Volvo Ocean Race
Deze editie gaat ik voor de ASSA ABLOY met Schipper Heiner.
De vorige editie(toen het nog de Whitbread heette) ook zeer intensief gevolgd,was toen zwaar supporter van de BrunelSunergy,was ook echt lachen toen met die boot die bijna overal als laatste aankwam en toen Schipper Boescholte snel inruilde voor Roy Heiner.
23 september start in southamton op 16:00 ik denk dat het live wordt uitgezonden de start maar ik neem het op omdat ik bij DTM ben op zandvoort
Ik verw8 veel van roy heiner en co
en hij ligt 4e op 10 mijl achterstand dus 18 km
quote:Hij ligt nu op plaats 3 op 2 mijl slechts en ligt gelijk met Team Tyco gaat tot nu toe lekker met roy
Op donderdag 27 september 2001 23:02 schreef SpankSpankeronie het volgende:
Heiner dobbert nog steeds op de 4e plaats rond ,dichtbij de kop van het veld.
Email from Mark Rudiger
Boat: ASSA ABLOY
Subject: Night Stalkers
Day 10
Position report at 2 October 2001 0932
Latitude: Not reported
Longitude: Not reported
hdg 230, spd 8-9 knts
twd 355, tws 8-9
Some of you may have noticed by now that Assa Abloy makes her best moves at night. So we've nicknamed ourselves the 'night stalkers'. We're living up to that reputation at this very moment. We have been chasing Tyco for two days now slowly eeking out boat length by boat length. We are benefiting now from having the only new generation identical two-boat testing program in that we know for sure the subtle differences in sail setting and optimum angles to sail. While some of the other teams had more sailing time, we had quicker learning, which is even more accelerated this last week. At the moment we are making our big move to pass before sunrise. They are just to leeward off the port bow 15 boat lengths. Roy has been driving like a possessed panther for hours and won't give up the helm until we are ahead.
[...]
Lees verder op:
http://www.volvooceanrace.com/team/aart/email/leg_1/011002_Rudiger.html
Van Triest berekende een route dwars door de Canarische eilanden en dicht langs de kust van West-Afrika. Zijn boot dwaalde zelfs tot 350 mijl ten oosten van de vloot af, die zich veel verder uit de kust bevond. ,,We weten zelf niet meer wat we hier doen'', meldde schipper Gunnar Krantz van SEB enige dagen geleden nog ongerust, maar donderdagnacht kwam de ommekeer. De vijf koplopers van dat moment, al dagen gevangen in een ongebruikelijke windstilte, konden niets uitrichten om hun positie te verdedigen.
Schipper Grant Dalton uitte gisteren zijn frustraties. ,,Ik kan me in mijn zeilcarriere niet zo'n hardnekkige windstilte herinneren'', zei hij. ,,Met uitzondering van dezelfde race vier jaar geleden. Toen lagen we met drie andere boten bij de Falklands drie dagen geparkeerd. Een boot, die vijfhonderd mijl achter ons lag, zeilde simpelweg om ons heen en werd derde, nadat de bemanning tijdens een noodstop de generator had gerepareerd.''
Die noodstop leidde toen tot grote woede bij Dalton en anderen. Ook de stop van SEB nu - met toestemming van de organisatie die het als `urgent' bestempelde - heeft veel stof doen opwaaien, maar voornamelijk op internet. De zeilers zelf bleven opvallend stil over de kwestie, totdat Dalton zijn bange vermoedens ventileerde.
De gedurfde zet van Van Triest illustreert hoe groot de invloed van de navigatoren is in de race. Vrijwel alle teams hebben deze keer voor een dubbele navigatiebezetting gekozen, zodat de weersinformatie 24 uur per dag kan worden bijgehouden. `Marcel the Maverick', zoals zijn bijnaam inmiddels luidt, doet het in zijn eentje. Zijn team is nu terug in de wedstrijd, maar de etappe is nog lang. De vloot heeft nog ruim 5000 mijl naar de eerste stop in Kaapstad te gaan en is de verraderlijke, windstille Doldrums rond de evenaar nog niet gepasseerd.
De zeilers zien dat gebied met gemengde gevoelens tegemoet. Ze hebben hun portie windstilte afgelopen week ruimschoots gehad, al hebben de teams sinds gisteravond de wind eindelijk weer in de zeilen. De dagen begonnen zozeer op elkaar te lijken dat de zeilers vergelijkingen maakten met de film Groundhog Day, waarin de hoofdpersoon dezelfde dag telkens opnieuw beleeft. De etappe duurt waarschijnlijk ook veel langer dan de geschatte dertig dagen. Dit kan leiden tot gebrek aan voedsel en diesel. Die brandstof is onontbeerlijk voor de zo cruciale communicatie- en navigatieapparatuur.
Stand nu
Team Seb met nog 4884 nm te zeilen
Illbuck op 11 nm
Assa met Heiner op 37 nm
quote:Corectie: 29 N Mijl heeft heiner achterstand ze lopen wel weer in
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:33 schreef SpankSpankeronie het volgende:
De Illbruck heeft weer de leiding genomen met 2 nm voorsprong op Team Seb.
Heiner volgt op 26 nm van de Illbruck,en de wind is ook weer wat steviger gaan waaien.
quote:Weer vergeten te kijken naar RTL5,damn.
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:38 schreef raikkonen het volgende:[..]
Corectie: 29 N Mijl heeft heiner achterstand ze lopen wel weer in
en wie heeft het telefoon gesprek met roy op rtl5 gehoort vandaag
Maar nu ff over dat inlopen van Heiner:
De tussenstand van de Virtual Spectator om 15:42
Illbruck 4825 nm
SEB +2 nm
ASSA +26 nm
Tyco +35 nm
Newscorp +41 nm
Amer 1 +51 nm
Amer 2 +118 nm
D Juice +160 nm
Nu de Tussenstand van de Volvopage om 16:00
Illbruck 4822 nm
SEB +3 nm
ASSA +29 nm
Tyco +35 nm
Newscorp +41 nm
Amer 1 +52 nm
Amer 2 +119 nm
D Juice +160 nm
Iedere boot is 2 tot 3 nm vooruit gegaan Behalve Heiner met z'n Assasloep,wat heeft die gedaan? Het anker overboord gegooid,rondje gevaren? Inlopen doet die vandaag dus niet.
quote:????
Op zaterdag 06 oktober 2001 21:49 schreef raikkonen het volgende:
niet iedere boot is vooruit gegaan
Maar goed Heiner heeft in de afgelopen uren weer 6 nm weten goed te maken op de Illbruck en ligt nu op 23nm.
En Roy heeft ook veel last van de wind op dit moment die blaast hem hard in de zeilen.
quote:Is dat niet erg handig bij deze sport?
Op zondag 07 oktober 2001 00:51 schreef SpankSpankeronie het volgende:
En Roy heeft ook veel last van de wind op dit moment die blaast hem hard in de zeilen.
Roy ligt weer 2e met z'n ASSA ABLOY, 24 mijl achter de Illbruck. Team Tyco ligt 3e op 37 mijl.
De laatste stand is dat
1. illbruck 04154 te gaan = 7477,2 km
2. ASSA ABLOY + 7 m = 12,6 km
3. News Corporation + 22 m = 39,6 km
4. Tyco + 37 m = 66,6 km
5. Amer Sports One + 45 m = 81,0 km
6. Amer Sports Too + 155 m = 279,0 km
7. SEB + 274 m = 493,2 km
8. djuice + 295 m = 531,0 km
team seb valt alleen maar terug en Roy heiner gaat op dit moment sneller dan de leider erg spannend dus
Team SEB lag Zaterdag 6 oktober nog aan de leiding en had 46 mijl voorsprong op de Assa Abloy van heiner en nu ligt team seb ver achter zo zie je maar niks is zeker
De stand is gewijzigd op dit moment 04:00 gmt.
is de stand als volgt:
1 Amer Sports One 02549
2 illbruck +1
3 ASSA ABLOY +3
4 Tyco +27
5 News Corporation +60
6 SEB +266
7 Amer Sports Too +305
8 djuice +311
ofwel de verschillen worden weer kleiner en de Assa gaat harder dan dan de nrs 1 en 2 en sneller dan de 4
1 Amer Sports One
2 Illbruck
3 ASSA ABLOY
4 Tyco
5 News Corporation
6 SEB
7 Djuice
8 Amer Sports Too
En nu maar hopen dat het plaatje blijft werken...
Echter heeft er nog nooit een boot de ettape gewonnen die de noordelijke koers voerde na Ile Trinedade.
Maar we blijven hopen.
Maffe beelden trouwens toen de boten de evenaar passeerde
quote:Idd we blijven hopen maar als die 3 koplopers getroffen worden door een hogedrukgebied dan zal de Tyco er wel met de winst vandoor gaan,die vaart nl. mooi tussen de Assa en de kop van het veld in,en de achterstand wordtde laatste dagen alleen maar groter voor Roy-boy,nu al 333 nm.
Op zaterdag 20 oktober 2001 18:34 schreef TheHolyOne het volgende:
de Assa Abloy is niet helemaal kansloos nog, er is nu een hogedrukgebied bij Kaapstad die misschien richting de zuidelijke koers van de Amer Sport One gaat en pas later de Noordelijke route zal bereiken, dat zal dan betekenen dat de boten die zuidelijk varen in windstilte komen en dat de Assa Abloy dus die 300 mijl kan dicht varen.Echter heeft er nog nooit een boot de ettape gewonnen die de noordelijke koers voerde na Ile Trinedade.
Maar we blijven hopen.
Maffe beelden trouwens toen de boten de evenaar passeerde
btw: die achterste 3 boten varen nog noordelijker dan heiner gedaan heeft
quote:Etappe vergeten,dat gaat niet Kimmie deze zal vol meetelen in het Klassement.
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:06 schreef raikkonen het volgende:
laten we deze etape vergeten op 11 november start de 2e die ook lekker lang is
Roy daarentegen mag nog 2 en een halve dag extra genieten van zij Zeilboot voordat die Kaapstad zal bereiken,toch knap mgedaan zo''n gat creeeren in nog geen 5 dagen tijd.
quote:Nee Cazzo,Heiner wordt met zijn roeiboot op 28 Oktober om half zeven in de ochtend verwacht.
Op vrijdag 26 oktober 2001 16:56 schreef CAZZO het volgende:
En is die Zeilboot van Heiner nu al een keer gefinished???
rond 4:34
en hij is de eerst volgende die moet finshen.
hij is dus 5e geworden
om plaats 6 is het spannend tussen de Djuice dragons en team SEB maar 16 mijl
quote:Das mooi voor Roy,kan die nu met z'n bemaning de roze buurt van Kaapstad bezoeken om ff de zinnen te verzetten na al dat water.
Op zondag 28 oktober 2001 11:43 schreef raikkonen het volgende:
Roy heiner is vanochtend in kaapstad aangekomenhij is dus 5e geworden
om plaats 6 is het spannend tussen de Djuice dragons en team SEB maar 16 mijl
quote:Allemaal homo's aan boord?
Op zondag 28 oktober 2001 14:17 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
Das mooi voor Roy,kan die nu met z'n bemaning de roze buurt van Kaapstad bezoeken om ff de zinnen te verzetten na al dat water.
quote:en heeft Roy met zijn bemanning protest aangetekend tegen de overwinning van Illbruck die van een onrechtmatige website gebruik gemaakt zou hebben voor de weersvoorspellingen.
Op woensdag 31 oktober 2001 08:57 schreef raikkonen het volgende:
inmiddels zijn de laatste boten ook binnen in kaapstad
Bron: Teletekst 626
Bron : wederom TT 626
Misschien nog een plaatje winst voor onze Rob Roy
quote:Niet alleen de wedstrijdleiding zet ???? bij de manipulerende illbruck,ook Spank vroeg zich af hoe die Illbruck zonder trucs de Nauter in de laatste dagen van de race zo snel achterhalen en voorbij kon varen.
Op woensdag 31 oktober 2001 15:45 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
ook de wedstrijdleiding zet vraagtekens bij de Illbruck en de aanpassingen aan de schroef door de bemaningsleden.
En ik dacht dat het de fout van de navigator was dat ze op zo'n grote achterstand finishten?
Dentist
[edit : Laat maar, ik zie dat Neil McDonald het overneemt]
quote:Jammer, met nederlandse inbreng is die race voor mij toch leuker.
Roy Heiner is schipper af
Gepubliceerd op zaterdag 3 november 2001
In Kaapstad is vandaag bekend gemaakt dat het zeiljacht Assa Abloy, tijdens de tweede etappe van de prestigieuze oceaanzeilrace om de wereld -de Volvo Ocean Race (VOR)- , door een nieuwe schipper zal worden gevaren. De Brit Neal McDonald zal onze landgenoot Roy Heiner vervangen. Door Roland Prinsen
Een duidelijk rede voor deze wisseling van schippers wordt niet echt gegeven. Er wordt alleen gesproken over een wijziging in de manier van bootmanagement. (In de wandelgangen gaan echter geruchten rond dat sommige bemanningsleden het respect voor Heiner zouden hebben verloren.) Het tegenvallende resultaat in de eerste etappe zou niets te maken hebben met het besluit.Het wrange is dat Heiner, die duidelijk aangeslagen was door deze bekendmaking, nu beide zijdes van zijn eigen verhaal kent. In de vorige editie die 4 jaar geleden werd gevaren verving hij na de tweede etappe schipper Hans Bouscholte van de Nederlandse boot 'Brunel Sunery' nadat goede resultaten uitbleven. Uit die ervaring in 1997 weet Heiner hoe Neal McDonald zich nu voelt en tegelijk ook hoe Bouscholte zich toen voelde.
Roy Heiner maakte zich bij de vorige editie onsterfelijk door tijdens de etappe rond Kaap Hoorn een koers te varen die erg om was maar wel veel sneller bleek te zijn. De Brunel Sunergy die tot dan toe om de laatste of één na laatste plaats gestreden had belandde toen verassend op een tweede plaats. Het leek er in de eerste etappe van de VOR 2001 ook weer even op dat Heiner zo'n truc wilde uithalen. Onder de evenaar besloot hij een koers haaks op het veld te varen alsof hij iets wist wat de andere boten niet wisten. Helaas voor Heiner voer hij de Assa Abloy een hardnekkig windstiltegebied in en zakte van een tweede naar een vijfde plaats.
Wat in de eerste etappe duidelijk is geworden is dat de Assa Abloy qua bootsnelheid bij de top drie hoort. Wat een rede kan zijn voor campagneleiders van de Assa Abloy om vooral daar gebruik van te maken. Een achter in het veld varende schipper die een truc uithaalt kan wel eens goed gokken. Mislukt de truc dan blijft het schip gewoon netjes achter in varen. Een mislukkende truc van een schipper die in de top drie vaart kost meteen een podiumplaats. Daarom kiest de Assa Abloy er nu waarschijnlijk voor een relatief onervaren schipper aan het roer te zetten omdat deze naar verwachting veel minder risico zal nemen. Met de combinatie 'top drie bootsnelheid' en een volgzame schipper zit een podium plaats in de tweede etappe er op papier wel degelijk in.
Of het de VOR er levendiger op zal maken valt echter te bezien. Van nu af aan zal ikzelf de positie rapporten ondersteboven gaan lezen. Het vuurwerk van de VOR is namelijk alleen daar te verwachten waar weinig te verliezen valt. Dus hup, dames van de all female boot Amer Sport Too (Met Lisa McDonald, ja de vrouw van..., aan het roer), de Noorse draken van de Djuice Dragons en de Zweedse bankiersboot SEB. Op jacht naar die 'kleurloze' topteams!
Lees ook bericht op Sport Planet
Website Volvo Ocean Race
quote:Nou er doen echt nog wel meer Nederlanders mee aan de VOR dan alleen Heiner.Alleen zijn ze niet de Skipper,maar met alleen een skipper vaart die boot ook niet.
Op zaterdag 03 november 2001 21:45 schreef Schanulleke het volgende:[..]
Jammer, met nederlandse inbreng is die race voor mij toch leuker.
quote:Zou niet meer dan terecht zijn na die muitery van de bemaning en ze Kaptein Roy overboord gegooid hebben.
Op zondag 11 november 2001 19:52 schreef raikkonen het volgende:
Leg 2 van kaapstad na sydney van start en de Assa Abloy ligt nu laatste al op 5 mijl, ik zal lachen als ze ook laatste worden
quote:heb je dat progie gekocht of gedownload met een crack ?
Op zondag 11 november 2001 23:53 schreef SpankSpankeronie het volgende:
[afbeelding]
Sorry voor het vern. v/d lay-out
assa gaat goed nu
En waarom die Damesboot meevaart is me ook een groot raadsel.
quote:en de assa vliegt ook weer wint gewoon 50 mijl in 12 uur
Op maandag 19 november 2001 00:31 schreef SpankSpankeronie het volgende:
[afbeelding]
Team Tyco is weer aan land.[afbeelding]
En waarom die Damesboot meevaart is me ook een groot raadsel.
en de dames tja blijft een geval apart
Team seb heeft het 24 record in handen 454 mijl
Jammer dat de illbruck de assa niet ramde
Meende zoiets te horen in de voorbereiding..
Dentist
maar de assa heeft de snelheid er ook weer in
Tijd om heiner weer terug te halen
2eKerstdag gaan we verder met de 3e Etappe van Sydney via Hobart naar Auckland.
[Dit bericht is gewijzigd door raikkonen op 26-12-2001 19:26]
trouwens de stopover in hobart is 3 uur tijd om ff te shoppen
Net vertrokken en die Damesboot ligt al weer op een dikke 20 mijl van de kop,ze moeten daar eens wat harder doorroeien want anders is de laatste plaats weer voor de Amer Too
De Damesboot ligt ook uit deze etappe na o.a. en aanvaring met Jaws.
1 Assa Abloy: te gaan 1056 mijlen
2 Amersport1: achter 17mijl
3 Tyco: 58
4 News corp: 61
5 Illbruck: 63
6 Djuice: 63
7 Amersport2: 392
8 SEB: out
Ze verliezen heeeel veel terein ten opzichte van de Assa dus ik denk hellaas een etappe winst van de Assa
Feest op de Assa,Heiner zal er wel flink de smoor in hebben.
En zoals gewoonlijk is het weer lang wachten op de dames.
ze zijn wel laat binnen gekomen had ze eigenlijk in de avond hun tijd wel verwacht ze kwamen de volgende dag vroeg aan
wie gaat er dit jaar winnen?
Assa of Illbruck
de boten zijn onderweg assa ligt 1na laatste nog wel voor de vrouwtjes die op 7 mijl alweer dat gaat weer niet goed...
die dames schieten inderdaad niet op en het hele veld schiet niet op wind tegen
quote:Op donderdag 6 januari 2005 01:57 schreef mistraldk het volgende:
tijd voor een wake up call voor dit topic. ABNAMRO met 2 boten, november 2005 gaat t los!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |