Laat het me in zo'n geval ff weten, wil ik waarschijnlijk wel mee doenquote:Op maandag 22 november 2004 18:57 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
dat vraag ik mij dus ook af. Ik bedoel, ik heb in goed vertrouwen me bewust aan de regels gehouden.. Het is niet zo dat ik moedwillig meer heb verdiend.
Als ze mij een jaar OV-kaart willen laten betalen, begin ik hierover een rechtszaak.
Lijkt mij 2, nl. die maanden dat je over de grens heen was, ik zie niet in waarom ze dan plotseling een heel jaar terug mogen vorderen.quote:Op maandag 22 november 2004 17:53 schreef Nivo het volgende:
[..]
stel je voor dat je in november over de grens ging... en je levert je OV niet in. Moet je dan een boete over 12 maanden betalen, of over 2?
Mmmm..Zal flink moeten zoeken naar strookjes van ruim 3 jaar terug, maar goed, zit nog bij diezelfde werkgever van toen, dus een werkgeversverklarinkje is ook zo geregeld, dat samen met het goed bewaarde inleverbewijs van de OV kaart en hun eigen opgaven dat ik in 2001 geen cent van ze gehad heb en ze kunnen hun vordering lekker gaan verscheuren.quote:Op maandag 22 november 2004 17:08 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
ik heb het zwart op wit hier staan wanneer ik over de grens heen ging.
Het eerste, anders wil ik ze dat wel ff vertellen. Immers, stel, jij studeert nog in het eerste halfjaar en krijgt (terecht) stufi, in Juni studeer je af en krijg je een mooie baan. Je zet je stufi uiteraard stop en gaat geld met bakken tegelijk verdienen, zodat je in 2004, stel, 20.000 euro verdient. Dan lijkt het me onterecht als ze achteraf gaan zeggen, ja, ho, wacht 's ff, je hebt lekker verdient, dus eigenlijk heb jij dat geld onterecht ontvangen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 10:20 schreef miss_dynastie het volgende:
Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje... het zou niet logisch zijn als je voor de gehele OV-periode terug zou moeten betalen, maar....
De IB-Groep wisselt jaarlijks gegevens uit met de Belastingdienst. Stel dat je in 2004 meer dan 10.218,46 netto hebt verdiend en je hebt je studiefinanciering niet stopgezet. Wat gebeurt er dan?Het bedrag dat je hebt verdiend boven de grens van 10.218,46 moet je terugbetalen aan de IB-Groep. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar aan beurs en aanvullende beurs hebt ontvangen. Had je in die periode de OV-Studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van 72,68 per maand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
Nu is het alleen de vraag of ze met 'die periode' de periode bedoelen waarin je je stufi had moeten stopzetten, of dat ze het hele kalenderjaar bedoelen...
nou ik heb maar eens gebeld, en ze zeiden dat het dus om het gehele jaar gaat. In mijn geval dus 10 of 11 maanden. Kutzooi.quote:Op dinsdag 23 november 2004 08:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Lijkt mij 2, nl. die maanden dat je over de grens heen was, ik zie niet in waarom ze dan plotseling een heel jaar terug mogen vorderen.
Ze mogen het komen proberen, krijgen ze gewoon een pittig bezwaarschriftje terug. Die miepen aan de telefoon zeggen wel vaker eens wat...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:11 schreef Nivo het volgende:
[..]
nou ik heb maar eens gebeld, en ze zeiden dat het dus om het gehele jaar gaat. In mijn geval dus 10 of 11 maanden. Kutzooi.
oh en GWS, voor jou zat het wel goed dus![]()
![]()
Het gaat om de periode waarin je StuFi hebt ontvangen. Ben jij afgestudeerd en krijg je dus geen StuFi meer volgens mij geeft je opleiding zelfs een seintje aan de IBG en krijg je van de IBG een brief dat je StuFi eindigt, dan mag je verdienen wat je wil, je krijgt immers geen StuFi meer. Het bedrag dat je verdient als je StuFi gestopt is, telt niet meer mee, logisch toch?quote:Op dinsdag 23 november 2004 10:33 schreef Vhiper het volgende:
Dan lijkt het me onterecht als ze achteraf gaan zeggen, ja, ho, wacht 's ff, je hebt lekker verdient, dus eigenlijk heb jij dat geld onterecht ontvangen.
Die indruk kreeg ik ook uit hun (nogal vage) stukje...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:11 schreef Nivo het volgende:
[..]
nou ik heb maar eens gebeld, en ze zeiden dat het dus om het gehele jaar gaat. In mijn geval dus 10 of 11 maanden. Kutzooi.
Yup, dus als je netjes geen stufi meer krijgt en OV ingeleverd hebt voordat je die grens overging, hebben ze niets meer te vorderen, toch?quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:15 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het gaat om de periode waarin je StuFi hebt ontvangen. Ben jij afgestudeerd en krijg je dus geen StuFi meer volgens mij geeft je opleiding zelfs een seintje aan de IBG en krijg je van de IBG een brief dat je StuFi eindigt, dan mag je verdienen wat je wil, je krijgt immers geen StuFi meer. Het bedrag dat je verdient als je StuFi gestopt is, telt niet meer mee, logisch toch?
Balen voor jequote:Op dinsdag 23 november 2004 11:11 schreef Nivo het volgende:
[..]
oh en GWS, voor jou zat het wel goed dus![]()
![]()
Ja, maar dat heeft toch niets met je nieuwe goede baan te makenquote:Op dinsdag 23 november 2004 11:17 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Yup, dus als je netjes geen stufi meer krijgt en OV ingeleverd hebt voordat je die grens overging, hebben ze niets meer te vorderen, toch?
Maar als je het dan terugvraagt, geldt het bedrag dat je terugkrijgt als inkomen, toch?quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:21 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Balen voor je
Maar als ik het goed begrepen heb, heb ik dus een tip voor mensen die lekker veel bij willen verdienen zonder consequenties voor hun stufi: geen loonbelastingverklaring invullen. Dan betaal je wel het volle pond aan belasting, maar dat kun je in het daarop volgende jaar het geld terugvragen van de belasting.
Je hebt dan een laag netto inkomen(waar het om gaat dus), doordat je afgrijzelijk veel aan loonbelasting afdraagt, maar vraagt het dus weer terug in het volgende jaar...
Jawel, want de IB-groep heeft nu inkomens over een heel jaar opgevraagd en ziet dan dat jij in een bepaald jaar een bepaald bedrag hebt verdient. Zij weten echter niet wanneer in het jaar je dit verdient hebt. Heb jij in het eerste half jaar gestudeert en stufi gehad en in het tweede half jaar gewerkt en stufi opgezegd, is er voor hun toch niks te vorderen?quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:21 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft toch niets met je nieuwe goede baan te maken
Wat je na je StuFi doet, doet er niet meer toe volgens mij.
Ja, behalve als je terug moet gaan betalen
Volgens mij ben je verplicht zo'n ding in te vullen, anders kan je werkgever een boete krijgen i.v.m. koppelingswet enzo...Dat anonieme tarief is anders ook lekker pittig...kan je de hoogste schijf belasting gaan aftikken....quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:21 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Balen voor je
Maar als ik het goed begrepen heb, heb ik dus een tip voor mensen die lekker veel bij willen verdienen zonder consequenties voor hun stufi: geen loonbelastingverklaring invullen. Dan betaal je wel het volle pond aan belasting, maar dat kun je in het daarop volgende jaar het geld terugvragen van de belasting.
Je hebt dan een laag netto inkomen(waar het om gaat dus), doordat je afgrijzelijk veel aan loonbelasting afdraagt, maar vraagt het dus weer terug in het volgende jaar...
Daar heeft Nivo dus om gevraagd, omdat ik ook dacht dat het wellicht bij je inkomen opgeteld zou worden, maar dat is dus kennelijk niet zo. Er staat op de IBG-site wat er als inkomen gerekend wordt en daar staan belastingteruggaven dus niet bij. Daarom twijfelde ikzelf ook, zonder reden zo te horenquote:Op dinsdag 23 november 2004 11:24 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar als je het dan terugvraagt, geldt het bedrag dat je terugkrijgt als inkomen, toch?
Het is gewoon erg oppassen....
dat heb ik dus ook nagevraagd toen ik toch aan de phone hing, en zij zei dat dat niet zo was. Maar zoals Vhiper ook al zei: soms zeggen die telefoon miepen ook maar wat.quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:24 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar als je het dan terugvraagt, geldt het bedrag dat je terugkrijgt als inkomen, toch?
Het is gewoon erg oppassen....
Oh, zo bedoel je. Maar als je dan het hele jaar StuFi hebt ontvangen, heb je dus pech. Dan moet je sowieso je OV voor het hele jaar terugbetalen en de StuFi vanaf het moment dat je over die grens heenging.quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Jawel, want de IB-groep heeft nu inkomens over een heel jaar opgevraagd en ziet dan dat jij in een bepaald jaar een bepaald bedrag hebt verdient. Zij weten echter niet wanneer in het jaar je dit verdient hebt. Heb jij in het eerste half jaar gestudeert en stufi gehad en in het tweede half jaar gewerkt en stufi opgezegd, is er voor hun toch niks te vorderen?
Volgens mij niet(weet dat niet zeker), maar je kunt je ook in het hoogste tarief zetten. Aan het eind vraag je met een Tj-biljet(of een ander biljet) de belasting terug...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Volgens mij ben je verplicht zo'n ding in te vullen, anders kan je werkgever een boete krijgen i.v.m. koppelingswet enzo...Dat anonieme tarief is anders ook lekker pittig...kan je de hoogste schijf belasting gaan aftikken....
Lijkt me dat voor je OV kaart ook geldt vanaf het moment dat je er overheen gaat, immers, ze zeggen tegen je dat je je kaart moet inleveren voor je er overheen gaat, je mag hem ervoor dus wel hebben.quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Oh, zo bedoel je. Maar als je dan het hele jaar StuFi hebt ontvangen, heb je dus pech. Dan moet je sowieso je OV voor het hele jaar terugbetalen en de StuFi vanaf het moment dat je over die grens heenging.
Volgens de belastingdienst is het verplicht:quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:42 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Volgens mij niet(weet dat niet zeker), maar je kunt je ook in het hoogste tarief zetten. Aan het eind vraag je met een Tj-biljet(of een ander biljet) de belasting terug...
Voor zover ik het begrepen heb, kan het dus zo werken...
Ja, maar er staat dus meteen bij wat de gevolgen zijn als ie het toch niet doet. Maar ik geloof dat je sowieso jezelf door middel van dat formulier in het hoogste tarief kan laten plaatsen, als ik me goed herinner...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Volgens de belastingdienst is het verplicht:
"De werknemer is verplicht om van de loonbelastingverklaring het invulblok 'Uw persoonlijke gegevens' en het invulblok 'Ondertekening' in te vullen. Als de werknemer de loonbelastingverklaring niet inlevert, niet ondertekent of zijn naam, adres en woonplaats niet invult, dan moet u 52% loonbelasting inhouden zonder rekening te houden met de loonheffingskorting. Dit moet u ook doen als u weet, of zou moeten weten, dat de werknemer een onjuiste naam of een onjuist adres heeft opgegeven."
http://www.belastingdienst.nl/buitenland/5a6cae3.htm
Klopt, maar ik denk dat wanneer je dit gaat proberen, er wel een controle komt of je wel legaal bent hier...Die loonbelastingverklaring is een soort aanmelding van jou bij de belastingdienst, vul je hem niet in, wordt je anoniem aangegeven, wat kan wijzen op illigale werknemers...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:51 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ja, maar er staat dus meteen bij wat de gevolgen zijn als ie het toch niet doet. Maar ik geloof dat je sowieso jezelf door middel van dat formulier in het hoogste tarief kan laten plaatsen, als ik me goed herinner...
Bestaan die tariefgroepen eigenlijk nog wel, nu dat boxensyteem er is? Ik kan geen tariefgroepenformulier vinden hier, wel een loonbelastingverklaring(dus of je wilt dat loonheffing wordt toegepast of niet)...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:56 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat wanneer je dit gaat proberen, er wel een controle komt of je wel legaal bent hier...Die loonbelastingverklaring is een soort aanmelding van jou bij de belastingdienst, vul je hem niet in, wordt je anoniem aangegeven, wat kan wijzen op illigale werknemers...
Ik weet niet of werkgevers daar graag in mee willen gaan...
Nee, tariefgroepen zijn met de komst van het boxensysteem en de heffingskortingen afgeschaft.quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Bestaan die tariefgroepen eigenlijk nog wel, nu dat boxensyteem er is? Ik kan geen tariefgroepenformulier vinden hier, wel een loonbelastingverklaring(dus of je wilt dat loonheffing wordt toegepast of niet)...
He, wat jammer nou, dan is het enige wat je nog kan doen nergens de loonheffingskorting toepassen...quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nee, tariefgroepen zijn met de komst van het boxensysteem en de heffingskortingen afgeschaft.
Dat zou logischerwijs ook zo moeten zijn, maar blijkbaar is het anders...quote:Op dinsdag 23 november 2004 11:46 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Lijkt me dat voor je OV kaart ook geldt vanaf het moment dat je er overheen gaat, immers, ze zeggen tegen je dat je je kaart moet inleveren voor je er overheen gaat, je mag hem ervoor dus wel hebben.
En daarom geloof ik die miepen aan de telefoon niet. Die zien ook dezelfde foldertjes als wij en die zien het woordje "Jaar" en roepen dan maar wat. Als ze het hele jaar van die kaart terug willen, krijgen ze zeker een bezwaarschrift met bewijzen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:48 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat zou logischerwijs ook zo moeten zijn, maar blijkbaar is het anders...
wat wil je bewijzen dan? Als jij die kaart had, en je had hem niet mogen hebben dan ben je de lul. Tenminste, als het klopt wat die miep zei dus.quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:24 schreef Vhiper het volgende:
[..]
En daarom geloof ik die miepen aan de telefoon niet. Die zien ook dezelfde foldertjes als wij en die zien het woordje "Jaar" en roepen dan maar wat. Als ze het hele jaar van die kaart terug willen, krijgen ze zeker een bezwaarschrift met bewijzen.
Ik geloof dus niet wat die miep jou vertelt heeft. In de brochures en folders staat duidelijk dat je de OV kaart moet inleveren in de maand dat je de grens overschrijdt, dan kunnen ze ook niet de voorgaande maanden terugvorderen als je dat gewoon netjes gedaan hebt:quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:25 schreef Nivo het volgende:
[..]
wat wil je bewijzen dan? Als jij die kaart had, en je had hem niet mogen hebben dan ben je de lul. Tenminste, als het klopt wat die miep zei dus.
Terugwerkende kracht voor die maanden die je hem ten onrechte in bezit had was duidelijker geweest. Goed, voor mij zou dat 9 x 57 eurootjes betekenen, maar ik wil er wel een bezwaarschriftje aan wagen, want ik vind dit echt nergens op slaan, dit zou niet logisch zijn. Ik lever mijn kaart netjes op de door hun voorgeschreven manier in en dan gaan ze nog terugvorderen?quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:53 schreef Nivo het volgende:
ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik ben het toch niet met je eens. Er staat nml ook
"Had je in die periode de OV-Studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van 72,68 per maand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had. "
Voor 2001 is de boete uiteraard wel minder. Ik vind het ook onlogisch klinken maar het staat er toch echt.
¤10218,46 nettoquote:Op dinsdag 23 november 2004 17:06 schreef Spring het volgende:
Vraagje: Hoeveel is die grens van maximaal bijverdienen dit jaar dan? En gaat dat dan over netto of bruto bedragen?
Lijkt me wel, aangezien ze wel moeten vertellen waarom je iets moet terugbetalen en dan niet met "U heeft lekker veel verdiend, geef ons nu maar lekker ook wat".quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:00 schreef vorkbaard het volgende:
ja, maar daar staat (net als bji de andere mensen hier die zo'n brief binnen hebben) niet zoiets in van "u moet 10 maanden stufi en ov terugbetalen"
Ouchie, da's een pittige, mijn 575 eurootjes is nog wel te overzien (Alhoewel ik geloof dat ze die handel bij je reeds uitstaande schuld trekken, mocht je die al hebben)quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:20 schreef KonnieKipke het volgende:
kreeg voor 2600 euro een rekening binnen, terwijl ik 6 weken geleden al bezwaar had gemaakt. Maar goed, ik heb dus zwart op wit dat ik pas in november over de limiet ging, dus ga sowieso niet 1 jaar OV betalen.
Yup, ze rekenen het inkomen over het hele jaar, terwijl alleen de termijn dat je stufi kreeg hoort te gelden als termijn waarover het inkomen berekend word. Dus als je op tijd hebt opgezegd, zoals ze op hun site zelf adviseren, adviseer ik hetzelfde als mij te doen: Een bezwaarschrift indienen. Let op dat je dit binnen 6 weken na dagtekening van de brief doet.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:31 schreef Tasha het volgende:
Ik kreeg een aanmaning van 690 euri en 12 cent. Het wordt gerekend van januari tot en met december. Dit lijkt me nogal makkelijk geld verdienen voor het IBG zo. Geen idee wat ik hier mee aanmoet. Ik zit momenteel wegens ontslag al helemaal zonder verdiensten, dus dit komt me rauw op mijn dak vallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |