abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:11:07 #1
38433 snijder
snijderdotcom
pi_23745394
Weet iemand wat je tegen "tikkende" verwarmingsleidingen kunt doen?

Je kent het wel, je ligt lekker in bed en opeens begint de verwarmingsbuis te "tiklken". Het klinkt als of er een waterdruppel op de gromd valt, dan weer sneller, dan weer langzamer. Het begint een beetje irritant te worden.

Heeft dit te maken met lucht in de buizen? Heb ze een tijdje geleden nog ontlucht.
Is het de druk op de CV ketel? Volgens de meter zou het goed moeten zijn.

Iemand enig idee?

BVD
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:13:03 #2
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23745459
het komt omdat de temperatuur in de buizen veranderd. Als dit gebeurd heb je inderdaad wel eens kans dat je leiding gaat tikken. Je hebt het bv ook bij een tosti-ijzer. Als je die aanzet hoor je hem ook soms tikken. Dit is hetzelfde idee
juist ja, de stekker ligt eruit
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:14:30 #3
38433 snijder
snijderdotcom
pi_23745500
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:13 schreef rwbrink het volgende:
het komt omdat de temperatuur in de buizen veranderd. Als dit gebeurd heb je inderdaad wel eens kans dat je leiding gaat tikken. Je hebt het bv ook bij een tosti-ijzer. Als je die aanzet hoor je hem ook soms tikken. Dit is hetzelfde idee

Dat kan ik volgen, maar de hele dag/nacht door (met tussenpauzes)?
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:15:51 #4
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23745539
als je verwarming aanslaat tikt het omdat het warmer wordt en als hij weer afkoeld tikt het dus ook weer. Het is gewoon bij elke temperatuur verandering
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:20:58 #5
38433 snijder
snijderdotcom
pi_23745674
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:15 schreef rwbrink het volgende:
als je verwarming aanslaat tikt het omdat het warmer wordt en als hij weer afkoeld tikt het dus ook weer. Het is gewoon bij elke temperatuur verandering

Dus de temperatuur veranderd vrijwel constant bij ons? Hebben we het dan over hele Celciussen of over zelfs kleinere verschillen?
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:28:43 #6
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23745873
tja dat is niet te zeggen. Kijk een cv slaat aan als een bepaalde laagtepiek wordt gemeten in de temp. en als hij weer op warmte is slaat hij weer af. Dan koelt het in huis weer af, en slaat hij op een gegeven moment weer aan. Enz enz enz. (je hebt kans dat er een timer op zit dat hij snachts niet aanslaat, maar pas om half 7 in de ochtend weer)
pi_23746193
heeft dat niets met lucht in de leidingen te maken?
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:43:08 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23746203
Je kunt er niets aan doen..... volgens mij komt het doordat de verwarmingsbuizen uitzetten bij warmte.

Wat kun je doen? De verwarming een half uur voor je naar bed gaat uitzetten en de hele nacht uitlaten. Ik vondt het zowiezo prettiger slapen met de verwarming uit. Je hebt toch een lekker warm dekbed enzo.

Schaf een thermostaat aan die op een bepaalde tijd de verwarming aangooit en het huis opwarmt. Dan sta je s'ochtendsvroeg niet te rillen als je je bed uit komt Zet de thermostaat op een half uur voor de wekker gaat en je hebt een lekker warm huis als je op staat.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:44:09 #9
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23746226
dat zeg ik net maartena
pi_23746303
Vorige week voor het eerst de verwarming aan gezet. En mensen, zijn we tegenwoordig zo verwend dat iedereen het normaal vindt dat men de verwarming lekker de hele nacht aanlaat? Ik zou mn bed uit drijven van het zweet. En als je het snachts koud vindt worden zonder de verwarming aan leg dan een extra deken op je bed...
Blaap
pi_23746334
Het tikken van de buizen komt doorgaans door het uitzetten van de buizen onder invloed van warmte. Daar waar de buizen door de vloer of muur gaan beweegt de buis dan een beetje ten opzichte van de vloer of muur. Dit veroorzaakt meestal het tikkende geluid. Je kunt proberen de doorvoeren in muur of vloer groter te maken (is lastig bij beton) en af te dekken met speciale rozetten. Ook kun je proberen een soort 'glijmiddel' tussen buis en gat te spuiten, zoals bijvoorbeeld afwasmiddel. Succes,snijder!

PS,
Het is ook mogelijk dat het komt door de beugels, je kunt ze iets minder strak aandraaien. Een andere mogelijkheid is het kopen van speciale beugels met een rubberen ring tussen de buis en de beugel. Verkrijgbaar bij de meeste installateurs.

Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_23746340
Ontluchten wil een beetje helpen, maar het uitzetten van de buizen zorgt gewoon voor getik en dat kan je niet voorkomen.

Gewoon wat meer bier drinken en dan hoor je het niet meer
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:50:40 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_23746344
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:20 schreef snijder het volgende:
Dus de temperatuur veranderd vrijwel constant bij ons? Hebben we het dan over hele Celciussen of over zelfs kleinere verschillen?

Niet zozeer de temperatuur van je huis maar de temperatuur van de buizen. Als je de thermostaat op 20 graden hebt staan dan slaat de verwarming aan als het bijv. 18 graden wordt. De verwarming slaat weer af als het 21 graden wordt. Slaat weer aan als het 18 graden wordt, etc etc etc....

De temperatuur van je huis fluctueerd slechts enkele graadjes..... een graadje meer, een graadje minder, ook afhankelijk van hoe snel het afkoelt (isolering, dubbele beglazing etc werkt echt).

De temperatuur van de buizen fluctueerd aanzienlijk. Als de verwarming afslaat omdat een bepaalde temperatuur is behaald dan koelt de verwarming van bijna-niet-aan-te-raken-heet tot lauw-warm of zelfs koud binnen een periode van een half uur ofzo. De verwarming geeft heel snel warmte af namelijk. En als dan weer een half uur later de verwarming aanslaat dan gaat de boel weer fijntjes heet water stoken en door de leidingen pompen en de buizen worden weer heet. Daar zit gemakkelijk een verschil van enkele tientallen graden tussen.

Je kunt een geavanceerde thermostaat kopen waarmee je wellicht e.e.a. kunt afstellen zodat de verwarming niet fluctueerd van koud/warm/koud/warm om het uur, maar altijd een beetje lauwwarm blijft en de temperatuur constant houdt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:53:05 #14
86072 thatsme
and That's you!
pi_23746414
hier was dat ook het geval, toen heb ik een stuk folie tussen 2 klemmende buizen gedaan, en was het over
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:55:14 #15
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23746468
het komt dus allemaal op hetzelfde neer
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:55:57 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_23746489
Simpelste oplossing is de schakeldifferentie van je CVketel verkleinen; hier schakelt-ie aan/uit bij 15 graden temperatuurverschil (van het water); als je dat verschil kleiner maakt, zetten de leidingen minder uit. Nadeel is dat je ketel veel meer gaat "pingelen" wat minder goed is...
censuur :O
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:31:16 #17
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23747227
tja en trouwens als je gewoon je cv op tijd uit laat slaan dan is der niets aan de hand als je in je ben ligt
pi_23747245
Jij hebt zeker nog nooit de aflevering "Kom, water kom" van De Freggels gezien. Dat geluid wordt veroorzaakt door De Buizentikkers! Dat is een apart soort Freggels dat als taak heeft op buizen te tikken op het moment dat er water nodig is.
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:35:13 #19
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23747334
doh
pi_23747631
Als het de hele nacht duurt zou ik inderdaad de boel maar es ontluchten.
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:47:12 #21
109352 rwbrink
be happy live fast
pi_23747673
toch maar wel.
pi_23754364
Dat tikken dat hebben wij nooit hier,
Je moet ook zorgen dat de verwarmingsbuisen in speciale klemmen gemonteerd worden, dat knarsen komt doordat de leiding krimpt en uitzet en te vast in de klemmen zit...

Als er lucht in zit dan klinkt dat anders, meer als borrelen...

bijna alle CVketels ontluchten automatisch hoor...
pi_23754455
Tikken is heel normaal, kun je niets aandoen.

