abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23716846
Hallo, dit is waarschijnlijk de eerste en meteen laatste keer dat ik dit forum lastig val . Maar goed, om maar meteen te beginnen, ik heb een rekening bij de Rabobank. Op mijn afschriften en wanneer ik inlog om te internetbankieren is het nog altijd een studentenrekening (ik ben dan ook student en ontvang studiefinanciering ).

Zo af en toe sta ik even rood (en het gaat hierbij nooit om meer dan ¤80), soms omdat m'n schoolgeld wordt afgeschreven en één of twee dagen later geld van werk en van de IB Groep wordt gestort. Soms is het echter zo dat ik genoeg heb om school te betalen maar er dan expres iets meer dan dat ik over zou hebben af haal om toch nog de maand "door te komen".
De volgende maand (hooguit 3 weken later) sta ik dan niet meer rood.

Nu heb ik tot twee keer toe een brief gehad om even m'n geheugen op te frissen omdat er dus geen geld meer op m'n rekening stond (alsof ik dat zelf niet wist). Daarbij werd dan altijd vermeld dat er voor een bepaalde datum weer voldoende geld op m'n rekening moest staan en dit is tot nu toe altijd gelukt.

Gisteren werd ik echter door de bank gebeld en toen begin de medewerkster hetzelfde verhaaltje als dat in de brief stond op te dreunen. Dus dat ik even in de min stond, dat nu alles weer ok is en dat in de toekomst automatische incasso's zouden worden geblokkeerd.

Mijn vragen:
1. was dit een verkapte verkoop truc voor een lening die ik niet nodig heb of moet ik me echt zorgen gaan maken?
2. bij een studentenrekening mag ik toch verwachten dat ik eventjes in de min kan staan of is dit nu iets heel raars wat ik zeg?
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_23717068
Ik heb zo 2 rekeningen bij de rabobank, van de ene gaan alle vaste lasten af en van de andere rekening alle andere troep (eten & drinken, stappen, onnodige dingen zeg maar). De rekening waar de vaste lasten af gaan is een betaalrekening zonder krediet. Het is echter zo dat mijn salaris iedere maand op de 20e gestort wordt, maar de bedrijven die hun rekeningen willen incasseren zijn nooit zo eenduidig, ze doen het altijd op een andere datum.

Zo komt het eigenlijk iedere maand bij mij wel voor dat die rekening eens een keer de min in duikt, gaat meestal ook om 1 a 2 dagen en iedere maand weer krijg ik een brief met dezelfde mededeling als jij. Op een gegeven moment werd ik ook gebeld en probeerde men mij er op te wijzen dat krediet op die rekening of een lening een einde aan mijn financiele probleem kon maken. Dus het antwoord op jou eerste vraag is, ja, ze proberen je gewoon wat aan te smeren.

Er werd mij trouwens verteld dat die brief in zulke gevallen gewoon genegeerd kan worden, die worden automatisch gegenereerd en komen op de stapel bij de rest en zonder controle worden die verstuurd. Bij meer dan zoveel keer een brief wordt er een medewerker van de rabobank gewaarschuwd en die heeft dan de plicht om je op de eerder genoemde punten te wijzen. Gewoon die persoon vriendelijk het verhaal uit leggen en daar een notitie van laten maken. Kleine kans dat ze je ooit weer bellen daarna.

Antwoord op je 2e vraag kan ik ook kort over zijn, je moet als je in de min wil staan gewoon krediet aanvragen. Kan bij een studentenrekening ook, er zat alleen een maar aan, ik dacht (zo uit m'n hoofd) dat er maar 1 krediet bedrag mogelijk is en dat was behoorlijk. Ik heb het toen nooit gedaan, want als je eenmaal in goed in de min zit kom je er moeilijk weer uit!!
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
pi_23717114
Dacht dat je als student €1000,= rood mocht staan?
Rammstein Nummer Eins!
Requiem le chevalier vampire
pi_23717383
Als je de instructies in de brief niet opvolgt wordt je rekening, incl. passen, geblokkeerd. Eigen ervaring enzo, bla bla. Dus gewoon doen wat er in die brief staat.
pi_23717489
quote:

Mijn vragen:
1. was dit een verkapte verkoop truc voor een lening die ik niet nodig heb of moet ik me echt zorgen gaan maken?
2. bij een studentenrekening mag ik toch verwachten dat ik eventjes in de min kan staan of is dit nu iets heel raars wat ik zeg?

