abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1668399
Interesant artikel uit Rotterdams Dagblad.
Het zet me in indergeval aan het denken.

---

Bin Laden zet val voor arrogante VS wijdopen

Door Robert Fisk

In een wereld die eigenlijk al zou moeten weten dat de wet boven vergelding staat, schijnt president Bush af te steven op het onheil dat Osama bin Laden voor hem heeft uitgestippeld. Laat er geen twijfel bestaan over wat er vorige week in New York en Washington is gebeurd.

Dat was een misdaad tegen de menselijkheid.

We kunnen de Amerikaanse behoefte aan vergelding pas begrijpen als we dit droevige feit accepteren. Maar - en dat wordt steeds duidelijker - deze misdaad werd gepleegd om de Verenigde Staten te provoceren tot de blinde, arrogante slag die het Amerikaanse leger nu voorbereidt.

Bin Laden vertelde mij ooit dat hij de pro-Amerikaanse regimes in het Midden-Oosten omver wil werpen, om te beginnen met Saoedi-Arabië, en daarna Egypte, Jordanië en de andere Golfstaten. In een Arabische wereld die doordrenkt is van corruptie en dictaturen, waarvan de meeste door het westen worden gesteund, is een brute, ongenuanceerde aanval door de VS het enige dat de moslims tegen hun eigen leiders kan opzetten.

Bin Laden is niet verfijnd in buitenlandse aangelegenheden, maar goed in de kunst en gruwelen van oorlogvoering. Hij wist hoe hij de Russen moest bevechten die Afghanistan bezetten, een Russisch monster dat vergelding zocht, maar zich geconfronteerd zag met een oneindige oorlog. Uiteindelijk begon de Sovjet-Unie zelf te verkruimelen.

De Tsjetsjenen hebben deze les ook geleerd. En de man die goeddeels verantwoordelijk was voor het bloedbad in Tsjetsjenië - de voormalige KGB-er wiens leger de opstandige soennitische moslimbevolking van Tsjetsjenië verkracht en uitmoordt - wordt nu door Bush ingezet. Ik betwijfel of hij Bush vertelt wat er gebeurt als je een oorlog begint uit vergelding. Je leger, zoals de Russische troepen in Tsjetsjenië, raakt verwikkeld in een strijd tegen een vijand die steeds meedogenlozer, steeds wreder wordt.

Maar de Amerikanen moeten verder kijken dan de vergeefse oorlog van Ariel Sharon tegen de Palestijnen om de dwaasheid van vergelding in te zien. In Libanon ging het altijd hetzelfde. Een Hezbollah-guerrillastrijder doodde een Israëlische soldaat van het bezettingsleger, en de Israëli's sloegen terug uit wraak in een dorp waarbij een burger omkwam. De Hezbollah namen wraak met een aanval met een Katyusha-raket bij de Israëlische grens, en de Israëli's namen opnieuw wraak met een bombardement op Zuid-Libanon. Uiteindelijk verdreven de Hezbollah de Israëli's uit Libanon.

Pizzeria
In Israël/Palestina hetzelfde verhaal. Een Israëlische soldaat schiet een Palestijnse stenengooier dood. De Palestijnen nemen wraak door een kolonist te doden. Dan nemen de Israëli's wraak door een Palestijnse schutter te doden. De Palestijnen nemen wraak met een zelfmoordaanslag in een pizzeria. De vergelding van de Israëli's bestaat uit het sturen van F16's om een Palestijns politiebureau te bombarderen. Vergelding leidt tot vergelding en nog meer vergelding. Een oorlog zonder einde.

En terwijl Bush de manschappen voorbereidt, legt hij omstandig uit dat dit een oorlog is voor 'democratie en vrijheid', dat het gaat om mensen die 'de beschaving aanvallen'. ,,Amerika was het doelwit van een aanslag,'' zo informeerde Bush ons afgelopen vrijdag, 'omdat wij het helderste baken van vrijheid en kansen ter wereld zijn'. Maar dat is niet de reden waarom Amerika is aangevallen. Als dit een Arabisch-islamitische apocalyps was, dan staat die in nauw verband met gebeurtenissen in het Midden-Oosten en met het Amerikaanse rentmeesterschap in dat gebied.

