfiguren uit de Moslimgemeenschap in Nederland rond de tafel. Hij wil dat zij hun achterban wijzen op de verantwoording die allochtonen in Nederland hebben. ,,Universele menselijke waarden moeten ook door hen worden uitgedragen.''

De afgelopen week deden zich in Nederland incidenten voor tussen allochtonen en, vermoedelijk, autochtonen. Islamitische jongeren in Ede gingen na de aanslagen in de VS de straat op om hun vreugde te uiten. De afgelopen dagen werd een aantal Islamitische scholen, op diverse plekken in het land, in brand gestoken.

Volgens beschouwers van de binnenlandse politiek tonen de incidenten het failliet van het Nederlandse integratiebeleid aan. Van Boxtel noemt dit onzin. ,,In vergelijking met het buitenland is de omgang tussen autochtonen en allochtonen hier vreedzaam. Soms botst en schuurt het. Maar over het algemeen verloopt de integratie goed.''

Van Boxtel. Hou toch op man, mislukt figuur.....
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1673830
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef El-Lupe het volgende:

Hmm, stel dat die 426 ondervraagden toevallig een wat fundamentalistischere inslag hadden en laten we dan 2% van die 5% afhalen voor de rest van de moslims in nederland.

[klein rekensommetje]

3% van 800.000 is toch al bijna 25000.

[/klein rekensommetje]

Hiervan uitgaande keurt dus zo'n 25000 moslims deze terroristische aanslag goed.

Ben overigens net zo benieuwd hoe de uitslag zou zijn onder de 'autochtone' bevolking...

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_1674201
Toch triest dat er nog lui zijn die het wel begrijpen. Die komen hier profiteren van de westerse geneugten waar die terroristen juist zo tegen zijn. Dat stelletje overlopers dat te laf is om in het eigen land orde op zaken te stellen komt hier wel lekker meeprofiteren en moet dan ook nog zonodig het eens zijn met een stel terroristen dat zoiets belachelijks doet. Als ze het er zo mee eens zijn zout dan snel op uit dit kapitalistisch land dat samen met de USA, Duitsland, Belgie, Frankrijk, Engeland en de rest van de EU wat betreft dit soort dingen (aanpakken en uitroeien van die terroristen) toch wel op een lijn staat.
> Nederland: het cirus is open <
pi_1674222
Ik vraag me af wat deze enquete werkelijk voor waarde heeft.
quote:
Van de ondervraagden kan 36,9 procent zich de vreugde van sommige moslims over de aanslagen voorstellen.
Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.
pi_1674261
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
Waarom?

Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie. Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.

Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).

Cijfers waren alleen een beetje pijnlijk voor Wim Kok, toen die vanavond in Netwerk over die cijfers om een mening werd gevraagd.

(interessante uitzending trouwens, wordt nu nog herhaalt op Nederland1)

g

pi_1676466
Berichtgeving in de media over dit soort onderzoeken kun je maar beter per definitie wantrouwen. Journalisten lijken nauwelijks in staat resultaten juist te interpreteren of de waarde van dit soort enquetes goed in te schatten. Ook in dit geval slaat de journalist de plank mis door als kop te kiezen "Helft Nederlandse moslims heeft begrip voor aanslagen".
Ten eerste zegt dit niet zoveel. Er zijn wel honderd redenen te bedenken waarom je in meer of mindere mate begrip voor deze aanslagen zou kunnen hebben. Dat zegt weinig over je mate van sympathie voor de terroristen.
Ten tweede lijkt me dit resultaat totaal niet opzienbarend. Iedereen die de discussie in de media heeft gevolgd weet toch dat er een ontstellend hoog aantal zogenaamde deskundigen en andere opiniemakers is dat niets liever doet dan de Amerikanen in te peperen dat hun buitenlandse politiek debet is geweest aan de aanslag? Zelfs Jan Mulder fulmineerde in Barend en Van Dorp gisteravond over een Volkskrant-redacteur die het gore lef had gehad te suggereren dat Nederland zich misschien eerst maar eens gewoon achter de VS moest opstellen. Als ik het aantal posts hier op Fok lees dat begint met "Ik keur de aanslagen natuurlijk af hoor, maar..." om vervolgens te beweren dat de Amerikanen zo fout zijn als maar kan en dit aan zichzelf te danken hebben, dan denk ik dat de in dit onderzoek ondervraagde moslims minder begrip hebben voor de aanslagen dan de Fok-posters.

Het enige resultaat van dit onderzoek dat wel opvallend is maar onderbesneeuwd blijft, is volgens mij dat 61,5 procent de aanslagen afkeurt. Dat betekent dus dat 38,5 procent de aanslag niet afkeurt. En dat vind ik nou wel schokkend.

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_1676509
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:51 schreef Sniper het volgende:

Dan zie ik toch graag de standaarddeviatie bij deze getallen. Ik vind 426 mensen erg weinig om een oordeel te vellen over de stemming onder moslims woonachtig in Nederland. Je mag deze percentages dan ook met een flinke korrel zout nemen.
O+. Ripley. O+.
  woensdag 19 september 2001 @ 14:33:48 #19
7814 wiip
Forgive, but never forget. JFK
pi_1676524
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:52 schreef Halinalle het volgende:
[..]

Ik kan me de vreugde van sommige moslims ook voorstellen. Desondanks heb ik de grootst mogelijke afkeur voor deze aanslagen.

Mee eens. Deze enquete is lekker makkelijk en komt zeer tendentieus over. Precies wat mensen willen horen.
Straks komt er een enquete over hoeveel nederlanders een moskee willen opblazen/in brand steken/vernielen. Gaan we daar dan ook conclusies over trekken???
Descartes:Each problem that I solved became a rule which served afterwards to solve other problems. JFK:Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind.
  woensdag 19 september 2001 @ 14:35:32 #20
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1676537
quote:
Op woensdag 19 september 2001 01:04 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie.

nee jij trekt je eigen conclusies wel he.
quote:
Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.
Ga eens met moslims praten, dan merk je vanzelf dat er een hoop zijn die anti-Amerikaans en anti-joods zijn ingesteld. Wat dat betreft kunnen die arm in arm met extreem rechtse lieden lopen. (alleen wat dat betreft dan).
objection your honnor. moslims op TV praten niet terug, dus dat is geen gesprek. de meeste moslims betreuren de doden wel degelijk en stellen dat de daders zelfs geen oprechte moslims zijn omdat dit soort pratijken niet overeenstemmen met de koran. een aanslag op het pentagon ligt vaak anders, omdat dat een militair doel is en de VS, ik verwijs naar het Artikel van Rob Fisk in het Rotterdams Dagblad, als agressors in het Midden oosten worden gezien. iets wat met redelijke argumenten te onderbouwen valt.

maar goed dit is natuurlijk weer onzin, want de conclusies zijn reeds getrokken.

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de (niet-islamitische) Nederlanders. ik kan namelijk persoonlijk ook begrip opbrengen voor de aanslagen, waarbij ik tevens weldegelijk de doden betreur!

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_1676597
Woehahaha, wel 426 ondervraagden! WOW! Wat een onderzoek.
Het is mbv statistiek erg makkelijk om een 'gewenst' resultaat te verkrijgen, zeker bij enquetes van deze omvang. Van Boxtel zou als geen ander beter moeten weten, voordat -ie zgn. geschokt gaat reageren.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_1676616
Ik begrijp, eerlijk gezegd, de verbazing niet. Moslims identificeren zich nu eenmaal niet met de VS, maar bijv. met Palestijnen. Ik begrijp ook niet dat resultaten van enquête consequenties zouden moeten hebben wat betreft de manier waarop wij moslims behandelen c.q. tegemoet treden. Die gedanken sind frei, mijne heren en dames. Fundament van "our way of life".
I´m back.
pi_1676744
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc. Mijn god, hoelang nog. Om heel erg moe van te worden.

Gelukkig was Kok geschokt en nam hij het wordt ONACCEPTABEL in de mond. Zet het nou ook eens om in daden! Zal wel wachten worden op de nieuwe regering, bij Gods gratie zonder de PvdA.

Ik zou heel erg graag iets heel ongenuanceerds over die 5% willen zeggen maar doe dat niet.

woensdag 19 september 2001 @ 15:01:29 #24
15660 chocolatemoeze
pi_1676766
Laten we eerlijk zijn, deze enquete is gewoon helemaal uit zijn verband gerukt.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_1676775
quote:
Op woensdag 19 september 2001 14:59 schreef Sniper het volgende:
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc.
Groningse asielzoekers ...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_1676795
Ik heb een vraag die wel aansluit bij dit topic,

Indien een moslim hier op ANM zou posten begrip te hebben voor de aanslagen (ik zie het niet zo gauw gebeuren, maar stel dat), wordt deze post dan onmiddelijk verwijderd en krijgt de persoon een ban, of wordt de discussie met zoiemand aangegaan?

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 19 september 2001 @ 15:04:22 #27
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1676796
Goh, verbazingwekkende uitkomts

Ik begin echt steeds minder tolerantie voor deze groep mensen te hebben.

Tsk, en dan nog mensen die het hier rechtlullen onder het motto van verkeerde vraagstelling:
- "Ja ik er ook wel begrip voor opbrengen, maar dat wil dus niet automatisch zeggen dat ik het goedkeur"

Vraagje aan deze mensen: Als ik zeg dat ik wel begrip kan opbrengen voor Hitlers Jodenmoord. Hoe zou je dat dan interpreteren?

Osama Bin Laden is een varken
pi_1676806
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:01 schreef chocolatemoeze het volgende:
Laten we eerlijk zijn, deze enquete is gewoon helemaal uit zijn verband gerukt.
Kok zag dat toch anders.
pi_1676846
quote:
Op woensdag 19 september 2001 14:59 schreef Sniper het volgende:
En ja hoor. Gelijk de resultaten onder het tapijt schuiven er vraagtekens bijzetten etc. Mijn god, hoelang nog. Om heel erg moe van te worden.

Gelukkig was Kok geschokt en nam hij het wordt ONACCEPTABEL in de mond. Zet het nou ook eens om in daden! Zal wel wachten worden op de nieuwe regering, bij Gods gratie zonder de PvdA.

Ik zou heel erg graag iets heel ongenuanceerds over die 5% willen zeggen maar doe dat niet.

Wat zijn nu je diepere gedachten? Moeten we eigenlijk niet een militaire junta invoeren die verbeten en letterlijk nietsontziend jacht maakt op Moslims die een andere mening zijn toegedaan over recente gebeurtenissen dan de meerderheid der bevolking? En een quotum van 5% van de Moslims voor televisie met machinegeweren neermaaien? En dan en passant ook maar alle PvdA'ers, GroenLinksers en SP'ers en verder iedereen die een genaunceede aanpak voorstaat tegen de muur zetten of opsluiten in kerkers en concrentratiekampen en de sleutels weggooien? Bij de gratie Gods.

Gij zijt een echte Christen. Gij zijt een voorbeeld voor de jeugd.

I´m back.
pi_1676913
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:04 schreef HeindeKort het volgende:
Vraagje aan deze mensen: Als ik zeg dat ik wel begrip kan opbrengen voor Hitlers Jodenmoord. Hoe zou je dat dan interpreteren?
Vergelijkbaar met de V.S. geen ongelijk geven als ze de atoombom zouden gebruiken tegen Bin Laden.
  woensdag 19 september 2001 @ 15:17:29 #31
15660 chocolatemoeze
pi_1676930
quote:

Tsk, en dan nog mensen die het hier rechtlullen onder het motto van verkeerde vraagstelling:
- "Ja ik er ook wel begrip voor opbrengen, maar dat wil dus niet automatisch zeggen dat ik het goedkeur"

Er is wel degelijk een wereld van verschil tussen het goed keuren of het iets begrijpelijk vinden. Denk je nou echt dat álle duitsers die ook maar één poot hadden in de holocaust allemaal een kind van de duivel waren? Zij waren opgejut door de gigantisch effectieve propaganda apparaat van Hitler. Ik, hoezeer ik het ook verafschuw, vind het begrijpelijk dat sommige mensen zich daarin lieten meeslepen. Ingedekt door de leugens van het regime, de aangewakkerde haat, het loyaal zijn aan je land pleegden sommige Duitse officieren simpelweg massamoorden, alle gewetensbezwaren waren gewoon domweg wég. Ik ga écht niet stuk voor stuk elke Duitser de schuld hier van geven, datgene wat hier schuldig aan was was de óórzaak van deze gruwelijke holocaust en dat was een zieke geest die woonde in de man Hitler. Nimmer zou zo iets goedgekeurd moeten worden, maar je moet het eerst kunnen begrijpen wil je tot de oorzaak komen en wil je deze oorzaak elimineren. Anders blijf je maar symptoom-bestrijden. Je zult écht iets verder moeten kijken dan je neus lang is wil je tot een oplossing komen. Maar aangezien je niet zo ver kijk en je toch niet zoveel geduld hebt met je medemens zul je wel niet eens het tot hier gelezen hebben.

Tot slot, goed en slecht is een héle andere discussie dan begrijpelijk of goedkeuren. Als je die nuances niet aan kunt brengen in een discussie vrees ik dat het dweilen met de kraan open nog een understatement is, inzake jou standpunten en kritieken.

pi_1676944
quote:
Goh, verbazingwekkende uitkomst
Ja idd. Maar jij met je vooringenomen vooroordelen en generalisaties jegens Moslims vond dat natuurlijk niet.
quote:
Had je dat eerst uberhaupt al, of paste dat niet in je bekrompen kop.
quote:
Mja, ik ben het hier wel mee eens. De vraagstelling heeft volgens mij niet veel invloed op antwoorden. maar ik en Hein kunnen het verkeerd hebben.
quote:
Mijn eerste reactie zou zijn dat je vast wel een goede onderbouwing daarvoor hebt. Het gaat om het woord begrip. Begrip is niet goedkeuren. Ik kan ook begrip opbrengen voor de aanslagen, maar ik keur het nog steeds af. Met begrip bedoel ik dat ik me kan voorstellen wat de beweegredenen van de terroristen zouden kunnen zijn. Dat bedoel ik met begrip.
pi_1676960
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat zijn nu je diepere gedachten? Moeten we eigenlijk niet een militaire junta invoeren die verbeten en letterlijk nietsontziend jacht maakt op Moslims die een andere mening zijn toegedaan over recente gebeurtenissen dan de meerderheid der bevolking? En een quotum van 5% van de Moslims voor televisie met machinegeweren neermaaien? En dan en passant ook maar alle PvdA'ers, GroenLinksers en SP'ers en verder iedereen die een genaunceede aanpak voorstaat tegen de muur zetten of opsluiten in kerkers en concrentratiekampen en de sleutels weggooien? Bij de gratie Gods.

Nee, dat soort onzinnige acties heb ik nooit genoemd.

Die zogenaamde genuanceerde aanpak is jarenlang gierend uit de bocht gevlogen. Zaken kunnen niet met naam en toenaam genoemd worden zonder door bepaalde mensen meteen verdacht te worden van racisme. Het laat-maar-waaie-we-schuiven-het-wel-onder-het-tapijt beleid. Zachte heelmeesters, nee warme-boterzachte heelmeesters maken stinkende, etterende wonden.

Dat Kok de 5% onacceptabel noemt zou je een eerste stap in het bewustwordingsproces kunnen noemen.

pi_1676965
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:04 schreef Cosma-Shiva het volgende:

Indien een moslim hier op ANM zou posten begrip te hebben voor de aanslagen (ik zie het niet zo gauw gebeuren, maar stel dat), wordt deze post dan onmiddelijk verwijderd en krijgt de persoon een ban, of wordt de discussie met zoiemand aangegaan?

Deze vraag was eigenlijk bedoelt voor Golfer en Doc.
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1676978
quote:
Er wordt een virtueel hekje om die poster heengebouwd, hij wordt uitgehoord, en vervolgens HELEMAAL de grond ingetrapt..

Discussie.. Ik dacht het niet. Bannen ook niet.. Iemand die je makkelijk inelkaar kunt rammelen schop je toch ook niet weg?

pi_1677024
Zover ik gehoord heb is dit onderzoek slechts onder een handjevol mensen gehouden en kan niet doorgaan als representatief.
Ik vind dat er een mediahetze tegen de moslims aan de gang is, die niet terecht is. En iedereen blijkt hier in mee te gaan. Daarnaast valt het op dat een heleboel mensen nu eindelijk het gevoel hebben dat ze iets in de richting mogen roepen nu er aanleiding voor is.
Ik denk dat juist dit de bedoeling geweest is van deze aanslagen: een breuk tussen de moslims en het westen te creëren.
"Wat het bijvoeglijk naamwoord betreft: als u eraan twijfelt, schrap het dan"
  woensdag 19 september 2001 @ 15:27:57 #37
15660 chocolatemoeze
pi_1677031
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:22 schreef weerdo het volgende:

[..]

Er wordt een virtueel hekje om die poster heengebouwd, hij wordt uitgehoord, en vervolgens HELEMAAL de grond ingetrapt..

Discussie.. Ik dacht het niet. Bannen ook niet.. Iemand die je makkelijk inelkaar kunt rammelen schop je toch ook niet weg?

Hmmmm... dan zijn de mensen op dit forum blijkbaar toch niet zo verstandig als ik dacht.
pi_1677083
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 19:34 schreef De_Inquisiteur het volgende:
Zoals zich verslikt hebben in een olijf
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_1677101
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:27 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Hmmmm... dan zijn de mensen op dit forum blijkbaar toch niet zo verstandig als ik dacht.

-edit, berichtje van Cosma Shiva verkeerd gelezen-
pi_1677129
quote:

Ik verwijder sowieso in principe nooit postings.

Ten tweede, als een moslim dat begrip zou kunnen onderbouwen met argumenten en er een normale discussie over mogelijk is, zie ik geen reden om dat niet toe te laten.

Wij hebben hier geen censuur, doch slechts een policy waaraan we ons allemaal dienen te houden.
Afwijkende meningen, die hier gewoon getolereerd worden, zijn er hier meer dan genoeg op Fok! te vinden.

Verder weer ontopic en dit soort vragen in het vervolg in Feedback stellen, Cosma.

edit-typo-edit

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 19-09-2001 15:40]

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1677131
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:27 schreef Samarinde het volgende:
Zover ik gehoord heb is dit onderzoek slechts onder een handjevol mensen gehouden en kan niet doorgaan als representatief.
Onder hoeveel mensen dacht je dat representatieve onderzoeken normaal gesproken gehouden worden dan??

Maar het is des Nederlands om de uitkomsten van een onderzoek in twijfel te trekken als je het met de uitkomst niet eens bent.

pi_1677144
Normale aantallen hoor voor zo'n onderzoek.
  woensdag 19 september 2001 @ 15:41:36 #43
15660 chocolatemoeze
pi_1677165
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:38 schreef R@b het volgende:

[..]

Onder hoeveel mensen dacht je dat representatieve onderzoeken normaal gesproken gehouden worden dan??

Maar het is des Nederlands om de uitkomsten van een onderzoek in twijfel te trekken als je het met de uitkomst niet eens bent.

Oké, maar de zaak is deze keer iets gevoeliger... Het gaat niet over vragen van "welke smaak condooms prefereer jij?".
  woensdag 19 september 2001 @ 15:45:41 #44
15651 HeindeKort
pi_1677203
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:18 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ja idd. Maar jij met je vooringenomen vooroordelen en generalisaties jegens Moslims vond dat natuurlijk niet.

Flame

Laten we zeggen dat iedere boerenlul die in de grote stad woont en dagelijks met deze mensen omgaat, deze uitkomst al kon verwachten.
Maar ja, jij met je vooringenomen vooroordelen en gierend overdreven politieke correctheid jegens Moslims vond dat natuurlijk niet.

quote:
Had je dat eerst uberhaupt al, of paste dat niet in je bekrompen kop.
Flame nummer 2

Ja die had ik zeker, maar die wordt er zo langzamerhand wel uitgeramd ja.

quote:
Mja, ik ben het hier wel mee eens. De vraagstelling heeft volgens mij niet veel invloed op antwoorden. maar ik en Hein kunnen het verkeerd hebben.
Mooi
quote:
Mijn eerste reactie zou zijn dat je vast wel een goede onderbouwing daarvoor hebt. Het gaat om het woord begrip. Begrip is niet goedkeuren. Ik kan ook begrip opbrengen voor de aanslagen, maar ik keur het nog steeds af. Met begrip bedoel ik dat ik me kan voorstellen wat de beweegredenen van de terroristen zouden kunnen zijn. Dat bedoel ik met begrip.
Begrip betekent dat je sympatie voor de daden en beweegredenen kan opbrengen.
Begrip tonen betekent in deze context wel degelijk dat men het een geoorloofde actie vindt.

En jouw eerste reactie zou zijn dat ik daar vast wel een goede onderbouwing voor zou hebben? Geloof je het zelf?
Ik weet zeker dat 99% gaat gillen over de massamoorden die ik met die zin goedkeur.
Buiten dat, welke onderbouwing kan je hebben om begrip te tonen voor Hitlers massavernietigingsmissie? Die bestaat niet. Universeel fout.
Zodoende kan er ook geen begrip/onderbouwing voor zijn.

woensdag 19 september 2001 @ 15:48:16 #45
15651 HeindeKort
pi_1677236
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:17 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een wereld van verschil tussen het goed keuren of het iets begrijpelijk vinden. Denk je nou echt dat álle duitsers die ook maar één poot hadden in de holocaust allemaal een kind van de duivel waren? Zij waren opgejut door de gigantisch effectieve propaganda apparaat van Hitler. Ik, hoezeer ik het ook verafschuw, vind het begrijpelijk dat sommige mensen zich daarin lieten meeslepen. Ingedekt door de leugens van het regime, de aangewakkerde haat, het loyaal zijn aan je land pleegden sommige Duitse officieren simpelweg massamoorden, alle gewetensbezwaren waren gewoon domweg wég. Ik ga écht niet stuk voor stuk elke Duitser de schuld hier van geven, datgene wat hier schuldig aan was was de óórzaak van deze gruwelijke holocaust en dat was een zieke geest die woonde in de man Hitler. Nimmer zou zo iets goedgekeurd moeten worden, maar je moet het eerst kunnen begrijpen wil je tot de oorzaak komen en wil je deze oorzaak elimineren. Anders blijf je maar symptoom-bestrijden. Je zult écht iets verder moeten kijken dan je neus lang is wil je tot een oplossing komen. Maar aangezien je niet zo ver kijk en je toch niet zoveel geduld hebt met je medemens zul je wel niet eens het tot hier gelezen hebben.

Tot slot, goed en slecht is een héle andere discussie dan begrijpelijk of goedkeuren. Als je die nuances niet aan kunt brengen in een discussie vrees ik dat het dweilen met de kraan open nog een understatement is, inzake jou standpunten en kritieken.

Ik had het in mijn voorbeeld niet over het feit of alle Duitser fout waren, ik stelde dat ik begrip zou hebben voor Hitlers massamoorden. Dat is toch duidelijk niet anders uit te leggen als er mee akkoord gaan.
Ik weet zeker dat je iedereen over je heen krijgt met het zeggen van zoiets.

Probeer niet mijn woorden in een andere context te plaatsen door er ineens het hele Duitse volk bij te betrekken.

woensdag 19 september 2001 @ 15:51:33 #46
15660 chocolatemoeze
pi_1677274
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:48 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Ik had het in mijn voorbeeld niet over het feit of alle Duitser fout waren, ik stelde dat ik begrip zou hebben voor Hitlers massamoorden. Dat is toch duidelijk niet anders uit te leggen als er mee akkoord gaan.
Ik weet zeker dat je iedereen over je heen krijgt met het zeggen van zoiets.

Probeer niet mijn woorden in een andere context te plaatsen door er ineens het hele Duitse volk bij te betrekken.

Nou, over contexten gesproken (alvast, no flame intended hoor) je haalt het voorbeeld van een enkel persoon aan, Hitler. Wat ik bespeur nu is moslim haat, islamieten angst, en het generaliseren van de moslimwereld. Vandaar dat ik die analogie legde tussen het Duitse volk en het islamitische volk. Het aanhalen van een persoon is sowieso niet van toepassing omdat de aanslag op het WTC georganiseerd was waarbij overduidelijk meerder personen dan wel een groepering bij betrokken was.

Sorry dat ik zo heftig reageerde...

pi_1677338
quote:

Wat een vergelijking

Waarschijnlijk was je sowieso al niet tolerant tegenover moslims en heb je nu je stok gevonden om mee te slaan.

"Wat het bijvoeglijk naamwoord betreft: als u eraan twijfelt, schrap het dan"
pi_1677491
quote:
Batuwu Griekgriek
Ten eerste zegt dit niet zoveel. Er zijn wel honderd redenen te bedenken waarom je in meer of mindere mate begrip voor deze aanslagen zou kunnen hebben. Dat zegt weinig over je mate van sympathie voor de terroristen.
Hou toch op, iedereen die niet ONVOORWAARDELIJK de moord op 5000 onschuldige mensen afkeurt minacht ik, ga nou niet goochelen met woorden als 'begrip' en 'sympathie' en dat het een het ander niet suggereert.

Het is sowieso al belachelijk dat dit een enquete waard is, daar zou 425 keer 'ik heb geen begrip' uit moeten komen, en de rest zou gearresteerd moeten worden.

7,4% juicht het zelfs toe dat zijn er 'slechts' 31, maar die zouden dus in principe het zelf ook willen doen? Wellicht in Nederland? Geen verontrustende uitslag?

Ik walg van die mensen 'die het best begrijpen', daar zijn honderden kinderen & baby's omgekomen! Het interesseert me niet wat eraan vooraf is gegaan in opdracht van welk land, onschuldige mensen vermoorden heb je maar af te keuren. Ook voor alle Fokkers hier die de moeite nemen zich te 'verplaatsen' in de begrijpelijke 'haat' die de moslims naar Amerika voelen heb ik geen enkel begrip.

De mensen hebben God niet bedacht, dat heeft God zelf gedaan.
pi_1677524
quote:
Op woensdag 19 september 2001 16:10 schreef mike_another het volgende:

[..]

Ik walg van die mensen 'die het best begrijpen', daar zijn honderden kinderen & baby's omgekomen! Het interesseert me niet wat eraan vooraf is gegaan in opdracht van welk land, onschuldige mensen vermoorden heb je maar af te keuren. Ook voor alle Fokkers hier die de moeite nemen zich te 'verplaatsen' in de begrijpelijke 'haat' die de moslims naar Amerika voelen heb ik geen enkel begrip.

Juist.
  woensdag 19 september 2001 @ 16:17:23 #50
15651 HeindeKort
pi_1677572
quote:
Op woensdag 19 september 2001 15:56 schreef Samarinde het volgende:

[..]

Wat een vergelijking

Waarschijnlijk was je sowieso al niet tolerant tegenover moslims en heb je nu je stok gevonden om mee te slaan.

Behalve de aantallen, is het echt zo verschillend?

Allebei vermoorden ze onschuldige mensen in grote aantallen.

Of dat in een kamp met gas of met gekaapte vliegtuigen gebeurt, is inrelevant.

woensdag 19 september 2001 @ 16:25:10 #51
15660 chocolatemoeze
pi_1677663
quote:

[..]

Hou toch op, iedereen die niet ONVOORWAARDELIJK de moord op 5000 onschuldige mensen afkeurt minacht ik, ga nou niet goochelen met woorden als 'begrip' en 'sympathie' en dat het een het ander niet suggereert.

Het is sowieso al belachelijk dat dit een enquete waard is, daar zou 425 keer 'ik heb geen begrip' uit moeten komen, en de rest zou gearresteerd moeten worden.

7,4% juicht het zelfs toe dat zijn er 'slechts' 31, maar die zouden dus in principe het zelf ook willen doen? Wellicht in Nederland? Geen verontrustende uitslag?

Dat is duidelijk. Einde discussie met jou dus.
Dit is een discussieforum. Als jij al bij voorbaat je mening al klaar bent, niet van plan ben je te laten overtuigen, niet de andere kant van het verhaal wil lezen, maar je enige doel is zo veel mogelijk zieltjes achter jou doel te willen verzamelen... dan ben ik geneigd je te vragen "wat doe je dan hier nog?"

En jah, die zieltjes wil je verzamelen in de angst dat jij misschien wel bij het foute eind hebt, je wilt bevestigd worden in je mening zodat je niet toe hoef geven dat ook jij fout kan zitten.

Verd*mme man, hoe kan men nou praten met mensen die bij voorbaat de deur al dicht gooien... doet me denken aan terroristen.

En trouwens, emoties zoals jou walging zijn feitelijk niet van belang voor een discussie als deze.

[Dit bericht is gewijzigd door chocolatemoeze op 19-09-2001 16:35]

pi_1677738
quote:

[..]

Ik hoop niet dat je denkt dat ik ook begrip zou hebben voor de aanslagen. Als dat je indruk is, heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord. Excuses daarvoor. Veel mensen hebben nou eenmaal de neiging om een verklaring voor het gebeurde te zoeken en komen dan uit bij de door de VS gevoerde buitenlandse politiek. Op mij komt dit ook over als het goed praten van de aanslagen, maar toch denk ik dat je die mensen niet gelijk mag beschuldigen van sympathie voor de terroristen.
quote:
Met je eerste punt ben ik het eens, met het tweede niet. Dat is vrijheid van meningsuiting.
quote:
Ik wil nog wel geloven dat daar wat provocateurs tussen zitten. Veel verontrustender vind ik dat 38,5 procent de aanslagen niet afkeurt. Dat soort aantallen kun je namelijk niet meer wegredeneren door aan te nemen dat sommige respondenten geen serieus antwoord hebben gegeven.
quote:
Ik heb me ook zeer verbaasd over het collectieve Stockholm-syndroom waar veel posters hier aan lijken te lijden. Ook in het debat zondagavond op Nederland 3 was dat duidelijk te zien. En dat zijn dan de Nederlandse intelligentsia...
Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
  woensdag 19 september 2001 @ 16:39:19 #53
15660 chocolatemoeze
pi_1677837
[begripmode]
Ok, jullie je zin. We kiezen allemaal lekker voor onbegrip, gooien alle moslims plat met bommen en hopen dat het nooit meer voorkomt. Want als dat gespuis eenmaal weg is kan dat toch nooit meer gebeuren, want in het westen zou zoiets nooit kunnen gebeuren. Daarbij gaan we ook maar even vergeten dat we zo met mensen omspringen en wordt door de paus onze "zonden" vergeven. We kiezen lekker voor onbegrip en begrijpen eigenlijk niet waarom mensen terroristische aanslagen plegen. We gaan het beestje platgooien zonder de aard gekend te hebben.

En daarna, als dat achter de rug is, en de wereld een paradijs is, schoon van moslimtuig trakteer ik je op een biertje! Komop... ik heb alvast een krat in huis gehaald!

[/begripmode]

Begrip=geen goedkeuren!
Net als Vergeten=niet vergeven

Ik begrijp toch ook dat een haai doodt om te leven? Daarom vind ik het nog wel een naar beest!

pi_1678027
quote:
Op woensdag 19 september 2001 16:25 schreef chocolatemoeze het volgende:
maar je enige doel is zo veel mogelijk zieltjes achter jou doel te willen verzamelen... dan ben ik geneigd je te vragen "wat doe je dan hier nog?"
Is jouw doel met 'discussieren' dan niet om zieltjes te overtuigen van jouw gelijk met argumenten? Ik draag wel degelijk argumenten aan, net als jij ze staan je blijkbaar alleen niet aan, ik stel dat onschuldige mesnen vermoorden nooit in een adem genoemd mag worden met dingen die hun land misschien gedaan zou hebben.
quote:
En jah, die zieltjes wil je verzamelen in de angst dat jij misschien wel bij het foute eind hebt, je wilt bevestigd worden in je mening zodat je niet toe hoef geven dat ook jij fout kan zitten.
Hou alsjeblieft je hoogdravende psychologische analyses over mij voor je, op het punt dat onschuldige mensen nooit vermoord mogen worden en dat welk begrip daarvoor dan ook onvoorstelbaar is, ben ik inderdaad niet bereid over te discussieren.
quote:
Verd*mme man, hoe kan men nou praten met mensen die bij voorbaat de deur al dicht gooien... doet me denken aan terroristen.
Belachelijk lage opmerking, je vergeet me te vergelijken met Hitler dat is hier ook erg populair als men geen argumenten meer heeft.
quote:
En trouwens, emoties zoals jou walging zijn feitelijk niet van belang voor een discussie als deze.
Mijn emoties en uiteraard van de slachtoffers mogen niet erkend worden? Dat is toch juist je hele argument dat je de Moslims begrijpt dat ze zich zo voelen na al die onderdrukking enz. jij baseert je begrip/analyse toch ook op veronderstelde emoties bij hen? Ik baseer me in ieder geval nog op mijn EIGEN emoties.
  woensdag 19 september 2001 @ 17:02:58 #55
15660 chocolatemoeze
pi_1678078
quote:
Op woensdag 19 september 2001 16:57 schreef mike_another het volgende:

[..]

Is jouw doel met 'discussieren' dan niet om zieltjes te overtuigen van jouw gelijk met argumenten? Ik draag wel degelijk argumenten aan, net als jij ze staan je blijkbaar alleen niet aan, ik stel dat onschuldige mesnen vermoorden nooit in een adem genoemd mag worden met dingen die hun land misschien gedaan zou hebben.
[..]

Hou alsjeblieft je hoogdravende psychologische analyses over mij voor je, op het punt dat onschuldige mensen nooit vermoord mogen worden en dat welk begrip daarvoor dan ook onvoorstelbaar is, ben ik inderdaad niet bereid over te discussieren.
[..]

Belachelijk lage opmerking, je vergeet me te vergelijken met Hitler dat is hier ook erg populair als men geen argumenten meer heeft.
[..]

Mijn emoties en uiteraard van de slachtoffers mogen niet erkend worden? Dat is toch juist je hele argument dat je de Moslims begrijpt dat ze zich zo voelen na al die onderdrukking enz. jij baseert je begrip/analyse toch ook op veronderstelde emoties bij hen? Ik baseer me in ieder geval nog op mijn EIGEN emoties.

Mike, het gaat mij de manier waarop het gaat. Míjn doel van discussieren is om argumenten uit te wisselen. Insteek is inderdaad mijn mening. Maar ik gooi nergens de deur voor dicht, behalve voor het niet respect hebben voor elkaars punten. Het gaat mij écht niet om mijn gelijk, meer om wat dan wel de goede mening moet zijn.

En ja, ik heb ook te heftig gereageerd. Tuurlijk wil ik je niet op een lijn leggen met Hitler, maar je maakt het je zelf onmogelijk door meteen maar je minachting over anderen uit te spreken als ze niet op een lijn staan met je.

pi_1678215
Ik denk dat dat onderzoek niet klopte, ik ken een aantal moslims(vriendelijke mensen) die heel aardig zijn en dit soort aanslagen ook afkeuren. Dat geldt voor de meesten, de meeste moslims werken gewoon heel hard. heel Veel moslims in de hele wereld keuren dit ook af en vinden het net zo erg als ieder ander. Laat iedereen gewoon in z n waarde!
pi_1678292
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:02 schreef chocolatemoeze het volgende:
En ja, ik heb ook te heftig gereageerd. Tuurlijk wil ik je niet op een lijn leggen met Hitler, maar je maakt het je zelf onmogelijk door meteen maar je minachting over anderen uit te spreken als ze niet op een lijn staan met je.
Ik denk dat iedereen in topics hierover vergeven mag worden zich soms teveel laten gaan, we zouden onmenselijk zijn als we hier niet allemaal een heftige mening over hadden ...het gaat om nogal wat, als we daarna maar weer tot bezinning komen...peace.
  woensdag 19 september 2001 @ 17:22:44 #58
15660 chocolatemoeze
pi_1678325
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:20 schreef mike_another het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen in topics hierover vergeven mag worden zich soms teveel laten gaan, we zouden onmenselijk zijn als we hier niet allemaal een heftige mening over hadden ...het gaat om nogal wat, als we daarna maar weer tot bezinning komen...peace.

Peace!
  woensdag 19 september 2001 @ 17:24:02 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1678342
Wat is "begrip hebben" voor deze aanslagen? Zoiets is toch heel erg ruim uit te leggen? Als ik kijk naar de voorgeschiedenis: alle aanslagen, moorden, bombardementen, volksonderdrukkingen, economische repressies, hulpacties aan foute regimes van de kant van Amerika, dan ik niet anders dan verwachten dat van de kant van (bijvoorbeeld) enkele Midden-Oosten-landen een tegenreactie komt. De aanslag op het WTC komt echt niet uit de lucht vallen, en is al helemaal niet alleen te wijten aan het moslimfundamentalisme. Ook Amerika gedraagt zich al decennialang als een fundamentalistische agressieve bloedhond. Wie wind zaait, zal storm oogsten, helaas.

Dat wil nog niet zeggen dat ik deze (tegen)actie richting Amerika niet volledig afkeur. Ik verwerp een bomaanslag op het WTC net zoals ik een bombardement op Irakese burgers afkeur. Niet meer, niet minder.
Maar vanuit het perspectief van een gepolariseerde wereld die door wedermenselijke haat en agressie qua dadendrang volkomen is verziekt, is deze aanslag volstrekt logisch. Jammer genoeg.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_1678366
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:14 schreef zeddie het volgende:
Ik denk dat dat onderzoek niet klopte, ik ken een aantal moslims(vriendelijke mensen) die heel aardig zijn en dit soort aanslagen ook afkeuren.
misschien ken jij alleen moslims die horen bij de 61% die het afkeurt?
quote:
Dat geldt voor de meesten, de meeste moslims werken gewoon heel hard. heel Veel moslims in de hele wereld keuren dit ook af en vinden het net zo erg als ieder ander. Laat iedereen gewoon in z n waarde!
Het lijkt me niet meer dan normaal dat de meeste mensen zulk gedrag afkeuren.

Het zou fijn zijn als fundamentele moslims ook anderen in hun waarde zouden houden.

woensdag 19 september 2001 @ 17:29:38 #61
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_1678425
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:24 schreef Ringo het volgende:
De aanslag op het WTC komt echt niet uit de lucht vallen
Echt wel. Ik vind de cijfers trouwens ook verontrustend.
Haalt gelijk bij rechter.
  woensdag 19 september 2001 @ 17:32:41 #62
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1678460
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:25 schreef R@b het volgende:
misschien ken jij alleen moslims die horen bij de 61% die het afkeurt?
Ga zelf eens met moslims praten, zou ik zeggen. Treed eens binnen in de onbekende wereld. Kom eens uit je schommelstoel en staar de medemens recht in de ogen aan.
quote:
Het lijkt me niet meer dan normaal dat de meeste mensen zulk gedrag afkeuren.
Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat de meeste mensen het gedrag dat JIJ hier vertoont, afkeuren. Helaas staan er genoeg gekken met jou mee te blèren. Vervelend hè, zo'n democratie?
quote:
Het zou fijn zijn als fundamentele moslims ook anderen in hun waarde zouden houden.
Niet alleen fundamentalistische moslims zouden erbij gebaat zijn als zij hun eigen beperkende meninkjes wat minder vaak op anderen zouden betrekken.
  woensdag 19 september 2001 @ 17:38:04 #63
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1678521
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:24 schreef Ringo het volgende:
Wat is "begrip hebben" voor deze aanslagen? Zoiets is toch heel erg ruim uit te leggen? Als ik kijk naar de voorgeschiedenis: alle aanslagen, moorden, bombardementen, volksonderdrukkingen, economische repressies, hulpacties aan foute regimes van de kant van Amerika, dan ik niet anders dan verwachten dat van de kant van (bijvoorbeeld) enkele Midden-Oosten-landen een tegenreactie komt. De aanslag op het WTC komt echt niet uit de lucht vallen , en is al helemaal niet alleen te wijten aan het moslimfundamentalisme. Ook Amerika gedraagt zich al decennialang als een fundamentalistische agressieve bloedhond. Wie wind zaait, zal storm oogsten, helaas.

Dat wil nog niet zeggen dat ik deze (tegen)actie richting Amerika niet volledig afkeur. Ik verwerp een bomaanslag op het WTC net zoals ik een bombardement op Irakese burgers afkeur. Niet meer, niet minder.
Maar vanuit het perspectief van een gepolariseerde wereld die door wedermenselijke haat en agressie qua dadendrang volkomen is verziekt, is deze aanslag volstrekt logisch . Jammer genoeg.

Als jij het allemaal zo goed wist, had je al die omgekomen mensen ook wel op tijd kunnen waarschuwen om uit het WTC te blijven.

[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 19-09-2001 17:44]

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 19 september 2001 @ 17:40:24 #64
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1678557
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Als jij het allemaal zo goed wist, had je al die omgekomen mensen ook wel op tijd kunnen waarschuwen om uit het WTC te blijven.
Als je alles vantevoren weet, kom je met een kwartje de wereld rond.
Als de hemel valt, hebben we allemaal een blauw petje.
En als ik een hoeden- en pettenwinkeltje wil beginnen, worden de kinderen zonder kop geboren.

woensdag 19 september 2001 @ 17:42:05 #65
15651 HeindeKort
pi_1678574
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:32 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ga zelf eens met moslims praten, zou ik zeggen. Treed eens binnen in de onbekende wereld. Kom eens uit je schommelstoel en staar de medemens recht in de ogen aan.

Gebruikersnaam Ringo
Woonplaats Groningen

Lekker makkelijk praten vanuit Groningen!
Hoeveel moslims wonen daar? 1000?
Hahahaha!

Zo kan ik ook tolerant/onverschillig zijn.

Kom eens een tijdje in Z-H wonen, het liefst in Rotterdam-Zuid. Als je geconfronteerd wordt met de problematiek, piep je wel anders.

woensdag 19 september 2001 @ 17:54:22 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1678694
Ik denk dat als er zo'n enquette onder autochtonen (whatever that may be) zou gehouden worden dat je ook geen 100% tegen 0% antwoorden tegen zult komen

En zoals Bush het ook wel stelt.. geen mening is een tegen stem als het om allochtonen gaat

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_1678718
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:54 schreef Re het volgende:
Ik denk dat als er zo'n enquette onder autochtonen (whatever that may be) zou gehouden worden dat je ook geen 100% tegen 0% antwoorden tegen zult komen
Speculatie.
  woensdag 19 september 2001 @ 17:58:21 #68
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1678721
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:42 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Gebruikersnaam Ringo
Woonplaats Groningen

Hahahaha!

Kom eens een tijdje in Z-H wonen, het liefst in Rotterdam-Zuid. Als je geconfronteerd wordt met de problematiek, piep je wel anders.

ik woon ook in R'dam en van moslims heb ik weinig last, vertel me eens specifiek wat voor problematiek de moslims veroorzaken.. zou het graag willen weten
  woensdag 19 september 2001 @ 18:03:05 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1678770
quote:
Ik merk het aan jou. Voor je het weet, betreed je het spekgladde ijs van het contra-fundamentalisme. Kijk maar uit HeindeKort, als je daar doorheen zakt, ben ik het niet die je komt redden.
  woensdag 19 september 2001 @ 18:03:08 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1678771
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:57 schreef Sniper het volgende:

[..]

Speculatie.

Dat is elke multiple choice vragenlijst
pi_1678863
Nou weten we gelijk dat deze groep geen respect kan opbrengen en het westerse beleid afkeurd. Is die poll toch nog ergens goed voor. In die groep schuilt het potentiele gevaar voor ons land. Zulke minkukels deinzen volgens mij ook niet terug om hand en span diensten te verlenen aan kwaad willende moslim terreur groepen. Onmiddelijke uitzetting van dit schorum is dan ook gewenst !
  woensdag 19 september 2001 @ 18:24:02 #72
15660 chocolatemoeze
pi_1678922
quote:
Op woensdag 19 september 2001 18:16 schreef XiNiX2002 het volgende:
Nou weten we gelijk dat deze groep geen respect kan opbrengen en het westerse beleid afkeurd. Is die poll toch nog ergens goed voor. In die groep schuilt het potentiele gevaar voor ons land. Zulke minkukels deinzen volgens mij ook niet terug om hand en span diensten te verlenen aan kwaad willende moslim terreur groepen. Onmiddelijke uitzetting van dit schorum is dan ook gewenst !
Weet je dat wel heel zeker? Het potentiele gevaar schuilt hem eerder in het niet naar elkaar willen luisteren! Als je luisterd wat ze zeggen dan kun je ten minste nog terecht en met enig effect op de vingers tikken als het uit de klauwen mocht lopen...

Kijk maar naar het conflict tussen mike_another en mij binnen deze topic. Is toch ook goed gekomen?

[Dit bericht is gewijzigd door chocolatemoeze op 19-09-2001 18:40]

woensdag 19 september 2001 @ 22:00:24 #73
15651 HeindeKort
pi_1680899
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:58 schreef Re het volgende:

[..]

ik woon ook in R'dam en van moslims heb ik weinig last, vertel me eens specifiek wat voor problematiek de moslims veroorzaken.. zou het graag willen weten

Iedere avond laat de Metro naar Slinge.
Veel plezier op de stations met de Marokkanen aldaar....

[Dit bericht is gewijzigd door HeindeKort op 19-09-2001 22:02]

woensdag 19 september 2001 @ 22:02:08 #74
15651 HeindeKort
pi_1680916
quote:
Op woensdag 19 september 2001 18:03 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik merk het aan jou. Voor je het weet, betreed je het spekgladde ijs van het contra-fundamentalisme. Kijk maar uit HeindeKort, als je daar doorheen zakt, ben ik het niet die je komt redden.

Theorie is leuk.
Praktijk is een ander verhaal.
Wat dat betreft heb je dus gewoon geen recht van spreken vanaf je gezellige zolderkamertje.
  donderdag 20 september 2001 @ 00:23:01 #75
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1682598
quote:
Op woensdag 19 september 2001 22:00 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

En die geven overlast omdat het moslims zijn? Dat zeg je met je domme waas voor je ogen
  donderdag 20 september 2001 @ 00:44:07 #76
15660 chocolatemoeze
pi_1682805
quote:
Op woensdag 19 september 2001 22:00 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Ik kan me anderzijds ook wel voorstellen dat je je dan niet echt op je gemak voelt. Dat is het punt wat je probeert te maken. De rest blijft een eindeloze discussie. Tuurlijk denk je dan, waren ze maar weg. Maar marokkanen in de metro naar Slinge zullen wel niet geheel representatief voor het Marokkaanse volk zijn. Er zijn echter wel veel negatieve berichten vanuit de media over enkele marokkaanse jongeren die hun reputatie goed weten te verknallen hier. En met de hunne ook die van hun eigen volk...
pi_1684460
Fokkers,
Laten we lekker allemaal gaan ouwehoeren over hoe zielig die moslims eigenlijk zijn en dat we daar als welbegrijpend Nederland natuurlijk allemaal wel begrip voor hebben.
Ze hebben het toch al zo moeilijk ... toch ?

Begrip, dat hebben ze het liefste ... en dan is het te laat.

Scherp in de gaten houden die handel, het is een pot nat namelijk.

Dus ...
pi_1684514
quote:
Op donderdag 20 september 2001 12:01 schreef Serum het volgende:
Laten we lekker allemaal gaan ouwehoeren over hoe zielig die moslims eigenlijk zijn en dat we daar als welbegrijpend Nederland natuurlijk allemaal wel begrip voor hebben.

Ja, precies, het is één pot nat, laten we ze allemaal maar preventief ruimen (niet terugsturen naar hun eigen land, want dan gaan ze terroristische aanslagen op ons plegen).
Er moet eens een keer een echte definitieve oplossing komen voor dit islamitisch tuig, een Endlösung zeg maar.
  donderdag 20 september 2001 @ 12:07:35 #79
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1684522
quote:
Op donderdag 20 september 2001 12:01 schreef Serum het volgende:
Fokkers,

serum ontwaakt.... iemand een salbutamolletje?
  donderdag 20 september 2001 @ 13:22:47 #80
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1684912
quote:

[..]

Gebruikersnaam Ringo
Woonplaats Groningen

Hahahaha!

Hein, je maakt je onsterfelijk belachelijk.

allereerst is de kleur dat jouw straatbeeld zou moeten hebben een geheel andere discussie.
ten tweede; Ringo is een geboren en getogen Rotterdammer. en hij is niet vertrokken vanwege een te hoog aantal moslimimmigranten.

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
  donderdag 20 september 2001 @ 13:26:58 #81
15651 HeindeKort
pi_1684935
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:22 schreef don_quichot het volgende:

[..]

Hein, je maakt je onsterfelijk belachelijk.

allereerst is de kleur dat jouw straatbeeld zou moeten hebben een geheel andere discussie.
ten tweede; Ringo is een geboren en getogen Rotterdammer. en hij is niet vertrokken vanwege een te hoog aantal moslimimmigranten.

Ach gut, hij moest zeker studeren en is verhuisd op de enorme leeftijd van 17, toen hij al zoveel had gezien van het R'damse nachtleven zeker.

Man...

pi_1684997
hey chocolatemoeze, ik waardeer je posts hierzo..maar geloof me, er zullen altijd mensen zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is..dus verdoe je tijd niet met zulke g@stjes

zelfs Bush was gisteren op tv dat we niet alle moslims over 1 kam moeten scheren, maar ja..dat hebben sommige hierzo natuurlijk niet gezien met hun paardekleppen op

en ja, fuck me dat de helft begrip heeft voor de aanslagen in amerika..vandaar hebben we in de moskee zitten bidden voor hun

donderdag 20 september 2001 @ 13:35:55 #83
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1684999
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:26 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Ach gut, hij moest zeker studeren en is verhuisd op de enorme leeftijd van 17, toen hij al zoveel had gezien van het R'damse nachtleven zeker.

Man...

vlgns mij was hij al 18. hij durft in ieder geval nog wel eens terug te keren. en zonder en angst of vrees neemt hij dan de Metro. dapper he.
pi_1685004
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:26 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Man...

There you go again...
  donderdag 20 september 2001 @ 13:39:20 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_1685020
38,5 procent die de aanslagen niet afkeurt....

Verschrikkelijk.
En meer zeg ik er niet over.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1686061
Uit Het Parool van vandaag:
quote:
De opiniepeiler wordt bedánkt
door WILLEM BOSVELD EN JEROEN SLOT

Onderzoek naar de mening van moslims in Nederland over de aanslagen op New York en Washington, daar is niks mis mee. Maar doe het dan wel goed, schrijven Willem Bosveld en Jeroen Slot van het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek (O+S). Zij analyseerden de bliksem-enquête van Foquz Etnomarketing en komen tot de conclusie: 'Schandelijk naïef.'

Bijna de helft van de Nederlandse moslims kan begrip opbrengen voor de aanslagen in New York en Washington, en vijf procent steunde deze, aldus een bericht dat op prinsjesdag in de media werd gebracht door directeur Ahmed Aboutaleb van Forum, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling.
Zijn bron was een onderzoek van het bureau Foquz Etnomarketing, uitgevoerd in opdracht van het weekblad Contrast, dat wordt uitgegeven door Forum.
Dat het onderzoek een buitengewoon beladen onderwerp betreft, behoeft geen verdere toelichting. Maar juist daarom moeten we ons kritisch afvragen wat het doel van het onderzoek eigenlijk was, hoe het is uitgevoerd en wat de uiteindelijke effecten ervan zijn. En dan blijkt dat opdrachtgever en onderzoeksbureau op zijn minst schandelijk naïef hebben gehandeld.
In de persverklaring waarmee Forum de resultaten van het onderzoek naar buiten bracht, stelt het instituut: 'De actuele gebeurtenissen mogen niet leiden tot angst, discriminatie of minder aandacht voor het integratiebeleid. Forum acht een open en genuanceerde dialoog over de multiculturele samenleving in Nederland van groot belang.' Want: 'Een multiculturele samenleving waarin men met respect voor elkaars normen en waarden kan samenleven is en blijft in het belang van álle burgers van Nederland.'
Het doel van het onderzoek was dus blijkbaar een bijdrage te leveren aan een open en genuanceerde dialoog over de multiculturele samenleving in Nederland. En daar is natuurlijk niets mis mee. Maar hieronder laten we zien hoe zo'n doel door de gekozen aanpak in zijn tegendeel kan verkeren.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 426 allochtonen, afkomstig uit verschillende etnische groepen. Op zich is dat voldoende om een betrouwbaar beeld te geven van de groep als geheel. Maar de respondenten is vervolgens alleen gevraagd wat hun geboorteland is en wat zij zich 'voelen', bijvoorbeeld Marokkaan of Nederlander.

Op grond van deze beide vragen is door de onderzoekers bepaald of de respondent moslim was. De eigenlijke vraag naar de religieuze overtuiging van respondenten is dus in het geheel níet gesteld, terwijl de kop boven het door Contrast opgestelde persbericht luidde: 'Wat vinden Nederlandse moslims van de aanslagen in de Verenigde Staten?'
Wie iets van moslims wil weten, moet uitsluitend moslims ondervragen en dat is hier dus niet doelgericht nagestreefd. In dit verband is het vermeldenswaard dat recent onderzoek onder Amsterdamse Marokkanen en Turken laat zien dat van de eerstgenoemde groep circa zeventig en van de tweede een kleine tachtig procent zichzelf als moslim beschouwt. Dat zijn er veel, maar niet alle Marokkaanse en Turkse Amsterdammers zijn dus moslim.
Een ander belangrijk gegeven is dat de respondenten in het onderzoek zijn benaderd op straat, in moskeeën en in asielzoekerscentra. Dat verklaart waarom ruim 61 procent van hen man is en minder dan veertig procent vrouw. Dat vrouwen anders denken, juist over onderwerpen die hier aan de orde zijn, is een vaak terugkerend onderzoeksresultaat en vooralsnog bestaat er weinig reden om aan te nemen dat dit in dit geval niet zou gelden.
Bovendien vergroot de keuze voor deze interviewplekken de neiging tot sociaal wenselijke en op conformiteit gerichte antwoorden. Wie iemands mening wil weten, zorgt voor omstandigheden waarin die mening ook echt individueel kan worden gegeven. Om een vergelijking te geven op een ander terrein: je moet wel heel stevig in je schoenen staan om als jongetje op het schoolplein, temidden van je klasgenoten, aan de interviewer te vertellen dat je nog nooit iets baldadigs hebt gedaan.
Meningen van mensen zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Belangrijk zijn in elk geval de feiten die we menen te kennen en het gevoel dat die feiten oproepen. In een samenspraak waarbij soms de feiten en soms de emoties de overhand hebben, wordt vervolgens zoiets als een mening gevormd.
Gaan we alleen al onze eigen reacties na op het drama dat zich vorige week voltrok in de VS, dan wordt voor de meesten al snel duidelijk dat er emoties, interpretaties, opvattingen en opnieuw (of nog steeds) emoties zijn die samen leiden tot iets wat voor velen het stadium van een mening nog niet eens bereikt heeft. En het zijn vaak dergelijke meningen die beïnvloedbaar zijn door wat onderzoekers 'de context' noemen: de wijze waarop een vraag wordt geformuleerd, de etniciteit of het geslacht van de ondervrager, voorafgaande vragen in het onderzoek enzovoorts.
Kortom, het simpel voorleggen van de vraag 'Heeft u begrip voor de aanslagen in de Verenigde Staten (met als mogelijke antwoorden 'ja', 'nee', 'een beetje' en 'wil ik niet zeggen') doet onrecht aan dit complexe onderwerp en stigmatiseert de onderzochte groep op een manier die - in tegenstelling tot de doelstelling van de opdrachtgever - elke nuance ontbeert.
Samengevat geldt dat de gereedschapskist van de onderzoekers bij dit bliksemonderzoek zo goed als gesloten is gebleven. Er is niet gevraagd naar een van de belangrijkste variabelen: of men al dan niet moslim is. Er is selectief geworven: vrouwen zijn onvoldoende gerepresenteerd en door de omgeving is de kans op conformiteit in antwoorden groot. En ten slotte is in de vraagstelling op geen enkele wijze rekening gehouden met de complexiteit en gevoeligheid van het onderwerp.

De uitkomsten van dit onderzoek hebben dus vanwege de gebrekkige uitvoering geen enkele waarde. Maar dat betekent nog niet dat ze geen gevolgen kunnen hebben. Bekend is de uitspraak van een Amerikaanse socioloog dat opinies op zich geen feiten zijn maar in hun gevolgen niet van feiten verschillen. Iets vergelijkbaars geldt voor dit onderzoek: de impact is erg groot, hoewel de kwaliteit veel te wensen overlaat.
Nu sommigen moslims - of dit nu schoolgaande kinderen, vrouwen met een hoofddoek of Veluwse jongeren zijn - meer en meer lijken te verwarren met degenen die verantwoordelijk zijn voor het drama in de VS, zijn nuance en openheid inderdaad van het grootste belang. Maar het onderzoek van Foquz roept precies de foute reacties op die het beoogde te bestrijden.
Overigens treft niet alleen de opdrachtgever en uitvoerders het verwijt van stemmingmakerij. Ook media spelen hier vaak lichtzinnig op in. Als niemand het bericht had opgepikt, wisten alleen de ondervraagde 426 moslims en een handvol anderen dat er een slecht onderzoek is verricht. Nu gaat veel energie en tijd verloren die heel wat beter besteed had kunnen worden.

Willem Bosveld en Jeroen Slot

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1686081
En voor de volledigheid ook even de reactie van de directeur van het onderzoeksbureau in Het Parool:
quote:
Niet gaan zeuren als resultaten niet bevallen
JORGE CUARTAS

Als de resultaten van een onderzoek de maatschappij niet bevallen, lijkt men direct te willen vaststellen dat het onderzoek onbetrouwbaar was. Veel belangrijker is echter een discussie over de resultaten te houden.

Als marktonderzoeksbureau dat zich specialiseert in allochtonen, houdt Foquz Etnomarketing geregeld enquêtes en onderzoeken onder allochtonen. Daarom was het vanzelfsprekend dat wij ingingen op het verzoek van Contrast een bliksem-enquête te houden onder moslims naar aanleiding van de aanslagen. In het kader van de wereldwijd toenemende agressie jegens moslims zijn hun meningen namelijk heel relevant.
We hebben 426 personen geënquêteerd, een aantal dat voldoende statistische betrouwbaarheid oplevert. (Voor kenners: de afwijking kan minimaal 0,9 en maximaal 4,7 procent zijn.) De gesprekken werden gevoerd op donderdagavond 13 september en vrijdag 14 september de hele dag, op straat, in moskeeën en in asielzoekerscentra. Voor de enquêtes, die in twintig gemeenten werden uitgevoerd, zijn verschillende native experts ingezet.
Per subgroep (sekse, leeftijd, opleiding) zijn de gegevens vervolgens statistisch met elkaar vergeleken. Er bleken geen verschillen te bestaan in de meningen tussen mannen en vrouwen, tussen de verschillende leeftijdsgroepen of op basis van opleiding.

Het is begrijpelijk dat veel mensen geschokt reageren op de uitkomst van het onderzoek. Toch geven de resultaten in deze democratie de gelegenheid met elkaar in dialoog te komen; een dialoog waarin de politiek, maatschappelijke organisaties, allochtonen en alle overige betrokkenen een rol kunnen spelen. Want in een democratie moet je in staat zijn elkaar in de ogen te kijken zonder angst voor represailles. Hoofdeigenschap van de democratie is immers dat mensen hun mening mogen uiten, hoe extreem of vervelend anderen die ook vinden.
Uit dit onderzoek komt een mening naar voren die de Nederlandse maatschappij liever niet had gehoord, namelijk dat 47,7 procent van de moslims begrip heeft voor de aanslagen. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat van deze groep slechts 7,4 procent de aanslagen goedkeurt. Merkwaardigerwijs wordt dit gegeven in de media niet benadrukt, terwijl de gegevens laten zien dat er nauwelijks een relatie is tussen de groep die begrip heeft en het goedkeuren van die aanslagen.
Mogelijk heeft men begrip voor een anti-Amerikaanse houding of voor algemene onlustgevoelens van moslims. Mogelijk heeft men begrip voor de hevige reacties van sommige moslims op de rol die de VS in het Midden-Oostenconflict spelen. Maar de vraag wát men precies met 'begrip' bedoelt, is in de enquête niet gesteld. Nader onderzoek zou hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Duidelijk is wél dat het onderzoek iets heeft losgemaakt. Het is daarom nu belangrijk met elkaar van gedachten te wisselen over de resultaten. Dat hoort óók bij een democratie. Kortom, de discussie moet niet gaan over de betrouwbaarheid van de resultaten, maar over wat we ermee doen.

Jorge Cuartas, directeur Foquz Etnomarketing

Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 20 september 2001 @ 15:52:12 #88
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1686166
Ik weet nog goed hoe wij een enquette hebben gedaan onder medescholieren over of je wel of niet op de CD zou stemmen... een 100% score die negatief uitpakte terwijl bij de gemeenteraadsverkiezingen ze toch een paar procent hebben gehaald toen

Terechte kritiek op dit onderzoek maar ook niet je kop in het zand douwen, herhaal de vraag waarom een bepaald persoon gezegd heeft waarom hij de aanslag kan begrijpen en in 99% van de gevallen zul je een onjuiste argumentatie vinden

donderdag 20 september 2001 @ 16:01:46 #89
15025 F1-2001
SCHUMACHER RULES F1
pi_1686276
Ook als je geen moslim bent kun je begrip hebben voor wat er is gebeurt.

Persoonlijk vind ik het een laffe aanval op de vrijheid van de mens. Maar als je ziet wat voor aanvallen de VS op de vrijheid heeft gedaan, zogenaamd in naam van de vrijheid is het niet gek dat er een aantal zieke mensen een grote haat gaan ontwikkellen tegen de USA. Ze hebben overal in de wereld hun leger op de verkeerde manier ingezet en de verkeerde regeringen gesteund en ook goede regeringen geboycot. Amerika heeft zoveel landen in de ellende gebracht. Dit was eerlijk gezegd wel te verwachten. Maar dit is onmogelijk goed te praten.

Sharon is ook een oorlogsmisdadiger die voor het gerecht moet
pi_1686306
quote:
Op donderdag 20 september 2001 15:40 schreef golfer het volgende:
Uit Het Parool van vandaag:
[..]
De eigenlijke vraag naar de religieuze overtuiging van respondenten is dus in het geheel níet gesteld,
[..]
Dat verklaart waarom ruim 61 procent van hen man is en minder dan veertig procent vrouw.
Kortom: niet de helft van de moslims hebben een twijfelachtige mening, maar de helft van ALLE allochtonen -moslim of niet- en dan slechts de mannen daarvan, wordt de uitslag daarvan minder schokkend???
  donderdag 20 september 2001 @ 16:09:18 #91
15651 HeindeKort
pi_1686345
Eigenlijk zou de uitkomst dat niet alle ondervraagden moslim zijn maar wel alle allochtoon dus eigenlijk de uitkomst als dusdaning moeten veranderen:

NIET: Bijna helft van moslims heeft begrip voor aanslagen

WEL: Bijna helft van allochtonen heeft begrip voor aanslagen

Is dat beter?

pi_1693573
quote:
Op donderdag 20 september 2001 12:07 schreef Re het volgende:

[..]

serum ontwaakt.... iemand een salbutamolletje?

Je kan de waarheid inderdaad ook weer wegdrukken, ben je soms bang voor de realiteit ?
Dus ...
  vrijdag 21 september 2001 @ 14:40:39 #93
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1693632
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 21 september 2001 @ 14:48:26 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1693714
quote:
Op vrijdag 21 september 2001 14:35 schreef Serum het volgende:

[..]

Je kan de waarheid inderdaad ook weer wegdrukken, ben je soms bang voor de realiteit ?

De Holocaustiale realiteits waanzin die jij ten toon spreidt wel ja
  vrijdag 21 september 2001 @ 19:55:15 #95
15025 F1-2001
SCHUMACHER RULES F1
pi_1696914
quote:
Op woensdag 19 september 2001 01:04 schreef R@b het volgende:

[..]

Waarom?

Ik had deze enquete helemaal niet nodig om te weten dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse moslims begrip heeft voor deze actie. Cijfer valt alleen iets hoger uit dan ik gedacht had.

Cijfers waren alleen een beetje pijnlijk voor Wim Kok, toen die vanavond in Netwerk over die cijfers om een mening werd gevraagd.

(interessante uitzending trouwens, wordt nu nog herhaalt op Nederland1)

g

Hier heb je een lijstje met een mogelijke reden waarom moslims een beetje een hekel hebben aan Amerika. Zelfs als niet moslim zou ik Amerika bijna gaan haten na het zien van deze lijst met gebeurtenissen:

The United States and Middle East:
Why Do "They" Hate Us?
By Stephen R. Shalom

The list below presents specific incidents of U.S. policy in the Middle East. The list minimizes the grievances against the United States in the region because it excludes more generalized long-standing policies, such as U.S. backing for authoritarian regimes (arming Saudi Arabia, training the secret police in Iran under the Shah, providing arms and aid to Turkey as it ruthlessly attacked Kurdish villages, etc.) The list also excludes actions of Israel in which the United States is indirectly implicated because Israel has been the leading or second-ranking recipient of U.S. aid for many years and has received U.S. high-tech weaponry and the diplomatic benefit of U.S. veto power in the Security Council.

1948: Israel established. U.S. declines to press Israel to allow expelled Palestinians to return.

1949: CIA backs military coup deposing elected government of Syria.

1953: CIA helps overthrow the democratically-elected Mossadeq government in Iran (which had nationalized the British oil company) leading to a quarter-century of repressive and dictatorial rule by the Shah, Mohammed Reza Pahlevi.

1956: U.S. cuts off promised funding for Aswan Dam in Egypt after Egypt receives Eastern bloc arms.

1956: Israel, Britain, and France invade Egypt. U.S. does not support invasion, but the involvement of its NATO allies severely diminishes Washington's reputation in the region.

1958: U.S. troops land in Lebanon to preserve "stability".

early 1960s: U.S. unsuccessfully attempts assassination of Iraqi leader, Abdul Karim Qassim.

1963: U.S. reported to gives Iraqi Ba'ath party (soon to be headed by Saddam Hussein) names of communists to murder, which they do with vigor.

1967-: U.S. blocks any effort in the Security Council to enforce SC Resolution 242, calling for Israeli withdrawal from territories occupied in the 1967 war.

1970: Civil war between Jordan and PLO. Israel and U.S. prepare to intervene on side of Jordan if Syria backs PLO.

1972: U.S. blocks Sadat's efforts to reach a peace agreement with Egypt.

1973: U.S. military aid enables Israel to turn the tide in war with Syria and Egypt.

1973-75: U.S. supports Kurdish rebels in Iraq. When Iran reaches an agreement with Iraq in 1975 and seals the border, Iraq slaughters Kurds and U.S. denies them refuge. Kissinger secretly explains that "covert action should not be confused with missionary work."

1978-79: Iranians begin demonstrations against the Shah. U.S. tells Shah it supports him "without reservation" and urges him to act forcefully. Until the last minute, U.S. tries to organize military coup to save the Shah, but to no avail.

1979-88: U.S. begins covert aid to Mujahideen in Afghanistan six months before Soviet invasion in Dec. 1979. Over the next decade U.S. provides training and more than $3 billion in arms and aid.

1980-88: Iran-Iraq war. When Iraq invades Iran, the U.S. opposes any Security Council action to condemn the invasion. U.S. soon removes Iraq from its list of nations supporting terrorism and allows U.S. arms to be transferred to Iraq. At the same time, U.S. lets Israel provide arms to Iran and in 1985 U.S. provides arms directly (though secretly) to Iran. U.S. provides intelligence information to Iraq. Iraq uses chemical weapons in 1984; U.S. restores diplomatic relations with Iraq. 1987 U.S. sends its navy into the Persian Gulf, taking Iraq's side; an overly-aggressive U.S. ship shoots down an Iranian civilian airliner, killing 290.

1981, 1986: U.S. holds military maneuvers off the coast of Libya in waters claimed by Libya with the clear purpose of provoking Qaddafi. In 1981, a Libyan plane fires a missile and two Libyan planes shot down. In 1986, Libya fires missiles that land far from any target and U.S. attacks Libyan patrol boats, killing 72, and shore installations. When a bomb goes off in a Berlin nightclub, killing two, the U.S. charges that Qaddafi was behind it (possibly true) and conducts major bombing raids in Libya, killing dozens of civilians, including Qaddafi's adopted daughter.

1982: U.S. gives "green light" to Israeli invasion of Lebanon, killing more than 10,000 civilians. U.S. chooses not to invoke its laws prohibiting Israeli use of U.S. weapons except in self-defense.

1983: U.S. troops sent to Lebanon as part of a multinational peacekeeping force; intervene on one side of a civil war. Withdraw after suicide bombing of marine barracks.

1984: U.S.-backed rebels in Afghanistan fire on civilian airliner.

1988: Saddam Hussein kills many thousands of his own Kurdish population and uses chemical weapons against them. The U.S. increases its economic ties to Iraq.

1990-91: U.S. rejects any diplomatic settlement of the Iraqi invasion of Kuwait (for example, rebuffing any attempt to link the two regional occupations, of Kuwait and of Palestine). U.S. leads international coalition in war against Iraq. Civilian infrastructure targeted. To promote "stability" U.S. refuses to aid post-war uprisings by Shi'ites in the south and Kurds in the north, denying the rebels access to captured Iraqi weapons and refusing to prohibit Iraqi helicopter flights.

1991-: Devastating economic sanctions are imposed on Iraq. U.S. and Britain block all attempts to lift them. Hundreds of thousands die. Though Security Council had stated that sanctions were to be lifted once Saddam Hussein's programs to develop weapons of mass destruction were ended, Washington makes it known that the sanctions would remain as long as Saddam remains in power. Sanctions in fact strengthen Saddam's position. Asked about the horrendous human consequences of the sanctions, Secretary of State Madeleine Albright declares that "the price is worth it."

1993-: U.S. launches missile attack on Iraq, claiming self-defense against an alleged assassination attempt on former president Bush two months earlier.

1998: U.S. and U.K. bomb Iraq over the issue of weapons inspections, even though Security Council is just then meeting to discuss the matter.

1998: U.S. destroys factory producing half of Sudan's pharmaceutical supply, claiming retaliation for attacks on U.S. embassies in Tanzania and Kenya and that factory was involved in chemical warfare. U.S. later acknowledges there is no evidence for the chemical warfare charge.

Eeen interssante artikel die de kijk op veel dingen gaat veranderen voor een aantal mensen

Sharon is ook een oorlogsmisdadiger die voor het gerecht moet
pi_1698552
quote:
Op vrijdag 21 september 2001 19:55 schreef F1-2001 het volgende:

[..]

lijstje wat f-1 ergens heeft gevonden

Ga je dit lijstje overal pasten waar men bezig is met een discussie over moslims?
credo in un dio crudel
  † In Memoriam † vrijdag 21 september 2001 @ 22:11:45 #97
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1698789
quote:
Op vrijdag 21 september 2001 14:35 schreef Serum het volgende:

[..]

vrijdag 21 september 2001 @ 23:45:42 #98
272 R@b
No-nonsens
pi_1700153
quote:
Op donderdag 20 september 2001 15:52 schreef Re het volgende:

Terechte kritiek op dit onderzoek maar ook niet je kop in het zand douwen,

Nee inderdaad. Moslimorganisaties maken zich nog liever drukker over de naam van de actie waarmee we het terrorisme willen bestrijden.

Quote: "Volgens diverse moslimorganisaties zou operatie "oneindige gerechtigheid" beledigend zijn voor de moslim. Alleen Alah zou, volgens de moslimorganisaties, "oneindige gerechtigheid" kunnen geven."

In de VS onverweegt het Pentagon hierdoor de naam te gaan wijzigen.

pi_1700276
Prima toch? Dat is voor mij tevens de zoveelste aanwijzing dat de VS kostte wat kost wil vermijden dat ze de gehele islamitische wereld tegen 'het westen' in het harnas jaagt.

Zeer hoopgevend dit imo, gelukkig zijn die lui in het Pentagon een stuk wijzer dan sommige posters op een bepaald internet forum (waarvan ik de naam niet zal noemen...).

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
  vrijdag 21 september 2001 @ 23:58:54 #100
15660 chocolatemoeze
pi_1700376
quote:
Op donderdag 20 september 2001 15:43 schreef golfer het volgende:
En voor de volledigheid ook even de reactie van de directeur van het onderzoeksbureau in Het Parool:
[..]
Cool, hoeven we ook niet meer te bekvechten over de term begrip. Deze is dus blijkbaar niet goed toegelicht in de enquete en veroorzaakt zo een biased uitslag.
  zaterdag 22 september 2001 @ 00:00:00 #101
15660 chocolatemoeze
pi_1700394
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:35 schreef SYCO het volgende:
hey chocolatemoeze, ik waardeer je posts hierzo..maar geloof me, er zullen altijd mensen zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is..dus verdoe je tijd niet met zulke g@stjes
Ach jah, een pittige discussie ga ik niet uit de weg. Zo leer je veel van elkaar...
pi_1700559
quote:
Op vrijdag 21 september 2001 19:55 schreef F1-2001 het volgende:
Hier heb je een lijstje met een mogelijke reden waarom moslims een beetje een hekel hebben aan Amerika. Zelfs als niet moslim zou ik Amerika bijna gaan haten na het zien van deze lijst met gebeurtenissen:
Je maakt een denkfout, niemand zegt hier dat hij moslims haat, er wordt alleen gezegd dat we moeite hebben met mensen -MOSLIMS OF NIET- die 'begrip' kunnen opbrengen voor het afslachten van 6000 onschuldige burgers, dus troost je: als jij zegt "Amerika bijna gaan haten" en daarmee impliceert dat jij ook begrip voor die kapers hebt dan haten wij jou OOK.

En dat lijstje dat jij citeert is nogal eenzijdig, dat zou ook ook meer wandaden van de tegenpartijen mogen bevatten, er wordt nu gesuggereerd alsof Amerika allerei dingen uithaalt zonder geprovoceerd te zijn in veel gevallen.

zaterdag 22 september 2001 @ 00:09:05 #103
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1700568
quote:
Op donderdag 20 september 2001 15:43 schreef golfer het volgende:
[..]

Het is begrijpelijk dat veel mensen geschokt reageren op de uitkomst van het onderzoek. Toch geven de resultaten in deze democratie de gelegenheid met elkaar in dialoog te komen; een dialoog waarin de politiek, maatschappelijke organisaties, allochtonen en alle overige betrokkenen een rol kunnen spelen. Want in een democratie moet je in staat zijn elkaar in de ogen te kijken zonder angst voor represailles. Hoofdeigenschap van de democratie is immers dat mensen hun mening mogen uiten, hoe extreem of vervelend anderen die ook vinden.
Uit dit onderzoek komt een mening naar voren die de Nederlandse maatschappij liever niet had gehoord, namelijk dat 47,7 procent van de moslims begrip heeft voor de aanslagen. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat van deze groep slechts 7,4 procent de aanslagen goedkeurt. Merkwaardigerwijs wordt dit gegeven in de media niet benadrukt, terwijl de gegevens laten zien dat er nauwelijks een relatie is tussen de groep die begrip heeft en het goedkeuren van die aanslagen.
Mogelijk heeft men begrip voor een anti-Amerikaanse houding of voor algemene onlustgevoelens van moslims. Mogelijk heeft men begrip voor de hevige reacties van sommige moslims op de rol die de VS in het Midden-Oostenconflict spelen. Maar de vraag wát men precies met 'begrip' bedoelt, is in de enquête niet gesteld. Nader onderzoek zou hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Duidelijk is wél dat het onderzoek iets heeft losgemaakt. Het is daarom nu belangrijk met elkaar van gedachten te wisselen over de resultaten. Dat hoort óók bij een democratie. Kortom, de discussie moet niet gaan over de betrouwbaarheid van de resultaten, maar over wat we ermee doen.

het topic werd vanavond nog behandeld in het VARA programma de Leugen van de Media. daar bleek dus dat het om twee verschillende vragen ging, nl.

-heeft U begrip voor de aanslagen?
-en keurt U de aanslagen goed?

op de eerste vraag werd door 48,5 procent positief geantwoord. op de tweede 5,8 (o.i.d) procent.

de reden voor het misverstand zoals het door de media naar buiten is gebracht als x% van de moslims heeft volledig begrip voor de aanslagen, is te wijten aan het persbericht dat de opdrachtgever van de enquete naar buiten bracht. omdat op de eerste vraag met Ja, een beetje en Nee kon worden geantwoord, zij alle Ja-antwoorders in de categorie volledig begrip hebben met terechtgekomen. dit terwijl in de rest van het persbericht te lezen viel dat het overgrote gedeelte van de onderzochten wel degelijk de aanslagen afkeurden.....

dus de media heeft niet gelogen, wel slechts een deel van de waarheid vertelt. jammer dat mensen zich hierdoor laten leiden en dara hun conclusies op baseren.

zaterdag 22 september 2001 @ 00:14:59 #104
15660 chocolatemoeze
pi_1700671
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:09 schreef don_quichot het volgende:
... jammer dat mensen zich hierdoor laten leiden en dara hun conclusies op baseren.
Tjah, ik moest vroeger van mijn moeder tot 10 tellen
pi_1700712
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:09 schreef don_quichot het volgende:
zij alle Ja-antwoorders in de categorie volledig begrip hebben met terechtgekomen. dit terwijl in de rest van het persbericht te lezen viel dat het overgrote gedeelte van de onderzochten wel degelijk de aanslagen afkeurden.....
Bewaar me, iedereen die het gore lef heeft 'ja' te antwoorden is FOUT. Deze aanslag heb je maar ONVOORWAARDELIJK af te keuren zonder gelul over wat Amerika allemaal in het verleden gedaan zou kunnen hebben en zonder dat je ook maar durft te suggereren dat je een beetje begrip voor de beweegredenen van het afslachten van oa kinderen/baby's door die monsters kan hebben. Dat technische gelul over 'ze hebben WEL begrip maar GEEN sympathie hoor' komt me m'n neus uit.

En NU tel ik pas tot 10, er zijn grenzen...

zaterdag 22 september 2001 @ 00:20:48 #106
15660 chocolatemoeze
pi_1700779
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:17 schreef mike_another het volgende:

[..]

Bewaar me, iedereen die het gore lef heeft 'ja' te antwoorden is FOUT. Deze aanslag heb je maar ONVOORWAARDELIJK af te keuren zonder gelul over wat Amerika allemaal in het verleden gedaan zou kunnen hebben en zonder dat je ook maar durft te suggereren dat je een beetje begrip voor de beweegredenen van het afslachten van oa kinderen/baby's door die monsters kan hebben. Dat technische gelul over 'ze hebben WEL begrip maar GEEN sympathie hoor' komt me m'n neus uit.

En NU tel ik pas tot 10, er zijn grenzen...

Hoeveel begrip zou jij op kunnen brengen voor de opdracht aan Amerikaanse soldaten in vietnam om complete dorpen met kinderen en al uit te roeien?
  zaterdag 22 september 2001 @ 00:36:42 #107
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1701062
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:17 schreef mike_another het volgende:

[..]

ik heb het al eerder gezegd, dat ik (en met mij een aantal andere Fokkers) begrip voor de aanslag kan opbrengen, terwijl ik hem wel afkeur. de wereld bestaat helaas niet uit zwart-wit of goed-fout. als autochtone nederlander had ik dus bij deze vraagstelling hetzelfde geantwoord.

sorry.

nog eentje;
who is not with us, is with the terrorists.....

ik steun een gewapende actie in afghanistan niet, maar ik zal ook niet de wapens tegen de VS en de coalitie opnemen....

zaterdag 22 september 2001 @ 00:41:09 #108
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1701143
ik wil nog niet stellen dat ik begrip heb voor de actie maar ik geloof wel in de frustraties die tot deze actie geleid hebben
  zaterdag 22 september 2001 @ 00:43:47 #109
272 R@b
No-nonsens
pi_1701177
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:36 schreef don_quichot het volgende:

ik steun een gewapende actie in afghanistan niet,

Maar je zal er wel begrip voor hebben neem ik aan?

Als je al begrip kunt opbrengen voor een stel moslimfundamentalisten die ruim 6000 onschuldige burgers over de kling jagen, zul je toch ook wel begrip hebben voor een natie die deze onschuldige slachtoffers wil wreken?

Het zijn de terroristen die de geweldsspiraal in werking hebben gezet, de toorn die ze over zich hebben afgeroepen zal hen niet overslaan.

quote:
maar ik zal ook niet de wapens tegen de VS en de coalitie opnemen....
En als je dat wel zou doen?.... Dan werd je dus een terrorist.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 22-09-2001 00:45]

zaterdag 22 september 2001 @ 00:43:51 #110
15660 chocolatemoeze
pi_1701178
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:41 schreef Re het volgende:
ik wil nog niet stellen dat ik begrip heb voor de actie maar ik geloof wel in de frustraties die tot deze actie geleid hebben
Amen!
pi_1701336
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:41 schreef Re het volgende:
Het motief van een dader KENNEN is iets COMPLEET anders dan er begrip voor hebben.
  zaterdag 22 september 2001 @ 00:55:32 #112
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1701355
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:43 schreef R@b het volgende:

[..]

Als je al begrip kunt opbrengen voor een stel moslimfundamentalisten die ruim 6000 onschuldige burgers over de kling jagen, zul je toch ook wel begrip hebben voor een natie die deze onschuldige slachtoffers wil wreken?

Het zijn de terroristen die de geweldsspiraal in werking hebben gezet, de toorn die ze over zich hebben afgeroepen zal hen niet overslaan.
[..]

tis allemaal zo zwart wit .. het hebben van geen mening bij een ja of nee antwoord is niet voor nix standaard maar in jouw geval is dus geen mening hetzelfde als terrorist zijn
  zaterdag 22 september 2001 @ 00:56:51 #113
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1701379
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:43 schreef R@b het volgende:

[..]

ja, ik zal het wel begrijpen. wraak en wederwraak zijn de meest invoudige principes ter wereld en net zo oud als de wereld. maar ik keur het wel af.
quote:

erg hoog Bush-gehalte dit tweede. de geweldsspiraal draait reeds decenia lang op volle toeren. niet alleen Arabische terroristen doen hier aan mee. ook Israel en de VS geven af en toe een flinke zwiep.
quote:
tja, volgens Bush zijn logica. maar het punt dat geweld t.o.v. van de VS automatisch als terroristisch bestempeld wordt is absurd. het geweld van the home of the braves is niet altijd even rechtvaardig als de blinde Amerikaanse kortzichtigheid zelf denkt. verzet tegen de Amerikaanse hegemonie is soms best wel te rechtvaardigen denk ik. al zie ik liever dat dat geweldsloos gebeurd.
pi_1701405
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:20 schreef chocolatemoeze het volgende:
Hoeveel begrip zou jij op kunnen brengen voor de opdracht aan Amerikaanse soldaten in vietnam om complete dorpen met kinderen en al uit te roeien?
Geen enkel natuurlijk, maar nogmaals fouten die de Amerikaanse regering gemaakt heeft 20 jaar geleden rechtvaardigen niet de moord op onschuldige Amerikaanse kinderen vandaag. Bovendien is dat speculeren, de meeste verhalen gaan over soldaten die geflipt waren en daarom waren gaan moorden niet omdat ze daar opdracht toe hadden.
  zaterdag 22 september 2001 @ 01:01:06 #115
15660 chocolatemoeze
pi_1701447
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:56 schreef don_quichot het volgende:
ja, ik zal het wel begrijpen. wraak en wederwraak zijn de meest invoudige principes ter wereld en net zo oud als de wereld. maar ik keur het wel af.

tja, volgens Bush zijn logica. maar het punt dat geweld t.o.v. van de VS automatisch als terroristisch bestempeld wordt is absurd. het geweld van the home of the braves is niet altijd even rechtvaardig als de blinde Amerikaanse kortzichtigheid zelf denkt. verzet tegen de Amerikaanse hegemonie is soms best wel te rechtvaardigen denk ik. al zie ik liever dat dat geweldsloos gebeurd.

