Ik ben het er mee eens! In sommige gevallen is het slachtoffer zelf te bang om aangifte te doen. Bang dat haar man haar het politiebureau ziet ingaan, of bang dat de aangifte op andere manier bij hem bekend wordt, met alle gevolgen van dien.
In een aantal Amerikaanse staten is het zelfs zo dat als de politie bijv. door de buren gebeld wordt omdat er lawaai bij de buren plaatsvind, en ter plaatse treft de politie bijvoobeeld een man en een vrouw aan waarbij de vrouw verkondigd dat ze "van de trap is gevallen" en de man op die manier beschermd dat de politie alsnog verplicht is om de man mee te nemen volgens de wet als de politieman ter plaatse ook maar het kleinste vermoeden heeft dat de blauwe plekken op de vrouw door geweld zijn toegebracht. (Dat geldt natuurlijk ook andersom bij vrouwen, alleen komt dat niet vaak voor).
Ik ben daar in principe voor. Ook voor het "verklikken" van buren, leraren, etc. In het geval van een arts is het mischien iets moeilijker vanwege de privacy factor tussen patient en docter, en een arts het vertrouwen patienten kwijt zou raken als de vrouw ECHT van de trap zou zijn gevallen...... Mensen in de directe omgeving van zo'n slachtoffer weten wat er gebeurd en wat er aan de hand is. Met name buren kunnen ooggetuige verslagen geven van geweld, want geschreeuw en slaan hoor je wel door de muren heen......
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin