abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23856784
WIj hebben een ontzettende lieve boxer, genaamd KOVOE

Nou was hij half November, op een dag zo ziek, dat wij dachten, hij gaat dood!

Maar s avonds, nadat ie heel vaak over had gegeven enzo, ging het wel weer goed met hem, at weer dronk weer, wou weer spelen etc! Wij dus echt helemaal HAPPY

Maar toen zijn we voor alle zekerheid toch maar naar de huisarts gegaan de volgende dag, daaruit kwam, dat hij heel misschien uitzaai-ingen van de huidkanker (wat hij heeft gehad, maar 4 maanden geleden aan hebben laten opereren) zou zijn. Of anders misschien een tumor in zijn ballen!

Dus foto's gemaakt, en ook daar was gelukkig niets op te zien! Nou dan maar castreren, dat laten doen, ballen laten onderzoeken, nee ook niets! Dus toen we voor controle kwamen, bleek dat hij heel gezond was/is!

Ok, we dachten ook dat alles goed zou zijn. Eet goed, drinkt goed, poept/plast goed, is heel levendig etc

Maar ondanks dat ie toch redelijk goed eet, minder een jaar geleden, is hij ontzettend mager, zit geen vet meer op!

Nu heb ik net ff wormenpillen gekocht en hem dat gegeven, misschien dat dat het probleem is
ik hoop het van harte anders zou ik het ook niet weten, zit er in iedergeval wel heel erg mee!

Hij is echt onze kleine kindje, zo beschouw ik hem en mijn vriend ook! Is ook z'n trouw beesie en heel dankbaar.
Wil hem dik hebben! Maar zijn darmen kunnen niet alles goed verteren, dus teveel menseneten (laat ik het zo maar ff noemen) mag ie niet hebben. Liefst alleen brokken en af en toe blikvlees!
Zijn er misschien nog meer dingen wat ik hem te eten zou kunnen geven waardoor ie misschien van aankomt.....
pi_23856960
enig idee (omdat hij enkelt echt hondenvoer aankan) is een rauw eitje erbij, en kleinere porties, maar dan verdeeld over de dag zodat niet alles in een keer, maar langzamer verteerd kan worden over de dag... en zoals je weet een trager spijsverteringsmechanisme betkent sneller aankomen
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_23856975
Eten voor actieve honden, zit veel meer energie in.
Btw, onze hond eet zelden of nooit 'menseneten', alleen maar brokken, z'n hele leven lang al (8 jaar) en ziet er prima uit
" - Carter Williams is taking more hits than a Paris Hilton website! - "
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 9 december 2004 @ 16:27:54 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_23857002
Wat noem je dik???
Bij een gezonde hond kan je net niet z'n ribben zien en glanst z'n vacht mooi...
Wanneer z'n vacht dof is/wordt is er iets aan de hand, kan eten zijn, maar ook iets anders...
"menseneten" is zowiezo niet goed voor een hond/kat/poes/enzo...
Daar is hun gestel niet op gemaakt zeg maar...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_23857696
Z'n vacht glanst! Maar je ziet overal zijn botten, zelfs in het gezicht, dus dat echt mager! Hij is nooit echt dik geweest, meer gewoon normaal! Hij mag tussen de 35/40 wegen nou ik denk dat ie nou de 30 niet haalt!
pi_23857711
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:26 schreef benxx het volgende:
Eten voor actieve honden, zit veel meer energie in.
Btw, onze hond eet zelden of nooit 'menseneten', alleen maar brokken, z'n hele leven lang al (8 jaar) en ziet er prima uit
Dus daar zou ie van kunnen aankomen, brokken voor actieve honden?
pi_23857751
Misschien ff een fotootje posten XemmyX?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_23857798
waar hij op staat, in zijn magere toestand?

Kan helaas niet hebben geen digitale camera meer
pi_23857893
Oh jammer, nou ja goed...
Blijf hem iig in de gaten houden...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_23857944
quote:
Op donderdag 9 december 2004 17:03 schreef vdo28 het volgende:
Oh jammer, nou ja goed...
Blijf hem iig in de gaten houden...
dat doen we al 24 uur per dag, er is verder helemaal niets mee aan de hond dat is het gekke ervan
pi_23858506
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:18 schreef XemmyX het volgende:
WIj hebben een ontzettende lieve boxer, genaamd KOVOE

Nou was hij half November, op een dag zo ziek, dat wij dachten, hij gaat dood!

Maar s avonds, nadat ie heel vaak over had gegeven enzo, ging het wel weer goed met hem, at weer dronk weer, wou weer spelen etc! Wij dus echt helemaal HAPPY

Maar toen zijn we voor alle zekerheid toch maar naar de huisarts gegaan de volgende dag, daaruit kwam, dat hij heel misschien uitzaai-ingen van de huidkanker (wat hij heeft gehad, maar 4 maanden geleden aan hebben laten opereren) zou zijn. Of anders misschien een tumor in zijn ballen!

Dus foto's gemaakt, en ook daar was gelukkig niets op te zien! Nou dan maar castreren, dat laten doen, ballen laten onderzoeken, nee ook niets! Dus toen we voor controle kwamen, bleek dat hij heel gezond was/is!

Ok, we dachten ook dat alles goed zou zijn. Eet goed, drinkt goed, poept/plast goed, is heel levendig etc

Maar ondanks dat ie toch redelijk goed eet, minder een jaar geleden, is hij ontzettend mager, zit geen vet meer op!

Nu heb ik net ff wormenpillen gekocht en hem dat gegeven, misschien dat dat het probleem is
ik hoop het van harte anders zou ik het ook niet weten, zit er in iedergeval wel heel erg mee!

Hij is echt onze kleine kindje, zo beschouw ik hem en mijn vriend ook! Is ook z'n trouw beesie en heel dankbaar.
Wil hem dik hebben! Maar zijn darmen kunnen niet alles goed verteren, dus teveel menseneten (laat ik het zo maar ff noemen) mag ie niet hebben. Liefst alleen brokken en af en toe blikvlees!
Zijn er misschien nog meer dingen wat ik hem te eten zou kunnen geven waardoor ie misschien van aankomt.....
Ik heb ook een boxer, altijd boxers gehad trouwens.

De vorige had voedselallergie en die deed het geweldig op voer van Leo ( Specific) te verkrijgen bij de dierenarts.
Daar zijn brokken van en kuipjes vlees.

Mijn huidige boxer krijgt de brokken als basis. Daarnaast vlees.
Soms ook gekookte witte rijst / macaroni en vis.

Ook hier is de platmuil net een kind hoor.
Succes.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_23858695
Hebben ze bij de dierenkliniek ook al bloed afgenomen om zijn bloedwaarden te controleren? Als ie normaal eet en toch zo vermagerd zou ik de dierenarts er toch nog even goed naar laten kijken!
pi_23859789
ja alles was nagekeken en alles wat goed!

ik denk dat ik het nog een week ofzo aan kijk, en jullie tips ga uitproberen misschien dat ie toch aankomt! Denk dat ik het dan beter nog meer dan 1 week kan aankijken! Eerder kreeg hij ook dunne ontlasting van vlees, maar dat word ook steeds minder! Dus proberen dat een beetje meer erbij te geven! Maar hij is ook heel gauw verwend, geef hem een keer wat lekkers en dan heeft hij meteen zoiets van, ja daag nou hoef ik die saaie droge brokken ook niet meer, gaat ie dan vanzelf wel eten zo snel als hij honger krijgt maar goed! Hij is ontzettend eigenwijs, en dat is in zijn etenspatroon terug te zien, hij heeft ook geen vaste tijden van eten, eet net wanneer ie zin heeft, wij hebben hem niet vanaf pup zijnde, dus dat hebben wij hem niet aangeleerd, hij is nu 6 dus dat afleren doen we ook maar niet meer! kan altijd bij z'n etens bak dus.
pi_23861985
Wat voor wormpillen heb je gekocht? Het spul wat je bij de dierenwinkel kan kopen voldoet niet. Je moet echt iets als Drontal halen bij de dierenarts.
Overigens is hem nu vetmesten wel leuk, maar je haalt nog steeds niet de oorzaak weg. Als hij magerder is doordat zijn nieren het toch niet zo lekker meer doen, dan is het geven van een calorierijk dieet voor actieve honden het laatste wat je wil doen.
Dus ik zou eigenlijk een second opinion vragen bij een andere dierenarts om te kijken of die niet wat anders ziet.

Een van mijn honden is een slechte eter. Zodra ze onder een beetje stress staat eet ze helemaal niet meer.
Sowieso is ze het een stuk beter gaan doen op vers vlees, maar als ik het echt lekker wil maken voor haar roer ik er wat pens door en verwarm ik het iets.
Wat ook kan helpen is om zijn maaltijden te plannen. Dus niet de hele dag eten laten staan (sowieso is dat niet zo heel goed voor honden, maar dat is een ander verhaal), maar twee keer per dag een maaltijd geven en die na een half uur weg te halen. Zo leert hij al snel om op te eten wat je hem geeft.

Geef hem ook maar rustig de tijd om te wennen aan nieuw voedsel, diarree hoort daar wel een beetje bij.

Ik ken veel honden, waaronder die van mij, die een stuk lekkerder in hun vel zijn gaan zitten na het overstappen op een verse voeding. Compleet zelf bereid zoals BARF, of kant-en-klaar gekocht zoals carnibest.
pi_23862160
Ga evt over op voer voor werkhonden, voor actieve honden dus, daar zit wat meer in....

Je kan ook bij de dierenarts om een steroide prik vragen, dat boost hem even flink op, heb je wat grond om op te werken...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_23862403
Eh, ik durf het bijna niet te zeggen, maar... Probeer alsjeblieft verse voeding! Hetzelfde advies als Plunderbunny dus. Ik durf je te garanderen dat 'ie daar goed van aankomt en zich veel beter zal voelen. De hond van een vriendin van me is bijna doodgegaan aan een maagtorsie. Nadien bleef hij ziek en hij kwam maar niet aan. M'n vriendin stond op het punt om hem te laten inslapen. Twee maanden geleden is ze op mijn advies begonnen met verse voeding (Carnibest) en de hond heeft het sinds februari niet zo goed gedaan. Hij heeft er weer zin in, is vrolijk en hij komt eindelijk weer aan. Verse voeding is veel beter te verteren voor een hond dan brokken en er wordt veel meer van opgenomen. Probeer het, satisfaction guaranteed!
pi_23862475
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/637568/1/50#23858506]donderdag 9 december 2004
De vorige had voedselallergie en die deed het geweldig op voer van Leo ( Specific) te verkrijgen bij de dierenarts.
Daar zijn brokken van en kuipjes vlees.

Mijn huidige boxer krijgt de brokken als basis. Daarnaast vlees.
In blikvoer zit weinig vlees hoor... Het ziet er wel uit als vlees, maar het bestaat voor een groot deel uit andere dingen (bijv. soja).

Voedselallergie komt overigens niet voor bij verse voeding (want er zitten geen stoffen in die het dier in de natuur niet zou eten zoals granen of bietenpulp). Tenzij het gaat om een (zeer zeldzame) eiwitallergie.
pi_23862805
Toevallig vandaag met mijn pup aan Carnibest (www. ervoor en .nl erna) begonnen en daar is een "Aktief" variant van te koop, daar zit wat meer vet in dan bij de andere. Misschien dat een veel te magere hond er van aan komt inderdaad? Een brok waar honden als een raket van groeien is Cavom. Het zijn wel erg grote brokken trouwens vind ik maar voor een Boxer kan dat makkelijk. En probeer hem langzaam te laten groeien, dus niet meteen een kilo Carnibest (of eventueel dan Cavom als je echt niet aan "vers" voer wilt) per dag naar binnen proppen! Kan me goed voorstellen dat het heel vervelend is. Uiteraard zit je in over de gezondheid van je hond maar ik denk dat je op straat ook op- en aanmerkingen te verduren krijgt zeker. Succes!
Leave it to me. We're checking out.
pi_23863695
quote:
Op donderdag 9 december 2004 20:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In blikvoer zit weinig vlees hoor... Het ziet er wel uit als vlees, maar het bestaat voor een groot deel uit andere dingen (bijv. soja).

Voedselallergie komt overigens niet voor bij verse voeding (want er zitten geen stoffen in die het dier in de natuur niet zou eten zoals granen of bietenpulp). Tenzij het gaat om een (zeer zeldzame) eiwitallergie.
Daar moet wel even bij gezegd worden dat het ene versvoer het andere niet is. De dingen die het meest verkrijgbaar zijn zoals Rodi mogen eigenlijk niet eens "vers" heten in mijn ogen. Ze bevatten nog steeds de beruchte granen.
Dus TS: als je besluit om over te gaan op vers, zorg dan wel voor een goed merk zoals carnibest.

edit: oh nog wat: als je overgaat op versvlees moet je ook rekening houden met ontgiftingsverschijnselen.
Honden nemen een hoop nare stoffen op uit een brokken/blik-voeding en wanneer je overstapt op vers komen die er weer uit. Soms merk je niets, soms gaat een hond juist wat meer stinken, verharen, jeuken, etc.
Niet opgeven, gewoon doorzetten want het gaat vanzelf weer over.
pi_23864159
Nee, Rodi is inderdaad niet geweldig. Bovendien moet je er zóveel van voeren (bevat veel water) dat het echt ongelooflijk duur is als je dat gaat geven als hoofdmaaltijd.

Mijn honden hebben helemaal nergens last van gehad toen ik overstapte en ik ben gewoon 'cold turkey' overgestapt. Was meteen helemaal goed.
  donderdag 9 december 2004 @ 21:38:41 #21
80509 greatdane
many dogs 1 apollo--great dane
pi_23864322
Nu we het over magere boxers hebben ik zie ze weleens en ik vind ze meestal erg mager je ziet vaak de laatste ribben erg goed,hoort dit nu zo?
pi_23864659
ik ben van mening dat je ribben moet kunnen voelen maar niet moet kunnen zien
pi_23865046
Net als bij paarden.
pi_23865073
quote:
Op donderdag 9 december 2004 21:38 schreef greatdane het volgende:
Nu we het over magere boxers hebben ik zie ze weleens en ik vind ze meestal erg mager je ziet vaak de laatste ribben erg goed,hoort dit nu zo?
Laatste 3 ribjes zichtbaar bij bewegen is geen probleem hoor.
pi_23865191
quote:
Op donderdag 9 december 2004 21:38 schreef greatdane het volgende:
De boxers van tegenwoordig zijn zo iel dat je ze amper durft te aaien in mijn ogen, dat je bij een atletisch gebouwde hond bij beweging de ribben iets ziet(en dan geen strak gespannen huid over botjes heen, maar een zweem van de ribben) is presies zoals het hoort, zie je dat niet dan is de hond te dik...

De laatste ribben zie je bij een atletisch gebouwde, kortharige hond altijd als het goed is, ook hier gaat het om een zweem, niet dat de huid echt tussen de ribben zit zeg maar, dus eng mager....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 10 december 2004 @ 00:12:28 #26
80509 greatdane
pi_23868766
quote:
Op donderdag 9 december 2004 22:11 schreef erodome het volgende:

[..]

De boxers van tegenwoordig zijn zo iel dat je ze amper durft te aaien in mijn ogen, dat je bij een atletisch gebouwde hond bij beweging de ribben iets ziet(en dan geen strak gespannen huid over botjes heen, maar een zweem van de ribben) is presies zoals het hoort, zie je dat niet dan is de hond te dik...

De laatste ribben zie je bij een atletisch gebouwde, kortharige hond altijd als het goed is, ook hier gaat het om een zweem, niet dat de huid echt tussen de ribben zit zeg maar, dus eng mager....
Das de reden waarom ik ook van een kortharig atletisch gebouwde hond houd je ziet de spieren er erg goed opliggen veelal bulten van spieren als je hem goed traint,das erg mooi Maar idd wat je zegt die boxers zijn soms echt mager is dit iets van nu?Erg zonde Hier een niet zo'n mager dogje
pi_23869310
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:12 schreef greatdane het volgende:
Hier een niet zo'n mager dogje
pi_23871911
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 00:12 schreef greatdane het volgende:
Hier een niet zo'n mager dogje
Hij blijft fijn maar...

... daar heeft de topicstarter natuurlijk weinig aan. Net als de constatering "dat de boxers van tegenwoordig maar niks meer zijn". Wie oh wie komt met de beste tip? Ik geloof ook dat Carnibest gewoon heel goed (zo niet het beste) voer voor je hond is maar moet ik er meteen bij zeggen: ik geef het ook omdat je hond er, eenmaal volwassen, droog gespierder van wordt dan met brokken die hij vervolgens met een paar liter water per dag moet wegspoelen. Elke dag een blokje schapenvet, zou dat nog wat extra kunnen helpen voor de magere boxer?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 december 2004 @ 08:25:36 #29
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23871938
Is je hond getest op suikerziekte? Ik had een kat die ineens sterk vermagerde, die bleek suikerziekte te hebben.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23874390
quote:
Op donderdag 9 december 2004 22:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is bij de boxers van nu, maar dit is een echte grove, sterke boxer zonder staart!

Hij is zo mager geworden doordat ie ziek is geweest, is nu wel weer gezond, maar naar 3 weken is ie nog niets aangekomen! Zijn er winkels op internet waar ik info over dat versvoer kan vinden, en evt bestellen?
pi_23874430
quote:
Op donderdag 9 december 2004 22:07 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Laatste 3 ribjes zichtbaar bij bewegen is geen probleem hoor.
Boxer zijn nooit echt dik, meer atletisch, paar ribben kun je meestal zien, maar vooral in de bewegingen! Maar achterop de kont, zitten 2 knobbels (botten) die mag je absoluut niet zien, en dat is het geval bij deze!

Scheelt dat ik heel veel van boxers afweet, (en vind dat ze tegenwoordig niet mooi gefokt meer zijn, het zijn niet meer de echte boxers van vroeger, die wij nu nog hebben ) maar nu sta ik zowel de dierenarts ff voor een raadsel
pi_23874687
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef XemmyX het volgende:

[..]

Dat is bij de boxers van nu, maar dit is een echte grove, sterke boxer zonder staart!

Hij is zo mager geworden doordat ie ziek is geweest, is nu wel weer gezond, maar naar 3 weken is ie nog niets aangekomen! Zijn er winkels op internet waar ik info over dat versvoer kan vinden, en evt bestellen?
www.carnibest.nl (ik wist niet of je hier reclame mag maken, vandaar dat ik de site eerder wat cryptisch had aangeduid) en dan bij verkooppunten ofzo.

P.S. ik rijd vrijwel dagelijks langs een boxerkennel en daar lopen de pups en jonge volwassenen tegenwoordig ook met staart rond en dat heeft niks te maken met grof of niet grof hoor Persoonlijk vind ik de boxer mét staart ook veel mooier, het geeft hem de uitstraling van een "butcher's dog" van een paar eeuwen geleden!
pi_23874784
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:41 schreef XemmyX het volgende:

[..]

Boxer zijn nooit echt dik, meer atletisch, paar ribben kun je meestal zien, maar vooral in de bewegingen! Maar achterop de kont, zitten 2 knobbels (botten) die mag je absoluut niet zien, en dat is het geval bij deze!

Scheelt dat ik heel veel van boxers afweet, (en vind dat ze tegenwoordig niet mooi gefokt meer zijn, het zijn niet meer de echte boxers van vroeger, die wij nu nog hebben ) maar nu sta ik zowel de dierenarts ff voor een raadsel
Inderdaad, dat is zeker niet de bedoeling. Evenals dat het vel tussen de ribben inzit zoals Erodome zei. Maar nogmaals: laat hem rustig aankomen en probeer er niet in een maand 6 kilo op krijgen. Overigens valt het me op dat je inderdaad veel "magerder" boxers tegenwoordig ziet dan vroeger. Ook extreem quadratisch gebouwd en dan van die hele diepe dunne borstkastjes. Ik vind de oerboxers ook veel leuker, ik zal eens in mijn prentenkabinet sneupen of ik nog een plaatje heb van een mooie ouwe...
pi_23874920
Ik zeg toch, dit is een oerboxer, met een mooie breede borstkarst, en niet een diepe dun borskastje!
Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar mijn vriend heeft al boxer vanaf jongs af aan, en verstand van de boxer dat hebben wij! En in nederland zijn de boxer's van 2000 echt iel, maar in belgie en duitsland kun je nog de "echte"boxer terug vinden

bij www.carnibest.nl kun je niet online kopen!
Arnhem is het dichtste bij kwa verkooppunt, en daar kan ik dus niet komen op mijn fiets! Heb geen auto of rijbewijs tot mijn beschikking!
pi_23875547
is naturediet gold optima goed vers vlees?
pi_23875553
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:06 schreef XemmyX het volgende:
Ik zeg toch, dit is een oerboxer, met een mooie breede borstkarst, en niet een diepe dun borskastje!
Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar mijn vriend heeft al boxer vanaf jongs af aan, en verstand van de boxer dat hebben wij! En in nederland zijn de boxer's van 2000 echt iel, maar in belgie en duitsland kun je nog de "echte"boxer terug vinden

Arnhem is het dichtste bij kwa verkooppunt, en daar kan ik dus niet komen op mijn fiets! Heb geen auto of rijbewijs tot mijn beschikking!
Ik heb altijd wel begrepen dat het Nederlandse koppie internationaal door de Boxerfans als beste wordt beoordeeld. Moet je dus een Duits lichaam en een Nederlands koppie combineren Ik heb even gerommeld en dit is niet mijn mooiste of meest zeldzame plaat maar hij laat wel erg mooi zien hoe de Boxer 100 jaar geleden meer op een pitbulletje leek dan de exemplaren die vandaag de dag rondlopen. Ik weet dat een adres in Friesland (in Surhuisterveen) het Carnibest voer ook bezorgt en wie weet door het hele land. Maar dan moet je vast wel meer dan een kilootje of 5 kopen...

pi_23875636
Kijk dat zijn de boxers! sprekend die van ons, alleen heeft kovoe gewoon hangende oren! Al vind ik getoepeerde oren ook heel mooi staan!
pi_23877051
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:40 schreef XemmyX het volgende:
Al vind ik getoepeerde oren ook heel mooi staan!

ge C oupeerde oren
pi_23878163
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:38 schreef Plunderbunny het volgende:

[..]

ge C oupeerde oren
Ja dat bedoel ik
pi_23878375
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef XemmyX het volgende:

www.carnibest.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.energique.nl (verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken, maar wel de duurste en niet de beste variant)
pi_23878458
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:36 schreef XemmyX het volgende:
is naturediet gold optima goed vers vlees?
Dat is geen vers voer. Het is gekookt. Zonde, worden er allemaal voedingsstoffen vernietigd. Probeer Energique eens als Canibest of Bibi niets wordt. En vraag inderdaad aan de mensen van Carnibest of ze bezorgen. Of regel het met iemand die wèl een auto heeft. Je kunt ook op www.barfplaats.nl vragen of er iemand bij jou in de buurt is die vers voer haalt en ook voor jou wil halen.
pi_23878739
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 14:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is geen vers voer. Het is gekookt. Zonde, worden er allemaal voedingsstoffen vernietigd. Probeer Energique eens als Canibest of Bibi niets wordt. En vraag inderdaad aan de mensen van Carnibest of ze bezorgen. Of regel het met iemand die wèl een auto heeft. Je kunt ook op www.barfplaats.nl vragen of er iemand bij jou in de buurt is die vers voer haalt en ook voor jou wil halen.
ok, het is gekookt, mis is dan altijd alsnog beter dan vlees uit blikken?
pi_23878811
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 14:43 schreef XemmyX het volgende:
ok, het is gekookt, mis is dan altijd alsnog beter dan vlees uit blikken?
Ja, het is zeker beter. Maar niet het beste.
pi_23878838
Dan denk ik dat ik dat eens ga proberen, maar nu moet ik eerst zien of ergens hier in de buurd een winkel dat verkoopt! is zo iritant!
pi_23878880
De ingrediënten van Naturediet, variant Kip/Lamspens:

Lamspens, min 20%
Kippenvlees, min. 40%
wortelen, min. 8%,
bruine rijst, min 15%
natuurlijk gemalen beenderen,
zeewier
mineralen
Vit. A 1250 iu/kg
Vit D3 150 iu/kg
Vit E 20 mg/kg

Veel beter dan brokken. 60% Vlees plus gemalen beenderen. Groente in plaats van granen, ook goed. Rijst is ook beter dan andere granen, maar wat mij betreft zit er te veel van in. Geen geur-, kleur- en smaakstoffen, goede zaak.

Maar heb je nog gekeken om Bibi? Want die hebben andere verkooppunten dan Carnibest. En Energique is in de meeste grote dierenwinkels standaard verkrijgbaar. Energique is alleen een beetje duur. En bevat ook nog vrij veel koolhydraten.
pi_23879146
Je kunt trouwens ook af en toe een dagje 'barfen' met je hond. Een kippetje, wat kippenvleugels of kippennekjes, een rauwe vis, ossenstaart, mergpijpen. NOOIT varkensvlees, i.v.m. de Ziekte van Aujesky. En als je een schrokkerige hond hebt, dingen met botjes eerst een beetje stukslaan, zodat hij zich niet verslikt.
  vrijdag 10 december 2004 @ 16:08:46 #47
80509 greatdane
pi_23880545
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 08:21 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Hij blijft fijn maar...

... daar heeft de topicstarter natuurlijk weinig aan. Net als de constatering "dat de boxers van tegenwoordig maar niks meer zijn". Wie oh wie komt met de beste tip?
Daar heb je idd gelijk in. Effe OT wij hebben vroeger een bouvier gehad die ook erg vermagerd was na een infectie en die hebben we een tijd spaghetti en rijst gegeven als extra,meeste honden vinden dit lekker en geloof me aankomen doen ze dan wel en duur is het ook niet.
pi_23881355
Spaghetti is echt niet goed... Veel te veel koolhydraten. Aanslag op alvleesklier en meer in het algemeen op het hele verteringsstelsel...

EDIT: Als ik aan wil komen, kan ik elke dag bij de McDonald's gaan eten. Maar da's niet een gezonde manier van aankomen... Het voeren van enorme hoeveelheden graanproducten aan een dier dat overwegend carnivoor is, is ongeveer hetzelfde idee...

[ Bericht 35% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 10-12-2004 16:50:32 ]
  vrijdag 10 december 2004 @ 16:54:33 #49
80509 greatdane
pi_23881616
Tja,tis wat je wil ik zeg ook als extra niet een halve kilo per dag en in rijst zitten nog meer koolhydraten in dan in spaghetti en das wel weer vaak goed.En de bouvier in kwestie is 14 jaar geworden dus of het zo slecht geweest is.
pi_23881936
Nou snap ik ff een ding niet! Vroeger aten de honden alleen maar met de pot mee, deed de hond van mijn tante ook, wat tevens ook een boxer was, en die is toch 14 jaar geworden (en das voor een boxer erg oud) En nou gaan ze zeuren over koolydraten etc! Tuurlijk is elke dag spagetti niet gezond, net zoals voor ons elke dag mc dondalds, maar aardappels en groente kunnen volgens mij echt geen kwaad bij honden hoor! Kregen ze vroeger allemaal, sommige zelfs geen brokken, en waren nooit ziek en werden allemaal oud! En nu wil de hondenmarkt gewoon goed verkopen volgens mij door vers vlees voor honden te verkopen! Eet dan gewoon lekker met de pot mee!

* das mijn mening hoor*
pi_23882131
Honden werden inderdaad ouder toen ze nog met de pot mee aten. Sinds de uitvinding van brokken worden honden gemiddeld minder oud. Met de pot mee is dus gezonder dan brokken. Honden kregen toen ook wel regelmatig dingen als pens, orgaanvlees en botten.

Alle versvoerfabrikanten waarmee ik bekend ben (Energique, Carnibest, Bibi) zijn erg kleine fabrikanten die geen enkele rol spelen in de petfoodindustrie. De bedrijven zijn opgestart door mensen die zagen dat brokken hun honden geen goed deden. Energique is bijvoorbeeld opgestart door een man die Ierse Wolfshonden fokte en zag dat zijn honden sinds het brokkentijdperk minder oud werden en vaker ziek waren dan toen ze nog met de pot mee aten. Toen is hij zich gaan verdiepen in wat een hond eigenlijk zou moeten eten.

Het interesseert mij verder niet zo of de fabrikanten van vers voer geld verdienen aan hun product, natuurlijk doen ze dat. Maar ze verkopen iets dat het geld waard is, in tegenstelling tot de brokkenmakers. Brokken zijn gemaakt van inferieure, goedkope spullen en worden verkocht voor een woekerprijs. Vers voer wordt gemaakt van vlees dat is goedgekeurd voor menselijke consumptie en het wordt verkocht voor de prijs die het waard is (en een eerlijke prijs!). Fabrikanten van brokken willen zoveel mogelijk verdienen door zo weinig mogelijk te investeren. Zie in topic 'Kat wil niet goedkoop eten': hongertesten en zie ook de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde waarnaar in dat topic wordt verwezen.Versvoerfabrikanten doen zulke testen niet omdat het hen om het welzijn van de hond gaat en omdat ze geen rotzooi in hun eten flikkeren maar zich bij het produceren van eten baseren op wat we weten over het dieet van de wolf of van katachtigen. Testen is dus niet nodig omdat het om natuurlijke voedingsmiddelen gaat.

Het beste argument voor versvoer is dat versvoer de natuurlijke voeding van een hond- of katachtige nabootst. Het is de voeding waar het dier voor gemaakt is. Dieren zijn gezonder en worden ouder als ze versvoer krijgen. Dat is ook niet meer dan logisch. Mensen zijn ook gezonder en worden ook ouder als ze vers fruit en verse groente eten in plaats van alleen magnetronmaaltijden en fastfood.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 10-12-2004 17:26:32 ]
pi_23885982
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 08:21 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Hij blijft fijn maar...

... daar heeft de topicstarter natuurlijk weinig aan. Net als de constatering "dat de boxers van tegenwoordig maar niks meer zijn". Wie oh wie komt met de beste tip? Ik geloof ook dat Carnibest gewoon heel goed (zo niet het beste) voer voor je hond is maar moet ik er meteen bij zeggen: ik geef het ook omdat je hond er, eenmaal volwassen, droog gespierder van wordt dan met brokken die hij vervolgens met een paar liter water per dag moet wegspoelen. Elke dag een blokje schapenvet, zou dat nog wat extra kunnen helpen voor de magere boxer?
In dit geval hebben we het over een hond die ziek is, die gebruikt zijn energie op om die ziekte aan te vechten, dus energierijk voer erin, geef bv eens boven op het normale voer macaronie, zonder saus natuurlijk enzo, maar dat bevat veel proteine's en zet flink aan...

Maar als hij niet goed in zijn vel zit doe je er veel beter aan dit met de dierenarts te overleggen, een steroide shot kan hem flink opkweken even, dat geeft hem een enorme oppepper in alles, dan heb je gelijk een hele goede grond om op te werken.

Bij honden die niet lekker in hun vel zitten heb ik de ervaring dat veranderen van voer veel moeilijker is, daar moet je gewoon heel voorzichtig mee zijn.

Heeft de ts al op dierendokter.nl gekeken, daar kan je bv voedingssuplementen kopen, je moet even kijken wat voor je hond van toepassing is, kom je er niet goed uit dan mail je ze gewoon en krijg je van een dierenarts antwoord wat je het beste kan gebruiken in dat geval...

Maar het belangerijkste is dat de hond hulp krijgt de ziekte aan te vechten, want daar zit de oorzaak.
Doh kon ik voeren wat ik wilde op het eind, maar aankomen deed hij niet meer, tot ieders frustratie, het is niet leuk als je hond echt mager wordt, het is ontzettend zielig voor het beest, je wordt aangekeken alsof je een dierenbeu bent, het is gewoon snert, hij heeft ook geen reserve's meer om wat dan ook op te vangen...
pi_23886705
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 17:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Alle versvoerfabrikanten waarmee ik bekend ben (Energique, Carnibest, Bibi) zijn erg kleine fabrikanten die geen enkele rol spelen in de petfoodindustrie. De bedrijven zijn opgestart door mensen die zagen dat brokken hun honden geen goed deden. Energique is bijvoorbeeld opgestart door een man die Ierse Wolfshonden fokte en zag dat zijn honden sinds het brokkentijdperk minder oud werden en vaker ziek waren dan toen ze nog met de pot mee aten. Toen is hij zich gaan verdiepen in wat een hond eigenlijk zou moeten eten.
Ik ben met Energique begonnen en geef nu - na 3 weekjes Eukanuba brok op voorstel van de dierenarts omdat mijn hond enorm begon te jeuken maar die brokken at ie gewoon te slecht - op Carnibest overgestapt. Gister voor het eerst gegeven dus of het een succes wordt durf ik nog niet te zeggen maar het ziet er echt duizend keer "mooier" uit dan Energique. Ik hoop dat het goed uitpakt, ik heb er een goed gevoel bij. Lijkt me ook zeker een goede keus voor de magere Boxer!

P.S. inderdaad, die brokkenfabrikanten moeten echt schat- en schatrijk worden want ze persen het meest ranzige akkerbouwafval (ik bedoel: bietenpulp wat is dat voor drek ) met wat kippenveren en botschraapsel in een brok en verkopen dat voor een vermogen. Eukanuba puppybrok: 14,95 euro voor 3 kilo!!
pi_23886929
Carnibest is inderdaad veel beter dan Energique. In Energique zitten nog te veel granen, goeie kans dat daar de jeuk door kwam. Overigens heeft Eukanuba in de versvoerwereld de bijnaam 'Jeukanuba'. Daarnaast is Eukanuba alleen maar zo duur omdat het vanuit de VS geïmporteerd wordt. Het is verder helemaal niet zo bijzonder... Als je relatief goede brokken wilt, moet je geperste brokken nemen zoals van Farmfood.

Bietenpulp is inderdaad echt niets meer dan goedkoop vulmiddel. Het heeft helemaal geen voedingswaarde en het kost drie keer niks.
pi_23886986
En inderdaad, Energique ziet er zo ongeveer uit als een ingevroren plak kots, terwijl Carnibest er uit ziet als vlees. Komt doordat Energique een supersnel invriezingsproces gebruikt en Carnibest gewoon langzame invriezing. Dat laatste is ook beter, want door die snelle invriezing gaan ook weer voedingsstoffen verloren.
pi_23894252
quote:
Op donderdag 9 december 2004 20:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Goed bedoeld.
Maar hij krijgt geen blikvoer ( staat nergens).
De vorige had een echte voedselallergie ook vers voer bleef slechts een weekje of 2 normaal gaan. ( groente, rijst en vers vlees!).
Deze brokken waren na 5 jaar tobben het enige wat nog werkte.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_23894664
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 20:35 schreef erodome het volgende:

[..]

In dit geval hebben we het over een hond die ziek is, die gebruikt zijn energie op om die ziekte aan te vechten, dus energierijk voer erin, geef bv eens boven op het normale voer macaronie, zonder saus natuurlijk enzo, maar dat bevat veel proteine's en zet flink aan...

Maar als hij niet goed in zijn vel zit doe je er veel beter aan dit met de dierenarts te overleggen, een steroide shot kan hem flink opkweken even, dat geeft hem een enorme oppepper in alles, dan heb je gelijk een hele goede grond om op te werken.

Bij honden die niet lekker in hun vel zitten heb ik de ervaring dat veranderen van voer veel moeilijker is, daar moet je gewoon heel voorzichtig mee zijn.

Heeft de ts al op dierendokter.nl gekeken, daar kan je bv voedingssuplementen kopen, je moet even kijken wat voor je hond van toepassing is, kom je er niet goed uit dan mail je ze gewoon en krijg je van een dierenarts antwoord wat je het beste kan gebruiken in dat geval...

Maar het belangerijkste is dat de hond hulp krijgt de ziekte aan te vechten, want daar zit de oorzaak.
Doh kon ik voeren wat ik wilde op het eind, maar aankomen deed hij niet meer, tot ieders frustratie, het is niet leuk als je hond echt mager wordt, het is ontzettend zielig voor het beest, je wordt aangekeken alsof je een dierenbeu bent, het is gewoon snert, hij heeft ook geen reserve's meer om wat dan ook op te vangen...
Mensen hij is niet ziek!
pi_23895100
Maar ff op dat versvoer terug te komen! Dat is uitgevonden omdat dus honden beter met de pot mee kunnen eten! Nou waarom dan versvoer kopen? Lekker met de pot mee laten eten! Dat ga ik nou dus ook proberen!
pi_23895239
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 11:02 schreef XemmyX het volgende:
Maar ff op dat versvoer terug te komen! Dat is uitgevonden omdat dus honden beter met de pot mee kunnen eten! Nou waarom dan versvoer kopen? Lekker met de pot mee laten eten! Dat ga ik nou dus ook proberen!
Nee! Dat is lang zo gezond niet! Met de pot mee eten is beter dan brokken, maar versvoer is veel beter dan met de pot mee eten. Bovendien gaan honden enorm stinken van met de pot mee eten en koken wij tegenwoordig met zout, kruiden e.d., dat kun je een hond echt niet geven! Met de pot mee eten hield 50 jaar terug héél iets anders in dan nu. Doe dat alsjeblieft niet, want je hebt grote kans dat je meer schade doet dan goed. Dan kun je hem nog beter op een geperste brok zetten zoals FarmFood.
pi_23895280
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 11:02 schreef XemmyX het volgende:
Dat is uitgevonden omdat dus honden beter met de pot mee kunnen eten!
Dat heb ik dus helemaal niet gezegd. Dat is uitgevonden omdat honden op brokken minder oud blijken te worden en minder gezond blijken te zijn dan toen ze nog met de pot mee aten. Naar aanleiding daarvan is men zich gaan verdiepen in wat een hond eigenlijk zou moeten eten en daar kwam verse voeding uit. "Met de pot mee eten" hield vroeger in dat de hond inderdaad resten van tafel kreeg (maar zonder kruiden e.d., want die gebruikten mensen toen haast niet), maar ook botten, pens, ingewanden etc. Wat een hond toen kreeg, bevatte meer gezonde bestanddelen dan brokken doen, maar dat wil nog niet zeggen dat je nu je hond zomaar kunt gaan voeren met overgebleven nasi en wokschotel of gekruide gehaktballen. Wees alsjeblieft verstandig en geef je hond datgene waarvoor hij gemaakt is en waarvan ik je kan garanderen dat hij zal aankomen en zich beter zal voelen, namelijk prooivoer of desnoods een ècht goede brok (= een geperste brok), maar met dat laatste ben je waarschijnlijk even duur uit als met versvoer en geperste brokken zijn nogal zwaar om te verteren.
pi_23898230
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 11:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat heb ik dus helemaal niet gezegd. Dat is uitgevonden omdat honden op brokken minder oud blijken te worden en minder gezond blijken te zijn dan toen ze nog met de pot mee aten.
Heb je hier ook bronnen van? Ik heb die indruk ook hoor, lijkt me dus interessant om eens wat meer "bewijs" van te zien. Inderdaad, wie kent niet die verhalen van opa's en oma's die honden hadden die wel 18 ofzo werden terwijl je vandaag de dag je handen mag dichtknijpen als je brokgevoerde hond 14 jaar haalt.
pi_23898730
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 14:36 schreef Pitbulleke het volgende:
Heb je hier ook bronnen van? Ik heb die indruk ook hoor, lijkt me dus interessant om eens wat meer "bewijs" van te zien. Inderdaad, wie kent niet die verhalen van opa's en oma's die honden hadden die wel 18 ofzo werden terwijl je vandaag de dag je handen mag dichtknijpen als je brokgevoerde hond 14 jaar haalt.
Ik weet niet of er echt onderzoek naar is gedaan, is ook wat lastig om nu te gaan onderzoeken hoe oud honden werden in de jaren '50. Die man van Energique had het hierover in een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde. Hij fokt dus Ierse Wolfshonden en hij merkte zelf dat zijn honden gewoon minder oud werden sinds ze brokken kregen. Naar aanleiding daarvan zijn hij en zijn vrouw Energique begonnen. Eerst maakten ze alleen voer voor zichzelf, op een gegeven moment gingen ze het ook verkopen en dat werd zo'n succes dat ze nu een fabriek hebben.

Ik vind het zelf eigenlijk alleen maar logisch, als je kijkt wat er in brokken zit en dat vergelijkt met wat een wolf zou eten. De producent van Carnibest vergelijkt brokken altijd met fastfood en vers voer met verse groente en fruit.

Die aflevering van KvW is te vinden op: http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=362
pi_23902745
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 11:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat heb ik dus helemaal niet gezegd. Dat is uitgevonden omdat honden op brokken minder oud blijken te worden en minder gezond blijken te zijn dan toen ze nog met de pot mee aten. Naar aanleiding daarvan is men zich gaan verdiepen in wat een hond eigenlijk zou moeten eten en daar kwam verse voeding uit. "Met de pot mee eten" hield vroeger in dat de hond inderdaad resten van tafel kreeg (maar zonder kruiden e.d., want die gebruikten mensen toen haast niet), maar ook botten, pens, ingewanden etc. Wat een hond toen kreeg, bevatte meer gezonde bestanddelen dan brokken doen, maar dat wil nog niet zeggen dat je nu je hond zomaar kunt gaan voeren met overgebleven nasi en wokschotel of gekruide gehaktballen. Wees alsjeblieft verstandig en geef je hond datgene waarvoor hij gemaakt is en waarvan ik je kan garanderen dat hij zal aankomen en zich beter zal voelen, namelijk prooivoer of desnoods een ècht goede brok (= een geperste brok), maar met dat laatste ben je waarschijnlijk even duur uit als met versvoer en geperste brokken zijn nogal zwaar om te verteren.
Ik snap zelf ook nog wel dat ie geen kruiden enzo mag hebben! Scheelt dat we dat ook maar heel weinig eten. Aangezien mijn vriend daar niet tegen kan.

Ik weet denk ik best wel wat goed en niet goed voor mijn hond is! Zoals al eerder gezegt WIj hebben verstand van Boxers/Honden!
pi_23902786
En wie zegt dat ie nou geen goed voer krijgt!

Idd geperste brokken ja
pi_23902811
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 18:25 schreef XemmyX het volgende:
En wie zegt dat ie nou geen goed voer krijgt!

Idd geperste brokken ja
Zeg ik ook helemaal niet. Al bestaan er in mijn ogen gewoon geen goede brokken, maar ik weet dat sommige mensen daar anders over denken.
pi_23907782
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 18:24 schreef XemmyX het volgende:

[..]
Ik weet denk ik best wel wat goed en niet goed voor mijn hond is! Zoals al eerder gezegt WIj hebben verstand van Boxers/Honden!
Hè jongens nou niet zo hakketakken zeg. Ook al weet je veel of denk je alles te weten: niemand is te oud om nog wat bij te leren! En als je denkt dat sommige Boxers getoupeerde oren hebben, is dat zeker het geval

Als je de maakster van Carnibest belt, vraag dan eens wat zij denkt van jouw hond te voeren met de Aktief-variant van haar voer. Hierin zit meer vet, wie weet..?
pi_23915795
Heb hem net macaroni gegeven, om ff een duwtje naar dik te geven

Is misschien niet zo heel goed voor een hond, maar voor een x kan geen kwaad natuurlijk, vanavond krijgt ie lekker kip (zonder botjes) En wat boontjes erbij, nou wat een maaltijd zeg jammie
pi_23918112
quote:
Op zondag 12 december 2004 11:23 schreef XemmyX het volgende:
Heb hem net macaroni gegeven, om ff een duwtje naar dik te geven

Is misschien niet zo heel goed voor een hond, maar voor een x kan geen kwaad natuurlijk, vanavond krijgt ie lekker kip (zonder botjes) En wat boontjes erbij, nou wat een maaltijd zeg jammie
De boontjes zou ik echt laten zitten. Het wordt niet voor niets gegeven aan honden die af moeten vallen. Het doet niets voor je hond mar vult alleen de maag waardoor ze minder eten...
pi_23918770
En doe dan in plaats van die boontjes de botjes van de kip er bij. Ongekookt uiteraard.

Mijn honden hebben gisteren gesmuld van een heerlijke maïskippenbout. Dat heerlijke geluid als ze de botten kraken, ieuw!
pi_23919228
Weet je, dat vind ik eigenlijk nog het beste argument voor verse voeding: dat de honden er zo zichtbaar van genieten. Ze worden helemaal wild als ze ruiken dat ik rauw vlees voor ze heb meegenomen uit de supermarkt. En ook de kant-en-klare Carnibest-maaltijden vinden ze geweldig. Doerak wilde nooit goed eten toen ze nog brokken kreeg. Tegenwoordig wordt ze uitzinnig van vreugde als ik het woord 'eten' uitspreek. Sinds ze vers krijgt heeft ze nog nooit een bak eten laten staan. Voorheen gebeurde dat zeker één keer per week.
pi_23919632
quote:
Op zondag 12 december 2004 14:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Weet je, dat vind ik eigenlijk nog het beste argument voor verse voeding: dat de honden er zo zichtbaar van genieten.

* Plunderbunny gaat volgend jaar een nest pupsels vanaf het begin op rauw zetten en heeft daar nu al zin in
pi_23919707
quote:
Op zondag 12 december 2004 14:50 schreef Plunderbunny het volgende:

* Plunderbunny gaat volgend jaar een nest pupsels vanaf het begin op rauw zetten en heeft daar nu al zin in
Oh, da's leuk, vooral als je ze dingen met botjes gaat geven enzo. Dat ze daar zo heerlijk mee gaan stoeien, urenlang knabbelplezier. Ik wil wel foto's zien tegen die tijd!
pi_23919776

Zo hoort het!
pi_23920370
quote:
Op zondag 12 december 2004 14:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Oh, da's leuk, vooral als je ze dingen met botjes gaat geven enzo. Dat ze daar zo heerlijk mee gaan stoeien, urenlang knabbelplezier. Ik wil wel foto's zien tegen die tijd!
Dames, beheers je een beetje. Jullie lijken wel opgewonden te raken van een hond die een botje kraakt Hoewel ik na het brokkendrama ook wel bijzonder blij ben als ik zie hoe mijn pup de bak carnibest vol enthousiasme leeg eet. Wanneer gaan jullie over tot het geven van levend voer? Dat is nóg natuurlijker want zo'n wollig konijnenvelletje zit barstensvol vitamientjes en mineraaltjes en bovendien heeft je hond er weer uuuuuren speelplezier mee
pi_23921270
quote:
Op zondag 12 december 2004 15:28 schreef Pitbulleke het volgende:
Wanneer gaan jullie over tot het geven van levend voer? Dat is nóg natuurlijker want zo'n wollig konijnenvelletje zit barstensvol vitamientjes en mineraaltjes en bovendien heeft je hond er weer uuuuuren speelplezier mee
Don't get me started Toen ik nog muizen en ratten kweekte voor de slangen kreeg Saar geregeld een al dode prooi. Hoewel dat van te voren doden niet eens nodig was aangezien ze er sneller in was dan ik Ze vangt ook geregeld in het park mollen en muizen en, misschien ben ik weird, het is een prachtig gezicht om haar er mee te zien "spelen". Dan komt er toch een beetje wolf weer omhoog, in die muizensprongetjes en het omhoog gooien van de prooi.
Ik wil de katten langzaam over hebben op muizen, maar wat me tegen staat zijn de halfopgegeten muizen onder de bank e.d.
pi_23921716
Het geven van levende prooien is bij een hond volgens mij niet zo verstandig, aangezien je dan zijn jachtinstinct aanwakkert en dan gaat hij ook buiten achter beesten aan. Daarnaast vind ik het zelf niet echt humaan. Ik wil graag zeker weten dat het beest een snelle en pijnloze dood sterft. Daar ben ik bij een hond die geen ervaring heeft met jagen niet zo zeker van.

Hele beesten daarentegen is no problem, een hond eet een konijn met huid en haar op. Heeft ook nut, want de opgegeten huid kapselt de botjes in, wat het risico op kleine inwendige verwondingen door scherpe botrandjes verkleint.
pi_23922860
quote:
Op zondag 12 december 2004 16:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het geven van levende prooien is bij een hond volgens mij niet zo verstandig, aangezien je dan zijn jachtinstinct aanwakkert en dan gaat hij ook buiten achter beesten aan. Daarnaast vind ik het zelf niet echt humaan. Ik wil graag zeker weten dat het beest een snelle en pijnloze dood sterft. Daar ben ik bij een hond die geen ervaring heeft met jagen niet zo zeker van.
Da's ook de reden dat ik het haar zelf niet laat doen. Feit blijft wel dat zij het humaner (kan je eigenlijk wat van humaan spreken als het over dieren gaat?) doet dan ik.
pi_23923390
quote:
Op zondag 12 december 2004 17:18 schreef Plunderbunny het volgende:
Da's ook de reden dat ik het haar zelf niet laat doen. Feit blijft wel dat zij het humaner (kan je eigenlijk wat van humaan spreken als het over dieren gaat?) doet dan ik.
Ja, je kunt wel over humaan spreken in het geval van de behandeling van dieren. Humaan betekent 'welwillend' volgens de Van Dale. Oftewel, je wenst de ander 'wel'.

De meeste dieren (kippen uitgezonderd als je het mij vraagt, die worden geëlectrocuteerd in een bak water en vervolgens wordt hun kop eraf gerukt) worden in Nederland op pijnloze wijze geslacht en dat vind ik zelf een prettig idee. Ik zou dan ook geen vlees van bijvoorbeeld een islamitische slager kopen, aangezien die de dieren vaak bij volle bewustzijn laten leegbloeden (niet altijd, maar gebeurt dus wel, vooral bij schapen en geiten e.d., runderen worden vaak wel verdoofd maar ook niet altijd), wat naar schatting 5 tot 30 seconden duurt (voordat ze het bewustzijn verliezen).

Zelf ben ik trouwens vegetariër. Was dan ook even slikken toen ik met verse voeding begon, maar ik vind dat ik het voor mijn dieren over moet hebben. Ben er nu aan gewend en geniet van het feit dat mijn dieren ervan genieten.
pi_23938690
Rauw vlees is toch echt niet goed hoor, vooral geen kip!
pi_23938995
Dit topic ging toch over mijn hond die sterk is vermagerd, en heel goed eet, de laatste dagen!

Heb ook maar eens advies gevraagd, op dierendokter.nl

kijken wat hun te zeggen hebben
pi_23940888
quote:
Op maandag 13 december 2004 12:05 schreef XemmyX het volgende:
Rauw vlees is toch echt niet goed hoor, vooral geen kip!
Dat zegt je dierenarts zeker... En waarom is het volgens jou (of je dierenarts of wie dan ook) niet goed? Bacteriën? Bullshit, het maagzuur van een hond doodt alles wat leeft. Gevaarlijke botten? Onzin, wolven eten hun prooi met huid en haar. Een hond moet wel leren hoe hij moet omgaan met botten.

Ooit een wolf met een gasbrander gezien? Of een wolf die een graanveld leegat? Rauw vlees is wat een hond hoort te eten, dat is toch niet meer dan logisch? Het verteringsstelsel van een hond is exact, maar dan ook exact hetzelfde als dat van een wolf. Het bewijs dat het goed voor ze is is zeer duidelijk te zien aan een hond die is overgezet op rauwe voeding. Hij heeft meer energie, stinkt niet, poept minder, is minder vatbaar voor ziekten en allergieën etc. etc.

De meeste dierenartsen weten niets van voeding, de faculteit voor diergeneeskunde wordt gesponsord door Hill's en consorten.

Ga alsjeblieft eens een kijkje nemen op www.barfplaats.nl en trek dan je eigen conclusie. Als jij graag de sprookjes van de brokkenmakers wilt geloven, prima, maar trek geen conclusies voordat je een expert heb gesproken. En nogmaals, dierenartsen zijn geen experts waar het gaat om voeding. Wat denk je dat zo'n dierenarts verdient aan het verkopen van dieetvoeders?

[ Bericht 30% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 13-12-2004 14:07:48 ]
pi_23941048
Rauw vlees is juist hartstikke goed, ook kip, salmonella, waarvoor wij mensen geen rauwe kip mogen hebben hebben honden geen last van...

Alleen mag je niet enkel rauw vlees voeren, dan krijgt je hond all meat syndrome?, wat inhoudt dat hij tekorten krijgt wat zijn gestel niet goed doet.

In het wild eten ze een hele prooi, maaginhoudt, botten, haar, nagels, ze vreten alles aan, alleen vlees is dus niet genoeg...

Je kan wel enkel en alleen vlees geven, maar dan moet je het bijvullen met een vitamine/mineralen preperaat, net zoals ze in dierentuinen doen bij de roofdieren.

Dan kan je beter kant en klaar vers voer kopen, anders moet je je goed verdiepen in wat je hond presies nodig heeft.
pi_23941092
All-meat syndrome wordt veroorzaakt door kalktekort. Oftewel, gebrek aan botten. In kant-en-klare rauwe voeding zitten verse gemalen botten of kipkarkassen. Jummie.
pi_23941283
Wolven/honden eten zelfs wel eens aas (verrot vlees). Veel mensen die BARF-en laten hun honden in de tuin eten (al die karkasresten in huis is niet zo fris). Sommige honden begraven een deel van de maaltijd om het twee of drie weken later weer op te graven. Ze vinden het dan nog lekkerder. Dit kan geen kwaad, omdat het maagzuur van de hond alle bacteriën doodt. Het heeft geloof ik een pH-waarde van 6 ofzo. Erg zuur dus.
pi_23941514
Even een paar informatieve links over BARF / rauwvoeding:

http://www.ai170841.freeler.nl/xinfeng/indexbarf.htm (deel 1)
http://www.ai170841.freeler.nl/xinfeng/52n-Barf.htm (deel 2)
http://www.ai170841.freeler.nl/xinfeng/53n-Barf.htm (deel 3)

http://rauwvoer.pagina.nl/ (startpagina, hier is erg veel te vinden)
pi_23941624
Dit is een site over het boek van Mogens Eliasen:

http://k9joy.com/RauweVoe(...)php?camp=95_campaign

Beetje American-style aanprijzing, maar er staat best wel veel info op de site.
pi_23942148
quote:
Op maandag 13 december 2004 12:23 schreef XemmyX het volgende:
Dit topic ging toch over mijn hond die sterk is vermagerd, en heel goed eet, de laatste dagen!

Heb ook maar eens advies gevraagd, op dierendokter.nl

kijken wat hun te zeggen hebben
Correctomundo, het is jouw topic en niet dat van de BARF-evangelisten Fijn dat ie goed eet en nu maar hopen dat ie ook aankomt! Neemt niet weg dat die versvleesvoeders echt het beste bieden voor je hond hoor. Dus als je nog een beetje je best wilt doen en Carnibest kunt krijgen, dan mag je echt goede dingen bij je hond verwachten

P.S. ik ben het wel eens met de opmerking hierboven dat dierenartsen niks van voeding weten en behoorlijk gehersenspoeld zijn door de Iams, Waldham en Hills kliek
pi_23942733
Even 1 ding voordat Lupa_Solitaria begint te mekkeren!

Ok, van dat rauwe vlees dacht ik dan niet juist.

Maar ik heb nooit gezegt dat ik brokken goed vind voor een hond of wat dan ook!

Zeg alleen dat ik moeilijk aan versvlees kan komen, omdat ze dat in Pannerden niet verkopen! Al hebben wij hier wel een groothandel in voer etc zitten!
En volgens mij willen alle handelaren, zowel dierenartsen verdienen! Wat zou jij doen, dus ook die mensen die het versvoer verkopen, er is niemand die iets aanbiedt, en er verlies op lijdt, ze willen ook een lekker bestaan er van krijgen! Misschien iets minder dan de massa verkopers van brokken ok, maar evenal toch zijn ze allemaal redelijk het zelfde!

Ik zou mijn hond dolgraag versvoer willen geven, maar zie weinig mogelijkheid om eraan te komen!
Is er toevallig niet misschien iemand bij mij uit de buurd (zevenaar) die zijn hond versvoer geeft, en voor mij ook eens wat mee kan nemen?
pi_23943006
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:23 schreef XemmyX het volgende:
Ik zou mijn hond dolgraag versvoer willen geven, maar zie weinig mogelijkheid om eraan te komen!
Is er toevallig niet misschien iemand bij mij uit de buurd (zevenaar) die zijn hond versvoer geeft, en voor mij ook eens wat mee kan nemen?
Misschien is het handig om ook een oproepje op barfplaats.nl te zetten!
pi_23943417
misschien een tip ja bedankt
pi_23943564
BIJ DEZE VRAAG IK HIER OF ER MENSEN IN DE BUURD VAN ZEVENAAR (PANNERDEN) WEL EENS VERVOER VOOR HONDEN GAAN HALEN, EN MISSCHIEN WEL EENS IN PANNERDEN ZELF KOMEN, OF ZE EEN ZIELIG STUDENTJE ZONDER RIJBEWIJS OF WAT DAN OOK WILLEN HELPEN OM AAN VERVSVOER VOOR ONZE LIEVE BOXER TE KOMEN!

TEGEN EEN VERGOEDING NATUURLIJK!
pi_23943714
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:23 schreef XemmyX het volgende:
Even 1 ding voordat Lupa_Solitaria begint te mekkeren!
Ik weet dat ik heel erg ben. Hoop dat je snapt dat het is omdat ik alle honden het allerbeste wens... Ik heb gezien wat een geweldig effect dit voer op honden kan hebben. Vergeef me mijn evangelisatorische trekjes op dit gebied.
quote:
Maar ik heb nooit gezegt dat ik brokken goed vind voor een hond of wat dan ook!
Al zou je dat wel beweren, er zijn miljoenen mensen die dat denken dus ik zou het je niet kwalijk nemen. Ik dacht het zelf ook tot een jaartje terug.
quote:
Zeg alleen dat ik moeilijk aan versvlees kan komen, omdat ze dat in Pannerden niet verkopen! Al hebben wij hier wel een groothandel in voer etc zitten!
Jullie hebben ook niet een Pet's Place? Want die verkopen meestal wel Energique of Duck. Die zijn allebei wel vrij duur... Maar je had het eerder over dat Nature Diet, dat is op zich geen slecht alternatief als je ècht niet aan vers kunt komen (oproepje op barfplaats is echt een goed idee, er zijn daar veel mensen die anderen maar wat graag een handje helpen om aan vers voer te komen). Nature Diet is op Internet te bestellen, op http://www.hondenshop.nl/shop/default.php?cPath=42_116. Alleen vind ik de prijs daarvan best wel even schrikken en ik denk niet dat zij net als Carnibest en Bibi aan kwantumkorting doen.

Maar ook regelmatig vers vlees voeren naast de brokken is al een goed begin (wel minimaal 8 uur tussen een vleesmaaltijd en een brokkenmaaltijd, omdat brokken heel anders verteren dan vlees). Je kunt dan denken aan kippennekjes, ossenstaarten, kippenvleugels, hele kip, hele vis, lamsribben, pens, kalfsribben, hart etc. Let op: een hond moet wel leren om met botten en botjes om te gaan, als het een schrokop is, zul je het spul in het begin moeten platslaan met een hamer zodat de botten goed stuk zijn.
quote:
En volgens mij willen alle handelaren, zowel dierenartsen verdienen!
Natuurlijk, dat is logisch. Maar als ik brokken en versvoer vergelijk op ingrediënten (en dus op kostprijs), dan is de prijs voor versvoer een eerlijke prijs met een normale marge, terwijl op de brokken vaak een belachelijk grote marge zit omdat er gewoon goedkope rommel in verwerkt wordt. Maar iedereen moet geld verdienen, ook versvleesfabrikanten. Er is wel een groot verschil: commerciële fabrikanten willen zo veel mogelijk verdienen door zo weinig mogelijk te investeren, versvoerfabrikanten willen gewoon kunnen leven van wat ze maken. Carnibest, Bibi, Energique en Bandit (biologisch versvoer) zijn allemaal opgestart door hondenliefhebbers die zagen dat brokken hun honden geen goed deden.
quote:
Wat zou jij doen, dus ook die mensen die het versvoer verkopen, er is niemand die iets aanbiedt, en er verlies op lijdt, ze willen ook een lekker bestaan er van krijgen! Misschien iets minder dan de massa verkopers van brokken ok, maar evenal toch zijn ze allemaal redelijk het zelfde!
Nou, er is toch wel een verschil. Alle grote brokkenmerken behoren toe aan gigantische multinationals als Procter & Gamble, Colgate e.d. Versvoerfabrikanten zijn doorgaans kleinere (familie)bedrijven die het moeten hebben van mond-tot-mond-reclame. Ze hebben geen macht en geen geld om agressieve reclamecampagnes te voeren. Toch groeien ze nu enorm, doordat steeds meer mensen erachter komen dat de brokkenmakers jokken over hun brokken. Bij die multinationals spelen heel andere belangen mee. Probeer jij maar eens of het je lukt om toestemming te krijgen om een fabriek voor brokken te bekijken. Dat kun je wel vergeten, ze willen niet dat jij weet wat voor troep er in die brokken gaat (en aangezien ze niet alle ingrediënten op de verpakking hoeven te specifiëren, zul je er ook nooit achterkomen tenzij je het laat onderzoeken door een lab). Bij Carnibest of Energique ben je welkom en kun je met eigen ogen zien wat er in het voer gaat. Daarvoor hoef je trouwens niet eens de fabriek in, want je ziet het aan het product: er zitten brokken vlees in, stukjes bot, vermalen groente. Je ruikt het, het ruikt naar vers, schoon vlees. En je merkt het aan je honden die helemaal wild worden van de geur.
pi_23943839
Dus ik kan in prenciepe naar de supermarkt gaan, en gewoon een kip halen! En die zonder problemen aan de hond geven?

Ook als ie nog nooit bod heeft gehad ofzo, ja hij krijgt wel een het bot van een beenham, en dat vind ie geweldig en is binnen 5 min op
pi_23943848
quote:
Toch groeien ze nu enorm, doordat steeds meer mensen erachter komen dat de brokkenmakers jokken over hun brokken.
Haha da's raak opgemerkt inderdaad: ik krijg nu toch echt zin om eens bij de dierenwinkel te vragen "mag ik een kilootje of drie jokkebrokken van u"
pi_23943879
Maar bij pets place kun je versvoer krijgen?
pi_23944006
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:08 schreef XemmyX het volgende:
Dus ik kan in prenciepe naar de supermarkt gaan, en gewoon een kip halen! En die zonder problemen aan de hond geven?

Ook als ie nog nooit bod heeft gehad ofzo, ja hij krijgt wel een het bot van een beenham, en dat vind ie geweldig en is binnen 5 min op
Beenham

Je moet een hond geen varkensvlees geven (ziekte van Aujezky). Nu weet ik dat er bij varkensboeren volop hondjes op erf en in de stal rondlopen en die worden "allemaal" gezond oud. Tja mijn oma is 87 en die heeft tot voor kort altijd gerookt maar dat wil nog niet zeggen dat een peuk gezond is.

P.S. ik kan het niet laten maar voor een "arm studentje" mag je wel eens aan je d's en t's gaan werken
pi_23944015
Wat dierenartsen en geld verdienen aan dieetvoer e.d. betreft: van een dierenarts verwacht ik dat hij het welzijn van het dier op de eerste plaats heeft staan en niet zijn eigen portemonnaie. Helaas is het bij sommige dierenartsen nog wel eens andersom. Maar zelfs dierenartsen die wel het hart op de juiste plaats hebben, weten maar erg weinig over voeding. De informatie die ze hebben, komt doorgaans van de fabrikanten. In de kantine van de faculteit hangen reclameposters van Hill's e.d. Je kunt dit de dierenartsen niet echt kwalijk nemen; voedingsleer neemt niet een belangrijke plaats in tijdens hun opleiding. En als ze dan ook nog eens goed verdienen aan al die brokkentroep die ze verkopen, dan is het wel heel moeilijk om toe te geven dat veel problemen kunnen worden opgelost door een natuurlijk dieet. Aan Carnibest of BARF verdient de dierenarts immers geen cent. Toch zijn er steeds meer dierenartsen die zich hierin verdiepen. En als je je erin verdiept, kun je volgens mij maar tot één conclusie komen: er klopt iets niet met de brokjes... En als je dan al die verhalen hoort van mensen die jarenlang met hun hond geklooid hebben en de problemen als sneeuw voor de zon zien verdwijnen na overstappen op rauw... Ik beweer niet dat rauw alle problemen oplost of dat het een wondermiddel is. Maar er zijn allerlei veelvoorkomende klachten die veroorzaakt kunnen worden door brokken en het is zeker de moeite waard om de proef op de som te nemen. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een hond die erop achteruit ging na het overstappen op een rauw dieet.

En nu zal ik mijn bek maar weer eens houden.
  maandag 13 december 2004 @ 16:17:43 #98
136 V.
Like tears in rain...
pi_23944054
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:26 schreef Ordos20 het volgende:
enig idee (omdat hij enkelt echt hondenvoer aankan) is een rauw eitje erbij,
Een rauw ei

Hoe kom je daar nou bij? Daar kan een hond dus helemaal niks mee...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23944097
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:08 schreef XemmyX het volgende:
Dat doe ik met enige regelmaat, tot grote vreugde van de monsters hier. Maar een hond moet leren omgaan met botten. Je doet er verstandig aan te beginnen met bijvoorbeeld kippennekjes, die zijn zacht en ongevaarlijk. Dan kun je eens overstappen op kippenvleugels en ossenstaart.

Is je hond een schrokop of een rustige kauwer? In het geval van het laatste zou het waarschijnlijk geen probleem zijn om hem een hele kip / konijn / vis voor te zetten, maar ik zou toch rustig aan beginnen met wat kleinere en zachtere dingen.
pi_23944125
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:17 schreef Verbal het volgende:
Een rauw ei

Hoe kom je daar nou bij? Daar kan een hond dus helemaal niks mee...

V.
Echt wel! Vooral de schaal is goed voor de kalkvoorziening. En ze zijn er ook gewoon dol op.
pi_23944181
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:08 schreef Pitbulleke het volgende:
Haha da's raak opgemerkt inderdaad: ik krijg nu toch echt zin om eens bij de dierenwinkel te vragen "mag ik een kilootje of drie jokkebrokken van u"
Ik heb 'm schaamteloos gejat van de Keuringsdienst van Waarde, hoor, maar ik vond 'm zelf ook erg sterk.

Lupa gaat zelfs in discussie met mensen van de dierenwinkel. Ze zou beter moeten weten.
pi_23944228
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:10 schreef XemmyX het volgende:
Maar bij pets place kun je versvoer krijgen?
Bij de wat grotere vestigingen meestal wel, en anders kunnen ze het als het goed is voor je bestellen (Pet's Place heeft landelijk vaste leveranciers). De grote vraag is dan of ze een vriezer hebben. Zo niet, dan zul je het moeten komen afhalen binnen een uurtje nadat het binnengebracht is. De pet's Place bij mij in de buurt verkoopt standaard Energique en Rodi (Energique is beter, Rodi is veel water).
pi_23944285
Als je Storm een rauw ei geeft in de schaal pakt hij het heel voorzichtig beet om het vervolgens op het balkon kapot te laten vallen
pi_23944288
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik heb 'm schaamteloos gejat van de Keuringsdienst van Waarde, hoor, maar ik vond 'm zelf ook erg sterk.

Lupa gaat zelfs in discussie met mensen van de dierenwinkel. Ze zou beter moeten weten.
Keuringsdienst van Waren

(hè getver anders ben ik helemaal niet zo'n verbeteraar hoor)
pi_23944311
Onze hond is een schrokkop! Dat zeg ik, het beenhambot was binnen 5 min weg! En was aardig groot ook nog
pi_23944333
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:26 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Keuringsdienst van Waren

en nog wel een foute verbeteraar, foei!

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?r=30

tv-programma wat een sublieme uitzending over de jokkebrokken heeft gemaakt
pi_23944515
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:27 schreef XemmyX het volgende:
Onze hond is een schrokkop! Dat zeg ik, het beenhambot was binnen 5 min weg! En was aardig groot ook nog
Die ene van mij is net zo erg, hoor. Maar die schrokt dus ook kippenvleugels naar binnen en ze verteert de botjes altijd wel helemaal, heb nog nooit onverteerde botresten in de ontlasting gevonden (niet dat ik er nou uitgebreid naar zoek ). Met een hele kip is het moeilijk schrokken, dus dat kan op zich best wel, maar begin eens met vleugeltjes en sla die kapot met een hamer of breek ze een paar keer met je handen (geen prettig klusje). Je kunt trouwens gerust vlees kopen dat op de datum is enzo, dat maakt niks uit. Je kunt ook eens bij de slager vragen om vlees voor de hond. Heb je misschien een zelfslachtende slager / poelier in de buurt? Daar kun je vaak dingen als kippennekjes, koeienstrotten, koeienstaarten e.d. voor weinig geld krijgen. Nooit dragende botten geven (dus geen poten bijvoorbeeld), die zijn te hard. Ribben van kalveren of schapen zijn altijd goed. Als je zelf gekochte verse dingen wilt gaan voeren, doe je er verstandig aan je even in te lezen op barfplaats of andere sites over dit onderwerp.
pi_23944526
hoeveel gram/kilo mag ik aan vlees geven dan per dag?

Ik heb ff snel wat bedacht, voor zolang ik nog geen versvlees heb!

Komt ie:

Maandag en dinsdag: gewoon brokken met vlees uit blik
Woensdag en donderdag: Stukvlees met brood (vlees uit supermarkt)
Vrijdags:Brood met Brokken en vlees(uit supermarkt dan he)
Zaterdag en zondag: Ook vlees (uit supermarkt) met wat groente (welke ?) en brood

Is dat wat om mee te beginnen?
IK vond zelf van wel namelijk
pi_23944577
Heb op barfplaats gelezen
pi_23944600
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:27 schreef XemmyX het volgende:
Dan zou ik oppassen met het geven van hele botten. Eerst maar even fijnslaan en hem sowieso constant in de gaten houden.
Mijn teckel had ook de grootste moeite om rustig te eten, met alle risico's van dien dus die heeft heel lang nog fijngelsgane botten gekregen naast grote runderbotten om op te knagen. Nu gaat het prima gelukkig, maar ik blijf er altijd nog bij.
pi_23944615
Ik moet naar mijn werk, kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar kijk eens wat rond op barfplaats en dan vind je genoeg info om mee te beginnen.

Brood zou ik laten zitten. Dan beter wat gepureerde rauwe groente o.i.d. Op barfplaats kun je vinden welke groentes het geschikst zijn en met welke vleessoorten je het best kunt beginnen. Ik ben zelf met kippennekjes begonnen, maar die kun je niet bij de super krijgen, daar moet je een adresje voor vinden.
pi_23944791
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:38 schreef XemmyX het volgende:
hoeveel gram/kilo mag ik aan vlees geven dan per dag?

Ik heb ff snel wat bedacht, voor zolang ik nog geen versvlees heb!

Komt ie:

Maandag en dinsdag: gewoon brokken met vlees uit blik
Woensdag en donderdag: Stukvlees met brood (vlees uit supermarkt)
Vrijdags:Brood met Brokken en vlees(uit supermarkt dan he)
Zaterdag en zondag: Ook vlees (uit supermarkt) met wat groente (welke ?) en brood

Is dat wat om mee te beginnen?
IK vond zelf van wel namelijk
Absoluut beter dan elke dag brokken, maar ik zou persoonlijk het brood niet geven en er ook af en toe wat orgaanvlees bij geven en een rauw eitje. Op barfplaats.nl staan veel schema's hoe ja kan beginnen. Of plaats daar je probleem en kijk wat men zegt, ik weet zeker dat je dan veel bruikbare tips krijgt!
Hier bij de c1000 verkopen ze een aantal soorten ingevroren vlees voor huisdieren. Kip, hart, "vlees" (mengsel van van alles en nog wat), pens en complete gemengde maaltijden. Die laatste bevatten wel granen maar zijn een goede manier om nu een beetje te beginnen met je hond laten wennen aan een kant en klare versvleesmaaltijd. Een beetje door de brokken roeren doet honden ook vaak goed eten!
pi_23945250
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:28 schreef Plunderbunny het volgende:

[..]

en nog wel een foute verbeteraar, foei!

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?r=30

tv-programma wat een sublieme uitzending over de jokkebrokken heeft gemaakt
Oooooh het is een tv programma wat zo heet oh oh wat een grappenmakers met woorden zijn dat toch

http://www.rivm.nl/vtv/da(...)vkvw_organisatie.htm , nog wel even mijn gelijk halen natuurlijk
pi_23946521
Kovoe heeft net lekker een bak met brokken,een blikje vlees, een boterham en een rauw ei op!
Hij was toch aan het smullen, ik denk dat ie niet weet wat hem overkomt als ik hem morgen een kip ga geven!
pi_23946618
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:26 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Keuringsdienst van Waren

Het is toch echt

Keuringsdienst van Waarde

pi_23947172
quote:
Op maandag 13 december 2004 18:04 schreef XemmyX het volgende:
Kovoe heeft net lekker een bak met brokken,een blikje vlees, een boterham en een rauw ei op!
Hij was toch aan het smullen, ik denk dat ie niet weet wat hem overkomt als ik hem morgen een kip ga geven!
Fijn dat hij in ieder geval gegeten heeft!!

tipje: ik haal als ik geen karkassen, nekken, e.d bij de poelier kan halen vaak een bevroren kip bij de aldi of de lidl. Die zijn niet duur, er zit een zakje in met de organen en het nekje en na ontdooien kan je precies de gedeeltes er af halen nodig zijn voor de hond. Da's een stuk goedkoper dan kip bij de AH of de slager
pi_23952158
quote:
Op maandag 13 december 2004 18:34 schreef Plunderbunny het volgende:
Fijn dat hij in ieder geval gegeten heeft!!

tipje: ik haal als ik geen karkassen, nekken, e.d bij de poelier kan halen vaak een bevroren kip bij de aldi of de lidl. Die zijn niet duur, er zit een zakje in met de organen en het nekje en na ontdooien kan je precies de gedeeltes er af halen nodig zijn voor de hond. Da's een stuk goedkoper dan kip bij de AH of de slager
Mijn honden lusten dus die lever niet, dat vond ik vreemd. Ze vinden het echt niet lekker, likken er niet eens aan, maar halen hun neus ervoor op.
pi_23952294
Pas je wel op dat je hem niet teveel verwent met allerlei extra lekkers????

Anders zit je als je terug wil op het gewone dagelijkse voer dat hij er zijn neus voor ophaalt, zit je zo weer met een magere hond...
pi_23952646
quote:
Op maandag 13 december 2004 20:46 schreef erodome het volgende:
Anders zit je als je terug wil op het gewone dagelijkse voer dat hij er zijn neus voor ophaalt, zit je zo weer met een magere hond...
Dan moet je dus niet teruggaan op het gewone dagelijkse voer. Maar zo te horen is dit zo'n hond die alles vreet wat 'm voor de bek komt en die lusten meestal ook na een tijdlang vers nog wel brokken. Of ze er nog blij mee zullen zijn is een ander verhaal. Na drie maanden lang in De Librije dineren valt de Febo ook tegen.
pi_23952749
Tja ik doel niet zozeer op brokken daarmee, maar als je je hond tot in de grond toe verpest met lekkers is de kans erg groot dat hij zijn neus ophaalt voor het dagelijkse voer en in hongerstaking gaat omdat hij niet helemaal gek is en weet dat de baas dan snel het lekkers weer tevoorschijn haalt.

Erg vaak meegemaakt dat we ontzettende problemen hadden een hond weer gewoon te laten eten na een tijd verleid te zijn tot eten met vanalles...
  maandag 13 december 2004 @ 21:18:28 #121
80509 greatdane
pi_23952973
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Bij de wat grotere vestigingen meestal wel, en anders kunnen ze het als het goed is voor je bestellen (Pet's Place heeft landelijk vaste leveranciers). De grote vraag is dan of ze een vriezer hebben. Zo niet, dan zul je het moeten komen afhalen binnen een uurtje nadat het binnengebracht is. De pet's Place bij mij in de buurt verkoopt standaard Energique en Rodi (Energique is beter, Rodi is veel water).
Dat vroeg ik me nu eens af dat rodi spul wat veelal in supermarkten ligt is dat nu redelijk goed en waarmee vergelijkbaar?
pi_23953177
Ik ben geen ongelofelijke fan van Rodi omdat er naar mijn zin nog iets te veel plantaardig materiaal in zit, maar ik zou mijn honden liever op Rodi zetten dan op brokken.
ik ga geregeld met m'n miniroedel uit logeren en dan heb ik geen zin om te lopen slepen met vriestassen e.d. en in dat geval duik ik altijd even de supermarkt in voor iets als Rodi.
pi_23954270
Rodi is ook echt f*ing duur als je alleen maar dat wilt voeren. Er zit veel water in, je moet er echt veel van geven, het het een keer uitgerekend en was geloof ik tweemaal zo duur uit als met Energique. En Energique vind ik dus ook nog duur vergeleken met Carnibest (dat nog beter is ook).
pi_23954447
quote:
Op maandag 13 december 2004 21:09 schreef erodome het volgende:
Erg vaak meegemaakt dat we ontzettende problemen hadden een hond weer gewoon te laten eten na een tijd verleid te zijn tot eten met vanalles...
Daar kàn ik me iets bij voorstellen. Als je een kind alleen maar snoep geeft hoeft 'ie z'n groente op den duur ook niet meer.
  maandag 13 december 2004 @ 22:43:04 #125
136 V.
Like tears in rain...
pi_23954956
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Echt wel! Vooral de schaal is goed voor de kalkvoorziening. En ze zijn er ook gewoon dol op.
Ik heb mij laten vertellen door een hondenfokker dat ze 90% van een rauw ei niet kunnen verteren.

10%, da's echt een topopbrengst.

Daarnaast zit er veel avidine in, dat biotineopname van de hond remt en dus tekort aan vitamine B zou kunnen opleveren.

Maar het is jouw hond.

V.

[ Bericht 9% gewijzigd door V. op 13-12-2004 22:53:46 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23955513
quote:
Op maandag 13 december 2004 22:43 schreef Verbal het volgende:
Ik heb mij laten vertellen door een hondenfokker dat ze 90% van een rauw ei niet kunnen verteren.

10%, da's echt een topopbrengst.

Daarnaast zit er veel avidine in, dat biotineopname van de hond remt en dus tekort aan vitamine B zou kunnen opleveren.

Maar het is jouw hond.

V.
Dit heb ik nog nooit gehoord, ik ga het eens voorleggen aan iemand die veel van BARF weet. Mijn honden krijgen overigens zelden rauwe eieren, aangezien ik niet barf. Ik geef ze heel af en toe een eitje als extraatje, minder dan eens per maand. Maar veel barfers geven heel vaak eieren, dus als jouw verhaal klopt, zouden die honden inmiddels allemaal een vitamine-B-tekort moeten hebben.
pi_23956037
Verbal, ik heb een mailtje gestuurd aan iemand van wie ik denk dat zij weet hoe het zit met eieren. Als ik een antwoord van haar krijg, laat ik het je weten.
pi_23961419
quote:
Op maandag 13 december 2004 20:46 schreef erodome het volgende:
Pas je wel op dat je hem niet teveel verwent met allerlei extra lekkers????

wat voor extra lekkers krijgt hij nou dan?

Brokken vlees brood! Nou valt wel mee hoor, extra lekkers is als we kipnuggets aan het eten zijn, daar krijgt ie er dan 1 of 2 van mee, maar dat komt zelden voor dus..
pi_23970031
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 09:49 schreef XemmyX het volgende:
wat voor extra lekkers krijgt hij nou dan?

Brokken vlees brood! Nou valt wel mee hoor, extra lekkers is als we kipnuggets aan het eten zijn, daar krijgt ie er dan 1 of 2 van mee, maar dat komt zelden voor dus..
Valt ook wel wat mee denk ik. Mijn honden vinden trouwens Carnibest net zo lekker als rauwe stukken vlees, alleen van die laatste hebben ze langer lol. En ook brokken lusten ze nog steeds, al denk ik dat Doerak niet goed meer zou eten als ik hem nu weer op de brokken zou doen, maar zij is dan ook nooit een goede eter geweest als het om brokken ging.
pi_23973302
Voor Verbal en alle andere mensen geïnteresseerd in de combinatie honden en rauwe eieren (hm, lekker ):

http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=4423

EDIT: Het is een topic van 12 pagina's, dus ik zal het even heel kort samenvatten. Het wit van een ei bevat inderdaad avidine en avidine bindt biotine, waardoor de biotine niet kan worden opgenomen. MAAR het eigeel bevat véél meer biotine dan de hoeveelheid avidine uit het eiwit óóit kan opnemen en dus is er geen enkel probleem, zolang je maar het HELE ei voert. Alleen als je slechts eiWIT zou voeren, zou er een probleem kunnen onstaan, en ook dan alleen wanneer je vele eiwitten op een dag zou voeren.

Ik heb nergens bewijs gevonden voor de stelling dat een hond slechts 10% van een ei zou kunnen verteren. Dit lijkt me ook niet logisch gezien het feit dar wilde hondachtigen ook eieren eten wanneer ze ze te pakken kunnen krijgen. Daarnaast zitten er ongelooflijk veel waardevolle voedingsstoffen in een ei en ik zou niet weten waarom een hond die uit een ei niet zou kunnen opnemen. Dat laatste zou wèl het geval kunnen zijn als het gaat om gekookte eieren, die ook erg zwaar op de maag liggen en soms braken veroorzaken.

Mijn honden hebben net gesmuld van een EKO-eitje.

[ Bericht 63% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 14-12-2004 20:28:42 ]
pi_24273386
Nou dachten we dat ie weer dikker werd! We hebben nu brokken van ROYAL-CANIN en dat ging goed, maar nu eet hij ook die brokken niet meer zonder vlees! Ja na een dag niet eten, gooi ik er weer vlees brokken doorheen, bang dat ie niet meer eet ofzo en dat wil ik natuurlijk niet.

HELP, is dit gewoon verwendheid van de hond of zou ie gewoon geen brokken lusten ofzo
pi_24273548
Hij is gewoon tot de conclusie gekomen dat vlees een stuk lekkerder is dan brokken. Geef hem eens ongelijk... Waarom niet gewoon helemaal op vlees / versvoer?

Maar als je hem per se weer brokken wilt laten eten, moet je hem gewoon niks anders voorzetten. Als 'ie honger krijgt, eet 'ie echt wel. Een hond kan prima een paar dagen vasten. Ik zou trouwens geen brokken en vlees mengen, want brokken verteren heel anders dan vlees en dat schijnt bij sommige honden verteringsproblemen te geven.
pi_24273585
Verwendheid zou ik het trouwens niet noemen. Proef zelf maar eens zo'n hondenbrok.
pi_24274556
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Verwendheid zou ik het trouwens niet noemen. Proef zelf maar eens zo'n hondenbrok.
Die honden brokken die hij nu heeft, ruiken lekker, en zijn ook best te eten, mijn vriend heeft gewoon eentje geproefd en vies is het echt niet hoor!
pi_24274580
Tja, smaken verschillen blijkbaar...
pi_24274635
quote:
Op woensdag 29 december 2004 13:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja, smaken verschillen blijkbaar...
Dus omdat jij je honden versvoer geeft, is de brok ineens helemaal niet meer goed!

Niet alle brokken zijn goed, maar wij krijgen volgende maand, die nieuwe brok van royal-canin speciaal voor boxers gemaakt! Nou en dat zijn echt goeie brokken, heb alles vergeleken met ingrediente enzo, nou goede brok hoor! Geen rotzooi
pi_24274731
Eh, dat zeg ik toch helemaal niet? Het ging erover of brokken lekker waren en ik vind ze niet echt lekker.

Ik geef toe dat er slechte en minder slechte brokken zijn, maar ik blijf van mening dat brokken niet echt goed zijn. Die discussie hebben we al gehad dacht ik. Al zat er in een brok 90% dierlijk materiaal, dan nog is het bewerkt, uitgedroogd en doodgekookt. There's no changing my mind about that.

Overigens zeggen de ingrediënten niet allles. Niet alles wat ze in hondenbrokken stoppen hoeft op de verpakking te staan, bepaalde toevoegingen hoeven helemaal niet vermeld te worden.
pi_24275201
De waarschuwing was al gezet, geef je hond niet teveel lekkers als je hem op gewoon voer wilt houden, maar toen was ik een zeurpiet....

Even doorzetten, met het risiko dat je in gewicht weer terug gaat, er zit niets anders op als je hem op brokken wilt hebben...
pi_24782719
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:06 schreef XemmyX het volgende:

*kuch* wij bezorgen ook hoor
Waar woon je?
pi_24793278
Ik woon in Pannerden (klein dorpje bij zevenaar)
pi_24793293
Maar wat ik al gezegt had, volgens mij.

Ik heb ook maar een kleine diepvries, net groot genoeg voor ons 2. En het geld om een grotere te kopen daarvoor heb ik niet.
pi_24793704
Die grotere vriezer kun je kopen van het geld dat je bespaart als je Carnibest neemt in plaats van het voer dat je nu hebt. Dat is namelijk tweemaal zo duur als Carnibest. Op Marktplaats heb voor een eurootje of zestig een 300 liter diepvries.
pi_24793912
Ik ga nu met de hond van mijn ouders en mijn hond een lange, active wandeling door het bos in Elten (duitsland) maken! Ben ik weer een paar uurtjes zoet mee, drinken mee voor de honden en mij, en daar gaan we.

Tot straksjes
  † In Memoriam † vrijdag 28 januari 2005 @ 14:09:58 #144
7074 moussy
kuttekop
pi_24797929
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:50 schreef XemmyX het volgende:
Nou dachten we dat ie weer dikker werd! We hebben nu brokken van ROYAL-CANIN en dat ging goed, maar nu eet hij ook die brokken niet meer zonder vlees! Ja na een dag niet eten, gooi ik er weer vlees brokken doorheen, bang dat ie niet meer eet ofzo en dat wil ik natuurlijk niet.

HELP, is dit gewoon verwendheid van de hond of zou ie gewoon geen brokken lusten ofzo
Iedere dag een beetje minder vlees door de brokken geven en het zo afbouwen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_24798015
Moussy, wel opletten. Ze is allang weer overgestapt op die goeie ouwe brokken. En nog wel op brokken die tweemaal zo duur zijn als verse voeding.
pi_24798032
Het is trouwens niet zo'n goed idee om brokken en vlees te mengen. De twee verteren totaal anders en dat wil bij honden met een gevoelig binnenkantje (zoals die van Emmy) nog wel eens problemen opleveren.
pi_24798121
Ik meng ook niets meer! paar x in de week krijgt hij nu gewoon vlees zonder brokken erbij!
  † In Memoriam † vrijdag 28 januari 2005 @ 14:25:59 #148
7074 moussy
kuttekop
pi_24798201
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Moussy, wel opletten. Ze is allang weer overgestapt op die goeie ouwe brokken. En nog wel op brokken die tweemaal zo duur zijn als verse voeding.
Ik had geen zin om het hele topic door te baggeren
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_24798305
Hehe, we gaan nu eindelijk ff naar het bos!

Alleen niet zo lang als normaal maar goed! Een uurtje is ook lekker voor de honden

Doei tot zo maar weer

pi_24799202
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:20 schreef XemmyX het volgende:
Ik meng ook niets meer! paar x in de week krijgt hij nu gewoon vlees zonder brokken erbij!
Ik had het ook niet tegen jou, maar tegen Moussy.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')