We moeten de term "begrip" maar laten rusten ben ik bang. Voor dat ik de BVD dadelijk op mijn dak heb.

Mijn "begrip" is zoals hierboven mooi gezegd het kennen van het motief van de dader, niet het goedkeuren van zijn daden. Ben bang dat er nog lang over geruziet gaat worden over dit lullige woordje.
Besef eens dat woorden zwaarder kunnen klinken dan wat je bedoelt, en woorden altijd te kort schieten voor wat je denkt.

zaterdag 22 september 2001 @ 01:02:18 #116
272 R@b
No-nonsens
pi_1701465
quote:

erg hoog Bush-gehalte dit tweede.

Grappig dat je dit zegt. De uitspraak: De terroristen hebben de geweldsspiraal in werking gezet, is afkomstig van premier Kok
quote:
tja, volgens Bush zijn logica.
Nee, volgens de logica van het overgrote deel van de beschaafde westerse wereld, inclusief ons kabinet.
  zaterdag 22 september 2001 @ 01:04:34 #117
15660 chocolatemoeze
pi_1701492
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:58 schreef mike_another het volgende:

[..]

Geen enkel natuurlijk, maar nogmaals fouten die de Amerikaanse regering gemaakt heeft 20 jaar geleden rechtvaardigen niet de moord op onschuldige Amerikaanse kinderen vandaag. Bovendien is dat speculeren, de meeste verhalen gaan over soldaten die geflipt waren en daarom waren gaan moorden niet omdat ze daar opdracht toe hadden.

Kweetniet, volgens mij was het Amerika's intentie communisme met de wortel en al uit te roeien. (het was immers een oorlog tegen de gehate vijand mijnheer communist).
Maar inderdaad het is flauw om oude koeien uit de sloot te halen, ik wil het alleen aankaarten om de boel in perspectief te blijven zien. Ik bedoel, dat Amerika ook geen lieverdje is en dat zíj wellicht degene zijn die ook water bij de wijn moeten doen... (oke, in dit geval misschien niet, de aanslag op het WTC was niet niets immers)

En uiteraard zal de dood van onschuldigen door helemaal niets te rechtvaardigen zijn!

pi_1701499
ik keur de aanslag af en 'begrip' (op wat voor manier dan ook) voor de aanslagplegers heb ik niet. Net zo min als ik 'begrip' zou kunnen hebben voor een terroristische aanslag van een amerikaan op een onschuldig afghaans doelwit.

Terroristische aanslagen zijn gewoon per definitie fout!

pi_1701508
quote:
het geweld van the home of the braves is niet altijd even rechtvaardig als de blinde Amerikaanse kortzichtigheid zelf denkt. verzet tegen de Amerikaanse hegemonie is soms best wel te rechtvaardigen denk ik. al zie ik liever dat dat geweldsloos gebeurd.
Jij doet het nu af als verzet tegen Amerikaanse soldaten? We hebben het over onschuldige burgers!

Het ironische is dat degene die nu discussie voeren 'ter verdedinging van de kapers' -hoe onvoorstelbaar dat ook klinkt overigens- net zo hard roepen dat tegenaanvallen tegen Afghanistan toch vooral fout zijn omdat daar dan ook onschuldige Afghaanse burgers om zullen komen, dat is dan wel verwerpelijk, maar de Amerikaanse burgers zijn blijkbaar allemaal belast met een erfzonde.

zaterdag 22 september 2001 @ 01:08:17 #120
272 R@b
No-nonsens
pi_1701545
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:05 schreef mike_another het volgende:

maar de Amerikaanse burgers zijn blijkbaar allemaal belast met een erfzonde.

Dat waren geen moslimbroeders. In ieder geval het meerendeel niet. (want er zullen tussen de 6000 doden natuurlijk toch ook de nodige moslims hebben gezeten)
  zaterdag 22 september 2001 @ 01:13:14 #121
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1701606
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 00:58 schreef mike_another het volgende:

[..]

misschien is dit wel de kern van het probleem. Amerika maakt geen fouten. de VS heeft nooit zijn excuses aangeboden in bijvoorbeeld haar rol in de coup tegen Allende in Chili. waarom niet Amerika maakt geen fouten. zij zijn het boegbeeld van de democratie. de oorlog in Vietnam was ook te rechtvaardigen.

ik hoop dat de komende acties over 20 jaar net zo makkelijk te rechtvaardigen zijn.

pi_1701647
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:13 schreef don_quichot het volgende:
misschien is dit wel de kern van het probleem. Amerika maakt geen fouten. de VS heeft nooit zijn excuses aangeboden in bijvoorbeeld haar rol in de coup tegen Allende in Chili. waarom niet Amerika maakt geen fouten. zij zijn het boegbeeld van de democratie. de oorlog in Vietnam was ook te rechtvaardigen.

ik hoop dat de komende acties over 20 jaar net zo makkelijk te rechtvaardigen zijn.

Het is gewoon fout -hoe gelijk je ook zou kunnen hebben- om misstappen uit het verleden erbij te halen als mogelijke rechtvaardiging van moord op mensen vandaag die daar niks mee te maken hadden, dat is net zo belachelijk als iedere Nederlander beschuldigen van slavernij.
  zaterdag 22 september 2001 @ 01:21:36 #123
15660 chocolatemoeze
pi_1701705
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:05 schreef mike_another het volgende:

[..]

Jij doet het nu af als verzet tegen Amerikaanse soldaten? We hebben het over onschuldige burgers!

Het ironische is dat degene die nu discussie voeren 'ter verdedinging van de kapers' -hoe onvoorstelbaar dat ook klinkt overigens- net zo hard roepen dat tegenaanvallen tegen Afghanistan toch vooral fout zijn omdat daar dan ook onschuldige Afghaanse burgers om zullen komen, dat is dan wel verwerpelijk, maar de Amerikaanse burgers zijn blijkbaar allemaal belast met een erfzonde.

Nimmer heb ik enig respect voor de kapers hoor. Maar zij geloven in de heilige dood, het enkeltje paradijs. Vanuit die redenatie is daar een wrang begrip op te brengen. We praten hier ook over extremisten, zij hebben een walgelijke daad verricht in mijn ogen. Zij als extremisten hebben hun cultuur/religie nou net iets te letterlijk genomen. We moeten kijken waarom het nou zover heeft kunnen komen, was het alleen hun religie, of was het ook de Amerikaanse "pressure"? Kijk, op dat vlak kan ik zeggen dat ik begrip heb dat er een haat is tegen het westen, dat ik begrip heb waarom gekken uit die cultuur een vliegtuig in het WTC boren etc. Daar gaat deze topic eigenlijk ook over.

Het begrip, was het een logisch gevolg..? een wrange ja dus. Ik ben echt niet iemand die loopt te genieten van zo'n instortend gebouw, het eerste halfuur toen ik het zag was ik ongeveer in shock. En het heeft me ook zeker emotioneel aangegrepen. De wereld is hard zeggen jullie, in dat perspectief moet je dan ook kunnen redeneren en zaken als "begrip" op zoeken. En niet begrip in de trant van: "ach, jullie kunnen er ook niets aan doen" Maar in de trant van waar je oplossingen moet zoeken.

zaterdag 22 september 2001 @ 01:22:52 #124
15660 chocolatemoeze
pi_1701721
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:17 schreef mike_another het volgende:

[..]

Het is gewoon fout -hoe gelijk je ook zou kunnen hebben- om misstappen uit het verleden erbij te halen als mogelijke rechtvaardiging van moord op mensen vandaag die daar niks mee te maken hadden, dat is net zo belachelijk als iedere Nederlander beschuldigen van slavernij.

Dat heb ik niemand horen beweren.
pi_1701816
quote:

[..]

En gelijk heb je. Bovendien leven we NU in het heden en je hebt in het heden maar met elkaar samen te leven. Wat schiet je er mee op om alsmaar naar het verleden te wijzen...tsk!
pi_1701913
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:21 schreef chocolatemoeze het volgende:

"....was het alleen hun religie, of was het ook de Amerikaanse "pressure"? Kijk, op dat vlak kan ik zeggen dat ik begrip heb dat er een haat is tegen het westen, dat ik begrip heb waarom gekken uit die cultuur een vliegtuig in het WTC boren etc. Daar gaat deze topic eigenlijk ook over."

M.i. is het een opzettelijk 'gekweekte' haat tegen de VS. Of dat nou gefundeerd of ongefundeerd is maakt me geen ene reet uit. Iemand al van jongs af aan met 'haat' opvoeden is fout
  zaterdag 22 september 2001 @ 01:43:51 #127
15660 chocolatemoeze
pi_1702030
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

M.i. is het een opzettelijk 'gekweekte' haat tegen de VS. Of dat nou gefundeerd of ongefundeerd is maakt me geen ene reet uit. Iemand al van jongs af aan met 'haat' opvoeden is fout

Rotte appels die dit kweken moeten dan ook "verdwijnen" inderdaad. Maar dat is symptoom bestrijding, geen oplossing. Misschien slaat de vlam wel in de pan in Egypte dadelijk.. en gaan zij die zelfde haat funderen in hun samenleving. Is er weer niets opgelost, en is er over een tig aantal jaren weer trammelant. Wil je dit voorkomen moet je eerst het aard van het beestje kennen, en het begrijpen.
Zoals moeder aan kind vraagt wat de @#$ er nu toch mis is en waarom hij de hele morgen al loopt te janken. Gewoon een klap geven zal het kind alleen harder doen huilen en is het kind ook niet mee geholpen.

*Xcuse me dat ik hele tijd van die vage analogen leg...*

zaterdag 22 september 2001 @ 05:34:31 #128
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1702727
quote:

[..]

je schiet er natuurlijk niets mee op om alsmaar in het verleden te blijven hangen. dat is ook niet hetgeen wat ik voorstel. maar in de twee dagen na de aanslagen zijn er veertien palestijnen omgekomen. waarom gaat deze discussie dan niet inmiddels over hun? de kwestie Palestina is ook nog niet opgelost omdat men maar naar het verleden blijft verwijzen en dan met name de door de arabieren begonnen oorlogen en het terroristische verleden van de PLO. hier geldt de geschiedenis kennelijk ook en lijden onschuldige mensen.

als je een probleem uit zijn context lossnijdt en stelt dat het verleden er niet toe doet, dan is dat een rechtvaardiging van alles wat gebeurd is. deze houding stuit een aantal mensen in het midden oosten tegen de borst omdat het westen bepaalt wanneer het moment daar is om het verleden te vergeten en slecht nog aan het NU te denken.

[Dit bericht is gewijzigd door don_quichot op 22-09-2001 06:29]

zaterdag 22 september 2001 @ 09:02:15 #129
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1702801
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 01:02 schreef R@b het volgende:

[..]

Grappig dat je dit zegt. De uitspraak: De terroristen hebben de geweldsspiraal in werking gezet, is afkomstig van premier Kok
[..]

Verstandige en ware uitspraak.
pi_1702814
jongens wat is er nou zo mis met het proberen op te brengen van begrip voor de achterliggende motieven, al is het gedrag nog zo afkeurenswaardig.

zoals Piet Grijs in de Vrij Nederland van deze week schreef: "nieuwsgierigheid naar de motieven van de moordenaars is de eerste stap om de vrede waar we al onredelijk lang van genieten, nog wat te verlengen."

zaterdag 22 september 2001 @ 10:02:34 #131
13453 6000068
T0 B3 0R N0T T0 B3
pi_1702865
who cares.. laat ze toch lekker... het zijn maar amerikanen hoor!

Daarnaast hoor ik nederlanders ook niet zo massaal zeiken als 1 moslim 1 westerse inmaakt.

T0 B3 0R N0T T0 B3
  zaterdag 22 september 2001 @ 10:53:54 #132
11246 Mr.stardust
Teug na 10 jaar afwezigheid
pi_1702941
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 10:02 schreef 6000068 het volgende:

Daarnaast hoor ik nederlanders ook niet zo massaal zeiken als 1 moslim 1 westerse inmaakt.

Mwoh... een imam plaats een foute opmerking in een Nederlands weekblad en de media kunnen twee weken nergens anders meer over praten...

Nee wij deon dat niet zeiken... Wij zijn jongens van jan de Wit, geen woorden maar daden!

[Dit bericht is gewijzigd door Mr.stardust op 22-09-2001 11:04]

creatie is de kunst van het weglaten
pi_1707459
quote:

Het zijn maar Amerikanen?
Je lijkt bin laden wel..
pi_1712668
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:48 schreef Tremor het volgende:
Toch triest dat er nog lui zijn die het wel begrijpen. Die komen hier profiteren van de westerse geneugten waar die terroristen juist zo tegen zijn. Dat stelletje overlopers dat te laf is om in het eigen land orde op zaken te stellen komt hier wel lekker meeprofiteren en moet dan ook nog zonodig het eens zijn met een stel terroristen dat zoiets belachelijks doet. Als ze het er zo mee eens zijn zout dan snel op uit dit kapitalistisch land dat samen met de USA, Duitsland, Belgie, Frankrijk, Engeland en de rest van de EU wat betreft dit soort dingen (aanpakken en uitroeien van die terroristen) toch wel op een lijn staat.
100 % mee eens. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
pi_1712730
quote:

Euhm...even denken hoor...hoe kan ik dit zeggen...euhm....

BEN JIJ WEL GOED BIJ JE HOOFD?

Bovendien - stomme idioot - zijn er ook honderden niet-Amerikanen omgekomen. Ik zal geen getallen gaan noemen, maar reken maar dat er zeker zoveel buitenlanders dood zijn als Amerikanen.
Jammer dat jij er niet zat, ik denk dat weinig mensen daar wakker van hadden gelegen.

Overigens wil ik ook nog even ingaan op 2 punten die ik in deze discussie naar voren zie komen:
-Het verschil tussen "begrip voor" en "goedkeuren van" de aanslag op het WTC.
-De validiteit van het hier aangehaalde onderzoek.

Ik zie werkelijk geen enkel verschil tussen begrip hebben voor de aanslag en het goedkeuren van de aanslag. Hoe kun je nu begrip hebben voor de moord op duizenden onschuldige hardwerkende mensen?

En de vraag of dit onderzoek representatief is kan ik simpelweg beantwoorden met: Ja, dat is het.
Dergelijke onderzoeken worden uitgevoerd door marktonderzoek bureaus die uitsluitend statistisch verantwoorde onderzoeken uitvoeren. Vaak is de representatieviteit van deze onderzoeken 95%, in sommige gevallen zelfs hoger.

Maar inderdaad, bij tegenvallende cijfers wordt die representativiteit altijd in twijfel getrokken.

[Dit bericht is gewijzigd door AlleanzaNazionale op 23-09-2001 17:28]

De klok tikt....
pi_1714982
Om het nog maar even anders te formuleren:

We begrijpen DAT ze motieven hadden, maar we begrijpen de motieven niet.

Doe je dat wel dan moet je zelf net zo'n haat in je hebben en ben je net zo'n idioot als zo'n kaper.

pi_1715036
In de Volkskrant van zaterdag stond nog een artikel -ik heb het niet bij de hand- waarbij een hooggeplaatste moslim zei 'dat de de meerderheid van de moslims in Nederland de aanslagen toch echt afkeurt'

Verdienen ze dan een schouderklopje of zo? Is dat een prestatie? Je hebt het niet 'af te keuren' maar categorisch te veroordelen als een van de gruwelijkste daden uit de geschiedenis van mensheid!
En de 'meerderheid' moeten we daar blij om zijn of zo? 99,99% hoort verafschuwd te zijn door deze daden en die 0,01% die dat niet is moet onmiddellijk opgesloten worden wegens gevaar voor z'n omgeving!

zondag 23 september 2001 @ 19:34:29 #138
15660 chocolatemoeze
pi_1715236
quote:
Op zondag 23 september 2001 19:07 schreef mike_another het volgende:

Doe je dat wel dan moet je zelf net zo'n haat in je hebben en ben je net zo'n idioot als zo'n kaper.

perusies... jij hebt hem
pi_1715407
quote:

Wat mensen wel of niet kunnen begrijpen wat dit betreft heeft niets te maken met of ze wel of niet net zo'n haat in zich hebben en net zo idioot zijn als die kapers. Er zijn nl 2 dingen motieven en daden en alleen de daden kunnen juridisch gesproken aangepakt worden. Voor de rest zijn die Gedanken frei, gelukkig. Dit zorgt voor een angstige wereld. Voor sommige lieden zo angstig dat ze ook willen uitmaken wat ik wel of niet kan begrijpen. Eigenlijk de zelfde sentimenten als waar de fundamentalistische Islam op is gefundeerd...
I´m back.
  zondag 23 september 2001 @ 19:52:06 #140
15660 chocolatemoeze
pi_1715444
quote:
Op zondag 23 september 2001 19:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat mensen wel of niet kunnen begrijpen wat dit betreft heeft niets te maken met of ze wel of niet net zo'n haat in zich hebben en net zo idioot zijn als die kapers. Er zijn nl 2 dingen motieven en daden en alleen de daden kunnen juridisch gesproken aangepakt worden. Voor de rest zijn die Gedanken frei, gelukkig. Dit zorgt voor een angstige wereld. Voor sommige lieden zo angstig dat ze ook willen uitmaken wat ik wel of niet kan begrijpen. Eigenlijk de zelfde sentimenten als waar de fundamentalistische Islam op is gefundeerd...

Daarom die kleine "ruzietjes", vooral in dit topic
  zondag 23 september 2001 @ 22:26:07 #141
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1717113
quote:

Maar daar hadden ze in de vraagstelling geen rekening mee gehouden, ongenuanceerde vragen dus ... het begrip 'begrip' kan op verschillende manieren uitgelegd worden zoals hier al blijkt
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 september 2001 @ 22:40:59 #142
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1717277
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 09:17 schreef bixister het volgende:
jongens wat is er nou zo mis met het proberen op te brengen van begrip voor de achterliggende motieven, al is het gedrag nog zo afkeurenswaardig.

zoals Piet Grijs in de Vrij Nederland van deze week schreef: "nieuwsgierigheid naar de motieven van de moordenaars is de eerste stap om de vrede waar we al onredelijk lang van genieten, nog wat te verlengen."

En daar ben ik het dus volledig mee eens. Zoals met bijna alles wat Bix meldt...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 september 2001 @ 22:45:11 #143
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1717335
quote:

Als je haat begrijpt hoef je niet automatisch haat te hebben.

Dat is niet direct een gevolg.

Ik kan haat prima begrijpen. Ik kan de haat van de moslims tegen de Amerikanen begrijpen, ik kan de haat van de Ajaxfans tegen Feyenoordfans begrijpen, ik kan de haat van het incestslachtoffer tegen haar vader begrijpen. Maar tevens begrijp ik ook dat haat niet zinvol is.

zondag 23 september 2001 @ 22:50:32 #144
15660 chocolatemoeze
pi_1717404
quote:
Op zondag 23 september 2001 22:45 schreef Doc het volgende:

[..]

Als je haat begrijpt hoef je niet automatisch haat te hebben.

Dat is niet direct een gevolg.

Het punt is dan ook om in de toekomst deze haat weg te nemen en dat zoiets nimmer meer voor kan komen. Een (erg langdurige) totale of conventionele oorlog is daar bij niet een optie, want dat zou symptoombeschrijving zijn. We hebben nog een lange weg, de wereld is niet veranderd, maar de ogen van de mensen zijn eindelijk geopend gelukkig. (incluis mijn eigen)
pi_1717465
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 09:17 schreef bixister het volgende:

Ik vond deze post wel de moeite waard om te quoten.

Het overgrote deel van de replies hierop getuigen van een verregaande kortzichtigheid. Of misplaatst zelfbehoud, ik weet het niet.

Als je dan toch zo nodig dodentallen en terreurdaden nodig hebt om je mening te staven: Het beleid van Amerika heeft in de afgelopen vijf decennia zeker 1 miljoen onschuldige burgers de dood in gejaagd. Vergeleken met de staatsterreur van de VS waren de aanslagen, hoe weerzinwekkend ook, pagina 3 in het grote Jip en Janneke-boek.

pi_1717496
quote:
Op zondag 23 september 2001 22:45 schreef Doc het volgende:

Ik kan haat prima begrijpen. Ik kan de haat van de moslims tegen de Amerikanen begrijpen, ik kan de haat van de Ajaxfans tegen Feyenoordfans begrijpen, ik kan de haat van het incestslachtoffer tegen haar vader begrijpen. Maar tevens begrijp ik ook dat haat niet zinvol is.

Ik kan ook de haat van een incestslachtoffer naar haar familielid begrijpen, maar de haat van "alle moslims" tegen "alle amerikanen" (en vice versa) kan ik niet begrijpen. Ook kan ik de haat van Ajaxfans tegen Feyenoordfans (en vice versa) niet begrijpen.
In de eerste van de drie gevallen is er daadwerkelijk een slachtoffer dat zijn/haar agressor verwijten kan maken.
In het tweede geval gaan we weer puur generaliseren (beide kanten op) en speelt in het geval van de moslims het medeleven voor moslimbroeders op. Is dit geen geval van Racisme overigens?
In het derde geval...ach hier wil ik al helemaal geen woorden aan vuil maken. Uit naam van bepaalde voetbalclubs gaan een aantal leeghoofden elkaar de kop in lopen slaan. Dit gaat natuurlijk al helemaal nergens over...
De klok tikt....
  zondag 23 september 2001 @ 23:05:58 #147
15660 chocolatemoeze
pi_1717569
quote:
Op zondag 23 september 2001 22:59 schreef AlleanzaNazionale het volgende:

[..]

Ik kan ook de haat van een incestslachtoffer naar haar familielid begrijpen, maar de haat van "alle moslims" tegen "alle amerikanen" (en vice versa) kan ik niet begrijpen. Ook kan ik de haat van Ajaxfans tegen Feyenoordfans (en vice versa) niet begrijpen.
In de eerste van de drie gevallen is er daadwerkelijk een slachtoffer dat zijn/haar agressor verwijten kan maken.
In het tweede geval gaan we weer puur generaliseren (beide kanten op) en speelt in het geval van de moslims het medeleven voor moslimbroeders op. Is dit geen geval van Racisme overigens?
In het derde geval...ach hier wil ik al helemaal geen woorden aan vuil maken. Uit naam van bepaalde voetbalclubs gaan een aantal leeghoofden elkaar de kop in lopen slaan. Dit gaat natuurlijk al helemaal nergens over...

Helaas is het zo dat mensen zich maar al te graag verenigen en solidair maken met een ander vaag doel, een religie, een samenleving, een cultuur of zelfs een voetbalclub. Dat is nu eenmaal zo, als jij in een groot stadium zit ben je ook onder de indruk en zing je uiteindelijk ook mee. Generalisatie is geenszin goed, maar generalisatie doelt vaak dan ook op de reputatie van zijn onderwerp. Die reputatie is wel degelijk belangrijk, omdat hierdoor een dergelijke vereniging of groep moet herzien wat er aan de hand is binnen hun organisatie. Zo kunnen ze "hun" dissidenten aan pakken en wie kan dat beter dan de organisatie waar dezelfde dissidenten voor staan.

Stadionverbod... goed bezig Herman!

pi_1717642
De moslims die achter de aanslagen staan leven volgens mijn mening met een dubbele moraal.

Ik zou hier graag is uitleg over willen hebben.

Aan de ene kant wonen ze in het westen en maken ze dankbaar gebruik van de goede omstandigheden waaronder we hier leven. Hoe je het nou went of keert: we zijn hier rijk.

Toch vinden deze mensen het goed dat Amerika word gebombardeerd. In mijn ogen is dat een dubbel moraal. Ze wonen zelf toch ook in het westen?

Aangezien ik een turkse vriendin heb, heb ik misschien wat meer inzicht waarom moslims zich zo voelen. Ik moet zeggen dat het best kan begrijpen WAAROM ze dat vinden. Maar die dubbele moraal slaat nergens op. Als je er zo tegen bent dat het westen veel geld verdient over de rug van het oosten, dan zou je zelf ook geen gebruik moeten maken van alle rijkdommen.

Als ze komen met hun jihad sta ik klaar voor de HADIJ

FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 september 2001 @ 23:12:29 #149
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1717643
quote:
Op zondag 23 september 2001 22:59 schreef AlleanzaNazionale het volgende:

[..]

Wat te denken van de haat van Nederlanders tegen pedofielen...

Tuurlijk is het puur generaliseren. Tuurlijk is het dom en niet goed. Kijk eens op Fok! en je ziet de generaliseringen over en weer vliegen. "Statistisch is aangetoond dat de ene groep bla bla bla, dus straffen we ieder individu dat tot die groep behoort, de goeden moeten maar onder de kwaden lijden". Het is te dom en te kortzichtig voor woorden. Maar ondertussen begrijp ik die menselijke drang wel.

zondag 23 september 2001 @ 23:33:53 #150
15660 chocolatemoeze
pi_1717864
quote:
Op zondag 23 september 2001 23:12 schreef Doc het volgende:

[..]

Tuurlijk is het puur generaliseren. Tuurlijk is het dom en niet goed. Kijk eens op Fok! en je ziet de generaliseringen over en weer vliegen. "Statistisch is aangetoond dat de ene groep bla bla bla, dus straffen we ieder individu dat tot die groep behoort, de goeden moeten maar onder de kwaden lijden". Het is te dom en te kortzichtig voor woorden. Maar ondertussen begrijp ik die menselijke drang wel.

Zeggen dat iets dom en kortzichtig is, is eigenlijk ook gevaarlijk (wat is dom, wat is kortzichtig). Want in de harde realiteit zijn die mensen ook deel van onze samenleving. Daar moet je je mee inschikken of voor eeuwig een uitzichtloze strijd voeren. De mens is een sociaal dier, domheid en kortzichtigheid (hoe overbodig misschien ook) zijn evengoed bouwstenen van onze sociale-samenleving waar je niet omheen kunt.

"Zo zou het niet moeten zijn... "

maandag 24 september 2001 @ 00:30:46 #151
272 R@b
No-nonsens
pi_1718585
Enquête: 10 procent moslims achter aanslagen

HILVERSUM (ANP) - Ongeveer 10 procent van de Nederlandse moslims keurt de aanslagen in de VS goed. Bijna driekwart van de moslims keurt de terreurdaden af. Dat blijkt uit een enquîte van Intomart in opdracht van het tv-programma Netwerk.

Van de moslims die de aanslag goedkeuren, is 26 procent van Marokkaanse afkomst. Turkse en Surinaamse moslims zijn het duidelijk veel minder eens met de aanslagen: 3 procent van hen steunt de aanslagen.

Intomart ondervroeg vierhonderd moslims in de vier grote steden en Tilburg en Eindhoven. De meerderheid (73 procent) van de ondervraagden vindt dat Nederland geen steun moet verlenen aan de Amerikaanse inzet tegen de terroristen.

Heilige oorlog

Een grote meerderheid van de ondervraagden ziet niets in een heilige oorlog (jihad) tegen de VS. Gevraagd naar de steun voor een jihad zegt 11 procent zo'n oorlog te steunen. Bijna driekwart voelt niets voor zo'n oorlog. Van de Marokkanen steunt 21 procent een jihad.

De meeste moslims in Nederland vinden dat islamitische groeperingen of personen over de kwestie mogen zeggen wat zij willen. Ongeveer 1 op 10 moslims vindt dat sommige uitspraken strafbaar moeten worden gesteld, maar 63 procent vindt dit niet nodig.

Een week geleden werd een soortgelijke enquîte gehouden onder moslims, gepubliceerd in het blad Contrast. Daaruit bleek dat bijna de helft (47,7 procent) van de moslims in Nederland 'begrip' heeft voor de aanslagen. Tegelijkertijd keurde een ruime meerderheid (61,5 procent) ze af. Ruim 5 procent oordeelde met instemming over de aanslagen. In de Netwerk-enquîte is dat percentage dus gestegen tot 10 procent. Het onderzoeksbureau dat de steekproef nam, ondervroeg in de week na de aanslagen 426 moslims in Nederland.

© ANP
================================================================

Hoppa, maar liefst 10% v/d moslims staat achter de aanslagen, zelfs 5% méér dan in de eerste enquete. Onder Marokkaanse moslims zelfs 26%.

21% v/d Marokkanen steunt een Jihad en 73% v/d moslism vindt dat Nederland niet moet deelnemen aan een strijd tegen het terrorisme.

Wat een verrijking voor de Nederlandse culuur.

maandag 24 september 2001 @ 01:21:05 #152
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1718972
Ik heb niet de hele thread gelezen, maar moslims die er begrip voor hebben voor die aanslagen, hebben ze wel eens stilgestaan dat er ook moslims in het WTC werkten?
Of dachten ze 'het is toch Amerika maar, hebben ze verdiend"?

Laat ik ook maar eens iets ongefundeerds zeggen,
Ik begrijp terroristen niet, ze moeten gewoon uitgeroeid worden.

The Internets, I needs it..
pi_1719687
quote:
Op maandag 24 september 2001 00:30 schreef R@b het volgende:

Hoppa, maar liefst 10% v/d moslims staat achter de aanslagen, zelfs 5% méér dan in de eerste enquete. Onder Marokkaanse moslims zelfs 26%.

21% v/d Marokkanen steunt een Jihad en 73% v/d moslism vindt dat Nederland niet moet deelnemen aan een strijd tegen het terrorisme.

Wat een verrijking voor de Nederlandse culuur.

Dus zo'n driekwart van de Marokkanen staat niet achter de aanslagen (eventjes niet uit het oog verliezen). Na dit gezegd te hebben, is 26% wel een bijzonder hoog (en schokkend) percentage.
Van deze mensen vraag ik me werkelijk af waarom ze in deze westerse maatschappij leven, terwijl ze zich er kennelijk helemaal niet thuis voelen.

Bij die 73% procent kan ik me iets voorstellen omdat die vraag zich specifiek op de Amerikaanse inzit richt. Ik kan me voorstellen dat een grote groep niets op heeft met terroristen, maar erg bevreesd is voor slachtoffers in islamitische landen.

Niettemin lijkt er op dit punt een groot gat in opvattingen tussen met name de bevolking van Marokkaanse komaf en de rest van de bevolking te zijn. Opvallend zijn de verschillen met Turkse en Surinaamse moslims, die kennelijk veel gematigder zijn.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 10:36:52 #154
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1719999
quote:
Op zondag 23 september 2001 23:33 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Zeggen dat iets dom en kortzichtig is, is eigenlijk ook gevaarlijk (wat is dom, wat is kortzichtig). Want in de harde realiteit zijn die mensen ook deel van onze samenleving. Daar moet je je mee inschikken of voor eeuwig een uitzichtloze strijd voeren. De mens is een sociaal dier, domheid en kortzichtigheid (hoe overbodig misschien ook) zijn evengoed bouwstenen van onze sociale-samenleving waar je niet omheen kunt.

"Zo zou het niet moeten zijn... "

Dom en kortzichtig bedoelde ik eerder in 'rationeel opzicht'. "Haat en (over)generalisaties maken meer kapot dan je lief is", zoiets. Het is inderdaad een onderdeel van de mens en de mens handelt helaas maar in een zeer beperkte mate rationeel...

Dan maar een uitzichtloze strijd...

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 10:44:19 #155
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1720076
quote:
Op maandag 24 september 2001 09:57 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dus zo'n driekwart van de Marokkanen staat niet achter de aanslagen (eventjes niet uit het oog verliezen). Na dit gezegd te hebben, is 26% wel een bijzonder hoog (en schokkend) percentage.
Van deze mensen vraag ik me werkelijk af waarom ze in deze westerse maatschappij leven, terwijl ze zich er kennelijk helemaal niet thuis voelen.

Bij die 73% procent kan ik me iets voorstellen omdat die vraag zich specifiek op de Amerikaanse inzit richt. Ik kan me voorstellen dat een grote groep niets op heeft met terroristen, maar erg bevreesd is voor slachtoffers in islamitische landen.

Niettemin lijkt er op dit punt een groot gat in opvattingen tussen met name de bevolking van Marokkaanse komaf en de rest van de bevolking te zijn. Opvallend zijn de verschillen met Turkse en Surinaamse moslims, die kennelijk veel gematigder zijn.

Er wordt ook veel meer op Marokkanen neergekeken dan op de andere groepen. Hetgeen een wisselwerking is. Marokkanen waren welkom als ze maar begrepen dat ze minder waard waren en minder rechten hadden dan NLers. De Turkse en Surinaamse cultuur liggen ook dichter bij de Westerse/Nederlandse. Dat wringt sneller.

En wat de doen met de resultaten van de enquette? Zeggen dat Marokkanen dus fout zijn (en zodoende de 74% die dus het terrorisme afkeuren ook 'aanpakken') of dit als aanleiding zien om te begrijpen waarom 10% van hen dergelijke daden goedkeurd. Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat hun haat zo ver gaat dat ze zoiets goedkeuren. Dat zijn interessantere vragen dan alleen deze cijfers...

pi_1720150
Ik heb niet het idee dat Turken het zoveel beter hadden in Nederland (kijk naar de talloze Turkenmoppen die er circuleerden). Volgens mij wordt de differentiatie Turk/Marokkaan nog niet zo heel lang gemaakt door het grote publiek. Iedereen met een enigszins mediterraan uiterlijk was 'een Turk'.
En inderdaad, de vraag "hoe komt het zover, dat iemand, die in dit land woont, zo'n grote haat ontwikkeld heeft dat hij of zij achter de aanslagen staat?" vind ik ook interessant.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 11:07:07 #157
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1720251
quote:
Op maandag 24 september 2001 10:54 schreef Halinalle het volgende:
Ik heb niet het idee dat Turken het zoveel beter hadden in Nederland (kijk naar de talloze Turkenmoppen die er circuleerden). Volgens mij wordt de differentiatie Turk/Marokkaan nog niet zo heel lang gemaakt door het grote publiek. Iedereen met een enigszins mediterraan uiterlijk was 'een Turk'.
Mee eens, maar ik denk dan ook dat de afgelopen periode (afgelopen 10 jaar of zo) Turken beter geintegreerd zijn. De Turkse cultuur zit ook dichter tegen de Westerse aan. Maar goed, dit zijn alleen maar hypotheses hoor
  maandag 24 september 2001 @ 11:28:17 #158
16347 Rifmaster
(do not underestimate the powe
pi_1720399
zo'n onderzoek heeft eigenlijk niet echt veel zin. ik bedoel door cijfers te noemen wordt iedereen pas bewust hoeveel "niet nederlanders" er eigenlijk zijn in nederland
die voor of tegen de aanslagen zijn.
Echter moet je niet vergeten. Dat er maar een of twee mensen hoeven te zijn om een aanslag te plegen. Dus als er bijvoorbeeld in een metro 20 mensen zijn die voor een aanslag zijn. dan hoeft er maar een gek te zijn die het ook werkelijk uitvoerd. Mensen die zeggen dat ze voor zijn, hoeven geen bedreiging te zijn, een grote mond heb je al snel maar hoeveel voorstanders zullen hun eigen kind opofferen door een bom om zijn middel te binden en een gebouw in te laten lopen.??

Dat zijn de echte gekken.
en daartegen moet iets worden ondernomen.

.:: Rif ::.
  maandag 24 september 2001 @ 12:49:06 #159
272 R@b
No-nonsens
pi_1721066
quote:
Op maandag 24 september 2001 10:44 schreef Doc het volgende:

[..]

Er wordt ook veel meer op Marokkanen neergekeken dan op de andere groepen.

Onzin.

Turken waren voorheen veel vaker onderwerp van discussie, en daarvoor Surinamers

quote:
Hetgeen een wisselwerking is. Marokkanen waren welkom als ze maar begrepen dat ze minder waard waren en minder rechten hadden dan NLers.
Onzin.

De Marokkanen die hierheen zijn gekomen hadden zulke grote problemen met de cultuurverschillen dat ze niet in staat waren de jeugd fatsoenlijk op te laten groeien. In Marokko voedt de buurt, de politie en de school op. Hier niet, het resultaat kun je dagelijks lezen in de krant.

Bovendien zijn de Marokkanen die hierheen zijn gekomen nou niet bijster intelligent. (de uitzonderingen daargelaten). Veel arme primitieve boertjes uit het Rif gebergte, waar nog heel ouderwetse gewoonten gelden.

quote:
En wat de doen met de resultaten van de enquette? Zeggen dat Marokkanen dus fout zijn (en zodoende de 74% die dus het terrorisme afkeuren ook 'aanpakken') of dit als aanleiding zien om te begrijpen waarom 10% van hen dergelijke daden goedkeurd. Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat hun haat zo ver gaat dat ze zoiets goedkeuren. Dat zijn interessantere vragen dan alleen deze cijfers...
Die 26% van de Marokkanen die het goedkeuren en die 10% van alle moslims doen dat niet doordat ze niet goed geïntegreerd zouden zijn, maar uit cultuurhistorisch perspectief. Gewoon fundamentele lieden met extremistische kantjes. Kun je niet aan Nederland verwijten.

Wat er aan te doen? Zie mijn sig, en de liberale moslims veel belangrijker maken tov de fundamentelere. Steun liberale moslims tegen de bekrompenere van geest.

Verder weet ik het ook niet. De allochtonen weer massaal gaan lopen knuffelen zoals in de jaren 70 en 80 is zeker géén optie, dat blijkt nu wel.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 14:12:59 #160
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1721775
quote:
Op maandag 24 september 2001 12:49 schreef R@b het volgende:
Turken waren voorheen veel vaker onderwerp van discussie, en daarvoor Surinamers
En als voorheen een enquette gehouden zou zijn zouden de verhoudingen ook anders kunnen liggen: dan zouden wellicht meer Turken de aanslagen goed praten...

Dus niet zozeer direct 'onzin' wat ik schreef...

quote:

Onzin.

De Marokkanen die hierheen zijn gekomen hadden zulke grote problemen met de cultuurverschillen dat ze niet in staat waren de jeugd fatsoenlijk op te laten groeien. In Marokko voedt de buurt, de politie en de school op. Hier niet, het resultaat kun je dagelijks lezen in de krant.

Bovendien zijn de Marokkanen die hierheen zijn gekomen nou niet bijster intelligent. (de uitzonderingen daargelaten). Veel arme primitieve boertjes uit het Rif gebergte, waar nog heel ouderwetse gewoonten gelden.

De Turkse cultuur is meer familie gebonden dande marokkaanse. De cultuur ligt ook dichter bij de Westerse waardoor integreren makkelijker was. De fout die gemaakt was, was dat men dacht dat het hiet heenhalen, werk en huizen geven voldoende was. Maar voor een succesvolle integratie is meer nodig...

Je kan niet meer terugdraaien dat er nu marokkanen in ons land wonen. Er moet dus nu nagedacht worden hoe we met de cultuurverschillen en de muur tussen de twee culturen kunnen slechten...

quote:

Die 26% van de Marokkanen die het goedkeuren en die 10% van alle moslims doen dat niet doordat ze niet goed geïntegreerd zouden zijn, maar uit cultuurhistorisch perspectief. Gewoon fundamentele lieden met extremistische kantjes. Kun je niet aan Nederland verwijten.

Wie zegt dat ik het Nederland verwijt? Ik betwijfel het overigens dat het puur "moslim"-iets is. Het gaat om aangeleerde haat. Er is een tijd geweest (bekentenis) toen ik een jaar op 15 was dat ik het prima had gevonden dat ze de kuip geheel gevuld met F'noord supporters op zouden blazen. 50.000 dode F'noord supporters: Hoezee! Hoe ben ik van dat waandenkbeeld afgekomen? Onder andere door vriendschappen aan te gaan met mensen die F'noord supporter zijn. Als er alleen maar tegen mij gezegd zou zijn dat ik "fout" was met mijn haat en dat ik maar beter tegen de muur gezet kon worden zou mijn haat alleen maar toegenomen zijn...
quote:
Wat er aan te doen? Zie mijn sig, en de liberale moslims veel belangrijker maken tov de fundamentelere. Steun liberale moslims tegen de bekrompenere van geest.
Lijkt mij zeer zinnig...
quote:
Verder weet ik het ook niet. De allochtonen weer massaal gaan lopen knuffelen zoals in de jaren 70 en 80 is zeker géén optie, dat blijkt nu wel.
Ken jij maar twee mogelijke acties? Knuffelen of aanpakken? Niet iedereen denkt zo: als je dus repressie als enig middel afwijst houdt dat dus niet in dat je vóór "knuffelen" bent.
pi_1723435
quote:
Op zondag 23 september 2001 19:49 schreef Ryan3 het volgende:
Wat mensen wel of niet kunnen begrijpen wat dit betreft heeft niets te maken met of ze wel of niet net zo'n haat in zich hebben en net zo idioot zijn als die kapers.
Nonsens, de enige reden dat te 'begrijpen' is dat ze genoeg haat hebben is het feit dat ze het gedaan hebben, maar het zou voor jou en mij nooit te voorspellen geweest zijn een paar weken terug, dus hoe groot die haat is is voor normale mensen NIET te begrijpen. Ik snap niet dat mensen anderen zo erg kunnen haten dat ze alle onschuldigen die tot de zelfde groep horen ook haten, precies zoals jij niet begrijpt dat sommigen in Nederland gelijk ALLE moslims hierdoor haten.
quote:
Voor sommige lieden zo angstig dat ze ook willen uitmaken wat ik wel of niet kan begrijpen. Eigenlijk de zelfde sentimenten als waar de fundamentalistische Islam op is gefundeerd...
Volgens mij wordt iedereen inmiddels een beetje moe van de vergelijkingen met nazis/terroristen van iedereen die het niet met het 'begrip voor kapers-standpunt' eens is.
pi_1723483
quote:
Op zondag 23 september 2001 22:55 schreef FuTilE het volgende:
Als je dan toch zo nodig dodentallen en terreurdaden nodig hebt om je mening te staven: Het beleid van Amerika heeft in de afgelopen vijf decennia zeker 1 miljoen onschuldige burgers de dood in gejaagd. Vergeleken met de staatsterreur van de VS waren de aanslagen, hoe weerzinwekkend ook, pagina 3 in het grote Jip en Janneke-boek.
Nu doe je precies wat alle moslimfundamentalisten doen, een aanslag op onschuldige mensen aangrijpen om de aandacht te krijgen en een punt te maken (of het punt op zich nou klopt of niet), precies het doel van een terroristische daad, dan geef je ze hun zin en beloon je de daad, doordat het dus iets oplevert voor ze, zullen ze er vooral mee door blijven gaan.
pi_1723544
quote:
Op zondag 23 september 2001 23:12 schreef Doc het volgende:
Ik zal je wel verkeerd begrijpen, maar je vindt de haat tegen pedofielen net zo onterecht als van extreme moslims tegen onschuldige Amerikanen? Een pedofiel is een persoon die zelf verantwoordelijk is voor z'n walgelijke gedrag.
pi_1724373
Even om licht in de duisternis te scheppen;

Turken zijn lid van de NAVO en zijn veel meer Westers georienteerd dan Marokanen. Ze willen ook toetreden tot de EU. Daarnaast kijken Marokanen naar Arabische televisie en worden zo blood gesteld aan anti-Amerikaanse en anti-Westerse propaganda. Turken worden hieraan niet blootgesteld, simpelweg omdat ze het Arabisch niet beheersen. Turkije en Iran zijn immers de 2 islamitische landen waar in tegenstelling tot alle andere islamtische landen in het Midden Oosten en Noord Afrika waar GEEN Arabisch wordt gesproken.

That's all folks!

De klok tikt....
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 20:19:38 #165
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1725415
quote:
Op maandag 24 september 2001 16:51 schreef mike_another het volgende:

[..]

Ik zal je wel verkeerd begrijpen, maar je vindt de haat tegen pedofielen net zo onterecht als van extreme moslims tegen onschuldige Amerikanen? Een pedofiel is een persoon die zelf verantwoordelijk is voor z'n walgelijke gedrag.

Met pedofielen bedoel ik de niet-praktiserende pedo-seksueel... (het zijn allemaal wat verwarrende termen...)
pi_1725539
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:19 schreef Doc het volgende:
Met pedofielen bedoel ik de niet-praktiserende pedo-seksueel... (het zijn allemaal wat verwarrende termen...)
De vergelijking gaat nog steeds niet op, dan moeten we niet-praktiserende pedo-seksuelen vergelijken met niet-praktiserende terroristen met moordneigingen om 6000 mensen te vermoorden? Zolang ze maar onder behandeling staan en uit de buurt van vliegtuigen gehouden worden -verantwoording van de staat natuurlijk net als pedo's uit de buurt van kinderen gehouden dienen te worden- dan zijn ze niet slecht maar alleen zielig en moeten ze behandeld worden?
  maandag 24 september 2001 @ 20:29:19 #167
15651 HeindeKort
pi_1725544
quote:
Op maandag 24 september 2001 14:12 schreef Doc het volgende:
Je kan niet meer terugdraaien dat er nu marokkanen in ons land wonen.
Oh nee?
Niet zo moeilijk hoor, aangezien een Marokkaan ALTIJD de Marokkaanse nationaliteit blijft behouden, ook al is hij 3e of 4e generatie, je kan em gewoon eruit flikkeren en terug naar Marokko sturen.
En laat ik daar nou niet echt op tegen zijn.
quote:
Er is een tijd geweest (bekentenis) toen ik een jaar op 15 was dat ik het prima had gevonden dat ze de kuip geheel gevuld met F'noord supporters op zouden blazen. 50.000 dode F'noord supporters: Hoezee!

Feyenoord kampioen!

Dat steekt zeker he?

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 20:33:32 #168
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1725592
quote:
Op maandag 24 september 2001 16:41 schreef mike_another het volgende:

Nonsens, de enige reden dat te 'begrijpen' is dat ze genoeg haat hebben is het feit dat ze het gedaan hebben, maar het zou voor jou en mij nooit te voorspellen geweest zijn een paar weken terug, dus hoe groot die haat is is voor normale mensen NIET te begrijpen. Ik snap niet dat mensen anderen zo erg kunnen haten dat ze alle onschuldigen die tot de zelfde groep horen ook haten, precies zoals jij niet begrijpt dat sommigen in Nederland gelijk ALLE moslims hierdoor haten.

Extreme vormen van haat vind ik even verwerpelijk als begrijpelijk...

Als je het gevoel hebt generatie op generatie benadeeld te worden door het machtigste land op de wereld: dat je onschuldige grootouders, je ouders en je kinderen lijden onder het beleid van dat land, kan ik me haat voorstellen. Als je het idee dat het leiden van je (onschuldig) volk nooit serieus genomen wordt kan in me voorstellen dat je haat hebt.

Mijn vrouw is het hier overigens niet in het geheel niet mee eens. Zij vindt dat islamieten zichzelf alleen maar in de slachtoffer rol drukken om die vervolgens te koesteren. Een alibi om hun cultuur met geweld te rechtvaardigen. Als ze niet zo in hun slachtofferrol zouden blijven zitten en BinLaden -en andere rijkere islamieten- hun geld nou zou(den) gebruiken om de situatie echt leefbaarder te maken voor zijn(hun) volk dan zou iedereen beter af zijn. Zij heeft dus absoluut geen begrip ervoor.

En rationeel geef ik haar volkomen gelijk, maar kan irrationeel gedrag wel begrijpen...

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 20:36:08 #169
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1725625
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:29 schreef HeindeKort het volgende:

Oh nee?
Niet zo moeilijk hoor, aangezien een Marokkaan ALTIJD de Marokkaanse nationaliteit blijft behouden, ook al is hij 3e of 4e generatie, je kan em gewoon eruit flikkeren en terug naar Marokko sturen.

Of dat desalnietemin zo simpel is weet ik niet. Doordat ze ook de NLse nationaliteit hebben kan dat namelijk niet. Oplossing: zeg dat inwoners van NL slechts een nationalitiet mogen hebben (ik vermoed dat er talloze duitsers, amerikanen, engelsen etc. daar moeite mee zullen hebben, maar goed die hebben dan pech gehad).
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:29 schreef HeindeKort het volgende:

Feyenoord kampioen!

Zoals ik al zei: ik ben van mijn waandenkbeeld af, maar zo te zien heb jij nog wel last van een waandenkbeeld

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 24-09-2001 20:41]

FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 september 2001 @ 20:37:52 #170
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1725647
quote:
Op maandag 24 september 2001 20:28 schreef mike_another het volgende:

[..]

De vergelijking gaat nog steeds niet op, dan moeten we niet-praktiserende pedo-seksuelen vergelijken met niet-praktiserende terroristen met moordneigingen om 6000 mensen te vermoorden? Zolang ze maar onder behandeling staan en uit de buurt van vliegtuigen gehouden worden -verantwoording van de staat natuurlijk net als pedo's uit de buurt van kinderen gehouden dienen te worden- dan zijn ze niet slecht maar alleen zielig en moeten ze behandeld worden?

Niet iedere niet-praktiserende pedoseksueel staat onder behandeling.
  dinsdag 25 september 2001 @ 00:37:41 #171
15660 chocolatemoeze
pi_1729062
Tuurlijk wordt de slachtoffer rol aangetrokken. Wel veel praatjes hebben maar een klein hartje. Goh... ken ik dat niet ergens van. Juist! Heeft iedere samenleving last van. Hopelijk komen beide werelden (als ik de wereld dan maar zo nodig in partijen moet opdelen) tot het besef dat dít niet de manier is, zoals het nu is.

De wereld lijkt nu wel verdeeld in twee koppige kleuters die alleen maar kunnen blèren.

pi_1743638
LEEUWARDEN Een Marokkaanse jongen,die begrip zei te hebben voor de aanslagen in de VS,is de vooropleiding van de Koninklijke Landmacht in Leeuwarden ontzegd.Tijdens een les maakte hij zijn sympathie voor de aanslagen duidelijk.
..........................................................
wat een bord voor zijn kop heeft ie jongen dan zeg
en wat een lef om dan bij de Koninklijke Landmacht
een vooropleiding te willen doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')