Het eerste wat je moet doen als je kleuren kiest is kijken wat bij je past.
Hou je van harde of zachte kleuren, licht of donker.
Wat daarna heel erg belangrijk is, wat voor vorm, hoeveel licht en hoe groot wordt de woning.
Een kleine woning kan geen donkere kleuren hebben, dan lijkt het kleiner. Een grote woning weer wel. Maar een grote woning kan veel kleine kamers hebben dus let daar eerst op. Vervolgens heb je veel licht. Als je ruimte al erg licht is kun je donkerdere kleuren kiezen, heb je een donkere wonign kies dan voor licht groen of licht blauw.
Wat tegenwoordig erg in is, is 1 wand een felle kleur te geven, durf je dat niet aan, ga je meer richting de pastelkleur van de felle kleur.
Bijvoorbeeld bij donkere meubels ineens een limoengroene muur doen. Dat klinkt vast eng, maar het valt reuze mee. Zorg alleen wel dat het niet de muur is waar je tv voor staat, dat komt erg onrustig over.
Verder is er een aantal kleuren niet aan te raden. Rood is erg onrustig in bijvoorbeeld een slaapkamer, sommige mensen krijgen er zelfs nachtmerries van. Bovendien is rood lastig te verven. Hetzelfde geldt voor donker blauw, donker groen, donker paars etc etc.
Badkamer is zwart erg af te raden omdat een badkamer last heeft van kalk en dat zie je enorm erg. Als je denkt dat wit besmettelijk is, vergeet het maar zwart is veel erger.
Verder moet je echt een kleur kiezen waar jij je op je gemak bij voelt en ik stel voor dat als je al donkere meubels hebt, echt voor lichtere kleuren en assecoires te gaan, dat breekt de boel op. Evenals je voor donkere kleuren gaat je lichte meubels hebt. Anders wordt het of een erg steriel of een erg deprimerend huis.
Heel veel succes en post je foto's als je eenmaal zo ver bent! Ik moet namelijk nog ideeen op doen voor ons nieuwe huis
![]()
Ow en ik ben het met Schatje eens, de bank houden, die ziet er goed uit en het is een leuke kleur waar veel teinten best bij passen (bruin, groen, rood) en dan wel de onderste meubels. Ik ben groot voorstander van alle meubels een beetje in dezelfde kleurrange anders wordt het zo'n bonte boel.