abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 december 2004 @ 22:43:16 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23787803
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:39 schreef OllieA het volgende:

[..]

Als ik die extra ingrediënten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?
Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23787959
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.
Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 5 december 2004 @ 22:58:05 #28
45206 Pietverdriet
pi_23788158
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.
Jep.
Als je je in gaat lezen erin blijf je nieuwe dingen tegenkomen, en het is aan materiaalkosten nog een goedkope hobby ook.
pi_23804080
De AFK en t smaakt voortreffelijk!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
pi_23829452
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:00 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
De AFK en t smaakt voortreffelijk!
Gefeliciteerd!
Je zult er vast veel plezier van hebben. Ik heb er inmiddels (sinds april 2004) 67 heerlijke broden mee gebakken, waaronder ook zoete en hartige in allerlei varianten, en ook een keer cake. Mijn volgende project gaat een kerststol worden, op basis van het krentenbolletjesrecept van pirke64. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_23837299
stond ook een in t laatste soeziblad. Zag er goed uit. Als je wil kan ik m wel posten.
pi_23837479
Graag!
Alvast bedankt.
pi_23839910
Kerststol

Benodigdheden:
500 g All-in-Mix voor Luxebrood
250 ml water
6 g verse of 3 g droge gist
150 g marsepein
100 g gekonfijt fruit
100 g rozijnen
100 g hazelnoten
5 g citroenraspsel
poedersuiker

HOE GA JE TE WERK?
Doe de mix, de gist en het water in de broodmachine.
Start het programma voor rozijnenbrood. Rooster
de hazelnoten en verwijder het bruine laagje. Doe de
noten in een zakje en rol ze fijn met een deegrol. Neem
na het geluidssignaal het deeg en de kneedhaak uit de
machine zonder het programma te onderbreken. Heeft
je machine een noten- en rozijnenstrooier, doe dit dan
na de tweede kneedtijd (raadpleeg de handleiding
van je toestel). Hak het deeg in stukken en meng er
het gekonfijt fruit, de rozijnen, de hazelnoten en het
citroenraspsel door. Voeg het geheel weer samen tot
een bol. Laat het deeg even rusten. Kneed de marsepeinstaaf
mals met de handen en maak er een cilinder
van. Plaats de deegrol midden op het deeg en rol het
middelste gedeelte uit tot een dikte van ongeveer
2 cm. De uiteinden boven- en onderaan laat je dik. Leg
de marsepein op het uitgerolde gedeelte van het deeg
en vouw dicht met de dikke uiteinden tegen elkaar. Leg
het deeg met de dichtgevouwen flappen naar boven
terug in het bakblik. De machine werkt de rest van het
programma verder af. Bestuif het brood direct na het
bakken met poedersuiker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Little_angel_nr1 op 08-12-2004 20:39:32 (Benaming recept) ]
pi_23845771
Bedankt voor het kerststol-recept, ik ga het beslist proberen!
pi_23848988
Succes Scootmobiel!
Recept hierboven ziet er ook erg goed uit, ik gebruik meestal amandelspijs ipv marsepein maar het is allebei erg lekker.

Gisteren weer 14 krentenbolletjes gebakken en 16 tijgerbolletjes.... het blijft leuk!
De tijgerbolletjes waren voor het eerst, ze zijn erg leuk geworden, en vooral LEKKER !!

Paar dagen geleden ook kaasbrioches gemaakt, die kregen geen kans om af te koelen
pi_23850758
Dank je!

Ik heb gisteren net weer amandelspijs (Baukje) meegebracht van Super de Boer, dus in plaats van marsepein kan ik die dus ook gewoon gebruiken.
Hoe krijg je trouwens dat 'tijger-effect' op die tijgerbolletjes? Speciaal laagje wat dan 'uitzet' of zo?
pi_23850848
Inderdaad

Even uit het hoofd:
200 ml water van 80 graden mengen met 50 gr paneer meel.
Half uurtje laten staan.
5 gram suiker en 2 gram droge gist toevoegen aan het afgekoelde mengsel.
20 minuutjes laten staan.
4 gram zout en een eetlepel olijfolie toevoegen.
Goed mengen.

Hiermee het brood rijkelijk insmeren voor het rijzen en dit na 20 minuten nogmaals herhalen.
Bij het afbakken ontstaat een korst die na enige tijdin de oven gaat knappen en barsten wat het tijgereffect geeft. Werkt perfect!
pi_23850888
Marsepein in een stol??? Nee!!! Lekker, echte amandelspijs.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:33:16 #39
45206 Pietverdriet
pi_23851162
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:19 schreef Evil-Cherry het volgende:
Marsepein in een stol??? Nee!!! Lekker, echte amandelspijs.
Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:41:10 #40
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_23851339
We hebben een hele tijd een bbm gehad (inventum BM05), maar die is stuk gegaan (brood wilde niet meer rijzen, zelfs Koopmans alles-in-1 mixen niet). Ik wil nu voor de kerst een nieuwe machine kopen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet hebben. Richtprijs is rond de 100 euro. Iemand tips?
  donderdag 9 december 2004 @ 12:15:11 #41
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23851972
de inventum bm25 die ik heb was denk half jaartje geleden ofzo 99 euro.
en de gamma heeft er ook 1 in de aanbieding tenminste van de week nog wel en die was 29 euro,weet alleen niet welk merk het is
pi_23853155
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.
Nee, vanuit de basis niet, behalve de fijnheid, maar spijs moet je op je plakje stol kunnen smeren
pi_23864860
Pirke64, bedankt voor het recept voor het 'tijgerbolletjeseffect'!
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:41 schreef Chevalric het volgende:
We hebben een hele tijd een bbm gehad (inventum BM05), maar die is stuk gegaan (brood wilde niet meer rijzen, zelfs Koopmans alles-in-1 mixen niet). Ik wil nu voor de kerst een nieuwe machine kopen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet hebben. Richtprijs is rond de 100 euro. Iemand tips?

Hoi Chevalric, ik heb ff voor je 'gegoogled' (wat een woord!) en hier een overzicht gevonden met vergelijkingen tussen verschillende BBM's. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zelf ben ik erg enthousiast over de AFK BM-2 (momenteel weer in de aanbieding bij de Marskramer), en na wat modellen vergeleken te hebben is mij opgevallen dat de AFK ongeveer dezelfde mogelijkheden en eigenschappen heeft als de Inventum BM05, die je gewend bent. Meer info kan je lezen in de posts in het vorige deeltje van dit BBM-topic:
Broodbakmachine deel 3

De Marskramer-aanbieding die ik daar vermeld heb staat niet meer in de (december)folder, maar in de Marskramerwinkels hebben ze hem gewoon nog staan, ik dacht voor 39,95 euro. Ik kan hem je echt aanraden.
Little_Angel_Nr.1 zocht ook een nieuwe BBM, heeft toen voor de AFK gekozen en is er erg blij mee, het resultaat was 'voortreffelijk', zei ze.
En je bent er heel wat goedkoper mee uit dan met een machine van rond de 100 euro, die vaak niet eens beter hoeft te zijn.

Op deze site kan je wat ervaringen lezen van Inventum- en AFK-gebruikers, en hier staan nog wat ervaringen met diverse machines, zodat je ze onderling kunt vergelijken.

Veel succes!

[ Bericht 3% gewijzigd door Scootmobiel op 09-12-2004 22:14:20 ]
pi_23979046
wij hebben nu ook zo'n ding.
Eerste brood was helaas niet goed gaar van binnen.
Zal wele een verkeerde stand zijn geweest ofzo.

Nog maar een keertje overnieuw proberen
Do what you love, love what you do!
pi_24001529
Het allereerste brood in mijn nieuwe machine staat nu te bakken

Ik ben benieuwd wat ervan komt. Het is een beetje vogelen met alle standen en opties die erop zitten, zo'n handleiding is ZO volledig dat je door de broden de korst niet meer ziet
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
pi_24078117
Ik heb het recept dat ik heb gepost voor de kerststol net geprobeerd. Volgens de heren hier mag ik er nog wel meer maken. Gaat vandaag waarschijnlijk nog op. Heb wel amandelspijs gebruikt i.p.v. marsepein.

x Little Angel Nr1
  zondag 19 december 2004 @ 16:46:49 #47
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24084120
ik heb vandaag na weken ook weer me broodbakmachine gebruikt,we zzijn gister verhuist dus gelijk geinstaleerd dat ding en vanmorgen kwamen we beneden en het rook heerlijk naar versgebakkenbrood
pi_24104811
Ik heb vanmiddag mijn kerstpakket opgehaald: een broodbakmachine (Severin BM 3983) met een klein startpakketje. In dit pakketje zitten onder andere twee pakjes kant-en-klaar mixen. Nou is me 1 dingetje alleen niet helemaal duidelijk. Op de verpakking van mijn appel-kaneelbroodmix staat het volgende:
quote:
Voor bereiding in de broodbakmachine:

- 500 gram appel-kaneelbroodmix
- 200 ml. koud water
- bakprogramma rond de 2 uur
- voor korstkleur (crust) licht kiezen
Voordat ik mijn eerste brood gelijk verknoei, vraag ik me of hoe het zit met dat bakprogramma. Mijn bbm bevat namelijk 12 programma's. Ik heb alleen geen idee welk programmma ik hiervoor moet nemen. Geldt die 2 uur vanaf het begin, of pas vanaf het eigenlijke bakken. Het korste complete programma van mijn bbm is ongeveer 2:15 uur lang, maar is een snel standaardprogramma. Echter, het bakken zelf duurt nooit langer dan een uur.

Hoe moet ik dit doen?

* groningerstudent is een volslagen beginneling op het gebied van broodbakken
Bananenyoghurt...
  maandag 20 december 2004 @ 18:40:25 #49
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24105922
ik doe altijd programma 1 ik heb ook iets van 12 programma's er op zitten,en programma 1 is bij mij voor wit brood en zo simpele programma eigenlijk .

lees anders ff het boekje door wie weet word je daar wijzer uit
pi_24106552
Hoi groningerstudent.
Als het goed is, staat er in de handleiding wel ergens een tabel van alle programma's, daar heb ik zelf veel aan gehad toen ik net begon.
Het woord 'bakprogramma' is inderdaad wat misleidend, maar je kunt er wel van uit gaan dat hiermee het hele programma bedoeld is, dus niet alleen de baktijd.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat in dit recept een programma van 2 uur aanbevolen wordt... Een gemiddeld, 'normaal' brood (= gewoon bruin- of witbrood) heeft ongeveer 3 uur nodig in totaal, waarvan 1 uur voor het bakken zelf. (Voor zover ik weet is dat op de meeste BBM's programma 1, zoals glossy ook al zei.) Voor sommige soorten brood zijn de snelprogramma's meer geschikt, bv. bij het bananen-notenbroodrecept in de handleiding van mijn BBM.

Het kan zijn dat het in jouw recept iets te maken heeft met de zoetheid van de broodmix, want als er veel suiker in zit (wat ik me bij een appel-kaneelbroodmix best voor kan stellen), dan heb je soms een wat korter programma nodig, omdat anders de suiker teveel aanbrandt en het brood te donker wordt.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom in jouw recept de korststand 'licht' wordt aanbevolen.
Kijk eens in de handleiding of er ook een programma bij staat met de aanduiding 'SWEET' of zo, dat is meer geschikt voor zoete broden.

Als ik jou was, zou ik eerst voorzichtig beginnen met een gewoon 'basisbrood' (programma 1, bruin of wit, zonder allerlei 'toeters en bellen'), dat is het makkelijkst. In de supermarkten vind je daarvoor allerlei handige broodmixen, o.a. van Koopmans of van Atlanta. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kan je altijd nog andere variaties uitproberen, zoals appel-kaneelbrood, lijkt mij.

In ieder geval veel succes ermee!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')