abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 8 december 2004 @ 18:27:51 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_23837251
Van den Ende weert foie gras uit Circustheater

AMSTERDAM - Theaterproducent Joop van den Ende maakt een einde aan de verkoop van foie gras in zijn restaurant Le Cirque in het Circustheater in Scheveningen. Na eerste kerstdag verdwijnt de ganzen- of eendenleverpaté met instemming van chefkok Robert Kranenborg van de menukaart. Dat meldde een woordvoerder van Van den Ende dinsdag.

Van den Ende nam zijn beslissing na een gesprek met de stichting Wakker Dier, dat al jaren een strijd voert tegen foie gras. Ganzen en eenden krijgen twee- tot driemaal per dag via een trechter een kilo mais door de strot geduwd om foie gras te krijgen. Hierdoor kan de lever in drie weken tijd tien keer zo groot worden. De dieren lopen hierdoor verwondingen, botbreuken en infecties op.

In Nederland worden jaarlijks duizenden kilo's ganzen- en eendenleverpaté gegeten, voornamelijk in dure restaurants. De delicatesse komt uit landen als Frankrijk, België, Spanje en Hongarije. In Nederland maakt wetgeving tegen dierenmishandeling de productie van foie gras onmogelijk.

Wakker Dier gaat er vanuit dat er nog maximaal tweehonderd restaurants zijn in Nederland die het omstreden voedsel serveren. "We krijgen jaarlijks nog altijd tientallen meldingen binnen van mensen die het op de menukaart zien staan", zegt directeur Marianne Thieme van Wakker Dier. Zij hoopt dat het goede voorbeeld van "opinieleider Van den Ende" wordt overgenomen door andere restauranteigenaars die nog foie gras op de kaart hebben staan.

Volgens de stichting zijn de afgelopen jaren naast vele restaurants ook de Makro, Super de Boer, Edah en Konmar inmiddels gestopt met de verkoop van foie gras. De Rabobank verstrekt geen financiering meer aan bedrijven die zich bezig houden met foie gras. (planet.nl)

++++

Zo'n blauw potentaatje in GC vond het allemaal maar nutteloos om dit op Fok te vermelden. Maar dit is toch best nieuws volgens mij, als een kok als Kranenborg besluit, of er althans mee accoord gaat, de foie gras uit z'n keuken te gooien. Letterlijk en figuurlijk een goede zaak, of niet?
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_23837824
Joop van den ende stijgt in mijn achting!!
Walgelijk, de lijdensweg van de arme dieren
pi_23837873
na de kerst

komop zeg doe het dan meteen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  Moderator woensdag 8 december 2004 @ 19:07:01 #4
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_23838189
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:55 schreef DarkElf het volgende:
na de kerst

Knieval voor de kok denk ik, die dit toch al opgelegd heeft gekregen van Jopie.
Kranenborg wil met name 1e kerstdag eens flink uitpakken, aan de website te zien: 8 gangen, 149,50 euro.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 8 december 2004 @ 20:27:03 #5
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23839705
heerlijk met kalfswangentjes op de cappacio

als ik het niet eet eet iemand anders het wel dus ik eet vrolijk hoor
  woensdag 8 december 2004 @ 21:26:44 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23841145
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:55 schreef DarkElf het volgende:
na de kerst

Is dus gewoon schijnheilig!!!

Doe het gelijk of doe het niet.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 8 december 2004 @ 22:48:56 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23843632
Heeeerlijk, ga het met de kerst ook gebruiken, lekker lekker lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23843892
Prima beslissing, hoewel het wel een beetje krom is om het dan na de kerst in te voeren. Ik vind het niet meer dan normaal om de dieren die je opeet ook een fatsoenlijk leven te gunnen.
pi_23846563
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeeerlijk, ga het met de kerst ook gebruiken, lekker lekker lekker
Jij eet paté de foie gras?
Ik heb ganzen op mijn erf rondlopen.....over my dead body dat ik ze opeet...

En waar is die kotssmilie???
  donderdag 9 december 2004 @ 00:48:49 #10
45206 Pietverdriet
pi_23846589
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:47 schreef kissa het volgende:

[..]

Dat niet alleen, ik eet ook Foie Gras zo, en gans ook.
pi_23846670
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:58 schreef biawa het volgende:
Prima beslissing, hoewel het wel een beetje krom is om het dan na de kerst in te voeren. Ik vind het niet meer dan normaal om de dieren die je opeet ook een fatsoenlijk leven te gunnen.
Natuurlijk is dat krom, maar ze moeten toch hun centen binnenhalen?

pi_23846702
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat niet alleen, ik eet ook Foie Gras zo, en gans ook.
Ik niet....
Zum kotzen
  donderdag 9 december 2004 @ 01:05:49 #13
45206 Pietverdriet
pi_23846826
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:56 schreef kissa het volgende:

[..]

Ik niet....
Zum kotzen
Vegetarier of Hypocriet?
pi_23849899
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:47 schreef kissa het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar denk je dat alle in Nederland het fijn hebben? En dat kippen het allemaal super hebben?
Ik heb zelf een paard, koop zelf geen paardenvlees, maar als ik bij een ander eet en die heeft het op het menu staan, hou je mond maar tegen mij, ik eet het wel zolang ik het maar niet weet.

Ow... en dan de sla enzo... die hebben het ook niet lekker, in een stikhete kas, wordt nog bespoten ook. Hebben ook geen goed leven.

Sorry hoor, maar de foie gras wordt al niet in Nederland gemaakt, als je het helemaal in Nederland wil verbieden, hef er dan een invoerverbod op.

Ik hoef het ook niet, heb het vroeger eens op vakantie gegeten, was absoluut niet smerig, maar ik ben tegen de manier van het verkrijgen van het voedingsmiddel. Als dat diervriendelijker zou gaan dan zou ik er weer geen problemen mee hebben.

Maar goed... just my 2 cents....
pi_23850550
Inderdaad hebben de consumptiedieren het niet best. En dan druk ik me mild uit.
En nee, ik ben geen vegetarier, maar ik eet weinig vlees. ALS ik vlees koop dan is het het zogenaamde biologische vlees. Kost iets meer maar ik ga ervanuit dat die dieren tenminste lekker buiten hebben rondgescharreld. En ik koop scharreleitjes. Groente verbouw ik zelf, hoewel niet alles...
Zo probeer ik op mijn manier iets te doen aan dierenleed....
Als iemand dat hypocriet wil noemen...dan zegt dat meer over hem/haar dan over mij.
Punt.
pi_23850580
Goed PR voor Jopie...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_23850672
Jammer, het is zo heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:08:15 #18
45206 Pietverdriet
pi_23850694
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:00 schreef kissa het volgende:

Als iemand dat hypocriet wil noemen...dan zegt dat meer over hem/haar dan over mij.
Je loopt te huilen over dat ik gans eet, omdat je zelf een paar ganzen hebt.
Maar je eet zelf wel vlees.
Als dat niet Hypocriet is, dan weet ik het niet meer.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:18:55 #19
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_23850879
Ik vind foie gras heerlijk en ben helaas ook hypocriet genoeg om de mishandeling van deze dieren niet te (willen) zien. Want mishandeling blijft het wel natuurlijk:

het voeren:

het verschil tussen een gewone en een opgeblazen ganzelever:
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  donderdag 9 december 2004 @ 11:49:05 #20
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_23851490
Het is ook hypocriet dat veel zelfverklaarde culinaire liefhebbers genoegen nemen met zulke "fabricagetechnieken". Het getuigt van weinig respect voor je voedsel.

Maar ik denk dat de ganzenleverpaté er puur en alleen wordt uitgepikt omdat het een luxe-product betreft. Er zijn voldoende andere misstanden te vinden in de vleesverwerkende industrie.

Mijn groepering en ik gaan ons dan ook inzetten om het onderliggende probleem aan te pakken, de musicalterreur die ons land sinds een jaar of 10 teistert heeft lang genoeg geduurd.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  Moderator donderdag 9 december 2004 @ 12:29:02 #21
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_23852208
Ik denk dat het een goede zaak is dat geprobeerd wordt de uitwassen van onze superioriteit ten opzichte van dieren een beetje in te dammen.
De neiging is er nogal eens om iedereen die op de een of andere manier opkomt voor dierenbelangen, meteen in de hoek van de zelfingenomen geitewollensokken-veganisten te plaatsen. Maar er zijn gradaties. Er zijn best veel mensen, waaronder ikzelf, die niet principieel tegen het eten van vlees zijn, maar wel tegen sommige walgelijke taferelen die zich in de bio-industrie afspelen. Het is niet zo zwart-wit. Het naar vinden dat van bio-kippen de snavels worden afgeknipt, betekent niet meteen dat je hypocriet bent omdat je leren schoenen draagt.

Het moet allemaal een beetje rédelijk blijven, mijns inziens. Alleen maar macrobiotisch voedsel tot je nemen, en vervolgens met bleek weggetrokken smoeltjes van het ijzertekort vleeseters voor moordenaars uitmaken, dat is niet redelijk. Maar de extremiteiten in de bio-industrie, en de genante barbaarse manier waarop ganzen worden vetgemarteld omdat de paté zo lekker is, dat is óók niet meer redelijk, vind ik.
pi_23852259
quote:
Op donderdag 9 december 2004 01:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vegetarier of Hypocriet?
Wat is daar hypocriet aan? Ik bedoel een koreaanse hond die traditioneel is geslacht heeft is niet zo bruut en doorlopend zijn gehele leven gemarteld dan een foie gras gans.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  donderdag 9 december 2004 @ 12:45:38 #23
45206 Pietverdriet
pi_23852531
quote:
Op donderdag 9 december 2004 12:31 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Wat is daar hypocriet aan? Ik bedoel een koreaanse hond die traditioneel is geslacht heeft is niet zo bruut en doorlopend zijn gehele leven gemarteld dan een foie gras gans.
Het is hypocriet om je op te winden dat ik vlees eet als je zelf ook gewoon vlees eet, als het om gans gaat en je zelf een paar liever ganzen hebt.
pi_23852781
quote:
Op donderdag 9 december 2004 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is hypocriet om je op te winden dat ik vlees eet als je zelf ook gewoon vlees eet, als het om gans gaat en je zelf een paar liever ganzen hebt.
Nou ja, in dit geval gaat het mij dus niet om vlees op zich. Ik vind het inderdaad een beetje vreemd om te stellen dat je beest X niet eet omdat je huisdieren van dat type hebt. De manier bij uitstek om te zorgen dat die beesten juist een beetje prettig leven hebben gehad voor ze in de pan belanden.

Is het überhaupt trouwens mogelijk on gansvriendelijke foie gras te maken? Toegegeven, dan heb je we twintig ganzenlevers nodig voor één toastje maar dat draagt alleen maar bij aan de exclusiviteit (en ik verdenk, nee; weet zeker dat voor veel mensen dat een reden is om het te kopen).
  donderdag 9 december 2004 @ 13:01:29 #25
82548 ch0c0
* extra nuts *
pi_23852825
Na de kerst

En nee er is zover ik weet geen andere manier voor Foie Gras, het is letterlijk vette lever dus alleen te verkrijgen door vet te mesten, dieren zullen zichzelf zoiets niet aan doen.
anyone who thinks sunshine is happiness has never danced in the rain
think for yourself - question authority
pi_23852882
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:01 schreef ch0c0 het volgende:

...dieren zullen zichzelf zoiets niet aan doen.
Mwoah, er zijn zat beesten die zich ongans zullen vreten als ze daar de kans toe krijgen. Ik heb het natuurlijk ook niet over ganzen die (qua gezondheid) met een ideaal vetpercentage van ouderdom zullen sterven.
pi_23852926
Het is ook nooit goed voor sommige mensen hè? Nu geeft Joop van de Ende aan dat ie ermee stopt, maar dan zou het weer hypocriet zijn omdat het pas na Kerst is?! Waarschijnlijk staat dat menu al tijden vast en is dat misschien een reden voor mensen om daar te gaan eten met de feestdagen. Daarna houd ie er toch mee op? Prima van hem hoor!
pi_23853200
quote:
Op donderdag 9 december 2004 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Graag beter lezen!

Ik eet niet gewoon vlees, ik schrijf dat ik weinig vlees eet. En ALS ik vlees eet is het scharrelvlees.
Ik vraag niet voor niets wat je als alternatief voor vlees kunt nemen bij rode kool met appeltjes. Daar kreeg ik ook al zo'n raar antwoord van je, nl WILD.....
Lekker vegetarisch.
pi_23853385
Pietverdriet:

ik eet zelf ook zo weinig mogelijk vlees. maar wat jij over kissa zegt zit meer tussen de oren:
Ik eet alle soorten vlees (de doorsnee vleessoorten dan he: varken, kip, rund, kalkoen, de soorten die niet zo duur zijn ) maar konijn zou ik nooit eten, omdat ik een konijntje had dat Lucky heette, en ik het niet over mijn hart zou kunnen krijgen een konijn op te eten (ik spaarde vroeger alles wat met konijnen te maken had)..

Dit kun je niet echt hypocriet noemen, omdat ik wel gewoon vlees eet (zo weinig mogelijk, maar dat is een ander verhaal), maar ik zodra ik in de supermarkt konijn zie liggen, ik dat lieve beestje door de kamer zie huppelen: emotionele band.
Met al die koeien, heb ik niet echt een band omdat die niet in mijn tuin staan te grazen.
Omdat zij ganzen heeft, ziet ze zichzelf als het ware haar eigen ganzen op eten.

Dat is gewoon iets 'psychisch'
Doei.
  donderdag 9 december 2004 @ 13:28:48 #30
82548 ch0c0
* extra nuts *
pi_23853405
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:06 schreef ernie09 het volgende:
Het is ook nooit goed voor sommige mensen hè? Nu geeft Joop van de Ende aan dat ie ermee stopt, maar dan zou het weer hypocriet zijn omdat het pas na Kerst is?! Waarschijnlijk staat dat menu al tijden vast en is dat misschien een reden voor mensen om daar te gaan eten met de feestdagen. Daarna houd ie er toch mee op? Prima van hem hoor!
Foie gras staat haast alleen maar met kerst op het menu. Ik ben bang dat hij het volgend jaar gewoon weer op de kaart zet, in de hoop dat hij aan de aandacht van Wakker Dier ontsnapt, die hebben ook meer te doen. Maar goed dat wachten we gewoon af .
anyone who thinks sunshine is happiness has never danced in the rain
think for yourself - question authority
pi_23853628
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:28 schreef ch0c0 het volgende:

[..]

Foie gras staat haast alleen maar met kerst op het menu. Ik ben bang dat hij het volgend jaar gewoon weer op de kaart zet, in de hoop dat hij aan de aandacht van Wakker Dier ontsnapt, die hebben ook meer te doen. Maar goed dat wachten we gewoon af .
Dat weet ik wel, al verwacht ik niet dat ie het volgend jaar weer op de kaart zet. Er zijn genoeg alternatieven (om lekker te eten, niet voor foie gras) en dan zou ie me toch een lading negatieve publiciteit krijgen. Want het kan dan nl. wel aan de aandacht van Wakker Dier ontsnappen, er is altijd wel iemand die ze er dan fijntjes op wijst. Neemt niet weg dat ik vind dat mensen altijd wel iets te zeiken hebben. Hij stopt er gewoon mee per volgend jaar. Hulde. Ga dan niet lopen miepen over hoe hypocriet, slecht, schijnheilig is dat ie het tot die tijd nog wél serveert.
  donderdag 9 december 2004 @ 13:45:41 #32
45206 Pietverdriet
pi_23853730
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:27 schreef Faithy het volgende:
Pietverdriet:

ik eet zelf ook zo weinig mogelijk vlees. maar wat jij over kissa zegt zit meer tussen de oren:
Ik eet alle soorten vlees (de doorsnee vleessoorten dan he: varken, kip, rund, kalkoen, de soorten die niet zo duur zijn ) maar konijn zou ik nooit eten, omdat ik een konijntje had dat Lucky heette, en ik het niet over mijn hart zou kunnen krijgen een konijn op te eten (ik spaarde vroeger alles wat met konijnen te maken had)..

Dit kun je niet echt hypocriet noemen, omdat ik wel gewoon vlees eet (zo weinig mogelijk, maar dat is een ander verhaal), maar ik zodra ik in de supermarkt konijn zie liggen, ik dat lieve beestje door de kamer zie huppelen: emotionele band.
Met al die koeien, heb ik niet echt een band omdat die niet in mijn tuin staan te grazen.
Omdat zij ganzen heeft, ziet ze zichzelf als het ware haar eigen ganzen op eten.

Dat is gewoon iets 'psychisch'
Nee, Hypocriet zou zijn als je mij aanvalt op het feit dat ik walgelijk ben omdat ik wel konijn eet.
pi_23853759
en dat zeg ik toch ook niet
Doei.
  donderdag 9 december 2004 @ 13:51:02 #34
45206 Pietverdriet
pi_23853829
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:47 schreef Faithy het volgende:
en dat zeg ik toch ook niet
Ik heb jouw toch ook niet hypocriet genoemt?
pi_23854007
ik jou toch ook niet?

opgelost!
Doei.
  donderdag 9 december 2004 @ 14:44:10 #36
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_23854943
hmm, tja, dan maar niet bij Joop van den Ende eten :p

Zoooo lekker
  Moderator donderdag 9 december 2004 @ 15:39:57 #37
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_23856010
Die Kranenborg is uit de brand geholpen door Van den Ende na het failliet van zijn zeer ambitieuze reataurant in Amsterdam. Dus hij kan waarschijnlijk weinig eisen stellen. Maar het lijkt me wel een vernedering voor Kranenborg. Van den Ende "heeft besloten"... voor de vorm wordt er dan nog even bijgezet dat het "in overleg met de chef-kok" was, maar het is duidelijk wie er als puntje bij paaltje komt de baas is in de keuken daar. Tja, wie betaalt bepaalt.
pi_23856445
Toch he, in de natuur vreten ganzen zich ook ongans.
Dat is vlak voor de ganzentrek.
De ganzentrek kost nogal wat energie, dus die ganzen vreten zich voller dan vol en vetter dan vet.
Daarbij groeit de lever ook enorm.
Het mesten van tamme ganzen is in feite een nabootsing van een normaal natuurlijk verschijnsel bij wilde ganzen. Alleen moet dat wel op een nette manier gebeuren vind ik. Botbreuken en beschadigingen horen daar niet bij.
  Moderator donderdag 9 december 2004 @ 18:57:12 #39
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_23860428
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:02 schreef uhqmby het volgende:
Het mesten van tamme ganzen is in feite een nabootsing van een normaal natuurlijk verschijnsel bij wilde ganzen.
Mwah...
Een normale ganzenlever weegt rond de 80 gram, die van een vetgemest exemplaar een hele kilo.
Ik zou een wilde gans weleens van de grond willen zien komen met een kilo aan lever als ballast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')