Ze informeren je alleen. Ze blokkeren nu automatische incasso's omdat ze waarschijnlijk toch nooit geld kunnen afschrijven omdat je rood (in de min) staat. Dus mag je voortaan zelf je acceptgiro op de bus doen om geld naar een instantie over te maken. (Als het maar op tijd is)
Verder zou ik een baantje zoeken ofzo, lijkt me erg irritant om vaak in de min te staan, en de bank denk ik ook. De bank houdt echt geen rekening met je opdat je een student bent en het dus heel normaal is om vaak in de min te staan...
copyright 2006
pi_23717510
De rabobank heeft het een keer gepresteerd om mij te vertellen hoe ik mijn geld het beste uit kon geven.
En dat terwijl ik nooit rood stond, ze gingen uit van mijn leeftijd.
Meteen de bank opgezegt en naar een betere bank verhuist.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_23717542
Een bank heeft een zorgplicht (daar zijn bij dexia nog even fijn op gewezen), vandaar dat als iemand regelmatig rood staat er een brief verstuurd wordt. Het is een beetje slordig dat ze daar geen grens in stellen, bijvoorbeeld vanaf ¤200. Het is ook wel een beetje raar dat ze je dan een lening aan gaan smeren.
I got soul, but I'm not a soldier
  donderdag 2 december 2004 @ 17:00:53 #8
106856 MociN
Live your own legend
pi_23717561
Je kunt alleen rood staan volgens mij als je daar ook daadwerkelijk een overeenkomst voor hebt ondertekend. Ik dacht nl. dat dat niet standaard zat bij een studentenrekening.
pi_23717613
Moet je wel aangeven idd.
The uproar of one hand clapping.
pi_23717693
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:58 schreef pooier het volgende:

[..]

Ze informeren je alleen. Ze blokkeren nu automatische incasso's omdat ze waarschijnlijk toch nooit geld kunnen afschrijven omdat je rood (in de min) staat. Dus mag je voortaan zelf je acceptgiro op de bus doen om geld naar een instantie over te maken. (Als het maar op tijd is)
Verder zou ik een baantje zoeken ofzo, lijkt me erg irritant om vaak in de min te staan, en de bank denk ik ook. De bank houdt echt geen rekening met je opdat je een student bent en het dus heel normaal is om vaak in de min te staan...

Ik heb een baantje en het is niet zo dat het iedere maand gebeurt of zo, afgelopen maand was de 2e keer pas dat het langer duurder dan 1 a 2 dagen. Dat ik 1 of 2 dagen rood stond is ook niet meer dan 6 keer voorgekomen.

Daarnaast stond er in de brief een datum en zeker 2 weken voor die datum stond er al weer genoeg geld op.

Ik vond het nogal typisch aangezien ook op hun website de studentenrekening wordt aangeprezen omdat je er met allerlei dingen bij krijgt waaronder "tot ¤1000 rood staan".
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_23717724
Ik zal dan ook nog eens dubbel checken bij de bank over dat rood staan. Dat heb ik ooit aangekruist als optie samen met het gratis internetbankieren.

Bedankt in ieder geval.
pi_23717848
Ga naar de rabobank toe en zeg dat je rood wilt kunnen staan. Je kunt dit tot een bedrag van 1000 euro, maar ALLEEN wanneer je dat zelf aan hebt gegeven. Er moet dan wel elke maand minstens 50 euro binnen komen als je rood komt te staan. Dit is bij jou het geval, dus zou het geen probleem moeten zijn.

Moet geen probleem zijn hoor. Ik kon het drie jaar geleden ook zonder problemen, terwijl ik toen al geen studiefinanciering meer kreeg. En mijn rekening dus niet telkens bijgevuld werd.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_23717849
-iedereen- KAN rood staan, maar de vraag is of je het wilt of niet. Je kan op een gewone rekening zonder krediet gewoon -iets- rood staan. Maar na de transactie waardoor je in het rood komt mag er niet meer opgenomen worden etc.

Als je wel krediet hebt, sturen ze ECHT geen brief als je rood staat. Ik heb 1000 euro krediet en er 1x gebruik van gemaakt (-300 euro, boeken) en nooit iets van gehoord!
  donderdag 2 december 2004 @ 17:14:36 #14
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_23717898
Ik heb aangevraagd dat ik rood kan staan.

Gewoon voor de gevallen dat het echt nodig is, ik zit nu lekker boven het nulpunt dus snel zal ik niet in het rood komen te staan. Het is gewoon voor het geval dat. En ik kon het bij de Postbank gewoon aanvragen.
  donderdag 2 december 2004 @ 17:16:54 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_23717951
Ik heb een tijdje terug zo'n 8 maanden non-stop rood gestaan. Ik ben nooit gebeld, kreeg alleen soms een brief dat ik even 25 euro moest storten.

Maar ik heb dus wel 1000 euro krediet. Daar heb ik ook om gevraagd, dat doen ze niet automatisch. Je moet wel even aangeven dat je dat wilt (of ze vragen het je meestal wel als je een rekening opent waarbij het kan).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_23722451
quote:
Op donderdag 2 december 2004 17:00 schreef MociN het volgende:
Je kunt alleen rood staan volgens mij als je daar ook daadwerkelijk een overeenkomst voor hebt ondertekend. Ik dacht nl. dat dat niet standaard zat bij een studentenrekening.

Klopt Zonder getekende overeenkomst sta je ongeoorloofd rood.
pi_23723448
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:30 schreef OMG het volgende:

De bank wil weten waar ze aan toe is. Je kunt dus of een lening afsluiten, of dit niet doen en dan de consequenties accepteren (Het blokkeren van automatische incasso zodat er geen ongeoorloofde debet-standen meer kunnen ontstaan).

quote:

Rood staan kan alleen als je dat expliciet bent overeengekomen. Je zou eens een rabobank kunnen binnenstappen en vragen of je een kleine roodlimiet kunt krijgen (Bijv. 250 of 500 euro). Natuurlijk dan wel proberen je saldo boven de 0 te houden, dat straks niet hetzelfde optreedt bij negatieve saldi van 250 of 500 euro.
pi_23723493
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:53 schreef Just.an.Illusion het volgende:
Als je de instructies in de brief niet opvolgt wordt je rekening, incl. passen, geblokkeerd. Eigen ervaring enzo, bla bla. Dus gewoon doen wat er in die brief staat.

Niet dus. Alleen automatische incasso wordt geblokkeerd. Het gehele positieve saldo is daarna alsnog beschikbaar.
pi_23723558
quote:
Op donderdag 2 december 2004 17:00 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Een bank heeft een zorgplicht (daar zijn bij dexia nog even fijn op gewezen), vandaar dat als iemand regelmatig rood staat er een brief verstuurd wordt. Het is een beetje slordig dat ze daar geen grens in stellen, bijvoorbeeld vanaf ¤200. Het is ook wel een beetje raar dat ze je dan een lening aan gaan smeren.

De vraag is of er een absolute grens is. ABN-AMRO hanteert bijvoorbeeld een grens van 10%. Als er minder dan 10% limiet-overschrijding is komen er geen vervolgacties (Zoals brieven, telefoontjes, blokkades etc.) 10% van niets blijft echter niets.
pi_23723772
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

De bank wil weten waar ze aan toe is. Je kunt dus of een lening afsluiten, of dit niet doen en dan de consequenties accepteren (Het blokkeren van automatische incasso zodat er geen ongeoorloofde debet-standen meer kunnen ontstaan).
[..]

Rood staan kan alleen als je dat expliciet bent overeengekomen. Je zou eens een rabobank kunnen binnenstappen en vragen of je een kleine roodlimiet kunt krijgen (Bijv. 250 of 500 euro). Natuurlijk dan wel proberen je saldo boven de 0 te houden, dat straks niet hetzelfde optreedt bij negatieve saldi van 250 of 500 euro.

Ik ga morgenochtend eens bij de bank langs, eens vragen over het hoe of wat over het rood staan. Een lening zie ik niet zo zitten (en die zijn vanaf 1000 euro) en het rood staan is tot 1000 euro, dus hopelijk valt dat nog te activeren.
Het is niet zo dat ik constant rood sta. Zo weet ik dat er rond de 20e van deze maand schoolgeld wordt betaald en ik 2 dagen in de min sta. Het zo buitengewoon vervelend zijn als hierdoor betalingen worden geblokkeerd (ik heb maar 2 automatische incasso's; school en een telefoon rekening).

Dus morgen eens naar de bank, vragen of dat nog mogelijk is (rood staan activeren) en per wanneer dat dan in gaat.

Wederom bedankt iedereen.
  donderdag 2 december 2004 @ 21:28:36 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_23723889
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:14 schreef Alicey het volgende:
Rood staan kan alleen als je dat expliciet bent overeengekomen. Je zou eens een rabobank kunnen binnenstappen en vragen of je een kleine roodlimiet kunt krijgen (Bijv. 250 of 500 euro).

Toen ik krediet wilde, wilde ik het minimum en dat was 1000 euro. Geen studentenrekening trouwens, maar Rabo Totaalpakket.
pi_23723898
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:25 schreef OMG het volgende:

[..]

Ik ga morgenochtend eens bij de bank langs, eens vragen over het hoe of wat over het rood staan. Een lening zie ik niet zo zitten (en die zijn vanaf 1000 euro) en het rood staan is tot 1000 euro, dus hopelijk valt dat nog te activeren.

Rood staan is in feite ook een lening, het enige verschil is dat er geen apart rekeningnummer voor wordt gereserveerd. Ook zijn de rentes vaak iets hoger. In jouw geval lijkt rood staan mij overigens het beste, het is alleen een buffer om het laatste stukje maand op te vangen, en niet bedoeld als (semi-)permanente financiering.
pi_23723939
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Toen ik krediet wilde, wilde ik het minimum en dat was 1000 euro. Geen studentenrekening trouwens, maar Rabo Totaalpakket.

Heeft misschien te maken met de registratie-drempel. Bedragen van 500 euro en lager worden niet bij het BKR geregistreerd, en ik denk dat een bank dit voor studenten wel wenselijk acht.
pi_23724387
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Heeft misschien te maken met de registratie-drempel. Bedragen van 500 euro en lager worden niet bij het BKR geregistreerd, en ik denk dat een bank dit voor studenten wel wenselijk acht.

Maar Angel_of_Dth heeft geen studentenrekening
pi_23724667
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:46 schreef Swolly het volgende:

[..]

Maar Angel_of_Dth heeft geen studentenrekening

Hmm zie ik nu pas.

Zou ook kunnen dat ze hopen iets meer rente te cachen..
  donderdag 2 december 2004 @ 21:58:33 #26
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_23724721
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hmm zie ik nu pas.

Zou ook kunnen dat ze hopen iets meer rente te cachen..

Hebben zij even pech. Ik sta zelden tot nooit meer dan 100 euro in het rood.

Dat ik 1000 euro heb, wil niet zeggen dat ik me ook maar flink in de schulden steek.
pi_23724763
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:58 schreef longinus het volgende:
De rabobank heeft het een keer gepresteerd om mij te vertellen hoe ik mijn geld het beste uit kon geven.
En dat terwijl ik nooit rood stond, ze gingen uit van mijn leeftijd.
Meteen de bank opgezegt en naar een betere bank verhuist.

dus als je van MSN vandaag zown dingetje ziet van het NIBUD neem je ook gelijk ICQ?
*btw, ik vind Rabo top, vooral dat internet, dat het betalen snel wordt overgemaakt, de internationale ondersteuning die er is, en het Rabo direct betalen op bijv. Ticketbox vind ik superhandig
-
  vrijdag 3 december 2004 @ 10:37:17 #28
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_23732812
ik zit bij fortis en kan dacht ik ¤10 max rood staan. vind dit persoonlijk erg prettig.
zoals zovaak al gezegd: loopt effe een kantoortje binnen en ze kunnen je voorlichten over alles.
  Moderator vrijdag 3 december 2004 @ 10:40:44 #29
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_23732877
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:25 schreef OMG het volgende:

[..]

Dus morgen eens naar de bank, vragen of dat nog mogelijk is (rood staan activeren) en per wanneer dat dan in gaat.

Wederom bedankt iedereen.

Als je een student bent en niet bij BKR bekend bent, zal het geen probleem zijn en kan het meteen ingaan.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_23734340
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Niet dus. Alleen automatische incasso wordt geblokkeerd. Het gehele positieve saldo is daarna alsnog beschikbaar.

Waarom werd mijn creditcard, bankpas en rekening geblokkeerd dan? Ik stond over de kredietlimiet en had de eerste brief nooit gelezen of vergeten. Ik moest toen naar de bank, mijn verhaal doen, kreeg in eerste instantie mijn creditcard niet meer terug en mijn bankpas moest opnieuw aangevraagd worden.

Leg mij dat dan eens uit?

En voor de duidelijkheid: ik mag 1000 rood staan. Stond 1130 rood. Brief gehad (dezelfde als TS), niet gelezen of vergeten, blokkade. Punt.

En dat was niet eerder gebeurd.
  vrijdag 3 december 2004 @ 11:57:14 #31
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23734484
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 11:50 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

Waarom werd mijn creditcard, bankpas en rekening geblokkeerd dan? Ik stond over de kredietlimiet en had de eerste brief nooit gelezen of vergeten. Ik moest toen naar de bank, mijn verhaal doen, kreeg in eerste instantie mijn creditcard niet meer terug en mijn bankpas moest opnieuw aangevraagd worden.

Ik kan mij niet voorstellen dat niet in de brief is gemeld dat alles geblokkeerd/opgeheven zou worden. Was dit overigens rabo bank of een andere bank? Ik weet dat ze bij ABN wel vrij rigoreus zijn, dat geeft ABN echter ook duidelijk aan in de brieven die zij sturen.
pi_23734487
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 11:50 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

Leg mij dat dan eens uit?

En voor de duidelijkheid: ik mag 1000 rood staan. Stond 1130 rood. Brief gehad (dezelfde als TS), niet gelezen of vergeten, blokkade. Punt.

En dat was niet eerder gebeurd.

ditzelfde heb ik ook wel eens gehad bij de SNS bank.
eerst vragen ze je het debet saldo aan te vullen tot aan je kredietlimiet.. (bij mij toen 680 euro..stond 780 rood ofzo) ..2 weken later was kredietlimiet komen te vervallen en moest ik alles aanvullen tot 0 *slik*
kreeg overigens beide brieven op hetzelfde moment

toen maar snel even braaf alles aangevuld en nu mag ik daar ook weer gewoon roodstaan.. wel zo makkelijk
pi_23734602
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 11:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik kan mij niet voorstellen dat niet in de brief is gemeld dat alles geblokkeerd/opgeheven zou worden. Was dit overigens rabo bank of een andere bank? Ik weet dat ze bij ABN wel vrij rigoreus zijn, dat geeft ABN echter ook duidelijk aan in de brieven die zij sturen.

Rabo. En nee, dat stond niet in de brief. Maar toen ik niet op hetgeen wat wel in de brief stond reageerde, werd de blokkering gewoon doorgezet.

Edit: ik vraag trouwens hoe jij dat kunt verklaren. Je weet het allemaal zo goed, blijkbaar. En de feiten zijn zoals ik je vertel. Niet anders. Ik hoor het graag.
  vrijdag 3 december 2004 @ 12:04:52 #34
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23734629
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 12:03 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

Rabo. En nee, dat stond niet in de brief. Maar toen ik niet op hetgeen wat wel in de brief stond reageerde, werd de blokkering gewoon doorgezet.

Dat is wel een vreemde gang van zaken. Destijds had je ze wellicht aansprakelijk kunnen stellen.
pi_23735179
Ik heb een contract getekend waar dat gewoon in stond. Volgens mij. Ik geef ze groot gelijk, want je moet je gewoon aan je afspraken houden - zeker op financieel gebied. Maar het is wel klote op dat moment.
  vrijdag 3 december 2004 @ 12:34:25 #36
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_23735262
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:53 schreef Just.an.Illusion het volgende:

Als je krediet hebt, in ieder geval is dit zo bij mijn rekening, en je maakt er gebruik van, moet je in de daaropvolgende maand minimaal 25 euro op je rekening storten. Als je dat niet doet, wordt inderdaad alles geblokkeerd. Daar is weinig vreemds aan.

Dat staat trouwens wel in die brief. Bij mij in ieder geval wel. Elke maand stond het er weer in.
pi_23738457
Vanochtend eens naar de bank geweest. Binnen 10 minuten was het geregeld en ik kan er vanaf morgen gebruik van maken. Kredietlimiet tot ¤1000.
  Moderator vrijdag 3 december 2004 @ 15:06:52 #38
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_23738752
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 14:54 schreef OMG het volgende:
Vanochtend eens naar de bank geweest. Binnen 10 minuten was het geregeld en ik kan er vanaf morgen gebruik van maken. Kredietlimiet tot ¤1000.

Ik had niet anders verwacht.

Maar goed, ik werk dan ook bij de Rabo.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')