Als ik mijn autotje parkeer na een rit en ik loop weg, dan hoor ik de uitlaat en andere dingen ook tikken. Die koelen uiteraard ook af.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  zaterdag 4 december 2004 @ 12:26:16 #24
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23755279
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:50 schreef harlingen het volgende:
Ontluchten wil een beetje helpen,

Gewoon wat meer bier drinken en dan hoor je het niet meer
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  zaterdag 4 december 2004 @ 13:07:15 #25
38433 snijder
snijderdotcom
pi_23755911
Ik ga dan maar eens kijken of die buizen niet te strak zijn gemonteerd
  zondag 5 december 2004 @ 17:15:04 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23781050
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 13:07 schreef snijder het volgende:
Ik ga dan maar eens kijken of die buizen niet te strak zijn gemonteerd
En controleer ook de muurdoorvoeren of de buizen daar ook goed doorheen kunnen lopen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_23839122
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:11 schreef snijder het volgende:
Weet iemand wat je tegen "tikkende" verwarmingsleidingen kunt doen?

Je kent het wel, je ligt lekker in bed en opeens begint de verwarmingsbuis te "tiklken". Het klinkt als of er een waterdruppel op de gromd valt, dan weer sneller, dan weer langzamer. Het begint een beetje irritant te worden.

Heeft dit te maken met lucht in de buizen? Heb ze een tijdje geleden nog ontlucht.
Is het de druk op de CV ketel? Volgens de meter zou het goed moeten zijn.

Iemand enig idee?

BVD
Rubbers tussen de beugels doen en het wil wel eens gebeuren waar ze door het plafond of de wand gaan dat het gat te nauw is , iets opruimen, leidingen komen in de knel kunnen ze niet goed uitzetten en dat geeft tikkend geluid.
pi_23944267
Ik heb hier zelf ook last van, en laatst was er een monteur geweest die de beugels rondom de leidingen ietsje losser heeft ingesteld.

Het heeft tijdelijk geholpen maar ik heb er nu toch weer last van en soms hoor ik zelfs tussen de gewone tikken door een flinke 'dreun' alsof iemand met een hamer erop slaat ofzo. Meestal gebeurd dat als ie al een tijdje uitstaat (dus als ik al in mn bed lig). Het zou kunnen dat het er mee te maken heeft wat de temperatuur buiten is dat die buizen daar misschien feller op reageren

Het is iig best irritant maar mijn tv kabel + UTP lopen langs de verwarmingsbuizen van mijn slaapkamer naar beneden, misschien dat dat ook een oorzaak is..
  maandag 13 december 2004 @ 16:28:00 #29
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_23944321
Kan je niks tegen doen
Het helpt geen nut!
pi_23945973
oops verkeerde topic

[ Bericht 41% gewijzigd door RikjanOetEnter op 13-12-2004 19:16:50 ]
pi_23946197
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:53 schreef thatsme het volgende:
hier was dat ook het geval, toen heb ik een stuk folie tussen 2 klemmende buizen gedaan, en was het over
Bij mij ook

Misschien tikt de buis ergens tegen aan ?? kijk even waar dat is en probeer er iets van isolerend materiaal om heen te doen
wanneer je niet weet wat je wil weten..
weet je het niet!
  maandag 13 december 2004 @ 20:44:01 #32
38433 snijder
snijderdotcom
pi_23952235
Helaas. ik heb van het weekend de beugels losser gedraaid en ben er achter gekomen dat de vorge bewoner al rubber rond de buizen had gedaan, maar het heeft niet geholpen.

Ik zal er mee moeten leren leven of de verwarming uit moeten zetten.
  dinsdag 14 december 2004 @ 08:44:15 #33
62913 Blik
The one and Only!
pi_23960874
Ik heb er ook last van, ik slaap op de zolder en de verwarmingsbuizen gaan door de hele kamer heen. als je neit weet wat voor geluid het is zou je bijna denken dat het spookt
  dinsdag 14 december 2004 @ 09:17:36 #34
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_23961119
---> LIF ivm klusgehalte.

En ook weer open, scrollwieltje deed wat lastig, tnx Leviathanfd .

[ Bericht 73% gewijzigd door HeatWave op 14-12-2004 09:54:48 ]
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 14 december 2004 @ 09:56:08 #35
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_23961489
Bedankt HeatWave! Kan gebeuren.

Maar ik denk dat je toch even moet ontluchten. Er zal ergens een ventiel daarvoor zitten. Als dat het niet oplost, moet je toch overal de buizen gaan bekijken.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')