CIA
Bovendien zouden gewone Arabieren graag wat van die democratie en vrijheid hebben waar Bush hen over vertelt. In plaats daarvan krijgen ze een president die bij de verkiezingen een overwinning van 98 procent behaalt (Washington's vriend Mubarak) of een Palestijnse politiemacht getraind door de CIA, die mensen in de gevangenis martelt en soms vermoordt. De Syriërs zouden ook graag wat van die democratie hebben. De Saoedi's eveneens. Maar hun uitgebluste prinsen zijn allemaal vriendjes van Amerika, in veel gevallen zelfs opgeleid aan Amerikaanse universiteiten.

Ik zal nooit vergeten dat president Clinton meedeelde dat Saddam Hoessein omver geworpen moest worden zodat het volk van Irak zijn eigen leiders kon kiezen. Maar als dat zou gebeuren, zou dat de eerste keer in de geschiedenis van het Midden-Oosten zijn dat Arabieren dat mogen doen. Nee, het is 'onze' democratie en 'onze' vrijheid waar Bush en Blair op doelen, ons westerse heiligdom dat onder vuur ligt, niet dat enorme gebied van terreur en ongerechtigheid dat het Midden-Oosten is geworden.

Falangisten
Negentien jaar geleden begon de grootste terreurdaad - om Israëls eigen definitie van dat vaak verkeerd gebezigde woord te gebruiken - uit de moderne geschiedenis van het Midden-Oosten. Herinnert iemand in het westen zich nog die dag? Hoeveel lezers van dit artikel zullen zich herinneren dat op 16 september 1982 de Israëlische Falangistische milities hun driedaagse orgie van verkrachting en moord in de vluchtelingenkampen Sabra en Shatila begonnen, waarbij 1800 doden vielen.

Dit volgde op een Israëlische invasie in Libanon, die was bedoeld om de PLO het land uit de drijven en die werd gesteund door de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Haig. Het kostte 17.500 Libanezen en Palestijnen het leven, bijna allemaal burgers. Dat is waarschijnlijk drie keer het aantal van de aanslag op het World Trade Center.

Maar ik herinner me geen kaarsen die werden opgestoken voor de onschuldige doden die vielen in Libanon; ik herinner me geen ontroerende toespraken over democratie of vrijheid. Ik herinner me wel dat de Verenigde Staten het grootste deel van de bloedige maanden juli en augustus 1982 opriepen tot 'zelfbeheersing'.

Nee, Israël treft geen blaam voor wat er vorige week is gebeurd. De daders waren Arabieren, geen Israëli's. Maar het falen van Amerika om eervol op te treden in het Midden-Oosten, de verkoop van raketten aan degenen die ze gebruiken tegen burgers, het onbezorgd negeren van de dood van tienduizenden Iraakse kinderen onder sancties waarvan Washington de belangrijkste steunpilaar is, dit alles is nauw verbonden met de maatschappij die de Arabieren voortbracht die Amerika vorige week in een apocalyps van vuur hebben gestort.

De naam Amerika is letterlijk gestempeld op de raketten die door Israël zijn afgevuurd op Palestijnse gebouwen in de Gazastrook en op de westelijke Jordaanoever. Dezelfde raketten werden in 1982 afgevuurd vanuit een Apache helikopter (natuurlijk ook gemaakt in Amerika) tijdens de Israëlische invasie in Libanon. Honderden splinterbommen werden op burgerdoelen in Beiroet gegooid door de Israëli's, in strijd met beloften die waren gedaan aan de VS. De meeste bommen droegen merktekens van de Amerikaanse marine. Daarna stelde Amerika de verscheping van bommenwerpers naar Israël uit - nog geen twee maanden.

