Ha, ik krijg er ook al trek in!!quote:Op zaterdag 27 november 2004 22:02 schreef pirke64 het volgende:
Ben nu lekker krentenbolletjes aan het maken.....
Dank!quote:Op zondag 28 november 2004 00:52 schreef OllieA het volgende:
Wat een leuke topicreeks.
Ik heb hem vanavond helemaal doorgeploegd en dank hierbij alle posters. Met een speciale vermelding van Pietverdriet: er is mij heel veel helderder geworden, Piet.
Fijn voor je!quote:Op zondag 5 december 2004 18:19 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Ik heb m teruggebracht en nu van de marskramer en die werkt tot nu toe idd beter.
Zuurdesembrood heb ik helaas nooit leren eten.quote:Op zondag 28 november 2004 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dank!
Heb je ook geexperimenteerd met prefermenten en zuurdesems?
Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt. Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.quote:Op zondag 5 december 2004 22:21 schreef OllieA het volgende:
Er staat nu een panasonic, en die doet het toch een beetje anders, dus ik moet mijn recepten aanpassen. Mijn volkorenbrood bijvoorbeeld heeft de neiging een centimeter of twee in te zakken in de panasonic wanneer ik er zonnebloempitten, lijnzaad, oregano en basilicum aan toevoeg. Ik vraag me af of ik dat kan verhelpen door wat meer water te gebruiken, of dat het dan juist erger wordt.
Als ik die extra ingrediënten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?quote:Op zondag 5 december 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt.
Zal ik zeker proberen. Dank je, Piet.quote:Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.
Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.quote:Op zondag 5 december 2004 22:39 schreef OllieA het volgende:
[..]
Als ik die extra ingrediënten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?
Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.quote:Op zondag 5 december 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.
Jep.quote:Op zondag 5 december 2004 22:50 schreef OllieA het volgende:
[..]
Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 6 december 2004 19:00 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
De AFK en t smaakt voortreffelijk!![]()
Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.quote:Op donderdag 9 december 2004 11:19 schreef Evil-Cherry het volgende:
Marsepein in een stol??? Nee!!! Lekker, echte amandelspijs.
Nee, vanuit de basis niet, behalve de fijnheid, maar spijs moet je op je plakje stol kunnen smerenquote:Op donderdag 9 december 2004 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.
quote:Op donderdag 9 december 2004 11:41 schreef Chevalric het volgende:
We hebben een hele tijd een bbm gehad (inventum BM05), maar die is stuk gegaan (brood wilde niet meer rijzen, zelfs Koopmans alles-in-1 mixen niet). Ik wil nu voor de kerst een nieuwe machine kopen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet hebben. Richtprijs is rond de 100 euro. Iemand tips?
Voordat ik mijn eerste brood gelijk verknoei, vraag ik me of hoe het zit met dat bakprogramma. Mijn bbm bevat namelijk 12 programma's. Ik heb alleen geen idee welk programmma ik hiervoor moet nemen. Geldt die 2 uur vanaf het begin, of pas vanaf het eigenlijke bakken. Het korste complete programma van mijn bbm is ongeveer 2:15 uur lang, maar is een snel standaardprogramma. Echter, het bakken zelf duurt nooit langer dan een uur.quote:Voor bereiding in de broodbakmachine:
- 500 gram appel-kaneelbroodmix
- 200 ml. koud water
- bakprogramma rond de 2 uur
- voor korstkleur (crust) licht kiezen
[offtopic] Volgens mij weet ik waar jij werktquote:Op maandag 20 december 2004 17:40 schreef groningerstudent het volgende:
Ik heb vanmiddag mijn kerstpakket opgehaald: een broodbakmachine (Severin BM 3983) met een klein startpakketje. In dit pakketje zitten onder andere twee pakjes kant-en-klaar mixen. Nou is me 1 dingetje alleen niet helemaal duidelijk. Op de verpakking van mijn appel-kaneelbroodmix staat het volgende:
[..]
Voordat ik mijn eerste brood gelijk verknoei, vraag ik me of hoe het zit met dat bakprogramma. Mijn bbm bevat namelijk 12 programma's. Ik heb alleen geen idee welk programmma ik hiervoor moet nemen. Geldt die 2 uur vanaf het begin, of pas vanaf het eigenlijke bakken. Het korste complete programma van mijn bbm is ongeveer 2:15 uur lang, maar is een snel standaardprogramma. Echter, het bakken zelf duurt nooit langer dan een uur.
Hoe moet ik dit doen?
* groningerstudent is een volslagen beginneling op het gebied van broodbakken
Heb de appel-kaneelmix gedaan op programmaatje 1 (standaard). Totale looptijd 3:25 uur. Brood is er perfect uitgekomen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 00:06 schreef Scootmobiel het volgende:
Gefeliciteerd!![]()
Wat voor een brood is het, en hoe lang was het programma?
Jij weet het correct. De foto op je weblog ziet er wel akelig herkenbaar uit...quote:Op dinsdag 21 december 2004 01:13 schreef Allan24 het volgende:
[..]
[offtopic] Volgens mij weet ik waar jij werkt
En waar is het recept?quote:Op zondag 26 december 2004 10:18 schreef glossy het volgende:
ik heb gister chocolade brood gemaakt en vanmorgen geproeft was best wel te eten
mix voor witbrood ik gebruik altijd al in 1 mix,na de pieptoon bakvaste chocolade druppels (100 gr) toevoegen en toen het brood klaar was heb ik er gesmolten chocola er over gegoten.quote:Op zondag 26 december 2004 11:17 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
En waar is het recept?![]()
Dit klinkt nl erg lekker![]()
Dure shop trouwens, Kitchenaid voor 499 euro plus verzenden, als je op ebay.de kijkt vind je vele aanbieders die het voor 150 tot 170 euro minder doen.quote:Op woensdag 29 december 2004 14:28 schreef Chevalric het volgende:
Bij Hermes Electronics in Utrecht
Ja, vast wel, want meer olie maakt het brood inderdaad een stuk zachter. En 25 gram lijkt me ook wel erg veel, trouwens... Ik heb al vaak gemerkt dat je het beste zoveel mogelijk de hoeveelheden en verhoudingen uit het boekje van de BBM aan kunt houden, dat levert meestal betere resultaten op dan precies de aangegeven hoeveelheden in het recept volgen.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:46 schreef Nijna het volgende:
Vandaag maar weer eens een broodje gebakken, ik had een pak Koopmans voor witbrood en heb daar rozemarijn bij gedaan en het is heerlijk.
Iemand misschien een idee hoe het kan dat dat brood zo zacht is? Komt dat doordat er in die kant en klare mix zoveel andere dingen zitten om het zo zacht te krijgen of komt het (misschien wel mede) doordat er behoorlijk wat margarine/olie bij moet (25 gram) terwijl ik er normaal iets van 10 gram bij moet doen volgens het boekje dat bij mn bbm zit...
Oftewel, zou mijn andere niet kant en klare mix brood ook zachter worden als ik er meer olie bij doe?
Oh die zijde heb ik nog nooit gezien, thanks. Er staat wel wat handige info op jaquote:Op maandag 10 januari 2005 21:11 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi Marietje!
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n 'dubbele' BBM, maar een tijd geleden las ik op deze site ook het een en ander over zo'n machine, die was ook van LIDL. Er staat allerlei nuttige (en ook minder nuttige) info op die site, en ook wat recepten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.![]()
Het lijken me wel vrij kleine broodjes te worden, trouwens... maar 2 smaken tegelijk kunnen maken is natuurlijk ook best handig.
In ieder geval veel bakplezier ermee!![]()
*is blij voor Marietje_quote:Op maandag 17 januari 2005 23:42 schreef Marietje_ het volgende:
Ok de dubbele bbm van de lidl is echt geweldig!
dat heb ik gister voor het eerst gedaan in de bbm,het leek niet erg op een cake ,doe het de volgende keer gewoon weer in de oven,dan weet ik zeker dat ut lukt.quote:Op zondag 23 januari 2005 10:47 schreef Poepoog het volgende:
Vandaag een cake gebakken, wat een eenvoud...
Heb ik ook een keer geprobeerd ja, cake in de bbm. Was ook niet echt een succes. Nauwelijks gerezen, kleffe hap en zo.quote:Op zondag 23 januari 2005 11:47 schreef glossy het volgende:
dat heb ik gister voor het eerst gedaan in de bbm,het leek niet erg op een cake ,doe het de volgende keer gewoon weer in de oven,dan weet ik zeker dat ut lukt.
ik haal altijd bij welkoop mijn broodmix,vind alleen de witbrood er van lekker,erg luchtig en lekker knapperig korstje.quote:Op woensdag 26 januari 2005 02:57 schreef Poepoog het volgende:
Ik heb nu een pak van 5 kilo bij de makro gehaald. Ik hoop dat het een beetje smaakt, anders zit ik weer met die zooi.
Die witbrood mix van koopmans is trouwens echt vlut
Maar smaakt die ook even lekker als die uit de winkel?quote:Op woensdag 26 januari 2005 08:42 schreef glossy het volgende:
[..]
ik haal altijd bij welkoop mijn broodmix,vind alleen de witbrood er van lekker,erg luchtig en lekker knapperig korstje.
het wit brood wat ik heb smaakt anders dan die van bv de bakker of uit de supermarkt en zelf vind ik het lekkerder mijn eigen gebakken broodquote:Op woensdag 26 januari 2005 11:51 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Maar smaakt die ook even lekker als die uit de winkel?
Ik heb het idee dat als ik witbrood wil dat ik beter naar de winkel kan gaan...
quote:Op woensdag 26 januari 2005 16:26 schreef glossy het volgende:
[..]
het wit brood wat ik heb smaakt anders dan die van bv de bakker of uit de supermarkt en zelf vind ik het lekkerder mijn eigen gebakken brood
Walnoten-bananenbrood?quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:12 schreef Droeke het volgende:
Hai Iedereen,
Ik heb ook eindelijk een BBM en ik kan echt niet meer zonder. Vooral mijn walnoten-bananen-brood is hier op mijn werk erg geliefd (wanneer ik zelf bij me heb, wil iedereen een stuk proeven) Met als gevolg dat ik de afgelopen dagen steeds maar een klein stukje heb gehad. Ach is niet zo heel erg. Bovendien is een BBM en mijn baksels heel goed te combineren met afvallen
Dus leve de BBM
![]()
Natrena vloeibaar, is dat een beetje betaalbaar, aangezien het thuisfront zit te zeiken over hun vetheid...quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:28 schreef Droeke het volgende:
100 gram kristalsuiker (ikzelf doe ipv de suiker vergelijkbaar met 50 gr suiker natrena vloeibaar bij de melk - is echt zoet genoeg!)
Nou ja, ik geloof dat je voor een "klein" potje (waar ik overigens bijna een jaar mee gedaan heb!) bij de AH iets van 4,10 euro kwijt bent. Ik vind dat niet duur. Het voordeel is dus dat je ook maar erg weinig nodig hebt voor je gerechten, het is dus veel zoetter dan suiker (op het dopje kun je aflezen: vergelijkbaar met ... gram suiker). Maar mijn ervaring is wanneer ik 1 op 1 doe dat ik het veel te zoet vind dus ik gebruik ongeveer de helft.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:48 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Natrena vloeibaar, is dat een beetje betaalbaar, aangezien het thuisfront zit te zeiken over hun vetheid...
Ja dat is nou precies wat ik me afvraagquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:39 schreef Poepoog het volgende:
Waar verkopen ze die mixen trouwens?
Owwwiehee mEeN jE dAtquote:Op donderdag 3 februari 2005 15:12 schreef Marietje_ het volgende:
DIE MIXEN KOOP JE BIJ DE AH, BIJENKORF OF WEET IK VEEL WAAR JE KAN ZE OOK ONLIJN BESTELLEN
Beetje meer olie erbij misschien (2 eetlepels extra of zo), en ook wat meer water, zodat het deeg wat smeuïger wordt en het brood minder gauw droog wordt.quote:Op donderdag 3 februari 2005 19:26 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik ga ook maar weer eens een broodje bakken. Alleen droogt het zooo snel uit. Wel jammer.
Da's ook balen zeg...!quote:Op maandag 7 februari 2005 10:37 schreef wendy-tje het volgende:
Hmm... de kneedhaak voor de BM 20 was niet leverbaar. Nog langer zonder vers brood dus
Ha, nog een BBM'er erbij...quote:Op zondag 20 februari 2005 23:49 schreef Driverrrr het volgende:
ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???
en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:
water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram
ziet dat er goed uit?
en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!quote:Op maandag 21 februari 2005 17:56 schreef Driverrrr het volgende:
keb net een BBM gekocht... en een kant-en-klaar mix van Atlanta (1,05 euro)
Hij is nu aan t bakken.... hopen dat t een mooi brood word
Morgen wil ik het gaan proberen met gist en meel... alleen een vraagje... bij de supermarkt hier hebben ze alleen "zelfrijsend bakmeel" en "zelfrijsend bloem"
Kan ik dat gewoon gebruiken of kan ik beter op zoek naar iets anders?
Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijnquote:Op maandag 21 februari 2005 10:19 schreef schatje het volgende:
Het Kruidvat heeft een broodbakmachine in de aanbieding voor de prijs van ¤ 29,99. Vanaf morgen.
quote:Op maandag 29 november 2004 10:18 schreef pirke64 het volgende:
Krentenbolletjes:
- 250 gram witte bloem
- 250 gram bloem voor koekenbrood of boerenluxe (witte bloem kan ook).
- 11 gram droge gist (is best veel)
- 1 eidooier
- 325 ml water
- 10 gram suiker of honing
- 30 gram boter of olie
- 10 gram zout
- 200 gram (of wat meer) gewelde, droog gemaakte rozijnen.
- Optioneel: Flinke eetlepel cocos (Geeft een lekkere zoete smaak)
- Stand "deeg" van broodmachine
- Rozijnen toevoegen na de piep.
- Hierna 12 bolletjes (circa 90-100 gram) maken
- 45 minuten op warme plaatse, afgedekt laten rijzen
- Insmeren met geklopt ei voor de mooie bruine kleur en glans.
Oven voorverwarmen op 240 °C, circa 15 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is.
Zo maak ik ze altijd, erg lekker!
Soms voeg ik ook tropische noten mix (Aldi) toe of Muesli.
Het koeken meel zorgt ervoor dat je iets meer de kleur en smaak van krentenbrod krijgt, het is iets geler. Ook de rozijnen zorgen voor een gele kleur, vooral als er een aantal stukgekneed zijn. Je kan ook in het begin 20% van de rozijnen toevoegen, deze worden dan stukgekneed en geven een gele kleur aan het deeg.
Dit deeg is ook goed als basis voor een kerststol te gebuiken, voeg wat extra vruchten en noten toe met wat in het deeg gerold spijs.
Succes!
Pedro
AFK BM-2!quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:03 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!![]()
Welk merk en type is het?
Ik was vandaag bij de marskramer geweest (Almere) maar geen broodmeelquote:Bij de Marskramer kan je bijvoorbeeld wit en 9-granenmeel kopen van het merk Soubry, dat is hier heel geschikt voor. Ik neem meestal 1 maatbeker 9-granenmeel en 2 maatbekers wit meel (in totaal is dat 500 gram meel), dan krijg je een lekker bruinbrood.![]()
Bij Soezie kan je ook je meel online bestellen:
http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/
Hoe is je brood geworden?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:37 schreef MrTux het volgende:
[..]
Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijndit heb ik met zo'n kant-en-klaar mix van Atlanta gedaan, das gewoon echt simpel.
Ja hoor, in de AFK kan je heel goed 500 gram meel gebruiken. Dat is precies de juiste hoeveelheid voor deze machine, dus je hoeft niets om te rekenen. Deze hoeveelheid levert een brood op wat ongeveer net zo groot is als het bakblik zelf (dit komt overeen met een inhoud van 1 liter), en dat weegt dan na het bakken (door de toegevoegde ingrediënten, zoals water, gist enz.) zo rond de 650 - 700 gram.quote:Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:
Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.
Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.![]()
Weet iemand ook waar je magere melkpoeder kan kopen?
Ze hadden ze besteld, maar op de een of andere manier zijn ze op het moment niet leverbaar.quote:Op woensdag 23 februari 2005 10:53 schreef assepoes het volgende:
Kun je de keneedhaken niet via internet bestellen? Waarschijnlijk heb je ze dan eerder. Kon de onderdelen winkel de kneedhaken niet voor je bestellen? Volgens mij is dat een kleine moeite voor hun en hoeft dat echt niet zo lang te duren.
Ik heb er gewoon het hele pak in 1x ingegooid, en dan met het maatbekertje wat bijgeleverd is 1 1/8 beker water erbij gedaan en dan nog 25gr boter zoals op de verpakking van het broodmix stond. Die boter heb ik wel in kleine stukjes gesneden, geen idee wat er gebeurt als je het als 1 stuk in de mixer gooit (of het dan goed gemixt wordt of niet).quote:Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:
[..]
Hoe is je brood geworden?
Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.
Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.![]()
Weet iemand ook waar je magere melkpoeder kan kopen?
Zal vast de Bodin weer zijn?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:
Trekpleister, jubileumtopper:
[afbeelding]
100gr basterdsuiker?...quote:Op maandag 21 maart 2005 17:45 schreef moussy het volgende:
Goedkoop lekker recept
Kaneel rozijnenbrood
500 gr. bloem (wit)
125 ml. water
175 ml. Melk
25 gr. boter
1 ei
7 gr. Kaneel
100 gr. witte basterdsuiker
3 gr. zout
6 gr. gedroogde gist
75 gr rozijnen (vond ik érg weinig, je moest je fiets meenemen om een rozijn te vinden)
quote:Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:
Trekpleister, jubileumtopper:
[afbeelding]
De Bodin ken ik niet, maar wat op de Trekpleister-afbeelding staat is de AFK BM-2.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:30 schreef Marietje_ het volgende:
Zal vast de Bodin weer zijn?
Die heb ik zelf gekocht bij Kruidvat... heel goed apparaat!
wat meer kaneel maakt het wel héél erg kanelerig ik vond dit al redelijk overheersen. Ik heb gister de basterdsuiker vervangen voor 100 gr gewone suiker, vond ik zelf lekkerder dan de basterdsuiker.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:34 schreef DinoPK het volgende:
[..]
100gr basterdsuiker?...![]()
Doe er dan 20gr gewone suiker in, wat meer kaneel, en gewoon lekker 1 zakje rozijnen, nog niet al te duur maar wel lekkerder denk ik; Zoet, maar ook wat fruitiger.
nee valt héél erg mee!!quote:Op dinsdag 22 maart 2005 18:01 schreef DinoPK het volgende:
Och kaneel hou ik zelf wel van, ruikt ook lekker, maar je moet er van houden. Maar 100gr suiker? Is dat niet gewoon heeeel erg veel? Zoet is lekker maar volgens mij rent je glazuur snel weg als dat brood in de buurt komt
ik gebruik het zelfde meel(mijn favo tot nu toe) en gebruik het recept van de bbm,quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:44 schreef assepoes het volgende:
Gisteren een brood gebakken met de soubry mix (9-granen) en dat is hopeloos mislukt. Klein en ingezakt. Nog niet aangesneden dus ik weet niet hoe het smaakt.
Iemand enig idee hoe dit komt. Ik heb nl precies gedaan wat op de verpakking staat.
Net gekochtquote:Op dinsdag 22 maart 2005 11:05 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
[..]
De Bodin ken ik niet, maar wat op de Trekpleister-afbeelding staat is de AFK BM-2.
Aanradertje !!!![]()
Nou, ik in ieder geval niet...quote:Op dinsdag 5 april 2005 20:35 schreef Bauhaus het volgende:
Haalt iedereen weer zijn/haar brood bij de bakker ?
ik bak nog steeds zelf mijn broodquote:Op dinsdag 5 april 2005 20:35 schreef Bauhaus het volgende:
Haalt iedereen weer zijn/haar brood bij de bakker ?
dubbelkoolzure soda. Het is een beetje te vergelijken met het veel gewonere bakpoeder: het zorgt ervoor dat de koekjes luchtig worden. Je koopt dubbelkoolzure soda niet in de supermarkt, maar bij de drogist. Daar wordt het verkocht onder de naam 'zuiveringszout'. Je kunt het als medicijn gebruiken als je misselijk bentquote:Op donderdag 7 april 2005 14:10 schreef Twinkeltwin het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar ik dubbelkoolzure soda kan kopen, en wat is t eigelijk
Kan het nergens vinden
wat kan ik eventueel als alternatief gebruiken![]()
Hier kan ik zeker wat meequote:Op donderdag 7 april 2005 14:37 schreef glossy het volgende:
[..]
dubbelkoolzure soda. Het is een beetje te vergelijken met het veel gewonere bakpoeder: het zorgt ervoor dat de koekjes luchtig worden. Je koopt dubbelkoolzure soda niet in de supermarkt, maar bij de drogist. Daar wordt het verkocht onder de naam 'zuiveringszout'. Je kunt het als medicijn gebruiken als je misselijk bent
hopelijk kan je hier wat mee
gevonden met google
Als aanvulling: ik heb het ook gezien in handige strooipotjes, bij een Surinaamse toko.quote:Op donderdag 7 april 2005 14:37 schreef glossy het volgende:
[..]
dubbelkoolzure soda. Het is een beetje te vergelijken met het veel gewonere bakpoeder: het zorgt ervoor dat de koekjes luchtig worden. Je koopt dubbelkoolzure soda niet in de supermarkt, maar bij de drogist. Daar wordt het verkocht onder de naam 'zuiveringszout'. Je kunt het als medicijn gebruiken als je misselijk bent
hopelijk kan je hier wat mee
gevonden met google
Sonneveld is goed! Ik heb daar nog stage gelopen. Het is een fabrikant voor mixen voor de bakkerijen. Leuk dat ze ook op deze markt actief zijn!quote:Op donderdag 14 april 2005 12:55 schreef Scootmobiel het volgende:
Heej mensen, ik heb me nou toch een lekkere broodmix ontdekt...![]()
Sinds een paar weken hebben ze hier bij de C1000 de thuisbak-broodmix van Sonneveld Group BV in het assortiment. Voorlopig alleen die met pompoenpitten (er zit ook lijnzaad in en nog wat andere granen en zaden), maar die is me toch lekker zeg...Er zit een heerlijk aromatische, beetje hartige smaak aan, en een lichte, zeer krokante korst.
![]()
Het schijnt een serie van 4 soorten te zijn, allemaal in een kilopak, met name voor in de broodbakmachine. Je hoeft alleen maar water toe te voegen.
Dit zijn ze dus alle 4:
[afbeelding]
Op de site www.thuisbakken.nl kan je er meer over lezen.
Echt een aanrader, deze mix. Wie kent het ook, en wat vinden jullie ervan?![]()
hmm dan ga ik wel naar de welkoop voor dat geld heb ik mix voor 5 brodenquote:Op donderdag 14 april 2005 19:24 schreef Scootmobiel het volgende:
Een kilopak kost 2,89 euro bij C1000, daar kan je 2 broden van elk ± 700 gram mee maken.
Ik heb vandaag ook een pak bruinbroodmix daar gekocht, uit dezelfde serie, die hadden ze daar nu ook. Ga ik binnenkort ook eens uitproberen.![]()
je kan het ook bestellen via soezie.nl maar ja dan heb je wel verzend kosten das wel minderquote:Op vrijdag 15 april 2005 18:01 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik heb net even op de site van Welkoop rondgekeken, om te kijken of hier in de buurt (Rotterdam / Krimpenerwaard) misschien ook een winkel daarvan is. Nee dus, de dichtstbijzijnde zit in Lisse, en dat is me echt te ver weg. Helaas.![]()
Verder nog even gekeken voor Soezie-meel, maar inclusief BTW en verzendkosten komt de all-in-bruinbroodmix van 2,5 kilo (voor 5 broden dus) op 1,73 euro per brood. Ook niet echt voordelig dus.![]()
Weet iemand waar bruinbroodmeel (of mix) te krijgen is voor maximaal 1 euro per brood, wat toch smakelijk is?![]()
Ja, ik heb uitgerekend dat het zonder de verzendkosten (online bestellen en dan zelf afhalen in Utrecht dus) op 0,83 euro per brood zou komen... maar Utrecht is me ook te ver uit de buurt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:20 schreef glossy het volgende:
je kan het ook bestellen via soezie.nl maar ja dan heb je wel verzend kosten das wel minder
Ik ken helaas niemand met een Makro-pasje. Heb je voor Lucas Klamer ook een pasje nodig, en waar zit die?quote:Op vrijdag 15 april 2005 19:47 schreef assepoes het volgende:
Er zit ook een wellkoop in Pijnacker, alleen heet ie nu anders, omdat die gefusserd met een ander. Hij heet nu iets van Agrikoop oid. Ik weet het niet meer precies. Misschien een idee?
Ook de Makro verkoopt de soubry mixen in diversen varianten. Of Lucas Klamer. Moet je wel iemand weten met een pasje.
Goeie tip, DinoPK, bedankt!quote:Op zondag 17 april 2005 09:36 schreef DinoPK het volgende:
Ik heb het hier overigens nog niet gelezen, maar de V&D heeft ook een behoorlijk lekkere broodbakmix. Panini wit, bruin en meergranen als ik mij niet vergis. Ik heb het zelf tijdens een aanbieding gekocht, 2 kilo mix voor 2.50 euro als ik mij niet vergis. Ik weet helaas niet de normale prijs, maar het staat me wel bij dat het behoorlijk meeviel.
En de smaak van het brood? Heerlijk, je moet er wat olie aan toevoegen wat het brood altijd net ff wat lekkerder maakt.
Yessss, het is zover!quote:Scootmobiel - maandag 8 november 2004 @ 17:03
Een oven heb ik niet, dus ik moet het brood volledig in de BBM bakken, maar als m'n magnetron ooit nog eens de pijp uit gaat koop ik in ieder geval een combi-magnetron, zodat ik het afbakken ook daarin kan doen.
Ja, dat laatste heb ik ook gemerkt inderdaad, dat is blijkbaar een kwestie van uitproberen. Aan Soezie kom ik hier moeilijk, dus ik ga het binnenkort eens met Soubry uittesten.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:33 schreef glossy het volgende:
ik heb wel is bolletjes gemaakt en later afgebakken.
had toen frans krokant van soezie ,eerste keer was het erg klef en de 2de keer erg zout .
heb het ook wel is gedaan met soezie mix voor luxe brood en dat beviel beter.
je moet alleen er wel bij blijven vind ik als je ze in de combi doet want hoe lang ze er in moeten moet je ff schatten
quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:09 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Ik had dit topic nog nooit gezien (poep in mn ogen, denk ik)
thuis hebben we ook een broodbakmachine, van princess (al 2 jaar) . dingetje doet het altijd goed, alleen lijkt het brood nooit goed te rijzen (kriijgen een soort plofbrood) pas geleden van de molen spullen gehaald en dat brood lukt wel helemaal goed (en is echt heerlijk) snap niet hoe dat komt.
over een halfjaar ga ik het huis uit en dan neem ik zelf ook een broodbakmachine. heerlijk![]()
Die hebben wij ook. Ook bij Marskramer in de aanbieding gekocht. Heel wat maanden geleden.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:13 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik heb de mijne nu ruim een jaar, en na bijna 100 broden doet-ie het nog steeds als nieuw. Echt een aanradertje.![]()
Dit is 'm:
[afbeelding]
Ik heb deze ook, werkt perfect! nog nooit iets mee mislukt en is makkelijk in gebruikquote:Op donderdag 19 mei 2005 11:13 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi Reintje. Zelf heb ik heel goede ervaringen met de BM-2 van AFK... Echt een geweldig machientje. Veel mogelijkheden, het brood lukt altijd goed en hij kwam ook als beste uit de test bij Kassa.
In vergelijking met andere broodbakmachines, die vaak niet eens betere resultaten geven, is hij ook nog eens een van de goedkoopste, dus wat dat betreft is dat voor jou óók ideaal lijkt mij.
Bij de Marskramer hebben ze hem doorlopend, ook als-ie niet in de folder staat. Momenteel kost-ie daar 49,95 euro, maar soms hebben ze ook een aanbieding, dan is-ie meestal 10 euro goedkoper. Je hebt er daar ook altijd 2 jaar garantie op.
Bij Trekpleister hebben ze 'm weleens gehad voor 29,95 geloof ik, en soms hebben andere winkels (o.a. Makro) hem ook in de aanbieding. Je moet maar even kijken waar hij momenteel het voordeligst is.![]()
Ik heb de mijne nu ruim een jaar, en na bijna 100 broden doet-ie het nog steeds als nieuw. Echt een aanradertje.![]()
Dit is 'm:
[afbeelding]
Natuurlijk is dit niet de enige goeie, er zijn uiteraard zat gebruikers die heel tevreden zijn over hun BBM... Maar met deze weet je in ieder geval zeker dat je een prima apparaat hebt voor een heel redelijke prijs.![]()
Succes met je keuze in ieder geval!
Wij hebben vorige week die AFK voor ¤ 32,00 gekocht bij Mediamarkt.quote:Op woensdag 18 mei 2005 21:16 schreef Reintje het volgende:
Culinaire medepeepz!
Ik ben ook van plan een broodbakmachine aan te schaffen. Bij de molen in Terheijden, een dorpje naast Breda, heb ik al een paar keer wat mixen gekocht en gemaakt in de oven. (Waaronder ook echt súperlekkere eierkoeken!)
Als altijd arme student () wil ik natuurlijk wel de goedkoopste met de meeste en beste funkties. Weet iemand toevallig een aanbieding die nu loopt? Van een huisgenoot zou ik evt. een makropas kunnen lenen.
Het probleem is dat ik alles zoals in de handleiding gedaan heb.. :S ..quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:21 schreef glossy het volgende:
je hebt de 1ste keer of te weinig meel gebruikt of te veel water.
zou gewoon afwachten wat het verder gaat doen,en anders alles er uit halen en helemaal opnieuw beginnen.
Handleiding van de broodbakmachine, daar staan recepten enzo in.. die heb ik gevolgt.. het ziet er nu toch wel best uit, is over 10 minuten klaar.. zegt ie althans, of het echt klaar is weet ik niet, anders extra baktijd er boven opquote:Op donderdag 26 mei 2005 12:57 schreef glossy het volgende:
als je het via de handleiding hebt gedaan van je broodmix zou je toch zeggen dat het goed moet zijn
Kheb er extra baktijd op gegooit.. tis nogal kaal namelijk.. over half uurtje eruit halenquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:01 schreef assepoes het volgende:
Ik heb een keertje chocoladebrood gebakken en dat bleef ook erg vloeibaar. Er kwam wel een heerlijk brood uit de machine toen die eenmaal klaar was.
Licht, heb het er nu maar uit gehaald, tis warm en ik denk wel lekker..quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:16 schreef assepoes het volgende:
Wat bedoel je met kaal?
Geen idee, maar ik heb er zelf wel rozijnen door gepleurtquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:25 schreef assepoes het volgende:
Wat voor zoet brood is het? Want bv kaneel/rozijnenbrood blijft erg licht. En is erg lekker.
Ik had dus geen pak voor zoetbroodquote:Op donderdag 26 mei 2005 19:10 schreef glossy het volgende:
ik gebruik nooit de recepten van uit het boekje van de bbm,doe gewoon wat er op het pak staat
Heey, die heb ik die BM-2 .. voor 32 bij de makro (aanbieding) ..quote:Op zondag 5 juni 2005 12:45 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi mensen, vanaf morgen (ma 6 t/m za 18 juni 2005) is de AFK BM-2 weer te koop bij de Marskramer voor 39,99 euro.
(Aanradertje, eventueel ook als Vaderdagcadeau!)
En het AFK-model (de BM-3) voor grotere broden kost daar nu 49,99.![]()
Fijn machientje wel hè? Ik heb er vorige week net m'n 100e brood mee gebakken.quote:Op zondag 5 juni 2005 15:16 schreef daeri het volgende:
Heey, die heb ik die BM-2 .. voor 32 bij de makro (aanbieding) ..
Nou, soms pakt ie niet al het meel meequote:Op zondag 5 juni 2005 15:25 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Fijn machientje wel hè? Ik heb er vorige week net m'n 100e brood mee gebakken.![]()
Psst - de Hema heeft verschillende groottes ronde bakplatenquote:Op zondag 12 juni 2005 16:53 schreef Scootmobiel het volgende:
Effe een vraagje aan de combimagnetronbezit(s)ters onder ons...
Als jullie deeg maken in de BBM en het dan willen bakken in de combi (op de oven-stand uiteraard), bv. voor broodjes ofzo, waar leg je dan die 'deegballen' op?
Ik lees hier nl. net dat ik daar een bakplaat voor nodig heb, maar die zat niet bij de combi, alleen een (grill)rooster. En daar zakken die dingen een beetje doorheen vrees ik, als de boel warm wordt...
En tijdens de ovenfunctie draait het ronde glazen draaiplateau ook altijd, dus daar kan je niet zomaar een apart gekochte (rechthoekige) bakplaat bovenop zetten, lijkt me.
Ik heb er al aan gedacht om aluminiumfolie over dat rooster te leggen, even invetten en dan het deeg erop, maar dan blijven er waarschijnlijk weer flarden folie aan de onderkant van de broodjes plakken...![]()
Of bakpapier, maar wordt de onderkant dan wel bruin en/of gaar?
Misschien is een stevige schaal van dik aluminiumfolie ook wel iets. Van de week even kijken bij de Marskramer ofzo.
Hoe doen jullie dat meestal?
En laten jullie het deeg buiten de BBM rijzen na het mengen, bv. onder een doek of in de oven op een heel lage stand, en kneden het dan (vlak voor het bakken) met de hand in de juiste vorm... of moet je het éérst vormen en dán pas laten rijzen (buiten de BBM dus)?
Heeej, bedankt voor de tip!quote:Op zondag 12 juni 2005 16:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Psst - de Hema heeft verschillende groottes ronde bakplatenspeciaal voor dit soort combimagnetrons. Werkt perfect
en nu staat er 1 in het gamma krantje voor 29.95.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:45 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi mensen, vanaf morgen (ma 6 t/m za 18 juni 2005) is de AFK BM-2 weer te koop bij de Marskramer voor 39,99 euro.
(Aanradertje, eventueel ook als Vaderdagcadeau!)
En het AFK-model (de BM-3) voor grotere broden kost daar nu 49,99.![]()
Die heb ik eergister gekocht, het HE (HC?) HEBR660.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:40 schreef glossy het volgende:
[..]
en nu staat er 1 in het gamma krantje voor 29.95.
als de 1 begint volgt de rest ook vaak.
volgens mij zijn ze allemaal redelijk hetzelfde, je gooit de ingredienten in een bak en de machine doet de rest. Dat Gamma ding ziet er m.i iets aantrekkelijker uit.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:33 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Zit er veel kwaliteitsverschil in die machines ? Bij de Blokker is ook een aanbieding van een Princess BB-machine, voor 29,95. Afrader of aanrader ?
http://www.blokker.nl/dbimages/folders/folder_week25/
Over Princess BBM's heb ik al meerdere keren gehoord dat het brood daarin nog weleens in wil zakken... maar dat hoeft natuurlijk ook niet voor elk model van dit merk te gelden. Zelf heb ik er geen ervaring mee.quote:Op donderdag 23 juni 2005 18:15 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Die Gamma heeft idd meer programma's, ziet er wat groter uit en lijkt ook een tijdklok te hebben die die Princess niet vermeld in de Blokkerfolder.
Ik ga op de bio-toer. Zijn er ook biologische kant en klaar broodmixen voor de BB-machines ?
hee, da's zeker nuttig. Weet jij toevallig ook waar dat metalen stokje voor is? Het einde loopt uit op een platte spiraal, het begin heeft een korte haak. Ik snap niet waar het voor is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:31 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Over Princess BBM's heb ik al meerdere keren gehoord dat het brood daarin nog weleens in wil zakken... maar dat hoeft natuurlijk ook niet voor elk model van dit merk te gelden. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Maar ik zou in ieder geval wel eentje nemen met een tijdklok, en liever meer programma's dan minder.
Over de HE-BR660 (van de Gamma dus) staat hier wat nuttige info. Lijkt me een prima apparaat.
Biologische kant-en-klare broodmixen heb ik nog niet gezien, maar misschien moet je eens bij een reformzaak kijken, die hebben in ieder geval wel het gewone biologische broodmeel.![]()
OMG, dat ik daar niet opgekomen benquote:Op donderdag 23 juni 2005 22:01 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.![]()
die mis ik ook al in de mijne, een vriend van mij heeft het wel. Daar kun je volgens mij je maatschepje en je gist in bewaren ofzo.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:57 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Dat witte bakje wat je erin kan schuiven voorin, moet dat erin als je bakt ? Wat is de functie daarvan ?
Heb toch maar de AFK bm2 besteld. Scheelt aanzienlijk in de kosten t.o.v. de Hemaquote:Op donderdag 30 juni 2005 13:18 schreef Scootmobiel het volgende:
Hm, ik ga toch maar eens kijken bij de Hema, voor die broodmixen...![]()
Ik heb de Hema-folder net even bekeken. Hun broodbakmachine lijkt van buiten bijna hetzelfde als de AFK, alleen dan met het Hema-logo erop. Helaas staan er verder geen gegevens bij, zelfs geen prijs, dus zo valt er weinig te vergelijken.![]()
Als je 'm in de winkel ziet, moet je maar even kijken hoeveel programma's die machine heeft, wat het vermogen is (in Watt) en wat hij kost, dan kunnen we beide machines met elkaar vergelijken.![]()
Goeie keus, daar zal je beslist veel plezier van gaan hebben!quote:Op donderdag 30 juni 2005 14:51 schreef Yorout het volgende:
Heb toch maar de AFK bm2 besteld. Scheelt aanzienlijk in de kosten t.o.v. de HemaVandaag een paar stukjes van de pesto mix op en die is erg OK (gemaakt in een panasonic van mijn collega).
![]()
Bedankt voor de moeite alvast! Volgens mijn collega zou het grote schepje (tablespoon) ongeveer 10 gram droge gist moeten zijn. Ik ga vandaag ook nog even kijken voor een digitale weegschaal.quote:Op maandag 4 juli 2005 23:37 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik heb het net even uitgeprobeerd op m'n digitale keukenweegschaal, maar helaas meet die alleen met hele grammen tegelijk, dus niet met cijfers achter de komma.
Ik heb het maatschepje erop gelegd, de weegschaal op nul gezet en gedroogde gist (van dr. Oetker) in het kleine deel (= theelepelmaat) gestrooid tot het vol was, maar de weegschaal kwam nog niet op 1 gram, hij bleef op nul staan, omdat het gewicht van de gist kennelijk minder dan 1 hele gram was.
Hoeveel het precies is heb ik dus niet na kunnen gaan, helaas... Misschien heeft iemand anders nog een wat nauwkeurigere weegschaal?
Geweldig dat je meteen al zo'n goed resultaat had trouwens, met die Hema-mix. Ik ga er binnenkort ook even voor kijken!![]()
Graag gedaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 09:59 schreef Yorout het volgende:
Bedankt voor de moeite alvast! Volgens mijn collega zou het grote schepje (tablespoon) ongeveer 10 gram droge gist moeten zijn. Ik ga vandaag ook nog even kijken voor een digitale weegschaal.
Ik heb inmiddels alle 3 de Hema mixen gemaakt, alleen de pesto was wat minder gerezen. Maar ik heb gemerk tdat als ik de timer gebruk en het brood s'nachts laat maken, het brood minder goed rijst. Hebben jullie dat ook met de AFK?
Vannacht ook een zonnebloempit mix van de AH gemaakt en die is ook wat minder gerezen maar hij ziet er verder erg goed uit. Wat compacter dus maar dat vindt ik niet zo erg. Ik ga hem straks aansnijden![]()
Ja, hoor! Gewoon, na de "piep" (zie je instructieboekje) de krenten erin doen!quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je eigenlijk ook krentenbrood maken in de broodbakmachine?
Mais brood mix heb ik hier in Schiedam gewoon bij de molen gehaald. Heb je geen molen in de buurt met winkel?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:18 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, maisbrood wil ik ook eens proberen. Een tijdje al, maar heb tot zover nog nergens maismeel kunnen vinden. Reformhuis misschien ofzo?![]()
Van de week heb ik die drie Hema-mixen ook gekocht, en ik wil zien vandaag wat broodjes te maken van die tomaten-kaas-mix. Lijkt me lekker.![]()
Doorsnee supermarkt zal het niet hebben denk ik. Misschien de konmar. Anders misschien via internet.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 19:32 schreef Scootmobiel het volgende:
Helaas niet, nee... Maar ik zoek nog even verder. Misschien heb ik er gewoon overheen gekeken in de supermarkt.![]()
Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:28 schreef Harry_Sack het volgende:
Weet iemand misschien wat leuke adresjes waar je grotere hoeveelheden meel kunt kopen? En dan dus niet van dat vezelarme tarwemeel dat je voor 19 cent in de supermarkt koopt, maar een beetje goed meel zodat je die vezels niet achteraf hoeft toe te voegen
Ik weet dat mijn pa vroeger in de buurt van Alkmaar bij een molen zakken van 50 KG kocht. Dat was eind jaren 80, dus de kans is groot dat dit allang niet meer bestaat...
hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?quote:Op maandag 11 juli 2005 08:16 schreef Yorout het volgende:
[..]
Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.
Dit is een stap in de goede richting: http://molen.pagina.nl/quote:Op maandag 11 juli 2005 09:02 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?
Daar heb ik geen last van met de AFK.quote:Op maandag 11 juli 2005 12:30 schreef poemojn het volgende:
Hoe maken jullie de opening in de deeghaak schoon? Bij mij blijft daar vaak nog wat in zitten, met de afwasborstel erin past niet, dus pruts ik nu nog wat met prikkertjes.. iemand een beter idee?
't Is trouwens de Tefal broodbakmachine.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |