abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 november 2004 @ 21:41:02 #1
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23679609
Volgens de Koran is het gebruik van opwekkende/verslavende middelen door Allah verboden. "Haram" is een betere omschrijving, tegenover "Halal", de dingen die Allah heeft goedgekeurd. Kort gezegd omvat Hala alles wat nodig is en Haram alles wat overbodig en schadelijk is voor de mens. Zelfs alles wat tot Haram leidt, is zelf Haram en dus verboden. Dat heeft betrekking op het gehele leven, zo verbiedt het overspel, het eten van varkensvlees etc etc.

Wat betreft etenswaren en dergelijke is dus ook handel, aanraken of helpen bij het verkrijgen, zelfs het verblijven in een ruimte waar Haram gebruikt wordt in feite verboden. Alcohol en alle andere stoffen, die verslavend of toxisch zijn, zijn niet toegestaan. Goed, dat is vrij kort samengevat, maar dekt de lading wel ongeveer. Geen drugs dus. Duidelijk. Cocaïne, heroïne en weet ik veel wat nog meer: verboden. Volledig begrijpelijk.

Enfin, opwekkende of verslavende middelen mogen dus niet. Alcohol en nicotine zijn duidelijk toxische en verslavende stoffen. Maar dan zou koffie bijvoorbeeld ook niet mogen, vanwege de caffeïne die erin zit. Dat is tegenwoordig duidelijk aantoonbaar, zelfs in thee zitten cafeïne-achtige producten. Zou je helemaal strikt de regels volgen, kun je het eten van chocolade bijvoorbeeld ook wel vergeten als moslim. Er zit immers in dat je lichaam endorfines aan laat maken en is wel degelijk verslavend.

De opwekkende stoffen in zelfs thee, zijn dus nu overduidelijk aangetoond. Maar het staat dus niet expliciet vermeld in de Koran. Zou thee en koffie dus op basis van de huidige kennis dan nu niet gewoon verboden moeten worden in de Islam? Zijn hier al uitspraken over geweest van Imams en/of andere geestelijken?

Voor de duidelijkheid, ik vraag het me dus gewoon af. Het is niet de bedoeling dat wie dan ook zich op welke grond dan ook aangevallen voelt, nog de bedoeling dat dit topic daarvoor gebruikt gaat worden. Pure nieuwsgierigheid van mijn kant.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23680058
Alles wat lekker is, mag niet. Gij zult lijden!
pi_23680107
interpreteren is altijd moeilijk.. is het nou verslavend, toxisch of "overbodig" en "schadelijk". dat zijn ook weer relatieve begrippen. ik denk dat je veel verschillende antwoorden kan verwachten. maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar hoe "men" er over denkt.
tabula rasa
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:13:46 #4
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23680580
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:59 schreef aphx het volgende:
interpreteren is altijd moeilijk.. is het nou verslavend, toxisch of "overbodig" en "schadelijk". dat zijn ook weer relatieve begrippen. ik denk dat je veel verschillende antwoorden kan verwachten. maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar hoe "men" er over denkt.
Pcies. In mijn google zoektocht kwam zelfs ter sprake dat roken niet mag, omdat het je partner kan benadelen, aangezien je eerder ziek wordt. Buiten de effecten voor jezelf uiteraard.
pi_23682301
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:13 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Pcies. In mijn google zoektocht kwam zelfs ter sprake dat roken niet mag, omdat het je partner kan benadelen, aangezien je eerder ziek wordt. Buiten de effecten voor jezelf uiteraard.
Ik meen me te herinneren dat geformeerde mensen volgens hun geloof ook niet mogen roken.
De protestanten en katholieken gebruiken voorzover mij bekend echter wel dezelfde bijbel. Kwestie van interpretatie dus. En dat zal bij de koran niet anders zijn.
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:17:58 #6
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23682977
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:58 schreef HTT-Thalan het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat geformeerde mensen volgens hun geloof ook niet mogen roken.
De protestanten en katholieken gebruiken voorzover mij bekend echter wel dezelfde bijbel. Kwestie van interpretatie dus. En dat zal bij de koran niet anders zijn.
Is dat zo, van dat roken? Ach, doet er eigenlijk niet toe. Ik heb het voornamelijk over de koran, omdat daarin duidelijk gesteld wordt dat toxicerende en verslavende middelen niet toegestaan zijn, maar buiten alcohol geen duidelijke voorbeelden gesteld worden, toch? Er zullen ongetwijfeld uitspraken over specifieke middelen gedaan zijn door wie dan ook. Cocaïne is duidelijk opwekkend, verslavend en giftig voor je lichaam. Cafeïne ook. Als ik het zo zie, lijkt me dat voor geen andere interpretatie vatbaar. (Ja ik weet dat er binnen de Islam geen eenduidige kerkleider is. En binnen de (gereformeerde) kerk ook vanalles staat.)
pi_23684325
Ik heb thuis een boek over koffie, en daar stukje over koffie van een arabische sjeik. Ik zal het hele stukje over nemen:
quote:
De moslims geloofden dat de drank een geschenk was van Allah en waren bijna fanatiek in hun enthousiasme, zoals blijkt uit de volgende eulogie of tirade. Hij is vertaald uit het Arabisch en verscheen vlak na 1800 vreemd genoeg in het Transsylvanische Tijdschrift der Geneeskunde, het origineel is zeer vermoedelijk afkomstig van Sjeik Abdal-Kader Anasari Djezen Haubuk,zoon van Mohammed:

O koffie! Gij verjaagt de zorgen der groten: ge brengt gen die dwalen van het pas der kennis weer terug. Koffie is de drank van het volk Gods en het levenswater van zijn dienaren die dorsten naar wijsheid.
(...) Elke zorg verdwijnt als ge de verrukkelijke kelk krijgt overhandigd. Het circuleert gezwind door uwer aderen en woekert daar niet; indien gij hieraan twijfelt, beschouwt dan de jeugd en schoonheid van hen die het drinken...
...Koffie is de drank van Gods volk; er zit kracht in (...) Eenieder die de gezegende kelk heeft aanschouwd, veracht de wijnbeker. Roemrijke drank! Uw kleur is een zegel van zuiverheid en het verstand looft zijn echtheid. Drink met vertrouwen en luister niet naar het gekakel van dwazen, die ongegrond veroordelen.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
  woensdag 1 december 2004 @ 00:23:26 #8
959 opa
De man met de witte shawl
pi_23684808
Korte thee is zeer haram. Lange thee is daarentegen weer zeer Halal.
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_23686211
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:57 schreef joshus_cat het volgende:
Alles wat lekker is, mag niet. Gij zult lijden!
Hoewel dit een wel erg simpele voorstelling van zaken is, is het toch wel kern van het verhaal vd Koran met betrekking tot puurheid van het volgen van je geloof. Er bestaan 4 uitzonderingen waar een moslim wel buiten Allah om van mag genieten of doen
pi_23687275
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:41 schreef gr8w8 het volgende:
Er zit immers in dat je lichaam endorfines aan laat maken en is wel degelijk verslavend.
Was dat niet toevallig een broodje aap (Dat eerste deel dan?)
pi_23687293
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 23:17 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Is dat zo, van dat roken? Ach, doet er eigenlijk niet toe. Ik heb het voornamelijk over de koran, omdat daarin duidelijk gesteld wordt dat toxicerende en verslavende middelen niet toegestaan zijn, maar buiten alcohol geen duidelijke voorbeelden gesteld worden, toch? Er zullen ongetwijfeld uitspraken over specifieke middelen gedaan zijn door wie dan ook. Cocaïne is duidelijk opwekkend, verslavend en giftig voor je lichaam. Cafeïne ook. Als ik het zo zie, lijkt me dat voor geen andere interpretatie vatbaar. (Ja ik weet dat er binnen de Islam geen eenduidige kerkleider is. En binnen de (gereformeerde) kerk ook vanalles staat.)
Zou het er niet om gaan of iets een benevelende werking heeft, en misschien ook de mate van schade? Tijdens gebruik van cocaine functioneer je niet normaal, over het algemeen ga je dan roekeloos gedrag vertonen. Verder is cocaine bijzonder schadelijk, met name voor je luchtwegen en tanden.

Koffie daarentegen zorgt dat je iets opgewekter bent, maar veranderd niet je geestelijke functioneren. Je zult over het algemeen met koffie op niet hele andere verbanden gaan leggen dan zonder koffie op. Ook zijn er hele volksstammen oud geworden ondanks het feit dat zij koffie dronken.
  woensdag 1 december 2004 @ 09:34:43 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23688079
quote:
Op woensdag 1 december 2004 07:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zou het er niet om gaan of iets een benevelende werking heeft, en misschien ook de mate van schade? Tijdens gebruik van cocaine functioneer je niet normaal, over het algemeen ga je dan roekeloos gedrag vertonen. Verder is cocaine bijzonder schadelijk, met name voor je luchtwegen en tanden.

Koffie daarentegen zorgt dat je iets opgewekter bent, maar veranderd niet je geestelijke functioneren. Je zult over het algemeen met koffie op niet hele andere verbanden gaan leggen dan zonder koffie op. Ook zijn er hele volksstammen oud geworden ondanks het feit dat zij koffie dronken.
Nou, vier koppen (met name cafeïnevrije, raar maar waar) koffie per dag vergroot de kans op reuma aanzienlijk, maar dat noemen we ook geen koffie toch. Reumapatiënten wordt zowel het drinken van thee als koffie afgeraden. Cafeïne heeft een vochtontrekkend effect (een niet te verwaarlozen effect!), kan slapeloosheid en nervositeit opwekken, maagklachten veroorzaken en hartritmestoornissen opwekken. Gewenning en verlaving is mogelijk, met ook ontwenningsverschijnselen. Enfin, koffie is dus wel degelijk schadelijk en heeft buiten de positieve effecten (Buiten de opwekkende kanten, schijnt het bv Alzheimer tegen te werken maar daar is nog geen bewijs voor)wel degelijk negatieve kanten. Je gaat er inderdaad niet dood aan en de effecten zijn minder erg dan van drugs als cocaïne, maar leuk... is anders. En schadelijke dingen zijn ook niet toegestaan.

