abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 19:44:16 #1
7074 moussy
kuttekop
pi_23613376
vervolg van; Broodbakmachine deel 3

www.schlecker.com

6 granen brood

voor mij onbekend brood Schrot & Korn

Volkoren

6x 500 gram voor 3,45 en de 6 granen broden zijn errug lekker
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23613749
spot niet met mij
pi_23614108
Mn moeder heeft zo'n ding, wel lekker brood. vandaag ging ze der 1 maken met banaan
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_23616728
Ben nu lekker krentenbolletjes aan het maken.....
pi_23620820
Wat een leuke topicreeks.
Ik heb hem vanavond helemaal doorgeploegd en dank hierbij alle posters. Met een speciale vermelding van Pietverdriet: er is mij heel veel helderder geworden, Piet.
Ik bak al jaren in een prehistorische Inventum BM28, die nu bezig is te overlijden, naar het lijkt.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_23621103
Was uitgeschoten met het poedersuiker toen ik witte puntjes ging maken
Puntjes waren dus een beetje zoet hihi
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_23626204
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 22:02 schreef pirke64 het volgende:
Ben nu lekker krentenbolletjes aan het maken.....
Ha, ik krijg er ook al trek in!!
Kan je daar misschien even een recept van geven? Ik heb het zelf ook al een paar keer geprobeerd (met witbroodmeel van Soubry, krenten, rozijnen, wat kaneel enz.), maar ze smaken nog niet genoeg naar krentenbollen, vind ik. Dat kenmerkende aroma krijg ik er maar niet aan, het blijft teveel naar gewoon witbrood smaken.
Doe jij er nog bepaalde ingrediënten aan? Of ben ik nou gewoon te krenterig geweest met de krenten en rozijnen??

Ik doe meestal ook wat vanille-aroma (van Baukje) aan m'n zoete baksels. Dat geeft net even wat extra's eraan (aanrader! ).

Heeft iemand hier trouwens nog een leuk recept voor een kerstbrood (stol)?
Ik wil het eens gaan proberen met hazelnoten, amandelspijs en dergelijke.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 28 november 2004 @ 17:49:29 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23629144
quote:
Op zondag 28 november 2004 00:52 schreef OllieA het volgende:
Wat een leuke topicreeks.
Ik heb hem vanavond helemaal doorgeploegd en dank hierbij alle posters. Met een speciale vermelding van Pietverdriet: er is mij heel veel helderder geworden, Piet.
Dank!
Heb je ook geexperimenteerd met prefermenten en zuurdesems?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23638313
Krentenbolletjes:

- 250 gram witte bloem
- 250 gram bloem voor koekenbrood of boerenluxe (witte bloem kan ook).
- 11 gram droge gist (is best veel)
- 1 eidooier
- 325 ml water
- 10 gram suiker of honing
- 30 gram boter of olie
- 10 gram zout
- 200 gram (of wat meer) gewelde, droog gemaakte rozijnen.
- Optioneel: Flinke eetlepel cocos (Geeft een lekkere zoete smaak)

- Stand "deeg" van broodmachine
- Rozijnen toevoegen na de piep.
- Hierna 12 bolletjes (circa 90-100 gram) maken
- 45 minuten op warme plaatse, afgedekt laten rijzen
- Insmeren met geklopt ei voor de mooie bruine kleur en glans.

Oven voorverwarmen op 240 °C, circa 15 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is.

Zo maak ik ze altijd, erg lekker!
Soms voeg ik ook tropische noten mix (Aldi) toe of Muesli.

Het koeken meel zorgt ervoor dat je iets meer de kleur en smaak van krentenbrod krijgt, het is iets geler. Ook de rozijnen zorgen voor een gele kleur, vooral als er een aantal stukgekneed zijn. Je kan ook in het begin 20% van de rozijnen toevoegen, deze worden dan stukgekneed en geven een gele kleur aan het deeg.

Dit deeg is ook goed als basis voor een kerststol te gebuiken, voeg wat extra vruchten en noten toe met wat in het deeg gerold spijs.

Succes!
Pedro
  maandag 29 november 2004 @ 11:48:24 #10
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23639863
ik had laatst krenten brood gemaakt was ook erg lekker.
500 gr all in 1 mix (witbrood)
zakje krenten
beetje suiker
300 ml water
bij de piep de de krenten er in gedaan,wat een kabaal maakt dat dan,en als hij klaar was en bijna ging rijzen heb ik het nog ff gekneed want anders zitten de krenten er niet goed in,blijft alles bijna onder in zitten.

maar nu nog 3 weken wachten dan kan ik weer brood bakken dan zijn we verhuist.
pi_23643395
Pirke64 en Glossy, hartelijk bedankt voor jullie krentenbollenrecept!
Ik ga het beslist proberen, lijkt me erg lekker.

Ik heb helaas geen oven, maar m'n broodjes heb ik ook al eens in de BBM afgebakken. (Ging best goed, alleen werden ze een beetje erg geplet door de vorm van het bakblik...)

Met krentenbollen moet het dus ook wel kunnen denk ik.
Ik ben benieuwd, en wanneer ik het uitgeprobeerd heb zal ik jullie het resultaat laten weten.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:49:58 #12
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23676614
Vanavond heb ik speculaasbrood gebakken; van briochemeel van Soubry met twee eetlepels speculaaskruiden erdoor. Erg lekker met een likje boter en wat suiker
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23687508
Coolbabe, heb je 100% briochemeel gebruikt? De laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een vrij compact brood. Gebruik het nu meestal 1:1 met gewone bloem voor een betere kruim. Maar misschien (waarschijnlijk) lag het aan mij.
  woensdag 1 december 2004 @ 09:50:56 #14
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23688296
Ik heb 320 gram briochemeel, 20 gram gewoon meel, 3,5 gram gist, 35 gram olie, een snufje zout, 170 ml warm water en 2 lepels koekkruiden gebruikt. Misschien had er nog wel wat vanillesuiker in gemogen maar hij was zo ook al lekker, en absoluut niet droog of compact.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23690265
Thanks voor de info, klinkt niet verkeerd, ga ik ook eens proberen!

Ik had vorige week een speculaas cake gebakken die ook erg lekker was en gretig aftrek vond hier in huis.
pi_23693489
Heerlijk alle recepten voor de donkere dagen!

Het volgende recept is niet specifiek voor de komende dagen (gebruik het zelf bijna elke dag) Volgens mij stond het er nog niet tussen, kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.

(in volgorde hoe ik het in het blik doe)
1 pakje (200 ml) sinasappelsap van de aldi of lidl, van die waterige...
1 ei
snufje zout
scheutje olijfolie of roomboter
grote lepel suiker
175 gram witte bloem
175 gram volkoren bloem (soubry)
4 a 5 gram gist
evt. sesamzaadjes

mengen, rijzen en bakken op standje 3 korst A (inventum BM..) - volkoren brood lichte korst

tot nu toe vrijwel altijd tot een kleinstukje onder het glaasje met een heerlijke knapperige korst.
  woensdag 1 december 2004 @ 14:48:50 #17
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23694411
kreeeg net het soezie blad weer binnen via email.staan weer een hoop lekkere recepten op
pi_23700539
Het soezie blad deed t bij mij niet via de mail .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
  donderdag 2 december 2004 @ 09:25:56 #19
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23708015
bij mij ook niet maar heb de recepten die voor op staan op gezocht via de site van soezie
pi_23782243
Ik heb m teruggebracht en nu van de marskramer en die werkt tot nu toe idd beter.
pi_23786356
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:19 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Ik heb m teruggebracht en nu van de marskramer en die werkt tot nu toe idd beter.
Fijn voor je!
Welke heb je gekocht bij de Marskramer, de AFK of de Princess? Ze hebben daar namelijk beide merken.
pi_23787288
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dank!
Heb je ook geexperimenteerd met prefermenten en zuurdesems?
Zuurdesembrood heb ik helaas nooit leren eten.
Met prefermenten wil ik zeker gaan experimenteren, maar ik moet nu eerst bezig met mijn eigen recepten. Mijn ouwe Inventum is namelijk inderdaad overleden: het element was niet goed meer. (Dat is niet zo raar, na vijf jaar bakken, trouwens)
Er staat nu een panasonic, en die doet het toch een beetje anders, dus ik moet mijn recepten aanpassen. Mijn volkorenbrood bijvoorbeeld heeft de neiging een centimeter of twee in te zakken in de panasonic wanneer ik er zonnebloempitten, lijnzaad, oregano en basilicum aan toevoeg. Ik vraag me af of ik dat kan verhelpen door wat meer water te gebruiken, of dat het dan juist erger wordt.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 5 december 2004 @ 22:29:41 #23
45206 Pietverdriet
pi_23787509
Zuurdesem is een kwestie van wennen, dat klopt, maar een zuurdesem hoeft niet zo zuur te zijn als karnemelk hoor, en je kan zuurdesem combineren met gist.
Het voordeel is dat je van roggemeel brood kan bakken (lukt niet met alleen gist) en de structuur en smaak van je brood worden mooier. Je kan de hoeveelheid zuurdesem beperken om het brood niet overdreven zuur te hebben. Ik eet het intussen graag, en vind intussen het brood van de Nederlandse bakkers slecht.
  zondag 5 december 2004 @ 22:32:10 #24
45206 Pietverdriet
pi_23787569
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:21 schreef OllieA het volgende:

Er staat nu een panasonic, en die doet het toch een beetje anders, dus ik moet mijn recepten aanpassen. Mijn volkorenbrood bijvoorbeeld heeft de neiging een centimeter of twee in te zakken in de panasonic wanneer ik er zonnebloempitten, lijnzaad, oregano en basilicum aan toevoeg. Ik vraag me af of ik dat kan verhelpen door wat meer water te gebruiken, of dat het dan juist erger wordt.
Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt. Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.
pi_23787742
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt.
Als ik die extra ingrediënten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?
quote:
Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.
Zal ik zeker proberen. Dank je, Piet.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 5 december 2004 @ 22:43:16 #26
45206 Pietverdriet
pi_23787803
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:39 schreef OllieA het volgende:

[..]

Als ik die extra ingrediënten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?
Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.
pi_23787959
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sja, brood blijft een moeilijk product. Zijn heel veel factoren die meespelen.
Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 5 december 2004 @ 22:58:05 #28
45206 Pietverdriet
pi_23788158
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

Precies. Maar dat vind ik dan ook wel weer het leuke eraan.
Jep.
Als je je in gaat lezen erin blijf je nieuwe dingen tegenkomen, en het is aan materiaalkosten nog een goedkope hobby ook.
pi_23804080
De AFK en t smaakt voortreffelijk!
pi_23829452
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:00 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
De AFK en t smaakt voortreffelijk!
Gefeliciteerd!
Je zult er vast veel plezier van hebben. Ik heb er inmiddels (sinds april 2004) 67 heerlijke broden mee gebakken, waaronder ook zoete en hartige in allerlei varianten, en ook een keer cake. Mijn volgende project gaat een kerststol worden, op basis van het krentenbolletjesrecept van pirke64. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
pi_23837299
stond ook een in t laatste soeziblad. Zag er goed uit. Als je wil kan ik m wel posten.
pi_23837479
Graag!
Alvast bedankt.
pi_23839910
Kerststol

Benodigdheden:
500 g All-in-Mix voor Luxebrood
250 ml water
6 g verse of 3 g droge gist
150 g marsepein
100 g gekonfijt fruit
100 g rozijnen
100 g hazelnoten
5 g citroenraspsel
poedersuiker

HOE GA JE TE WERK?
Doe de mix, de gist en het water in de broodmachine.
Start het programma voor rozijnenbrood. Rooster
de hazelnoten en verwijder het bruine laagje. Doe de
noten in een zakje en rol ze fijn met een deegrol. Neem
na het geluidssignaal het deeg en de kneedhaak uit de
machine zonder het programma te onderbreken. Heeft
je machine een noten- en rozijnenstrooier, doe dit dan
na de tweede kneedtijd (raadpleeg de handleiding
van je toestel). Hak het deeg in stukken en meng er
het gekonfijt fruit, de rozijnen, de hazelnoten en het
citroenraspsel door. Voeg het geheel weer samen tot
een bol. Laat het deeg even rusten. Kneed de marsepeinstaaf
mals met de handen en maak er een cilinder
van. Plaats de deegrol midden op het deeg en rol het
middelste gedeelte uit tot een dikte van ongeveer
2 cm. De uiteinden boven- en onderaan laat je dik. Leg
de marsepein op het uitgerolde gedeelte van het deeg
en vouw dicht met de dikke uiteinden tegen elkaar. Leg
het deeg met de dichtgevouwen flappen naar boven
terug in het bakblik. De machine werkt de rest van het
programma verder af. Bestuif het brood direct na het
bakken met poedersuiker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Little_angel_nr1 op 08-12-2004 20:39:32 (Benaming recept) ]
pi_23845771
Bedankt voor het kerststol-recept, ik ga het beslist proberen!
pi_23848988
Succes Scootmobiel!
Recept hierboven ziet er ook erg goed uit, ik gebruik meestal amandelspijs ipv marsepein maar het is allebei erg lekker.

Gisteren weer 14 krentenbolletjes gebakken en 16 tijgerbolletjes.... het blijft leuk!
De tijgerbolletjes waren voor het eerst, ze zijn erg leuk geworden, en vooral LEKKER !!

Paar dagen geleden ook kaasbrioches gemaakt, die kregen geen kans om af te koelen
pi_23850758
Dank je!

Ik heb gisteren net weer amandelspijs (Baukje) meegebracht van Super de Boer, dus in plaats van marsepein kan ik die dus ook gewoon gebruiken.
Hoe krijg je trouwens dat 'tijger-effect' op die tijgerbolletjes? Speciaal laagje wat dan 'uitzet' of zo?
pi_23850848
Inderdaad

Even uit het hoofd:
200 ml water van 80 graden mengen met 50 gr paneer meel.
Half uurtje laten staan.
5 gram suiker en 2 gram droge gist toevoegen aan het afgekoelde mengsel.
20 minuutjes laten staan.
4 gram zout en een eetlepel olijfolie toevoegen.
Goed mengen.

Hiermee het brood rijkelijk insmeren voor het rijzen en dit na 20 minuten nogmaals herhalen.
Bij het afbakken ontstaat een korst die na enige tijdin de oven gaat knappen en barsten wat het tijgereffect geeft. Werkt perfect!
pi_23850888
Marsepein in een stol??? Nee!!! Lekker, echte amandelspijs.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:33:16 #39
45206 Pietverdriet
pi_23851162
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:19 schreef Evil-Cherry het volgende:
Marsepein in een stol??? Nee!!! Lekker, echte amandelspijs.
Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:41:10 #40
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_23851339
We hebben een hele tijd een bbm gehad (inventum BM05), maar die is stuk gegaan (brood wilde niet meer rijzen, zelfs Koopmans alles-in-1 mixen niet). Ik wil nu voor de kerst een nieuwe machine kopen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet hebben. Richtprijs is rond de 100 euro. Iemand tips?
  donderdag 9 december 2004 @ 12:15:11 #41
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23851972
de inventum bm25 die ik heb was denk half jaartje geleden ofzo 99 euro.
en de gamma heeft er ook 1 in de aanbieding tenminste van de week nog wel en die was 29 euro,weet alleen niet welk merk het is
pi_23853155
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, euh, zoveel verschil is er niet tussen marsepein en amandelspijs.
Nee, vanuit de basis niet, behalve de fijnheid, maar spijs moet je op je plakje stol kunnen smeren
pi_23864860
Pirke64, bedankt voor het recept voor het 'tijgerbolletjeseffect'!
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:41 schreef Chevalric het volgende:
We hebben een hele tijd een bbm gehad (inventum BM05), maar die is stuk gegaan (brood wilde niet meer rijzen, zelfs Koopmans alles-in-1 mixen niet). Ik wil nu voor de kerst een nieuwe machine kopen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet hebben. Richtprijs is rond de 100 euro. Iemand tips?

Hoi Chevalric, ik heb ff voor je 'gegoogled' (wat een woord!) en hier een overzicht gevonden met vergelijkingen tussen verschillende BBM's. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zelf ben ik erg enthousiast over de AFK BM-2 (momenteel weer in de aanbieding bij de Marskramer), en na wat modellen vergeleken te hebben is mij opgevallen dat de AFK ongeveer dezelfde mogelijkheden en eigenschappen heeft als de Inventum BM05, die je gewend bent. Meer info kan je lezen in de posts in het vorige deeltje van dit BBM-topic:
Broodbakmachine deel 3

De Marskramer-aanbieding die ik daar vermeld heb staat niet meer in de (december)folder, maar in de Marskramerwinkels hebben ze hem gewoon nog staan, ik dacht voor 39,95 euro. Ik kan hem je echt aanraden.
Little_Angel_Nr.1 zocht ook een nieuwe BBM, heeft toen voor de AFK gekozen en is er erg blij mee, het resultaat was 'voortreffelijk', zei ze.
En je bent er heel wat goedkoper mee uit dan met een machine van rond de 100 euro, die vaak niet eens beter hoeft te zijn.

Op deze site kan je wat ervaringen lezen van Inventum- en AFK-gebruikers, en hier staan nog wat ervaringen met diverse machines, zodat je ze onderling kunt vergelijken.

Veel succes!

[ Bericht 3% gewijzigd door Scootmobiel op 09-12-2004 22:14:20 ]
pi_23979046
wij hebben nu ook zo'n ding.
Eerste brood was helaas niet goed gaar van binnen.
Zal wele een verkeerde stand zijn geweest ofzo.

Nog maar een keertje overnieuw proberen
Do what you love, love what you do!
pi_24001529
Het allereerste brood in mijn nieuwe machine staat nu te bakken

Ik ben benieuwd wat ervan komt. Het is een beetje vogelen met alle standen en opties die erop zitten, zo'n handleiding is ZO volledig dat je door de broden de korst niet meer ziet
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
pi_24078117
Ik heb het recept dat ik heb gepost voor de kerststol net geprobeerd. Volgens de heren hier mag ik er nog wel meer maken. Gaat vandaag waarschijnlijk nog op. Heb wel amandelspijs gebruikt i.p.v. marsepein.

x Little Angel Nr1
  zondag 19 december 2004 @ 16:46:49 #47
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24084120
ik heb vandaag na weken ook weer me broodbakmachine gebruikt,we zzijn gister verhuist dus gelijk geinstaleerd dat ding en vanmorgen kwamen we beneden en het rook heerlijk naar versgebakkenbrood
pi_24104811
Ik heb vanmiddag mijn kerstpakket opgehaald: een broodbakmachine (Severin BM 3983) met een klein startpakketje. In dit pakketje zitten onder andere twee pakjes kant-en-klaar mixen. Nou is me 1 dingetje alleen niet helemaal duidelijk. Op de verpakking van mijn appel-kaneelbroodmix staat het volgende:
quote:
Voor bereiding in de broodbakmachine:

- 500 gram appel-kaneelbroodmix
- 200 ml. koud water
- bakprogramma rond de 2 uur
- voor korstkleur (crust) licht kiezen
Voordat ik mijn eerste brood gelijk verknoei, vraag ik me of hoe het zit met dat bakprogramma. Mijn bbm bevat namelijk 12 programma's. Ik heb alleen geen idee welk programmma ik hiervoor moet nemen. Geldt die 2 uur vanaf het begin, of pas vanaf het eigenlijke bakken. Het korste complete programma van mijn bbm is ongeveer 2:15 uur lang, maar is een snel standaardprogramma. Echter, het bakken zelf duurt nooit langer dan een uur.

Hoe moet ik dit doen?

* groningerstudent is een volslagen beginneling op het gebied van broodbakken
Bananenyoghurt...
  maandag 20 december 2004 @ 18:40:25 #49
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24105922
ik doe altijd programma 1 ik heb ook iets van 12 programma's er op zitten,en programma 1 is bij mij voor wit brood en zo simpele programma eigenlijk .

lees anders ff het boekje door wie weet word je daar wijzer uit
pi_24106552
Hoi groningerstudent.
Als het goed is, staat er in de handleiding wel ergens een tabel van alle programma's, daar heb ik zelf veel aan gehad toen ik net begon.
Het woord 'bakprogramma' is inderdaad wat misleidend, maar je kunt er wel van uit gaan dat hiermee het hele programma bedoeld is, dus niet alleen de baktijd.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat in dit recept een programma van 2 uur aanbevolen wordt... Een gemiddeld, 'normaal' brood (= gewoon bruin- of witbrood) heeft ongeveer 3 uur nodig in totaal, waarvan 1 uur voor het bakken zelf. (Voor zover ik weet is dat op de meeste BBM's programma 1, zoals glossy ook al zei.) Voor sommige soorten brood zijn de snelprogramma's meer geschikt, bv. bij het bananen-notenbroodrecept in de handleiding van mijn BBM.

Het kan zijn dat het in jouw recept iets te maken heeft met de zoetheid van de broodmix, want als er veel suiker in zit (wat ik me bij een appel-kaneelbroodmix best voor kan stellen), dan heb je soms een wat korter programma nodig, omdat anders de suiker teveel aanbrandt en het brood te donker wordt.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom in jouw recept de korststand 'licht' wordt aanbevolen.
Kijk eens in de handleiding of er ook een programma bij staat met de aanduiding 'SWEET' of zo, dat is meer geschikt voor zoete broden.

Als ik jou was, zou ik eerst voorzichtig beginnen met een gewoon 'basisbrood' (programma 1, bruin of wit, zonder allerlei 'toeters en bellen'), dat is het makkelijkst. In de supermarkten vind je daarvoor allerlei handige broodmixen, o.a. van Koopmans of van Atlanta. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kan je altijd nog andere variaties uitproberen, zoals appel-kaneelbrood, lijkt mij.

In ieder geval veel succes ermee!
pi_24107371
Ik heb in het kader "ach, het was toch een gratis kerstpakket " een kleine drie kwartier geleden maar programma 1 gedaan voor het brood. Ik kan er toch niets mee verliezen. Die twee uur verbaasde mij inderdaad ook. Vooral omdat ik die kreet bakprogramma zo dubieus vond. Nou ja, ik zie straks wel weer hoe het uitpakt.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik laat wel even weten hoe ie eruit gekomen is.
Bananenyoghurt...
pi_24110936
Nou, hij is goed gelukt. Viel allemaal weer mee gelukkig.
Bananenyoghurt...
pi_24111011
Gefeliciteerd!
Wat voor een brood is het, en hoe lang was het programma?
pi_24112142
quote:
Op maandag 20 december 2004 17:40 schreef groningerstudent het volgende:
Ik heb vanmiddag mijn kerstpakket opgehaald: een broodbakmachine (Severin BM 3983) met een klein startpakketje. In dit pakketje zitten onder andere twee pakjes kant-en-klaar mixen. Nou is me 1 dingetje alleen niet helemaal duidelijk. Op de verpakking van mijn appel-kaneelbroodmix staat het volgende:
[..]

Voordat ik mijn eerste brood gelijk verknoei, vraag ik me of hoe het zit met dat bakprogramma. Mijn bbm bevat namelijk 12 programma's. Ik heb alleen geen idee welk programmma ik hiervoor moet nemen. Geldt die 2 uur vanaf het begin, of pas vanaf het eigenlijke bakken. Het korste complete programma van mijn bbm is ongeveer 2:15 uur lang, maar is een snel standaardprogramma. Echter, het bakken zelf duurt nooit langer dan een uur.

Hoe moet ik dit doen?

* groningerstudent is een volslagen beginneling op het gebied van broodbakken
[offtopic] Volgens mij weet ik waar jij werkt
pi_24120177
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 00:06 schreef Scootmobiel het volgende:
Gefeliciteerd!
Wat voor een brood is het, en hoe lang was het programma?
Heb de appel-kaneelmix gedaan op programmaatje 1 (standaard). Totale looptijd 3:25 uur. Brood is er perfect uitgekomen.
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 01:13 schreef Allan24 het volgende:

[..]

[offtopic] Volgens mij weet ik waar jij werkt
Jij weet het correct. De foto op je weblog ziet er wel akelig herkenbaar uit...
Bananenyoghurt...
pi_24201688
Gisteren heb ik m'n eerste kerststol gebakken. En hij is lekker!
Wel een beetje aan de compacte kant, maar verder prima gelukt. Volgende keer nog ietsje meer gist erin, dan wordt-ie vast wat luchtiger!

Ik heb er rozijnen, hazelnoten, gember en wat sukade in verwerkt, en amandelspijs uiteraard. Verder nog wat kaneel en nootmuskaat toegevoegd, en na het rijzen de bovenkant ingesmeerd met ei en bestrooid met amandelschaafsel.

Dit is 'm:

[ Bericht 2% gewijzigd door Scootmobiel op 25-12-2004 15:55:53 ]
  zondag 26 december 2004 @ 10:18:23 #57
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24214439
ik heb gister chocolade brood gemaakt en vanmorgen geproeft was best wel te eten
pi_24214854
quote:
Op zondag 26 december 2004 10:18 schreef glossy het volgende:
ik heb gister chocolade brood gemaakt en vanmorgen geproeft was best wel te eten
En waar is het recept?

Dit klinkt nl erg lekker
  maandag 27 december 2004 @ 09:44:23 #59
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24231298
quote:
Op zondag 26 december 2004 11:17 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

En waar is het recept?

Dit klinkt nl erg lekker
mix voor witbrood ik gebruik altijd al in 1 mix,na de pieptoon bakvaste chocolade druppels (100 gr) toevoegen en toen het brood klaar was heb ik er gesmolten chocola er over gegoten.
heel simpel en heel lekker
  maandag 27 december 2004 @ 17:21:52 #60
83951 rashudo
project 2501
pi_24238069
Ik heb daarnet vetbrood gemaakt.. ik vond het best lekker maar te zoet en te cake-achtig. Ik gooi er voortaan wat minder zoetstof in en wat meer bakpoeder zodat het wat luchtiger wordt en meer kan rijzen. Ik ga er misschien ook nog wat zemelen doorheen gooien zodat het meer op echt brood en minder op cake lijkt.

Hebben er meer mensen ervaring / tips met vetbrood?

Voor wie ook wil hier het recept (ik heb dit maal 3 gedaan en vond het nog veelste weinig )

25 gram proteinpoeder
1 ei
60 ml slagroom
1 theelepel bakpoeder
zoetstof ( 1/4 maatdopje natrena vloeibaar )

Vetbrood is btw. perfect geschikt voor het Atkins-dieet, er zitten bijna geen koolhydraten in! Het was na 1 uur en 10 minuten al klaar.

PS:
Proteinepoeder zou je moeten kunnen vinden bij kruidvat, minerva, de tuinen, reform of andere soorgelijke winkels.
Their eyes opaque.
pi_24275907
Ik heb ook weleens een vetbrood gemaakt. Je kunt er ook lijnzaad door doen, smaakt prima!
Ik kwam er net achter dat ik mijn mengvleugeltje per ongeluk weggegooid heb. Hoe stom kun je zijn!
nu eens kijken of ik ergens een nieuwe op de kop kan tikken, het gaat om een inventum BM20... ideetjes? Of kan ik beter een nieuwe BBM kopen?
  woensdag 29 december 2004 @ 14:28:13 #62
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_24276246
Bij Hermes Electronics in Utrecht zijn ze te koop, ook online: http://www.h-e.nl (Huishoudelijk > Keuken apparaten > Broodbakker toebehoren). Hij kost 8,95
  woensdag 29 december 2004 @ 16:19:32 #63
45206 Pietverdriet
pi_24278375
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:28 schreef Chevalric het volgende:
Bij Hermes Electronics in Utrecht
Dure shop trouwens, Kitchenaid voor 499 euro plus verzenden, als je op ebay.de kijkt vind je vele aanbieders die het voor 150 tot 170 euro minder doen.
pi_24278555
Ik denk dat ik maar eens een kijkje ga nemen in het onderdelenhuis in de stad
pi_24463255
Vandaag maar weer eens een broodje gebakken, ik had een pak Koopmans voor witbrood en heb daar rozemarijn bij gedaan en het is heerlijk.

Iemand misschien een idee hoe het kan dat dat brood zo zacht is? Komt dat doordat er in die kant en klare mix zoveel andere dingen zitten om het zo zacht te krijgen of komt het (misschien wel mede) doordat er behoorlijk wat margarine/olie bij moet (25 gram) terwijl ik er normaal iets van 10 gram bij moet doen volgens het boekje dat bij mn bbm zit...

Oftewel, zou mijn andere niet kant en klare mix brood ook zachter worden als ik er meer olie bij doe?
Fake it till you make it...
pi_24465560
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:46 schreef Nijna het volgende:
Vandaag maar weer eens een broodje gebakken, ik had een pak Koopmans voor witbrood en heb daar rozemarijn bij gedaan en het is heerlijk.

Iemand misschien een idee hoe het kan dat dat brood zo zacht is? Komt dat doordat er in die kant en klare mix zoveel andere dingen zitten om het zo zacht te krijgen of komt het (misschien wel mede) doordat er behoorlijk wat margarine/olie bij moet (25 gram) terwijl ik er normaal iets van 10 gram bij moet doen volgens het boekje dat bij mn bbm zit...

Oftewel, zou mijn andere niet kant en klare mix brood ook zachter worden als ik er meer olie bij doe?
Ja, vast wel, want meer olie maakt het brood inderdaad een stuk zachter. En 25 gram lijkt me ook wel erg veel, trouwens... Ik heb al vaak gemerkt dat je het beste zoveel mogelijk de hoeveelheden en verhoudingen uit het boekje van de BBM aan kunt houden, dat levert meestal betere resultaten op dan precies de aangegeven hoeveelheden in het recept volgen.

Heeft iemand hier trouwens met de feestdagen nog lekkere 'creaties' gemaakt?
pi_24470826
Ik ga het volgende keer dat ik een brood bak met gewoon meel en alles (dus niet kant en klaar uit een pak) het wel eens even proberen met wat meer olie... Als het niks is dan weet ik dat ook weer .
Fake it till you make it...
pi_24476713
Leuk topic om door te lezen. Ga binnenkort maar zelf aan de slag. Heb geen bbm, zou er ook helaas geen tijd voor hebben, helaas. De keren dat ik wel tijd voor heb, ga ik wel zelf kneden, heb hiervoor nog een grote kenwood staan. Kneedt al weer 30 jaar als een zonnetje! Een goeie zuurdesem promotour van Piet trouwens, maar zeker niet onterecht. Ben er zelf nooit fan van geworden, maar zo nu en dan is het echt lekker. Ik ga wel eens toerskien en dat zit je in die Oostenrijkse hutten al snel vast aan dergelijk brood, vaak hard genoeg om iemand mee dood te gooien. Geef het een paar dagen en je geniet ervan!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 9 januari 2005 @ 21:34:11 #69
34891 melonovy
La Kutschie
pi_24491293
Wat is jullie vers houdt tip?
En ik ben ook op zoek naar de gouden tip om nette plakken te snijden!

Moussy en andere ouders, eten jullie kleine kinderen het brood ook graag?

Ik heb mijn BBM al een hele poos niet meer gebruikt, omdat het brood oud werd zodra die klaar was, ik geen mooie plakken kan snijden en mijn dochter niet altijd even genoot van het brood (kan ook mede veroorzaakt worden door de andere genoemde oorzaken )
Ik wil dan wel weer eens wat bakken, maar dan moet het wel naar mijn zin gaan
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 9 januari 2005 @ 22:52:52 #70
45206 Pietverdriet
pi_24492867
Brood lang vers houden?
Bak brood van roggemeel/zuurrdesem, dat blijft lang en smakelijk.
Brood van tarwemeel wordt snel oud, en middeltjes om het langer vers te houden (vet bv) maken het brood minder lekker.
  zondag 9 januari 2005 @ 23:27:03 #71
30488 coolbabe
My little pwny
pi_24493597
Ik snij mijn brood op mijn werk in de broodsnijmachine dus altijd keruige boterhammen. En omdat een brood in een dag op is hoef ik het ook niet vers te houden.
Wat je trouwens wel kunt doen is het brood invriezen en dan de hoeveelheid die je nodig hebt per keer er uit halen.
Mijn kinderen vinden mijn baksels over net algemeen goed te eten, behalve als ik te scheutig ben geweest met zaden en noten toevoegen, dat eet niet zo lekker weg.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:45:47 #72
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24502709
als me brood is afgekoeld snij ik het en doe het in de vriezer

vandaag een broodmachine bak boek teleen gekregen van een collega van me staan een hoop lekkere recepten in zo te zien
pi_24506331
Hey,
Vandaag deze bbm gescoord bij de Lidl (34,99)

Wat vinden jullie ervan? Iemand ervaring met 2 broodjes tegelijk bakken?

Specs:
Geschikt voor twee broden á 500 gram, Groot LCD-display, Instelbare bruiningsgraad van de broodkorst, 10 programma's en 130 variaties, 80 Minuten-programma, Timer tot 13 uur
Warmhoud functie, Bakvormen met antiaanbaklaag, Incl. receptenboek, 855 Watt, Afm: 35,6 x 28 x 27,5 cm

Ga hem van de week proberen!

Wat ruikt dat heerlijk!
pi_24506889
Hoi Marietje!
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n 'dubbele' BBM, maar een tijd geleden las ik op deze site ook het een en ander over zo'n machine, die was ook van LIDL. Er staat allerlei nuttige (en ook minder nuttige ) info op die site, en ook wat recepten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het lijken me wel vrij kleine broodjes te worden, trouwens... maar 2 smaken tegelijk kunnen maken is natuurlijk ook best handig.

In ieder geval veel bakplezier ermee!
pi_24507694
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:11 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi Marietje!
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n 'dubbele' BBM, maar een tijd geleden las ik op deze site ook het een en ander over zo'n machine, die was ook van LIDL. Er staat allerlei nuttige (en ook minder nuttige ) info op die site, en ook wat recepten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het lijken me wel vrij kleine broodjes te worden, trouwens... maar 2 smaken tegelijk kunnen maken is natuurlijk ook best handig.

In ieder geval veel bakplezier ermee!
Oh die zijde heb ik nog nooit gezien, thanks. Er staat wel wat handige info op ja
Ik heb zelf ervaring met de BBM van het Kruidvat Degelijk ding
Ja de broodjes zijn vrij klein in de Lidl BBM maar je hebt er dan wel 2! Hehe
Wat ruikt dat heerlijk!
pi_24613688
Ik heb ook maar zo'n best getest ding gekocht bij de Mediamarkt voor ¤33 euro. Nu even kijken wat papa er mee kan....
pi_24616740
Ok de dubbele bbm van de lidl is echt geweldig!
Wat ruikt dat heerlijk!
pi_24617606
quote:
Op maandag 17 januari 2005 23:42 schreef Marietje_ het volgende:
Ok de dubbele bbm van de lidl is echt geweldig!
*is blij voor Marietje_

Wat doe je er zoal mee? Twee verschillende smaken tegelijk, neem ik aan...
En hoe zit het dan met de baktijden, want die zijn toch voor elk soort brood weer een beetje verschillend?
Ik ben benieuwd!
pi_24702681
Vandaag een cake gebakken, wat een eenvoud...
  zondag 23 januari 2005 @ 11:47:15 #80
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24703358
quote:
Op zondag 23 januari 2005 10:47 schreef Poepoog het volgende:
Vandaag een cake gebakken, wat een eenvoud...
dat heb ik gister voor het eerst gedaan in de bbm,het leek niet erg op een cake ,doe het de volgende keer gewoon weer in de oven,dan weet ik zeker dat ut lukt.
pi_24704918
quote:
Op zondag 23 januari 2005 11:47 schreef glossy het volgende:
dat heb ik gister voor het eerst gedaan in de bbm,het leek niet erg op een cake ,doe het de volgende keer gewoon weer in de oven,dan weet ik zeker dat ut lukt.
Heb ik ook een keer geprobeerd ja, cake in de bbm. Was ook niet echt een succes. Nauwelijks gerezen, kleffe hap en zo. Maar ja, ik heb geen oven, dus...

Wat ik wel soms doe is die cakemix kopen van Atlanta (bij Super de Boer), verkrijgbaar voor sinascake en kruidcake. Binnen 15 minuten heb je in de magnetron dan een heerlijke cake klaar.
Meestal doe ik door de sinascake ook wat sukade of vruchtstukjes heen, dat maakt het nog wat smakelijker.

Misschien moet ik het in de bbm nog eens proberen met andere verhoudingen of zo (minder water?), wie weet wordt het resultaat dan beter.

Ik ga dadelijk weer een kruidcake maken, met stukjes gember erdoor, in de magnetron dus. Was ik al een paar weken van plan, maar nu moet het er echt maar weer eens van komen!
  zondag 23 januari 2005 @ 15:40:10 #82
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24707553
ik heb ook geen oven maar doe het in de combi magnetron
pi_24711965
Ja, daarin gaat het inderdaad ook. Ik heb er zelf geen, maar vrienden van mij wel.
Wanneer m'n huidige magnetron de pijp uit gaat, ga ik zeker een combimagnetron kopen.

De kruidcake is trouwens weer goed gelukt, het hele huis ruikt er heerlijk naar.
  maandag 24 januari 2005 @ 17:05:20 #84
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24725879
ik heb vandaag soezie cake mix gekocht dat ga ik van de week uitproberen in de bbm kijken of dat wel lukt
pi_24753769
Ik heb nu een pak van 5 kilo bij de makro gehaald. Ik hoop dat het een beetje smaakt, anders zit ik weer met die zooi.

Die witbrood mix van koopmans is trouwens echt vlut
  woensdag 26 januari 2005 @ 08:42:33 #86
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24754510
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 02:57 schreef Poepoog het volgende:
Ik heb nu een pak van 5 kilo bij de makro gehaald. Ik hoop dat het een beetje smaakt, anders zit ik weer met die zooi.

Die witbrood mix van koopmans is trouwens echt vlut
ik haal altijd bij welkoop mijn broodmix,vind alleen de witbrood er van lekker,erg luchtig en lekker knapperig korstje.
  woensdag 26 januari 2005 @ 09:12:48 #87
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24754819
Hai Iedereen,

Ik heb ook eindelijk een BBM en ik kan echt niet meer zonder. Vooral mijn walnoten-bananen-brood is hier op mijn werk erg geliefd (wanneer ik zelf bij me heb, wil iedereen een stuk proeven ) Met als gevolg dat ik de afgelopen dagen steeds maar een klein stukje heb gehad. Ach is niet zo heel erg. Bovendien is een BBM en mijn baksels heel goed te combineren met afvallen Dus leve de BBM
A cat is a lion in a jungle of small bushes
pi_24757262
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 08:42 schreef glossy het volgende:

[..]

ik haal altijd bij welkoop mijn broodmix,vind alleen de witbrood er van lekker,erg luchtig en lekker knapperig korstje.
Maar smaakt die ook even lekker als die uit de winkel?

Ik heb het idee dat als ik witbrood wil dat ik beter naar de winkel kan gaan...
  woensdag 26 januari 2005 @ 16:26:54 #89
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24761817
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:51 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Maar smaakt die ook even lekker als die uit de winkel?

Ik heb het idee dat als ik witbrood wil dat ik beter naar de winkel kan gaan...
het wit brood wat ik heb smaakt anders dan die van bv de bakker of uit de supermarkt en zelf vind ik het lekkerder mijn eigen gebakken brood
pi_24762765
Inderdaad, ik vind Koopmans ook niks. Het smaakt zo ontzettend 'goedkoop', alledaags en helemaal niet aromatisch, zowel het wit- als het bruinbrood. Als je echt een smakelijke broodmix zoekt, moet je Atlanta eens proberen, die is nog zo'n 30 cent goedkoper ook. Ik koop 'm altijd bij Super de Boer, voor E 1,09.

Zelf bak ik haast nooit witbrood, alleen weleens in de vorm van stokbrood of krentenbrood, daar gebruik ik dan altijd het Soubry-meel van de Marskramer voor.
Best lekker.

@Droeke: Hé ja, walnoten-bananenbrood, goed idee! Als ik me goed herinner staat daarvan ook een recept in m'n BBM-handleiding. Toch eens uitproberen!
pi_24764679
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 16:26 schreef glossy het volgende:

[..]

het wit brood wat ik heb smaakt anders dan die van bv de bakker of uit de supermarkt en zelf vind ik het lekkerder mijn eigen gebakken brood
pi_24770848
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:12 schreef Droeke het volgende:
Hai Iedereen,

Ik heb ook eindelijk een BBM en ik kan echt niet meer zonder. Vooral mijn walnoten-bananen-brood is hier op mijn werk erg geliefd (wanneer ik zelf bij me heb, wil iedereen een stuk proeven ) Met als gevolg dat ik de afgelopen dagen steeds maar een klein stukje heb gehad. Ach is niet zo heel erg. Bovendien is een BBM en mijn baksels heel goed te combineren met afvallen Dus leve de BBM
Walnoten-bananenbrood? Doe eens receptje posten?
  donderdag 27 januari 2005 @ 09:28:05 #93
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24773595
Uit mijn hoofd (en op volgorde in de machine):

250 ml melk
4 eetlepels olie
2 (rijpe) geprakte bananen
4 geklutste eieren
100 gram kristalsuiker (ikzelf doe ipv de suiker vergelijkbaar met 50 gr suiker natrena vloeibaar bij de melk - is echt zoet genoeg!)
90 gram bruine basterdsuiker
100 gram walnoten
(evt. 50-60 gram rozijnen)
380 gram aan tarwe/roggemeel
2 theelepels backing (bak-poeder)
2 theelepels zout

Volgens mij klopt ie zo, en het is net cake -> om te SMULLEN!!!

Oh ja en hem op "snel bakken" zetten (kort programma - bij mij ongeveer 2 uur)
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:19:43 #94
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_24775320
ik heb een broodmachine bakboek daar staan ook 3 recepten in voor brood met banaan ik doe er 2 want die andere is ook met noten dus komt op het zelfde neer als het recept hier boven

Annanas-banaanbrood:
schenk 4 el annanassap en 200 ml karnemelk in de broodvorm.
prak 1 grote banaan en voeg deze toe.
strooi 450 gram bloem en 50 gr volkorenmeel op het vocht ,voeg 1 el zout,3 el kristalsuiker en 40 gr boter toe in afzonderlijke hoeken,maak een kuiltje in het meel voor 1 tl gist.
stel de bbm in op normaal en bij de signaal voeg je de 75 gram gehakte ananas toe.

mango-banaanbrood:
2 el sinaasappel-mangosap
150 ml karnemelk
150 gram banaan (gepeld en geprakt)
2 el vloeibaar honing
350 gram bloem
1tl zout
25 gram boter
1tl gist
25 gram gedroogde mango in stukjes.
pi_24777359
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 09:28 schreef Droeke het volgende:

100 gram kristalsuiker (ikzelf doe ipv de suiker vergelijkbaar met 50 gr suiker natrena vloeibaar bij de melk - is echt zoet genoeg!)
Natrena vloeibaar, is dat een beetje betaalbaar, aangezien het thuisfront zit te zeiken over hun vetheid...
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:48:41 #96
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24778445
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 12:48 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Natrena vloeibaar, is dat een beetje betaalbaar, aangezien het thuisfront zit te zeiken over hun vetheid...
Nou ja, ik geloof dat je voor een "klein" potje (waar ik overigens bijna een jaar mee gedaan heb!) bij de AH iets van 4,10 euro kwijt bent. Ik vind dat niet duur. Het voordeel is dus dat je ook maar erg weinig nodig hebt voor je gerechten, het is dus veel zoetter dan suiker (op het dopje kun je aflezen: vergelijkbaar met ... gram suiker). Maar mijn ervaring is wanneer ik 1 op 1 doe dat ik het veel te zoet vind dus ik gebruik ongeveer de helft.
pi_24778727
Ok, het is dus zo'n vloeibaar potje, niet van dat neppoedersuiker.
  donderdag 27 januari 2005 @ 14:11:21 #98
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24778891
Jaaa zeker!!! Met poeder kun je niet bakken, want dan splits het zich in 2 giftige stoffen. Alhoewel je geloof ik nu wel poeders hebt om mee te bakken (maar daar moet het op het pak staan en die zijn vrij duur). Dus wel de vloeibare natrena om te bakken-> handig om het te mengen met ander vloeibaar spul van je baksel. dan is de smaak beter verdeeld
pi_24779462
Ok.. Goeie tip
pi_24824312
Wat ruikt dat heerlijk!
pi_24900239
Waar verkopen ze die mixen trouwens?
  donderdag 3 februari 2005 @ 13:19:09 #102
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24900953
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:39 schreef Poepoog het volgende:
Waar verkopen ze die mixen trouwens?
Ja dat is nou precies wat ik me afvraag
pi_24902035
Van die Wright-broodmixen heb ik nog nooit gehoord, weet dus ook niet waar ze te koop zijn... Ze hebben zo te zien wel heel wat smaken, zeg!

Ik krijg hier alleen broodmix van Atlanta (Super de Boer), die vinden we hier thuis allemaal erg lekker.

Van de zomer gaan we weer eens een dagje naar de Bakkersmolen in Wildert (België, net over de grens), net als vorig jaar. Erg interessant om te zien hoe ze daar graan malen met een grote stoomketel, en dan het deeg kneden en bakken.
Nu ik een BBM heb ga ik daar natuurlijk zelf ook meel kopen, ben benieuwd!
pi_24903315
DIE MIXEN KOOP JE BIJ DE AH, BIJENKORF OF WEET IK VEEL WAAR JE KAN ZE OOK ONLIJN BESTELLEN
Wat ruikt dat heerlijk!
  donderdag 3 februari 2005 @ 15:15:54 #105
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24903374
Heeft iemand anders misschien een lekker recept voor uien-kaasbrood?
pi_24906250
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 15:12 schreef Marietje_ het volgende:
DIE MIXEN KOOP JE BIJ DE AH, BIJENKORF OF WEET IK VEEL WAAR JE KAN ZE OOK ONLIJN BESTELLEN
Owwwiehee mEeN jE dAt

Ik zag alleen maar de "normale" bij de appie vandaar de vraag. Ik zal het ook wel eens bij de Bijenkorf proberen
pi_24906678
Ik ga ook maar weer eens een broodje bakken. Alleen droogt het zooo snel uit. Wel jammer.
pi_24907594
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 19:26 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik ga ook maar weer eens een broodje bakken. Alleen droogt het zooo snel uit. Wel jammer.
Beetje meer olie erbij misschien (2 eetlepels extra of zo), en ook wat meer water, zodat het deeg wat smeuïger wordt en het brood minder gauw droog wordt.
En een fijngewreven vitamine C-tabletje schijnt de houdbaarheid ook ten goede te komen.

@Droeke:
Hier is een recept voor uien-kaasbrood (ook wel bekend als kaas-uienbrood... ), uit de handleiding van mijn BBM.
(el = eetlepel, tl = theelepel, 'kopje' = het meegeleverde maatbekertje met een inhoud van 250 ml.)

1 kopje water
2 el magere melkpoeder
2 el zonnebloemolie
1 el suiker
halve tl zout
2 el uiensnippers (of meer)
1 kopje pittige, geraspte kaas (of meer)
3 kopjes witbroodmeel
anderhalve tl droge, snelwerkende gist
Instelling: 'Basic' (= normale stand voor wit- of bruinbrood).

Dit levert een brood op van ± 700 gram.
Ik heb het zelf een keer gemaakt volgens dit recept, maar vond de kaas- en uiensmaak eigenlijk niet sterk genoeg. (Ik had gedroogde uitjes gebruikt, uit een zakje, maar misschien had ik beter versgesnipperde ui kunnen nemen.)

Later heb ik het nog eens geprobeerd, nu met wat meer kaas en ui, en dat smaakte al een stuk beter.

Succes ermee, en ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.
pi_24909129
Maar het probleem met verse uien is toch dat het brood te klef wordt
pi_24909300
Dat zou best weleens kunnen inderdaad, heb het nooit uitgeprobeerd...
Waarschijnlijk waren er dan ook gedroogde uisnippers bedoeld in het recept, dus dan schijn ik het toch wel goed gedaan te hebben.
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:20:06 #111
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_24909786
@ scootmobiel

Thanks!

Ik heb nu niet alles in huis maar ga het zeker dit weekend uitproberen. Zal ik laten weten hoe het geworden is?!?!
pi_24910170
Graag! Ik ben benieuwd!
pi_24916399
Je kan beter gewone uien nemen, alleen gebruik deze niet rauw maar bak deze even voordat je ze door het brood heen doet. Het lekkerste resultaat overigens is als je niet te veel uien erdoor heen doet, maar meer aan de bovenkant erin prikt en erop strooit. Dit bakt lekker krokant uit tijdens het afbakken van het brood, verstevigd de smaak, en geurt echt heerlijk. Over de uitjes de kaas strooien, niet door het deeg doen! (veels te klef deeg, tenzij je blokjes kaas gebruikt). Ik bak tweewekelijks een kaas uien brood, en ze zijn nooit klef en altijd lekker.
Ook gooi ik er altijd wat kruiden door heen (rozemarijn, tijm, basilicum, orgegano, een combinatie hiervan) om het brood net dat meer smaak en geur te geven. Als het brood klaar is eventueel een beetje roomboter erop en je hebt echt een zalig ontbijt.

Kaas Uien brood bak je dus wel af in de oven, en niet in de BBM, die gebruik je puur voor het deeg te maken.
pi_24917467
Bedankt DinoPK, goeie tips!
Ga ik beslist eens uitproberen.
pi_24963411

[ Bericht 100% gewijzigd door Isabeau op 07-02-2005 01:27:33 (spam) ]
Geniet van Vers, Geniet van de producten van het seizoen.
pi_24967078
Hmm... de kneedhaak voor de BM 20 was niet leverbaar. Nog langer zonder vers brood dus
pi_25038238
quote:
Op maandag 7 februari 2005 10:37 schreef wendy-tje het volgende:
Hmm... de kneedhaak voor de BM 20 was niet leverbaar. Nog langer zonder vers brood dus
Da's ook balen zeg...!
Maar de kneedhaak van de Inventum BM 20 schijnt precies dezelfde te zijn als die van de AFK BM-2, dus je zou 'm ook bij AFK kunnen bestellen. Gaat misschien veel sneller, en dan heb je zo weer een vers broodje op tafel!

Hier zijn de gegevens:

AFK Benelux Electro Distributions B.V.
Robert Kochlaan 538
2035 BR Haarlem
Tel: 0031-23 5354 673
Fax: 0031-23 5451 401

Sales Manager:
jk.de.vre@afkbenelux.nl

Verkoop binnendienst:
m.de.vre@afkbenelux.nl

Succes ermee in ieder geval.
pi_25186973
ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???

en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:

water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram

ziet dat er goed uit?

en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
Signature verwijderd door FA
pi_25190405
Gedroogde gist is o.a. te koop in kleine zakjes in de supermarkt maar ook in grotere pakken (pond) bij o.a. Boerenbond en Welkoop.

Standaard recept voor een witbrood:
300 ml water - 500 gr bloem - 10 gram zout - 10 gram suiker - 10 gram boter of olie - 6 gram gedroogde gist. Dit moet zeker lukken.

Een ingezakt brood is nog wel te eten maar is meestal veel vaster. Maar waarom zou het inzakken? Een normaal witbrood zakt bijna nooit in, dit is alleen soms het geval bij zwaardere meelsoorten.

Succes!
pi_25190901
quote:
Op zondag 20 februari 2005 23:49 schreef Driverrrr het volgende:
ik wil morgen een BBM kopen... nog even een vraagje...
verse gist... waar kan je dat kopen? elke bakker? (zit geen molen in de buurt)
en gedroogde gist, gewoon bij de supermarkt of...???

en ik wil voor de eerste keer dit recept gebruiken:

water iets meer dan een mok (ruim 250 milliliter)
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram
verse gist 20 gram

ziet dat er goed uit?

en als het brood inzakt... is de smaak dan nog gewoon goed? dan weet ik gelijk of ik morgen voor de zekerheid een gewoon brood moet meenemen
Ha, nog een BBM'er erbij...
Waar verse gist te koop is weet ik niet, ik gebruik het nooit... In een reformzaak misschien ofzo?
Mijn gedroogde gist koop ik altijd gewoon in de supermarkt (meestal bij Super de Boer), van het merk Baukje of Dr. Oetker. Prima spul, je hebt er maar een (of hooguit anderhalve) theelepel van nodig.

Eerlijk gezegd sta ik een beetje verbaasd van de grote hoeveelheden zout en olie in dit recept... Voor deze hoeveelheid meel en water is ongeveer (maximaal!) anderhalve theelepel zout normaal, en 1 tot 2 eetlepels olie. (Volgens de handleiding van mijn BBM tenminste, en dat geeft altijd prima resultaten.)

Meer olie maakt de korst zachter, het ligt eraan wat je zelf prettiger vindt.
Je kunt ook nog 1 of 2 eetlepels melkpoeder toevoegen, dan krijgt het brood wat meer smaak.
Zout remt het rijzen af, dus ik zou zeker in het begin niet meer dan anderhalve theelepel gebruiken. Anders heb je een dikke kans dat je straks met een kleine, compacte 'baksteen' zit in plaats van een heerlijk luchtig brood!

Het lijkt me ook goed om wat suiker toe te voegen (1 eetlepel bijvoorbeeld), dat voedt de gist, zodat het rijzen ook bevorderd wordt.
Als het deeg te veel rijst (door te veel suiker, te veel gist of te weinig zout), en dus te luchtig en te slap wordt, heb je kans op inzakken, maar dat heeft geen invloed op de smaak.

Een brood uit de winkel meenemen lijkt me inderdaad wel een goed idee, zeker bij een eerste broodbakpoging... je kunt het ook invriezen trouwens, dan heb je altijd wat in huis.

Wat meel (bloem) betreft, er zijn meerdere soorten. Voor brood heb je wel echt 'broodmeel' nodig, gewone witte (patent)bloem is veel te slap, dat heeft te weinig structuur. Je kunt ook eerst gewoon een broodbakMIX in de supermarkt kopen (bv. Atlanta, of Koopmans), dan hoef je zelf alleen maar water toe te voegen. Misschien wel handig voor in het begin, dan hoef je zelf niet zo nauwkeurig op de ingrediënten en verhoudingen te letten.

Misschien geven andere Fok!kers wel de voorkeur aan andere verhoudingen, dat kan natuurlijk altijd, en het hangt ook een beetje van je eigen smaak af uiteraard. Maar met bovenstaande tips kom je ongetwijfeld een heel eind.

Alvast heel veel succes toegewenst, en we zijn benieuwd naar je ervaringen!
pi_25191027
Het Kruidvat heeft een broodbakmachine in de aanbieding voor de prijs van ¤ 29,99. Vanaf morgen .

[ Bericht 4% gewijzigd door Mylene op 21-02-2005 18:01:26 ]
pi_25194270
keb net een BBM gekocht... en een kant-en-klaar mix van Atlanta (1,05 euro)

Hij is nu aan t bakken.... hopen dat t een mooi brood word

Morgen wil ik het gaan proberen met gist en meel... alleen een vraagje... bij de supermarkt hier hebben ze alleen "zelfrijsend bakmeel" en "zelfrijsend bloem"

Kan ik dat gewoon gebruiken of kan ik beter op zoek naar iets anders?
pi_25201734
quote:
Op maandag 21 februari 2005 17:56 schreef Driverrrr het volgende:
keb net een BBM gekocht... en een kant-en-klaar mix van Atlanta (1,05 euro)

Hij is nu aan t bakken.... hopen dat t een mooi brood word

Morgen wil ik het gaan proberen met gist en meel... alleen een vraagje... bij de supermarkt hier hebben ze alleen "zelfrijsend bakmeel" en "zelfrijsend bloem"

Kan ik dat gewoon gebruiken of kan ik beter op zoek naar iets anders?
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
Welk merk en type is het?

Atlanta (bruin) is trouwens mijn favoriete broodmix, het heeft zo'n heerlijk aromatische smaak. Het heeft een beetje de neiging om van boven ietsje in te zakken, waardoor je geen 'ronde' bovenkant krijgt, maar meer een vierkant brood. Maar dat doet gelukkig niets af aan de smaak.
Hoe is je brood geworden?

Voor zover ik weet is zelfrijzend bakmeel en -bloem niet geschikt voor broodbakken, in de handleiding van m'n BBM wordt het absoluut afgeraden.
Je kunt het beste op zoek gaan naar gewoon broodmeel.
Bij de Marskramer kan je bijvoorbeeld wit en 9-granenmeel kopen van het merk Soubry, dat is hier heel geschikt voor. Ik neem meestal 1 maatbeker 9-granenmeel en 2 maatbekers wit meel (in totaal is dat 500 gram meel), dan krijg je een lekker bruinbrood.

Bij Soezie kan je ook je meel online bestellen:
http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/

En aan deze link heb je misschien ook wat:
http://www.bakkerswereld.org/adressen.htm

Succes alvast.

[ Bericht 12% gewijzigd door Scootmobiel op 22-02-2005 10:18:56 (aanvulling) ]
pi_25204786
quote:
Op maandag 21 februari 2005 10:19 schreef schatje het volgende:
Het Kruidvat heeft een broodbakmachine in de aanbieding voor de prijs van ¤ 29,99. Vanaf morgen .
Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijn dit heb ik met zo'n kant-en-klaar mix van Atlanta gedaan, das gewoon echt simpel.

Nu nog even al deze topics door spitten naar lekkere variaties, dus mocht iemand nog tips hebben wat ik echt een keer moet proberen laat het me even weten dan Een krentenbrood wil ik er vanavond eens proberen mee te maken, iemand enig idee hoe dat met dat apparaat van de kruidvat het makkelijkste gaat??
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
pi_25205151
Die BBM van Kruidvat, dat is de AFK BM-2 hè? Die heb ik ook. Prima machientje! Daar zal je vast veel plezier van gaan hebben.

Zelf vond ik het krentenbollenrecept van pirke64 erg goed, ik citeer het hieronder nog even...
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:18 schreef pirke64 het volgende:
Krentenbolletjes:

- 250 gram witte bloem
- 250 gram bloem voor koekenbrood of boerenluxe (witte bloem kan ook).
- 11 gram droge gist (is best veel)
- 1 eidooier
- 325 ml water
- 10 gram suiker of honing
- 30 gram boter of olie
- 10 gram zout
- 200 gram (of wat meer) gewelde, droog gemaakte rozijnen.
- Optioneel: Flinke eetlepel cocos (Geeft een lekkere zoete smaak)

- Stand "deeg" van broodmachine
- Rozijnen toevoegen na de piep.
- Hierna 12 bolletjes (circa 90-100 gram) maken
- 45 minuten op warme plaatse, afgedekt laten rijzen
- Insmeren met geklopt ei voor de mooie bruine kleur en glans.

Oven voorverwarmen op 240 °C, circa 15 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is.

Zo maak ik ze altijd, erg lekker!
Soms voeg ik ook tropische noten mix (Aldi) toe of Muesli.

Het koeken meel zorgt ervoor dat je iets meer de kleur en smaak van krentenbrod krijgt, het is iets geler. Ook de rozijnen zorgen voor een gele kleur, vooral als er een aantal stukgekneed zijn. Je kan ook in het begin 20% van de rozijnen toevoegen, deze worden dan stukgekneed en geven een gele kleur aan het deeg.

Dit deeg is ook goed als basis voor een kerststol te gebuiken, voeg wat extra vruchten en noten toe met wat in het deeg gerold spijs.

Succes!
Pedro

Hopelijk heb je er wat aan.
pi_25206749
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 10:03 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
Welk merk en type is het?
AFK BM-2!
quote:
Bij de Marskramer kan je bijvoorbeeld wit en 9-granenmeel kopen van het merk Soubry, dat is hier heel geschikt voor. Ik neem meestal 1 maatbeker 9-granenmeel en 2 maatbekers wit meel (in totaal is dat 500 gram meel), dan krijg je een lekker bruinbrood.

Bij Soezie kan je ook je meel online bestellen:
http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/
Ik was vandaag bij de marskramer geweest (Almere) maar geen broodmeel
Die witbrood mixen van Soezie, iemand daar ervaring mee?
ik heb namelijk alleen ervaring met Atlanta, en die was lekker, is Soezie ook goed?

En ik heb vandaag m'n 2e brood alweer gemaakt...

Atlanta kant-en-klare mix.... en alvast wat rozijnen bij gegooit
Toen ie ging piepen de andere rozijnen er bij gegooit, maar de rozijnen gingen niet genoeg door de deeg heen...
dus heb ik het programma gestopt, deeg eruit gehaald, rozijnen er zelf doorheen gemengt,
en vervolgens programma 4 (Quick) gedraaid, en er kwam een heerlijk rozijnen brood uit

Mijn eerste rozijnenbrood:

vind t nu al een briljante uitvinding die BBM

[ Bericht 6% gewijzigd door Driverrrr op 23-02-2005 00:02:08 (foto toegevoegd) ]
pi_25207574
Zo, dat ziet er goed uit zeg, op die foto!
Om je vingers bij op te eten...

Zelf doe ik rozijnen of noten altijd gewoon samen met de andere ingrediënten erin (in plaats van na de piep), dan worden ze beter door het deeg heen gemengd.
Wel een goed idee trouwens, om het dan op stand 4 (Quick) verder af te laten werken. Mooi resultaat!

Met Soezie heb ik tot zover nog geen ervaring, maar die schijnt wel vrij duur te zijn, volgens sommigen.
Jammer dat de Marskramer bij jou geen broodmeel had, misschien hebben ze dat niet in alle filialen? Hopelijk krijgen ze het binnenkort alsnog binnen...

Zo, en nu ga ik pitten...
pi_25210129
Waarom nemen jullie allemaal van die mixen?
Ga naar een molen toe en sla daar een voorraadje meel in. En lekker brood dat je krijgt>
pi_25210415
Molens zitten niet altijd in de buurt, en dan nog: wat ik met bloem ed voor elkaar krijg qua brood is gewoon minder lekker als sommige kant & klaar mixen (let wel, sommige!). Zat er een molen in de buurt, dan zou ik daar ook wel eens speltmeel , verse gist, krentenbrood poeder etc gaan halen, maar nu is het behelpen wat ook lekker genoeg is

Lang niet alle mixen vind ik ook wat hoor. De broodbak machine heb ik gekocht om 2 redenen: lekker vers brood, maar ook belangrijk, de kostprijs van een brood.
Nou valt dat 2e punt in de praktijk vies tegen, maar ik vertik het dus wel om meer dan 1 euro te betalen voor de mixhoeveelheid voor 1 brood. Koopmans en Atlanta komt er hier dus niet in.
Standaard heb ik de kloosterbroodmix donker van de Konmar, afgewisseld met de witbrood mix hiervan. Als varianten doe ik af en toe eens gek met een mix van de warme bakker (pompoenbrood is lekker ) maar dat is dus wel ietsie duurder.

Toevallig van de week met de buurman een gesprek gehad (deze rijdt voor een bakker) en wat blijkt: de beste man kan aan allerlei broodmixen komen, alleen het gaat wel per collo. Op proef een zonnebloempitten mix van hem gehad, en dat is gewoon het lekkerste brood wat ik tot nu toe gebakken heb. Uiteindelijk betaal ik daar 13 euro per 12 kilo meel voor uitstekend brood. De molen zal niet eens zo heel veel goedkoper zijn denk ik.

ps Driverrrr: ik vind het wat weinig krenten? Minstens 250gr krenten op 500gr meel. Persoonlijk hou ik ook van wat donkerder krentenbrood, dus standje quick is wat mij betreft iets te kort. Tip: Na het 1e kneedproces een kuil in het deeg maken, daar de krenten in doen. Dan worden ze wel goed vermengd met het deeg, zeker als ze ook wat vochtig zijn van het wellen (ietsie lekkerder)
pi_25210921
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 14:37 schreef MrTux het volgende:

[..]

Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijn dit heb ik met zo'n kant-en-klaar mix van Atlanta gedaan, das gewoon echt simpel.

Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.

Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.

Weet iemand ook waar je magere melkpoeder kan kopen?
pi_25211862
Magere melkpoeder kun je kopen bij de AH.
Bij de onderdelenwinkel bleek de kneedhaak van mijn BB op het moment niet leverbaar.
Ik zit er steeds sterker aan te denken een nieuwe goedkope bbm te kopen, van 30 euro ofzo. mijn gist en meel worden er ook niet verser op, op deze manier!
pi_25211940
Kun je de keneedhaken niet via internet bestellen? Waarschijnlijk heb je ze dan eerder. Kon de onderdelen winkel de kneedhaken niet voor je bestellen? Volgens mij is dat een kleine moeite voor hun en hoeft dat echt niet zo lang te duren.
pi_25212434
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:
Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.

Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.

Ja hoor, in de AFK kan je heel goed 500 gram meel gebruiken. Dat is precies de juiste hoeveelheid voor deze machine, dus je hoeft niets om te rekenen. Deze hoeveelheid levert een brood op wat ongeveer net zo groot is als het bakblik zelf (dit komt overeen met een inhoud van 1 liter), en dat weegt dan na het bakken (door de toegevoegde ingrediënten, zoals water, gist enz.) zo rond de 650 - 700 gram.

Het is inderdaad voor sommige recepten wel handig om met grammen te kunnen werken, maar mijn ervaring is dat die maatbekers wel verdraaid handig zijn en je dan helemaal niet meer zo op het aantal grammen hoeft te letten. Ik doe altijd (iets meer dan) 1 maatbeker water + 3 bekers meel, dan zit je altijd goed.

Ik koop m'n magere melkpoeder altijd bij Super de Boer, van het merk Elk. Dat zijn van die gele kartonnen pakjes, met 4 zakjes per pak.
Goed spul, het zal wel in de meeste andere supermarkten ook verkrijgbaar zijn.
pi_25212495
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 10:53 schreef assepoes het volgende:
Kun je de keneedhaken niet via internet bestellen? Waarschijnlijk heb je ze dan eerder. Kon de onderdelen winkel de kneedhaken niet voor je bestellen? Volgens mij is dat een kleine moeite voor hun en hoeft dat echt niet zo lang te duren.
Ze hadden ze besteld, maar op de een of andere manier zijn ze op het moment niet leverbaar.

Via internet is zo duur (verzendkosten) dat je dan haast beter een nieuwe kan kopen.
pi_25213694
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:

[..]

Ik heb er gewoon het hele pak in 1x ingegooid, en dan met het maatbekertje wat bijgeleverd is 1 1/8 beker water erbij gedaan en dan nog 25gr boter zoals op de verpakking van het broodmix stond. Die boter heb ik wel in kleine stukjes gesneden, geen idee wat er gebeurt als je het als 1 stuk in de mixer gooit (of het dan goed gemixt wordt of niet).

Het brood wat er uit kwam zag er wat mij betreft erg goed uit, het smaakt ook erg goed (maar ik heb nog geen vergelijking met andere mixen of gewoon meel met de nodige ingredienten). Alleen het brood uit het blik halen gaf wat moeilijkheid, het was namelijk om dat kneedding gebakken en hij bleef dus mooi onderin het blik zitten, eenmaal het brood in handen zat er een gat onderin (iemand tips hiervoor??).

Vanmiddag ook eens zo'n krentenbrood maken, die foto hierboven ziet er perfect uit zeg!!
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
  woensdag 23 februari 2005 @ 13:48:14 #136
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25214178
zo, en weer een broodbakmachineeigenaar (scrabble ) erbij, ook van het kruidvat, aanbieding was te leuk om te laten liggen.

ik zit hier alleen met een verschrikkelijke noob vraag.

op de verpakking van de atlanta mix word gezegd dat je voor een broodbakmachine het recept in het boekje moet volgen en dan de hoeveelheid bloem vervangen door een evengrote hoeveelheid broodmix, nu staat er in het receptenboekje bij de machine alleen maar hard witbroodmeel, das toch hetzelfde of zit ik er verschrikkelijk naast
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25223681
Hoi Klonk, leuk dat je nu ook een (AFK) BBM hebt.
Enne... nee hoor, je zat er helemaal niet naast met die meelkwestie, en zeker niet 'verschrikkelijk'... Sterker nog, je zat zelfs helemaal goed!!
(Is dat even een meevaller... )

Het meel dat in zo'n mix zit is inderdaad hetzelfde 'harde (wit of bruin-)broodmeel' als het broodmeel wat je los kunt kopen, alleen zit er dus bij de mix ook al gelijk zout, suiker (in de vorm van dextrose, druivensuiker dus) en gist bij. Je hoeft daardoor alleen maar water, olie en melkpoeder toe te voegen.

Uitgaande van het witbroodrecept op blz. 75 van het AFK-boekje kan je het met Atlanta het beste zó doen:

(Bakblik altijd buiten de machine vullen trouwens, anders heb je kans dat er wat op het verwarmingselement terechtkomt, met alle smeul-, stink- en rookeffecten van dien... )

In plaats van het genoemde '1 1/8 kopje' (kopje = de bijgeleverde maatbeker) water neem je 1 maatbeker helemaal vol met water tot aan de rand, giet het in het bakblik en voegt er dan nog een laagje van ± 1 cm water (in de maatbeker) aan toe.

Dan doe je 2 (of 2 1/2) eetlepel melkpoeder erbij, in het bakblik (1 eetlepel = de grote kant van de bijgeleverde maatschep) en net zoveel zonnebloemolie. (Dat is een stuk handiger dan klonten boter of margarine, en het mengt ook veel beter!).
Suiker en zout zitten al in de mix, dus die kan je weglaten.

Dan stort je gewoon de hele inhoud van het Atlanta-pak (= 500 gram, komt overeen met 3 maatbekers meel of mix) in het bakblik, bovenop het water. Gist zit er ook al in, dus dat hoef je er ook niet zelf bij te doen.

Vervolgens doe je het bakblik terug in de machine, drukt 1x op de toets 'Teigmenge', zodat er op het display de tijd '2:53' vermeld staat. (Wil je het brood iets knapperiger hebben dan normaal, druk dan NIET op Teigmenge. Het proces duurt dan precies 3 uur.) Voor gewoon wit- of bruinbrood heb je programma 1 nodig (Basic), en daar staat-ie al op, dus dat hoef je niet te veranderen. Druk op 'Start' en ziedaar, het kneedwerk gaat beginnen!

Als je het zo doet, kan er eigenlijk niets misgaan. Succes alvast!
  † In Memoriam † donderdag 24 februari 2005 @ 09:22:12 #138
7074 moussy
kuttekop
pi_25228493
Oej ik heb het bakken ook weer eens opgepakt. Ik ben begonnen met een chocoladebroodje en dat was net cake Geweldige oplossing voor slecht etende kinderen
  donderdag 24 februari 2005 @ 13:15:18 #139
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25231676
m'n eerste broodje is redelijk gelukt, het was niet helemaal goed gerezen, maar goed, het was goed te eten en het is hier met smaak gegeten en dat vind ik het belangrijkste.

En Scootmobiel bedankt voor de goeie tips, ga het van het weekend eens uitproberen.
pi_25248810
Mijn brood uit de broodbakmachine v/d Kruidvat is ook redelijk gelukt. Hij was alleen erg los van structuur, wat wat moeilijk at, maar wel erg lekker.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:02:12 #141
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25248844
ik heb gister bij de Lidl in Duitsland wat broodbakmixen gekocht, 69 cent voor een zak waar je 2 broden uit kunt halen. Mijn ouders waren erg enthousiast over het spul, ben benieuwd
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:04:27 #142
45206 Pietverdriet
pi_25248888
Klonk, je hebt dan wel Duits brood, dat is anders dan Nederlands brood, men werkt meer met roggemeel, en met zuurdesems.
Ik vind dat wel erg lekker trouwens, maar tis wel gewenningsbedurftig.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:06:16 #143
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25248926
ben dol op duits brood
pi_25333800
Heb ook een BBM gekocht merk EUROPASTYLE BBA 2605 bij media markt ¤39.95 is zusje of broertje van de AFK zelfde model en progamma's heb mijn eerste kant-en-klaar brood gebakken het was lekker maar het kan beter!
Ik heb alle berichtjes gelezen weer iets wijzen geworden,ik las ook weet niet meer wie maar dat hij of zij niet in de buurt woon van een MOLEN. Nu woon ik zelf in rotterdam en dacht in de stad is ook geen molen maar wat was mijn verbazing groot toen ik op internet naar molens zocht er zijn drie molens in rotterdam die meel verkopen. Er zijn in nederland zoon 229 graan & meel molens.
Het adres is www.molens.nl .Succes kijk ook een opwww.zelfbakken.com
pi_25334057
Ik heb hier nu zo'n baksteenformaat verse gist in de koelkast liggen.

maar weet iemand hoe ik dat moet verwerken (verkruimelen ofzo )
pi_25334852
Baksteen formaat verse gist? Je weet hopelijk wel dat verse gist maar een week of 2 houdbaar is?...
Ze worden niets voor niets in blokjes van 50gram verkocht in de supermarkt (een goede welteverstaan). Gist zijn levende organismen, verse gist bederft hierdoor gewoon supersnel.

ongeveer 2.5 x de normale droge hoeveelheid gist (dus ongeveer 20 gram per brood van 8 ons) oplossen in een klein beetje van het benodigde water. Dat gewoon bij het mensel gooien als je gaat bakken. Let op: verse opgeloste gist dien je direct te gebruiken, en niet met een brood dat je een paar uur van tevoren al klaarzet.
pi_25335940
he bedankt dino,
Het is idd een baksteenformaat, gekregen van een bakker
pi_25336119
Veel bakken en in de vriezer gooien dan . Vraag anders eens aan die bakker of hij je niet kan helpen aan droge gist ipv verse? (verse is overigens wel lekkerder qua smaak, en rijst beter)
Verse gist heb ik eventjes geprobeerd maar het was of op bij de supermarkt met een levertijd van 1x per week, of ik kon een zooitje weggooien door uitdroging/bederven.

Grote hoeveelheden gist zoals te krijgen bij de molen zijn eigenlijk altijd droge gist. Jammer genoeg zijn er in de normale winkels geen pondspakjes te krijgen, van die 1 euro voor 21 gram pakjes wordt ik ook niet vrolijker.
pi_25338471
ja dat wilde ik nog even weten... ik koop nu altijd droge gist van dr. oetker (3 x 8 gram voor 0,79 euro)
Waar kan je pondverpakkingen droge gist halen? (op molens na)
Ik hoorde iets van Turkse slagers ofzo????
  donderdag 3 maart 2005 @ 09:27:17 #150
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25342809
je kan gist/droge gist ook bij welkoop kopen
maar weet niet of die bij jou in de buurt zit je kan dat wel zien op www.welkoop.nl
pi_25345864
Boerenbond verkoopt ook pondsverpakkingen droge gist.
  donderdag 3 maart 2005 @ 12:56:02 #152
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25345886
boerenbond en welkoop is het zelfde
  vrijdag 4 maart 2005 @ 10:09:19 #153
101579 Driverrrr
Driving...
pi_25360311
ben een beetje aan t bezuinigen laatste tijd... dus had gisteren een kilo bloem (a 0,19 euro) gehaald..
genoeg voor 2 broden

10 cent aan gist erin, 10 cent aan rozijnen, en ik had een witbrood van 29 eurocent
en t was nog te eten ook
pi_25361547
500 gram bloem met 10ct aan gist (21 gram kost een euro als je kleine zakjes hebt, dus 2 gram??...) en 10 ct aan rozijnen (4 rozijntjes ofzo)? .. Jij liever dan ik

Ik zou graag ook iets goedkoper uitzijn met het zelf bakken, maar de smaak gaat er wat mij betreft iets te veel op achteruit bij sommige besparingen.
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 17:45:55 #155
7074 moussy
kuttekop
pi_25639719
Goedkoop lekker recept

Kaneel rozijnenbrood

500 gr. bloem (wit)
125 ml. water
175 ml. Melk
25 gr. boter
1 ei
7 gr. Kaneel
100 gr. witte basterdsuiker
3 gr. zout
6 gr. gedroogde gist
75 gr rozijnen (vond ik érg weinig, je moest je fiets meenemen om een rozijn te vinden)
  maandag 21 maart 2005 @ 21:24:25 #156
16715 Mylene
*schatje*
pi_25645805
Trekpleister, jubileumtopper:

pi_25654852
Wat vinden jullie van de broodbakmachine-actie van de Telegraaf? Met een bon uit de zondagskrant kun je dan voor 25 euro i.p.v. 39 euro de Princess Royal Breadmaker Easy kopen.

Iemand die ervaring met deze machine heeft of er gewoon een mening over heeft?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_25654885
quote:
Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:

[afbeelding]
Zal vast de Bodin weer zijn?
Die heb ik zelf gekocht bij Kruidvat... heel goed apparaat!
Wat ruikt dat heerlijk!
pi_25654949
quote:
Op maandag 21 maart 2005 17:45 schreef moussy het volgende:
Goedkoop lekker recept

Kaneel rozijnenbrood

500 gr. bloem (wit)
125 ml. water
175 ml. Melk
25 gr. boter
1 ei
7 gr. Kaneel
100 gr. witte basterdsuiker
3 gr. zout
6 gr. gedroogde gist
75 gr rozijnen (vond ik érg weinig, je moest je fiets meenemen om een rozijn te vinden)
100gr basterdsuiker?...
Doe er dan 20gr gewone suiker in, wat meer kaneel, en gewoon lekker 1 zakje rozijnen, nog niet al te duur maar wel lekkerder denk ik; Zoet, maar ook wat fruitiger.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 10:35:30 #160
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_25654968
Ik heb sinds een tijdje de Panasonic 253, een superapparaat!
Ik heb hem aangeschaft omdat ik tarwe niet zo goed verdraag. Nu bak ik brood met speltbloem. Echt een uitkomst!!!
That's the way the cookie crumbles
pi_25655460
quote:
Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 10:30 schreef Marietje_ het volgende:
Zal vast de Bodin weer zijn?
Die heb ik zelf gekocht bij Kruidvat... heel goed apparaat!
De Bodin ken ik niet, maar wat op de Trekpleister-afbeelding staat is de AFK BM-2.
Aanradertje !!!
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 11:41:51 #162
7074 moussy
kuttekop
pi_25655998
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 10:34 schreef DinoPK het volgende:

[..]

100gr basterdsuiker?...
Doe er dan 20gr gewone suiker in, wat meer kaneel, en gewoon lekker 1 zakje rozijnen, nog niet al te duur maar wel lekkerder denk ik; Zoet, maar ook wat fruitiger.
wat meer kaneel maakt het wel héél erg kanelerig ik vond dit al redelijk overheersen. Ik heb gister de basterdsuiker vervangen voor 100 gr gewone suiker, vond ik zelf lekkerder dan de basterdsuiker.
pi_25663766
Och kaneel hou ik zelf wel van, ruikt ook lekker, maar je moet er van houden. Maar 100gr suiker? Is dat niet gewoon heeeel erg veel? Zoet is lekker maar volgens mij rent je glazuur snel weg als dat brood in de buurt komt
pi_25664465
broodbakmachines? no go! Mijn moeder is er verslaafd aan!!! Iedere morgen zo'n zelfgemaakt brood op tafel.....op zich zou je zeggen...lekker 's morgens warm vers brood........maar as ze de ingredienten verkeerd erin heeft gedaan is het niet te eten!!! bah bah....zout brood *walg*
Ik vind het maar nix...
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 20:52:11 #165
7074 moussy
kuttekop
pi_25668293
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:01 schreef DinoPK het volgende:
Och kaneel hou ik zelf wel van, ruikt ook lekker, maar je moet er van houden. Maar 100gr suiker? Is dat niet gewoon heeeel erg veel? Zoet is lekker maar volgens mij rent je glazuur snel weg als dat brood in de buurt komt
nee valt héél erg mee!!

Ik heb nog wel een lekker recept!

Chocolade broodje

3/4 cup water
2 2/3 el suiker
1 tl. zout
2 2/3 el. ongezoete cacao
1/4 tl. vanille essence (1 zakje vanille suiker)
2 el losgeklopt ei (1 krieleitje)
1 el zonnebloemolie 1 3/4 tl gist
2 cups wit meel
1/3 cup in stukjes gebroken pure chocolade
pi_25686083
Hmm als wij toch eens de ruimte hadden om zo'n bakbeest kwijt te kunnen!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:33:37 #167
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25726353
mijn bbm staat op het aanrecht ,heb nu een groot aanrecht dus dan kan hij daar mooi blijven staat ,hij is nu ook weer aan het bakken dan hebben we zo meteen lekker een vers broodje.

ik heb nu mix bij de bakker vandaan,hoef je ook alleen maar water toe tevoegen,ben benieuwd of dat ook lekker is net als de mix van soesie mix voor luxebrood
pi_25727044
De mijne staat bovenop de vriezer, naast de koelkast en het aanrecht. Prima plekje.

Ik ga vandaag ook weer een (gewoon) brood bakken, en ook een feestelijk paasbrood, met krenten/rozijnen en amandelspijs.

Laatst wat volkoren- en waldkornmeel gekocht bij een reformzaak op de markt, maar dat was niet echt een succes... Het smaakte vreselijk goedkoop en alledaags, ongeveer net zoals Koopmans, helemaal niet aromatisch ofzo. Doen we niet meer dus.
Nee, dan toch liever Atlanta en Soubry!
pi_25727967
Gisteren een brood gebakken met de soubry mix (9-granen) en dat is hopeloos mislukt. Klein en ingezakt. Nog niet aangesneden dus ik weet niet hoe het smaakt.

Iemand enig idee hoe dit komt. Ik heb nl precies gedaan wat op de verpakking staat.
pi_25729087
Welke verhoudingen tussen meel en water/suiker/zout/gist heb je gebruikt?
Als het brood te klein en compact is (het gevreesde 'baksteen'-model dus...), dan kan het zijn dat je in verhouding te weinig gist hebt gebruikt, of iets te weinig water of suiker. Dat zijn namelijk allemaal factoren die belangrijk zijn voor goed rijzen. Zout remt het rijzen juist weer wat af.
Bij zwaardere meelsoorten, zoals 9-granenmeel, wordt het brood meestal sowieso wat kleiner en compacter dan bij de wat luchtigere meelsoorten.

Welke broodbakmachine heb je trouwens ? Sommige schijnen erg de neiging tot inzakken (van het brood dus ) te hebben, dus daar kan het ook aan liggen.
(En tussendoor ook nooit het deksel opendoen, want dan zakt de boel beslist in en wordt het een compacte homp...)

Zelf heb ik een AFK, met bijgeleverde maatbeker en -schepjes.

Ik neem altijd de volgende verhouding en volgorde:

- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.

Dit geeft bij mij altijd een perfect resultaat.
Alvast veel succes ermee!
pi_25730485
Die van de kruitvat. Lijkt of is de BFK en heeft ook de bijgeleverde cup en eet- /theelepel, alleen vind ik dat erg vervelend werken. Ik weeg het liever.

Er stond overigens op de verpakking v /h meel dat je niet perse suiker hoefde te gebruiken. Wat ik wel heb gedaan. En dat je maar 3 gram gist hoefde te gebruiken. Wat ik al erg weinig vond, maar ja ik doe meestal wat er op zo'n verpakking staat, want dat zal toch wel goed zijn.

[ Bericht 91% gewijzigd door assepoes op 25-03-2005 13:33:17 ]
pi_25733473
Ja, die van Kruidvat zal inderdaad de AFK wel zijn. Prima machientje!
Zelf vind ik die maatbeker en -schepjes echt ideaal, afwegen is zo'n gedoe altijd...
Waar 'theelepel' in het recept hierboven staat, kan je het beste gewoon (de kleine) maatlepel gebruiken, dan heb je in ieder geval de juiste hoeveelheid.
(In een echte theelepel past volgens mij namelijk veel minder, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.)

Met dit recept kan het eigenlijk niet fout gaan, dus succes voor de volgende keer.
pi_25738763
Vanmiddag het chocoladebrood gebakken uit het receptenboekje. Op zich goed gegaan, behalve dn dat de bovenkant gescheurd was. De ingredienten heb ik netjes afgemeten met de maatbeker en het schepje.
pi_25744220
Gefeliciteerd!
Was-ie lekker?

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat je meestal beter de verhoudingen uit het boekje kunt gebruiken dan die die op de meelverpakkingen staan aangegeven.

Alleen de hoeveelheid suiker (in het basisrecept) vind ik een beetje erg groot ( 2 1/2 eetlepel), ik gebruik altijd 1 1/2, anders wordt het me gauw te zoet. Maar dat is voor iedereen weer anders, denk ik.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 00:20:01 #175
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_25747855
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 11:44 schreef assepoes het volgende:
Gisteren een brood gebakken met de soubry mix (9-granen) en dat is hopeloos mislukt. Klein en ingezakt. Nog niet aangesneden dus ik weet niet hoe het smaakt.

Iemand enig idee hoe dit komt. Ik heb nl precies gedaan wat op de verpakking staat.
ik gebruik het zelfde meel(mijn favo tot nu toe) en gebruik het recept van de bbm,

180 ml water
2 el olie+2 el suiker(ik gebruik basterd)
1 theelepel zout
280 gr meel
2 eetlepels gist
Op deze manier is het steeds goed gegaan maar misschien ook wel met een beetje geluk,
onze weegschaal had een afwijking van meer dan 20% nu heb ik gelukkig een digitale
aangeschaft en hoop ik dat het nog beter gaat. Wij zetten de bbm wel op het volkorenprogramma en probeer anders een klein beetje meer water.
Liefde, leven , geven!!!!
pi_25853151
@scootmobiel. Het chocoladebrood was heerlijk!! Misschien stort mijn brood wel elke keer in, omdat mijn kat op het aanrecht springt tijdens het rijzen/bakken. Nu heb ik hem ergens anders gezet. Eens kijken of dat wel goed gaat.
pi_25862351
Tja, zo'n poezenbeest zou best weleens de oorzaak kunnen zijn inderdaad... Trillingen (en ook tocht) kunnen het rijsproces behoorlijk verstoren.
Hopelijk zijn de problemen nu voorbij en heb je voortaan lekker luchtig brood!

* Is ook dol op katten *
pi_25880101
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 11:05 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

[..]

De Bodin ken ik niet, maar wat op de Trekpleister-afbeelding staat is de AFK BM-2.
Aanradertje !!!
Net gekocht
Morgen vers brood of mislukt brood
pi_25965698
Als eerste een simpel witbrood gemaakt, en aangezien die super gelukt was meteen een bruin brood gemaakt. Wat een uitvinding
sie legt den Kopf in seinen Schoss
und bittet einen letzten Kuss.
pi_26007187
Haalt iedereen weer zijn/haar brood bij de bakker ?
pi_26007980
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 20:35 schreef Bauhaus het volgende:
Nou, ik in ieder geval niet...
Maar het is inderdaad wel een beetje erg stil in dit topic de laatste tijd.
Als de nieuwe BBM'ers nog wat ervaringen te melden hebben, dan horen we dat uiteraard óók graag... Hebben jullie al leuke resultaten, of lukt het juist voor geen meter?

Ik heb vandaag trouwens voor het eerst ook Soubry-meel bij C1000 gezien. (Tot zover kreeg ik dat alleen bij de Marskramer.)

Geen fratsen. Dat scheelt.
  woensdag 6 april 2005 @ 09:48:16 #182
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26017164
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 20:35 schreef Bauhaus het volgende:
ik bak nog steeds zelf mijn brood ,ga wel is naar de bakker maar dan voor harde bolletjes en croisantjes zo af en toe,verders loop ik er voor bij
pi_26018940
Vannacht een kokos-witbrood laten bakken,
best lekker eigenlijk
pi_26047346
Kan iemand mij vertellen waar ik dubbelkoolzure soda kan kopen, en wat is t eigelijk
Kan het nergens vinden
wat kan ik eventueel als alternatief gebruiken
  donderdag 7 april 2005 @ 14:37:59 #185
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26048081
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:10 schreef Twinkeltwin het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar ik dubbelkoolzure soda kan kopen, en wat is t eigelijk
Kan het nergens vinden
wat kan ik eventueel als alternatief gebruiken
dubbelkoolzure soda. Het is een beetje te vergelijken met het veel gewonere bakpoeder: het zorgt ervoor dat de koekjes luchtig worden. Je koopt dubbelkoolzure soda niet in de supermarkt, maar bij de drogist. Daar wordt het verkocht onder de naam 'zuiveringszout'. Je kunt het als medicijn gebruiken als je misselijk bent

hopelijk kan je hier wat mee

gevonden met google
pi_26049113
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:37 schreef glossy het volgende:

[..]

dubbelkoolzure soda. Het is een beetje te vergelijken met het veel gewonere bakpoeder: het zorgt ervoor dat de koekjes luchtig worden. Je koopt dubbelkoolzure soda niet in de supermarkt, maar bij de drogist. Daar wordt het verkocht onder de naam 'zuiveringszout'. Je kunt het als medicijn gebruiken als je misselijk bent

gevonden met google
Hier kan ik zeker wat mee

Was al aan t zoeken in de supermarkt inderdaad
pi_26219587
Heej mensen, ik heb me nou toch een lekkere broodmix ontdekt...
Sinds een paar weken hebben ze hier bij de C1000 de thuisbak-broodmix van Sonneveld Group BV in het assortiment. Voorlopig alleen die met pompoenpitten (er zit ook lijnzaad in en nog wat andere granen en zaden), maar die is me toch lekker zeg... Er zit een heerlijk aromatische, beetje hartige smaak aan, en een lichte, zeer krokante korst.

Het schijnt een serie van 4 soorten te zijn, allemaal in een kilopak, met name voor in de broodbakmachine. Je hoeft alleen maar water toe te voegen.

Dit zijn ze dus alle 4:

Op de site www.thuisbakken.nl kan je er meer over lezen.

Echt een aanrader, deze mix. Wie kent het ook, en wat vinden jullie ervan?
  donderdag 14 april 2005 @ 13:04:13 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26219810
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:37 schreef glossy het volgende:

[..]

gevonden met google
Als aanvulling: ik heb het ook gezien in handige strooipotjes, bij een Surinaamse toko.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 14 april 2005 @ 13:40:49 #189
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_26220699
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:55 schreef Scootmobiel het volgende:
Heej mensen, ik heb me nou toch een lekkere broodmix ontdekt...
Sinds een paar weken hebben ze hier bij de C1000 de thuisbak-broodmix van Sonneveld Group BV in het assortiment. Voorlopig alleen die met pompoenpitten (er zit ook lijnzaad in en nog wat andere granen en zaden), maar die is me toch lekker zeg... Er zit een heerlijk aromatische, beetje hartige smaak aan, en een lichte, zeer krokante korst.

Het schijnt een serie van 4 soorten te zijn, allemaal in een kilopak, met name voor in de broodbakmachine. Je hoeft alleen maar water toe te voegen.

Dit zijn ze dus alle 4:

[afbeelding]

Op de site www.thuisbakken.nl kan je er meer over lezen.

Echt een aanrader, deze mix. Wie kent het ook, en wat vinden jullie ervan?
Sonneveld is goed! Ik heb daar nog stage gelopen. Het is een fabrikant voor mixen voor de bakkerijen. Leuk dat ze ook op deze markt actief zijn!
That's the way the cookie crumbles
  donderdag 14 april 2005 @ 15:04:02 #190
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26222636
ik ken het niet ,we hebben hier ook geen c1000 ,dacht wel in annapaulowna.
maar hoe duur is het en hoeveel broden kan je er uit halen ?
want als het scheelt met welkoop is en het is net zo lekker dan wil ik het wel is proberen ,want welkoop zit ook in annapaulowna
pi_26229455
Een kilopak kost 2,89 euro bij C1000, daar kan je 2 broden van elk ± 700 gram mee maken.
Ik heb vandaag ook een pak bruinbroodmix daar gekocht, uit dezelfde serie, die hadden ze daar nu ook. Ga ik binnenkort ook eens uitproberen.
pi_26240819
Die mixen worden hier verkocht bij de warme bakker, geen c1000 dichtbij in de buurt. Lekker brood inderdaad (pompoen en meergranen heb ik op), al vind ik het niet goedkoop. Okay je hoeft niets meer toe te voegen, maar het moet per brood toch makkelijk 50ct goedkoper kunnen.

Opvallend dat de AH geen goedkopere kwalitatief goede broodmixen heeft overigens. De wrights zijn te beperkt en te duur, hun eigen mixen zitten ook al aan de 2.80 euro, en koopmans en atlanta ben ik geen fan van.

Helaas zit hier geen welkoop of iets dergelijks in de buurt (nieuwegein) wat voor mij makkelijk te bereiken is (OV afhankelijk). Welkoop schijnt midden op een industrie terrein te liggen, en in ijsselsteijn schijnt ergens een molen te zijn maar ook niet makkelijk te bereiken.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:57:55 #193
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26251874
quote:
Op donderdag 14 april 2005 19:24 schreef Scootmobiel het volgende:
Een kilopak kost 2,89 euro bij C1000, daar kan je 2 broden van elk ± 700 gram mee maken.
Ik heb vandaag ook een pak bruinbroodmix daar gekocht, uit dezelfde serie, die hadden ze daar nu ook. Ga ik binnenkort ook eens uitproberen.
hmm dan ga ik wel naar de welkoop voor dat geld heb ik mix voor 5 broden
pi_26252445
Ja, het is inderdaad behoorlijk duur, die mix.... 1,45 euro per brood dus eigenlijk, terwijl ik voor een Atlanta(mix)-brood 1,09 euro kwijt ben. Oók niet echt voordelig, maar altijd nog goedkoper dan Soubry-meel (1,24 euro per brood, 4 broden uit een 2-kilopak), waar dan ook nog gist, suiker, zout en olie aan toegevoegd moet worden.

Maar ik moet zeggen dat ik die mixen wel een heel stuk smakelijker vind dan de meeste gewone meelsoorten, die leveren helaas vaak een nogal smakeloze, kleffe hap op, waar je zelf nog heel wat aan toe moet voegen om het een beetje lekker te maken. Soubry is wat mij betreft wel een positieve uitzondering, die heeft wel een pittige smaak van zichzelf, vind ik.

Van de zomer ga ik weer met wat vrienden en familie een dagje naar de Bakkersmolen in Wildert (België), net als vorig jaar, en dan ga ik daar ook eens wat meel kopen. Ben benieuwd of dat lekker brood oplevert.
pi_26253161
Ik heb net even op de site van Welkoop rondgekeken, om te kijken of hier in de buurt (Rotterdam / Krimpenerwaard) misschien ook een winkel daarvan is. Nee dus, de dichtstbijzijnde zit in Lisse, en dat is me echt te ver weg. Helaas.

Verder nog even gekeken voor Soezie-meel, maar inclusief BTW en verzendkosten komt de all-in-bruinbroodmix van 2,5 kilo (voor 5 broden dus) op 1,73 euro per brood. Ook niet echt voordelig dus.

Weet iemand waar bruinbroodmeel (of mix) te krijgen is voor maximaal 1 euro per brood, wat toch smakelijk is?
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:20:04 #196
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26253591
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 18:01 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik heb net even op de site van Welkoop rondgekeken, om te kijken of hier in de buurt (Rotterdam / Krimpenerwaard) misschien ook een winkel daarvan is. Nee dus, de dichtstbijzijnde zit in Lisse, en dat is me echt te ver weg. Helaas.

Verder nog even gekeken voor Soezie-meel, maar inclusief BTW en verzendkosten komt de all-in-bruinbroodmix van 2,5 kilo (voor 5 broden dus) op 1,73 euro per brood. Ook niet echt voordelig dus.

Weet iemand waar bruinbroodmeel (of mix) te krijgen is voor maximaal 1 euro per brood, wat toch smakelijk is?
je kan het ook bestellen via soezie.nl maar ja dan heb je wel verzend kosten das wel minder
pi_26253677
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 18:20 schreef glossy het volgende:
je kan het ook bestellen via soezie.nl maar ja dan heb je wel verzend kosten das wel minder
Ja, ik heb uitgerekend dat het zonder de verzendkosten (online bestellen en dan zelf afhalen in Utrecht dus) op 0,83 euro per brood zou komen... maar Utrecht is me ook te ver uit de buurt.
pi_26255565
Er zit ook een wellkoop in Pijnacker, alleen heet ie nu anders, omdat die gefusserd met een ander. Hij heet nu iets van Agrikoop oid. Ik weet het niet meer precies. Misschien een idee?

Ook de Makro verkoopt de soubry mixen in diversen varianten. Of Lucas Klamer. Moet je wel iemand weten met een pasje.
pi_26255838
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 19:47 schreef assepoes het volgende:
Er zit ook een wellkoop in Pijnacker, alleen heet ie nu anders, omdat die gefusserd met een ander. Hij heet nu iets van Agrikoop oid. Ik weet het niet meer precies. Misschien een idee?

Ook de Makro verkoopt de soubry mixen in diversen varianten. Of Lucas Klamer. Moet je wel iemand weten met een pasje.
Ik ken helaas niemand met een Makro-pasje. Heb je voor Lucas Klamer ook een pasje nodig, en waar zit die?

Hm, ik zal eens wat info opzoeken over die zaak in Pijnacker... bedankt voor de tips iig.
pi_26256102
Ah, gevonden. Agrifirm in Pijnacker, voorheen Welkoop. Helaas verkopen die alleen landbouwmaterialen, en daar zit ik dus ook niet echt op te wachten...
pi_26268551
Ik heb me vergist en hij heet Horticoop in Pijnacker. Voorheen Welkoop. Bij deze zaak ben ik op 14 maart gewwest en heb daar Souzie mixen gekocht. Ze zeiden dat ze die bleven verkopen. Daarnaast vekopen ze allerlei tuinspullen en dierenspullen.
Vestiging Pijnacker
Korteweg 2, 2641 GZ Pijnacker
tel. 015 3615171 • fax 015 3697545
dagelijks van 08.00 – 18.00 uur
vrijdag van 08.00 – 21.00 uur
zaterdag van 08.00 – 16.00 uur

Voor Lucas Klamer heb je ook een pas nodig.
pi_26270430
Ha, kijk, daar kan ik wat mee!
Bedankt, assepoes!
pi_26283488
hier hebben we sinds 2 weken ook een broodbakmachine echt fijn zo een ding, om de 2 a 3 dagen de geur van vers brood als je onder komt

heerlijk
pi_26290074
Ik heb het hier overigens nog niet gelezen, maar de V&D heeft ook een behoorlijk lekkere broodbakmix. Panini wit, bruin en meergranen als ik mij niet vergis. Ik heb het zelf tijdens een aanbieding gekocht, 2 kilo mix voor 2.50 euro als ik mij niet vergis. Ik weet helaas niet de normale prijs, maar het staat me wel bij dat het behoorlijk meeviel.
En de smaak van het brood? Heerlijk, je moet er wat olie aan toevoegen wat het brood altijd net ff wat lekkerder maakt.
pi_26291024
quote:
Op zondag 17 april 2005 09:36 schreef DinoPK het volgende:
Ik heb het hier overigens nog niet gelezen, maar de V&D heeft ook een behoorlijk lekkere broodbakmix. Panini wit, bruin en meergranen als ik mij niet vergis. Ik heb het zelf tijdens een aanbieding gekocht, 2 kilo mix voor 2.50 euro als ik mij niet vergis. Ik weet helaas niet de normale prijs, maar het staat me wel bij dat het behoorlijk meeviel.
En de smaak van het brood? Heerlijk, je moet er wat olie aan toevoegen wat het brood altijd net ff wat lekkerder maakt.
Goeie tip, DinoPK, bedankt!
Daar ga ik beslist eens voor kijken als ik weer in Rotterdam ben. (Da's dichterbij dan Pijnacker in ieder geval...!) Ik betaal voor 2 kilo Soubry (bij de Marskramer) 4,95 euro, dus dat scheelt wel behoorlijk.

Vanochtend voor het eerst een bruinbrood van Sonneveld gebakken (eerst hadden ze nl. alleen pompoenmix bij C1000), dat staat nu af te koelen. Dat belooft wat, gezien de heerlijke geur die nu door ons huis trekt...

Het is best wel duur spul, maar dan heb je ook wat.
pi_26372431
Hallo allemaal

Dit is voor mij de eerste keer op dit forum, ik heb sinds 3 dgn een broodmachine. De panasonic sd-253 echt ik vind het nu al geweldig.
Maar kan iemand mij misschien een tip geven waar ik (goedkoop) grote hoeveelheden meel etc kan bestellen.
Als ik namelijk bij de ah mijn bakspullen haal heb ik niet het gevoel dat ik nu voordeliger uit ben, het brood is wel lekkerder dan wanneer je gewoon brood koopt maar een beetje geld besparen is natuurlijk ook fijn.

Ik hoop dat iemand een tip heeft.

groetjes brenda
pi_26372501
Hallo Brenda. Sorry dat ik in het vorige topic van je wat hard uit de hoek kwam. Helaas weet ik niet wat voor hoeveelheden je wil hebben, praat je over kilo's of over veel grotere hoeveelheden? Misschien kun je bij de bakker om de hoek navragen? Die wil misschien wel helpen als je het netjes vraagt.
  woensdag 20 april 2005 @ 13:11:44 #208
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_26372775
hoi brenda,
bij de molen en bij welkoop kan je grotere hoeveel heden broodmix enzo halen ,de molen zit bij mij weten ergens in alkmaar of er verder in het land er ook nog zijn weet ik niet en welkoop zit wel op meerdere plaatsen zie anders www.welkoop.nl of www.soezie.nl
pi_26373105
Ik heb het je al vergeven ik had het gewoon verkeerd gedaan.

Het gaat mij inderdaad meer over kilo's. in iedergeval grotere verpakkingen dan bij een gewone supermarkt
pi_26426088
Hey mensen, we hebben een jarige vandaag... M'n BBM'etje (AFK BM-2) is vandaag precies 1 jaar oud, en functioneert nog steeds als nieuw. Inmiddels bijna 100 broden mee gebakken, zonder haperen. Prima machientje !

Lijkt me goed nieuws dus voor de mede-AFK'ers onder ons...
En er zit 2 jaar garantie op, dus ik kan zeker nog een jaar vooruit.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:49:42 #211
87639 Jazzmin
tegen zinloos gewerk
pi_26646017
Vanaf as dinsdag bij de Trekpleister:

The dose makes the poison.
pi_26741739
Bij de Marskramer hebben ze, naast de 'gewone' AFK BM-2, nu ook een AFK-machine voor grotere broden:

[ Bericht 12% gewijzigd door Scootmobiel op 04-05-2005 23:25:27 ]
pi_26925440
Voor de mensen die een Makro-pas kunnen lenen (of hebben): Het soubry- meel is in de aanbieding bij de Makro. Het gaat om 5 kilozakken in dverse smaken.
pi_27056379
Even een kleine update...
quote:
Scootmobiel - maandag 8 november 2004 @ 17:03
Een oven heb ik niet, dus ik moet het brood volledig in de BBM bakken, maar als m'n magnetron ooit nog eens de pijp uit gaat koop ik in ieder geval een combi-magnetron, zodat ik het afbakken ook daarin kan doen.
Yessss, het is zover!
Afgelopen vrijdag (de 13e, jawel) een combi-magnetron gekocht bij de Gamma.
Merk: Home Electronics, 85 eurootjes. Dit is 'm:

't Ouwetje (Tomado) doet het nog wel, maar heeft soms kuren. Tijd voor een nieuwe dus.

Tot zover heb ik in de nieuwe alleen een paar voorgebakken broodjes uit de winkel afgebakken (op de oven-stand dus), dat ging best goed. Lekker krokant, alleen een beetje te donker van boven en nog ietsje te klef van binnen. Volgende keer dus een wat lagere temperatuur gebruiken, zodat het proces wat geleidelijker gaat.

Ik kan nu dus o.a. broodjes maken door het deeg in de BBM klaar te laten maken, het eruit te halen en de deegbolletjes vervolgens in de combi-magnetron af te bakken.

Nu is mijn vraag: Wie heeft er ook een, en wat zijn jullie ervaringen hiermee in combinatie met de BBM?
Iemand nog tips of opmerkingen? Alvast bedankt!
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:33:01 #215
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_27081488
ik heb wel is bolletjes gemaakt en later afgebakken.
had toen frans krokant van soezie ,eerste keer was het erg klef en de 2de keer erg zout .
heb het ook wel is gedaan met soezie mix voor luxe brood en dat beviel beter.
je moet alleen er wel bij blijven vind ik als je ze in de combi doet want hoe lang ze er in moeten moet je ff schatten
pi_27086615
Ik had dit topic nog nooit gezien (poep in mn ogen, denk ik)

thuis hebben we ook een broodbakmachine, van princess (al 2 jaar) . dingetje doet het altijd goed, alleen lijkt het brood nooit goed te rijzen (kriijgen een soort plofbrood) pas geleden van de molen spullen gehaald en dat brood lukt wel helemaal goed (en is echt heerlijk) snap niet hoe dat komt.

over een halfjaar ga ik het huis uit en dan neem ik zelf ook een broodbakmachine. heerlijk
pi_27126038
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 13:33 schreef glossy het volgende:
ik heb wel is bolletjes gemaakt en later afgebakken.
had toen frans krokant van soezie ,eerste keer was het erg klef en de 2de keer erg zout .
heb het ook wel is gedaan met soezie mix voor luxe brood en dat beviel beter.
je moet alleen er wel bij blijven vind ik als je ze in de combi doet want hoe lang ze er in moeten moet je ff schatten
Ja, dat laatste heb ik ook gemerkt inderdaad, dat is blijkbaar een kwestie van uitproberen. Aan Soezie kom ik hier moeilijk, dus ik ga het binnenkort eens met Soubry uittesten.
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:09 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Ik had dit topic nog nooit gezien (poep in mn ogen, denk ik)

thuis hebben we ook een broodbakmachine, van princess (al 2 jaar) . dingetje doet het altijd goed, alleen lijkt het brood nooit goed te rijzen (kriijgen een soort plofbrood) pas geleden van de molen spullen gehaald en dat brood lukt wel helemaal goed (en is echt heerlijk) snap niet hoe dat komt.

over een halfjaar ga ik het huis uit en dan neem ik zelf ook een broodbakmachine. heerlijk

Ach ja, beter laat dan nooit, hè...
Dit topic is de laatste tijd ook vrij weinig aangevuld met nieuwe reacties, dus dan zakt het een eind in de lijst en kom je het ook niet zo gauw tegen.

Leuk dat je zelf ook een BBM wilt kopen trouwens. En dat 'plofbrood', bedoel je daarmee dat het inzakt? Dat hoor ik wel van meer Princess-gebruikers namelijk.
Het zal ook wel iets met de hoeveelheid gluten in het meel te maken hebben denk ik, dat zorgt nl. voor een stevigere structuur.
  woensdag 18 mei 2005 @ 21:16:37 #218
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_27129604
Culinaire medepeepz!
Ik ben ook van plan een broodbakmachine aan te schaffen. Bij de molen in Terheijden, een dorpje naast Breda, heb ik al een paar keer wat mixen gekocht en gemaakt in de oven. (Waaronder ook echt súperlekkere eierkoeken!)
Als altijd arme student ( ) wil ik natuurlijk wel de goedkoopste met de meeste en beste funkties. Weet iemand toevallig een aanbieding die nu loopt? Van een huisgenoot zou ik evt. een makropas kunnen lenen.
Action is the enemy of thoughts
pi_27143780
Hoi Reintje. Zelf heb ik heel goede ervaringen met de BM-2 van AFK... Echt een geweldig machientje. Veel mogelijkheden, het brood lukt altijd goed en hij kwam ook als beste uit de test bij Kassa.

In vergelijking met andere broodbakmachines, die vaak niet eens betere resultaten geven, is hij ook nog eens een van de goedkoopste, dus wat dat betreft is dat voor jou óók ideaal lijkt mij.

Bij de Marskramer hebben ze hem doorlopend, ook als-ie niet in de folder staat. Momenteel kost-ie daar 49,95 euro, maar soms hebben ze ook een aanbieding, dan is-ie meestal 10 euro goedkoper. Je hebt er daar ook altijd 2 jaar garantie op.
Bij Trekpleister hebben ze 'm weleens gehad voor 29,95 geloof ik, en soms hebben andere winkels (o.a. Makro) hem ook in de aanbieding. Je moet maar even kijken waar hij momenteel het voordeligst is.

Ik heb de mijne nu ruim een jaar, en na bijna 100 broden doet-ie het nog steeds als nieuw. Echt een aanradertje.

Dit is 'm:

Natuurlijk is dit niet de enige goeie, er zijn uiteraard zat gebruikers die heel tevreden zijn over hun BBM... Maar met deze weet je in ieder geval zeker dat je een prima apparaat hebt voor een heel redelijke prijs.
Succes met je keuze in ieder geval!
pi_27145940
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 11:13 schreef Scootmobiel het volgende:

Ik heb de mijne nu ruim een jaar, en na bijna 100 broden doet-ie het nog steeds als nieuw. Echt een aanradertje.

Dit is 'm:

[afbeelding]
Die hebben wij ook. Ook bij Marskramer in de aanbieding gekocht. Heel wat maanden geleden.
Bij ons blijft de menghaak vaak vastzitten. Nog tips om hem los van het blik te krijgen?
Wij maken er niet vaak brood mee, omdat het erg snel uitdroogt en fatsoenlijke plakken snijden is erg lastig. Wel voor bij de soep maken we af en toe brood met zongedroogde tomaten en kruiden, uit zo'n pakje waaraan je alleen nog water moet toevoegen. Die is altijd lekker!
pi_27147005
Bij mij blijft de menghaak (kneedvleugel) ook vaak in de machine zitten na het eruit halen van het brood, en andere keren juist weer in het brood zelf. Dat hangt een beetje van de stevigheid van het brood af.
Als hij vastzit in het blik kan je het beste even een half uurtje heet water in het blik laten staan, dan laat hij makkelijk los. En eventueel voor elk gebruik even wat zonnebloemolie op het asje doen, dat wil ook nog weleens helpen.

Inderdaad, zelfgebakken brood wordt over het algemeen vrij gauw droog. 2 eetlepels zonnebloemolie aan het deeg toevoegen helpt meestal wel wat, dat houdt het iets langer vers. Maar je kan het het beste gauw opmaken, dan is het het lekkerst.

En dat snijden, ja, dat is een beetje een kunst op zich... de laatste tijd maak ik het brood expres wat kleiner en compacter dan vroeger (door iets minder gist te gebruiken), dan is het veel makkelijker te snijden.

Al met al geen onoverkomelijke problemen hoor, wat mij betreft... Elke keer als ik weleens brood uit de winkel koop, merk ik hoe veel lekkerder het zelfgebakken brood is. En er zijn zoveel heerlijke variaties mee mogelijk!
pi_27150440
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 11:13 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi Reintje. Zelf heb ik heel goede ervaringen met de BM-2 van AFK... Echt een geweldig machientje. Veel mogelijkheden, het brood lukt altijd goed en hij kwam ook als beste uit de test bij Kassa.

In vergelijking met andere broodbakmachines, die vaak niet eens betere resultaten geven, is hij ook nog eens een van de goedkoopste, dus wat dat betreft is dat voor jou óók ideaal lijkt mij.

Bij de Marskramer hebben ze hem doorlopend, ook als-ie niet in de folder staat. Momenteel kost-ie daar 49,95 euro, maar soms hebben ze ook een aanbieding, dan is-ie meestal 10 euro goedkoper. Je hebt er daar ook altijd 2 jaar garantie op.
Bij Trekpleister hebben ze 'm weleens gehad voor 29,95 geloof ik, en soms hebben andere winkels (o.a. Makro) hem ook in de aanbieding. Je moet maar even kijken waar hij momenteel het voordeligst is.

Dit is 'm:

[afbeelding]

Natuurlijk is dit niet de enige goeie, er zijn uiteraard zat gebruikers die heel tevreden zijn over hun BBM... Maar met deze weet je in ieder geval zeker dat je een prima apparaat hebt voor een heel redelijke prijs.
Succes met je keuze in ieder geval!
Ik heb deze ook, werkt perfect! nog nooit iets mee mislukt en is makkelijk in gebruik
pi_27195622
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 21:16 schreef Reintje het volgende:
Culinaire medepeepz!
Ik ben ook van plan een broodbakmachine aan te schaffen. Bij de molen in Terheijden, een dorpje naast Breda, heb ik al een paar keer wat mixen gekocht en gemaakt in de oven. (Waaronder ook echt súperlekkere eierkoeken!)
Als altijd arme student ( ) wil ik natuurlijk wel de goedkoopste met de meeste en beste funkties. Weet iemand toevallig een aanbieding die nu loopt? Van een huisgenoot zou ik evt. een makropas kunnen lenen.
Wij hebben vorige week die AFK voor ¤ 32,00 gekocht bij Mediamarkt.
Als je negatief denkt over iets, wordt het altijd positiever dan je dacht.
pi_27243624
Als je brood bakt, moetje wel dat mengdingetje erin doen
pi_27243680
Mja lach maar, en ik heb al zo een honger
pi_27368411
Ik bak zoetbrood.. alleen nu eerst was het deeg heel vloeibaar, en nouja denk niet dat dat hoort, dus ik heb er zojuist extra meel bij gedaan, maar nu plakt het tegen de zijkant van de bak..

Kan iemand me helpen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:21:44 #227
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_27368493
je hebt de 1ste keer of te weinig meel gebruikt of te veel water.
zou gewoon afwachten wat het verder gaat doen,en anders alles er uit halen en helemaal opnieuw beginnen.
pi_27368558
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:21 schreef glossy het volgende:
je hebt de 1ste keer of te weinig meel gebruikt of te veel water.
zou gewoon afwachten wat het verder gaat doen,en anders alles er uit halen en helemaal opnieuw beginnen.
Het probleem is dat ik alles zoals in de handleiding gedaan heb.. :S ..
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:57:54 #229
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_27371397
als je het via de handleiding hebt gedaan van je broodmix zou je toch zeggen dat het goed moet zijn
pi_27373573
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:57 schreef glossy het volgende:
als je het via de handleiding hebt gedaan van je broodmix zou je toch zeggen dat het goed moet zijn
Handleiding van de broodbakmachine, daar staan recepten enzo in.. die heb ik gevolgt.. het ziet er nu toch wel best uit, is over 10 minuten klaar.. zegt ie althans, of het echt klaar is weet ik niet, anders extra baktijd er boven op
pi_27373583
Ik heb een keertje chocoladebrood gebakken en dat bleef ook erg vloeibaar. Er kwam wel een heerlijk brood uit de machine toen die eenmaal klaar was.
pi_27373855
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:01 schreef assepoes het volgende:
Ik heb een keertje chocoladebrood gebakken en dat bleef ook erg vloeibaar. Er kwam wel een heerlijk brood uit de machine toen die eenmaal klaar was.
Kheb er extra baktijd op gegooit.. tis nogal kaal namelijk.. over half uurtje eruit halen
pi_27374153
Wat bedoel je met kaal?
pi_27374312
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:16 schreef assepoes het volgende:
Wat bedoel je met kaal?
Licht, heb het er nu maar uit gehaald, tis warm en ik denk wel lekker..
pi_27374422
Wat voor zoet brood is het? Want bv kaneel/rozijnenbrood blijft erg licht. En is erg lekker.
pi_27374483
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:25 schreef assepoes het volgende:
Wat voor zoet brood is het? Want bv kaneel/rozijnenbrood blijft erg licht. En is erg lekker.
Geen idee, maar ik heb er zelf wel rozijnen door gepleurt (stond niet in het recept)
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:10:17 #237
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_27383240
ik gebruik nooit de recepten van uit het boekje van de bbm,doe gewoon wat er op het pak staat
pi_27396731
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:10 schreef glossy het volgende:
ik gebruik nooit de recepten van uit het boekje van de bbm,doe gewoon wat er op het pak staat
Ik had dus geen pak voor zoetbrood
pi_27641452
Hoi mensen, vanaf morgen (ma 6 t/m za 18 juni 2005) is de AFK BM-2 weer te koop bij de Marskramer voor 39,99 euro.
(Aanradertje, eventueel ook als Vaderdagcadeau! )

En het AFK-model (de BM-3) voor grotere broden kost daar nu 49,99.
pi_27645776
quote:
Op zondag 5 juni 2005 12:45 schreef Scootmobiel het volgende:
Hoi mensen, vanaf morgen (ma 6 t/m za 18 juni 2005) is de AFK BM-2 weer te koop bij de Marskramer voor 39,99 euro.

Heey, die heb ik die BM-2 .. voor 32 bij de makro (aanbieding) ..
pi_27646034
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:16 schreef daeri het volgende:
Heey, die heb ik die BM-2 .. voor 32 bij de makro (aanbieding) ..
Fijn machientje wel hè? Ik heb er vorige week net m'n 100e brood mee gebakken.
pi_27646142
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:25 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Fijn machientje wel hè? Ik heb er vorige week net m'n 100e brood mee gebakken.
Nou, soms pakt ie niet al het meel mee
pi_27646525
Heb ik ook weleens. Meestal moet je dan ietsje meer water gebruiken (maar ook weer niet zoveel dat het een hele kleffe boel wordt natuurlijk, haha... )

Wat ik ook meestal doe is 1 of 2 eetlepels zonnebloemolie toevoegen, dan wordt het deeg wat samenhangender en blijft er minder (of helemaal geen) meel los aan de binnenkant van het bakblik zitten.
Succes ermee!
pi_27860394
Effe een vraagje aan de combimagnetronbezit(s)ters onder ons...
Als jullie deeg maken in de BBM en het dan willen bakken in de combi (op de oven-stand uiteraard), bv. voor broodjes ofzo, waar leg je dan die 'deegballen' op?

Ik lees hier nl. net dat ik daar een bakplaat voor nodig heb, maar die zat niet bij de combi, alleen een (grill)rooster. En daar zakken die dingen een beetje doorheen vrees ik, als de boel warm wordt...

En tijdens de ovenfunctie draait het ronde glazen draaiplateau ook altijd, dus daar kan je niet zomaar een apart gekochte (rechthoekige) bakplaat bovenop zetten, lijkt me.

Ik heb er al aan gedacht om aluminiumfolie over dat rooster te leggen, even invetten en dan het deeg erop, maar dan blijven er waarschijnlijk weer flarden folie aan de onderkant van de broodjes plakken...
Of bakpapier, maar wordt de onderkant dan wel bruin en/of gaar?
Misschien is een stevige schaal van dik aluminiumfolie ook wel iets. Van de week even kijken bij de Marskramer ofzo.

Hoe doen jullie dat meestal?

En laten jullie het deeg buiten de BBM rijzen na het mengen, bv. onder een doek of in de oven op een heel lage stand, en kneden het dan (vlak voor het bakken) met de hand in de juiste vorm... of moet je het éérst vormen en dán pas laten rijzen (buiten de BBM dus)?
pi_27860451
quote:
Op zondag 12 juni 2005 16:53 schreef Scootmobiel het volgende:
Effe een vraagje aan de combimagnetronbezit(s)ters onder ons...
Als jullie deeg maken in de BBM en het dan willen bakken in de combi (op de oven-stand uiteraard), bv. voor broodjes ofzo, waar leg je dan die 'deegballen' op?

Ik lees hier nl. net dat ik daar een bakplaat voor nodig heb, maar die zat niet bij de combi, alleen een (grill)rooster. En daar zakken die dingen een beetje doorheen vrees ik, als de boel warm wordt...

En tijdens de ovenfunctie draait het ronde glazen draaiplateau ook altijd, dus daar kan je niet zomaar een apart gekochte (rechthoekige) bakplaat bovenop zetten, lijkt me.

Ik heb er al aan gedacht om aluminiumfolie over dat rooster te leggen, even invetten en dan het deeg erop, maar dan blijven er waarschijnlijk weer flarden folie aan de onderkant van de broodjes plakken...
Of bakpapier, maar wordt de onderkant dan wel bruin en/of gaar?
Misschien is een stevige schaal van dik aluminiumfolie ook wel iets. Van de week even kijken bij de Marskramer ofzo.

Hoe doen jullie dat meestal?

En laten jullie het deeg buiten de BBM rijzen na het mengen, bv. onder een doek of in de oven op een heel lage stand, en kneden het dan (vlak voor het bakken) met de hand in de juiste vorm... of moet je het éérst vormen en dán pas laten rijzen (buiten de BBM dus)?
Psst - de Hema heeft verschillende groottes ronde bakplaten speciaal voor dit soort combimagnetrons. Werkt perfect
pi_27860541
quote:
Op zondag 12 juni 2005 16:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Psst - de Hema heeft verschillende groottes ronde bakplaten speciaal voor dit soort combimagnetrons. Werkt perfect
Heeej, bedankt voor de tip!
Ga ik van de week meteen even naar kijken!
pi_27901666
De Hema had ze dus niet, maar bij de Marskramer heb ik vandaag een pizza-bakplaat gekocht, van dr. Oetker. 28 cm doorsnee, past dus prima in m'n combimagnetron en doet het ook goed als bakplaat voor broodjes en koekjes.

Gelijk ook nog even een deegroller gekocht (ook handig tegen inbrekers... ) en een setje van 12 koekjes-uitsteekvormpjes.
Dat wordt binnenkort dus weer lekker bakken in huize Scootmobiel!
  dinsdag 14 juni 2005 @ 14:40:28 #248
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_27918971
quote:
Op zondag 5 juni 2005 12:45 schreef Scootmobiel het volgende:

en nu staat er 1 in het gamma krantje voor 29.95.
als de 1 begint volgt de rest ook vaak.
  donderdag 23 juni 2005 @ 14:28:24 #249
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28162792
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 14:40 schreef glossy het volgende:

[..]

en nu staat er 1 in het gamma krantje voor 29.95.
als de 1 begint volgt de rest ook vaak.
Die heb ik eergister gekocht, het HE (HC?) HEBR660.

Geinig ding joh. Nu nog uitzoeken welke donkere granen waar het goedkoopst zijn
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_28168095
Zit er veel kwaliteitsverschil in die machines ? Bij de Blokker is ook een aanbieding van een Princess BB-machine, voor 29,95. Afrader of aanrader ?

http://www.blokker.nl/dbimages/folders/folder_week25/
  donderdag 23 juni 2005 @ 17:41:40 #251
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28168314
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 17:33 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Zit er veel kwaliteitsverschil in die machines ? Bij de Blokker is ook een aanbieding van een Princess BB-machine, voor 29,95. Afrader of aanrader ?

http://www.blokker.nl/dbimages/folders/folder_week25/
volgens mij zijn ze allemaal redelijk hetzelfde, je gooit de ingredienten in een bak en de machine doet de rest. Dat Gamma ding ziet er m.i iets aantrekkelijker uit.

Ik zit nu lekker te smikkelen van mijn 1e brood:

-ca 80 gram gedroogde geraspte kaas
-100 G olijven met ansjovis (fijn gemalen)
-450 G tarwebloem
-handje rijstvlokken
-handje gebroken lijnzaad
-een flinke hoeveelheid knoflookpoeder
-3 eetlepels bastaardsuiker
-2 theelepels zout
-standaard gist (dr oetker)
-scheut zonnebloemolie

Het ruikt lekker en het smaakt zonodig nog beter
pi_28169074
Die Gamma heeft idd meer programma's, ziet er wat groter uit en lijkt ook een tijdklok te hebben die die Princess niet vermeld in de Blokkerfolder.

Ik ga op de bio-toer. Zijn er ook biologische kant en klaar broodmixen voor de BB-machines ?
pi_28174799
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 18:15 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Die Gamma heeft idd meer programma's, ziet er wat groter uit en lijkt ook een tijdklok te hebben die die Princess niet vermeld in de Blokkerfolder.

Ik ga op de bio-toer. Zijn er ook biologische kant en klaar broodmixen voor de BB-machines ?
Over Princess BBM's heb ik al meerdere keren gehoord dat het brood daarin nog weleens in wil zakken... maar dat hoeft natuurlijk ook niet voor elk model van dit merk te gelden. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Maar ik zou in ieder geval wel eentje nemen met een tijdklok, en liever meer programma's dan minder.

Over de HE-BR660 (van de Gamma dus) staat hier wat nuttige info. Lijkt me een prima apparaat.

Biologische kant-en-klare broodmixen heb ik nog niet gezien, maar misschien moet je eens bij een reformzaak kijken, die hebben in ieder geval wel het gewone biologische broodmeel.

[ Bericht 10% gewijzigd door Scootmobiel op 23-06-2005 21:36:53 ]
  donderdag 23 juni 2005 @ 21:49:36 #254
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28175456
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 21:31 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Over Princess BBM's heb ik al meerdere keren gehoord dat het brood daarin nog weleens in wil zakken... maar dat hoeft natuurlijk ook niet voor elk model van dit merk te gelden. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Maar ik zou in ieder geval wel eentje nemen met een tijdklok, en liever meer programma's dan minder.

Over de HE-BR660 (van de Gamma dus) staat hier wat nuttige info. Lijkt me een prima apparaat.

Biologische kant-en-klare broodmixen heb ik nog niet gezien, maar misschien moet je eens bij een reformzaak kijken, die hebben in ieder geval wel het gewone biologische broodmeel.
hee, da's zeker nuttig. Weet jij toevallig ook waar dat metalen stokje voor is? Het einde loopt uit op een platte spiraal, het begin heeft een korte haak. Ik snap niet waar het voor is.
pi_28175918
Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.
  donderdag 23 juni 2005 @ 22:04:24 #256
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28176008
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 22:01 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.
OMG, dat ik daar niet opgekomen ben

Het is inderdaad zo'n sinterklaasgeval, misschien daarom wel
pi_28177655
Kep ook die Gamma-bakker gehaald vandaag. Morgen even naar de reform voor biologisch ingredienten en dan de bakkerij openen hier.
pi_28200066
Dat witte bakje wat je erin kan schuiven voorin, moet dat erin als je bakt ? Wat is de functie daarvan ?
pi_28231810
Wit bakje?
Hm, geen idee, dat zit er normaal niet op bij broodbakmachines dacht ik, hoor... Ik denk dat het iets specifieks is voor jouw model, dan zou je voor de zekerheid even in de handleiding moeten kijken.

Misschien is het bedoeld om bij de piep (halverwege het mengen dus) nog ingrediënten toe te voegen, zoals noten ofzo?
Bij de meeste machines doe je dat gewoon door het deksel even open te doen, maar wie weet moet het bij dit model via dat bakje.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 21:57:04 #260
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28234814
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 17:57 schreef FrikandelSpecialist het volgende:
Dat witte bakje wat je erin kan schuiven voorin, moet dat erin als je bakt ? Wat is de functie daarvan ?
die mis ik ook al in de mijne, een vriend van mij heeft het wel. Daar kun je volgens mij je maatschepje en je gist in bewaren ofzo.
  zondag 26 juni 2005 @ 11:39:26 #261
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28245003
tip: als je net als ik het gist te duur vindt (67 cent per pakje), dan kun je een klein beetje in een goed gesteriliseerde petfles oplossen in water + klein beetje meel en een half theelepeltje suiker. Een tijdje laten staan en af en toe de dop een beetje losdraaien om de druk te verminderen en je kunt dit gistwater gebruiken als het water dat je normaal gebruikt als ingredient.

Mogelijk moet je dan wel je deeg wat langer laten staan. Dat kan als je bijvoorbeeld eerst laat kneden, dit een nachtje laat staan op de timer en dan 's ochtends laat bakken.
  zondag 26 juni 2005 @ 13:44:48 #262
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28248137
toevoeging, een grolsch beugel is wellicht beter. Het beste kun je gist opkweken door een beetje water te koken, daar een scheutje bier bij, een halve theelepel suiker. Dat in het gesteriliseerde* grolschbeugeltje te gieten en af te laten koelen tot kamertemperatuur. Als het afgekoeld is, dan giet je weer een klein beetje bier uit je flesje in de beugel en je hebt een giststarter.

Biersoorten die je kunt gebruiken voor het opkweken van gist zijn hooggistende biertjes, zoals:

koninck
leeuw
leffe
kasteelbier
duvel
La Chouffe

Let wel, de incubatietijd is vrij lang, reken op 2 a 3 dagen en bedenk dat dit gist -met uitzondering van duvelgist- een stuk minder krachtig is dan het instant bakkersgist. Het heeft dus veel langer tijd nodig om te rijzen, langer dan 3 uur ..

Eerst je deeg laten kneden en dan na een nachtje op de timer zal de truuk wel doen denk ik, mits je gist zich voldoende heeft kunnen vermenigvuldigen in je grolschbeugeltje natuurlijk.
Let op de druk, vergeet het niet, want je flesje kan ontploffen als je niet af en toe even de druk in de gaten houdt.

*n.b. steriliseren kun je door met lauw water en een beetje soda het flesje te spoelen. Niet laten staan, want dan krijg je een soda aanslag aan de binnenkant van je flesje. Naspoelen met citroenzuur of afwasmiddel.
pi_28262938
Dat witte bakje waar ik het over had is een smal en laag bakje wat je aan de voorkant helemaal onderaan aan de HE-BR660 moet inschuiven, en de zeer summiere en gebrekkige handleiding maakt er geen melding van. Lijkt een beetje op een waterbakje.

Maar goed, eerste brood gelukt met biologische kant en klaar broodmix, gewoon water erin, mix erin en het zakje aparte bijgevoegde gist erin. Best goed gelukt brood, smaakt erg vol en het is niet een en al lucht zoals datgene uit de supermarkt. Heb het idee dat 1 snee van dit overeenkomt met 2 a 3 sneden van winkelbrood, je hoeft niet zo veel ervan te eten voordat je vol zit.

Nu dus volledig clean brood zonder gentech-kloterijen met al die fabrieksbroden van gemodificeerde zaden. De volgende stap is experimenteren met toevoedingen zoals honing, krenten en al die zaken. Zijn er nog tips voor het bewaren van je brood als je het eenmaal aangesneden hebt, om te voorkomen dat het snel droog wordt ?

De Bakkerijspecialist.
  woensdag 29 juni 2005 @ 19:24:16 #264
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28348394
De Hema heeft nu van die lekkere broodmixen in de aanbieding, mediteraans, tomaat-kaas en met pesto. Maar een broodmachine heb ik nog niet iemand enig idee hoe ik de mix makkelijk in de oven kan maken? Kwa tijden, rijzen en hoogte van de hetelucht oven...

Edit: Misschien toch maar eens kijken voor een BM

[ Bericht 19% gewijzigd door Yorout op 30-06-2005 08:27:44 ]
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
  donderdag 30 juni 2005 @ 08:20:07 #265
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28351842
Weet iemand hoe de BM van de Hema (nu in de aanbieding) zich verhoudt tot de AFK BM2/3 ?
pi_28354753
Hm, ik ga toch maar eens kijken bij de Hema, voor die broodmixen...

Ik heb de Hema-folder net even bekeken. Hun broodbakmachine lijkt van buiten bijna hetzelfde als de AFK, alleen dan met het Hema-logo erop. Helaas staan er verder geen gegevens bij, zelfs geen prijs, dus zo valt er weinig te vergelijken.

Als je 'm in de winkel ziet, moet je maar even kijken hoeveel programma's die machine heeft, wat het vermogen is (in Watt) en wat hij kost, dan kunnen we beide machines met elkaar vergelijken.
  donderdag 30 juni 2005 @ 14:51:24 #267
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28357738
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 13:18 schreef Scootmobiel het volgende:
Hm, ik ga toch maar eens kijken bij de Hema, voor die broodmixen...

Ik heb de Hema-folder net even bekeken. Hun broodbakmachine lijkt van buiten bijna hetzelfde als de AFK, alleen dan met het Hema-logo erop. Helaas staan er verder geen gegevens bij, zelfs geen prijs, dus zo valt er weinig te vergelijken.

Als je 'm in de winkel ziet, moet je maar even kijken hoeveel programma's die machine heeft, wat het vermogen is (in Watt) en wat hij kost, dan kunnen we beide machines met elkaar vergelijken.
Heb toch maar de AFK bm2 besteld. Scheelt aanzienlijk in de kosten t.o.v. de Hema Vandaag een paar stukjes van de pesto mix op en die is erg OK (gemaakt in een panasonic van mijn collega).
pi_28359422
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 14:51 schreef Yorout het volgende:
Heb toch maar de AFK bm2 besteld. Scheelt aanzienlijk in de kosten t.o.v. de Hema Vandaag een paar stukjes van de pesto mix op en die is erg OK (gemaakt in een panasonic van mijn collega).
Goeie keus, daar zal je beslist veel plezier van gaan hebben!
  maandag 4 juli 2005 @ 22:24:30 #269
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28493143
Ben druk aan de bak. De eerste 2 hema broden zijn super gelukt!!!

Ik heb nog wel een nijpend vraagje: Weet iemand hoeveel gram 1 theelepel droge gist weegt? En dan bij voorkeur een theelepel uit het maatschepje dat bij de AFk wordt geleverd. Ik heb momenteel nog geen dig. weegschaal dus ik kan het niet meten.
pi_28496104
Ik heb het net even uitgeprobeerd op m'n digitale keukenweegschaal, maar helaas meet die alleen met hele grammen tegelijk, dus niet met cijfers achter de komma.
Ik heb het maatschepje erop gelegd, de weegschaal op nul gezet en gedroogde gist (van dr. Oetker) in het kleine deel (= theelepelmaat) gestrooid tot het vol was, maar de weegschaal kwam nog niet op 1 gram, hij bleef op nul staan, omdat het gewicht van de gist kennelijk minder dan 1 hele gram was.
Hoeveel het precies is heb ik dus niet na kunnen gaan, helaas... Misschien heeft iemand anders nog een wat nauwkeurigere weegschaal?

Geweldig dat je meteen al zo'n goed resultaat had trouwens, met die Hema-mix. Ik ga er binnenkort ook even voor kijken!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 09:59:52 #271
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28503449
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:37 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik heb het net even uitgeprobeerd op m'n digitale keukenweegschaal, maar helaas meet die alleen met hele grammen tegelijk, dus niet met cijfers achter de komma.
Ik heb het maatschepje erop gelegd, de weegschaal op nul gezet en gedroogde gist (van dr. Oetker) in het kleine deel (= theelepelmaat) gestrooid tot het vol was, maar de weegschaal kwam nog niet op 1 gram, hij bleef op nul staan, omdat het gewicht van de gist kennelijk minder dan 1 hele gram was.
Hoeveel het precies is heb ik dus niet na kunnen gaan, helaas... Misschien heeft iemand anders nog een wat nauwkeurigere weegschaal?

Geweldig dat je meteen al zo'n goed resultaat had trouwens, met die Hema-mix. Ik ga er binnenkort ook even voor kijken!
Bedankt voor de moeite alvast! Volgens mijn collega zou het grote schepje (tablespoon) ongeveer 10 gram droge gist moeten zijn. Ik ga vandaag ook nog even kijken voor een digitale weegschaal.
Ik heb inmiddels alle 3 de Hema mixen gemaakt, alleen de pesto was wat minder gerezen. Maar ik heb gemerk tdat als ik de timer gebruk en het brood s'nachts laat maken, het brood minder goed rijst. Hebben jullie dat ook met de AFK?
Vannacht ook een zonnebloempit mix van de AH gemaakt en die is ook wat minder gerezen maar hij ziet er verder erg goed uit. Wat compacter dus maar dat vindt ik niet zo erg. Ik ga hem straks aansnijden
pi_28505004
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 09:59 schreef Yorout het volgende:
Bedankt voor de moeite alvast! Volgens mijn collega zou het grote schepje (tablespoon) ongeveer 10 gram droge gist moeten zijn. Ik ga vandaag ook nog even kijken voor een digitale weegschaal.
Ik heb inmiddels alle 3 de Hema mixen gemaakt, alleen de pesto was wat minder gerezen. Maar ik heb gemerk tdat als ik de timer gebruk en het brood s'nachts laat maken, het brood minder goed rijst. Hebben jullie dat ook met de AFK?
Vannacht ook een zonnebloempit mix van de AH gemaakt en die is ook wat minder gerezen maar hij ziet er verder erg goed uit. Wat compacter dus maar dat vindt ik niet zo erg. Ik ga hem straks aansnijden
Graag gedaan.
10 gram droge gist lijkt me wel veel hoor, voor de eetlepelmaatschep, als die theelepelmaatschep nog niet eens 1 gram is... maar dat zou je dan zelf even uit moeten proberen inderdaad.

Dat het brood met de timer wat minder rijst klopt inderdaad, dat is normaal. Dat komt doordat een deel van de gist (door de nabijheid van het water) tijdens het 'staan' al gaat reageren met water, en dus al uitgewerkt is wanneer het eigenlijk nog moet beginnen. Daardoor is tijdens het rijsproces minder (nog werkzame) gist beschikbaar en wordt het brood wat kleiner en compacter.
Je kunt dit compenseren door iets meer gist toe te voegen. Als ik géén mix gebruik, doe ik meestal (ietsje meer dan) anderhalf theelepelmaatschepje gist erin (1 1/2) in plaats van 1 1/4, dat gaat goed. Gisteravond ook weer gedaan, prima resultaat.
Als je een broodmix gebruikt, kan je het beste ongeveer 1/4 (één vierde dus, of hooguit 1/3) theelepelmaatschepje droge gist eraan toevoegen, dan is het probleem opgelost.

Ook als je wat zwaardere ingrediënten gebruikt, zoals zonnebloempitten, heb je vaak wat meer gist nodig dan normaal, omdat er dan meer 'kracht' nodig is om de boel goed omhoog te laten komen. Hetzelfde geldt voor de wat hartigere broodsoorten, omdat daar wat meer zout in zit, en dat remt het rijzen ook iets af.

Succes ermee alvast, en eet smakelijk!
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:19:05 #273
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28544559
Mijn moeder heeft een Princess 1935 en dat is de enige zelf te programmeren machine die ze heeft kunnen vinden. Zijn er, dat iemand weet, nog meer machines waarbij je zelf het programma kunt aanpassen (tijden voor rijzen, bakken en nawarmen) of zelf een programma kunt maken?
pi_28555825
Hebben jullie nog lekkere recepten voor in de broodbakmachine?
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:11:02 #275
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28562180
Kun je eigenlijk ook krentenbrood maken in de broodbakmachine?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:32:10 #276
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28565442
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je eigenlijk ook krentenbrood maken in de broodbakmachine?
Ja, hoor! Gewoon, na de "piep" (zie je instructieboekje) de krenten erin doen!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 8 juli 2005 @ 10:14:01 #277
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28615696
Eergisteren een pain de moulin gemaakt s'nachts met 300 ml water onderin, daarna 500 gram meel, putje in meel en een tablespoon afgestreken droge gist in het putje. Mooi, goed gerezen broodje met iets ingezakte bovenkant. Tablespoon droge gist lijkt dus het goede voor dit meel aangezien er officieel 10 gram in moet. Vanavond of van het weekend maar weer een broodje bakken, maisbrood ofzo
pi_28618965
Ja, maisbrood wil ik ook eens proberen. Een tijdje al, maar heb tot zover nog nergens maismeel kunnen vinden. Reformhuis misschien ofzo?

Van de week heb ik die drie Hema-mixen ook gekocht, en ik wil zien vandaag wat broodjes te maken van die tomaten-kaas-mix. Lijkt me lekker.
pi_28630620
Nou, ze zijn heerlijk geworden hoor!
Echt een aanradertje, die Hema-broodmix. Ik heb zo'n pak met gedroogde tomaat en kaas genomen (paarse zak met horizontale rode streep, 500 gram), deeg gemaakt in de broodbakmachine (programma 8 op de AFK, anderhalf uur), 7 broodjes ervan gevormd, bestreken met wat olie en dan 20 minuten op 200 graden C in de combimagnetron (hetelucht-stand) op een ingevet bakblik. Tussendoor even 1 of 2x keren, voor een egale bruining.

Er zit een heerlijke pizza-smaak aan en ze zijn lekker krokant van buiten. Stevig korstje en van binnen lekker zacht. Dit zijn ze geworden:

Lekker met een plak pittige oude kaas ertussen!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:20:43 #280
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28633303
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 12:18 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, maisbrood wil ik ook eens proberen. Een tijdje al, maar heb tot zover nog nergens maismeel kunnen vinden. Reformhuis misschien ofzo?

Van de week heb ik die drie Hema-mixen ook gekocht, en ik wil zien vandaag wat broodjes te maken van die tomaten-kaas-mix. Lijkt me lekker.
Mais brood mix heb ik hier in Schiedam gewoon bij de molen gehaald. Heb je geen molen in de buurt met winkel?
pi_28633685
Helaas niet, nee... Maar ik zoek nog even verder. Misschien heb ik er gewoon overheen gekeken in de supermarkt.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:45:38 #282
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28634077
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:32 schreef Scootmobiel het volgende:
Helaas niet, nee... Maar ik zoek nog even verder. Misschien heb ik er gewoon overheen gekeken in de supermarkt.
Doorsnee supermarkt zal het niet hebben denk ik. Misschien de konmar. Anders misschien via internet.

Hier koop ik veel van bij onze molen. Misschien verkopen ze het ook bij jou in de buurt.
pi_28634527
Okee, bedankt voor de link! Misschien kan ik daar wat bestellen, of er eens langs gaan bij gelegenheid.
pi_28642093
Sinds vandaag ook eigenaar van een AFK BM2, gekregen van mijn vriend! We hebben net meteen al even een simpel witbroodje gebakken met de Atlanta mix. Nu staat er een Italiaans kruidenbroodje klaar om vannacht gebakken te worden. Dat wordt vast smullen morgenochtend De HEMA mixen klinken ook goed trouwens, ook maar even uitproberen...

P.S. Voor degenen die het willen weten: bij de Karwei voor ¤ 29,95...
pi_28648983
Leuk cadeau, zeg!
Ja, die Atlanta-mixen vind ik eigenlijk nog steeds de lekkerste, wat de gewone 'dagelijkse' broden betreft. Daar zit zo'n heerlijk aromatische smaak aan.
De niet-dagelijkse broden (de variaties dus, met kruiden, noten of vruchten enz.) maak ik meestal met Soubry-meel, van de Marskramer.
  zondag 10 juli 2005 @ 14:22:14 #286
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28680566
Waar koop je die atlanta mix? Ben trouwens nu tomaat/kaas brood van de AH aan het maken. Laten kneden en rijzen op programma 8, was iets te ver gerezen 600 gram mix is misschien net iets te veel. Maar twee stokjes van gemaakt, beetje olijfolie erop, beetje geraspte kaas en zitten nu in de oven, 20 26 min op 200 graden hetelucht. Het ruikt zoooooooo lekker.

Nu met foto:

[ Bericht 7% gewijzigd door Yorout op 10-07-2005 14:48:08 ]
pi_28683127
Dat ziet er lekker uit, Yorout!
Ik heb gewoon een hele zak gebruikt, 500 gram dus, dat werkte prima.
Die Atlanta koop ik altijd bij Super de Boer, 1,09 euro per pak van 500 gram.
Dat is de goedkoopste mix/meelsoort die ik tot zover tegengekomen ben, en voor de dagelijkse broden wat mij betreft ook de lekkerste!
pi_28685066
Ik heb het ook bij Super de Boer vandaan. De witte was erg luchtig, heerlijk. De bruine met kruiden was heel compact, dus die heb ik maar niet opgegeten. Inmiddels ook de AH mix uitgeprobeerd, die is ook lekker luchtig. De HEMA had bij ons helaas geen broodmixen (zal wel per filiaal verschillen??).
pi_28686541
Bruine met kruiden??
In Atlanta bruin zitten toch echt geen kruiden hoor, of had je de meergranen?
Ze hebben wel mix voor kruidkoek, maar die is niet bedoeld voor in de BBM... Bedoel je die misschien? Die is inderdaad wat compacter, maar ik vind 'm wel lekker. Die kan je het beste in de oven of magnetron maken.
Hetzelfde geldt voor de sinascake, die is ook het uitproberen waard!

Bij AH kom ik vrij weinig, die hebben dus ook een eigen mix? Toch maar eens naar kijken dan... Wel jammer dat jouw Hema het niet heeft, misschien alleen de wat grotere Hema-filialen inderdaad.
pi_28687797
Sorry, niet helemaal duidelijk geweest... Mijn tweede brood was gemaakt met bruinbroodmix en Italiaanse kruiden. En die was dus mislukt...
Ik heb inmiddels kunnen proeven van mijn kaasbroodje, jammie! Mijn vriend heeft al een krentenbrood gemaakt. Bakken jullie ook nog zoveel, of is de lol er snel van af?
pi_28689296
Aha, toch de bruinbroodmix dus. Jammer dat die niet goed ging, ik heb er nooit problemen mee eigenlijk. Zat er misschien zout bij de kruiden? Dat remt het rijzen namelijk af, dan moet je er een beetje droge gist aan toevoegen (één derde theelepel ongeveer). Maar in ieder geval leuk dat het kaasbroodje goed lukte!

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik heb m'n BBM nu ruim een jaar, al meer dan 100 broden en andere baksels gemaakt en er nog steeds plezier in. Vooral nu ik sinds kort ook een combimagnetronoven heb, zodat ik nog meer mogelijkheden heb voor allerlei lekkere variaties. Je kan dan het deeg maken in de BBM (bv. voor koekjes) en dan bakken in de oven, op een bakplaat dus.

Er zijn heel veel variaties mogelijk, als je eens tijd en zin hebt moet je ook de vorige delen van dit topic maar eens doorlezen, daar vind je vast nog wat leuke recepten en handige tips om nog betere resultaten te krijgen. Succes ermee alvast!
pi_28692107
Ja, ik was al begonnen met het lezen van deze 6 pagina's. Dat vond ik al veel, tot ik ontdekte dat dit deel 4 was!!!
Mijn schoonouders hebben nu ook maar een BBM aangeschaft, aangestoken door ons enthousiasme.
  zondag 10 juli 2005 @ 22:28:38 #293
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28693029
Weet iemand misschien wat leuke adresjes waar je grotere hoeveelheden meel kunt kopen? En dan dus niet van dat vezelarme tarwemeel dat je voor 19 cent in de supermarkt koopt, maar een beetje goed meel zodat je die vezels niet achteraf hoeft toe te voegen

Ik weet dat mijn pa vroeger in de buurt van Alkmaar bij een molen zakken van 50 KG kocht. Dat was eind jaren 80, dus de kans is groot dat dit allang niet meer bestaat...
  maandag 11 juli 2005 @ 08:16:53 #294
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28698954
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:28 schreef Harry_Sack het volgende:
Weet iemand misschien wat leuke adresjes waar je grotere hoeveelheden meel kunt kopen? En dan dus niet van dat vezelarme tarwemeel dat je voor 19 cent in de supermarkt koopt, maar een beetje goed meel zodat je die vezels niet achteraf hoeft toe te voegen

Ik weet dat mijn pa vroeger in de buurt van Alkmaar bij een molen zakken van 50 KG kocht. Dat was eind jaren 80, dus de kans is groot dat dit allang niet meer bestaat...
Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.
  maandag 11 juli 2005 @ 09:02:28 #295
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28699318
quote:
Op maandag 11 juli 2005 08:16 schreef Yorout het volgende:

[..]

Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.
hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?
  maandag 11 juli 2005 @ 09:11:02 #296
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28699424
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:02 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?
Dit is een stap in de goede richting: http://molen.pagina.nl/

Ik denk dat je het beste een paar molens in de buurt kunt zoeken en die bellen of langs gaan en nagaan of ze ook verkopen. Hier in Schiedam staan ook een paar molens maar maar 1 verkoopt en maalt ook daadwerkelijk meel en dergelijke (de Walvisch http://www.schiedamsemolens.nl/schiedamsemolens/nl.html).
  maandag 11 juli 2005 @ 09:26:11 #297
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28699577
Scootmobiel, in een vorig topic gaf je het volgende recept voor, volgens mij, Soubry meel 9 granen:

- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.

Klopt dat nog een beetje voor de AFK? Ik heb het ook staan maar durfde het nog niet aan gisteren. Bovenstaand wil ik vanavond proberen. Welk programma gebruik je dan trouwens?
pi_28703605
Hoe maken jullie de opening in de deeghaak schoon? Bij mij blijft daar vaak nog wat in zitten, met de afwasborstel erin past niet, dus pruts ik nu nog wat met prikkertjes.. iemand een beter idee?
't Is trouwens de Tefal broodbakmachine.
  maandag 11 juli 2005 @ 13:39:05 #299
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28705237
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:30 schreef poemojn het volgende:
Hoe maken jullie de opening in de deeghaak schoon? Bij mij blijft daar vaak nog wat in zitten, met de afwasborstel erin past niet, dus pruts ik nu nog wat met prikkertjes.. iemand een beter idee?
't Is trouwens de Tefal broodbakmachine.
Daar heb ik geen last van met de AFK.
pi_28705376
Dat is fijn voor je
Ik ga deze alleen niet omruilen, heb hem voor m'n verjaardag gekregen van mijn schoonouders en ik vind hem verder erg prettig in gebruik.
  maandag 11 juli 2005 @ 13:59:07 #301
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_28705730
Voor de Groningers met een LukasKlamerpas: Er is een aanbieding van een Princessbroodbakker (een kleintje) voor 14,95
Staat bij de gezichtsauna's en niet bij de broodbakmachine's omdat het een opruimingsproduct is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')