oke, heb een beetje research gedaan naar oorlogsvoering (en soorten units) in die tijd en vond dit op wikipdia:
quote:
Oorlog voor 1861
Het strijdtoneel van voor 1861 was een relatief low-tech gebeuren. Er waren weliswaar kanonnen die de veldslag bestookten en ook het geweer bestond al, maar toch was de veldslag van 1861 in wezen niet anders dan de veldslag van 1561 of zelfs van 1061: de schutters voor de lange afstand losten een of twee (drie, als ze echt snel waren) schoten (eerst met pijl en boog, later met het geweer) op de aanstormende vijand, waarna de infanterie oprukte en met lans/zwaard/knuppel/etc. de vijandelijke infanterie te lijf ging. Vuurwapens speelden tot 1861 eigenlijk nooit een beslissende rol in grote veldslagen: de bestaande vuurwapens hadden een gelimiteerd bereik, konden één schot lossen en kostten daarna veel tijd om te herladen. Een kanon was een zwaar ding en kon dus alleen ingezet worden bij een geplande veldslag of een slag die meerdere dagen duurde (omdat het ding aangerukt moest worden) en dan nog moest men de vijand verleiden om in het schootsbereik van het wapen te gaan staan. Pas sinds 1812 werden soldaten in de Verenigde Staten allemaal uitgerust met een geweer -- de achterlader en het patroon maakten het wapen toen pas praktisch genoeg voor algemeen gebruik door de manschappen. Toch duurde het herladen nog altijd lang genoeg en was het wapen nog altijd zo onbetrouwbaar dat de veldslag nog altijd de vorm "drie schoten, bajonet aan het geweer en dan erop los hakken" had. ok
verder kon ik niet echt iets vinden over de manier van oorlogvoeren, maar het lijkt mij dat infantry/cavalry/artillery ook in deze tijd gewoon bestond. Zelfs armour is dan misschien ook nog wel mogelijk, ik weet eigenlijk niet wanneer men daarmee stopte
[ Bericht 2% gewijzigd door JedaiNait op 05-01-2005 17:54:15 ]