Je zult zowieso een boekhouding moeten voeren en daar rolt naast een bedrijfseconomische winst ook een fiscale winst uit.quote:Op maandag 22 november 2004 13:36 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:
Als je een eenmanszaak hebt opgericht om freelance-zaken mee te factureren naar klanten,
wat je in je eigen tijd doet naast je voltijd baan, en verder geen kosten hebt, hoe mag je dan jezelf
de winst "geven"?
Op internet kan ik hier niet heel veel over vinden, en de belastingdienst krijg ik alleen maar de melding:
"alle medewerkers zijn in gesprek, probeert u het later nog eens".
en dat over de afgelopen week al een keer of 5..
('s ochtends zeker de beste bereikbaarheid daar?)
de inkomsten zijn gering, de uren ook, ondernemer-status zal lang geen sprake van zijn.
Nou vraag ik me af, of na de belasting-heffing die je over je omzet betalen moet, de rest zo aan jezelf
kunt 'geven' en opgeven bij je particuliere jaaropgaaf als "opbrengsten uit overige werkzaamheden"
Bij een éénmanszaak worden de belasting betaald via de inkomenstenbelasting (en de BTW)quote:of dat je nog extra loonbelasting / premies moet gaan inhouden,
Je kunt als niet-ib-ondernemer geen gebruik maken van o.a. de willekeurige afschrijving, dus je kunt niet zomaar je winst opmaken binnen je bedrijf, maar het kan zeker welquote:of dat je makkelijker de 'winst' kunt opmaken aan apparatuur voor je bedrijf, en zodoende geen winst meer maakt.
Die kosten zullen toch uitgesplitst moeten worden in kosten en investeringen, en dan kom ik weer bij m'n 'boekhouding voeren' opmerking terug.quote:op de website v/d belastingdienst staat:
"In principe moet u het winstsysteem toepassen. Uw inkomsten worden dan belast als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. U kunt daarbij de kosten aftrekken die u maakt in verband met de werkzaamheden."
nou lijkt mij dat op: omzet minus eventuele kosten, en dat invullen op de particuliere jaaropgaaf als
"opbrengsten uit overige werkzaamheden" maar echt zeker weten doe ik dat niet.
Ja ok, nou zal het bedrijf vooralsnog enkel bestaan om te "incasseren" (geen verdere kosten, afgezien dan van papierwerk voor facturen, maar die zijn niet zozeer noemenswaardig)quote:Je zult zowieso een boekhouding moeten voeren en daar rolt naast een bedrijfseconomische winst ook een fiscale winst uit.
Die winst moet je als inkomen opgeven.
'k zie dit maar als een ja.quote:Bij een éénmanszaak worden de belasting betaald via de inkomenstenbelasting (en de BTW)
nou ja, dat was wat anderen deden, die hadden zodoende geen ervaring met geld overhouden enquote:Je kunt als niet-ib-ondernemer geen gebruik maken van o.a. de willekeurige afschrijving, dus je kunt niet zomaar je winst opmaken binnen je bedrijf, maar het kan zeker wel
is inderdaad wellicht ook een goed idee, als ik met eenzelfde verhaal naar het kantoor v/d belastingdienst stap dan moeten die wel snappen welk boek?quote:Op maandag 22 november 2004 14:34 schreef noon het volgende:
Bij de balasting kan je een boek hierover ophalen. Hierin word duidelijk uitgelegd wat je (belasting)rechten zijn als kleine zelfstandige en, wanneer je als volledige ondernemer wordt gezien. Dit heeft nogal invloed op je winst en (aftrekbaarheid)van je investerings kosten.
Ook geeft de belasting bijeenkomsten waar een en ander wordt uitgelegd en je vragen kunt stellen.
Dit laatste kan ik je aanbevelen..
succes
quote:Je verhaal is wat wazug, maar als ik je goed begrijp, vraag je je af hoe het zit met de belastingen.
Ik neem aan dat het bedrag in het niet valt bij je "gewone" salaris. In principe zit het zo :
ok, duidelijk/helderquote:Omzet - belasting(BTW) - 'gemaakte kosten' = winst.
Deze winst is voor de belastingdienst gewoon salaris. Ik geloof dat je dat moet invullen onder de kop "inkomst uit aanmerkelijk belang eigen bedrijf" of iets dergelijks.
Je hoeft verder geen sociale premies af te dragen als je geen ondernemers status hebt. De sociale premies betaal je via je vaste baan.
Wat betreft de kosten, kun je een hele hoop doen. Maar let wel, het moeten wel relevante kosten zijn en gerelateerd aan het bedrijf. Apparatuur als computers, printers, kantoor meubulair en andere dingen kun je meestal gewoon opgeven als kosten die je gemaakt hebt.
Handboek Ondernemen,quote:Op maandag 22 november 2004 14:46 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:
[..]
is inderdaad wellicht ook een goed idee, als ik met eenzelfde verhaal naar het kantoor v/d belastingdienst stap dan moeten die wel snappen welk boek?
of heb je eventueel een titel voor me?
ok, bedankt (& ook noon)quote:ik weet natuurlijk niet of DIT boek wordt bedeoeld, maar ik weet dat de bel.dienst een boek uitgeeft voor ondernemers. De info die erin staat is erg nuttig, ondernemer/ZZP'er of wel.
Het is "handboek ondernemen" en wordt regelmatig ge-update geloof ik.
ik heb het gratis gekregen, aangevraagd via site of telefoon (maar ja, als die laatste steeds in gesperek is, kun je misschien beter even langsgaan op een bel.kantoor of KVK for that matter, want die hebben een zogenaamde ondernemerswinkel)
Brengt me meteen op de cursussen van de KVK, zijn geloof ik al eerder genoemd, maar dan ook zeer aan te raden; ook al zijn ze qua naam voor ondernemers ("Ondernemers en belastingen", "Ondernemers en administratie" etc etc) toch kun je er als freelancer ook terecht, ze hebben regelmatig items over freelancen.
Succes!!!![]()
Nee, dit moet je aangeven onder " overige inkomsten niet uit dienstverband"quote:Op maandag 22 november 2004 14:38 schreef Bboy het volgende:
Deze winst is voor de belastingdienst gewoon salaris. Ik geloof dat je dat moet invullen onder de kop "inkomst uit aanmerkelijk belang eigen bedrijf" of iets dergelijks.
Leuk, maar bij een hele lage omzet ziet de belastingdienst je niet als 'ondernemer' heb je derhalve geen BTW nummer, geen verplichting tot BTW afdracht en mag je ook geen BTW in rekening brengen bij je klanten, of de BTW van je eigen investeringen terug vorderen bij de belastingdienst.quote:Op maandag 22 november 2004 14:38 schreef Bboy het volgende:
Je verhaal is wat wazug, maar als ik je goed begrijp, vraag je je af hoe het zit met de belastingen.
Ik neem aan dat het bedrag in het niet valt bij je "gewone" salaris. In principe zit het zo :
Omzet - belasting(BTW) - 'gemaakte kosten' = winst.
Je hoeft verder geen sociale premies af te dragen als je geen ondernemers status hebt. De sociale premies betaal je via je vaste baan.
Wat betreft de kosten, kun je een hele hoop doen. Maar let wel, het moeten wel relevante kosten zijn en gerelateerd aan het bedrijf. Apparatuur als computers, printers, kantoor meubulair en andere dingen kun je meestal gewoon opgeven als kosten die je gemaakt hebt.
BTW-ondernemerschap is niet afhankelijk van je omzet, maar van de vraag of je deelneemt aan het economisch verkeer met btw-belaste diensten. Is dat het geval, dan ben je btw-plichtig.quote:Op maandag 22 november 2004 20:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Leuk, maar bij een hele lage omzet ziet de belastingdienst je niet als 'ondernemer' heb je derhalve geen BTW nummer, geen verplichting tot BTW afdracht en mag je ook geen BTW in rekening brengen bij je klanten, of de BTW van je eigen investeringen terug vorderen bij de belastingdienst.
Je hebt gelijk, mijn fout ik haalde BTW en inkomstenbelasting door elkaarquote:Op maandag 22 november 2004 21:10 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
BTW-ondernemerschap is niet afhankelijk van je omzet, maar van de vraag of je deelneemt aan het economisch verkeer met btw-belaste diensten. Is dat het geval, dan ben je btw-plichtig.
Het is in zoverre belangrijk, dat het formeel een economisch delict is wanneer je afwijkt van de omschrijving.quote:[b]Op woensdag 24 november 2004 21:05 schreef Swetsenegger het
Aanvullende vraag. Ik ben de KvK inschrijving aan het invullen.
Daarin staat een vraag of je bedrijf produkten aan particulieren gaat verkopen. Nu ga ik websites bouwen. Is dit een produkt of een dienst, of bedoelt kvk met 'produkten' in dit geval zowel produkten als diensten?
(en... is dit uberhaupt belangrijke info?)
Maar die KOR geldt toch net als de andere ondernemersfaciliteiten alleen voor IB-ondernemers, ofwel ondernemers die aan o.a. het urencriterium voldoen ?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:23 schreef dutchmilan het volgende:
als je omzet niet al te hoog is, kan je gebruik maken van de 'kleine ondernemers regeling' ook wel KOR, hiermee heb je als voordeel dat je de door jou geinde btw gewoon mag houden. je moet deze KOR dan wel optellen bij je resultaat. Zie ook bijvoorbeeld http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a6b5b9.htm
Goie tipquote:Op woensdag 24 november 2004 22:16 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het is in zoverre belangrijk, dat het formeel een economisch delict is wanneer je afwijkt van de omschrijving.
De stelregel is daarom altijd zo ruim mogelijk omschrijven, dus als je websites doet iets van 'levering van hard- en software en diensten op het gebied van automatisering, internet, intranet en (tele)communicatie
quote:Op woensdag 24 november 2004 22:26 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Maar die KOR geldt toch net als de andere ondernemersfaciliteiten alleen voor IB-ondernemers, ofwel ondernemers die aan o.a. het urencriterium voldoen ?
quote:Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:
– U heeft een eenmanszaak of de onderneming is een
samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap
of een vennootschap onder firma of een man/vrouw-firma.
– U moet na aftrek van de voorbelasting E 1.883 of minder BTW betalen in
een jaar.
– U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de BTW.
Oh, dat valt weer mee; ik heb zelf nooit een onderneming gehad zonder aan het urencriterium te voldoen, en ik ging er vanuit dat dat criterium voor *alle* faciliteiten een vereiste was.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:31 schreef Swetsenegger het volgende:
<quote van belastingdienstsite>
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |