abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23876045
Ik zat net op de frontpage en ik zag het stuk over de hubble telescoop.
Hieruit onstond een discussie die ik op het forum door wil zetten.
Even heel kort wat er is gezecht:
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:36 schreef dodootje het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar is er al antwoord op die vraag? Iedereen heeft het wel over de big-bang theorie maar hoe zit het dan met de tijd voorafgaand aan die oerknal, waarin bevond die zich, waarom vond die plaats?
Wat was er voordat de aarde kwam ? hetzelfde als wat we nu hebben alleen toen was er nog geen aarde en mensen. Waarom dan de bang kwam is pure toeval dat 2 meteoren (volgens mij verkeerd getikt) tegen elkaar sloegen. Stel dat ze elkaar hadden gemist, waren we hier niet.
En hoe zit het dan met buitenaardse wezens ? bestaan die ? Zou zo maar kunnen, er kan 10000 miljoen km nog wel een big bang hebben plaatsgevonden en er leven ontstaan zijn. Time will learn
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:26 schreef neegij het volgende:

[..]

Oerknal? Die is er nooit geweest, lees de Koran eens beter joh.
Wil hier graag een seriuese discusie over voeren.

Mijn standpunt: Er is een oerknal geweest en goden bestaan niet.
Verander hier mijn avatar !!
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:01:06 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_23876107
lichtjaren is geen tijdsmaat vriend...
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:01:47 #3
68638 Zwansen
pi_23876121
En de Big Bang is geen knal van 2 meteoren!
pi_23876147
waarom zou er een begin moeten zijn.. waarom niet een cyclus die zich opbouwt en afbreekt
<hr>
pi_23876162
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:01 schreef Zwansen het volgende:
En de Big Bang is geen knal van 2 meteoren!
oke mijn nl is niet geweldig dat weet ik wel, en als het geen 2 meteoren zijn, zijn het dan rosten or whatels ?
Forum 62 addicted
pi_23876196
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:03 schreef Dawnbreaker het volgende:
waarom zou er een begin moeten zijn.. waarom niet een cyclus die zich opbouwt en afbreekt
maar is de cyclus dan nooit een keer begonnen ?
en dan nog zoiets, tot hoever gaat de ruimte komt er nooit een einde of is dat ook een cyclus ?
Forum 62 addicted
pi_23876228
Ik was er niet bij dus ik zou het niet weten...volgens mij heeft niemand er ook potten of pannen van onder de grond gevonden .
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:07:07 #8
68638 Zwansen
pi_23876229
Big bang wordt algemeen beschouwd als het begin van ruimte en tijd. Niet het onstaan van de aarde ofzo.
pi_23876287
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:07 schreef Zwansen het volgende:
Big bang wordt algemeen beschouwd als het begin van ruimte en tijd. Niet het onstaan van de aarde ofzo.
en na de big bang was de aarde er gelijk ? Of is er daarna nog een knal geweest oid ?
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:09:47 #10
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_23876293
Waarom OF de oerknal OF God ?
Het een sluit het ander toch niet uit ?
zzz
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:13:38 #11
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23876388
Aarde ontstaan door een knal. Met alle respect, maar ik denk dat TS eerst even wat boeken moet gaan lezen.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23876397
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:09 schreef L.Denninger het volgende:
maarja als er een god is, waarom dan ook een oerknal ?
Forum 62 addicted
pi_23876399
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:09 schreef L.Denninger het volgende:
God is door de oerknal ontstaan? Of heeft god de oerknal uitgevonden?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_23876423
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef gr8w8 het volgende:
Aarde ontstaan door een knal. Met alle respect, maar ik denk dat TS eerst even wat boeken moet gaan lezen.
welke raad je me aan ?
Forum 62 addicted
pi_23876426
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef gr8w8 het volgende:
Ja, genesis.
pi_23876452
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

God is door de oerknal ontstaan? Of heeft god de oerknal uitgevonden?
maar stel er is een god, waarom merken we dan zo weinig van hem ?
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:17:14 #17
68638 Zwansen
pi_23876489
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:09 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

en na de big bang was de aarde er gelijk ? Of is er daarna nog een knal geweest oid ?
Nee, vlak na de Big Bang was het heelal oneindig klein en oneindig heet. Niet echte ideale omstandigheden.
pi_23876521
Als je de String-theoie mag geloven is de Big Bang veroorzaakt doordat twee dimensies opelkaar botsten. De energie van de een werd overgedragen aan de ander.

Maardat het Universum en de aarde, met al het leven, gecreerd is in 6+1(rustdag) kan er bij mij iig niet in.

@NootjesBV: Waarom moet er een einde en een begin zijn? Heeft een cirkel een begin of einde? En de "Oerknal" zover we op "feiten" af kunnen gaan is niet veroorzzaakt doordat twee meteorieten opelkaar botsten. De energie-Yield is niet hoog genoeg om een heel universum te creeren (maarja wie weet?!)
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_23876522
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:17 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nee, vlak na de Big Bang was het heelal oneindig klein en oneindig heet. Niet echte ideale omstandigheden.
maar hoe kwam de aarde er dan ?
Forum 62 addicted
pi_23876581
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:15 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

Ja, hoe moet ik dat nou weten?
pi_23876587
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:18 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

Het 'samen klonteren' van gas en stenen gedreven door de zwaartekracht (erg kort door de bocht....)
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:21:06 #22
68638 Zwansen
pi_23876593
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:18 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

Ik ben geen geoloog ofzo, zoek ff op google.
pi_23876617
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:18 schreef Sapientiea het volgende:
@NootjesBV: Waarom moet er een einde en een begin zijn? Heeft een cirkel een begin of einde?
Als je een cirkel tekent is er een begin en een einde ja.
pi_23876626
Aan TS:
Wikipedia over de oerknal.

Een wereld universum aan interessante artikelen zal voor je opengaan.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_23876631
Die "big bang" moet ook weer in "iets" hebben plaats gevonden...toch?
Wat was dat dan? Een ander universum, een zoals waar wij in leven?
En waarom had het zo'n gigantische impact? Wat heeft die knal uberhaupt veroorzaakt?

Ik geloof best wel dat er ooit een "big bang" is geweest, maar dat het toeval was gaat er bij mij écht niet in.
Overigens geloof ik niet in God als zijnde de schepper van de mens. Wel geloof ik dat er iets hogers is wat 'alles' dat wij kennen in gang heeft gezet. Maar niet iets dat wij mensen kennen, of denken te kennen, zoals Jezus, God, Allah, Boeddha etc.

Ik zeg niet dat ze er niet zijn. Maar het is zo vreemd dat elk geloof toch een beetje haar eigen verhaal geeft aan de oorsprong. Welke van die velen is het nou dan?
pi_23876645
quote:
Maardat het Universum en de aarde, met al het leven, gecreerd is in 6+1(rustdag) kan er bij mij iig niet in.
daar ben ik het met je eens
quote:
@NootjesBV: Waarom moet er een einde en een begin zijn? Heeft een cirkel een begin of einde?
een cirkel is rond idd. Stel dat wij midden in die cirkel zitten, wat is er dan buiten die cirkel ?
Forum 62 addicted
pi_23876664
Geloven doe je in iets waarvan je niet zeker weet of het bestaat, daarom lijkt de oerknal en de evolutie mij meer voor de hand liggend. Al weet ik ook dit niet zeker dus geloof ik weer.
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_23876710
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:21 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Als je een cirkel tekent is er een begin en een einde ja.
Ja als je het zo bekijkt wel ja. Maar dat zou betekenen dat NIKS uit het NIKS kan ontstaan en dat IETS dus uit IETS anders moet komen, wat dus zou betekenen dat er IETS uit NIKS zou moeten komen......
pi_23876749
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:25 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Ja als je het zo bekijkt wel ja. Maar dat zou betekenen dat NIKS uit het NIKS kan ontstaan en dat IETS dus uit IETS anders moet komen, wat dus zou betekenen dat er IETS uit NIKS zou moeten komen......
In feite wel ja. Daarom zijn de mensen er ook nog niet uit...
pi_23876760
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik ben geen geoloog ofzo, zoek ff op google.
zoek jij dan ff het antwoord op mijn eerste post ?
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:27:46 #31
24018 nne
TCB, baby!
pi_23876773
Aan TS: Lees "Het Heelal" van Stephen Hawking
Het staat er misschien wel, maar ik neem afstand van het beeld wat er uit oprijst.
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:28:14 #32
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_23876782
Kortom, een interessante maar vrij zinloze discussie omdat geen mens er iets zinnigs over kan zeggen.
pi_23876784
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:22 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

daar ben ik het met je eens
[..]

een cirkel is rond idd. Stel dat wij midden in die cirkel zitten, wat is er dan buiten die cirkel ?
Voor ons is er dan niks buiten de cirkel want dat zou misschien een andere dimensie kunnen zijn.
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:28:18 #34
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23876785
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:14 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

welke raad je me aan ?
Deze:
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:22 schreef Mobious het volgende:
Aan TS:
Wikipedia over de oerknal.

Een wereld universum aan interessante artikelen zal voor je opengaan.
Is in elk geval een mooi begin.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23876835
Oww en als je meer wilt weten over het Universum en de sterren enz. Er is ooit op de BBC een serie van 6 afleveringen geweest over dit, mischien dat je deze kan huren ofzo! De string theorie kan je genoeg vinden op het web
pi_23876853
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:23 schreef mikezwet het volgende:
Geloven doe je in iets waarvan je niet zeker weet of het bestaat, daarom lijkt de oerknal en de evolutie mij meer voor de hand liggend. Al weet ik ook dit niet zeker dus geloof ik weer.
tja ik Geloof dat er geen god is daarom wil ik graag discuseren over het ontstaan van deze aarde
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:30:42 #37
31101 _Led_
pi_23876856
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:15 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

De een zegt : "ik merk niks van God".
De ander ziet het feit dat alles bestaat als het ultieme "opmerken van God".

En ik..?

Ik wacht het allemaal lekker af
zzz
pi_23876871
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:28 schreef neegij het volgende:
Kortom, een interessante maar vrij zinloze discussie omdat geen mens er iets zinnigs over kan zeggen.
Ach het spreekt tot de verbeelding en is goed tijdverdrijf, plezier zie ik niet als zinloos.....
pi_23876883
Ik denk dat het 'niks' iets is wat wij simpelweg niet kunnen bevatten. Wat zijn wij nou? Het puntje van een naald in een bijna oneindige hooiberg.
Verwacht niet dat wij mensen ooit achter onze oorsprong komen. Daar gaat het gewoon te diep voor.

Stel nou dat wij wel door een God zijn gecrëeerd, en dat die zelfde God het hele universum ook heeft 'gebouwd' als het ware.
Waar leefde die God dan? Of is die God niet iets tastbaars? Ook dat kunnen wij niet bevatten met ons kleine breintje.

Ik denk dat ik me nu op glad ijs ga begeven, maar dit moet er toch even uit.
Geloof is m.i. iets dat bedacht is door mensen, voor de mensen. Omdat mensen overal een verklaring voor willen hebben moesten ze een oorzaak 'verzinnen'.

Dat verklaart nog steeds niet waarom we hier zijn, maar dat is slechts mijn visie op geloof.
pi_23876912
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:27 schreef nne het volgende:
Aan TS: Lees "Het Heelal" van Stephen Hawking
hmm keerte huren
Forum 62 addicted
pi_23876971
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:31 schreef Smashing-Pumpkin het volgende:
Ik denk dat het 'niks' is iets wat wij simpelweg niet kunnen bevatten. Wat zijn wij nou? Het puntje van een naald in een bijna oneindige hooiberg.
Verwacht niet dat wij mensen ooit achter onze oorsprong komen. Daar gaat het gewoon te diep voor.

Stel nou dat wij wel door een God zijn gecrëeerd, en dat die zelfde God het hele universum ook heeft 'gebouwd' als het ware.
Waar leefde die God dan? Of is die God niet iets tastbaars? Ook dat kunnen wij niet bevatten met ons kleine breintje.

Ik denk dat ik me nu op glad ijs ga begeven, maar dit moet er toch even uit.
Geloof is m.i. iets dat bedacht is door mensen, voor de mensen. Omdat mensen overal een verklaring voor willen hebben moesten ze een oorzaak 'verzinnen'.

Dat verklaart nog steeds niet waarom we hier zijn, maar dat is slechts mijn visie op geloof.
Ben het wel met je eens. De drang tot Geloof kan best wel eens een Natuurlijke oplossing zijn voor het feit dat bepaalde zaken onopgelost blijven. Om je "IK" (hersenen) het concept van NIKS niet kunnen bevatten moet er iets voor in de plaats (misschien?)
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:36:04 #42
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_23876990
Ik ga voor de schepper van hemel en aarde (en dus ook het helal) God dus.

om het simpele feit dat: de oerknal (of iets dergelijks) gewoon niet heeft kunnen bestaan. Dit idee van een zeker persoon is een idee van een mens en dus nooit volledig of goed zou kunnen zijn er zitten zoveel haken en ogen aan dat dat al aangeeft dat het onmogelijk is. Kijk eens om je heen en kom dan tot de conclusie dat wat je ziet nooit "toevallig" heeft kunnen gebeuren.

Dit integenstelling van wat er in de bijbel staat geschreven en persoonlijk door God is geinspireerd.
Kijk nog eens om je heen en kom dan tot de conclusie dat dit is gemaakt door God (je huisdieren jezelf en alles om je heen). Als je echt wil weten hoe de aarde en het helal is gemaakt lees dan het eerste hooftstuk uit de bijbel en zie dan in dat wat daar staat geloofwardiger over komt dat elke andere theorie van een mens.
pi_23877046
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:28 schreef neegij het volgende:
als kan jij er niet nuttigs over zeggen betekend nog niet dat het gelijk een zinlozen discussie is, door hierover te discuseren leren we allemaal wel wat vanelkaar en daarbij is het een leuk tijdens mn stage
Forum 62 addicted
pi_23877048
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:35 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Ben het wel met je eens. De drang tot Geloof kan best wel eens een Natuurlijke oplossing zijn voor het feit dat bepaalde zaken onopgelost blijven. Om je "IK" (hersenen) het concept van NIKS niet kunnen bevatten moet er iets voor in de plaats (misschien?)
Dat 'geloof' ik ja... Maar alleen omdat dit voor mij het meest aannemelijke is.
Maar voor het zelfde geld is het iets waar nooit iemand aan gedacht heeft, en ook nooit aan zal denken.
Die kans is heel groot. Waarschijnlijk te groot voor ons om de oorsprong te verklaren.

Toch wel jammer. Ik wil ook graag een verklaring.
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:38:14 #45
31101 _Led_
pi_23877054
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:36 schreef Dragon-fly het volgende:

om het simpele feit dat: de oerknal (of iets dergelijks) gewoon niet heeft kunnen bestaan. Dit idee van een zeker persoon is een idee van een mens en dus nooit volledig of goed zou kunnen zijn er zitten zoveel haken en ogen aan dat dat al aangeeft dat het onmogelijk is. Kijk eens om je heen en kom dan tot de conclusie dat wat je ziet nooit "toevallig" heeft kunnen gebeuren.

Dit integenstelling van wat er in de bijbel staat geschreven en persoonlijk door God is geinspireerd.
Kijk nog eens om je heen en kom dan tot de conclusie dat dit is gemaakt door God (je huisdieren jezelf en alles om je heen). Als je echt wil weten hoe de aarde en het helal is gemaakt lees dan het eerste hooftstuk uit de bijbel en zie dan in dat wat daar staat geloofwardiger over komt dat elke andere theorie van een mens.
Tja... En God heeft wel altijd bestaan volgens jou ?
Als dat kan volgens jou,
waarom zou het heelal dan niet bv. altijd bestaan kunnen hebben ?

En zo niet - hoe is / wie heeft God dan weer gemaakt ?

Edit:
En dan weer :
Het al dan niet bestaan van God heeft toch niks te maken met de oerknal ?
God kan de oerknal toch hebben gemaakt ?
Dat lijkt me dan weer zinniger dan zeggen dat God de aarde in een paar dagen in elkaar heeft gestampt,
voor de grap wat dinosaurusbotten heeft begraven en toen is gaan slapen...
zzz
pi_23877079
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:31 schreef Smashing-Pumpkin het volgende:
Ik denk dat het 'niks' iets is wat wij simpelweg niet kunnen bevatten. Wat zijn wij nou? Het puntje van een naald in een bijna oneindige hooiberg.
maarja we kunnen het altijd proberen
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:39:19 #47
7661 CaliMonk
Still love my debbie...
pi_23877092
Jullie zijn eigenlijk je tijd aan het verdoen, door iets te proberen te beschrijven of uit te leggen. Het ontstaan van het universum en al z'n melkwegen is iets wat ons verstand te boven gaat. We zullen het nooit weten of begrijpen.

Het hele God verhaal is leuk als je daarin gelooft, je kunt het inderdaad gebruiken als 'uitleg', maar ongeveer geen enkel punt in de bijbel klopt of heeft ook maar enigsinds informatie over bewezen feiten (I.e. Dinosaurussen, Andere planeten, etc).

Geloof is de oorzaak van 90% van alle oorlogen in de geschiedenis van de wereld, geef mij maar gewoon wetenschap met bewezen feiten.

- Een nooit poster die toch even wat wou zeggen, kom maar met de flames en trolls over de geweldig god...
CaliMonk
pi_23877127
quote:

Nofi... Maar vind je jezelf nu niet een beetje opdringerig klinken met je geloof?
Omdat JIJ het eerste hoofdstuk uit de bijbel aannameklijker vindt dan elke andere mogelijke verklaring, mag een ander daar z'n eigen idee over hebben.
pi_23877139
quote:

als god alles zo goed heeft geschapen waarom heeft ie in godsnaam dan geweld bij de mens in gebracht ?
Forum 62 addicted
  vrijdag 10 december 2004 @ 13:42:20 #50
68638 Zwansen
pi_23877183
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:41 schreef NootjesBV het volgende:

[..]

als god alles zo goed heeft geschapen waarom heeft ie in godsnaam dan geweld bij de mens in gebracht ?
Daar is Allah verantwoordelijk voor!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')