quote:Anti-semitisme.
Op vrijdag 14 september 2001 15:53 schreef pineukio het volgende:
Iedereen heeft het erover hoe de amerikanen dit hadden kunnen voorkomen, wie er schuldig is aan de terreuraanslagen in Amerika, ik keur het absoluut niet goed wat er gebeurt is, maar 1) als je goed naar de feiten kijkt weet je dat wat er vanaf 1948 gebeurt is in het voormalige Palestina de Israeliers gewoon fout zitten. 2) Nog geen dag na de Aanslagen Israel niet wist hoe snel ze de Palestijnen aan konden vallen. Amerika weet net zo goed als iedereen dat Israel fout zit, maar heeft de andere kant opgekeken.
Israel is de grote Terrorist!!!
quote:Laat maar staan. Zien ze dat er ook aan de andere kant haatverspreiders staan.
Op vrijdag 14 september 2001 15:54 schreef speknek het volgende:
smakeloos.
slotje.
Verdiep je eens in achtergronden en geschiedenis.:{
Juist door Hitler!
Dus hij is wederom de schuldige....
Doe niet zo kortzichtig manneke... DENK NA!
Verdiep je inderdaad eerst maar eens in de geschiedenis.
quote:He dat lijkt wel telepathie Lopat!
Op vrijdag 14 september 2001 15:59 schreef Lopat het volgende:
En waarom is Israel er?Juist door Hitler!
Dus hij is wederom de schuldige....
Doe niet zo kortzichtig manneke... DENK NA!
Van mij mogen ze allemaal in de stront zakken!!
Lang leve Nederland! (tot nl natuurlijk zoiets geks doen, dan ben ik net zo goed pleite!)
Ben zoizo niet van plan het leger in te gaan om te vechten voor een of andere sukkel in een pak die besloten heeft land x aan te vallen.. ja nog ff hey!
Laters.. ik ga wel naar Australie ofsow..
Israel is altijd gesteund door Amerika. Dit verklaart de haat jegens Amerika die bij de Israeliers leeft.
quote:Ik wordt zo langzamerhand stront- en stront-ziek van de misbruik van dat woord "anti-semitisme".
Op vrijdag 14 september 2001 15:55 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Anti-semitisme.
Veel mensen weten niet eens wat dat woord nou precies betekent. Het betekent haat voor semitische volkeren. Dat zijn niet alleen Joden, maar zelfs Arabieren. Dus als je anti-arabisch bent, dan ben je in feite evengoed "anti-semitisch"!
En anti-zionisme is overgens absoluut niet hetzelfde als anti-semitisme.
Dus je kunt wel degelijk kritiek en zelfs haat voor Israel hebben zonder anti-semitisch te zijn!
quote:Uhh...aarz..als je een beetje geschiedenis hebt gehad vroeger...Israel was van Israel tot die Palestijnen stukje voor stukje alles in zit te nemen...
Beetje ongenuanceerd, maar er zit wel een kern van waarheid in. Hoe Isreal met de palestijnen is omgesprongen is toch enigzins misdadig te noemen. Pas geleden bij 2 vandaag was er nog het één en ander over te zien. De Palestijnen worden behoorlijk onderdrukt. Daarnaast heeft Israel ook weer grond afgepakt die eigenlijk toebehoorde aan de Palestijnen.
Israel is altijd gesteund door Amerika. Dit verklaart de haat jegens Amerika die bij de Israeliers leeft
quote:Omdat ze een buffer nodig hadden
Op vrijdag 14 september 2001 16:09 schreef pineukio het volgende:
Hoe komt het dan dat er binnen de kortste keren Israel bijna 90% in handen had. Omdat het zulke lieverdjes zijn!!.
quote:Connotatie van anti-semitisme is, vooral door toedoen van de Shoa, jodenhaat. Dit is de ziekelijke neiging van mensen, onder wie veel christenen, omdat jodenhaat door de kerk eeuwenlang gepropageerd is, om alles wat fout is in de wereld toe te schrijven aan de duistere manipulaties van het Joodse volk.
Op vrijdag 14 september 2001 16:07 schreef motown het volgende:[..]
Ik wordt zo langzamerhand stront- en stront-ziek van de misbruik van dat woord "anti-semitisme".
Veel mensen weten niet eens wat dat woord nou precies betekent. Het betekent haat voor semitische volkeren. Dat zijn niet alleen Joden, maar zelfs Arabieren. Dus als je anti-arabisch bent, dan ben je in feite evengoed "anti-semitisch"!
En anti-zionisme is overgens absoluut niet hetzelfde als anti-semitisme.
Dus je kunt wel degelijk kritiek en zelfs haat voor Israel hebben zonder anti-semitisch te zijn!
PS:
Anti-semitisme is synoniem geworden met jodenhaat, ook omdat de Joden eeuwenlang het enige semitische volk was dat zich in Europa gevestigd had.
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 14-09-2001 16:21]
Persoonlijk had ik Israel het helemaal alleen laten doen..
allemaal gedood? sja jamma.. weer 3 minuten stilte?
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 16:04 schreef -Wepeel2- het volgende:
<knip>Israel is altijd gesteund door Amerika. Dit verklaart de haat jegens Amerika die bij de Israeliers leeft.
quote:Ja hoor,
Op vrijdag 14 september 2001 16:16 schreef pineukio het volgende:
Waar moeten de Palestijnen nu heen dan, ze hebben bijna geen bewewgingsvrijheid niets, overal wordt op ze gelet.
Een dag na de aanslagen vielen de Joden al aan. Was er de dag ervoor niet genoeg geweld geweest. Dit is een vrijbrief voor Israel, want ze weten nu dat ze onvoorwaardelijke steun hebben van de Amerikanen. Laten ze allebei maar oppassen, want wat er vanochtend door de terroristen mislukt is zal in de toekomst nog wel een keer lukken. (niet dat ik dat goed keur). Israel moet eens goed op zijn nummer gezet worden door de Amerikanen zelf. Dan zijn we al een heel eind.
quote:Dat is dan erg jammer voor je.
Op vrijdag 14 september 2001 16:07 schreef motown het volgende:[..]
Ik wordt zo langzamerhand stront- en stront-ziek van de misbruik van dat woord "anti-semitisme".
De Nederlandse wet en woordenboek kent maar één betekenis toe aan anti-semitisme. Dat jij er van alles omheen verzint staat je vrij, maar boeit weinig.
an·ti-se·´mi·tisch (bn.)
1 gericht tegen de joden
2 betrekking hebbend op het anti-semitisme
an·ti-se·mi·´tis·me (het ~)
1 vijandschap tegen de joden => jodenhaat
quote:Jij doet precies hetzelfde hoor, en daar hou ik ook niet echt van. Vooral niet die persoonlijke aanvallen op iedereen.
Op vrijdag 14 september 2001 16:18 schreef yvonne het volgende:[..]
Ja hoor,
moeilijk he, discussieren ipv blaten?
quote:Jij noemt het om zeep helpen van 10.000 onschuldige, ongewapende burgers "misplaatst"???
Op vrijdag 14 september 2001 16:01 schreef Porto het volgende:
-Moslim landen (komen op voor hun rechten, echter op een slechte misplaatste manier)
quote:Blijf daar vooral...
Ben zoizo niet van plan het leger in te gaan om te vechten voor een of andere sukkel in een pak die besloten heeft land x aan te vallen.. ja nog ff hey!
Laters.. ik ga wel naar Australie ofsow..
quote:Het is wel zielig dan, want semitische volkeren daar horen ook arabieren bij. In dit geval zit het woordenboek dus fout.
Op vrijdag 14 september 2001 16:19 schreef R@b het volgende:[..]
Dat is dan erg jammer voor je.
De Nederlandse wet en woordenboek kent maar één betekenis toe aan anti-semitisme. Dat jij er van alles omheen verzint staat je vrij, maar boeit weinig.
an·ti-se·´mi·tisch (bn.)1 gericht tegen de joden
2 betrekking hebbend op het anti-semitismean·ti-se·mi·´tis·me (het ~)
quote:Se·´miet (de ~ (m.))
Op vrijdag 14 september 2001 16:19 schreef R@b het volgende:[..]
Dat is dan erg jammer voor je.
an·ti-se·´mi·tisch (bn.)1 gericht tegen de joden
2 betrekking hebbend op het anti-semitismean·ti-se·mi·´tis·me (het ~)
1 lid van een van de volkeren die een Semitische taal spreken, zoals Arabisch of Ivriet
So there! Dat het woord antisemitisme ook in woordenboeken gelijkgesteld wordt aan slechts joden-haat, laat zien hoeveel dat woord over de jaren is misbruikt. En bovendien blijft een ander feit: anti-zionisme of haat voor of kritiek op israel zijn niet per se anti-semitisme!
Voorbeeld: Ik, motown, haat Israel en het zionisme, maar ik haat niet de Joden! Dus ik ben geen antisemiet! Sterker nog, zelf half Arabisch zijnde ben ik zelfs zelf (in elk geval gedeeltelijk) semiet!
Begrijp je het nog?
Jij noemt het om zeep helpen van 10.000 onschuldige, ongewapende burgers "misplaatst"???
Zeg hey zijn die 10.000 amerikanen de enigen die dood zijn gegaan aan oorlog/geloof op deze wereld ofsow!!
Het maakt niet uit hoe ik het noem, of hoe jij het neemt..
Het komt erop neer dat alle landen/regeringen wel minimaal 10.000 onschuldige levens op hun naam hebben staan..
Maarja jij word natuurlijk door de schijnheillige menigte beinvloed ofniet? ;-)
Nogmaals: het zijn allemaal VUILE K-LIJERS!!
Of ben je zo kortzichtig dat je nu denkt dat ik pro moslim landen/terroristen ben ofsow?
PS: het is nog lang niet bekend wie dit heeft gedaan, dus dat er 10.000 mensen zijn omgekomen heeft zoizo niets te maken met wat ik bedoelde!!
[Dit bericht is gewijzigd door Porto op 14-09-2001 16:34]
Israel de oorzaak van alles. Hoe bedenk je het? Ik persoonlijk vind dit echt te triest voor woorden.
quote:Tja maar op Nederlandstalige forums van moslims lees ik toch ook dergelijke gedachtengangen. Moet wel over gediscusiïeerd kunnen worden natuurlijk. Met het sluiten van het topic verdwijnen helaas niet de gedachten.
Op vrijdag 14 september 2001 16:39 schreef DarkElf het volgende:
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iets met deze topic titel open blijft. Ik snap dat mensen hun mening mogen ventileren maar dit is gewoon rasechte discriminatie en nutteloos gezwets over hoe anti semitisme nu wel of niet in het woorden boek staat.Israel de oorzaak van alles. Hoe bedenk je het? Ik persoonlijk vind dit echt te triest voor woorden.
quote:Israël de oorzaak van alles is anti-semitisme, zei ik. Daarna werd iemand kotsmisselijk van dat ik zo reageerde, want anti-semitisme is volgens deze persoon veel meer aangezien Arabieren ook semieten zijn. Nee zegt Rob anti-semitisme wordt in het woordenboek als jodenhaat gedefinieerd. Nee zeg ik want anti-semitisme heeft als connotatie joodenhaat zoals dat eeuwenlang bestaan heeft en blijkbaar nog steeds bestaat in Europa. Mede vanwege het eeuwenlang propageren van jodenhaat door de Christelijke kerk (zie uitleg boven). Ik snap dus niet waarom je zo van de kook bent en waarom je dit te triest voor woorden vindt. Een normale discussie. Israël de oorzaak van alles is imho een vorm van anti-semitisme.
Op vrijdag 14 september 2001 16:39 schreef DarkElf het volgende:
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iets met deze topic titel open blijft. Ik snap dat mensen hun mening mogen ventileren maar dit is gewoon rasechte discriminatie en nutteloos gezwets over hoe anti semitisme nu wel of niet in het woorden boek staat.Israel de oorzaak van alles. Hoe bedenk je het? Ik persoonlijk vind dit echt te triest voor woorden.
quote:Topic is walgelijk en daarom juist goed dat wat er in aan bod komt wordt weerlegd.
Op vrijdag 14 september 2001 16:48 schreef R@b het volgende:
Alhowel de topic-titel natuurlijk wel SCHREEUWERIG populistisch is geschreven, dat ben ik wel met je eens.
quote:Precies. Die buffer hebben ze gecreerd om te voorkomen dat ze in zee geveegd werden. Met name de Golan hoogvlakten.
Op vrijdag 14 september 2001 16:12 schreef speknek het volgende:[..]
Omdat ze een buffer nodig hadden
Beide kanten zijn fout, en beide kanten zijn goed. Het is alleen jammer dat er nu zoveel haat en nijd is ontstaan...
quote:Jammer dat er meer van die SCHREEUWERIG populistische topic titels zijn.
Op vrijdag 14 september 2001 16:48 schreef R@b het volgende:
Alhowel de topic-titel natuurlijk wel SCHREEUWERIG populistisch is geschreven, dat ben ik wel met je eens.
quote:Sufferd, dat topic is verre van populistisch, het bespreekt een gebeurtenis. Bovendien is de topictitel niet SCHREEUWERIG geschreven, maar je zult wel weer niet weten wat daarmee wordt bedoeld.
Op vrijdag 14 september 2001 16:56 schreef Topic het volgende:[..]
Jammer dat er meer van die SCHREEUWERIG populistische topic titels zijn.
quote:Walgelijk is het om Israël en dus eik de Joden overal de schuld van te geven, bovendien historisch niet adequaat, maar van mij mag die Topic wel gewoon blijven bestaan. Dat geeft mensen juist de gelegenheid om er bovengronds (expliciet) tegen in te gaan. Zou je dit verbieden dan blijft het bestaan, alleen ondergronds (impliciet).
Op vrijdag 14 september 2001 16:54 schreef SilverSpirit het volgende:
Wat is er mis met dze topic? Het is misschien een verkeerde mening oftewel verdenking, maar datzelfde geld voor sommige andere meningen.
quote:Wat andersom hadden geflikt, Israël bezet? Maar natuurlijk (ofschoon het waarschijnlijker Engeland zou zijn), eerst maken ze een staat en dan wordt die ineens ingenomen.
Op vrijdag 14 september 2001 16:58 schreef pineukio het volgende:
Ik wil het weleens zien als de palestijnen het andersom hadden geflikt, dan hadden de Amerikanen allang terplekke geweest, omdat daar hun belangen liggen.
quote:Dus vind je het ook walgelijk dat Osama Bin Laden overal de schuld van krijgt? Kijk naar Oklahoma.
Op vrijdag 14 september 2001 17:01 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Walgelijk is het om Israël en dus eik de Joden overal de schuld van te geven, bovendien historisch niet adequaat, maar van mij mag die Topic wel gewoon blijven bestaan. Dat geeft mensen juist de gelegenheid om er bovengronds (expliciet) tegen in te gaan. Zou je dit verbieden dan blijft het bestaan, alleen ondergronds (impliciet).
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 16:58 schreef pineukio het volgende:
Ik wil het weleens zien als de palestijnen het andersom hadden geflikt, dan hadden de Amerikanen allang terplekke geweest, omdat daar hun belangen liggen.
quote:1. Osama is een individu. Hij wordt beschuldigd van concrete misdaden en hiervoor kunnen wel of niet bewijzen v worden gevonden.
Op vrijdag 14 september 2001 17:05 schreef SilverSpirit het volgende:[..]
Dus vind je het ook walgelijk dat Osama Bin Laden overal de schuld van krijgt? Kijk naar Oklahoma.
quote:Waarom eigenlijk Golfer en niet Doc? Je verwacht dat Golfer hier eerder een slotje op zou zetten?
Op vrijdag 14 september 2001 16:44 schreef yvonne het volgende:
Golfer?
quote:Nou, dat valt nog vies tegen. De Aboriginals worden daar al jarenlang genegeerd en gediscrimineerd. Daarbij kan ik me herinneren dat Australië zeer recentelijk nog geweigerd heeft om een aantal vluchtelingen die op een schip ronddoberen op te nemen. Buurland Nieuw-Zeeland neemt ze wel op en is ook stukken humaner tegenover hun native bevolking de Maori's. Dat je het even weet
Op vrijdag 14 september 2001 16:04 schreef speknek het volgende:
Australië heeft als één van de eerste lande militaire hulp aangeboden. Daarbij zijn ze ook erg vriendelijk tegen andere volkeren die daar willen wonen.
Misschien kun je beter naar de Bermuda Driehoek verhuizen.
Deze aanslag was dan ook uit onmacht tegen een groot leger en een werledmacht, een wanhopige poging op wraak en aandacht (op een slechte manier, maar de aandacht is er!! zie oa fok forum replies!)
Dat geloof hier toch nog een grote rol in heeft, maakt alles alleen maar erger en beinvloed de mensen die goed geloven in alle normen en waarden, maar dit uiteindelijk verdraaien om egoitische redenen.
[Dit bericht is gewijzigd door Porto op 14-09-2001 17:47]
quote:Artikel uit Independent van april dit jaar.
He (Yasser Arafat) is chastised by George Bush while his people are bestialised by the Israeli leadership. Rafael Eytan, the former Israeli chief of staff, used to talk of the Palestinians as "cockroaches in a glass jar". Menachem Begin called them "two-legged beasts". Rabbi Ovdia Yousef, the spiritual head of the Shas party, called them "serpents". In August last year, Ehud Barak called them "crocodiles". Last month, the Israeli tourism minister, Rehavem Zeevi, called Arafat a "scorpion". Even the South African regime never called the blacks by such vile names.
Beide partijen sporen niet echt. En al helemaal niet de zogenaamde leiders en verantwoordelijken die de vrede moeten brengen.
Het lijkt onderhand wel dat overal de verkeerde mensen op de verkeerde plaatsen zitten.
Leg me nou toch eindelijk eens uit:
waarom wordt ik automatisch een antisemiet genoemd als ik Israel bekritiseer of veroordeel?
Als dat werkelijk antisemitisme zou zijn, dan zou dat wat zijn, zeg... Dan kon Israel echt werkelijk doorgaan met wat ze maar willen... Palestijnen onderdrukken, mensenrechten schenden (wat ze al tientallen jaren doen, zie de archieven van Amnesty International) en land en water stelen.
Nogmaals:
* kritiek op Israel is geen antisemitisme!
* zelfs haat voor Israel als staat is geen antisemitisme!
* antizionisme is geen antisemitisme!
(Sorry, het is echt niet hetzelfde)
Wat is WEL antisemitisme:
* haat voor iedereen wat Joods is of deel van een andere semitische bevolkingsgroep
Er zijn zelfs Joden die anti-zionistisch zijn, dwz die niets met de staat Israel te maken willen hebben uit geloofs-, gewetens- of andere overtuigingen.
Dus haal die dingen alsjeblieft niet door elkaar.
Er zijn genoeg andere nog lopende Israel-Palestina topics in AN&M te vinden waarin op een constructievere manier van gedachten wordt gewisseld.
Daar kan de discussie worden voorgezet.
Deze gaat op slot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |