quote:
Op zondag 20 februari 2005 23:49 schreef Driverrrr het volgende:ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???
en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:
water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram
ziet dat er goed uit?
en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
![]()
Ha, nog een BBM'er erbij...
Waar verse gist te koop is weet ik niet, ik gebruik het nooit... In een reformzaak misschien ofzo?
Mijn gedroogde gist koop ik altijd gewoon in de supermarkt (meestal bij Super de Boer), van het merk Baukje of Dr. Oetker. Prima spul, je hebt er maar een (of hooguit anderhalve) theelepel van nodig.
Eerlijk gezegd sta ik een beetje verbaasd van de grote hoeveelheden zout en olie in dit recept... Voor deze hoeveelheid meel en water is ongeveer (maximaal!) anderhalve theelepel zout normaal, en 1 tot 2 eetlepels olie. (Volgens de handleiding van mijn BBM tenminste, en dat geeft altijd prima resultaten.)
Meer olie maakt de korst zachter, het ligt eraan wat je zelf prettiger vindt.
Je kunt ook nog 1 of 2 eetlepels melkpoeder toevoegen, dan krijgt het brood wat meer smaak.
Zout remt het rijzen af, dus ik zou zeker in het begin niet meer dan anderhalve theelepel gebruiken. Anders heb je een dikke kans dat je straks met een kleine, compacte 'baksteen' zit in plaats van een heerlijk luchtig brood!
Het lijkt me ook goed om wat suiker toe te voegen (1 eetlepel bijvoorbeeld), dat voedt de gist, zodat het rijzen ook bevorderd wordt.
Als het deeg te veel rijst (door te veel suiker, te veel gist of te weinig zout), en dus te luchtig en te slap wordt, heb je kans op inzakken, maar dat heeft geen invloed op de smaak.
Een brood uit de winkel meenemen lijkt me inderdaad wel een goed idee, zeker bij een eerste broodbakpoging... je kunt het ook invriezen trouwens, dan heb je altijd wat in huis.
Wat meel (bloem) betreft, er zijn meerdere soorten. Voor brood heb je wel echt 'broodmeel' nodig, gewone witte (patent)bloem is veel te slap, dat heeft te weinig structuur. Je kunt ook eerst gewoon een broodbakMIX in de supermarkt kopen (bv. Atlanta, of Koopmans), dan hoef je zelf alleen maar water toe te voegen. Misschien wel handig voor in het begin, dan hoef je zelf niet zo nauwkeurig op de ingrediënten en verhoudingen te letten.
Misschien geven andere Fok!kers wel de voorkeur aan andere verhoudingen, dat kan natuurlijk altijd, en het hangt ook een beetje van je eigen smaak af uiteraard. Maar met bovenstaande tips kom je ongetwijfeld een heel eind.
Alvast heel veel succes toegewenst, en we zijn benieuwd naar je ervaringen!