De laatste tijd heb ik met verschillende mensen van gedachten gewisseld over de ''hel''. Daaruit bleek dat veel mensen nog steeds geloven dat de bijbel leert dat er een hel is. Daarom leek het mij interessant om eens een topic te starten over dit onderwerp. Ik zal eerst laten zien dat het
volgens mij niet kan dat de bijbel leert dat er een hel is. Verder kan er natuurlijk verder geredeneerd en gevraagd worden in het topic. Dus als je het interessant vindt: lees het eens aandachtig door.
PS. Dit is een serieus topic, dus hou het alsjeblieft netjes en onthoudt je aub van flauwe one-liners en geneuzel. Dank.
PPS. Sorry, het is nogal veel, maar ik dacht: dan maar in 1 keer goed. Dus
sorry.
Leert de bijbel dat er een ''hel'', een vurige plaats van pijniging is van de zielen van de overledenen?Ik zal eerst tonen wat de werkelijke betekenis is van de woorden die in de bijbel door sommige vertalingen met ''hel'' wordt vertaald , dan zal ik uitleg geven over de ''ziel'' en of er volgens de bijbel iets doorleeft na de dood en dan de conclusie.
Er wordt in de Hebreeuwse geschriften het woord
Sjeool gebruikt om de plaats aan te geven ''waar men heen gaat'' als men sterft. De joodse vertaling van de Pentateuch door J. Vredenburg (1898 G.T.) geeft het woord dan ook weer met; ''het graf''. Het betekent dus niet ''een graf'', maar ''het graf'', dat wil zeggen het gemeenschappelijke graf van de gehele dode mensheid. In de Griekse geschriften vinden we het equivalent van Sjeool. In het Grieks heet ''het graf'';
Hades.
Lukas, toonde duidelijk aan dat Hades het Griekse equivalent van Sjeool is toen hij Petrus'; aanhaling uit Psalm 16:10 vertaalde (Han 2:27).
10 Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.
Gij zult niet toelaten dat hij die jegens u loyaal is, de kuil ziet
27 want gij zult mijn ziel in Hades niet verlaten, noch zult gij toelaten dat hij die jegens u loyaal is, het verderf ziet.De woorden zijn dus gelijk in betekenis.
Nu laat ik aan de hand van bijbelteksten zien dat het onlogisch is dat Sjeool/Hades een plaats van pijniging en verdoemenis zou kunnen zijn.
Prediker 9:5
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.Prediker 9
10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw kràcht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.Dit maakt duidelijk dat er niets is in de dood. Geen gedachten, geen overleg, dus bijvoorbeeld ook geen pijn.
Handelingen 2
31 voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Hades en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien. 32 Deze Jezus is door God opgewekt, van welk feit wij allen getuigen zijn.Jezus werd niet verlaten in Hades, wat dus ook duidt op zijn opstanding drie dagen later. Maar Jezus was wel in Hades! Het is behoorlijk tegenstrijdig dat de Zoon van God zelf, de enige mens op aarde die zonder zonde stierf, in een vurige hel van pijniging en vuur terecht zou komen. Het is niet logisch te denken dat ook veel andere mensen van wie God hield in een vurige plaats van pijniging zouden komen. Dus deze woorden hebben in ieder geval geen betrekking op een vurige plaats van pijniging.
Maar dan is er nog het woord dat in het Hebreeuws ''
Gehenna'' wordt genoemd.
De uitdrukking ''Gehenna'' komt twaalfmaal in de christelijke Griekse Geschriften voor
Bijvoorbeeld:
Matth. 5
22 Ik zeg U echter dat een ieder die toornig blijft op zijn broeder, rekenschap zal moeten afleggen voor het gerecht; maar wie zijn broeder met een verfoeilijk minachtend woord aanspreekt, zal rekenschap moeten afleggen voor de Hoge Raad; terwijl een ieder die zegt: ''Gij verachtelijke dwaas!'', in aanmerking zal komen voor de vurige Gehenna.Vurig? Is het dan toch waar?
Laat ik eens tonen wat voor symboliek er achter zit.
Hoewel de uitdrukking ''Gehenna'' in de christelijke Griekse Geschriften wordt aangetroffen, is ze afgeleid van de twee Hebreeuwse woorden
Gai en
Hinnom, die dal van Hinnom betekenen. Dit dal lag ten zuiden en zuidwesten van Jeruzalem en werd een zekere periode gebruikt voor afgodische rituelen en zelfs kinderoffers. Later daarna werd het een dal voor afvalverbranding.
Dit wordt door de bijbel bevestigd. In Jeremia 31:40 bijvoorbeeld wordt het dal van Hinnom klaarblijkelijk de ''laagvlakte van de lijken en van de vettige as'' genoemd. Ook andere teksten laten blijken dat het een plaats was waar afval werd vernietigd. Merk op dat er
geen levende dingen in werden gegooid, alleen rommel en dode dingen.
In de profetie van Jeremia wordt het dal van Hinnom insgelijks in verband gebracht met een vernietiging van ontrouwe mensen. En in Jeremia 19:6 wordt ook gesproken over
dode lichamen waardoor des te meer wordt benadrukt dat er geen levende dingen in werden geworpen.
Uit bijbels materiaal blijkt dus dat Gehenna of het dal van Hinnom dus als een symbool van vernietiging kan dienen, maar niet van vurige pijniging bij bewustzijn. Dat de door Gehenna gesymboliseerde vernietiging een blijvende vernietiging is, wordt elders in de Schrift aangetoond. Jezus doelde met Gehenna ook op de vernietiging van degenen die ernstig kwaadoen. Bijvoorbeeld de Farizeeen. Jezus zei het volgende:
Matth 23
23 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! want GIJ geeft tienden van de munt en de dille en de komijn, maar hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd. 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult GIJ het oordeel van Gehenna ontvlieden? Uit de volgende 2 teksten blijkt dat vuur hier in verband wordt gebracht met de ''tweede dood''.
Openbaring 21
8 Maar wat de lafhartigen betreft.. [...] ..en afgodendienaars en alle leugenaars, hun deel zal zijn in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dit betekent de tweede dood.''Openbaring 20
14 En de dood en Hades werden in het meer van vuur geslingerd. Dit betekent de tweede dood: het meer van vuur. 15 Bovendien werd een ieder die niet in het boek des levens geschreven werd bevonden, in het meer van vuur geslingerd.Die tweede dood houdt niets meer of minder in dan ''eeuwige vernietiging''. Uit Openb.20 is duidelijk op te maken dat dat het een symbool is, immers de (1e)dood (=Sjeool=Hades) zelf wordt voor eeuwig vernietigd. Het ''boek des levens'' is een symbool voor iedereen die in de herinnering van God is om op te worden gewekt. Zij die er niet in staan worden vernietigd zonder hoop op opstanding, derhalve is er niets van hen dat waar maar ook achterblijft.
Kortom, Gehenna is een symbool voor eeuwige vernietiging (=tweede dood) en duidt dus ook niet op een vurige hel.
Dan is er nog het laatste punt: de
ziel.
Matth 10
28 En wordt niet bevreesd voor hen die het lichaam doden maar de ziel niet kunnen doden; doch vreest veeleer hem die èn ziel èn lichaam kan vernietigen in Gehenna.Wat is de ziel? Is het onsterfelijk? Als er iets doorleeft kan er misschien iets gepijnigd worden na de dood. Ik zal nu laten zien wat de bijbel erover zegt.
Genesis 2:7
7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.Merk op dat hier staat ''werd'', niet ''kreeg''. De mens als levend geheel is een ziel.
Er zijn meer teksten die dit ondersteunen.
In de Hebreeuwse Geschriften is het Nederlandse woord ''ziel'' de weergave van het Hebreeuwse woord
ne´fesj, dat meer dan 750 keer voorkomt. Het equivalent ervan in de Griekse Geschriften is
psu'che, dat meer dan 100 keer voorkomt. Het woord
ne'fesj is blijkbaar afgeleid van een grondwoord dat ''ademen'' betekent, en men zou het letterlijk met ''ademer'' kunnen weergeven.
De bijbel noemt zeedieren
ne'fesj: Leviticus 11:
10 En al wat in de zeeën en de stromen geen vinnen en schubben heeft, van elk wemelend schepsel der wateren en van elke levende ziel die in de wateren is '' ze zijn voor U een gruwel.Ook uit andere teksten blijkt dat de ziel geen een of ander onsterfelijk deel van een individu is, maar het levende wezen zelf. In feite worden de woorden
ne'fesj en
psu'che nergens in de bijbel, noch in de Hebreeuwse noch in de Griekse Geschriften, nader aangeduid door uitdrukkingen als onsterfelijk, onvernietigbaar, onvergankelijk, doodloos of iets dergelijks.
Rom 6:7
7 Want wie gestorven is, is van [zijn] zonde vrijgesproken.Hier staat dat je zonde je niet meer aangerekend kan worden wanneer je gestorven bent. Het is daarom ook zeer onlogisch dat men dan alsnog voor die zonden wordt gepijnigd na de dood.
Concluderend:Sjeool, Hades en Gehenna zijn volgens de bijbel
geen plaatsten van vurige pijniging. Er is volgens de bijbel
geen ziel die doorleeft na de dood.
Er kan dus, volgens de bijbel,
geen ''hel'' zijn.
(Sommige kerken hebben dus helaas verkeerde denkbeelden de wereld in geholpen)
[ Bericht 1% gewijzigd door STORMSEEKER op 21-11-2004 15:16:48 ]