abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24900239
Waar verkopen ze die mixen trouwens?
  donderdag 3 februari 2005 @ 13:19:09 #102
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24900953
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:39 schreef Poepoog het volgende:
Waar verkopen ze die mixen trouwens?
Ja dat is nou precies wat ik me afvraag
A cat is a lion in a jungle of small bushes
pi_24902035
Van die Wright-broodmixen heb ik nog nooit gehoord, weet dus ook niet waar ze te koop zijn... Ze hebben zo te zien wel heel wat smaken, zeg!

Ik krijg hier alleen broodmix van Atlanta (Super de Boer), die vinden we hier thuis allemaal erg lekker.

Van de zomer gaan we weer eens een dagje naar de Bakkersmolen in Wildert (België, net over de grens), net als vorig jaar. Erg interessant om te zien hoe ze daar graan malen met een grote stoomketel, en dan het deeg kneden en bakken.
Nu ik een BBM heb ga ik daar natuurlijk zelf ook meel kopen, ben benieuwd!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_24903315
DIE MIXEN KOOP JE BIJ DE AH, BIJENKORF OF WEET IK VEEL WAAR JE KAN ZE OOK ONLIJN BESTELLEN
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
  donderdag 3 februari 2005 @ 15:15:54 #105
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24903374
Heeft iemand anders misschien een lekker recept voor uien-kaasbrood?
pi_24906250
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 15:12 schreef Marietje_ het volgende:
DIE MIXEN KOOP JE BIJ DE AH, BIJENKORF OF WEET IK VEEL WAAR JE KAN ZE OOK ONLIJN BESTELLEN
Owwwiehee mEeN jE dAt

Ik zag alleen maar de "normale" bij de appie vandaar de vraag. Ik zal het ook wel eens bij de Bijenkorf proberen
pi_24906678
Ik ga ook maar weer eens een broodje bakken. Alleen droogt het zooo snel uit. Wel jammer.
pi_24907594
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 19:26 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik ga ook maar weer eens een broodje bakken. Alleen droogt het zooo snel uit. Wel jammer.
Beetje meer olie erbij misschien (2 eetlepels extra of zo), en ook wat meer water, zodat het deeg wat smeuïger wordt en het brood minder gauw droog wordt.
En een fijngewreven vitamine C-tabletje schijnt de houdbaarheid ook ten goede te komen.

@Droeke:
Hier is een recept voor uien-kaasbrood (ook wel bekend als kaas-uienbrood... ), uit de handleiding van mijn BBM.
(el = eetlepel, tl = theelepel, 'kopje' = het meegeleverde maatbekertje met een inhoud van 250 ml.)

1 kopje water
2 el magere melkpoeder
2 el zonnebloemolie
1 el suiker
halve tl zout
2 el uiensnippers (of meer)
1 kopje pittige, geraspte kaas (of meer)
3 kopjes witbroodmeel
anderhalve tl droge, snelwerkende gist
Instelling: 'Basic' (= normale stand voor wit- of bruinbrood).

Dit levert een brood op van ± 700 gram.
Ik heb het zelf een keer gemaakt volgens dit recept, maar vond de kaas- en uiensmaak eigenlijk niet sterk genoeg. (Ik had gedroogde uitjes gebruikt, uit een zakje, maar misschien had ik beter versgesnipperde ui kunnen nemen.)

Later heb ik het nog eens geprobeerd, nu met wat meer kaas en ui, en dat smaakte al een stuk beter.

Succes ermee, en ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.
pi_24909129
Maar het probleem met verse uien is toch dat het brood te klef wordt
pi_24909300
Dat zou best weleens kunnen inderdaad, heb het nooit uitgeprobeerd...
Waarschijnlijk waren er dan ook gedroogde uisnippers bedoeld in het recept, dus dan schijn ik het toch wel goed gedaan te hebben.
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:20:06 #111
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24909786
@ scootmobiel

Thanks!

Ik heb nu niet alles in huis maar ga het zeker dit weekend uitproberen. Zal ik laten weten hoe het geworden is?!?!
pi_24910170
Graag! Ik ben benieuwd!
pi_24916399
Je kan beter gewone uien nemen, alleen gebruik deze niet rauw maar bak deze even voordat je ze door het brood heen doet. Het lekkerste resultaat overigens is als je niet te veel uien erdoor heen doet, maar meer aan de bovenkant erin prikt en erop strooit. Dit bakt lekker krokant uit tijdens het afbakken van het brood, verstevigd de smaak, en geurt echt heerlijk. Over de uitjes de kaas strooien, niet door het deeg doen! (veels te klef deeg, tenzij je blokjes kaas gebruikt). Ik bak tweewekelijks een kaas uien brood, en ze zijn nooit klef en altijd lekker.
Ook gooi ik er altijd wat kruiden door heen (rozemarijn, tijm, basilicum, orgegano, een combinatie hiervan) om het brood net dat meer smaak en geur te geven. Als het brood klaar is eventueel een beetje roomboter erop en je hebt echt een zalig ontbijt.

Kaas Uien brood bak je dus wel af in de oven, en niet in de BBM, die gebruik je puur voor het deeg te maken.
pi_24917467
Bedankt DinoPK, goeie tips!
Ga ik beslist eens uitproberen.
pi_24963411

[ Bericht 100% gewijzigd door Isabeau op 07-02-2005 01:27:33 (spam) ]
Geniet van Vers, Geniet van de producten van het seizoen.
pi_24967078
Hmm... de kneedhaak voor de BM 20 was niet leverbaar. Nog langer zonder vers brood dus
pi_25038238
quote:
Op maandag 7 februari 2005 10:37 schreef wendy-tje het volgende:
Hmm... de kneedhaak voor de BM 20 was niet leverbaar. Nog langer zonder vers brood dus
Da's ook balen zeg...!
Maar de kneedhaak van de Inventum BM 20 schijnt precies dezelfde te zijn als die van de AFK BM-2, dus je zou 'm ook bij AFK kunnen bestellen. Gaat misschien veel sneller, en dan heb je zo weer een vers broodje op tafel!

Hier zijn de gegevens:

AFK Benelux Electro Distributions B.V.
Robert Kochlaan 538
2035 BR Haarlem
Tel: 0031-23 5354 673
Fax: 0031-23 5451 401

Sales Manager:
jk.de.vre@afkbenelux.nl

Verkoop binnendienst:
m.de.vre@afkbenelux.nl

Succes ermee in ieder geval.
pi_25186973
ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???

en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:

water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram

ziet dat er goed uit?

en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
Signature verwijderd door FA
pi_25190405
Gedroogde gist is o.a. te koop in kleine zakjes in de supermarkt maar ook in grotere pakken (pond) bij o.a. Boerenbond en Welkoop.

Standaard recept voor een witbrood:
300 ml water - 500 gr bloem - 10 gram zout - 10 gram suiker - 10 gram boter of olie - 6 gram gedroogde gist. Dit moet zeker lukken.

Een ingezakt brood is nog wel te eten maar is meestal veel vaster. Maar waarom zou het inzakken? Een normaal witbrood zakt bijna nooit in, dit is alleen soms het geval bij zwaardere meelsoorten.

Succes!
pi_25190901
quote:
Op zondag 20 februari 2005 23:49 schreef Driverrrr het volgende:
ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???

en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:

water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram

ziet dat er goed uit?

en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
Ha, nog een BBM'er erbij...
Waar verse gist te koop is weet ik niet, ik gebruik het nooit... In een reformzaak misschien ofzo?
Mijn gedroogde gist koop ik altijd gewoon in de supermarkt (meestal bij Super de Boer), van het merk Baukje of Dr. Oetker. Prima spul, je hebt er maar een (of hooguit anderhalve) theelepel van nodig.

Eerlijk gezegd sta ik een beetje verbaasd van de grote hoeveelheden zout en olie in dit recept... Voor deze hoeveelheid meel en water is ongeveer (maximaal!) anderhalve theelepel zout normaal, en 1 tot 2 eetlepels olie. (Volgens de handleiding van mijn BBM tenminste, en dat geeft altijd prima resultaten.)

Meer olie maakt de korst zachter, het ligt eraan wat je zelf prettiger vindt.
Je kunt ook nog 1 of 2 eetlepels melkpoeder toevoegen, dan krijgt het brood wat meer smaak.
Zout remt het rijzen af, dus ik zou zeker in het begin niet meer dan anderhalve theelepel gebruiken. Anders heb je een dikke kans dat je straks met een kleine, compacte 'baksteen' zit in plaats van een heerlijk luchtig brood!

Het lijkt me ook goed om wat suiker toe te voegen (1 eetlepel bijvoorbeeld), dat voedt de gist, zodat het rijzen ook bevorderd wordt.
Als het deeg te veel rijst (door te veel suiker, te veel gist of te weinig zout), en dus te luchtig en te slap wordt, heb je kans op inzakken, maar dat heeft geen invloed op de smaak.

Een brood uit de winkel meenemen lijkt me inderdaad wel een goed idee, zeker bij een eerste broodbakpoging... je kunt het ook invriezen trouwens, dan heb je altijd wat in huis.

Wat meel (bloem) betreft, er zijn meerdere soorten. Voor brood heb je wel echt 'broodmeel' nodig, gewone witte (patent)bloem is veel te slap, dat heeft te weinig structuur. Je kunt ook eerst gewoon een broodbakMIX in de supermarkt kopen (bv. Atlanta, of Koopmans), dan hoef je zelf alleen maar water toe te voegen. Misschien wel handig voor in het begin, dan hoef je zelf niet zo nauwkeurig op de ingrediënten en verhoudingen te letten.

Misschien geven andere Fok!kers wel de voorkeur aan andere verhoudingen, dat kan natuurlijk altijd, en het hangt ook een beetje van je eigen smaak af uiteraard. Maar met bovenstaande tips kom je ongetwijfeld een heel eind.

Alvast heel veel succes toegewenst, en we zijn benieuwd naar je ervaringen!
pi_25191027
Het Kruidvat heeft een broodbakmachine in de aanbieding voor de prijs van ¤ 29,99. Vanaf morgen .

[ Bericht 4% gewijzigd door Mylene op 21-02-2005 18:01:26 ]
pi_25194270
keb net een BBM gekocht... en een kant-en-klaar mix van Atlanta (1,05 euro)

Hij is nu aan t bakken.... hopen dat t een mooi brood word

Morgen wil ik het gaan proberen met gist en meel... alleen een vraagje... bij de supermarkt hier hebben ze alleen "zelfrijsend bakmeel" en "zelfrijsend bloem"

Kan ik dat gewoon gebruiken of kan ik beter op zoek naar iets anders?
Signature verwijderd door FA
pi_25201734
quote:
Op maandag 21 februari 2005 17:56 schreef Driverrrr het volgende:
keb net een BBM gekocht... en een kant-en-klaar mix van Atlanta (1,05 euro)

Hij is nu aan t bakken.... hopen dat t een mooi brood word

Morgen wil ik het gaan proberen met gist en meel... alleen een vraagje... bij de supermarkt hier hebben ze alleen "zelfrijsend bakmeel" en "zelfrijsend bloem"

Kan ik dat gewoon gebruiken of kan ik beter op zoek naar iets anders?
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
Welk merk en type is het?

Atlanta (bruin) is trouwens mijn favoriete broodmix, het heeft zo'n heerlijk aromatische smaak. Het heeft een beetje de neiging om van boven ietsje in te zakken, waardoor je geen 'ronde' bovenkant krijgt, maar meer een vierkant brood. Maar dat doet gelukkig niets af aan de smaak.
Hoe is je brood geworden?

Voor zover ik weet is zelfrijzend bakmeel en -bloem niet geschikt voor broodbakken, in de handleiding van m'n BBM wordt het absoluut afgeraden.
Je kunt het beste op zoek gaan naar gewoon broodmeel.
Bij de Marskramer kan je bijvoorbeeld wit en 9-granenmeel kopen van het merk Soubry, dat is hier heel geschikt voor. Ik neem meestal 1 maatbeker 9-granenmeel en 2 maatbekers wit meel (in totaal is dat 500 gram meel), dan krijg je een lekker bruinbrood.

Bij Soezie kan je ook je meel online bestellen:
http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/

En aan deze link heb je misschien ook wat:
http://www.bakkerswereld.org/adressen.htm

Succes alvast.

[ Bericht 12% gewijzigd door Scootmobiel op 22-02-2005 10:18:56 (aanvulling) ]
pi_25204786
quote:
Op maandag 21 februari 2005 10:19 schreef schatje het volgende:
Het Kruidvat heeft een broodbakmachine in de aanbieding voor de prijs van ¤ 29,99. Vanaf morgen .
Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijn dit heb ik met zo'n kant-en-klaar mix van Atlanta gedaan, das gewoon echt simpel.

Nu nog even al deze topics door spitten naar lekkere variaties, dus mocht iemand nog tips hebben wat ik echt een keer moet proberen laat het me even weten dan Een krentenbrood wil ik er vanavond eens proberen mee te maken, iemand enig idee hoe dat met dat apparaat van de kruidvat het makkelijkste gaat??
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
pi_25205151
Die BBM van Kruidvat, dat is de AFK BM-2 hè? Die heb ik ook. Prima machientje! Daar zal je vast veel plezier van gaan hebben.

Zelf vond ik het krentenbollenrecept van pirke64 erg goed, ik citeer het hieronder nog even...
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:18 schreef pirke64 het volgende:
Krentenbolletjes:

- 250 gram witte bloem
- 250 gram bloem voor koekenbrood of boerenluxe (witte bloem kan ook).
- 11 gram droge gist (is best veel)
- 1 eidooier
- 325 ml water
- 10 gram suiker of honing
- 30 gram boter of olie
- 10 gram zout
- 200 gram (of wat meer) gewelde, droog gemaakte rozijnen.
- Optioneel: Flinke eetlepel cocos (Geeft een lekkere zoete smaak)

- Stand "deeg" van broodmachine
- Rozijnen toevoegen na de piep.
- Hierna 12 bolletjes (circa 90-100 gram) maken
- 45 minuten op warme plaatse, afgedekt laten rijzen
- Insmeren met geklopt ei voor de mooie bruine kleur en glans.

Oven voorverwarmen op 240 °C, circa 15 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is.

Zo maak ik ze altijd, erg lekker!
Soms voeg ik ook tropische noten mix (Aldi) toe of Muesli.

Het koeken meel zorgt ervoor dat je iets meer de kleur en smaak van krentenbrod krijgt, het is iets geler. Ook de rozijnen zorgen voor een gele kleur, vooral als er een aantal stukgekneed zijn. Je kan ook in het begin 20% van de rozijnen toevoegen, deze worden dan stukgekneed en geven een gele kleur aan het deeg.

Dit deeg is ook goed als basis voor een kerststol te gebuiken, voeg wat extra vruchten en noten toe met wat in het deeg gerold spijs.

Succes!
Pedro

Hopelijk heb je er wat aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')