Oja, koffiedrinkende vrouwen zijn minder vruchtbaar.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:02:08 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23689433
Koffie bevat net zoveel carcenogeen actieve substanties als de hoeveelheid landbouwgif die we in een jaar binnenkrijgen door ons eten, om zaken maar wat in perspectief te stellen. Ofwel, hoe lieg ik met statistiek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:17:21 #14
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23689730
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Koffie bevat net zoveel carcenogeen actieve substanties als de hoeveelheid landbouwgif die we in een jaar binnenkrijgen door ons eten, om zaken maar wat in perspectief te stellen. Ofwel, hoe lieg ik met statistiek
Kan. Carcenogene stoffen zijn kankerverwekkende stoffen toch? Dat zegt dus nog niets over reuma. Maar wat maakt het uit als twee verschillende dingen gelijke risicos opleveren,, als het risico ten gevolge van koffie ed makkelijk te vermijden is door het niet drinken ervan. Eten moet je nu eenmaal, (zelfs daar heb je de keuze om onbespoten groenvoer tot je te nemen tegenwoordig...)
pi_23689810
Ik denk dat het er maar net vanaf hangt hoe trouw je bent aan de Koran. Het zou mij niet verbazen als moslimfundamentalisten geen thee of koffie drinken.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:24:31 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23689855
zo wil ik altijd al weten of het koken met wijn bijvoorbeeld toegestaan is omdat de alcohol tijdens dit proces verdampt, maar wel de lekkere smaak achterlaat. misschien een islamkenner die hier iets over te zeggen heeft?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 1 december 2004 @ 11:25:20 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23689879
zit er theïne in munt?
  woensdag 1 december 2004 @ 11:26:46 #18
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23689916
Wat ik heb gelezen: Nee, dat mag niet. Zelfs medicijnen met alcohol mogen niet. Tenzij er een levensbedreigende situatie is en er geen andere manier is om de werkzame stof toe te dienen. Maar bij koken met wijn lijkt me er geen levensbedreigende situatie aanwezig, wel?
pi_23689962
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:26 schreef gr8w8 het volgende:
Wat ik heb gelezen: Nee, dat mag niet. Zelfs medicijnen met alcohol mogen niet. Tenzij er een levensbedreigende situatie is en er geen andere manier is om de werkzame stof toe te dienen. Maar bij koken met wijn lijkt me er geen levensbedreigende situatie aanwezig, wel?
Nouja, als je 40 dagen niet hebt gegeten wordt het toch best levensbedreigend hoor.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:28:40 #20
45206 Pietverdriet
pi_23689965
Het verbod op alcohol had ook met het gisten te maken als ik me goed herinner, men mag immers ook geen gegist brood eten.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:33:36 #21
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23690062
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nouja, als je 40 dagen niet hebt gegeten wordt het toch best levensbedreigend hoor.
Of als je toekomstige schoonmoeder met kerst iets met wijn heeft gekookt. Probeer dan maar te weigeren! Ik kwam zelfs teksten tegen dat het verblijven in een ruimte waar alcohol geschonken/genuttigd wordt verboden is. het vasthouden van een glas voor iemand anders. het verkopen etc, allemaal verboden.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:35:25 #22
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_23690095
pfff thee is toch gewoon water
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  woensdag 1 december 2004 @ 11:36:08 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690108
ik denk dat het alcoholverbod een beetje hetzelfde is als een verbod om vrouwen een hand te geven. sommige mensen kunnen geen maat houden.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:40:04 #24
45206 Pietverdriet
pi_23690180
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:33 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Of als je toekomstige schoonmoeder met kerst iets met wijn heeft gekookt. Probeer dan maar te weigeren! Ik kwam zelfs teksten tegen dat het verblijven in een ruimte waar alcohol geschonken/genuttigd wordt verboden is. het vasthouden van een glas voor iemand anders. het verkopen etc, allemaal verboden.
Het zal allemaal wel. De grootste wijnkenner in mijn vriendenkring is een moslim.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:42:50 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690242
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zal allemaal wel. De grootste wijnkenner in mijn vriendenkring is een moslim.
ohh vertel? drinkt hij het ook?
pi_23690252
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:33 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Een groot probleem dus bij festiviteiten.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:43:50 #27
45206 Pietverdriet
pi_23690262
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ohh vertel? drinkt hij het ook?
Ja, natuurlijk, wijnexpert word je niet uit een boekie
  woensdag 1 december 2004 @ 11:45:35 #28
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690309
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk, wijnexpert word je niet uit een boekie
en hij bezoekt ook de moskee en is gelovig?
pi_23690314
In dezelfde strekking: Mogen Joden inmiddels al paling eten?
Schubloze vissen zijn namelijk verboden, maar macromicroscopisch onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat paling wel schubben hebben, zij het heel klein.

Zonde, als je geen paling mag eten van je geloof. .
En weer een stukje onzinnige proza.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:46:54 #30
45206 Pietverdriet
pi_23690344
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:45 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en hij bezoekt ook de moskee en is gelovig?
Ligt er maar net aan hoe je gelovig definieerd.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:48:17 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690388
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan hoe je gelovig definieerd.
ja. maar de islam bestaat uit een kralenketting van allerlei verboden en dingen waar je je aan dient te houden. zodra er een schakel ontbreekt ben je niet gelovig.
pi_23690425
Je hebt ook kruidenthee, rooibos en groene thee, zonder theïne.
pi_23690426
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:48 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja. maar de islam bestaat uit een kralenketting van allerlei verboden en dingen waar je je aan dient te houden. zodra er een schakel ontbreekt ben je niet gelovig.
Dat geldt alleen voor fundamentalistische stromingen. Was er binnen de Islam niet iets als 5 zuilen?
  woensdag 1 december 2004 @ 11:51:25 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690459
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat geldt alleen voor fundamentalistische stromingen. Was er binnen de Islam niet iets als 5 zuilen?
ik kreeg dit verhaal te horen van een gematigde moslimvriend.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:52:24 #35
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23690482
Alcohol is volgens http://www.monotheist.nl/alcohol.html niet verboden, maar wordt wel afgeraden. Blijft vaag.
quote:
...Dit wilt niet zeggen dat wijn gedronken mag worden omdat bekende moslims dat deden. Maar dit zegt wel wat over het drinken zelf; verstandige mensen kunnen zich beheersen, die begrepen de koranverzen en die konden het nuttigen zonder buiten de perken te gaan. Het is echter wel afgeraden om wijn te nuttigen wegens het feit dat het intoxicerend is en een gevaar vormt voor de gezondheid van de mens. ...
Wie is verstandig en wie niet? Soenieten en Shiiten schijnen dus in elk geval wel een alcohol verbod te hebben.
pi_23690509
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:41 schreef gr8w8 het volgende:
Dat is tegenwoordig duidelijk aantoonbaar, zelfs in thee zitten cafeïne-achtige producten.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:54:31 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690526
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:53 schreef Monidique het volgende:

[..]
en we noemen het theïne
pi_23690543
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:54 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en we noemen het theïne
Ja, dat kun je wel doen, maar het ís gewoon cafeïne.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:56:00 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690558
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:55 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dat kun je wel doen, maar het ís gewoon cafeïne.
cafeïne-achtig dus
pi_23690586
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

cafeïne-achtig dus
Zoals een banaan inderdaad banaan-achtig is, ja.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:57:49 #41
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23690600
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zoals een banaan inderdaad banaan-achtig is, ja.
  woensdag 1 december 2004 @ 12:00:48 #42
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23690660
quote:
Stof: Cafeïne (ook: 1,3,7-Trimethylxanthine of 3,7-Dihydro-1,3,7-trimethyl-1H-purine-2,6-dione of Theine)
Brutoformule: C8H10N4O2
Molmassa: 194.19 g/mol
Oplosbaarheid in water:1-5 g/100 mL bij 23 °C

Structuurformule Cafeine

Absorptiemaximum in UV-spectrum: 272 nm (in methanol)

Veiligheid: schadelijk bij inname
Oraal, muis: LD50 = 127 mg/kg; Oraal, konijn: LD50 = 224 mg/kg; Oraal, rat: LD50 = 192 mg/kg
Consumptie van 250mg caffeïne leidt tot vergiftigingsverschijnselen, 10g kan dodelijk zijn.
Cafeine is dus theine.

Gelukkig zitten er nog veel meer schadelijek stoffen in koffie en thee, zullen we het daar ook over hebben?
  woensdag 1 december 2004 @ 12:59:42 #43
45206 Pietverdriet
pi_23691888
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:48 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Als je dom en dogmatisch denkt, ja.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:03:19 #44
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23691966
quote:
Op woensdag 1 december 2004 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben niet met opzet niet gelovig. Toch ben ik fout bezig volgens gelovigen...
  woensdag 1 december 2004 @ 15:28:22 #45
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23695165
Even terug naar het begin: Er zijn dus grote stromingen die alcohol afzweren, omdat de koran bedwelmende en toxicerende middelen verbied. Maar daar valt cafeïne ook duidelijk onder. Waarom koffie en thee dan wel toestaan? Dat het vroeger niet werd verboden, kan komen omdat de kennis over de aanwezige stoffen en hun invloed op het lichaam er simpelweg niet was. Nu is die kennis er wel.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:59:05 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23697221
quote:
Op woensdag 1 december 2004 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dit is niet dom of dogmatisch. het is een leidraad die sommigen ervan weerhoudt om als een beest te leven. ik heb dat vanuit mijzelf niet nodig, maar er is een miljard die dat wel nodig heeft. overigens zoals ik eerder aangaf kwam dit voorbeeld van een gematigde moslimvriend.
pi_23697735
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:28 schreef gr8w8 het volgende:
Even terug naar het begin: Er zijn dus grote stromingen die alcohol afzweren, omdat de koran bedwelmende en toxicerende middelen verbied. Maar daar valt cafeïne ook duidelijk onder. Waarom koffie en thee dan wel toestaan? Dat het vroeger niet werd verboden, kan komen omdat de kennis over de aanwezige stoffen en hun invloed op het lichaam er simpelweg niet was. Nu is die kennis er wel.
Die kennis was er al veel langer. Als je sommige sites mag geloven. Rond de 17de eeuw toen voornamelijk de arabieren de koffiecultuur exporteerden naar het westen, werd het in het begin al verboden, omdat het (drinken van koffie) in sommige gevallen als doodsoorzaak werd vastgesteld. Maar ja, koffie is zo lekker, ze konden het niet blijven verbieden.

Dus het werd in eerste instantie al verboden in het westen. Terwijl al in de 10de eeuw een arabische arts, Rhazes, koffiebonen voorschreef als medicijn!

Ik zou zelf niet weten waarom de Islam het drinken van koffie zou moeten verbieden. Als je het met mate drinkt is er niets aan de hand. Maar dat is met alles. Maar er zit echt wel een groot verschil tussen het drinken van veel alcohol, wat wel verboden is en het drinken van veel koffie. Teveel koffie zou hooguit voor jezelf schadelijk kunnen zijn (niet alleen koffie), maar teveel alchol is voor jezelf schadelijk en je zou anderen kwaad kunnen doen.
  woensdag 1 december 2004 @ 17:44:45 #48
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23698278
Varkensvlees eten is ook niet schadelijk voor mijn omgeving. Roken in een aparte ruimte ook niet. Bij roken werd zelfs bij het verbod genoemd dat je wegens ziekte en eventueel overlijden je partner benadeeld. Datzelfde geld ook voor cafeïne dus.

Maar het gaat er om dat het voor je eigen lichaam schadelijk is, zelfs dat is verkeerd. Bovendien zijn er dus grote stromingen die alcohol geheel verbieden, dat verschil is er al gemaakt in dit topic.
pi_23699489
quote:
Op woensdag 1 december 2004 02:18 schreef DrWolffenstein het volgende:

[alles wat lekker is is zondig en mag dus niet]

Hoewel dit een wel erg simpele voorstelling van zaken is, is het toch wel kern van het verhaal vd Koran met betrekking tot puurheid van het volgen van je geloof. Er bestaan 4 uitzonderingen waar een moslim wel buiten Allah om van mag genieten of doen
Het is ook de essentie van het protestants gristendom. Fundamentalistische moslims en zware bonders zouden het dan ook best goed met elkaar moeten kunnen vinden, ware het niet dat ze elkaar zullen bestrijden op de terreinen waar hun dogma's niet overlappen.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:49:42 #50
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23699578
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:44 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Het is ook de essentie van het protestants gristendom. Fundamentalistische moslims en zware bonders zouden het dan ook best goed met elkaar moeten kunnen vinden, ware het niet dat ze elkaar zullen bestrijden op de terreinen waar hun dogma's niet overlappen.
ik wilde nou juist ontopic blijven en deze geloven niet allemaal op een hoop gooien, maar idd zijn er hele grote overeenkomsten te vinden. heeft waarschijnlijk met het eerste boek te maken waar de rest een copy van is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')