Hoi groningerstudent.
Als het goed is, staat er in de handleiding wel ergens een tabel van alle programma's, daar heb ik zelf veel aan gehad toen ik net begon.
Het woord 'bakprogramma' is inderdaad wat misleidend, maar je kunt er wel van uit gaan dat hiermee het hele programma bedoeld is, dus niet alleen de baktijd.
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat in dit recept een programma van 2 uur aanbevolen wordt... Een gemiddeld, 'normaal' brood (= gewoon bruin- of witbrood) heeft ongeveer 3 uur nodig in totaal, waarvan 1 uur voor het bakken zelf. (Voor zover ik weet is dat op de meeste BBM's programma 1, zoals glossy ook al zei.) Voor sommige soorten brood zijn de snelprogramma's meer geschikt, bv. bij het bananen-notenbroodrecept in de handleiding van mijn BBM.
Het kan zijn dat het in jouw recept iets te maken heeft met de zoetheid van de broodmix, want als er veel suiker in zit (wat ik me bij een appel-kaneelbroodmix best voor kan stellen), dan heb je soms een wat korter programma nodig, omdat anders de suiker teveel aanbrandt en het brood te donker wordt.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom in jouw recept de korststand 'licht' wordt aanbevolen.
Kijk eens in de handleiding of er ook een programma bij staat met de aanduiding 'SWEET' of zo, dat is meer geschikt voor zoete broden.
Als ik jou was, zou ik eerst voorzichtig beginnen met een gewoon 'basisbrood' (programma 1, bruin of wit, zonder allerlei 'toeters en bellen'), dat is het makkelijkst. In de supermarkten vind je daarvoor allerlei handige broodmixen, o.a. van Koopmans of van Atlanta. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kan je altijd nog andere variaties uitproberen, zoals appel-kaneelbrood, lijkt mij.
In ieder geval veel succes ermee!