Stompzinnig
We moeten de terroristen wel stompzinnig noemen. Want als we dat niet doen, moeten we uitleggen wat er in hun geest omgaat. Maar deze pogingen om de realiteiten te censureren van de oorlog die al is begonnen, mag niet meer voortduren. Kijk naar de logica. Minister van Buitenlandse Zaken Powell hield vrijdag vol dat zijn boodschap aan de Taliban simpel is: ze moeten de verantwoordelijkheid dragen voor het feit dat ze Bin Laden laten onderduiken. ,,Je kunt je activiteiten niet scheiden van de activiteiten van de daders,'' waarschuwde hij.

Maar de Amerikanen weigeren pertinent hun eigen respons op de netelige toestand in verband te brengen met hun activiteiten in het Midden-Oosten. Wij moeten onze mond houden, zelfs als Ariel Sharon - een man wiens naam altijd geassocieerd zal worden met het bloedbad van Sabra en Shatila - meedeelt dat Israël wil deelnemen aan de strijd tegen de 'wereldterreur'.

Geen wonder dat de Palestijnen bang zijn. In de afgelopen 24 dagen zijn er 23 Palestijnen gedood op de Westelijke oever en in de Gazastrook, een verbijsterend aantal dat voorpaginanieuws zou zijn geweest als Amerika niet was aangevallen. Als Israël intekent voor het nieuwe conflict, dan zullen de Palestijnen, door tegen de Israëli's te strijden, als neveneffect het slachtoffer worden van de 'wereldterreur' waartegen Bush zogenaamd ten strijde trekt. Niet voor niets stelde Sharon dat Yasser Arafat connecties heeft met Bin Laden.

Ik herhaal: wat er in New York is gebeurd, was een misdaad tegen de menselijkheid. En dat betekent agenten, arrestaties, gerechtigheid, een geheel nieuwe internationale rechtszaak in Den Haag, als het nodig is. Geen kruisraketten en 'precisiebommen' en dode moslims uit wraak voor dode westerlingen. Maar de val is al dichtgeklapt. Bush - en misschien wij ook -zijn erin gelopen.

---

Bron: Rotterdams Dagblad (18-9-2001)

dinsdag 18 september 2001 @ 15:12:40 #2
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1668489
Die Fisk heeft het goed begrepen...

Goed stukje!

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  dinsdag 18 september 2001 @ 15:14:01 #3
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1668507
quote:

Allahuakbar!
Laatste kans.....
pi_1668566
Ja. Wat valt hier nog aan toe te voegen. Ik denk dat de auteur alles al heel goed verwoord.

Met betrekking tot het omverwerpen van de steun voor amerika in het midden oosten moet ik zeggen dat ik hier nog niet zo specifiek over had nagedacht. Wel dat dit zou kunnen gebeuren, maar niet dat dit een specifiek doel van Bin Laden zou kunnen zijn.

Echt heel interessant artikel. Bedankt voor het posten.

Hmmzz....
pi_1668779
Meneer Fisk heeft een heel mooi boek geschreven over de situatie in Libanon, maar is zit daar met z'n hoofd nog steeds. Als je een jarenlange oorlog vergelijkt met een enkele terreurdaad is het inderdaad zo erg nog niet. Maar om de een of andere manier mogen de Palestijnen en terroristen wel met geweld reageren op provocaties, maar moeten wij altijd ingehouden reageren.

En waarom is het bij Amerikaans wapentuig altijd de schuld van de fabrikant wat ermee gedaan wordt ? Als Israel 20 Russische helikopters koopt en heel de West Bank ermee aan puin schiet, wordt het Kremlin dan een legitiem doelwit ?

De daad van vorige week was geen misdaad maar een oorlogsdaad. Met agenten en dagvaardingen zal dit niet worden opgelost, die zijn er om achteraf daders op te pakken. De daders zijn dood, het gaat er nu om de volgende aanslag te stoppen voordat die gebeurt.

dinsdag 18 september 2001 @ 15:38:40 #6
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1668827
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 15:34 schreef CeeJee het volgende:
De daad van vorige week was geen misdaad maar een oorlogsdaad. Met agenten en dagvaardingen zal dit niet worden opgelost, die zijn er om achteraf daders op te pakken. De daders zijn dood, het gaat er nu om de volgende aanslag te stoppen voordat die gebeurt.
hear hear
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1668941
Fisk heeft het door. Jammer dat Bush dat niet heeft...
"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  dinsdag 18 september 2001 @ 15:55:53 #8
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1669036
quote:
Nee, Israël treft geen blaam voor wat er vorige week is gebeurd. De daders waren Arabieren, geen Israëli's. Maar het falen van Amerika om eervol op te treden in het Midden-Oosten, de verkoop van raketten aan degenen die ze gebruiken tegen burgers, het onbezorgd negeren van de dood van tienduizenden Iraakse kinderen onder sancties waarvan Washington de belangrijkste steunpilaar is, dit alles is nauw verbonden met de maatschappij die de Arabieren voortbracht die Amerika vorige week in een apocalyps van vuur hebben gestort.
Erg jammer dat de meeste media dit deel van de zaak nogal onder het tapijt schuiven...
Verder een goed artikel.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 18 september 2001 @ 15:58:34 #9
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1669058
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 15:38 schreef links234 het volgende:

[..]

bear bear

Het wordt hoe langer hoe gekker met slinks123 en zijn posts. Het zijn nou niet eens oneliners, maar slechts een enkel woord wat er uit zijn toetsenbord komt.

Anyway, it takes two to tango. Wapenhandel gebeurt omdat er een koper en een verkoper is. Beide treft blaam als er dan erge dingen mee gebeuren.

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_1669136
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 15:05 schreef Zamba het volgende:
[..]
Ik zal nooit vergeten dat president Clinton meedeelde dat Saddam Hoessein omver geworpen moest worden zodat het volk van Irak zijn eigen leiders kon kiezen
[..]
Was dat niet Bush sr?

Verder ben ik het er helemaal mee eens!

't gaat om hoe je ermee omgaat
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:12:07 #11
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1669204
Petje af! Hoewel Nederland nu als de dwarsligger beschouwd wordt, beschrijven dit soort artikelen maar weer eens hoe er ook anders tegen aangekeken kan worden...
Heeft Amerika (danwel het "westen") dit zichzelf op de hals gehaald? Ja dus! (nee niet verdiend, verd*mme, dat bedoel ik toch niet)
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:17:55 #12
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1669281
't is een mening. Om die nu gelijk als de absolute waarheid te aanvaarden..
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:30:29 #13
15660 chocolatemoeze
pi_1669433
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:17 schreef Sniper het volgende:
't is een mening. Om die nu gelijk als de absolute waarheid te aanvaarden..
De absolute waarheid zit zó complex in elkaar dat die bijna niet meer te achterhalen is. Het blijft een mening inderdaad. Het is maar aan welke mening je waarde hecht, en welke consequenties je wilt dragen van die mening/opvatting mocht die uitkomen. Weeg dat tegen elkaar af en kies de beste oplossing... sim-pel. Er zal wel gegeneraliseerd moeten worden in een mening, en deze is vaak voor de persoon zelf absoluut. Hoe moet je anders een standpunt maken?

Trouwens, sniper is een coole naam. Het zou mooi zijn als je alle rotte appels uit de wereld zou kunnen "snipen"

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_1669440
Dit stukje zouden ze (vertaald natuurlijk) naar de US government moeten sturen. Waarschijnlijk wordt er toch niets mee gedaan, omdat Bush en de rest van de bevolking te veel verblind is door haat en Bush en Powell (volgens mij) maar wat graag oorlogje willen gaan spelen. Voor een leider van zo'n groot en machtig land vind ik hem een enorme sukkel en nog enorm naief ook. Hij moest eens een voorbeeld nemen aan de burgemeester van New York. Een echte toffe gozer. Een echte leider is pas een leider als hij de juiste beslissingen durft te nemen, zelfs als hij onder druk ligt bij de bevolking.
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:32:00 #15
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1669454
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:30 schreef Ozzie het volgende:
Dit stukje zouden ze (vertaald natuurlijk) naar de US government moeten sturen. Waarschijnlijk wordt er toch niets mee gedaan, omdat Bush en de rest van de bevolking te veel verblind is door haat en Bush en Powell (volgens mij) maar wat graag oorlogje willen gaan spelen. Voor een leider van zo'n groot en machtig land vind ik hem een enorme sukkel en nog enorm naief ook. Hij moest eens een voorbeeld nemen aan de burgemeester van New York. Een echte toffe gozer. Een echte leider is pas een leider als hij de juiste beslissingen durft te nemen, zelfs als hij onder druk ligt bij de bevolking.
Wees blij dat Bush de juiste beslissingen heeft genomen. D'r is nog steeds niet genuked.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1669481
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:30 schreef Ozzie het volgende:
Dit stukje zouden ze (vertaald natuurlijk) naar de US government moeten sturen.
Ach de Amerikaanse kranten staan de laatste tijd vol met dergelijke stukken. Je denkt toch niet dat het allemaal kortzichtige idioten zijn, wel?
Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:35:39 #17
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1669511
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:33 schreef El-Lupe het volgende:

[..]

Ach de Amerikaanse kranten staan de laatste tijd vol met dergelijke stukken. Je denkt toch niet dat het allemaal kortzichtige idioten zijn, wel?

Niet allemaal, maar wel die verschrikkelijk rechtse/patriottistische idioten die aan de macht zijn daaro
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_1669524
Ik bedenk me ineens nog iets. Was Shell niet degene die de verkiezingen van Bush heeft gefinancierd? Als er een oorlog zou uitbreken zullen de olieprijzen natuurlijk enorm gaan stijgen. Waarschijnlijk ook weer veels te ver gezocht, maar het is wel een motief. Het kan er bij mij gewoon niet in dat Bin Laden het gedaan heeft. Ik denk dat er over een paar jaar weer een enorme beerput bij de fbi open gaat. Net zoals toen bij de assasination van JFK. De Amerikanen zijn ongelofelijk corrupt en doen bijna alles voor geld.
pi_1669538
Reageer maar. Ik ga naar huis.
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:40:51 #20
15660 chocolatemoeze
pi_1669570
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:37 schreef Ozzie het volgende:
Ik bedenk me ineens nog iets. Was Shell niet degene die de verkiezingen van Bush heeft gefinancierd? Als er een oorlog zou uitbreken zullen de olieprijzen natuurlijk enorm gaan stijgen. Waarschijnlijk ook weer veels te ver gezocht, maar het is wel een motief. Het kan er bij mij gewoon niet in dat Bin Laden het gedaan heeft. Ik denk dat er over een paar jaar weer een enorme beerput bij de fbi open gaat. Net zoals toen bij de assasination van JFK. De Amerikanen zijn ongelofelijk corrupt en doen bijna alles voor geld.
De puppetmasters van Bush zitten hier achter . Ziek he, maar hopelijk niet de waarheid. (zoals het gerucht dat de FBI JFK zelf uitgeschakeld zou hebben)
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:47:51 #21
12807 aego
... ik niet ...
pi_1669650
Er vanuit gaande dat hij de aanstichter is : volgens mij heeft Bin Laden Sun Tzu gelezen:

A. Skillful tactician may be likened to the shuai-jan. Now the shuai-jan is a snake that is found in the ChUng mountains. Strike at its head, and you will be attacked by its tail; strike at its tail, and you will be attacked by its head; strike at its middle, and you will be attacked by head and tail both.

All warfare is based on deception
Hence, when able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must seem inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.

Hold out baits to entice the enemy.
Do not swallow bait offered by the enemy.
Feign disorder, and crush him.

( Sun Tzu, The Art of War )

In dit topic US will never learn! 'zei' ik al dat je de acties van de cel moet aanpakken, niet de lokatie waar de cel zich bevindt. Als niet zeker is dat Bin Laden zich in Afghanistan bevindt ( ik, op dit moment, vind het namelijk nogal twijfelachtig dat hij zich daar nog steeds zou bevinden ) moet je daar ook niet gaan aanvallen.

Informatie is een wapen. Alle stappen kunnen al van te voren zijn gepland, berekend. Ik ben bang dat zo gauw de VS een tegenstap zet, de stap na de volgende allang in gang gezet zijn. Ook in terroristische oorlogen, gaan deze principes op. Ergo: hij is allang gevlogen, danwel al tijden niet meer in Afghanistan geweest (hij heeft niet voor niets via woordvoerders gesproken).

Ook Sun Tsu heeft contraspionage al genoemd als wapen... VS krijgt 'onweerlegbaar bewijs' in handen, VS valt Afghanistan aan, onschuldigen worden geraakt, Bin Laden duikt elders voor zeer korte tijd op, krediet VS verspeeld, Bin Laden krijgt medestanders, danwel situatie escaleert.

WOIII is dan niet ver meer weg...

Serious error. All shortcuts have disappeared. Screen. Mind. Both are blank. >>> Chaos reigns within. Reflect, repent, and reboot. Order shall return. >>> Everything is gone. Your life's work has been destroyed. Squeeze trigger (yes/no)?
pi_1669673
Prachtig en scherp stukje, en o zo waar!!!

Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen meerdere mensen heb gehoord met een mening die vrij parallel is aan bovengeschreven (vraag me niet wie en waar, er zijn zoveel programma's geweest op zoveel zenders, en de namen ben ik gewoon kwijt).

Telkens wanneer ik hoor dat men terrorisme gaat bestrijden en op welke wijze dan denk ik zucht...

Ik verwacht idd vergelding op vergelding, en wie de slachtoffers zullen worden is reeds bekend.

Overigens was het ook de VS die er bij Israël op aandrong geen actie te ondernemen op de aanvallen van Irak, men moest niet gaan vergelden of zinnen op wraak, maar tja, via de media wordt wereldwijd opgeruid dat dit een aanslag is tegen de gehele westerse wereld, en dat wij zullen overwinnen etc. etc., en men slikt dit voor zoete koek.

Niet vergelden zou getuigen van kracht en voorkoming van onnodig bloed vergieten, maar de wereld schreeuwt om vergelding onder aanvoering van Bush.

Wat ze zouden wel moeten doen, ik heb geen idee, om terrorisme te besrtijden zou men iedereen woonachtig in het Westen continue moeten controleren, en dat is onmogelijk en ongewenst.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 18-09-2001 17:01]

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:54:39 #23
15660 chocolatemoeze
pi_1669727
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Niet vergelden zou getuigen van kracht en voorkoming van onnodig bloed vergieten, maar de wereld schreeuwt om vergelding onder aanvoering van Bush.
Yep. En hoe langer ik discussieer, hoe meer mijn aversie groet tegenover Bush's aanpak! Heb tot nu toe geprobeerd de zaken objectief te bekijken en me in te leven in andere standpunten, maar sinds dit artikel denk ik binnekort mijn kant en klare mening toch wel klaar te hebben.
  dinsdag 18 september 2001 @ 16:54:49 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1669728
Inderdaad iemand die in iedergeval discussiert op een oorzakelijk nivo ipv symptomatische gebral van anderen hier
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 18 september 2001 @ 17:00:54 #25
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1669807
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 16:32 schreef links234 het volgende:

[..]

Wees blij dat Bush de juiste beslissingen heeft genomen. D'r is nog steeds niet genuked.

Er wordt constant gewezen op de gevaren van een invasie, terwijl er inderdaad nog geen schot is gevallen, en Afghanistan degene is die de oorlog verklaart. Bush cs doen het helemaal niet slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')