Waarom staat niet het doel van de film centraal, maar wordt de nadruk gelegd op de gevoeligheid van de ontvangende groep?quote:Op maandag 6 december 2004 12:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Geen suggestie? Zoals jij het beschrijft zijn het vier vrouwen die hun verhaal vertellen. Dat had ik een veel beter idee gevonden. Maar ze heeft gekozen voor het beeld van het naakte lichaam met koranteksten erop. Mij best hoor, maar het was niet moeilijk te voorspellen dat de boodschap dan niet over zou komen.
Bovendien suggereert het inderdaad dat er met de Koran in de hand wordt geslagen terwijl we wel beter weten. Veel moslimmannen zijn gefrustreerd, kansarm en mislukt, die hebben de koran helemaal niet nodig om te slaan.
Ja - want het gewoon een feit. Naarmate de onderdrukking sterker is, is de radicalisering groter.Wat is daar nou weer vreemd aan? Je hebt er wel een handje van om alles ter discussie te stellen.quote:Op maandag 6 december 2004 12:50 schreef nikk het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik daar helemaal niks van geloof?
Precies!quote:Op zondag 5 december 2004 20:56 schreef Contino het volgende:
De film schiet z'n doel voorbij. Dit werkt de radicalen in de hand en kan gematigden radicaal maken. Emancipatie moet van binnenuit komen, niet extern aangewakkerd worden. Dat werkt zo niet.
Dat is precies het probleem van de filmquote:Op maandag 6 december 2004 12:51 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Waarom staat niet het doel van de film centraal, maar wordt de nadruk gelegd op de gevoeligheid van de ontvangende groep?
Ik weet dat je er in deze discussie bewust voor kiest om de lessen die de christelijke wereld geleerd heeft, met zijn periode van het geloof bespotten, te negeren.quote:Op maandag 6 december 2004 12:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Geen suggestie? Zoals jij het beschrijft zijn het vier vrouwen die hun verhaal vertellen. Dat had ik een veel beter idee gevonden. Maar ze heeft gekozen voor het beeld van het naakte lichaam met koranteksten erop. Mij best hoor, maar het was niet moeilijk te voorspellen dat de boodschap dan niet over zou komen.
Nee, we weten 'niet beter'. Jij wenst het weer anders te interpreteren.quote:Bovendien suggereert het inderdaad dat er met de Koran in de hand wordt geslagen terwijl we wel beter weten. Veel moslimmannen zijn gefrustreerd, kansarm en mislukt, die hebben de koran helemaal niet nodig om te slaan.
Als jij met beweringen komt dat het homo-activisme in Iran enorm fanatiek is vind je het dan gek dat ik dat durf te betwijfelen?quote:Op maandag 6 december 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja - want het gewoon een feit. Naarmate de onderdrukking sterker is, is de radicalisering groter.Wat is daar nou weer vreemd aan? Je hebt er wel een handje van om alles ter discussie te stellen.
Daar hebben we inderdaad mee te maken. Maar nogmaals, laten we nu niet doen alsof die lui niet al enige sympathie hadden voor dit soort fanatieke groeperingen. Laatst in een uitzending van Andere Tijden een reportage over de gemoederen in Nederland ten tijde van de uitgave van Ruhdie's "The Satanic Verses". Demonstraties van grote groepen Moslims die schreeuwden om de dood van Rushdie (in Nederland!!!). Er werden zelfs poppen werden in de fik gestoken om het beeld even duidelijk te maken. En poeh poeh, wat was de discussie in de jaren 80 nou zo verschrikkelijk hard zeg.quote:In Nederland zie je die lijn nu ook. Er zijn steeds meer Marokkaanse jongeren die hun heil zoeken bij fanatieke groepen omdat ze het gevoel hebben door iedereen en alles uitgekotst te worden en niet weten waar ze hun identiteit nog moeten vinden. Je kan het die knullies kwalijk nemen, het is wel een gegeven waar we mee te dealen hebben.
Hoho, dan is er een misverstandje. Ik zeg daarmee niks over de kwantiteit en de mate van georganiseerdheid maar louter over de graad van fanatisme. Degenen die actief zijn, zijn enorm actief en ontzettend homo, dat heb ik in Zimbabwe gezien waar homoseksualiteit enorm onder druk staat.quote:Op maandag 6 december 2004 13:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Als jij met beweringen komt dat het homo-activisme in Iran enorm fanatiek is vind je het dan gek dat ik dat durf te betwijfelen?
Tja, dat jij dat nou niet ziet, vind ik niet zo vreemd. Word wakker man.quote:Los daarvan, wat worden Moslims anno 2004 in Nederland onderdrukt zeg. De toestand voor Moslims is op dit moment erbarmelijk... kom op zeg...
het is geen godsdienst fenomeen maar een cultuur probleem die "je zal het bijna niet geloven" in elke godsdienst voorkomt en daarbuiten (ik zie uit de cijfers dat de blijf van mijn lijf huizen redelijk vol zitten met autochtonen ook). Door het een godsdienst probleem te maken kies je voor de gemakkelijkste weg, die zoals je nu wel ziet, niet de juiste is.quote:Op maandag 6 december 2004 12:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hoezo dom ? Wellicht kunnen die mensen zich gewoon zoveel slechtheid in een * godsdienst * en de belijders daarvan niet voorstellen![]()
Die weten nu dus beter!
Ik vind niet dat de film nu iets steekhoudends heeft opgeleverd dus waarschijnlijk was dat altijd meer geweest.quote:Op maandag 6 december 2004 13:00 schreef ExTec het volgende:
Leg mij eens uit, hoeveel meer succesvoller AHA's werk had geweest als ze niet zo provocatief had geweest?
Dat weet ik ook SCH, mijn vriend, maar waarom kennen moslims de volgende uitdrukkingen niet:quote:Op maandag 6 december 2004 12:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem van de film![]()
iedere bewoner is er een teveel maar 'redelijk' als je het projecteert op de bevolkinsgsamenstelling kun je de bewering redelijk vol niet overeind houden.quote:Op maandag 6 december 2004 13:07 schreef Re het volgende:
[..]
het is geen godsdienst fenomeen maar een cultuur probleem die "je zal het bijna niet geloven" in elke godsdienst voorkomt en daarbuiten (ik zie uit de cijfers dat de blijf van mijn lijf huizen redelijk vol zitten met autochtonen ook).
quote:Op maandag 6 december 2004 13:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoho, dan is er een misverstandje. Ik zeg daarmee niks over de kwantiteit en de mate van georganiseerdheid maar louter over de graad van fanatisme. Degenen die actief zijn, zijn enorm actief en ontzettend homo, dat heb ik in Zimbabwe gezien waar homoseksualiteit enorm onder druk staat.
Natuurlijk SCH, blijf jezelf dat vooral voorhouden.quote:Tja, dat jij dat nou niet ziet, vind ik niet zo vreemd. Word wakker man.
Maar even omhoog. Want hier worden veel waarheden in genoemd en vragen gesteld waarop mensen als SCH en RE maar eens antwoord op moeten geven.quote:Op maandag 6 december 2004 10:28 schreef luked45 het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom die moslims van die moordneigingen krijgen als je hun geloof op de hak neemt, of als je, net als Hirsi Ali, die e.e.a. aan den lijve heeft ondervonden, alles wat islam is uitkotst. We hebben het hier over geloven. Iemand GELOOFT in allah, god, jaweh, geef ze maar een naampje. Of die bijbel of de koran nou wel of niet naar waarheid is geschreven, dat weet helemaal niemand. Gelukkig zijn wij in het westen zover dat we gekheid over "onze" religies kunnen maken. Kijk maar eens hoe de paus door cabaretiers en filmmakers wordt neergezet, kijk eens naar Monty Pthon's Life of Brian. Er blijft geen spaan heel van alles wat religie heet. En dat kan en mag gewoon in de westerse wereld. Pim Fortuyn noemde de islam een achterlijk geloof. En dat is toch gewoon zo? Ik was vorig jaar in Turkije op vakantie en sprak daar een Turkse vrouw die de eerste 13 jaar van haar leven in Nederland had doorgebracht en die zei zelfs dat de moslims die in de jaren 60/70 hierheen waren gekomen hun geloof nu nog steeds uiten als toendertijd. Ze hebben hun kinderen en kleinkinderen dezelfde manier van geloven meegegeven. Ze zei dat de islam in West-Europa niet met z'n tijd is meegegaan, juist door die ouwelui met die traditionele kleding. Nou, als dat niet 'straight from the horse's mouth' is weet ik het niet meer.
Laten ze de koran ook eens een moderne vertaling geven, net als onlangs met 'onze' bijbel is gebeurd. Ik denk dat het dan een stuk rustiger wordt.
waarom niet, dat er relatief meer allochtonen vrouwen in zulk soort huizen zit is niet gelijk aan 0 autochtonen/surinamers/antillianen, die zitten er ook nog steeds massaal in hoor. Dat jij het redelijk vind dat er ook autochtonen in zitten is jouw mening, blijkbaar heeft religie er minimaal mee te maken als ik zo de cijfers ziequote:Op maandag 6 december 2004 13:21 schreef evert het volgende:
[..]
iedere bewoner is er een teveel maar 'redelijk' als je het projecteert op de bevolkinsgsamenstelling kun je de bewering redelijk vol niet overeind houden.
Nee, dat was 'anders'quote:Op maandag 6 december 2004 13:24 schreef evert het volgende:
om het nog even concreter te maken: SCH en RE: hadden jullie bezwaar tegen films als Life of Brian en The last temptation of Christ?
Ik heb ook geen bezwaar tegen Submission hoor. Denk je dat ik voor een verbod ben ofzo???quote:Op maandag 6 december 2004 13:24 schreef evert het volgende:
om het nog even concreter te maken: SCH en RE: hadden jullie bezwaar tegen films als Life of Brian en The last temptation of Christ?
Ik heb in het geheel geen bezwaar tegen de film Submission, maar het is zijn doel voorbij geschoten. Life of Brian was satire, Temptation of chirst een "drama", van een iets ander kaliberquote:Op maandag 6 december 2004 13:24 schreef evert het volgende:
in weze is dat ook anders, Life of Brian is een meesterwerkquote:
Leg het probleem daar waar het hoort te liggen: bij het machismo. Wereldwijd wordt 20- tot 50% van de vrouwen verkracht. Onder hen meisjes en baby's.quote:Op maandag 6 december 2004 12:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem van de film![]()
Je hebt geen bezwaar tegen Submission? Dus je vind de film niet bedenkelijk/onwenselijk/etc?quote:Op maandag 6 december 2004 13:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb ook geen bezwaar tegen Submission hoor. Denk je dat ik voor een verbod ben ofzo???
???quote:Op maandag 6 december 2004 13:27 schreef Re het volgende:
[..]
waarom niet, dat er relatief meer allochtonen vrouwen in zulk soort huizen zit is niet gelijk aan 0 autochtonen/surinamers/antillianen, die zitten er ook nog steeds massaal in hoor. Dat jij het redelijk vind dat er ook autochtonen in zitten is jouw mening, blijkbaar heeft religie er minimaal mee te maken als ik zo de cijfers zie
om maar even te antwoorden dan: Ik ontken nergens dat bijvoorbeeld het Christendom "verder" is dan de Islam.quote:Op maandag 6 december 2004 13:23 schreef evert het volgende:
[..]
Maar even omhoog. Want hier worden veel waarheden in genoemd en vragen gesteld waarop mensen als SCH en RE maar eens antwoord op moeten geven.
je zei dat mijn mening redelijkerwijs niet stand kom houden omdat er relatief iets meer moslma's in die huizen zitten, maar ik wil allen maar zeggen dat vrouwenmishandeling iets universeels is, genetisch bijna. Dat de moslim "wereld" nu ageert tegen deze minidocu is vrij logisch omdat de suggestie wordt gewekt dat dit slechts een moslim probleem is, en dat is dus niet zoquote:Op maandag 6 december 2004 13:39 schreef evert het volgende:
[..]
???
ik vind het niet redelijk dat er autochtonen of allochtonen inzitten in termen van idealiter dergelijke instellingen overbodig zouden moeten zijn. ik heb het ook niet over religie. maar die discussie is in een ander topic al uitgebreid gevoerd.
ik heb nergens het woord moslima's gebruikt in deze discussie over deze huizen...quote:Op maandag 6 december 2004 13:43 schreef Re het volgende:
[..]
je zei dat mijn mening redelijkerwijs niet stand kom houden omdat er relatief iets meer moslma's in die huizen zitten, maar ik wil allen maar zeggen dat vrouwenmishandeling iets universeels is, genetisch bijna. Dat de moslim "wereld" nu ageert tegen deze minidocu is vrij logisch omdat de suggestie wordt gewekt dat dit slechts een moslim probleem is, en dat is dus niet zo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |