Het kost echter tijd eer de kracht die de moleculen onderling uitoefenen zijn gepropageerd ten opzichte van elkaar..quote:Op zondag 28 november 2004 03:18 schreef jpzegthallo het volgende:
Volgens mij is het iets onmiddelijks, je kan de moleculen van het touw moeilijk uit elkaar gaan trekken.
Inderdaad. Het is niet instantaan. Informatie kan zich nooit sneller verplaatsen dan de lichtsnelheid. Het zal dus minstens 4.3 jaar duren voordat Proxima in beweging komt. Theoretisch zou ze meteen gaan bewegen als het touw een oneindige dichtheid had, denk ik, maar dan krijg je weer gedoe met zwarte gaten en bovendien is dat in de praktijk natuurlijk onmogelijk.quote:Op zondag 28 november 2004 03:20 schreef Alicey het volgende:
Het kost echter tijd eer de kracht die de moleculen onderling uitoefenen zijn gepropageerd ten opzichte van elkaar..
U hebt mijn leven verrijktquote:Op zondag 28 november 2004 11:00 schreef Maethor het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is niet instantaan. Informatie kan zich nooit sneller verplaatsen dan de lichtsnelheid. Het zal dus minstens 4.3 jaar duren voordat Proxima in beweging komt. Theoretisch zou ze meteen gaan bewegen als het touw een oneindige dichtheid had, denk ik, maar dan krijg je weer gedoe met zwarte gaten en bovendien is dat in de praktijk natuurlijk onmogelijk.
Je vraag lijkt wel een beetje op een redelijk bekende 'paradox': als ik nou een hele lange stok heb, en ik strek die voor me uit en ga steeds rondjes draaien. Dan heeft een punt op de stok dichtbij mijn handen nog een redelijk lage snelheid, maar hoe verder je naar het andere uiteinde gaat, hoe sneller dat punt daar beweegt. Als mijn stok dan maar lang genoeg was, zou het uiteinde dus sneller dan het licht bewegen. Dit zou dus ook alleen maar kunnen als die stok oneindig 'stijf' was. In de praktijk is dit natuurlijk niet het geval, en zal de stok in plaats van een rechte lijn, een soort van spiraalvorm aannemen.
Dat lijkt me stug, op die manier zou informatie sneller dan het licht kunnen reizen.quote:Op zondag 28 november 2004 03:49 schreef Nickthedick het volgende:
Als het touw strak gespannen staat, nullificeert die spanning de afstand - die de kracht die jij uitoefent - moet afleggen (jij en proxima zijn in feite 1 object geworden en bewegen synchroon).
Ik denk dat Frau Rudolf het niet eens is met een oneindige dichtheidquote:Inderdaad. Het is niet instantaan. Informatie kan zich nooit sneller verplaatsen dan de lichtsnelheid. Het zal dus minstens 4.3 jaar duren voordat Proxima in beweging komt. Theoretisch zou ze meteen gaan bewegen als het touw een oneindige dichtheid had, denk ik, maar dan krijg je weer gedoe met zwarte gaten en bovendien is dat in de praktijk natuurlijk onmogelijk.
Weinig kans inderdaad... Laat ik dan "hypotetisch" ipv "theoretisch" zeggen.quote:Op zondag 28 november 2004 13:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat Frau Rudolf het niet eens is met een oneindige dichtheid
zwaartekracht plant zich sneller dan het licht voort. of ben ik nou stoned?quote:Op zondag 28 november 2004 11:00 schreef Maethor het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is niet instantaan. Informatie kan zich nooit sneller verplaatsen dan de lichtsnelheid.
Ook gravitons zijn gebonden aan de lichtsnelheid. Of je stoned bent kan ik je niet vertellenquote:Op maandag 29 november 2004 20:45 schreef KarmaniaK het volgende:
zwaartekracht plant zich sneller dan het licht voort. of ben ik nou stoned?
Wijsneus... zoiets heet een gedachtenexperiment.quote:Op maandag 29 november 2004 20:48 schreef Tique het volgende:
Wat als je een ster (gaslichaam) niet kan vastbinden....
dus je moet je de zwaartekracht voorstellen als een golf die met de lichtsnelheid beweegt?quote:Op maandag 29 november 2004 20:58 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ook gravitons zijn gebonden aan de lichtsnelheid. Of je stoned bent kan ik je niet vertellen![]()
[..]
Wijsneus... zoiets heet een gedachtenexperiment.
Niet. Theoretisch (pardon, hypotetisch) staat het touw pas strak (als in: onbuigbaar, stijf) als het een oneindige dichtheid heeft. En dat is nooit zo. Jij trekt aan een atoompje, vervolgens trekt die aan zn buur, etc etc.quote:Op maandag 29 november 2004 21:03 schreef P8 het volgende:
maar aannemend dat je over superpowers beschikt, en dat het touw strak staat en geen veerkracht heeft, kan je wel of niet meteen een stap achteruit doen?
maar aannemend dat het wel een oneindige dichtheid heeft. en de rest van het heelal is leeg, en alleen jij en alhpa centauri zijn er en de zwaartekracht die het touw uitoefent bij die dichtheid is niet van toepassing op zowel jou als alpha centauriquote:Op maandag 29 november 2004 21:18 schreef Maethor het volgende:
[..]
Niet. Theoretisch (pardon, hypotetisch) staat het touw pas strak (als in: onbuigbaar, stijf) als het een oneindige dichtheid heeft. En dat is nooit zo. Jij trekt aan een atoompje, vervolgens trekt die aan zn buur, etc etc.
nee, dan heb je alleen een hele kleine, gele olifant met vleugelsquote:Op maandag 29 november 2004 22:11 schreef Maethor het volgende:
Dán, maar wel nog extra aannemend dat er geen andere dingen zijn die genegeerd moeten worden, wel![]()
Edit:
Maar goed. Is een olifant een kanarie? Als je een héle kleine olifant hebt, en bovendien een gele, met vleugels, etc...
Dat zeg je nu wel, maar wat ze zegt snijdt wel hout volgens mij. Als ik aan een elastiek trek duurt het even voor het object dat ik wil trekken reageert, maar zit het aan een houten stok vast, reageert het gelijk. Het is aan de stijfheid van de moleculen in de stok of het touw te wijten of het te trekken object ook gelijk reageert.quote:Op zondag 28 november 2004 12:05 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug, op die manier zou informatie sneller dan het licht kunnen reizen.
quote:Op maandag 29 november 2004 23:36 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Dat zeg je nu wel, maar wat ze zegt snijdt wel hout volgens mij. Als ik aan een elastiek trek duurt het even voor het object dat ik wil trekken reageert, maar zit het aan een houten stok vast, reageert het gelijk. Het is aan de stijfheid van de moleculen in de stok of het touw te wijten of het te trekken object ook gelijk reageert.
Hey, ik leer WFL ook sinds vandaag kennen, give me a break.quote:Op dinsdag 30 november 2004 00:11 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Ook met een stok reageert het niet gelijk, alleen veel sneller. Ligt aan de elasticiteit (of veerkracht, of zelfs viscositeit?) van die stok, ofzoiets. Met een stok van gangbare lengte merk je dat nooit, met een stok van x miljard km lang welquote:Op maandag 29 november 2004 23:36 schreef HTT-Thalan het volgende:
Dat zeg je nu wel, maar wat ze zegt snijdt wel hout volgens mij. Als ik aan een elastiek trek duurt het even voor het object dat ik wil trekken reageert, maar zit het aan een houten stok vast, reageert het gelijk. Het is aan de stijfheid van de moleculen in de stok of het touw te wijten of het te trekken object ook gelijk reageert.
eigenlijk best een goeie. ik onthou die.quote:Op dinsdag 30 november 2004 05:46 schreef PeterM het volgende:
Ik heb ooit gewerkt voor iemand met een gedegen materiaalkennis, en hij had de gevleugelde uitspraak:
"Uiteindelijk is alles kauwgom"
Aangezien oneindige dichtheid niet bestaat, wel ja. Maar dat heb je het volgende probleem, de ster of planeet in kwestie (aan het andere eind van het touw) en als het een planeet betreft zal hij een baan hebben om deze of gene, en die trek je niet zo makkelijk even mee.quote:Op dinsdag 30 november 2004 00:49 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Ook met een stok reageert het niet gelijk, alleen veel sneller. Ligt aan de elasticiteit (of veerkracht, of zelfs viscositeit?) van die stok, ofzoiets. Met een stok van gangbare lengte merk je dat nooit, met een stok van x miljard km lang wel
Zwaartekracht plant zich met de lichtsnelheid voor. Of je stoned bent, weet ik niet.quote:Op maandag 29 november 2004 20:45 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
zwaartekracht plant zich sneller dan het licht voort. of ben ik nou stoned?
quote:Op maandag 29 november 2004 20:58 schreef Maethor het volgende:
Ook gravitons zijn gebonden aan de lichtsnelheid. Of je stoned bent kan ik je niet vertellen![]()
quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:18 schreef Haushofer het volgende:
Zwaartekracht plant zich met de lichtsnelheid voor. Of je stoned bent, weet ik niet.
Mwahaha, ik was dubbel.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:59 schreef Maethor het volgende:
[..]
[..]
![]()
![]()
Surequote:Op dinsdag 30 november 2004 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwahaha, ik was dubbel.![]()
Dat zag ik dus niet. Maar dat kun je me vast wel vergeven.![]()
zwaartekracht is nog nooit aangetoond, laat staan dat ze weten dat het met lichtsnelheid voortplant.quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zwaartekracht plant zich met de lichtsnelheid voor.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:53 schreef P8 het volgende:
zwaartekracht is nog nooit aangetoond
Met vermoedde het al lang (algemene relativiteitstheorie), en er zijn zeker experimenten naar gedaan: First speed of gravity measurement revealed.quote:laat staan dat ze weten dat het met lichtsnelheid voortplant.
dan moet het touw ook sterk genoeg zijn en niet kunnen uitrekken,quote:Op zondag 28 november 2004 03:49 schreef Nickthedick het volgende:
Als het touw strak gespannen staat, nullificeert die spanning de afstand - die de kracht die jij uitoefent - moet afleggen (jij en proxima zijn in feite 1 object geworden en bewegen synchroon).
dat zwaartekrachtdeeltjes (gravitons) nog nooit zijn gevangen/vastgelegdquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:08 schreef Maethor het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
(pardon hypothetisch)quote:Op maandag 29 november 2004 21:18 schreef Maethor het volgende:
[..]
Niet. Theoretisch (pardon, hypotetisch) staat het touw pas strak (als in: onbuigbaar, stijf) als het een oneindige dichtheid heeft. En dat is nooit zo. Jij trekt aan een atoompje, vervolgens trekt die aan zn buur, etc etc.
dat hij kan zwevenquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:08 schreef Maethor het volgende:
Wat bedoel je hiermee?
Zwaartekracht is idd nog nooit aangetoond. Einstein heeft 15 jaar voor niks zijn relativiteitstheorie zitten ontwikkelen. En uit zijn veldvergelijkingen volgt idd niet dat zwaartekrachtsgolven met de lichtsnelheid gaan. En idd, zwaartekracht kan alleen maar uit deeltjes bestaan. Het idee dat zwaartekracht een kromming van de ruimte tijd is, is onzin.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:53 schreef P8 het volgende:
[..]
zwaartekracht is nog nooit aangetoond, laat staan dat ze weten dat het met lichtsnelheid voortplant.
dat zwaartekrachtdeeltjes (gravitons) nog nooit zijn gevangen/vastgelegd
Nee, dat kan niet.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:20 schreef alsem het volgende:
[..]
dan moet het touw ook sterk genoeg zijn en niet kunnen uitrekken,
snelheid is relatief, ook in de ruimte, dus je kan die ster met een relatief grotere snelheid dan 300000 km/s naar je toe trekken als de aarde naar de ster toe beweegt, en langzamer als het er vanaf beweegt.
je ziet de beweging sowieso pas na 4.3 jaar.
Relativistisch gezien is het wel logisch dat een deeltje altijd een geodeet volgt, en daaruit kun je Newton's wetten herleiden. Je connectie, uitgedrukt in partieel afgeleiden van de ruimte-tijd metriek, is 0 in een vlakke ruimte-tijd. En dus blijf je hangen met een tweede afgeleide die op 0 is gesteld. Daaruit volgt een constante.quote:Zo lijkt de door Newton gepostuleerde wet:
"Een voorwerp waarop geen kracht werkt, beweegt zich rechtlijnig (geodetisch) voort"
een soort logische noodzakelijkheid. In werkelijkheid is het helemaal niet logisch, waarom zou een deeltje geen willekeurige baan beschrijven als er geen kracht op werkt?
Ook kan het postulaat gezien worden als criterium (mogelijkheid tot verificatie) dat er een kracht werkzaam is, nl. door vast te stellen dat het deeltje niet rechtlijnig beweegt
(in de QM is het postulaat van Newton natuurlijk niet meer geldig)
Bedoel je dat volgens Einstein een deeltje zich beweegt volgens de ruimte-tijd-metriek inplaats van zoals Newton postuleert de afwezigheid van een kracht ?quote:Op woensdag 1 december 2004 15:47 schreef Haushofer het volgende:
Relativistisch gezien is het wel logisch dat een deeltje altijd een geodeet volgt, en daaruit kun je Newton's wetten herleiden. Je connectie, uitgedrukt in partieel afgeleiden van de ruimte-tijd metriek, is 0 in een vlakke ruimte-tijd. En dus blijf je hangen met een tweede afgeleide die op 0 is gesteld. Daaruit volgt een constante.
Ja OK, het zijn verwachtingswaardes. Statistisch moet de QM wel in overeenstemming met de klassieke natuurkunde zijn. Maar het pad van A naar B van een electron is toch zelden een rechte lijn. De vergelijking die dit pad beschrijft laat oneindig veel verschillende paden toequote:Overigens, je laatste opmerking is niet helemaal waar. Heel veel verwachtingswaardes ( Ehrenfest !) voldoen wel degelijk aan de klassieke postulaten. Zo is geloof ik de verwachtingswaarde van de kracht gelijk aan de divergentie van de verwachtingswaarde van de potentiaal. Maar dat zou ik ff op moeten zoeken.
quote:
Bedoel je dat volgens Einstein een deeltje zich beweegt volgens de ruimte-tijd-metriek inplaats van zoals Newton postuleert de afwezigheid van een kracht ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |