Hoe is het om een vrouwenidool te zijn?
- Jantje Pukkel (13, Amersfoort)
Beste Jantje, dat is een goede vraag. Het is niet aan veel bekende voetballers voorbehouden om zowel een vrouwenidool als een voorbeeld voor veel mannen te zijn. Het geeft wel een goed gevoel om het goed te doen bij de dames. Zorg wel dat je het goed onderhoudt, want zoals je straks zult merken zijn vrouwen zo veranderlijk als het weer.
Bij Ajax werken ze met TIPS, Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid, Snelheid. Hoe zijn die kenmerken op jou van toepassing?
- Adriaan Cose (10, Alkmaar)
Zo Adriaan, dat is een bijdehante vraag voor een jongen van jouw leeftijd. Maar ik begrijp dat je het voetbal goed volgt! TIPS is inderdaad een veelgebruikt systeem en op alle vier de categorieën scoor ik geweldig, anders speel je niet zo hoog. Zelf gebruik ik ook een vijfde criterium: Scoren. Zo krijg je SPITS en dat past natuurlijk perfect bij mij.
Jij lijkt in alles een Italiaan. Wat is je binding met dat land?
- Jorinde Scheepmaker (14, Oss)
Een bevriende speler bood me ooit aan om, voor de ‘kick’, eens een sessie regressietherapie te volgen. Ik werd meegevoerd naar vorige levens en toen bleek dat ik in een ver verleden een beroemd Italiaans staatsman was. Zijn naam is Niccolò Machiavelli. Sindsdien geeft men mij ook wel de bijnaam ‘il Principe’, en niet voor niets!
Kun jij tong80 volgen op en naast het veld of snap je hem soms ook niet?
- Eelco Gerritsen (8, Zevenbergen)
Tong is Tong en Tong moet Tong blijven. Ik snap Tong soms ook niet, maar Tong snapt Tong ook vaak niet. Zo is ie, Tong.
Oefen je vaak voor jezelf na de training?
- Gerard Schreuder (6, Lelystad)
Ik oefen na de training altijd op bepaalde zaken die beter kunnen. Toen ik jouw leeftijd had, ging ik na de training altijd met mijn (toenmalige mindere) linkerbeen blikjes van de lat aftrappen. Dan baalde ik als er eentje bleef staan. Ook nu nog train ik mijn zwakke punten. Zo ben ik de laatste weken bezig om het scoren achter het standbeen te verbeteren. Ook voor jou is het belangrijk om veel te oefenen!
Mijn vader zegt vaak: *@, wat speelt die kerel scherp! En toch sta je haast nooit buitenspel. Hoe komt dat?
- Stefano Riebeek (15, Dordrecht)
Jouw vader heeft er kijk op! Inderdaad, ik ben vaak zo scherp als een mes. Dat komt door SPITS: je kunt namelijk ook SPITSS (of SSPITS, dat mag je zelf weten) gebruiken, met dus Scherpte als extra kenmerk. Let goed op wat de tegenstander doet, maak een praatje met hem zodat ie afgeleid wordt en hoplakee, weg ben je.
Hoe is het om voor Oranje te spelen?
- Franky Macs (12, Weert)
Spelen voor je land is de grootste eer die je je maar kan bedenken. Als je nagaat dat 90% van de supporters voor jou komt, dan geeft dat een apart gevoel dat nauwelijks te beschrijven is. Ik huil ook graag mee met het volkslied. Moet kunnen, vind ik. Mannen mogen best huilen, zeker als het volkslied gespeeld wordt. Veel spelers huilen mee omdat ze de tekst niet kennen en zo willen verbloemen dat ze een tikje dom zijn, maar ik niet. Mij doet het echt wat.
Heb je nog speciale vrienden binnen de selectie of is iedereen je vriend?
- Karel Leferink (9, Didam)
Eigenlijk kan ik het met iedereen wel goed vinden. We hebben echt een vriendenteam en dat maakt spelen voor AC Fok!United een grote eer. Met sommige spelers heb ik een echte vriendschapsband, dat komt omdat ik ze al lang ken. Bijvoorbeeld oud-speler DIGGER. Vooral methodmich mag ik graag, ondanks dat ik een relatie heb gehad met zijn huidige vrouw en haar zus (maar niet tegelijkertijd hoor, haha). Hij blijft me toch waarderen, en dat waardeer ik ook erg in hem. Hij is een echte vriend.
Eerder dit jaar kreeg je rust van de trainer, dat vond je niet leuk en het werd een kleine rel. Ben je ook met jouw status nog onzeker of gewoon eerzuchtig?
- Liliane Don (11, Amelisweerd)
Weet je, ik wil altijd spelen. Niet voor mezelf maar voor het team. AC Fok!United is een belangrijk deel van me geworden en als ik niet speel draait het team bijna altijd minder. Ik snap best dat de trainer me niet altijd kan opstellen, maar dat steekt wel. Maar ik heb een goed gesprek met de trainer gehad en hij heeft me verteld waarom hij me toen rust gaf. Het is goed zo.
Ben je getrouwd?
- Kathleen Overbeke (16, Willemstad)
Nee, een man van de wereld zoals ik kan zich niet binden aan één vrouw: dat zou net zo zonde zijn als wanneer nu bekend zou worden dat Anna Kournikova lesbisch zou zijn, begrijp je?
Waarom speel je altijd met hetzelfde rugnummer?
- Remko Witschge (7, Zaltbommel)
Hey Remko, hoe is het met je oom Rich? Tsja, mijn runummer… Allereerst speel ik daar altijd mee omdat dat moet van de KNVB, voor het seizoen krijgt iedereen een vast rugnummer. Nummer 9 ligt mij wel, een typisch nummer voor een aanvaller. Nu wil ik het ook echt altijd hebben, anders zit het shirt me niet zo lekker. Eerst had Cart_man het nummer 9 maar die ik inmiddels vertrokken bij de club.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!spits!